https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/petrn-leyer-pripravu-novych-jadernych-zdroju-provazi-netransparentnost.v-sazce-jsou-stovky-miliard-korun-a-energeticka-i
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Petr Leyer: Přípravu nových jaderných zdrojů provází netransparentnost. V sázce jsou stovky miliard korun a energetická i vnitřní bezpečnost Česka

19.2.2021
Jaderná elektrárna Dukovany.
Jaderná elektrárna Dukovany.
Výstavba pátého bloku jaderné elektrárny Dukovany představuje dlouhodobý zásah do veřejných rozpočtů v rozsahu několika stovek miliard korun, který má zároveň významné bezpečnostní a geopolitické dopady. Aby byly vyvráceny spekulace o ovlivňování tendru ve prospěch konkrétních uchazečů a zajištěna veřejná diskuze o energetické politice, je třeba zajistit transparentní postup přípravy projektu a výběru dodavatele. Transparency International (TI) proto vyzvala Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), aby zveřejnilo informace týkající se tohoto klíčového projektu.
 

Zkušenosti s výstavbou jaderných elektráren v Česku i dalších evropských zemí ukazují, že se obdobné projekty oproti očekávání násobně prodražují a zpožďují (stavba JE Temelín se prodražila z původně odhadovaných 60 miliard korun v roce 1990 na finálních 98,5 miliard v roce 1999). Zároveň je s hrozbou neefektivního vynakládání veřejných peněz spojeno i veliké korupční riziko. Jestliže chce Česká republika v budoucnosti získávat elektřinu z jádra, musí být projekt nových jaderných bloků pečlivě připravený.

Současná snaha o dostavbu jaderné elektrárny Dukovany nemá koncepci, je uspěchaná a vláda odmítá vyloučit dodavatele z Ruské federace, přestože české bezpečnostní instituce jednoznačně varují před zapojením ruských a čínských dodavatelů, a to i v konsorciu.

Postavení jak hlavního dodavatele, tak postavení člena případného konsorcia, dává podle závěrů tajných služeb jakémukoliv rizikovému dodavateli možnost stavbu zdržovat a blokovat a požadovat za to splnění požadavků, které by ČR v jiném případě nebyla ochotna plnit.

Už v pátek se bude ve třetím čtení rozhodovat ve Sněmovně o klíčovém zákonu přezdívaném „Lex Dukovany“, na jehož základě může být výstavba připravena. Kromě bezpečnostních orgánů upozorňují na vážné problémy také další organizace mj. Hnutí DUHA a Calla – Sdružení pro záchranu prostředí.

Co o projektu zveřejňuje sám stát

U projektu za minimálně 160 miliard korun je nezbytný dohled veřejnosti a otevřenost zadavatele. Proto jsme se obrátili na Karla Havlíčka (za ANO) a Ministerstvo průmyslu a obchodu s dopisem a žádostí o informace ohledně fungování Stálého výboru pro výstavbu nových jaderných zdrojů.

Předsedou výboru je premiér Andrej Babiš (ANO), místopředsedy ministr MPO Karel Havlíček a vládní zmocněnec pro jadernou energetiku Jaroslav Míl. Dále jsou členy předseda představenstva polostátní společnosti s většinovým podílem státu ČEZ Daniel Beneš, ministři, poslanci a vysocí úředníci.

Požádali jsme proto o poskytnutí programů jednání výboru, zápisy a usnesení z jeho jednání, seznam pracovních skupin a jejich členů nebo zadaných externích nezávislých oponentur (s výjimkou utajovaných informací). Zároveň jsme ministra Havlíčka vyzvali k tomu, aby tyto informace výbor zveřejňoval sám na svých webových stránkách tak, aby k nim, měla přístup široká veřejnost.

Na webových stránkách MPO totiž k tomuto klíčovému mezirezortního orgánu jsou k dispozici pouze informace o jeho statutu a aktuální seznam členů. Žádné další informace nejsou veřejně dostupné, a to ani dokonce o tom, kdy se výbor scházel.

Jedná se přitom o jeden ze zásadních orgánů, kde se o budoucnosti jaderné energetiky rozhoduje. Také proto jsou jeho občasná jednání hojně sledovaná médii, ale veřejnost se musí spoléhat na informace, které členové výboru řeknou na navazujících tiskových konferencích.

Transparentnost je jedním z hlavních prvků boje proti neefektivnímu vynakládání veřejných prostředků a také k budování důvěry v rozhodování veřejné moci.

Takto velkou investici ovlivňující budoucnost České republiky do konce století nelze připravovat za zcela zavřenými dveřmi. Občané musí vědět, jak jejich zástupci rozhodují, kdo jim u toho radí a jaké je celkové mocenské pozadí této klíčové akce.

MPO na naši žádost odpovědělo a některé požadované informace ohledně posledních dvou setkání stálého výboru poskytlo. Jedná se především o seznam pracovních komisí a jejich členů a částečně anonymizovaný zápis z jednání výboru dne 9. prosince 2020. Z předchozího jednání nebyl zápis vůbec pořízen. Ministerstvo zatím tyto informace na stránkách stálého výboru nedoplnilo, odvolává se na zákonnou 15denní lhůtu.

Naši žádost, odpověď i poskytnuté dokumenty si můžete prohlédnout níže.

Ke stažení

Seznam pracovních skupin Stálého výboru

Zpráva o činnosti Stálého výboru za rok 2019

Program na 3. jednání Stálého výboru ze dne 27. 5. 2020

Usnesení vlády ČR ze dne 20. 7. 2020 č. 756

Zápis a usnesení z jednání Stálého výboru ze dne 9. 12. 2020

Odpověď MPO 166305 2021

Odmítnutí_873757152_0_MPO 167733 2021


reklama

 
foto - Leyer Petr
Petr Leyer
Autor je ředitel Transparency International.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (51)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

19.2.2021 15:54
No, hlavně politikaření
Odpovědět
Petr Vojvo

Petr Vojvo

21.2.2021 14:25 Reaguje na smějící se bestie
To není politikaření. to je boj o to, jak spotřebitele a stát budou okrádat progresivističtí zloději z EU přes oze, baterie, vodík a další nesmysly.
Jediné rozumné řešení pro ČR je stavba a provozování jádra a přečerpávací elektrárny.
Všechno ostatní je jen okrádání lidí- spotřebitelů.
Odpovědět
MG

Milan G

19.2.2021 16:05
Já už se začínám pomalu přiklánět k názoru p. Wagnera, za téhle situace nestavět nic. Možná v budoucnosti by měli naši potomkové vědět kdo všechno za to může, že oni budou bez EE. Tak si k různým Smržům, Fišerům, Wagenknechtům a dalším můžou připočítat i TI. Za tohodle stavu předpokládám, že k problematice výstavby JE u nás se bude vyjadřovat Svaz zahrádkářů, Svaz včelařů, Klub Českých turistů, Emimino a další. Aby nedošlo k mýlce vůči jmenovaným svazům nic nemám ba naopak si jejich práce vážím víc než činnosti TI nebo nátlakových spolků hnutí duha a calla.

Jak říkám, Havlíčku odpískej to ať se třeba zblázní, jinak tohle nemá konce ani zvonce.


....rozpočtů v rozsahu několika stovek miliard korun, který má zároveň významné bezpečnostní a geopolitické dopady, je velice důležité, aby byla veřejnost dostatečně informována o průběhu přípravy a následně také
realizace takového projektu....jaký má výstavba JE bezpečnostní a geopolitické dopady, co to je za bláboly, to není už normální. Přestaňte už dělat z ČR pupek světa, pochopte, že nikoho nezajímáme, možná ještě trochu v byznysu.
Odpovědět
sv

19.2.2021 17:25 Reaguje na Milan G
To, že je smrž magor, který žvaní z cesty opravdu ale opravdu neznamená, že má vliv na jaderný tendr. Nemluvě o svazu včelařů. Realitou je, že jaderný tendr není schopen zahájit ani oze tunelář smrž ani Fišer ani emimino, nýbrž agent bureš. Ve vládě je 7 (slovy sedm) let. Po celou dobu si tahá triko, jak je pro stavbu dalších jaderných bloků a rozhodl z tu dobu o něčem? Ne. Vždy, když došlo na to, aby bureš o něčem důležitém (včetně stavby JE) rozhodl a za své rozhodnutí se postavil, tak se místo toho podělal. A rozhodnutí odložil na později.
Odpovědět
MG

Milan G

19.2.2021 17:45 Reaguje na
Ale jo ke všem co jsem vyjmenoval, a nejsou všichni, klidně toho Babiše přihodím. Jak je velká ta hromada už je celkem fuk. Ten to nepostaví a ostatní vytváří tlaky aby se nestavělo anebo stavělo, ale tak jak chtějí oni. Všichni, opakuji všichni, jsou jak mrchžrouti kteří krouží kolem kořisti což je kopec peněz o to jde, nějaký geopolitický dopad, proboha koho to zajímá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.2.2021 19:47 Reaguje na Milan G
Politik je k tomu, aby ho právě geopolitický dopad zajímal. Pokud by to věděli naši politici třeba po roce 1946, nespadli bychom pod ruský bič. Dnes je to stejné, ten problém je zase stejný a já se obávám, že to zase stejně dopadne.
Národ, který nazná vlastní dějiny, musí dělat stejné chyby stále dokola.
Odpovědět
MG

Milan G

19.2.2021 23:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy ty dějiny neznáte, na náš průser zadělal Beneš v prosinci 1943 se smlouvou se Stalinem, už tehdy začal náš příklon k SSSR.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.2.2021 07:50 Reaguje na Milan G
Vždyť to píšu, politici (nejen Beneš, ale hlavně Gottwald) nepochopili geopolitický rozměr tehdejších událostí. Za Masaryka by se to nestalo, on tohle věděl, stejně jako Havel.
Není možno mít v politice samé Masaryky a Havly, ale máme přímo povinnost si volit takové lidi, kteří je znají a chápou.
A to neděláme a asi se nám to krutě vymstí. Koronáč je teprv předehra.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

20.2.2021 20:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Jako že bolševik Kléma měl bejt proti Sojuzu???

Co je to za blbost?

Beneš, to je jiná, ale o tom nic nenapíšu, to bych musel bejt sprostej i na mé poměry příliš.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.2.2021 22:23 Reaguje na Svatá Prostoto
Pitomec bolševik Kléma si představoval náš socialismus pod Ruským bičem jako takovou pohodu jako v první republice, ale šéfoval by to on.
Jenže byl blb a sám vtáhl celý národ do Stalinovy oprátky, on s náma nepočítal. A jak dojeli poradci "svorotit golovy", rozjel vraždy taky, aby nebyla ta golova jeho. Taky proto se uchlastal.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

21.2.2021 13:35 Reaguje na Pavel Hanzl
S ohledem na to, kolikrát v tom Sojuzu byl a jak dlouho v jaké době, si myslím, že sakra dobře věděl, co nás taky může/bude čekat. A rozhodně věděl před Únorem, kdo tady bude mít poslední slovo.
Jen mu to bylo jedno, resp. to považoval za ok.

On byl samozřejmě neskutečná svině, ale blbej rozhodně nebyl. Souhlas pouze s tím, že začátkem padesátek začal mít fakt vítr, že by tu jízdu na tygrovi taky nemusel ustát.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2021 15:51 Reaguje na Svatá Prostoto
Já myslím, že mu tam mazali med kolem huby a brutalitu komsomolců považoval za mužickou primitivnost, že nás se to týkat nebude. To samé se šířilo u nás před nástupem Hitlera.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2021 15:52 Reaguje na Pavel Hanzl
A dnešní nechumelismus s jaderným tendrem je pořád to samý.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.2.2021 11:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to si o tom něco nastudujte, ti, co tam prožili min válku se vrátili slušně vyplesklí a se staženou pr..lí. Akorát že viděli, že buď budou fungovat přesně jak Sověti chtějí, nebo to s nima dopadne kua blbě. Viděli to na vlastní oči. On se v té Moskvě s nima nikdo zas tak moc nes..l. A někteří tak dopadli stejně. Vysoko. Doslova.
Odpovědět
sv

19.2.2021 22:51 Reaguje na Milan G
To "hromadu" tvoří výlučně ti co mají pravomoc rozhodovat, tedy bureš a jeho podržtašky. Ani smrž ani nikdo další, koho jste vyjmenoval, tuto pravomoc nemá.
Odpovědět
MG

Milan G

19.2.2021 23:06 Reaguje na
Ti co jsem jmenoval samozřejmě nemají tu pravomoc, ale jak se říká 100x nic umořilo vola. To není jen o Smržovi, to jsou nátlakové spolky hnutí duha, calla, patrik, nemůžu zapomenout na duševního giganta pixovou. Ty svazy co jsem jmenoval, tím jsem tu nastalou situaci chtěl už jen zesměšnit, já si jejich práce vážím, ale do tendru na JE by zasahovat pochopitelně neměli. Avšak situace se už natolik vyhrotila, že se k tomu vyjadřuje kde kdo, lidi kteří JE vůbec nerozumí a když se jich zeptáte kdy došlo a kým k první štěpné reakci tak neví a čumí.
A pak jsou tady další, kteří už můžou ten tendr ovlivnit a to jsou piráti, top09, lidovci a další.

Ale jak jsem už řekl, je to penězích nic víc.
Odpovědět
sv

20.2.2021 22:24 Reaguje na Milan G
Kolik námitek podal patrik proti stavebnímu povolení na nové bloky DUkovan. Pozor překvapení ... žádnou, a to jednoduchého důvodu. Řízení ve věci vydání stavebního povolení neběží. A proč neběží? Kvůli Calle nebo patrikovi? Nikoli. Kvůli tomu, že bureš jako premiér není sto přijmout rozhodnutí, za které by musel nést odpovědnost a které by mu třeba mohlo přinést negativní body ve volbách.
Obrana proti tomu, že se k dané věci kde kdo nekompetentní vyjadřuje, je jednoduchá. Stačí přestat ta vyjádření číst
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.2.2021 18:55 Reaguje na
Bureš podepsal bez mrknutí Green deal, nějak se k tomu ale nezná.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

20.2.2021 19:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Bureše fakt nemusím, ale i k němu byste měl být fér.
V tý Bruseli vyhádal všechno, co se vyhádat dalo. Kdyby se tam býval nehádal, tak dnes náš slavný parlament nemusel o projektu JE jednat, protože by nám ho EU prostě zařízla už v rámci vyhlášení Green Deal. Takhle ho sice nijak nepodpoří, ale alespoň ho mlčky strpí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.2.2021 22:14 Reaguje na Karel Ploranský
Totální nesmysl. EU nikomu žádné JE nezařezává, Poláci chtějí stavět 6 mastodontů, Holanďani jdou do SMR. Hrabiš nám vyjdnal kulový, jde mu jen o dotace, které stejně ukradne.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.2.2021 22:17 Reaguje na Karel Ploranský
A co jako vyhádal? Totální HOUNO!
Připadí mi naprosto děsivé, když národ toleruje, když premiér zcela veřejně lže.
Odpovědět
sv

20.2.2021 22:29 Reaguje na Karel Ploranský
Blábol. Bureš vyjednal leda naprosto nepodstatnou změnu formulace finální dohody, která i kdyby prošla, by neměla absolutně žádný dopad například na financování. COž je, ve srovnání s tím co si vyjednali Poláci, výsledek víc než směšný. A bureše to staví do role poslušného bruselského kašpara.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.2.2021 17:30 Reaguje na Milan G
To jste napsal moc hezky, to by byla pěkná jaderná pohádka Jak se stal Zaprdistán pupkem světa.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.2.2021 18:52 Reaguje na Milan G
Hluboký omyl, Rusko o nás má eminentní zájem, protože jsme se už osvědčili jako výkonní votroci.

"Rusko musí řešit své geopolitické potřeby, nemá-li se rozpadnout, degradovat na úroveň země třetího světa a stát se geopolitickým bezdomovcem, soudí autor.
Musí si ve spolupráci se sousedním Běloruskem zajistit rozsáhlé předmostí jako oporu pro soutěžení s Evropskou unií. Takovým předmostím může být podle Krupnova pouze rychlým tempem se rozvíjející makroregion mezi Moskvou a Prahou s centrem v Minsku".
http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropa/clanek.phtml?id=699611
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.2.2021 18:59 Reaguje na Pavel Hanzl
To Němci také. Jen ty JE nevyrábí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.2.2021 19:13 Reaguje na smějící se bestie
Jenže Němci nás za práci platí a hlavně nebýt blbí, máme i svododu a demokracii.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

20.2.2021 20:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Hail!

:-)
Odpovědět
MG

Milan G

19.2.2021 23:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Už jednou jsem vám na tuhle blbost reagoval, proč to vytahujete znova? Bezvýznamný politolog, nic víc.

Tady v tom odkaze si přečtěte co vlastně všechno umí Rusáci v JE.
Odpovědět
MG

Milan G

19.2.2021 23:16 Reaguje na Milan G
pardon ještě ten odkaz ..https://allforpower.cz/jaderna-energetika/v-kurcatovskem-institutu-byl-spusten-nejvykonnejsi-neutronovy-zdroj-na-svete-335?sent_subs=1#odber-novinek
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.2.2021 10:01 Reaguje na Milan G
Výzkumné instituty měli vždy a dřív měli skutečné dobré výstupy. A dnes?
Amíci včera přistáli na Marsu, Číňani plánují květen.
Víte, kdy naposled Rusi dokončili nějakou meziplanetární misi? V roce 1984.

Co dělají od té doby? Bombu Satan která spálí území velké jak Francie atd. atd. atd. atd.
Povraždili 1.5 miliónu lidí v Afghanistánu, půl miliónu v Sýrii 400 tisíc v Čečensku, mám pokračovat?
A dnes? Rozeštvávají USA (Trump byl jejich kandidát, dobře ho tam natlačili) rozbíjí EU (naštěstí neúspěšně), rozbili už ČR (velmi úspěšně). A hlavně stále lžou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.2.2021 09:52 Reaguje na Milan G
Protože Putin podle téhle koncepce jede. To jsem vám psal taky. Podívejte se na jeho skutečné jednání v tomhle století.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.2.2021 18:58 Reaguje na Milan G
Ono je to stejně úplně fuk. Stejně nepostavíme ani ťok, s Ruskem nebo bez Ruska. Jdeme do systémové krize a nikdo nám na to nepůjčí.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

20.2.2021 19:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Asi máte bohužel pravdu (výjimečně!).
Jen tiše pomíjíte to, že nebýt podpory FVE, tak bychom půjčku nepotřebovali. Na jeden reaktor by nám ty prachy stačily. Při dnešních cenách.
A kdybychom ho bývali začali stavět tenkrát, místo těch solárů, ježtě by dost zbylo, protože ceny rostou rychle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.2.2021 22:18 Reaguje na Karel Ploranský
Solární tunel je učebnicový příklad českého švejkování, kdy se dopizdí úplnš všechno.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.2.2021 18:56
Začalo to zhasnutím světel při překotné transformaci ekonomiky. Promrhala
se hlavně důvěra lidí v právo a spravedlnost. Promrhala se důvěra v nové
politiky, kteří se nestarali o prosperitu lidí, ale pouze o sebe. Taky
se promrhaly prostředky z privatizace, které měly směřovat do nových JE
a nemuselo se odsiřovat, odprašovat, protože by uhelky nahradilo jádro.
Bohužel se na tom podepsali i pomýlení ekologičtí aktivisté bojující
proti jádru a paradoxně tak prodloužili pálení uhlí o desítky let.
Podobně postupují nyní a opájejí se OZE za každou cenu. Jsou to titíž
lidé a nebo jejich děti, kteří přispěli k tomu, co tu dnes je. Teď
mají pouze jiný důvod a tím je "nepřítel", protože jiný důvod už asi
národ nemíní akceptovat. Netransparentnost je právě to, když předem
vyloučím konkurenci a upnu se pouze na ty "správné" dodavatele. Ti
tak mají minimálně jisté, že odpadli dva konkurenti a se zbytkem se
už nějak domluví. Pokud si někdo myslí, že tím potrestá konkurenci,
tak při jejich množství zakázek, to je k smíchu. Myslet si, že jsme
s jedním reaktorem neodolatelným zákazníkem všech firem světa je
k smíchu. No a blábol, že přes jeden reaktor někdo ohrozí naši
bezpečnost, je pouhý plk ideologů. Pokud bude řídit reaktor naši
technici a naše výpočetní technika, tak ho nikdo nemůže ohrozit.
Kdyby chtěl, tak už dávno ohrozil stávajících 6 reaktorů u nás a řadu
dalších v ostatních zemích. Jde tu pouze o politické vyloučení levné
a spolehlivé konkurence. Navíc jsme momentálně u snědeného krámu a
u rozhádané politické reprezentace. Ta se těžko domluví na budoucí
vládě a stěží na nějaké JE. Jedni budou horovat za OZE, druzí budou
chtít podržet své sponzory z uhelek a další se upnou na paroplyny.
Síly se roztříští a bude tu nakonec prd. Pouze silná jednobarevná
vláda s výhledem na několik volebních období je schopna učinit
jakékoliv zásadní rozhodnutí a to si všechny ty strany uvědomují.
Pouze musejí hledat nějakou výmluvu a tou je nyní " bezpečnost".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.2.2021 08:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Detail: současné reaktory Rusko už neohrozí, už dávno byl software kompletně překopán na západní standardy.

Ale napsal jste velmi významný názor:
Česká společnost je totálně rozbitá a rozhádaná, na ničem se už neshodneme.
PROČ? Jak je to možné?
Cílem hybridní války vedené proti nám z Ruska je přesně tohle. Společnost rozbít, rozeštvat, tj. zneschopnit v jakémkoliv rozhodování. Potom začnou sílit hlasy po "silné jednobarevné vládě" a tu nám Rusko velmi rádo nabídne úplně stejně, jak po roce 1948.
Prostě jste jejich, obávám se ale, že to je už u nás dominantní názor.
Někdy jsem rád, že jsem už starý a děcka mají kvalifikaci takovou, že se uživí kdekoliv na světě.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.2.2021 08:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano máte pravdu soudruhu zástupci velitele pro věci
politické. To samém jsem už četl v civilu od hlavního ideologa strany v Rudém Právu. Díky za to připomenutí
na dnešním PŠM. Vezmu si to k srdci a už z vytýčeného
směru naši milované strany neuhnu ani o píď.
Normální člověk přemýšlí, porovnává, dedukuje a ne
aby slepě věřil zprávám BIS, ČT atd. Je to tkzv.
analytické myšlení, které je lidem vlastní a naopak
papouškům cizí. Bohudík nelze zakázat a tak myslíme
a máme své vlastní názory, které vám evidentně nejen
chybí, ale i vadí. My takhle přemýšleli i v minulosti
a v PŠM jsme četli pod lavicí detektivky stejně, jako
nyní vypínám ty ideologické nalejvárny v TV a jinde.
Mne zajímá realita a samozřejmě poučení z minula. Vy
se spokojíte se sny a oficiálními informacemi jako by
vystřiženými z Rudého Práva, ale s opačnou ideologií.
Svět není černobílý a nehledám v něm stále nepřátele.
Přátele poznám v době nouze a nikoliv v době hojnosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.2.2021 09:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Ideologie by vám šla. Jen zkuste vysvětlit, PROČ u nás Rusi financují takové stádo agentů a PROČ už nejsme schopni si vůbec nic rozhodnout.
Tahle vláda je u moci osmý rok a napište, co za tu dobu UDĚLALA, tj. rozhodla a ne jen ožvanila.

Jsme pod článkem o energetice, tak napište, PPROČ třeba Poláci se rozhodli a rozjeli rozvoj OZE i budování 6x více kapacit v JE, když my ani ťok.

Váš problém je v tom že zprávu BIS a podobné číst nebudete vůbec, kdežto já čtu ropácké a proruské články stále. Ta vaše ideologickost je jednoznačná, je to bod A) ruské demagogie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.2.2021 09:11 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Machačku, uvědomujete si vůbec, že VY toužíte po "silné jednobarevné vládě", nikoliv já?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.2.2021 09:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Naposledy a ne pouze o jednobarevné vládě, ale
klidně koaliční se stejným názorem na energetiku.
Ten předpokládaný slepenec v tom jednotný nebude
už díky jejich prioritám. Ono se to stane jablkem
sváru, na ničem se nedohodnou a výsledek bude 0.
K tomu Polsku pouze to, že o tom rozhodla jejich
jednobarevná vláda předpokládající, že to dokončí. V tom se asi mýlí a i tam budou brzo změny. Vaše nadšení z jejich energetiky nesdílím, protože jejich ideologické podmínky pro výběr dodavatelů technologie nejsou soutěží, ale přímým výběrem, který z nich dělá vazala jediného dodavatele.
U nich se už ale zvedá vlna odporu vůči stávající vládě a o směřování politiky. Možná časem budete nemile překvapen, že bude zase vše jinak. Už končím, protože nemám čas odpovídat na naivní dotazy. Ono stačí přemýšlet.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

20.2.2021 20:36 Reaguje na Pavel Hanzl
"Česká společnost je totálně rozbitá a rozhádaná, na ničem se už neshodneme. PROČ? Jak je to možné?"

To už je tak u nás zvykem, někdy by to chtělo přestat fušovat do něčeho, čemu stejně nerozumíte, a místo toho si něco pořádně nastudovat třeba o první republice. To byla harmonie a soulad jak řemen. A co rok, to pomalu jiná vláda.

Jasný, za to taky mohlo Rusko:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.2.2021 22:09 Reaguje na Svatá Prostoto
Vysvětlím. Politické tahanice, pády vlády atd. atd., to je normální demokracie. Ale Český národ jasně věděl, že patří do Evropy, že si buduje vlastní identitu, že nechce být otrokem ani Rakouska, ani Německa, že chce být první i v průmyslu a hi-tech. Že chce plnohodnotnou demokracii, kde volí každý (i ženské). A když nastal Mnichov, Národ šel do pozic jak jeden muž.

A dnes? Vovčansvo (národ to dávno není) vůbec neví, jestli chce vůbec na Západ nebo ne Východ, jestli chce demokracii nebo totalitu, neví, jestli má vůbec budovat moderní energetiku nebo ne. Připadá mu normální, když vláda běžně lže a premiér se svou mafií krade. Zkuste vymudrovat PROČ.
Proč za 30 let prakticky idálních podmínek k budování státu jsme to dotáhli k estébákovi a k té trosce na Hradě.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

21.2.2021 13:47 Reaguje na Pavel Hanzl
No, když nastal Mnichov, tak právě z těch pozic ... čest světlým výjimkám ... šel spořádaně dom.
Ale zrovna tohle bych enchal být, to by byla diskuze na dlouho, a hlavně sem vůbec nepatří.

Mne u vás zaráží dvě věci. Jednak si některé období naší dávné i velmi nedávné historie dost malujete, jednak furt brečíte, jak jsme nejhorší. Jua, se podívejte po zbytku bývalého Ost bloku, jak to tam vedou. Slovensko, Polsko, Maďarsko, býv Jugoši (o Rumunsku a Bulharsku vím spíš prd, to se klidně nechám poučit, ale na nějaký ráj na zemi to tam min z dálky nevypadá). Vždy je tam něco lepšího než u nás, ale celkově to tam stojí ještě víc za vyliž než tady.

A otroky Rakouska jsme nikdy nebyli, popravdě řečeno nám za císaře pána tak nějak prd chybělo a věčná škoda, že se aspoň to Předlitavsko nepovedlo udržet pohromadě. O tom high-end echt českém průmyslu si taky něco nastudujte a ten národnostní bordel, který tady byl od začátku, taky taktně pomíjíte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.2.2021 15:57 Reaguje na Svatá Prostoto
Mnichov byl podraz na národ z pozice, ze které to nečakal vůbec. Od Beneše.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.2.2021 11:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Jako Eda se na tom podepsal, vo tom žádná. A nejen na tom. Udělal i horší věci. Mnohem.

Na druhé straně si lze položit otázku o čem svědčí to, že jeden skrček dokázal, aby celý národ šel pěkně spořádaně dom.

Házet 38 JEN na Beneše je příliš zjednodušující a laciné, kdyby to bylo čistě o něm, tak to šlo zařídit docela fofrem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.2.2021 08:28 Reaguje na Svatá Prostoto
Vývoj konce 19.stol a začátku 20. byl dost dramatický a dominoval tam nacionalismus. Pár Rakouska a vznik ČR byl čistě nacionalistický počin velmi vyspělé České společnosi, což se jeví dnes jako chyba.
Ale klíč řekl pan TGM: "český národ potřebuje 50 let nerušeného vývoje".
A hlavní chyba byla, že jsme nepřijali Sudeťáky za občany ČSR, nenastala "švýcarizace", což nám zlomilo vaz.
Odpovědět
va

vaber

21.2.2021 09:59
energetická i vnitřní bezpečnost Česka byla ohrožena když se do reaktoru v Temelíně začalo cpát americké palivo
my žádnou bezpečnost nemáme a nemůžeme mít, jsme zcela závislí na fungujícím obchodě a to téměř všechny země světa
vždyť bez obchodu se ani neuživíme a nikoho to netrápí ,kdyby začala válka,obchod se zastaví a jsme v řiti ,každy se na nás vykašle, jak se v minulosti již stalo a vidíme to i dnes třeba na příkladu s vakcínami nebo rouškami
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.2.2021 10:47 Reaguje na vaber
Přesně tak, jak píšete. Globálním obchodem je někde u hýždí
i základní potravinová soběstačnost a soběstačnost v jiných
oblastech obchodu je nedostižitelná pohádka. Prostě ten vyrábí
to, ten tohle a záleží, zda ten obchod řídí trh a nebo politika.
Když má politika chránit nekonkurenceschopné výrobky, tak je
pro spotřebitele prodražuje a nebo jsou nakonec nedostupné. My
starší to zažili z minula a těšili se na svobodný obchod. Jak
jsme byli naivní vidíme nyní při tom kvantu embarg, celních
omezení a ideologické vylučování firem ze soutěží. Okrádáme se
opět o nemalé finanční prostředky a mnohdy i o špičkové výrobky.
Hlavně, že tu máme diktovanou "bezpečnost" podle hlediska těch,
kteří nejsou schopni konkurovat "nepříteli". Jsem tak hluboce
zklamán tím vývojem a vytvářením strachu z "nepřátel". My jsme
pro ně pouhým odbytištěm zboží a možným obchodním partnerem.
Pro odbyt mírových technologií nepotřebuje "nepřítel" válku.
Po té touží producent zbraní, které jsou v míru pouze na lapáni
prachu. Chytří lidé si to umí srovnat v hlavě a ti hloupí pouze
papouškují bláboly o nepřátelích nabízejících zboží pro mírové
využití. Pokud mají v nabídce i zbraně, tak nechápu, proč by mi
nepřítel nabízel zbraně, když by očekával jejich použití proti
němu. Zamyslete se ideologové o skutečných důvodech a nehledejte
nepřátele v každém, kdo je levnější a nevyžaduje nákup pouze
jeho zbraní, plynu, elektráren a informačních technologií, přes
které jsme jim dobrovolně odevzdali i vlastní soukromí. I můj
příspěvek tak už někdo vyhodnotil a označil mne za někoho, kdo
si dovoluje samostatně myslet a nepapouškovat "jedinou" pravdu.
Odpovědět
sv

21.2.2021 18:53 Reaguje na vaber
Tak, tak, lidoví rusáci se diletantskými bláboly na téma americké jaderné palivo neustále ztrapňují a při tom netuší, že neutron je prevít. Neví, že to samé co se v Temelíně stalo palivu od Westinghousu se stalo i palivu od Tvelu, přičemž všechny tyhle případy byly zcela v normě. Kroucení a deformace palivových tyčí totiž není nic mimořádného.
Odpovědět
Petr Vojvo

Petr Vojvo

21.2.2021 14:27
petr leyer by měl jít sadit brambory místo psaní slintů na ekolistu.
Odpovědět

Jirka Černý

21.2.2021 18:09
Proč se na Ekolistu řeší politickoekonomický problém?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist