https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/petrn-svoboda-koronavirus-jako-vzkaz-prirody-lidstvu?fbclid=IwAR1b9cv918pw7vogjkvE_fqWut1sixmYEk0jtEyMaI3GnXMviRTTtDJz6nE
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Petr Svoboda: Koronavirus jako vzkaz přírody lidstvu

1.4.2020
Současnou pandemii koronaviru spustila souhra tří hlavních příčin. Ilustrační kresba.
Současnou pandemii koronaviru spustila souhra tří hlavních příčin. Ilustrační kresba.
Při pohledu na šířící se pandemii koronaviru, postupné hroucení společností a ekonomik a narůstající nejistotu a zmatek poněkud zapadá klíčová otázka. Co je podstatou problému? Nejsou to mizerné hygienické podmínky na čínských tržištích, ani tamní despotický režim. Není to nedostatek roušek ani plicních ventilátorů ve státech EU. A není to ani otázka přístupu vlád při nařizování a vynucování karantény a dalších protiepidemických opatření.
 

Při hledání odpovědi na zmíněnou otázku nemůže správný Čech začít nikde jinde než v Osudech dobrého vojáka Švejka. Když šel Švejk z Tábora do Českých Budějovic, potkal u Štěkna vandráka. Ten ho vzal na noc ke svému známému, ovčákovi u Strakonic. Když všichni seděli večer v ovčíně u pece, na které bublala voda na bramboračku, a uvažovali o tom, jak dlouhá bude válka, která zrovna začínala, starý ovčák vyjevil oběma hochům podstatu věci: „Byly už dlouhý vojny. Ta napolionská, potom jak nám vypravovávali, švédský vojny, sedmiletý vojny. A lidi si tý vojny zasloužili. Dyť se pámbu už na to nemoh dívat, jak to všechno zpejchlo. Už jim ani to skopový maso nešlo pod fousy, už vám ho, hoši, nechtěli žrát. … Tak se pámbu na ně rozhněval pro tu jejich pejchu, a voni zase přijdou k sobě, až si budou vařit lebedu, jako to bejvávalo za napolionský vojny. Dyť vona i ta naše vrchnost už roupama nevěděla, co dělat. Starej pan kníže Švarcenbreg, ten jezdil jen v takovým kočáře, a ten mladej knížecí smrkáč smrdí samým automobilem. Von mu pámbu taky ten benzín vomaže vo hubu.“

Hašek vystihl jádro problému, s nímž se potýkáme i teď. Lidstvo zpychlo. Na regálech českých supermarketů musíme mít chilská, jihoafrická a australská vína. Letní dovolenou na Orlíku či v Chorvatsku jsme vyměnili za Egypt, Dubaj či Thajsko. Americké firmy přesunuly své výrobní závody do Číny a své výrobky prodávají zpátky do Ameriky. Evropští architekti projektují mrakodrapy v Šanghaji a bydlí přitom třeba v Nové Kaledonii. A čínské dřevařské firmy kácejí původní smrkové pralesy na Sibiři a se ziskem tisíců procent vyvážejí jejich rezonanční dřevo do celé Asie.

Současnou pandemii koronaviru spustila souhra tří hlavních příčin, z nichž přinejmenším dvě charakterizuje nenažranost a představa, že můžeme mít a dělat všechno. Lidí na Zemi začíná být příliš. Rozlézají se všude a drancují přírodu jako nikdy předtím. A díky globalizaci propadli kolektivní posedlosti migrace – za obchodem, za prací, za investicemi, za lepším životem či prostě jen za zábavou.

Z hlediska evoluční biologie jsme se stali přemnoženým druhem. A jako každý přemnožený druh jsme náchylní k epidemiím, které nejsou ničím jiným než přirozeným autoregulačním mechanismem. Ještě v roce 1900 nás bylo na Zemi 1,6 miliardy, ale zanedlouho to bude už 8 miliard. Obrovský počet lidí na Zemi by ale sám o sobě až tak nevadil, pokud by se lidé chovali skromně - pokud by respektovali, že v každé zemi musí nechat některé přírodní oblasti nedotčené, že přírodu musí využívat jen do té míry, která ji dlouhodobě udrží v rovnovážném stavu, že musí vyrábět jen to, co k životu skutečně potřebují a že mohou cestovat do jiných oblastí a obchodovat s nimi jen tehdy, pokud si něco opravdu smysluplného nemohou opatřit ve svém regionu. Hranice mezi střídmostí a rozmařilostí není ostrá, ale existuje. Jenže lidé ji už dávno překročili. A příroda jim to začíná vracet. Vysílá proti nim armádu těch nejmenších a nejzákeřnějších útočníků - virů, které při svém šíření využívají dvě hlavní metody globálního kapitalismu – znásilnění přírody a migrace.

Jak člověk proniká stále hlouběji do původních přírodních oblastí, krade jejich bohatství a přeměňuje je na zemědělské oblasti a sídla, dostává se stále častěji do styku s prostředím divokých zvířat. Díky tomu se setkává i s mikroorganismy, do té doby pro něj neznámými. Ty jsou pak při náhodných mutacích schopny přeskočit na pacienta č. 1 a vyvolat u něj zcela nový druh onemocnění. Takto lidstvo v uplynulých 40 letech poznalo AIDS, ebolu a nyní i koronavirový SARS. K přenosu viru HIV na člověka došlo někde ve středoafrických pralesech z velkých primátů, jako jsou šimpanzi či gorily. Podobně ebola pochází zřejmě z opic z prostředí rozšiřujícího se afrického venkova, které je v těsném sousedství zbytků rozvrácených pralesů. A tak nějak to bylo i loni na podzim ve Wu-chanu, kde nějaký čínský labužník, kterému už nevonělo kuřecí a měl ten den prostě smůlu, si zašel na trh koupit luskouna a přitom netušil, že je hostitelem koronaviru, který pochází z netopýrů a v mezidobí zmutoval do podoby lidského zabijáka.

Zvířecí nákazy tu byly odjakživa, ale ještě donedávna nebyly schopné tak snadno přerůst v pandemii. I v minulosti se z Afriky tu a tam objevila zpráva o záhadné nemoci, na kterou zemřela polovina nešťastníků nějaké vesnice. Ale tím to zpravidla skončilo. Jenže v posledních 40 letech je to jinak. Na jedné straně se africká, asijská a jihoamerická města a vesnice s miliony lidí rozlézají stále hlouběji do nitra původně divoké přírody a na druhé straně se propojují stále četnějšími vazbami s evropskými, americkými a východoasijskými aglomeracemi. Globální hedvábná stezka pro šíření infekčních nemocí do celého světa je tak široká a otevřená.

Z epidemiologického hlediska není pro dnešní lidstvo větší nebezpečí, než jsou právě viry. Celá světová věda a medicína nemá proti současné pandemii koronaviru, který je vysoce nakažlivý a způsobuje smrtelný zápal plic, prakticky žádné účinnější řešení, pokud pomineme plicní ventilátory, kterých je ale pro jejich nákladnost ve zdravotnických systémech ve vztahu k potenciálnímu počtu nemocných velmi málo. Použitelná antivirotika nejsou a vakcína, pokud vůbec bude, bude až za rok či dva, kdy už snad bude po epidemické křivce (nechci říkat s křížkem po funuse). Státy jsou proto nuceny uchylovat se teď a tady k více či méně středověkým metodám, a to karanténě a zakrývání úst. Prostě nic lepšího není. Pokud si přiznáme tuto holou podstatu věci, je to – přes všechny počítače, elektromobily i lety do vesmíru - ubohé. Věda a medicína ani pořádně neví, jaký může být další vývoj pandemie, protože životní cyklus virů je tak složitý, že jaderná elektrárna je proti němu dětská stavebnice Merkur. Je tak možné, že pandemie koronaviru bude dále brutálně gradovat a případně se i vracet v dalších vlnách na podzim či v zimě, aniž ji současná státní opatření podstatněji ovlivní. Stejně tak je ale možné i to, že s jarem a létem virus díky změnám lipidového obalu či mutacím zeslábne a epidemie skončí sama od sebe, aniž si to vědci či lékaři budou moci připsat jako své vítězství. Viry jsou zkrátka schopnější než my.

To vše by mělo přivést lidstvo k sebereflexi, skromnosti a úctě k přírodě. Ale to by byla naivní představa. Tato pandemie ještě lidstvo nepoučí. Nebude totiž (doufejme) příliš zničující a hlavně bude teprve první z řady těch, které přijdou později. A ty už budou horší. A nezakecají se. Ale na lidstvo bohužel přijdou od přírody v dohledné době rány i z jiných stran. Jejich společným jmenovatelem je globální změna klimatu a jejím hlavním projevem bude sucho. Teprve poté lidé zase přijdou k sobě, až si budou vařit lebedu. Ale nepředbíhejme. Jsme teprve na začátku.


reklama

 
foto - Svoboda Petr
Petr Svoboda
Autor pracuje na Katedře právo životního prostředí Právnické fakulty Univerzity Karlovy.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (121)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

1.4.2020 07:36
Je na čase zrušit zbytečnou a kontraproduktivní produkci plodin na biopaliva, a jídla bude zase dostatek.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.4.2020 12:07 Reaguje na Michal Ukropec
Nebude. Stále se množící lidská populace planetu přímo sežere.
Odpovědět
ig

2.4.2020 00:27 Reaguje na Michal Ukropec
Slyšel jsem i takové názory, že biopaliva se vyrábějí úmyslně aby se omezil přebytek produkce potravin a nebylo co do té Afriky vozit :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.4.2020 10:02 Reaguje na
Knspirační teorie byly vždy nesmysly.
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.4.2020 14:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne vždy. Řada se později potvrdila. Třeba to, že incident u vysílačky v Glivicích byl divadélko, vytvořené nacisty, že v Katyni vraždili sověti nebo že v německých koncentrácích byly plynové komory.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.4.2020 18:26 Reaguje na Jan Šimůnek
To nikdy nebyly konspitrační teorie.
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.4.2020 09:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Byly takto ve své době označovány. To vraždění v Katyni oficiálně naší propagandou až do roku 1989.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.4.2020 07:14 Reaguje na Jan Šimůnek
Naše komunistická propaganda, stejně jako každá jiná komunistická propaganda lhala a stále lže. Nacisti byli to samý.
Konspirační teorie mají společné znaky, podle kterých se většinou dají poznat.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.4.2020 07:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Co si budeme namlouvat, doba se změnila, ale lidi zůstali stejní. Lže se stále. Např. že naše životní prostřední se zlepšuje. Když si vyjdu do polí, vidím pravý opak: nekulturní step bez života. A na to máme dokonce samostatné ministerstvo§-)) Plná ústa ekologie, ale skutek utek.
Odpovědět
va

vaber

4.4.2020 09:46 Reaguje na Karel Zvářal
lidé jsou stejní, je jedno jaká je doba, zlí a dobří. Bohužel nejvíc jsou slyšet ti co chtějí moc, obvykle jsou arogantní a bezohlední, dobří zůstávají stranou. Zlepšování životního prostředí je propaganda, ta funguje taky v každé společnosti, každý kdo má už hodně roků a jako mladý pozoroval přírodu a srovná ji s dnešní , musí vídět jak rostliny i živočichové mizí, o vodě a životu v ní platí to platí stejně. Já už do lesa ani nemám chuť jít, když vidí tu zkázu,suché stromy, široké cesty,stálý řev motorové pily a jiných strojů, kdysi nám říkali děti v lese nekřičte plaší se zvěř,to vypadá v dnešní době jako pěkná blbost.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.4.2020 07:41
S článkem lze v podstatě souhlasit, výhradu mám k tvrzení, že nejnebezpečnější jsou pro člověka viry. Dovoluji si tvrdit, že daleko nebezpečnější začnou být bakteriální nákazy, z důvodu vznikajících multirezistentních bakterií a neúčinnosti stávajících antibiotik na ně.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

1.4.2020 07:51
Ani viry, ani bakterie. Nejnebezpečnější je sám sobě člověk. V ozbrojených konfliktech, na silnicích, a kvůli civilizační vymoženosti produkujícími průmyslu umírá na planetě více lidí než na ten náš "oblíbený" koronavirus.
Jídla je na planetě dost, máme 860 milionů hladovějících, se spotřebou 1500 kcal denně a máme 2,4 miliardy těch, co se přejídají (3300 kcal denně). Přitom 2000 kcal by stačilo všem. A nebyli by obézní, ani hladoví.
Díky za pěkné shrnutí.
Odpovědět
VK

Václav Kain

1.4.2020 09:17 Reaguje na Katka Pazderů
Zřejmě jste ten článek nečetla pozorně a nebo je to váš názor který ale může být chybný.Planeta je skutečně přelidněná.Když vezmete americkým tlouštíkům polovinu jídla a rozdáte ho např.v Africe,tak čeho tak asi docílíte?Myslíte,že se přestanou méně množit?A to není jenom Afrika.Těch přelidněných zemí je více.Evropa,USA,Kanada a další civilizované země mezi ty profesionální rozmnožovatele napatří.Před 28roky jsem byl služebně v Dháce(Bangladéš)to je množírna přímo ukázková.Stejně přijde doba kdy začne boj o vodu a věřte to nebude boj kdy se bude házet kamením.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.4.2020 14:34 Reaguje na Václav Kain
Váš příspěvek mě docela rozesmál. Ano, se stejným zápalem, jakým bojujem proti psím a kočičím množírnám, bychom měli ve světě vzdělávat druh s tím zavádějícím druhovým jménem. Ale obávám se, že na tuto práci "nejsou lidi".
Odpovědět
va

vaber

1.4.2020 10:12 Reaguje na Katka Pazderů
lidé na planetě jsou kriticky přemnoženi ,já o tom nepochybuji a jídla se může produkovat dost i pro ještě více lidí ,ale za jakou cenu pro přírodu a životní prostředí? když to vezmu naturalisticky , jeden člověk vyprodukuje jeden litr moči za den , deset miliard lidí naplní močí kanál 1m x 1m dlouhý 10 000km každý den a co další odpady?
Odpovědět
ig

1.4.2020 11:16 Reaguje na Katka Pazderů
S jídlem je jiný problém než asi předpokládáte. Včera jsem vyhodil zbytek těstovin z ledničky, už to nikdo nechtěl jíst, snědla se omáčka a vlastně to ani nebyla celá pořádná porce. Tedy pořádná, jak pro koho. Hladové africké děcko by za ni určitě bylo vděčné a sluplo by to i bez salsa di pomodoro. A já bych to tomu děcku klidně dal, i bych mu je ohřál, ale nějak se mi už takhle večer nechtělo jet do Afriky...
Odpovědět

Milan Štrupl

1.4.2020 14:11 Reaguje na Katka Pazderů
Dobrý levičácký pokus:) Takže pokud bychom méně jedli a posílali kalorie to do hladovějící Afriky, tak by nikdo nehladověl???? To ale děláme už 75let a výsledek je pouze jeden - tamní populace narostla za tu dobu více jak 8násobně - zdvojnásobí se každých 20-25let!!! Matematicky se tomu říká geometrická řada či geometrická posloupnost, kdy každé další číslo je dvojnásobné, proti předchozímu. Růst tímto tempem ale velmi brzy končí v astronomických číslech!!!! Větší přerozdělování do přelidněných zemí jako je Afrika vede pouze k tomu, že si pořídí víc dětí, kterým pak bude nutné víc přerozdělovat - i pro udržení stávající mizerné životní úrovně je tamní populaci nutné každých 20-25let dvojnásobně dotovat - dotace ale posílá západní civilizace, jejíž obyvatelstvo se nezdvojnásobuje, ale vymírá a nezdvojnásobuje se ani životní úroveň a to je už v současnosti neudržitelný systém. Takže milá slečno - teď by možná stačilo přerozdělit kalorie do Afriky, Indie atd., ale už za pár let nikoli. Je jediná cesta k záchraně planety a nasycení hladovějících a tou je snížení porodnosti rozvojových zemí pod 2děti na ženu tak, jako to udělali Evropané, Japonci a nakonec i Číňané. Ještě když bylo mé ženě 10let (začátkem 80let), žili lidé v Číně asi tak, jako my kolem roku 1900 - tak zaostalá to byla země a potraviny byly na lístky!!!!! Stačilo pouhých 30-40let regulace porodnosti a z Číny je druhá (po pandemii první) nejsilnější ekonomika světa a životní úroveň obyvatel větších měst je naprosto srovnatelná s tou naší a i na venkově se neustále lepší. Je úplně jedno, jak moc se my budeme přežírat - pokud dramaticky nesníží porodnost chudé země, tak budou následky pro lidskou populaci i planetu naprosto katastrofální a vy jistě a já možná se toho ještě dožijeme. Rozvojové státy mají už jen jednu generaci, aby naprosto od základu přehodnotily své chování a přístup k plození potomků a pokud to neudělají a oni to neudělají, tak se připravte na války a stovky milionů lidí umírajících hlady. Jídla a vody je na planetě opravdu dost, ale lidí je moc!!!! Už ani my nevyrobíme dost jídla pro 10,6mil obyvatel a s vodou je to také naprd. - pokud bychom se množili tak jako černoši, tak tu dnes živoří ve špíně (nebylo by v čem se umýt) cca 80-90milionů lidí!!!! navíc nevzdělaných a nemocných, protože bychom nebyli ani omylem schopni stavět školy nemocnice a další infrastrukturu takovým tempem!!! Matematika je neúprosná - dvojnásobná porodnost by znamenala zdvojnásobit počet škol, nemocnic a pod., ale během dalších 25let už bychom museli postavit 4násobek původního počtu a pak 8násobek, 16násobek, 32násobek atd. Navíc by naprosto všude chyběl dospělý kvalifikovaný personál (učitelé, lékaři, úředníci, inženýři...), protože by se o výchovu další generace starala vždy podstatně slabší předešlá generace. Takže ne slečno - takhle to vůbec nefunguje - porodnost je něco jako tsunami, jen každá další vlna je 2x větší než ta předcházející a nikdy to nepřestane - proto jsou na tom všechny rozvojové státy hůř, než před 50-60-70lety... Hlavně se neutěšujte, že porodnost celosvětově klesá jak nás oblbuje OSN - klesá, ale příliš pomalu. Koncem 20.století přibývalo cca 50mil lidí ročně a dnes je to už 85mil lidí ročně, takže porodnost sice mírně klesá, ale paradoxně se přírůstek dramaticky zvyšuje!!!! Má to matematickou souvislost s tím, že zatímco porodnost klesla za 25let o cca 15-20%, tak počet rodících žen v rozvojovém světě se zvětšil o 100% a dokud číslo neklesne pod 2 (zatím je tuším šílených 2,4celosvětově a 4-5 v Africe) tak jdeme všichni přímou cestou do pekla i když si to evidentně málokdo uvědomuje! Pokud máte takovou starost o hladovějící, můžete zkusit navštívit některý Africký stát a vysvětlit jim, že je v jejich zájmu mít jen 1-2 děti... nic ve zlém, ale proberte se a zopakujte si matematiku - svět by zachránila pouze dobrovolné či vynucené snížení porodnosti rozvojových států - nikoli nás z civilizovaných zemí, kteří je po generace dotují! Proto jsem také skeptický k zeleným výzvám - vím totiž, že je to z výše uvedených důvodů úplně k hov.u.
Odpovědět
va

vaber

1.4.2020 17:36 Reaguje na Milan Štrupl
evropané nemají ostatnímu světu co vyčítat, svoje přemnožení řešili migrací do všech kontinentů a zaplnili obě Ameriky ,Austrálii ,Afriku a byly to možná stovky milionů emigrantů z Evropy za posledních 200let a přesto je dnes v Evropě jedno z nejhustších osídlení na 1km2
Odpovědět
VK

Václav Kain

1.4.2020 09:08
A tím jsme se dostali k té nenažranosti.Zisky (peníze) jsou až prvním místě.
Odpovědět
ig

1.4.2020 11:19 Reaguje na Václav Kain
Zkuste vzít peníze jen jako matematický formalismus usnadňující vypořádání dlužných pracovních výkonů vzájemně mezi lidmi. Pak si přeložíte "chci vydělat peníze" na "půjdu za lidmi pro které jsem něco udělal, aby mi dali něco k jídlu" a vše Vám bude jasnější :-)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

1.4.2020 09:19
Poděkování autorovi za hluboký a inspirativní vzhled do obecné problematiky vztahu člověka a životního prostředí.
Z tohoto pohledu jsem skeptik. Přestože je prokázáno, že lidstvo je primárně závislé na globální ekologické stabilitě,děláme vše pro to, abychom ji zničili a velice úspěšně se nám to zatím daří.
Není mi známa ani jediná složka životního prostředí, kterou bychom negativně neovlivnili.
Budeme si muset projít nějakým skutečným kolapsem (tato pandemie to nebude) a vývoj nasměrovat nikoli k boji s přírodou, ale k soužití s ní. Povaha věci přitom vylučuje , aby to byla tato společnost, která schopnost potřebné sebereflexe nemá a její růst je založen pouze a jen na devastaci přírodních zdrojů.
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

1.4.2020 12:18 Reaguje na Miroslav Vinkler
Růst naší společnosti je založen i na rozvoji vědy, techniky a lidské invenci.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

1.4.2020 13:30 Reaguje na Karel Tejkal
To je zjedušující populistické vyjádření. Planeta nevznikla kvůli lidem a ani jejich společnosti, vědě, technice a invenci. Jsou dvě nepochybnitelně pravdivá tvrzení a to, že toho moc nevíme (o čemkoliv) a že dokážeme i tu nevědomost zneužít.
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

1.4.2020 14:12 Reaguje na Jiří Daneš
Jsem prostě takový zjednodušující populista :-)
Na rozdíl od nezjednodušujícho nepopulisty pana Vinklera, podle kterého je růst naší společnosti založen pouze a jen na devastaci přírodních zdrojů.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

1.4.2020 15:21 Reaguje na Karel Tejkal
A není ?
Vezměte si statistiky těžby surovin, potřebu nových a nových zdrojů energie , zvyšující se podíl zpevněných ploch ,nedostatek pitné vody apod. To je co ?

Pak se podívejte na graf exploze četnosti populace, doplňte údajem o 0,5 t/odpadu/rok/obyvatel a přičtěte k tomu strmý pád biodiverzity a zejména chemické promoření vody,půdy a atmosféry .

To je ten udržitelný růst v praxi ?

Vždyť už dnes se oficiálně válčí o vodu - viz
" Egypt and Ethiopia are in battle array"

https://www.tehrantimes.com/news/446210/Egypt-and-Ethiopia-are-in-battle-array
March 17, 2020
======================================

Tímto způsobem nelze dále pokračovat.

Odpovědět
KT

Karel Tejkal

1.4.2020 16:09 Reaguje na Miroslav Vinkler
Není. Růst naší společnosti NENÍ založen JEN A POUZE na devastaci přírodních zdrojů.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

1.4.2020 17:18 Reaguje na Karel Tejkal
Neznám na světě stát, jehož růst by nebyl založen na rostoucích materiálních vstupech.
Asi jsem něco přehlédl, ale vy mě jistě doplníte . :-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.4.2020 20:11 Reaguje na Miroslav Vinkler
jak pravil Cyrus Smith, technická vyspělost národa je přímo úměrná produkci kyseliny sírové

mimochodem, knihu doporučuji jako obecný úvod do kýblchemie, čili tradiční průmyslově aplikované chemie.

paní učitelka Böhmová, chemikářka na jistém pražském gymnáziu, když před více než třiceti lety dostala za úkol učit na gymnáziu obskurní předmět základ odborné přípravy, kde měli být gymnazisté a hlavně gymnazistky připravovány pro reálný život v případě, že náhle otěhotní, neučila psaní na stroji, které naráželo na problém, že nebyly k dispozici psací stroje, ale pojala předmět jako úvod do průmyslu, zadala Tajuplný ostrov jako povinnou četbu, a vysvětlovala princip vysoké pece, frakční destilace, vápenky a cementárny atakdále.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.4.2020 18:31 Reaguje na Miroslav Vinkler
Bude se tak pokračovat, místní nechumelisti vám stále vysvětlují, že se nic neděje a technika si se vším poradí,vytiskne si cházející hmyz na 3D tiskárně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.4.2020 18:28 Reaguje na Miroslav Vinkler
Souhlasím a ten kolaps přijde možná dříve, než si myslíme. Jenže potom nebude náš vývoj směřován ke "soužití s přírodou", to není maturita. Další vývoj bude pouze boj o holé přežití všemi prostředky a nikdo nemůže říci, jak dopadne. Dle prosté logiky špatně.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.4.2020 09:41
Názorná ukázka, jak autor naprosto nechápe podstatu věci. Epidemiologie je v podstatě velice exaktní obor. Problémem jsou naprosto nesmyslné politicky či právně motivované reakce jednotlivců či skupin (případně států či mezinárodních organizací), které nelze predikovat.

A pokud se týká konkrétně této epidemie, tak za viníka je třeba označit především WHO, která epidemii naprosto jednoznačně podcenila (v porovnání s epidemií SARS, která se kvůli tehdy přijatým protiepidimickým opatření do Evropy prakticky ani nedostala) a v tuzemsku jednoznačně EU, protože kdybychom poslechli bezcenné kydy jejích představitelů, byli bychom druhá Itálie. A můžeme být rádi, že máme v čele státu představitele, kteří se, místo poslouchání bezcenných blábolů předsedkyně EK o škodlivosti uzavírání hranic a nesmyslnosti nošení roušek, chovali pragmaticky až racionálně.

V zásadě jediné, co bych našim představitelům vytknul, je to, že nepodporují větší rozptyl městského obyvatelstva na chaty a chalupy, protože to by šíření nákazy v těch městech ještě více zpomalilo, aniž by to ohrozilo venkov.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.4.2020 10:44 Reaguje na Jan Šimůnek
WHO zareagovala naprosto adekvátně, podle mého ji nelze vytknout zhola nic. Co je však horší, proč - když je epidemiologie exaktní obor - jsme na epidemii, resp. pandemii, nebyli v E. vůbec připraveni? Zásoby ochranných prostředků veškeré žádné. To při zprávách z Wuchanu nikoho ani na vteřinu nenapadlo, že je otázkou dnů či týdnů, a tento problém se roztáhá všude po světě?

Dobrý článek, přidávám s k p. Vinklerovi. Je to menší trest za naši lidskou nadutost a navýsost dobyvatelský vztah k přírodě.
Odpovědět
ig

1.4.2020 11:23 Reaguje na Karel Zvářal
Já jsem připravený byl, v dílně mám trvale krabici respirátorů, teď přišly vhod. Takže stejně se dá vytknout komukoliv něco ve stylu "když jsem mohl být já, mohl jste být i vy". Samozřejmě to bude nekorektní a stejně marné jako vytýkat vládě, že neměla ve skladech sto miliónů roušek, respirátorů, tyvekových kombinéz a obličejových štítů :-)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.4.2020 11:35 Reaguje na
Šátek na čuňu má snad doma každý:-) Jde přece o to, že s ním nemůže chodit zdravotnický personál, o to tady šlo především. Napříč Evropou.
Odpovědět
ig

1.4.2020 12:16 Reaguje na Karel Zvářal
To jasně, já jen říkám, že není úplně spravedlivé vytýkat vládě ten nedostatek respirátorů. Při tom je to věc vlády, zaúkolovat Správu hmotných rezerv, ta tyhle věci umí, stačí mít peníze :-)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.4.2020 12:22 Reaguje na
Vládě nevytýkám vůbec nic, naopak velmi profesionálně zareagoval Hamáček, který chtěl zpřísnit režim hned zkraje. Peníze nejsou problém, tím byla dostupnost dostatečného množství materiálu.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.4.2020 11:18 Reaguje na Jan Šimůnek
Uvidíme, kolik se po bitvě vyrojí generálů, a že jich bude dost, o tom nepochybuji. Souhlasím s tím, že WHO naprosto selhala, dle mého mínění již delší dobu jde z jejich strany o politiku a nikoliv o odbornost. K současné činnosti vlády nelze mít zásadních připomínek, pouze si myslím, že dost podstatně selhala na začátku, a to v tom, že natvrdo a bez výjimek měla zakázat cesty do Itálie .Ne že cestovky budou říkat jedno a vláda doporučovat druhé. Velí vždy jeden a ostatní se podřídí, ať se to komu líbí nebo ne. Kecy o lidských právech a názory právníků jdou v takovýchto případech stranou.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.4.2020 11:31 Reaguje na pavel peregrin
A že tu už před bitvou byli generálové, co prohlašovali, že covid rychle odjede a ani "pes po něm neštěkne" (jako by nikdy nebyl-))). Dokonce to vidíme i dnes ve zprávách, že mnohde v E. to berou na lehkou váhu stále. S tím, jak uznáte, WHO neudělá vůbec nic, to je v kompetenci jednotlivých vlád.

Uveďte, prosím, v čem WHO selhala. Že nezakázala konzumaci luskounů či netopýrů? Protože takových jalových řečí a la IV. cenová jsou plné Novinky.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.4.2020 13:15 Reaguje na Karel Zvářal
Odpověděl již pan Šimůnek. Státy, které měly se SARS zkušenosti, reagovaly rychle a dobře i bez WHO. Úlohou WHO mělo být v tomto směru zalarmovat státy, kde nákaza dosud nebyla, předat relevantní dostupné informace o viru,zkušenosti států se SARS, ale oni to opravdu podcenili. Viz i nyní jejich prohlášení o zbytečnosti roušek, to zavání silně politikou. To, že k této viroze přistupují v současné době v různých zemích různě, pramení z doporučení virologů těchto zemí. Doufám že si nemyslíte, že opatření u nás diktují Babiš nebo Hamáček. Ti pouze plní to, co jim řeknou odborníci a jejich úkolem je to moc nebabrat, což se plus minus daří.Jde jen o to, jaké si kdo nastaví hodnoty, čemu dá přednost, zda kolapsu ekonomiky, či většímu počtu zemřelých, protože dobře víte, že tato opatření slouží jen k rozložení počtu případů. Nechci spekulovat, ale nakonec to může vyjít stejně jen s tím rozdílem poškození ekonomiky a to je to, oč v jednotlivých zemích běží. Ostatně pravá chřipka si nijak s Cov nezadá, pouze se případy nesledují on-line a také šíření je pozvolnější.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.4.2020 13:33 Reaguje na pavel peregrin
Mám zapnutou 24-ku téměř celý den, vyjma zajímavých dokumentů, takže vím, co k tomu WHO říkala. Roušku na veřejnosti nosím jen z povinnosti, jak nikdo není v dohledu, dýchám volně, neb potřebuji každou půlminutu odsmrknout s obyčejnou chronickou rýmou. Být s tím celý den je za trest, a kdo to musí nosit, toho upřímně lituji.

Prof. Prymula i D. Stach vysvětlovali, proč je snaha virus roztáhnout na delší dobu. Aby nakazený personál špitálů nechyběl, neb potom by systém zkolaboval úplně.

Zkrečované sportovní soutěže, posunutá olympiáda či jiné události, jsou vám snad dostatečným důvodem, že to žádná banalita (rýmička-) není. Jih E. je toho názorným příkladem. Můžete popsat plochy kolik chcete, mě v tom nezvikláte ani trochu. Je to od války největší celosvětový průšvih s velkým ekonomickým dopadem. Ale jak autor dobře napsal (a J. Hašek s ním) s ním: dobře nám tak!
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.4.2020 17:08 Reaguje na Karel Zvářal
Tak roušku v autě a tam, kde nejsou lidi, samozřejmě nenosíte, to přece dá normální rozum! Prymulu beru, Stach pouze předává informace od odborníků.Nikoho zviklávat mě ani nenapadlo, pouze si dejte dohromady dvě a dvě a vyjde vám, že pravá chřipka je každoročně v podstatě stejný průšvih, jenže ten už nikoho nezajímá.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.4.2020 17:20 Reaguje na pavel peregrin
Tak si dejte dohromady, kolik je jedna a jedna a proč je z toho ve světě takový poprask. Od začátku jste to bagatelizoval, a zdá se, že jak výstrahy odborníků, tak řada lidských obětí, jsou vám zcela lhostejné. Blábolit cosi o chřipce či jiných příčnách úmrtí lidí je trošičku mimo. Tento virus je nevyzpytatelný, proto jsou kvůli němu tak drastická opatření, se kterými se při vaší běžné chřipce nesetkáte. Ale od sympatizanta se šmejdy mě to nepřekvapuje. Vrána k vráně...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.4.2020 17:32 Reaguje na Karel Zvářal
Vkládáte mě v souvislosti se šmejdy do úst něco, co jsem nevyslovil. A ještě něco- vy pokládáte pravou chřipku za banální a bagatelní záležitost? Dejte si tu práci a zjistěte si něco o každoročních světových obětech chřipky,ono se vám to pak začne jevit v trochu jiném světle.Pokud jste včera náhodou poslouchal Fokus s Moravcem, těžce racionálně- jako jediná, ostatní byly filozofické debaty o h..nu, mluvila doktorka Adámková a naprosto se s tím ztotožňuji.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.4.2020 17:52 Reaguje na pavel peregrin
Ne dnes, ale jindy (víte o čem...). Pořád se točíte na (relativně) bagatelních věcech, ale proč neokomentujete posunutí olympiády či ukončení (nekonání) sportovních akcí? KDY bylo něco takového kvůli chřipce? KDY byl kvůli chřipce vyhlášený nouzový stav? Není snad nikoho na tomto fóru, kdo by tak zarytě trval na své "pravdě" (o neškodnosti C-19). Vím, těžko by se vám přiznáválo, že jste to netrefil a bral to tak jako většinou - jako ekologistické strašení.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.4.2020 18:41 Reaguje na Karel Zvářal
Ale já přece netvrdím, že Cov je neškodný, nebo snad ano? Já pouze tvrdím, že pravá chřipka není banální záležitost, jak si snad myslíte vy, má na svědomí statisíce obětí každým rokem, ale protože jsme si na ni tak nějak zvykli, tato čísla nikoho z klidu nevyvádějí. S Cov se zatím populace nesetkala, proto ta opatření, to snad je jasné, nicméně opatření ještě neznamenají potvrzení větší nebezpečnosti. Dále- nikdo neví, jaká je skutečná promořenost populace, protože to ve statistice smrtnosti hraje podstatnou roli a zrovna před několika minutami na toto téma jednal Prymula s našimi virology a světe div se, shodli se přesně na tom samém. Jenom že Vojtěch nechce plošně testovat. Nikdo nemůže predikovat dopředu, to uznávám, ale také není dobré hysterčit a panikařit.Jaká opatření jsou nebo nejsou na místě, bude možné relevantně zhodnotit až po proběhnutí epidemie a ta má svoje zákonitosti a zatím se nijak neodlišuje od jiných.Já se snažím pouze vždy a za všech okolností uvažovat racionálně ale může vám to možná připadat cynické.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.4.2020 18:47 Reaguje na pavel peregrin
Mno, můžeme tuto diskusi (či spíše duel) zakončit většinovým názorem odborníků, že svět po C-19 bude jiný (a to podstatně) než před ním.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.4.2020 07:38 Reaguje na Karel Zvářal
Bylo by dobré, kdybychom se konkrétně my poučili například v potravinové soběstačnosti, nicméně pokud si pročtete data o dřívějších epidemiích, tak lidé se vždy docela rychle otřepali a jelo se nanovo, v podstatě ve stejném duchu, co se týká obchodu. Co se měnilo, byl vliv jednotlivých složek společnosti na podílu vládnutí a v tomto bodě se to asi opravdu měnit bude.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.4.2020 08:28 Reaguje na pavel peregrin
O obchod, demokracii a potravinovou soběstačnost se vůbec neobávám. Co je tragické, že vyhlášené množírny si z této krize nevyvodí žádnou sebereflexi.

https://refresher.cz/82827-V-Indii-se-neuveritelne-vycistil-vzduch-pote-co-vlada-zavrela-zemi-s-vice-nez-miliardou-obyvatel-do-karanteny?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.4.2020 09:55 Reaguje na Karel Zvářal
Když ono je to těžké. Na jedné straně zhýčkaná, přetechnizovaná, zpovykaná Evropa se svými často kontraproduktivními opatřeními a všeobecně dost vzdělaný obyvatelstvem a straně druhé státy s často pologramotným, ale zdatně se množícím obyvatelstvem, podpořené všeobjímajícím náboženstvím, chtějící si také ukousnout z pomyslného koláče"hojnosti a prosperity" - ono to ve své podstatě a lidské přirozenosti nemá moc řešení.
Odpovědět
FK

Filip Kondapaneni

1.4.2020 22:17 Reaguje na pavel peregrin
Nejsem odborník na epidemie ani statistiku, ale výsledný obraz o dopadu této epidemie dají umrtnostni tabulky které se vydají příští rok(používají to pojišťovny pro výpočet rizika u životních pojištění). Na tabulkách pak bude vidět, kolik lidí zemřelo v daném období a bude srovnání s jinými lety. A věřte mi, že těch mrtvých letos bude mnohem více, než ve statistikách obětí COV-19. Pretizeny zdravotní a záchranný systém první pomoci, je příčinou dalších úmrtí, které by v jiných dobách skončili uzdravenim postiženého.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.4.2020 07:40 Reaguje na Filip Kondapaneni
Ano, může to tak být a statistika je, jak známo, věc žonglérská.
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.4.2020 09:51 Reaguje na pavel peregrin
Uvědomte si, že se zastavily preventivní programy typu nádorového skríningu. Něco málo se dožene, ale část lidí, kteří kvůli koronavirové epidemii nebyli vyšetřeni ve správný čas, půjde na hřbitov.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.4.2020 09:58 Reaguje na Jan Šimůnek
O tom hučí čtyřiadvacítka stále, tzn. roztáhnout ten peak na max., aby byl chráněn zejména zdravotnický personál. Všechny vyděsila ta zpráva o rychlém skonu lékaře, který jako první o nebezpečnosti covídka informoval.
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.4.2020 14:02 Reaguje na Karel Zvářal
Asi zažil opakované ataky, které zřejmě přispívají k těžkému až fatálnímu průběhu infekce.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.4.2020 10:33 Reaguje na Jan Šimůnek
Toto samozřejmě nerozporuji.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

1.4.2020 13:46 Reaguje na Jan Šimůnek
Máte ve svých tvrzeních naprostou pravdu, zejména s tou předsedkyní EK, která je navíc lékařka, ale o čem je článek, jste nepochopil ...
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.4.2020 10:12 Reaguje na Jan Šimůnek
"A pokud se týká konkrétně této epidemie, tak za viníka je třeba označit především WHO" - Chach! Nějak vám z toho výčtu viníků vypadla čínská státostrana, která dva měsíce perzekuovala každého, kdo upozorňoval na to, co se děje. Stejně, jako jste jaksi (asi nedopatřením) zapomněl vzpomenout na místa (mokré trhy), odkud pravidelně co pár let podobné nákazy přicházejí.
Nechápu logiku vašeho uvažování. Za (kolikátou už?) epidemii vzniklou požíráním všeho co se hýbe v jedné deviantní východoasijské despocii může WHO a EU? Občas by jste se měl zamyslet nad skutečnými příčinami jevů, které kolem sebe pozorujete.
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.4.2020 14:05 Reaguje na Jakub Graňák
WHO měla všechny informace (včetně o poměrech v Číně), aby si dala dohromady dvě a dvě. Problém této organizace je v tom, že je už dlouho ve vleku ultralevičáckých a totalitních režimů. A k demokratickým státům se staví spíš negativně.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.4.2020 18:00 Reaguje na Jan Šimůnek
Jednoducý příklad: Já (Čína) stojím na Václaváku "pod ocasem" a hraju ruskou ruletu s kolemjdoucími (mířím samozřejmě na ně, ne na sebe), vyjde rána, která zabije vaši manželku. Samozřejmě za nic nemůžu, vina je na straně policajta(WHO), který stojí na rohu Jindřišské. Tolik k vaší "logice".
A teď mi laskavě sdělte, jak měla WHO reagovat? Tlačit zbytek světa na základě neexistujících informací (protože je číňáci tutlali), aby celou Čínu izolovali a zakázali s ní jakékoli spojení? Jsem si jist, že by jste stál v první řadě těch, co by vyřvávali, co si ti WHO fašouni dovolují.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

3.4.2020 09:01 Reaguje na Jakub Graňák
JTM, JTM, JTM (Jáchyme,...)
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.4.2020 09:54 Reaguje na Jakub Graňák
Mohli vydat stejná varování, jaká vydali v souvislosti s ptačí nebo prasečí chřipkou. To, že informace z Číny nejsou košer muselo být jasné i naprostým pologramotům typu Jakeše.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

3.4.2020 10:01 Reaguje na Jan Šimůnek
Kdo chtěl, tak si z jejich vyjádření poučení vzal. Navíc se stačilo podívat, jak domorodci zabedňují nakaženým dveře a okna, aby pochopil vážnot situace.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

3.4.2020 11:02 Reaguje na Jan Šimůnek
Nemůžete vinit policajta za to, že existují zločinci. Za zločin je vždy odpovědný ten, kdo ho spáchal.
WHO tedy měla na základě faktu, že číňani jsou ksindl, vydat nějaké varování? Jo tak to by celému světu jistě vytrhlo trn z paty. Obzvláště pak s přihlédnutím k faktu, že se nakáza tou dobou už 2 měsíce šířila, aniž by to díky číňanům kdokoli tušil.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

3.4.2020 11:07 Reaguje na Jakub Graňák
Souhlas. Přece vidět na place 50 bagrů - to musí trknout každého, že to asi nebude žádná tranda.
Odpovědět
JAROSLAV HALAMA

JAROSLAV HALAMA

1.4.2020 11:26
Lépe vyjádřit chování lidí snad nejde,jasný důkaz toho, kdo je na planetě pánem.
Odpovědět
DG

Dušan Gab

1.4.2020 11:43
Zakázat auta, at chodí lidi pěšky. Zakázat vše, co je proti přírodě. Žáná Řína, ale samotná příroda. Člověk se k přírodě chová otřesně, bezohledně. Tak to vrací v podobách těchto obranných mechanismech, které si příroda vytvoří sama. Příroda je kouzelná a spravedlivá...
Odpovědět
ig

1.4.2020 12:18 Reaguje na Dušan Gab
Všechny auta? Moji Q7 taky???
Odpovědět
Hu

Hunter

1.4.2020 12:33 Reaguje na Dušan Gab
Moji Škodu kombi Scout 4x4, 2,0 TDI taky? Proč proboha?
Odpovědět
ig

1.4.2020 13:35 Reaguje na Hunter
Já už pochopil! Protože lidi mají být skromní. Auta budou mít jen dnešní ekologičtí aktivisté, protože jejich užitečnost pro společnost je nedozírná a jsou potřeba všude, a pak ještě sanitky a hasiči (ale ti jen elektroauta a cestou budou dvakrát dobíjet).
Odpovědět
DV

Dana Vojáčková

1.4.2020 17:04 Reaguje na Dušan Gab
Souhlasím absolutně s vámi, příroda vždy bude mít navrch, ze srdce jí to přeju a lidstvu to patří, a bude hůř,lidské myšlení je v tomto směru katastrofální, osvěta v tomto směru u nás velmi slabá,kéž by místo hloupých reklam na dovolené a na neekologické plenky proběhly také tak často zprávy o možnostech jak se zapojit do ochrany přírody nebo např. o akci Ukliďme Česko".
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

1.4.2020 19:28 Reaguje na Dana Vojáčková
No, přát jí můžete co chcete. Ono je to úplně fuk, protože pokud to bude opravdu průser, tak vy už u toho nebudete. Ono to ještě pár desítek let v klidu vydrží, uvidíte:-).

Jen nevím jak moc je košer přát nějaký doom těm chudákům, kteří jsou v tuhle chvíli ještě na houbách:-))).
Odpovědět

1.4.2020 19:38 Reaguje na Dana Vojáčková
A my si to tady nějak už uklidíme, to zase klid. A i když toho úklidu není samozřejmě nikdy dost a vypiglované Dánsko z ČR nikdy nebude, tak to ale furt jde. Jsou ale místa, kde to fakt nejde. Jeden článek z roku 2004 ... https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/liberie-vede-valku-po-valce-nepritelem-jsou-odpadky ... a jeden o tom, jak se to za 15 let změnilo ... https://www.lidovky.cz/cestovani/po-stopach-unesco/po-stopach-unesco-afriko-utri-si-slzy-zamysleni-po-ceste-liberii.A190625_140943_ln-po-stopach-unesco_ape .

Takže nějaké flagelantství jak to tady vedeme ke zkáze je buď na hlavu, nebo nějaká úchylná obsese těch, co si libují v pocitech viny. Jestli to na Zemi někdy pro lidstvo půjde fakt do kopru, tak kvůli nám to rozhodně nebude.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

4.4.2020 12:58 Reaguje na
Máte docela naivní představu o tom, že víc jak 7 miliard lidí nedokáže Zemi tak poškodit, aby nebyla obyvatelnou pro další generace. :D
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

1.4.2020 12:47
Naprosto přesné a výstižné!Není třeba nic dodávat
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

1.4.2020 13:30
Myslím, že Tragédie obecní pastviny vyjadřuje problém lépe než Švejk. Jde v zásadě o to, jak tu globální pastvinu ochránit. Vidím jediný možný způsob. Její užívání dostatečně zpoplatnit a tím radikálně snížit zájem o její využívání.

Koronavirus je jistě výborné školení a společnost se na další akce bezesporu lépe připraví. Jen lze doufat, že to nebude hnáno do absurdit vzniklých po Černobylu a Fukušimě.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

1.4.2020 13:39
Když tak čtu komentáře, tak zjišťuji, že většina diskutujících sice ví co by se mělo a co by kdyby vůbec, ale ve skutečnosti naprosto nepochopili o čem diskutovaný článek je. Mimochodem, výborný článek.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.4.2020 16:33 Reaguje na Jiří Daneš
Ten článek je IMHO dost hloupý.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

1.4.2020 14:04
No, ono je to s tou skromností takové ... Apelovat v tomto směru na rozvinuté země samozřejmě lze a ač někteří radikální jedinci si myslí opak, tak celkem úspěšně. Mnohem hůře lze apelovat na rozvojový svět, který je přitom právě tou oblastí, kde dochází jak masivnímu nárůstu populace, tak extenzivní spotřebě zdrojů. Jinak, a možná hnusně, řečeno, v Africe se množí jak kobylky a současně se tam nedaří zvýšit efektivitu ... prakticky ničeho.

Pokud bychom uvažovali izolovaně například o Evropě, tak ano, můžeme se uskromnit a chovat se zodpovědněji a tohle všechno, a s ohledem na to, že bez "exportu" je nás čím dál tím méně, mohlo by to i fungovat. Jenže Země není Evropa a ten zbytek to "odpálí" za nás a nám bude prd platný nějaký návrat ke kořenům.

Prostě pokud se ten nárůst populace nezastaví, tak můžeme dělat co chceme, a furt to půjde do kytek ... změní je jen to kdy.

Ono není náhodou, že bláznivá Gréta si hraje na Johanku z Arku, ale striktně jen v Evropě a S. Americe. Protože jinde by na ni tak max hodili síť.
Odpovědět
MG

Milan G

1.4.2020 22:59 Reaguje na Svatá Prostoto
Teď jste mně pekelně rozesmál, v barvách vidím jak Muhammadu Buhari háže síť na Gretu :-)) Muhammadu Buhari je prezident Nigérie, která měla v roce 2000 cca 125milionu obyvatel a v roce 2017 195milionu obyvatel. Za sedmnáct let přibylo cca 70 milionů lidí. To snad ani není možné.
Odpovědět
va

vaber

2.4.2020 17:19 Reaguje na Milan G
když Hanzelka se Zikmundem projížděli Afrikou v r.1950, nedávno jsem na jejich dokument koukal, říkali že je v celé Africe 180milionů lidí
Odpovědět
MM

Milan Milan

1.4.2020 20:12
To je ze dne na den zákazů, příkazů, omezení a nařízení,vystrašená společnost, pomalu kolaps ekonomiky, zadlužení státu roste snad na desetiletí, principy demokracie a politické stability najednou jako vedlejší, vláda jako jediný zdroj moci????.....kam jsme se propadli se svojí inteligencí, vrtáním se v genetice, čímž se se..reme do božího díla a nejdenou malý, nenápadný "covidek" rozhodí politiky, doktory, inženýry, i ty genetiky.....?????
Odpovědět

2.4.2020 20:06 Reaguje na Milan Milan
Z textu komentáře je vidět, že virus nejvíc rozhodí diletantské hysteriky, kteří mají dojem, že své diletantství obhájí žvaněním o "božím díle".
Odpovědět
pv

podoubský vlastimil

1.4.2020 21:09
Letí zeměkoule vesmírem,celá se drbe a škrábe.Cestou potká planetku CX 1295 a stěžuje si jí.Planetko planetko,jsem nešťastná.Někde cestou jsem chytla lidi.Neboóój,to přejde.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.4.2020 21:15 Reaguje na podoubský vlastimil
Tak to bylo k Homo erectus velmi nezdvořilé-)
Odpovědět
KS

Karel Suk

1.4.2020 23:43
Karel Suk: Vážení,tato naprosto světová bezvýchodná situace je minimálně od války daná "selháním elit",které dovolily vládnutí nenažraného finančního,materiálního a vojenského byznysu i zavržení Malthuse-proroka,či Laokóna. Náš živočišný druh je nevratně přemnožen,čím více lidí,tím více zisku,prostě selhání kapitalismu jako takového,bohužel. Po dekolonizaci se dalo ještě svět zachránit,nebyla však vůle a osobnosti.
Možná to napraví nějaká i umělá pandemie,či ......? abckiosk@seznam.cz
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

2.4.2020 10:50
Skusil by som dať na vec iný pohľad. Koronavirus odkryl krehkosť našej civilizácie. Stačí zákaz pohybu obyvateľstva, aby sa všetko začalo rúcať ako domček z kariet či domino. https://a2larm.cz/2013/09/prace-na-hovno/ Je zrejmé, že v tejto civilizácii je veľa zbytočných povolaní, načo sú nám teraz skvelí hokejsti, futbalisti či všetci športovci? V Stopárovom sprievodcovi po galaxii všetkých zbytočných ľudí s neužitočnými povolaniami poslali do vesmíru - boli tam tuším aj tí hygienici telefónov. (tí by sa dnes celkom hodili)
Čo z toho vyplýva? Teraz je čas aby sme prehodnotili a vybrali si to čo je naozaj dôležité, mám ale pochybnosti či sa to podarí. Šanca by tu bola. 42
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.4.2020 12:52 Reaguje na Vladimir Mertan
No jo, ale co byste se všemi těmi neužitečnými-a že jich je, to máte pravdu- dělal? Někdo by je musel živit, to znamená zajistit jim pouze základní životní potřeby bez jejich činnosti. Vyšlo by to zřejmě podstatně levněji, ale je to bohužel čirá utopie.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

2.4.2020 13:44 Reaguje na pavel peregrin
Nemám riešenia, iba poukazujem na to, čo kríza s Koronavirusom odkryla. Systém je brutálne narušený a následky budú pravdepodobne tragické. Mali by sme si z toho zobrať ponaučenie a veci naozaj dôležité aj patrične ohodnotiť. Medzi inými napríklad aj fungujúce ekosystémy, prácu doktorov, učiteľov, čo ja viem automechanikov.....V rámci nových nastavených pravidiel si nájdu svoje miesto aj "zbytočné" profesie. Netvrdím ani to, že profesionálny šport je úplne zbytočný, ale má v súčasnom systéme nastavenú jednoducho príliš veľkú prioritu.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.4.2020 15:01 Reaguje na Vladimir Mertan
To souhlasím, ale obávám se, že lidé se otřepou jako vždy brzy.
Odpovědět

2.4.2020 14:39
Jestli je koronavirus nějaký vzkaz přírody, tak potom leda vzkaz číňanům, že nemají žrát netopýry.
Jinak bláboly typu "příroda jim to začíná vracet. Vysílá proti nim armádu těch nejmenších a nejzákeřnějších útočníků - virů, které při svém šíření využívají dvě hlavní metody globálního kapitalismu – znásilnění přírody a migrace", jsou leda pro smích. Jak správně (to je tak jediné co tam má správně) autor píše, tak v roce 1900 na Zemi žily necelé dvě miliardy lidí, mnohem méně než dnes, přesto si pandemie španělské chřipky přibližně v této době vyžádala 20 000 000 (slovy dvacet milionů) obětí. Kolik obětí si vyžádal koronavirus? A co středověké epidemie moru (a dalších nemocí), které si ve společnostech mnohem méně početných než ta z přelomu 19. a 20. století, vyžádaly třeba třetinu populace?
Mimochodem doporučuji autorovi si nastudovat něco z historie, aby nevypadal jako úplný nedouk. "Migrace a znásilňování přírody (o jakém se dnešní vyspělé společnosti ani nezná)" je člověku vlastní už od dob paleolitu. Opravdu si autor myslí, že v paleolitu panoval globální kapitalismus?
Jinými slovy, ani globalizace, ani migrace, ani kapitalismus, ani přelidnění nemají s devastací přírody nic společného. Režimy, které měly v programu kapitalismus nenávidět a volný pohyb osob a zboží považovaly za sprosté slovo (např. na "regálech supermarketů" komoušského československa byl k disozici tak leda místní výplach ze sudů a sovětskoje igristoje, o tom, že by někdo cestoval do Nové Kaledonie nemluvě) zdevastovaly životní prostředí podstatně více než jakýkoli demokratická volnotržní společnost.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.4.2020 15:10 Reaguje na
No, o tom, kdo více devastoval, zda soc. státy či nynější, by se dalo polemizovat- nemají si myslím co vyčítat. Ale jinak souhlas, také nesnáším patetické výlevy typu " příroda to vrací apod", to se hodí leda tak do arzenálu filozofů. Prostě evoluce se nedá zastavit a přírodní výběr funguje. V lidské společnosti naráží na etickou stránku věci, to samozřejmě nelze popřít a proto je to citlivé téma.
Odpovědět
va

vaber

2.4.2020 17:28 Reaguje na pavel peregrin
bylo prý několik vymírání a druhy co se nepovedly vymřely a možná se nepovedl i člověk a chystá se vymírání a něco lepšího než je člověk, tak to v přírodě chodí, někdo tomu může říkat i ,, příroda vrací,,
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.4.2020 19:29 Reaguje na vaber
To je docela dobře možné, ale nás už z toho hlava bolet nebude. Evoluce funguje a Darwin byl genius.
Odpovědět

2.4.2020 19:59 Reaguje na vaber
Někteří jedinci se na to "vymírání" už evidentně těší. Co jim brání jít příkladem?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

4.4.2020 13:00 Reaguje na vaber
Ano, ale jen málo druhů na Zemi dokáže ničit životní prostředí nejen sobě, ale i jiným druhům. ;)
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.4.2020 14:48 Reaguje na Petr Eliáš
To dělá ve skutečnosti každý druh.
Odpovědět

2.4.2020 19:58 Reaguje na pavel peregrin
V případě číny by se jistě polemizovat dalo, ovšem ta se jako "komunistická" deklaruje dodnes. Ve střední a východní Evropě komunistické režimy zdevastovaly životní prostředí nepoměrně víc, než jak se tomu děje dnes. Nemluvě o tom, že současná demokratické a volnotržní společnosti ty gigantické škody na životním prostředí spáchané komouši napravují.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

3.4.2020 08:35 Reaguje na
Jde vždy o úhel pohledu.
Odpovědět

3.4.2020 11:07 Reaguje na pavel peregrin
V tomto případě jde o fakta a čísla (například multimiliardové náklady spojené s odstraňováním ekologických zátěží po bývalém režimu).
Odpovědět
pp

pavel peregrin

3.4.2020 13:20 Reaguje na
Ekologické zátěže vytváří i země, které socialismus nepoznaly.
Odpovědět

3.4.2020 20:46 Reaguje na pavel peregrin
Každý vytváří ekologickou zátěž. Jde však o to, že větší ekologickou zátěž vytvářejí ty méně ekonomicky efektivní, tedy totalitní centrálně plánované. Ostatně z tohoto zřejmého faktu vyplývá, že kydat špínu na kapitalismus, volný trh a globalizaci je z pohledu životního prostřední absurdní.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.4.2020 07:45 Reaguje na
Ekonomicky méně efektivní ano, ale kupříkladu taková Indie asi není totalitně centrálně plánovaná.
Odpovědět

7.4.2020 13:43 Reaguje na pavel peregrin
Nastudujte si moderní historii Indie. Stručně řečeno, ač se jednalo po získání samostatnosti zemi řekněme demokratickou (na asijské poměry) byla postižena stejnou úchylkou jako řada dalších zemí třetího světa (a ostatně i západní Evropy), která spočívala v nesmyslné představě, že státní centrální plánování a státní regulace jsou nejlepší cestou k rozvoji dané země. Viz například členství Indie v tzv. hnutí nezúčastněných. Ve výsledku ekonomika Indie po většinu druhého půlstoletí 20. století ustrnula 50. letech. K ekonomické deregulaci v Indii došlo až na začátku 90. let.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

7.4.2020 17:56 Reaguje na
To neberu. Indie se nedá srovnávat se socialistickými státy typu SSSR, ČSSR, NDR apod. To už jste dost vedle, protože do vašich měřítek by se vám dle uvedeného vešlo třičtvrtě světa. A dále- určité plánování potřebuje každá země, jinak to dopadá tak, jak vidíme v přímém přenosu nyní a to je ještě slabý odvar.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.4.2020 08:44 Reaguje na
Historie zná fůru takovýchto pandemií. Tady to autor pojal jako "Boží trest" kdy Bůh je zelený ekolog. Stačí si podívat do historie.
Athénský mor ( 5 st. př.n.l.) Pravděpodobně tyfus a třetina obyvatel
Athen.
Antoniniánský mor( Řím 165-180 n.l.) údajně 5 mil lidí.
Justinianský mor ( 541 n.l.) Z Etiopie do Středomoří . Údajně až 100 mil. lidí, Jeden z důvodů rozmachu islámu.
Černá smrt ( polovina 14 století)Evropa- Asie-Afrika Údajně až 200 mil lidí a třetina populace Evropy.
Pandemie tyfusu,cholery , neštovic v Americe,
Španělská chřipka ( 1918-1920) Také původně z Číny. Nakaženo až 500 mil lidí a úmrtnost mezi 10 až 20%.
Tyto pandemie určitě nenají nic společného s přemnožením člověka. Samozřejmě zranitelnost lidské populace vlivem globalizace oproti minulosti podstatně narůstá.
"Boží trest" za přemíru konzumu v tom ale nevidím.
Co mě upoutalo jsou Číňané drancující těžbou Sibiř a rezonanční dříví. My jsme to rezonanční dříví u nás nechali přírodním procesům.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

3.4.2020 09:18 Reaguje na Jarek Schindler
Ano, historie zná fůru podobnýc pandemií. Jádro pudla je v tom, že jsme se (jako lidstvo) nijak nepoučili. Ačkoliv díky masmediím jsme měli zprávy od prosince online, zastihl nás kovídek v neglíži (jak říkávala babička). Ani zdravotnický personál nebyl řádně zabezpečen, natož civilové. Takže on to je tak trochu trest, spíše však ostuda a ponaučení, jak jsme ve své pýše podcenili rizika globalizace problému.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.4.2020 18:37 Reaguje na Karel Zvářal
Omyl. Naše země má normální systémy pro podobné pandemie nachystané a infekční oddělení nemocnic zásobené, navíc se to vědělo aspoň měsíc dopředu. Problém je zcela idiotské jednání vlády, která vše totálně zpizdila a dozmatkovala, prakticky proti zákonům.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.4.2020 18:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Váš omyl. Česko je na tom v porovnání se světem relativně velmi dobře. Jeden francouzký lékař (kde to padá po stovkách za den) dnes prohlásil: "Kvůli pár šupům jsme všechno přestěhovali do Číny". Měl samozřejmě na mysli výrobu ochranných pomůcek, a u nich jsou na tom ještě hůře jak my!!!

Kdyby byla naše země na takovou pandemii nachystaná, tak Prymula kolem toho neběhá a neburcuje k plošné karanténě, protože ten nápor by špitály kapacitně nezvládly!!! Se podívejte na mocnou zemi za louží, jak to oni "krásně zvládají". A to se tam jedná teprve o rozjezd...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.4.2020 21:33 Reaguje na Karel Zvářal
Vždyť to píšu. My byli připraveni dobře, taky žádné naše nemocnice neměly problémy, i když ti idioti zakázali našem výrobním firmám pomůcky prodávat. Doplatili na to ti nejvíce ohrožení, domovy důchodců, které dodnes nemají ochranné pmůcky a ta infekce tam řádí. Naše firmy chtěly pracovat pro stát, jenže nedostaly objednávky a tak obrovské množství vyváží. Podívejte se na tohle:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/sabina-slonkova-jak-babis-s-vojtechem-ohrozili-lekare-a-pacienty-95916?fbclid=IwAR1KVBkwThby_IkfPT7PPkIyqyjrylxA2LuwIdgPdVUvtAUcHJurPYrTv6k
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10117034229-168-hodin/220452801100322/
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.4.2020 05:55 Reaguje na Pavel Hanzl
V tom dohadovacím chaosu se vždy něco opomene či pokazí. Jsem dalek toho, abych za zúčastněné dával ruku do ohně, ale v tom celoevropském a celosvětovém kontextu si nevedeme špatně. Ano, cca 10-15% rozhodnutí je na kritiku, většina národa je však soudná a vidí to reálně a v globálu (viz. průzkum). Slonková je specialistka na negativistické reportáže, nevzpomínám si, že bych od ní viděl něco pěkného.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.4.2020 18:25 Reaguje na Karel Zvářal
Tady nejde o dohadovací chaos,tady nejde o podcenění situace (což podcenili prakticky na celém světě) tady jde o zcela nepochopitelné a diletantské v lepším přídadě rozhodnutí, v tom horším přímo zločinné. A to byl zákaz prodeje našich výrobců a zavedení centrálního zásobování, posílání letadla pomůcek zadarmo do Číny a pak nákup za miliardy téměř nepoužitelného šuntu zpátky. To není přece jen blbost, neobjednání všeho u nás musí být záměr.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.4.2020 18:54 Reaguje na Pavel Hanzl
https://www.youtube.com/watch?v=8fASAbvg9U8
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.4.2020 19:58
Koronavirus - samé náhody ? Podívejte se sami , každý má právo na vlastní názor...


https://www.youtube.com/watch?time_continue=1186&v=gPniquta6kU&feature=emb_title
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

5.4.2020 17:37
Hlavně nevyšilovat a dodržovat opatření proti šíření pandemie. Proti tomu, co už lidstvo v minulosti postihlo, je tahle pandemie "čajíček".
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

5.4.2020 18:59 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Nejvíc vyšiluje fírer.

https://www.youtube.com/watch?v=RaU_UQ18L5U#utm_content=organic&utm_term=hitler a koronavirus&utm_medium=hint&utm_source=search.seznam.cz&title=Hitler%20se%20dozv%C4%9Bd%C4%9Bl%2C%20%C5%BEe%20koronavirus%20p%C5%99i%C5%A1el%20do%20%C4%8Cech%20%7C%20Ud%C3%A1losti%26hellip%3B
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.4.2020 21:34 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Zatím je to čajíček (jak pro koho). Jenže zatím.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

6.4.2020 16:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Netřeba se až tak moc bát (ale na druhou stranu rozhodně nepodceňovat), za 1-2 roky budou léky a vakcíny, takže, jak říkal např. MUDr. Balík, Covid-19 tady s námi bude napořád, ale stane se z něho jen jedno z běžných virových onemocnění.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.4.2020 18:38 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Problémem je, že se z něho udělá "třídní nepřítel" a Česko se zase odebere do totality.
Odpovědět
AS

Aleš Svoboda

5.4.2020 22:54
Je potřeba se poučit Calhounovy studie a redukovat počet obyvatel na planetě na 300 mil. . . . to bohatě stačí. . . .
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

6.4.2020 16:40 Reaguje na Aleš Svoboda
Kdo se z této studie poučil, ten už na světě není, protože se nechal ekologicky zlikvidovat.
Odpovědět
ZK

Zan K.

6.4.2020 20:06
Úplný souhlas s autorem. Jen se tu naskýtá otázka co s tím a jak dál. Mám zato, že ani vláda, ani parlament v tom nic a hlavně rychle neudělá. Co tedy? Asi v první řadě zajistit změnu myšlení lidí, zvláště pokud je to jako dnes aktuální. Jak ovšem, když sděl prostředky jsou pro tohle de fakto neprůstřelné a nedostupné a jinde? Internet každý nečte a zbývají školy. Takže snad v téhle kritické době zajistit peticemi pro ministerstvo školství změnu výuky.Prostě začít u dětí a mládeže. A tu může každý, hlavně rodiče. Tohle vyburcovat, i když nevím jak. Abychom nedopadli jako Svěrák v tom filmu "CO JE VÁM DOKTORE".
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist