https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vitn-masare-cesko-by-melo-ustoupit-od-planu-rozsirit-letiste-po-vzoru-velke-britanie
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vít Masare: Česko by mělo ustoupit od plánu rozšířit letiště po vzoru Velké Británie

28.2.2020 | PRAHA
Jaké jsou důsledky rozšíření letiště?
Jaké jsou důsledky rozšíření letiště?
Britský soud rozhodl v průlomovém rozsudku zrušit rozhodnutí o výstavbě nové ranveje na londýnském letišti Heathrow. Svůj rozsudek opřel o nesoulad s klimatickými závazky Velké Británie. Stávající projekt totiž odporuje závazkům, ke kterým se Británie hlásí jako signatář Pařížské klimatické dohody.
 

Po rozhodnutí obyvatel Mnichova v referendu z roku 2012 proti výstavbě další ranveje mnichovského letiště a po rozhodnutí barcelonské radnice v tomtéž duchu z roku 2019, které motivovala mimo jiné i snaha čelit dopadům nového fenoménu tzv. “overtourismu”, dnes svět zaznamenal průlomové soudní rozhodnutí. Jedná se o jeden z nejvyraznějších projevů, kdy závazky učiněné z důvodu klimatické krize mění dosavadní běh událostí.

Zpráva z Británie bleskově prolétla celým světem a je precedentem a inspirací pro mnoho dalších rozhodování o strategických soukromých či veřejných projektech, které doposud zohledňovaly svůj dopad na emise skleníkových plynů jen velmi vlažně.

Shodou okolností v Česku se jedná mj. i o téměř identický případ záměru vlády investovat 55 miliard do zdvojnásobení objemu cestujících, které dokáže obsloužit pražské letiště Václava Havla.

Po letech odporu sousedních obcí z důvodu překračování hlukových limitů v případě výstavby nové ranveje, dala projekt v roce 2019 nově do klimatického kontextu a do kontextu narůstajících negativních vlivů masového turismu na dostupnost bydlení a život v Praze kampaň Letiště Praha nebourat, nerozšiřovat!. Jejím dílčím cílem je přimět k aktivitě vedení hlavního města, které problém doposud přehlíželo.

Praha je jednak účastníkem územního řízení, zároveň lokální negativní dopady státní megainvestice dopadnou v prvé řadě na hlavní město v podobě dalšího tlaku turistů na hotelizaci bydlení v Praze, nárůstu intenzit dopravy na severozápadě Prahy a značnému překročení hlukových limitů v dnes poklidných čtvrtích Suchdol, Nebušice a Lysolaje.

V nejbližších dnech je v plánu za podpory senátora Václava Hampla a řady sympatizujících organizací a influencerů spuštění celostátní verze kampaně po vzoru Mnichova, Barcelony a Londýna. Její název “55 miliard pro budoucnost, nebo do luftu?” má odkazovat na možnosti využití obrovské částky státem kontrolovaných peněz v prvé řadě na řešení problémů Česka.

Investovat 55 miliard Kč do zjevného prohlubování problémů, kterým Česko čelí, včetně nezvládání plnit bezpečnostní závazky plynoucí z Pařížské klimatické dohody, je krajně nezodpovědné.


reklama

 
foto - Masare Vít
Vít Masare
Autor je člen vedení Zelených, od začátků ve spolku AutoMat v roce 2010 usiluje o udržitelný rozvoj nejen Prahy.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (34)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

28.2.2020 11:06
V zásadě se s tím dá souhlasit, místo rozšíření státního letiště v Ruzyni bych přivítal realizaci privátního projektu přeměny letiště ve Vodochodech na mezinárodní veřejné letiště. Praha s její leteckou dopravou už dorostla do měřítka, kdy potřebuje více než jedno mezinárodní letiště.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

28.2.2020 13:43 Reaguje na
Jenomže problém by tam byl doprava do centra. Dráhu, jako se má začít stavět na na Ruzyň, by tam bylo velmi problematické dotáhnout, další autobusy a taxíky na již hodně přetížené D8 by také byl problém a na tramvaj, která by asi byla nakonec nejjednodušší a nejlevnější, je to dálka.
Odpovědět
ig

28.2.2020 14:40 Reaguje na Jaroslav Štemberk
To je asi problém, ale podstatnou část potíží s ucpáváním D8 způsobuje provoz pokračující na D11, což by se (možná) mohlo spravit po dokončení okruhu. Ale (abych si sám odporoval) přeznačení křižovatky Kbelská - Novopacká na dva odbočovací pruhy nepomohlo, tak to třeba tak velká naděje není.
Odpovědět
ig

1.3.2020 19:17 Reaguje na
Teď jsem koukal na mapu a přímo na letiště Vodochody vedou jakési koleje. Sice jsem tamtudy nikdy nejel tak nevím jak to vypadá v reálu, ale znamená to, že spodek je hotový a nějaký S-bahn by se na to dal celkem bezbolestně naroubovat.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

3.3.2020 14:09 Reaguje na
Koleje tam sice vedou, ale z trati Kralupy - Neratovice. Přes Kralupy je to do centra Prahy 35 km, ovšem s dvěma úvratěmi a trať Kralupy - Praha je už nyní přetížená a další kolej se tam nevejde. Přes Neratovice je to s jednou úvratí a snad by se trať z Neratovic do Prahy dala zdvojkolenit, ale tudy je to do centra Prahy 50 km.
Odpovědět
ig

3.3.2020 18:20 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Aha, tak to tam zřejmě budu muset jezdit autem :-) Chce to pokud možno nemít odlet odpoledne a přílet ráno.
Odpovědět
ÁT

Áron Tkadleček

28.2.2020 17:04 Reaguje na
Kdyby se postavilo další letiště jinde, létalo by se taky víc, to by vůbec nevyřešilo problém neudržitelné letecké dopravy a emisí, které produkuje.
Odpovědět
ig

28.2.2020 17:35 Reaguje na Áron Tkadleček
Jistě, však letiště se nestaví proto aby se létalo, ale protože se létá.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

28.2.2020 12:28
Pokud vezmu hlavní myšlenku ... Ruzyni nerozšiřovat ... tak snad poprvé s Masarem souhlasím.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

28.2.2020 14:45
Rozvinutá země se pozná i podle toho, že má rozvinutou infrastrukturu, kam letiště s dostatečnou kapacitou též patří. A když ne Ruzyně, tak je potřeba letiště někde jinde, neboť objem přepravy roste.
Odpovědět
ÁT

Áron Tkadleček

28.2.2020 17:02 Reaguje na Richard Vacek
Možná je načase začít přemýšlet o jiném typu rozvoje a jiných způsobech jak měřit pokrok. Myslím, že zvyšování produkce skleníkových plynů ani nárůst turismu, které by se s rozšířením letiště pojilo, rozhodně není dobrý směr rozvoje...
Odpovědět
ig

28.2.2020 17:34 Reaguje na Áron Tkadleček
Stačí přesvědčit lidi, aby si místo letenky raději koupili lístky na Filharmonii. Pokrok nevyrábíme uměle tím, že létáme sem a tam letadly, ale tím, že plníme přání lidí cestovat. Budou-li mít lidé jiná přání, budou se dělat jiné věci.
Odpovědět
ÁT

Áron Tkadleček

28.2.2020 22:10 Reaguje na
No možná by třeba stačilo, kdyby bylo letecké palivo zdaněno adekvátně tomu, kolik produkuje škod. Protože teď není zdaněné vůbec. Plus třeba připočíst agresivní reklamu. Pak by třeba preference změnili.

Jinak nevidím nic principiálně špatného, kdyby se společnost rozhodla omezit létání, protože to má špatné důsledky pro ty nejslabší (a v důsledku pro všechny) - v podobě dopadů změny klimatu.
Odpovědět
ig

28.2.2020 22:31 Reaguje na Áron Tkadleček
Představte si, že byste to, co nalétáte chtěl odjezdit autem :-) To by bylo CO2 ještě násobně víc, letadlo žere průměrně 4 L/100 km na osobu, je to vlastně z hlediska emisí nejúspornější doprava hned po francouzských vlacích.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.3.2020 07:23 Reaguje na
A kolik těch cest je ve skutečnosti zcela zbytečných??
Kolik věcí se dá vyřídit elktronicky, kolik míst člověk vůbec navštívit nemusí? Kdybych to odhadl na 50%, tak by se skutečně vůbec nic nerstalo.
Odpovědět
ig

3.3.2020 08:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Někdy se to dá, někdy nedá. Co se mě týká, elektronické konference využívám často, protože také nerad cestuju zbytečně. Ale když jste to nakousl, tady skutečně vidím prostor k omezení cestování. Dejte lidem širší datové pásmo a hlavně spolehlivější a budou méně cestovat a více skypovat :-) Tady se dá ještě hodně udělat, i když ta substituce má své meze.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

28.2.2020 18:04 Reaguje na Áron Tkadleček
Málokdo má dostatek času jako vy, nebo Greta, aby Atlantik zdolával na plachetnici.
Jiný typ rozvoje musíte lidem naordinovat - většina jako poustevník kvůli lepším zítřkům žít nebude.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.3.2020 07:26 Reaguje na Richard Vacek
Myslím, že to půjde samo. Sucho a vyšší teploty vytvoří tlak na ceny potravin a imigrační krize zatíží Evropu tak, že životní úroveň půjde razantně dolů. Zvláště u nás. A první to odskáče letecká doprava.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

28.2.2020 20:18
Už někdo přišel na to, jak je možné, že létání je dnes tak levné?
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

28.2.2020 21:01 Reaguje na Jiří Svoboda
Levné létání, co třeba coronavirus? Zrovna jsou opravdu hodně levné letenky do Milána, za 500 kč zpáteční. No, nekupte to.
Odpovědět
ig

28.2.2020 21:36 Reaguje na Jiří Svoboda
Já byl loni v Itálii a letenka stála ještě míň, i bez paniky z viru :-) Z letadla se prostě stal běžný každodenní způsob dopravy a tohle je prostě nízká cena díky objemu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.2.2020 16:13 Reaguje na Jiří Svoboda
Samozřejmě, všechny letecké společnosti, které ještě nezkrachovaly, a ani v nejbližší době se na to nechystají.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

28.2.2020 21:02
Kdyby dali těch 55 miliard do rychlovlaků. Jenže u nás se i 200 km dálnice opravuje 10 let.
Odpovědět
ig

28.2.2020 21:33 Reaguje na Katka Pazderů
Za 55 mld. se v dobrém případě pořídí 100 km vysokorychlostní železnice. Odkud kam by měla vést? Co by se tím změnilo?
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

29.2.2020 00:59 Reaguje na
A co tak sedět na zadku doma na terase a nelétat jak pominutý sem a tam? I bez létání se dá žít.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

29.2.2020 10:49 Reaguje na
Vysokorychlostní železnice snižuje objem letecké dopravy na kratší vzdálenost. Když např. vlak pojede z Prahy do Mnichova nebo do Berlína necelé dvě hodiny, tak tam nikdo nebude létat, a i třeba do Paříže, pokud tam vlak dojede za 4 h, tak mu dá spousta lidí přednost před letadlem.
Odpovědět
ig

29.2.2020 14:09 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Kdyby se ještě srovnala ta anomálie, že vlak je na stejné trase mnohem dražší než letadlo, tak by to bylo super :-) Po evropě létám dost často a občas se ze zvědavosti kouknu jak by to šlo vlakem. Delší, méně pohodlné, dražší.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

29.2.2020 19:39 Reaguje na
Pokud počítáte letenku za plnou cenu a připočtete letištní poplatky a dopravu z letiště do města, tak je vlak obvykle levnější než letadlo. Osobně považuji za pohodlnější vlak než letadlo.
Odpovědět
ig

29.2.2020 21:00 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Jako cenu letenky beru to co za ni zaplatím, včetně všech poplatků - však mi to všechno vyúčtují společně. Doprava do města je zpravidla stejně pitomá z letiště jako z nádraží, ale na letištích mívají navíc půjčovny aut, pokud toho hodlám najezdit víc.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

29.2.2020 13:16
Bylo by zajímavé udělat nějakou seriózní rešerši, jaký je věkový průměr pasažérů aerolinek.
Možná by to postavilo do jiného světla výkřiky Grety (a v podstatě všech ekologistů), že mladí jsou jediní, kdo nežene svět do záhuby konzumním přístupem k životu, Že my starší jsme jim "ukradli životní perspektivy", protože my můžeme za oteplování.
Podobně zajímavé by bylo spočítat, kolik mladých musí nutně dvakrát (i víckrát) za zimu do Alp.
Atd., atd.
My senioři si určitě vystačíme s ruzyňským letištěm tak jak je.
Odpovědět
Anyr

Anyr

29.2.2020 22:52 Reaguje na Karel Ploranský
Nic ve zlém Karle, ale snad nechceš naznačit, že Gréta a spol můžou za rozesrání klimatu? Nebo i - když lyžují - že si postavili sjezdovky, areály a tak podobně? Že stvořili současný styl života a řídí světové hospodářství? Buď trochu soudný, pěkně prosím.

Popírat, že za tenhle debilní způsob života a zkurvenou přírodu můžou předešlé generace, může jen debil.
Ale chápu, že je snažší to hodit na sotva odrostlé děti. Ono přiznat zodpovědnost chce docela koule. "My nic, my muzikanti", že.
I když zajisté nesou větší vinu "starší lůzokracie" - přeci jen ten západní kapitalismus a kultura požitkářství, která pracuje s primitivním pudem člověka, s jeho zvířecí stránkou, tu planetu poškozuje nejvíc (ig snad promine, ale uzná, že je to prostě fakt).
Ovšem ani ta komunistická generace v mnoha ohledech nezůstala pozadu. Kupříkladu vyměnit ducha za zboží a z výroby udělat smysl života... to je taky nářez. Ovšem vysvětluje to mnohé. :)

PS: Stejně jako necestuji já a ani moji přátelé a příbuzní, znám i moudré, laskavé seniory, co přijímají chyby - dokonce i chyby generační - a učí nás, kteří se seniory teprve staneme, jak se jich vyvarovat a dělat věci lépe.
Tak neházej všechny do jednoho pytle. Není to fér a kolektivní vina neexistuje. My MUSÍME žít ve světě předešlých generacích, ale vy jste měli na výběr. Svět je takový, jaký ho dělají lidé, a žádný jiný.
Obrať mysl k lepším věcem, žij a postupuj vpřed - abych tak řekl. :P
Odpovědět
ig

1.3.2020 00:14 Reaguje na Anyr
Je to tak, zcela nás ovládají primitivní pudy jako pud sebezáchovy, rozmnožovací, teritoriální, obživný, sociální, ... ze kterých tohle všechno vyplývá :-) Jestli se najde poustevník, který se dobrovolně odsune na spodek společenského žebříčku a tam zamlkle sedí a nic nedělá, tak budiž, ale většina lidí toho není schopna. Takže se lidé různě socializují, ve svých sociálních skupinách posunují na nejvyšší možný post a při tom spotřebovávají zdroje z okolí. Akorát že to umějí dělat účinněji než ostatní druhy opic.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

1.3.2020 05:44 Reaguje na Anyr
Nejprve byste měl poděkovat předchozím generacím, které neseděly na zadku a které vás vynesly na vrchol potravního řetězce. Dále už svým předkům, že tvrdě pracovali a umožnili vám narodit se do nejvyspělejší části světa. Díky jim zažíváte neskonalý blahobyt, minimum stresů a máte šanci dožít se nevídaně dlouhého života, i když ho prožijete seděním na zadku.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

1.3.2020 23:50 Reaguje na Anyr
Jen debil může tvrdit, že mladí s radostí nevyužívají všech " výdobytků "moderní civilizace" " které vytvořili předešlé generace. Jen debil může tvrdit že " My MUSÍME žít ve světě předešlých generacích, kdežto ty předešlé MĚLI NA VÝBĚR.
A čas letí a debil najednou zjistí, že je již sám tou starší generací, na kterou ta mladá nadává jaký debilní život ta starší žila a jaký ještě debilnější život připravila další mladé generaci.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist