Tereza Stöckelová: Nikoli skromnost, ale mizení solidarity je hrobařem veřejných služeb
Fordovská idyla je minulostí
Tomáš Feřtek tvrdí, že současná ekonomická krize byla způsobena poklesem spotřeby. To je ale hrubé zjednodušení toho, co se v posledních letech v globální ekonomice dělo. Autor nám zamlčuje dlouhodobější dynamiku vývoje v ekonomice a na finančních trzích. Od 70. let minulého století stagnovaly ve Spojených státech, odkud se krize do globální ekonomiky v roce 2008 rozlila, mzdy drtivé většiny zaměstnanců, zatímco finanční zisky plynoucí ze zvýšené produktivity práce se hromadily v rukou velmi úzké skupiny lidí (viz např. tento text v časopise The Nation). Velká část společnosti se tedy musela zadlužovat proto, aby dosáhla na vysokoškolské vzdělaní, zdravotní péči, vlastnické bydlení (viz např. tato reportáž Financial Times). Feřtkem evokovaná fordovská idyla sociální a ekonomické rovnováhy, kdy si kapitál vytváří slušnými podmínkami zaměstnávání i své spotřebitele, se tedy pomalu, ale jistě stávala minulostí. Spotřeba probíhala na dluh – nejen na dluh třetích zemí, ze kterých si byl Západ zvyklý vozit levné suroviny a kam byl zvyklý vyvážet vlastní odpadky, ale ve vzrůstající míře také na vnitřní dluh vlastního obyvatelstva. Podobné vychýlení spotřeby v rámci evropského prostoru bylo také jednou z klíčových příčin „řecké krize“. Řecko a další státy jižní Evropy se staly vývozní oblastí pro Německo, které jim na tuto spotřebu rádo půjčovalo, když na ni podle reálného výkonu svojí ekonomiky neměly.
Tržní ekonomiky poválečného střihu, tak jak je znaly evropské „státy blahobytu“ s rozvinutými veřejnými službami, mají tedy nejen ekologickou vadu na kráse, které si všímá Tomáš Feřtek, ale nejsou dnes funkční ani ekonomicky.
Z čeho platit veřejné služby?
Tomáš Feřtek chce udržet důchodové, zdravotní a sociální služby, je ale přesvědčen, že to lze udělat jen prostřednictvím ekologicky problematické nadspotřeby. Neoliberální hlasy v Evropě i ve Spojených státech dnes naopak volají po (dalším) dramatickém omezování veřejně a solidárně financovaných služeb v oblasti zdravotnictví, školství a v případě Spojených států třeba i bezpečnosti. Nemáme na to, tvrdí, je potřeba posílit princip spoluúčasti (ve formě poplatků za zdravotní péči, školného, penzijního fondového pilíře). Při současném trendu příjmové distribuce ovšem tato spoluúčast přinese jen další zadlužování domácností. V trojúhelníku státu, obyvatel a soukromého kapitálu dojde k částečnému přesunu dluhu od státu k domácnostem, kterému bude kapitál jen pobaveně přihlížet jako lidskému hemžení.
Řešení Feřtkova dilematu přitom, domnívám se, spočívá ve změně právě na straně kapitálu. Britský investigativní novinář Nicolas Shaxson publikoval nedávno knížku o fungování daňových rájů Treasure Islands: Tax Havens and the Men Who Stole the World (viz např. tato ukázka v Guardianu). Daňovými ráji není podle autora zdaleka jen několik tichomořských ostrůvků. Jako daňové ráje se vůči sobě chovají i etablované země (v Evropě např. Irsko nebo Nizozemí), které poskytují možnost výrazně nižšího korporátního danění a utajení zdrojů peněz zahraničních firem. Podle autora probíhá dnes prostřednictvím daňových rájů polovina (!) světového obchodu. Firmy využívají veřejných statků země (vzdělané obyvatelstvo, silnice atd.), odmítají ale prostřednictvím daní přispívat na jejich vytváření a pomocí často zcela legálního „kreativního účetnictví“ odvádějí své zisky tam, kde prakticky žádné daně neplatí. Neamerické zisky společnosti Google jsou tak například daněny pouhými 2,4 procenty (viz např. tato analýza agentury Bloomberg). Nejde tedy jednoduše o potírání „korupce“, o jehož potenciálu pro záchranu veřejných rozpočtů Feřtek oprávněně pochybuje. Jde o změnu pravidel pro pohyb a danění kapitálu. Daňové ráje je potřeba omezit mezinárodními dohodami. Stejně tak je potřeba zavést v určité podobě daň na kapitálové transakce.
Jeden nebo více světů
Vezměme ale vážně i ekonomický argument, že veřejné služby jsou stále dražší. Neoliberálové z toho dovozují, že tyto výdobytky nemohou být „pro všechny“, a to ani pro všechny v bohatých západních společnostech. Např. zdravotní péče se má definitivně a legálně rozdělit do dvou (nebo více) kolejí: na „standard“ pro obyčejné smrtelníky a „nadstandard“ pro bohaté. Někdo na ni možná nedosáhne vůbec, tak jako dnes miliony lidí ve Spojených státech. Proč jsou ale veřejné služby stále nákladnější? Část odpovědi je v tom, že se stávají byznysem, na kterém někteří velmi vydělávají. V oblasti zdravotnictví vydělávají farmaceutické firmy, v oblasti školství jsou např. rektoři amerických a britských univerzit dnes zaměstnáváni za horentní platy a dostávají „bonusy“ jako burziáni. Tuto tendenci lze oslabit dobrou lékovou politikou nebo rozumným zákonem o vysokém školství. Zároveň však také platí, že např. zdravotnictví je dnes stále nákladnější kvůli své technologizaci (která kromě jiného vyžaduje dlouhodobý výzkum). Politickou a morální otázkou je, zda chceme vytvářet společnost, která nabízí úžasné vymoženosti (např. v oblasti zdravotní péče), na než ale dosáhne jen úzká vrstva lidí, a nebo méně oslnivé prostředky a statky, které ale budou moci užívat v podstatě všichni. Musíme si v technologizované společnosti nově položit a zodpovědět otázku volnosti, rovnosti a bratrství (solidarity).
Západní kapitalismus a demokracie byly po druhé světové válce založeny na relativní sociální souměřitelnosti. Socio-ekonomické rozdíly existovaly, ale v rámci jednoho společně obývaného světa. Místo toho, aby se Západ vyrovnával se svou koloniální a postkoloniální historií (a současností) a rozšiřoval hranice společně obývaného světa o ty, kteří z něj byly historicky vylučováni, sledujeme dnes přesný opak. Stále silnější tendenci k oslabování solidarity ve společnostech, k jejich drobení na oddělené světy, některé z nich obestavěné vysokou hlídanou zdí, jiné plotem ghetta.
Myslím, že důchodové, zdravotní a sociální systémy v Evropě a ve Spojených státech dnes stojí před daleko závažnějšími problémy a výzvami než těmi, které by plynuly ze skutečnosti, že jsme začali spotřebovávat „zeleněji“.
reklama
Další informace |
Další články autora |
Online diskuse
Morálka kapitálu - 13. 6. 2011 - AlešOK Já vám rozumím, chcete životní jistotu, já Vám jí dám jedinná Vaše jistota do budoucna je smrt. Vše ostatní je více či méně nejisté. Pokud chcete být raději malá a polochudá a v relativním bezpečí , pak jste na nejlepší cestě k tomu, že se budete celý život něčeho bát. Já jsem třeba vždycky věřil tomu , že i neúspěch je lepší než být při zemi a nic nezkusit prot se nebojím přiměřeně riskovat. Takže místo termínovaného účtu , který máte asi Vy já mám akcie. Na Vašich úsporách vydělává někdo jiný , Vám to vyhovuje mě ne , proč bych měl někoho nechávat na sobě vydělávat , když mi to nic nepřináší.Ale vraťme se ke zdravotnictví zrovna dneska jsem potřeboval vyšetřit, tak jsem zavolal řekl že buďto mě vezmou hned nebo příslušné vyšetření absolvuji v soukromém zařízení ti lidé berou od pojiš%toven velké peníze tak ať se snaží , jsem přece zákazník . A vidíte nemusel jsem čekat 14 dní na vyšetření měl jsem ho za půl hodiny. Někdy si kupuji část zdravotní péče mimo pojištění, když mi to ušetří čas nebo když nejsem spokojen s úrovní státního zdravotnictví. Mrzí mě , že jste nepochopila ten příkad s očkováním prostě stát Vám dá 3 valentní vakcinu zadarmo, když chcete 4 valentní musíte si jí zaplatit celou a ne rozdíl ceny mezi 3 a 4 valentní vakcinou už chápete ? příklad 3 valentní stojí 1000 4 valentní 1400. Vy máte platit 400 , ale ve skutečnosti platíte 1400 ! 2 dávky = 2800kč místo 800. Za 2800 si nechá očkovat dítě proti neštovicím jen málo kdo za 800 by to udělalo násobně více lidí. Jinal jestli si myslíte že všichni jsou léčeni stejně tak na to zapoměňte. Když máte známé zařadí Vás do programu a dostanete zcela jinou léčbu než standartní pacient. 9 z 10 ti lidé zemře na rakovinu plic, ale Václav Havel při své chatrné konstituci a věku přežil jakýž to šťastlivec , když to samé potká Vás tak nemáte šanci. Už jen proto, že něž to u Vás zjistí není už dávno operovatelné. VK si po výměně kyčlí lyžuje v krkonoších. Běžní lidé jsou rádi že chodí - to jsou právě rozdíly v následné péči po peraci. Ale to nejsou jen politici , to jsou všichni bohatší lidé. Máte prostředky ke zpomalení stárnutí , silnější rozvoj mozku u dětí. Jen to všechno stojí nějakou tu korunku buď jí máte nebo prostě nedostanete nic. Bohužel dnes si můžete oficiálně zaplatit buďto vše nebo nic výsledkem je horší zdravotní péče pro každého. Ono totiž vyděláte i na tom že někdo jiný má lepší zdravotní péči než vy , když bude vedle Vás očkovaný člověk proti chřipce nebo žloutence typu A , tak tu žloutenku nebo chřipku od něj nechytnete ani Vy. Když si část populace bude platit dobrou péči v nějakém oboru , třeba endoprotézy ve skutečnosti zaplatí vývoj nových materiálů ,které se pak stanou standartem pro každého. Ve skutečnosti na tom prostě vydělají i ti chudí, jen ta závist a umět domyslet souvislosti. Jinak dálnice a Jezy jsou investice , které vydělávají. Investice do zdravotnictví zejména lidí v důchodovém věku jsou peníze do spotřeby (nejlevnější důchodce = mrtví důchodce) , aby jste mohla něco spotřebovávat musíte mít něco co vydělává. A to jsou ty jezy a dálnice. Pokud omítáte to co vydělává , pak nemáte na tu zdravotní péči a na mraky ostatních věcí. Jinak žití na dluh je krásné , ale dlouho to nevydrží. Odboráři klidně mohou zablokovat celou Prahu , ale věřitelé budou chtít své peníze zpět a názory odborářů mají vcelku nulovou hodnotu buďto musíme zastavít zadlužování a růstem daní, které zastaví růst HDP nebo udělat jiná opatření, která umožní srovnat bilanci státního rozpočtu a ty jsou v podtatě tyto - nahnat lidi do práce novelou zákoníku práce, sociální reformou, a věkem odchodu do důchodu a dále pak zmenšit množství služeb , které stát poskytuje. Menší stát = méně korubce Jistě že zdravotní poplatky penalizují chudší lidi , jenže ono to jinak nejde, když máte systém že jedni platí a druzí využívají jeho služby , pak vám roste raketově poptávka do nekonečna. Můžete zvyšovat daně , ale upozoňuji Vás , že když stát zvedne daně nad určitou mez , pak lidé přehodnotí svoje ekonomické aktivity tak aby jim to vyhovovalo a ve výsledku to bude znamenat, že zaplatí mnohem menší daně státu a naopak budu více poptávat jeho služby. Jen málo lidí v populaci je ochotno pracovat pro obecní blaho , proto je socialusmus tím rovnoměrným rozdělením chudoby - on se nikdo pořádně nesnaží. Dám Vám příkad, když vyděláte 20 tisíc a Váš můž 35 tisíc , A najednou máte dát 25 tisíc na daních , protože jste bohatá rodina co to má všechno zaplatit. Asi si rozmyslíte jestli dáte 6 tisíc měsíčně ženě za vyzvednutí dětí ze školy a hlídání do Vašeho příchodu z práce nebo jestli nepůjdete raději na sociální podporu s vědomím že zpadnete do zcela jiného daňového pásma.... Najednou zjistíte že díky tomu že jste doma měsíčně ušetříte ne 6 , ale 17 tisíc ( doprava ,stravování , hlídání , vaření, daně) a Vám už se prostě pracovat nevyplatí. 9 z 10 ti lidé v tomto okamžiku přestane pracovat. Svobodný člověk třeba přijde na to , že v USA jsou lepší příležitosti nižší daně než v ČR a "na čas" se tam po studiích odstěhuje. Proto když stát zvedne rasantně daně - zničí ekonomiku , protože demotivuje schopné lidi. |