https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vladimir-hanzal-zkusenosti-s-redukci-poctu-sparkate-zvere-v-nasich-honitbach-po-temer-ctyriceti-letech
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vladimír Hanzal: Zkušenosti s redukcí počtu spárkaté zvěře v našich honitbách po téměř čtyřiceti letech

3.12.2024
Jelen sika.
Osmdesátá léta minulého století byla, nejen v souvislosti s početními stavy zvěře, z dnešního pohledu poněkud rozporuplná. Ve druhé polovině 20. století došlo postupně k intenzifikaci zemědělské výroby (nyní se to nazývá zelenou revolucí, což je příčinou přemnožení lidské populace nad celoplanetární únosnou úroveň, v důsledku toho došlo k poklesu početních stavů drobné zvěře a zároveň se postupně začaly zvyšovat početní stavy jelení, černé zvěře a plíživě též stavy zvěře sičí a daňčí, protože se znásobila potravní báze spárkaté zvěře. Tyto příčinné souvislosti však nebyly v té době vnímány a mnozí, je bohužel nepochopili dodnes. Paradoxně byla v té době, v rámci státní podpory myslivosti, vysazována daňčí, mufloní a viržinská zvěř jako náhrada za mizející drobnou zvěř.
 
Současně začaly narůstat neúnosné škody na lesních porostech a zemědělských kulturách. Na to zareagovaly počátkem 80. let, některé tehdejší lesní závody v rámci podniků Státních lesů a podniky Vojenských lesů a statků, významným navýšením plánů lovu. V roce 1986 byl problém zvýšených početních stavů jelení zvěře již řešen na úrovni kompetentních ministerstev. Posléze jednání vyústila v radikální změnu prováděcích předpisů k tehdy platnému zákonu o myslivosti 23/1962 Sb. formou vyhlášky č. 20/1988 Sb.. Nosnou myšlenkou bylo snížit početní stavy zvěře a v souvislosti s tím i škody působené zvěří. Jedním ze zrušených prováděcích předpisů byla i směrnice č. 8/1968 Věstníku MZVŽ (Ministerstvo zemědělství a výživy), která v páté části řešila myslivecké hospodaření s jelení zvěří a v §13 bylo uvedeno „Chov jelení zvěře je nutno plánovat na rozlehlejších souvislých územích, kde je stálá jelení zvěř a kde bude v jednotlivých honitbách prováděn její myslivecký chov podle jednotného chovatelského plánu. K zajištění chovu kvalitní jelení zvěře a omezení škod působených jelení zvěří, se zřizují jelení oblasti.“ Po dohodě zainteresovaných organizací bylo stanoveno na území nynější ČR 29 jeleních oblastí. Bohužel již tehdy se projevil nedostatek kvalifikovaných mysliveckých odborníků na řídících pozicích a tak oblasti ne vždy splnily svou funkci.

Již od počátku 80. let byly v řadě režijních honiteb skokově navýšeny odstřely spárkaté zvěře mnohde na dvojnásobek a pro personál se splnění plánu lovu stalo jedním z prémiových ukazatelů. V roce 1980 bylo vykázáno ulovení 10 881 kusů a každoročně se počty ulovené zvěře zvyšovaly a v roce 1989 bylo vykázáno ulovení 22 947 kusů jelení zvěře. V roce 1991 když bylo jisté, že bude konec mnoha režijních honiteb, bylo uloveno 23 108 kusů jelení zvěře. Zhruba desetiprocentní navyšování odstřelů by bylo ideální, kdyby redukce byla soustředěna na kolouchy, čipleny a špičáky a úpravu poměru pohlaví. Bohužel holá zvěř byla lovena bez ohledu na věk a sociální postavení, což vedlo k destabilizaci populací a pocitu ohrožení. Proto již koncem 80. let bylo zaznamenáno, že jelení zvěř se rozptýlila ze svých původních stávanišť do vnitrozemí, čili se rozšířila na větší území, protože hledala klid a bezpečí. Je zajímavé, že souběžně s radikální redukcí spárkaté zvěře se začaly zvyšovat početní stavy krkavců. Může to být i důsledek zvýšené potravní nabídky v souvislosti s větším množstvím nedosledovaných postřelených kusů, které uhynuly na následky postřelení v souvislosti s naplněním prémiových ukazatelů.

Pozornosti mnohým odborníkům, laikům i politikům (to je specifická skupina) unikla jedna zajímavá informace o důsledcích politického rozhodnutí počátkem 90. let, kdy byly zrušeny Státní lesy a vznikl od 1.1. 1992 státní podnik Lesy České republiky. V souvislosti s tímto rozhodnutím byla značná část režijních a vyhrazených honiteb rozdělena na menší honitby, které byly v rámci výběrových řízení pronajaty. Z původního počtu 3320 honiteb (z toho 430 vyhrazených, 1104 ve vlastní režii a 1768 pronajatých) o průměrné výměře honitby 2148 ha se počet honiteb zvýšil na 5361 (z toho 12 vyhrazených, 590 ve vlastní režii a 4 759 pronajatých) o průměrné výměře honitby 1252 ha. Došlo tedy ke snížení průměrné výměry honiteb o zhruba 42 %. Současně někteří držitelé honiteb zároveň projevili svůj nezájem o plánovitý chov jelení zvěře a z původní plochy 1 016 922 ha na kterých byl tento druh zvěře normován, byla snížena výměra této plochy na 790 593 ha, tedy přibližně o 22 %.

Deklarovaným cílem bylo snížení početních stavů zvěře, v té době to byla především jelení zvěř. Výsledek však byl zcela odlišný od představ strůjců této reformy. Zatímco ještě v roce 1992 bylo uloveno 21 584 kusů jelení zvěře, v následujících letech došlo k postupnému poklesu počtu ulovené jelení zvěře až na 12 866 kusů v roce 1997 a na počet 21 919 kusů ulovené jelení zvěře se odstřel vrátil až v roce 2012. Prostý rozdíl je 52 000 kusů jelení zvěře, bez přírůstu, ve skutečnosti bychom se dostali na podstatně vyšší čísla. A tím se dostáváme k dalším důsledkům redukce zvěře která byla a je autoritativně nařizována bez znalosti podstaty problematiky, souvislostí a důsledků radikálních (kulantně řečeno) laických nařízení.

První zkušenosti s radikálními redukcemi spočívaly ve zjištění, že zvěř se rozšířila do lokalit, kde měla zvěř klid a její početní stavy se neustále zvyšovaly. Redukce početních stavů zvěře se postupně rozšířila prakticky na všechny druhy spárkaté zvěře a byla podpořena prodloužením dob lovu u spárkaté zvěře. Další důsledky spontánního snižování stavů následovaly.

Jelikož základem populací všech stádových (tlupních) druhů spárkaté zvěře je rodinné stádo vedené vedoucí samicí, se kterou se drží několik let i její dcery se svými potomky samičího pohlaví, došlo v souvislosti s lovem dospělé holé zvěře a především vedoucích samic, k destabilizaci celých populací. To bylo nejprve jednou z příčin opuštění tradičních stávanišť a rozptýlení zvěře do většího areálu výskytu. Závažným důsledkem neřízeného lovu starších a vedoucích samic bylo omlazení populací a podpoření reprodukce. Tuto skutečnost jsme potvrdili po několikaletém vyhodnocování struktury lovené jelení zvěře, kdy nám vyšla populační pyramida, vyjadřující strukturu populace, trojúhelníkového tvaru se širokou základnou, která je typická pro intenzivně se rozvíjející populaci. Tento fenomén se týká veškeré spárkaté zvěře. V případě jelení zvěře jsem přesvědčen, že výrazné zredukování jelenů III. věkové třídy a početní převahy holé zvěře je také hlavní příčinou pokládání laní jelenů evropských, jeleny siky japonského. Jak si jinak vysvětlit pouze okrajovou hybridizaci těchto dvou druhů v oboře Lány, kde jsou společně chovány přes sto let.

V případě černé zvěře se na současném stavu populace podepsalo právě nerespektování role starších mohutných kňourů a bachyní při chrutí. Starší kňouři nejenže dokáží odehnat lončáky od tlupy s říjnými bachyněmi a mladými bachyňkami. Subtilní lončačky většinou neunesou těžké kňoury, nelze to považovat za absolutní, ale významnou měrou to snižuje přírůst. Podstatně problematičtější, tedy pozitivní vliv na reprodukci černé zvěře, má vyvážení hromad krmiv a odpadů na vnadiště, byť je to nelegální. To paradoxně zlepšilo potravní nabídku a v důsledku toho, se bachyně dostávají do chrutí prakticky celý rok, čímž se výrazně podpořil přírůst. Co je ještě zajímavé, u černé zvěře se mění, pravděpodobně jako důsledek intenzivní redukce, poměr pohlaví u kladených selat výrazně ve prospěch bachyněk.

V souvislosti s managementem zvěře, který se bohužel zúžil pouze na lov, přehlížíme jeden významný základní faktor. Divoce žijící zvěř má velmi vyvinutou nervovou soustavu, včetně centra logického uvažování, od čehož se odvíjí schopnost učit se, přemýšlet. Z toho vyplývá, že zvěř reaguje na veškeré pozitivní i negativní podněty a zařizuje se podle aktuální situace. Přičemž základní životní požadavek všech organismů je nalézt prostředí, ve kterém je dostatek potravy a bezpečí pro život a vyvádění mláďat. To platí obecně jak pro člověka tak pro zvířata, včetně zvěře.

Takže se nemůžeme divit, že se divočáci nastěhovali do měst, kde jsou v relativním bezpečí a mohou se živit odpadky. Jelení zvěř se v souvislosti s ohrožením života rozptýlila do lokalit, kde byla v relativním bezpečí.

Těch příkladů je celá řada i v zahraničí, například japonská prefektura Nara, kde je unikátní chrámové město s prastarými legendami, ve kterém volně žijí posvátní jeleni sika. Konečně problémy s medvědy v Kanadě, ale i v okolí hotelů na Slovensku jsou toho také dokladem a řada dalších.

Z uvedených zkušeností vyplývá, že přístup k redukci spárkaté zvěře byl a je velmi nešťastný a nepřináší očekávané výsledky. Příčin, proč se redukce nedaří je celá řada.

V první řadě je to celkový přístup k volně žijící zvěři, která je v přírodě doma, my jsme v ní hosté. Zvěř je významný bioindikátor, který nám dává signál, jestli zacházíme s krajinou šetrně, či nikoliv. Sama skutečnost, že z krajiny zmizely koroptve, zajíci, bažanti, tetřevi a tetřívci signalizuje, že se chováme nezodpovědně a kořistnicky. Ale to nám nevadí, vadí nám spárkatá zvěř, která konzumuje naše produkty. Tak jak vadily našim předkům velké šelmy v dobách, kdy většina obyvatel se živila zemědělstvím. Nyní jsou šelmy glorifikovány a zatracována je spárkatá zvěř.

Hysterie okolo spárkaté zvěře se mimo jiné opírá i o výsledky NIL (Národní inventarizace lesů), ze kterých vyplývá, že třetina porostů do stádia mlazin je poškozena zvěří. To je bohapustý nesmysl a účelově šířená lež, která vyplývá z metodického pochybení při vyhodnocování výsledků. Ano, jsou lokality, kde se zvěř soustřeďuje a škodí. Ale vždy je za tím lidský faktor. Ať už je to stres vyvolávaný nekoordinovaným pohybem lidí po lese, nebo neodborně prováděným lovem spojeným s poškozováním lesních porostů v souvislosti s tzv. čekárnovým efektem. Kdy je individuálně loveno na pastevních plochách a zvěř se nemůže v pravidelných pastevních cyklech nasytit. Zkušenosti z praxe prokázaly, že vytvořením klidových pastevních zón je možné zásadně snížit škody na lesích. Jenomže zkušenosti jsou nepřenosné a každý si musí rozbít ústa sám.

Další a zásadní příčinou neúspěchu bylo a je, direktivní a nekompetentní nařizování masivní plošné redukce zvěře. Aktuální ukázkou klasické arogantní demonstrace moci bylo nasazení odstřelovačů při redukci divočáků na Jablonecku a Liberecku.

S kolísající intenzitou probíhá redukce početních stavů zvěře u různých organizací a vlastníků honebních pozemků už čtyřicet let. Personál je motivován finančně formou prémiového ukazatele a uživatelům honiteb jsou plošně navyšovány plány lovu pod hrozbou finančních sankcí za nesplnění odstřelu. Důsledkem je tolerování lovu vodících, nebo vysoce plných (březích) samic, to je nejen neetické, ale zároveň i týrání zvířat. Upravené prováděcí předpisy, toto dříve přestupkové chování v podstatě legalizovaly a není politická vůle se tím zabývat. Tím byla lovcům ochotným i těm donuceným zajištěna beztrestnost a bohužel nezanedbatelné procento lovců (záměrně nepoužívám termín myslivců) toho s potěšením využívá. Důsledkem je lov zvěře bez výběru, rozbíjení sociálních struktur populací, jejich destabilizace a podpora množivosti. To je hlavní důvod, proč se celkově nedaří snižovat početní stavy spárkaté zvěře.

Zároveň v některých lokalitách, ve kterých byly prokazatelně sníženy stavy zvěře, dochází paradoxně k nárůstu škod na lesích. S největší pravděpodobností dochází k těmto škodám v souvislosti s „čekárnovým efektem“, kdy se zvěř bojí vytáhnout na pastvu na otevřené plochy a hledá náhradní potravní zdroje.

Shrneme-li zkušenosti se snižováním početních stavů v uplynulých čtyřiceti letech tak zjišťujeme, že:

      • celá společnost podcenila změny toku energií v krajině a dopad na volně žijící živočichy, v našem případě zvěř
      • k managementu zvěře není přistupováno komplexně ekosystémově, nelze oddělovat lesnické a zemědělské hospodaření od myslivosti
      • selhal výchovný systém na všech úrovních vzdělávání, včetně myslivosti, kde se adepti a studenti neseznámí na odpovídající úrovni s etologií zvěře
      • v souvislosti s neznalostí podstaty problému jsou manažery vydávána neodborná nařízení a příkazy
      • čtyřicetiletá neúspěšná redukce spárkaté zvěře, jejímž výsledkem jsou vyšší početní stavy zvěře a zvěř se rozšiřuje stále na větší území, by měla být dostatečným argumentem pro změnu přístupu k managementu zvěře

To znamená:

      • zběsilé denní i noční vybíjení zvěře nahradit osvědčenými těžištními a intervalovými, dobře organizovanými lovy
      • zvěři poskytnout, v praxi osvědčené, alternativní pastevní a okusové plochy na kterých nebude individuálně loveno a zvěř se na těchto plochách bude nerušeně brát pašu a nebude škodit
      • pravidelně na povinných chovatelských přehlídkách vyhodnocovat věk veškeré ulovené zvěře a v delších časových řadách získávat postupně přehled o věkových strukturách zvěře
      • řízenou a odpovědnou redukcí zvěře upravit struktury populací ve prospěch dospělé a starší zvěře a omezit tak intenzitu přírůstu
      • přehodnotit obsah mysliveckého vzdělávání a jeho organizaci na všech úrovních
      • při hospodaření v krajině preventivně přijímat opatření k předcházení konfliktů se zvěří, proč by například neměly být součástí lesních hospodářských plánů myslivecké vrstvy

Cesta z této zapeklité situace je složitá, náročná a bude trvat dlouho. Předně je třeba přestavět zakořeněné vzorce chování, zkvalitnit myslivecké vzdělávání a dostat do podvědomí hospodářů v krajině, že zvěř je významným indikátorem stavu krajiny, který musí respektovat, nikoliv likvidovat jako konkurenta. Nedělejme si iluze, že snížíme početní stavy spárkaté zvěře podle svých představ. Veškerá spárkatá zvěř, ať původní nebo nepůvodní, tu s námi bude, ať se nám to líbí nebo nelíbí. Zkusme se s tím smířit, využít tuto realitu v náš prospěch a využívejme tedy reprodukční potenciál, úměrného počtu zvěře, jako lokální zdroj kvalitní zvěřiny. Snížíme tím uhlíkovou stopu spojenou s dovozem zvěřiny z Argentiny (či jiných států) a podpoříme místní producenty a zpracovatele.


reklama

 
foto - Hanzal Vladimír
Vladimír Hanzal
Autor je akademik, věnuje se myslivosti a lesnictví.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (54)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

FD

František Dvořák

3.12.2024 07:17
Tak toto je po dlouholetém bezduchém tlachání skutečně velmi kvalitní zhodnocení dnešního stavu.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

3.12.2024 07:35
Úbytek až vymizení drobné zvěře bylo do značné míry způsobeno zákazy lovu, někdy možná až nehumáního, ale také osvědčeného a účinného, který si v jiných zemích ponechali. Proto šli nahoru krkavci, a zdaleka nejen oni. A jinak ano, spousta věcí se změnila (k lepšímu/ k horšímu - jak pro koho), a dá hodně práce změnit myšlení myslivců.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.12.2024 07:52 Reaguje na Karel Zvářal
Ano, přemnožení predátoři !
Odpovědět
JV

Josef Valenta

3.12.2024 18:54 Reaguje na smějící se bestie
Mám v okolí doběhu 3 vlčí smečky, litá mi tu káně a věším budky pro poštolky a necítím že by tu bylo predátorů moc.( Teda souseda mi srovnal pes,jeho psa zase náš osel).
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.12.2024 09:04 Reaguje na Karel Zvářal
Trochu hodně. https://avif.birds.cz/item/15514016
Odpovědět
VP

Václav Pago

3.12.2024 07:46
Škoda, že na tyto argumenty současné ministerstvo neslyší.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

3.12.2024 07:59
I když nejsem lovec jelení zvěře (u nás v honitbě se nevyskytuje a nemám tz kamaráda) souhlasím s autorem. Stát (státní úředníci) dělá v myslivosti největší škody. Lov je regulován systémem ode zdi ke zdi. Jen pro příklad se podívejte na vyhlášku o lovu černé za 20let: lovizt 100m na 200m od hranic/ lovit na hranicích, dospělá zvěř hájená na společných lovech/loví se vše bez doby hájení atd.
Další kapitola je velikost nájmů v honitbách LČR, za ty peníze chce nájemce také něco lovit a proto je stav takový jaký je. Myslíte si, že když ještě posílíte roli státu (úředníka), že se stav zlepší?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.12.2024 08:59
Tyto argumenty neslyší nejen ministerstvo, ale zejména lobbystické skupiny jako SVOL další aktivisté.
Odpovědět
vz

vlastimil z.c

3.12.2024 09:59 Reaguje na Slavomil Vinkler
Myslím, že tentokrát se moc nesouhlasných reakcí nenajde, neb kritici budou tentokrát dělat, že nic nečetli. On i ministr, když je postaven před taková fakta, nezmůže se na lepší argument, než že nový zákon je součástí programového prohlášení vlády. Nikoliv odbornost, ale politika je zde podstatná.
Odpovědět
BP

Bořivoj Pavlata

3.12.2024 09:04
Studuji dálkově Myslivost a ochranu životního prostředí zvěře v Praze na ČZU. Myslivosti se věnuji od roku 1998. Myslím, že pan docent Hanzal v tomto článku shrnul vše podstatné, co nás naučil. Kdyby mi škola nic jiného nedala, tak toto jsem si z ní určitě odnesl. Přesto tuším, že se během dne objeví i řada nesouhlasných reakcí, a to od urputných prosazovatelů aktuální novely Mysliveckého zákona, které odborná fakta vůbec nezajímají. Ale to už tady nebudu. Můj čas je vzácný. České myslivosti zdar!
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

3.12.2024 09:16
Pěkné. Pořád tvrdím že na ČZU jsou odborníci.
Odpovědět
HH

Honza Honza

3.12.2024 10:01
Odborný článek, takových pro poučení více.
Ale dle mě rovněž zavádějící - autor je pracovník VŠ v uvedeném oboru, kdo jiný by měl sjednat nápravu?
- myslivci si stavějí posedy na loukách, ne v lese, už na to někdo v ekolistu poukazoval
- honba za trofejemi: normálně v přírodě predátoři především loví mláďata a dokonce i březí samice nikoli vůdce stáda
- nesmyslné nadměrné přikrmování zvěře = potlačení norm. vývoje

Škody z predátorů, kteří by nejlépe zvěř omezovali: ale co takhle zubři a původní tuři, jaké budou způsobovat škody? Mnohem větší než vlci- budou napadat lidi, ničit majetek!
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.12.2024 10:18 Reaguje na Honza Honza
Bezpochyby ti zubři biodiverzitě chybí, ale opravdu, bez ohrady to nepůjde. Škoda, aspoň někde udělat velkou oboru.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.12.2024 10:21 Reaguje na Honza Honza
Vůdce stáda je stará bachyně nebo stará laň. Myslím, že je predátoři nijak nepreferují, dokud jsou zdravé.
Odpovědět
vz

vlastimil z.c

3.12.2024 10:02
Má reakce patřila článku Bořivoje Pavlaty.
Pardon.
Odpovědět
Pe

Petr

3.12.2024 10:59
Výstižné.
Myslivost a její výsledky dobře fungovaly v centrálně plánovaném hospodářství bez hranic a majetkových poměrů. Tržní hospodářství založené na individualismu v tom nadělalo jen chaos a zmatek. Nápravu vidím jako nemožnou.
Odpovědět
Pe

Petr

3.12.2024 11:12 Reaguje na Petr
Zvěř a příroda si žijí stále v prostředí bez hranic a majetkových poměrů. S tím naše prostředí vlastnictví, hranic a individuálních zájmů není kompatibilní a navrhované směry a cíle nelze v našem prostředí uskutečnit.
Odpovědět
SM

Stanislav Mudra

3.12.2024 11:27
Bylo to sice zmíněno, ale v některých regionech hraje velmi podstatnou roli i rušení pohybem lidí, a to i v nočních hodinách. V důsledku toho se zvěř stahuje do relativně klidných míst, kde pak nerušeně škodí, bo má hlad a bojí se jít do tradičních pastvisk. Pak se tyto plochy jeví jako poškozené přemnoženou zvěří, i když počty v přepočtu na ha nejsou vysoké. Týká se to i "vyhnání" vysoké i černé z lesů do polí v letním období, kdy v kukuřicích a podobných kulturách má od "milovníků přírody" klid.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

3.12.2024 14:01 Reaguje na Stanislav Mudra
Přesně tak.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

3.12.2024 11:32
Na článku něco je. Se spoustou věcí by se i dalo souhlasit. Ovšem tvrzení jako ""Hysterie okolo spárkaté zvěře se mimo jiné opírá i o výsledky NIL (Národní inventarizace lesů), ze kterých vyplývá, že třetina porostů do stádia mlazin je poškozena zvěří. To je bohapustý nesmysl a účelově šířená lež, která vyplývá z metodického pochybení při vyhodnocování výsledků." nejsou podložená žádným relevantním výzkumem ani tvrdými daty (na rozdíl od poměrně precizní NIL). hodně účelově vyznívá i tvrzení: "Veškerá spárkatá zvěř, ať původní nebo nepůvodní, tu s námi bude, ať se nám to líbí nebo nelíbí. Zkusme se s tím smířit, ..." Za mě například jelen sika nemá v česku místo a mělo by být cílem myslivosti ho vyhubit "do matky" aby nám genofondově "nekazil" evropské jeleny, se kterými se sika kříží. Uvedená prohlášení ten článek bohužel v mých očích odborně naprosto potápějí :(
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

4.12.2024 14:15 Reaguje na Dalibor Motl
Sika je problémem jedné lokality. Je zajímavé, že v této lokalitě se nachází obrovská honitba Vojenských lesů ( Doupov) a velká režijní honitba Lčr ( Kladská). Jak se s problémem sika vypořádávají profesionálové v těchto honitbách?
Odpovědět
MK

Michal Kindl

3.12.2024 11:52
Pohled lesního hospodáře:
studoval jsem myslivost na lesnické škole před třiceti lety a myslím, že zásady nebyly odlišné, než autor píše.
Problém je s jejich naplňováním. Principy odlovu, péče, okusové plochy,políčka, klidové plochy atd. Ani povinnost předkládat trofeje na chovatelské přehlídky, jarní sčítání, atd se nezměnila.
To, co se mimo jiné změnilo je zvýšená návštěvnost lesa veřejností v jakoukoli denní i noční dobu, takže vytváření klidových zón není jednoduché a odlov v některých místech problematický.
V pěstování lesa se zvýšil podíl pěstování listnáčů a jedle a více se zavádí "přírodě bližší" způsoby hospodaření s využitím náletu. Při vysokých stavech zvěře je to však velmi obtížné a drahé. Druhově pestřejší a strukturovaný les je vhodnější i pro zvěř, nicméně vlastník lesa z ní žádný prospěch nemá. Pro představu na malém majetku, kde hospodařím, máme dlouhodobě výdaje na ochranu proti zvěři 40% z celkových výdajů na pěstební činnost.
Je to samozřejmě mnohovrstevnatý problém, který se snaží novela ZKM napravit. Problémy se mají diskutovat, nikoli zpochybňovat kvalifikaci druhých. Je příznačné, že k návrhu novely naše dvě univerzity zastávají opačná stanoviska.




Odpovědět
JS

Jarek Schindler

4.12.2024 13:43 Reaguje na Michal Kindl
Vy snad nevyžínáte? Neděláte prořezávky? Tedy pěstební činnosti které jsou finančně podstatně náročnější než ochrana proti zvěři. Samozřejmě , megaoplocenky nepovažuji za smysluplnou ochranu proti zvěři. No a můžete mi říci jaký má vlastník lesa prospěch s dalších funkcí lesa. Tedy jaký má prospěch například z rekreace?
Odpovědět
TP

Tomáš Pilík

5.12.2024 08:34 Reaguje na Jarek Schindler
Troufám si tvrdit, že Vaší otázkou došlo k lehkému nepochopení funkcí lesa. Les přece nemá sloužit jen vlastníkovi. Funkce lesa jsou v první řadě veřejným zájmem. Prospěch vlastníka je až další v řadě. Je mi jasné, že vlastníci na to občas doplácejí, ale tak je to u nás v současnosti nastavené. A nebojte, taky nejsem odvázaný z toho, když mi po lese chodí proudy uřvaných procházkářů.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.12.2024 12:18 Reaguje na Tomáš Pilík
Tak já si zase troufám tvrdit, že funkce lesa chápu celkem dobře a tak jsem si dovolil reagovat na vaše slova, že: "nicméně vlastník lesa ze zvěře žádný prospěch nemá". On ten les snad není domovem zvěře z které vy ale nic nemáte? On snad les nemá funkci být domovem té zvěře která má navíc status přírodního bohactví. Je zajímavé, že jak jde o vlky nebo medvědy tak každý eko tvrdí že ty šelmy jsou v lese doma a člověk je přivandrovalec. Jak začne jít o byložravou zvěř tak z ní majitel lesa najednou nic nemá. No a nakonec ani tohle tvrzení není pravdivé. Jsou vlastníci co z ní něco mají. Nebo snad ne?
Odpovědět
Ra

Radek

6.12.2024 16:15 Reaguje na Jarek Schindler
Samozřejmě že má , stačí být členem HS a tam si uplatnit svoje práva . Potom máme takové vlastníky co chtějí pouze platby za škody a starat se jim nechce , inu i to jim umožňuje členství v HS .

A ano , at se to ekohnutím líbí nebo ne les je domovem zvěře .
Odpovědět
RP

Radim Polášek

3.12.2024 13:44
Mně článek připadá hodně kompetentní a hodně k věci. A vysvětluje i některé věci, které jsem tehdy v té době viděl v přírodě.
Já bych k tomu ještě dodal toto:
Za prvé úbytek drobné zvěře podle mne ani tak nebyl způsoben nárůstem predátorů jako nastoupením masového používání pesticidů v socialistickém zemědělství. A myslím si to proto, protože za prvé jeden z prvně plošně používaných pesticidů byly tehdejší jedy na myši, které tehdy naopak počty predátorů dost snížily. Obrovsky na to doplatily tehdejší populace našich sov, ale určitě bylo otráveno i spousty dalších predátorů zejména zaměřených na mláďata drobné zvěře, pernatých i srstnatých. Přitom populace drobné zvěře se snížila prakticky skokem zrovna této době, během nějak 2 až 4 let okolo roku 1976. Do té doby jsem pozoroval, že drobné zvěři i ty velké lány moc nevadily a žila v nich a měla mladé tak do 50 až 200 metrů od okraje pole. Později těmi pesticidy se stala pole, co se týká osídlení drobnou zvěří, přebývání a vrhnutí či vysezení mláďat prakticky mrtvé. Drobná zvěř se stáhla do lesíků a na travnaté plochy, ale pole ošetřované pesticidy maximálně jenom přebíhala. Ten skokový pokles počtu drobné zvěře je potom daný skokovým úbytkem plochy biotopů vhodných pro život drobné zvěře.
Za druhé pastevní plochy a zóny pro zvěř byly tehdy vytvářeny masově a plošně mimoděk ehdejší běžnou zemědělskou činností při zásobování chovů hospodářských zvířat zejména skotu. Krávy ve vegetačním období se tehdy krmily z velké části zeleným čerstvě sklízeným krmením z ploch trávy a pícnin. Každý den časně ráno vyrazil traktorista, co měl v kravíně službu nasekat náklad trávy, jetele, vojtěšky, krmné směsky atd. Ty čerstvě posekané plochy v rozmezí 14 dnů až měsíce obrostly mladým porostem, který sice byl na další sekání ještě řídký, ale pro zvěř, srnčí a možná ještě zajíce byl křehký, chutný a výživný. A bylo ho přes vegetační dobu až hluboko do podzimu do prvních silných mrazů a sněhu velké plochy. Plus se k tomu přidali drobní chovatelé králíků atd, kteří pro zelené krmení a seno obsíkali okraje cest a lesíků i samotní myslivci, kteří dělali seno na krmení zvěře na zimu. Takže tehdy za komunistů bylo na polích velké množství pastevních ploch, kde, troufám říct, bylo po většinu roku pro zvěř atraktivnější krmení než byly sazenice stromků na osázených pasekách. Zvěři tudíž mohlo být výrazně víc aniž docházelo k významným škodám na sazenicích.
To dnes není, dnes se pícniny pěstují málo a dobytek se z velké části krmí i přes léto kvůli stabilitě kvality krmení konzervovanou pící. Ta se sklízí jednorázově jako seno nebo senáž a pastevní plochy s kvalitní pící pro zvěř jsou tak jenom po část vegetační doby.
Odpovědět
JV

Josef Valenta

3.12.2024 20:16 Reaguje na Radim Polášek
Ano souhlasím, chtěl bych na svých pozemcích vysadil si koroptvicky a nejprve řeším vhodný biotop,pak jak získat chovnou základnu.Protoze mám všechny pozemky v pastvinách a lukách stahují se ke mně srny v době první seče z okoli a neváhají se protahovat oplutkem a pást se mezi krávami.
Odpovědět
BP

Bořivoj Pavlata

3.12.2024 22:46 Reaguje na Radim Polášek
Moc děkuji, pane Polášku! Já jsem k diskusi drobně přispěl ráno, když jsem měl čas. Poté jsem nahlédl až teď. Pomohl jste mi pochopit situaci v krajině v době, kdy jsem se narodil (1978). Mnoha lidem bez ohledu na věk unikají souvislosti, příčina - následek. Váš příspěvek mi obohatil článek docenta Hanzala. Děkuji:-)
Odpovědět
RP

Radim Polášek

11.12.2024 10:54 Reaguje na Radim Polášek
Ještě, co jsem zachytil v diskuzi, další úbytek drobné zvěře, konkrétně zajíců a bažantů logicky musel nastat s tím, jak se po Sametu lesní pozemky vrátily soukromým majitelům. A ti začali důsledně zalesňovat hustým produkčním lesem všechny lesní pozemky včetně těch pastevním s trávou a včetně těch s řídkými věkově rozčleněnými lesy a prolukami. Pozemky, které byly dříve například pastvinami, které třeba kvůli vertikální členitosti nešly rozorat na pole a nebyly tak veliké, aby v podmínkách velkovýroby socialistických JZD šly nějak využít, byly ponechány přírodnímu působení. Tudíž travnatý porost v závislosti na místních podmínkách více či méně zarůstající divokými nálety a křovím, který fungoval jako pastevní plochy pro srnčí a jelení zvěř a jako náhradní biotop za kombinaci políček a mezí, odkud byla drobná zvěř vyhnána zejména tím používáním pesticidů na polích. Po Sametu a po návratu soukromým vlastníkům byly ty pozemky z pastevních a ostatních ploch přeměněny na lesní a jejich majitelé je tak do posledního procenta rozlohy zalesnili.
Odpovědět
JV

Josef Valenta

3.12.2024 18:49
No toto je také názor, pravděpodobně asi nejlepší co jsem slyšel, těžko bych s ním diskutoval ,jsem ovlivněn tím, že to u nás dlouhá léta klapalo a najednou to bylo nabouráno vypuštěním asi 100 neoznačených daňků a postojem některých myslivců (dnes po 5 letech jich je asi dvojnásobek)a s odstřelem kolem 70 zvířat se nemůžeme dostat na rozumný stav.Co se týče drobné zvěře pripravuji doma abych na svých pozemcích mohl vysazovat koroptvicky, takže né že by se o to nikdo nestaral,tady je spíše lepší hospodář drobný zemědělec než podobné věci nechávat na bedrech myslivcům Bažanti a zajíci určitě nebudou sedláci řešit když je to lovná zvěř.
Odpovědět
SK

Stanislav Korpass

3.12.2024 22:13
Super článek, kde zdravý rozum ,zkušenost, odbornost a praxe vítězí nad ideologickými bláboly odborníků kolem pana ministra. Správný člověk a odborník na pravém místě. Jen aby tam v té naší demokracii dlouho vydržel.
Odpovědět
AP

Alice Palacká

4.12.2024 01:11
Luk a pastvin ubylo, ekotony jsou o polovinu kratší. Porovnání odlovu v historii : v roce 1894 bylo v Českých zemích loveno 3 566 kusů zvěře jelení, 2303 zvěře daňčí, 0 zvěře mufloní, O sika, 25 428 kusů zvěře srnčí a 996 kusů černé zvěře, v roce 1994 to bylo 16 332 kusů zvěře jelení (4x více), 6 384 kusů zvěře daňčí (2x více), 6 914 kusů zvěře mufloní, 105 190 kusů zvěře srnčí (4x více) a 37750 kusů zvěře černé (38x více). A kolik je to dnes? 250 x více. Jak již bylo zmíněno bylo v polovině devatenáctého století z 1000 ulovených kusů jelení zvěře loveno ve volné přírodě jen 180 kusů. Byl zastáván názor, že při hustotě jelení zvěře menší než 1 ks/300 ha nevznikají prakticky žádné škody na zemědělském nebo lesním majetku (Vereinsschrift fur Forst, 1858).
Odpovědět
Ra

Radek

4.12.2024 08:17 Reaguje na Alice Palacká
Přečtěte si ten článek ještě jednou a dejte si to do souvislosti . Panu Hanzalovi děkuji , je potřeba vytvořit novelu ZOM která bude respektovat potřeby zvěře a zajistit kontrolu lovu . Pokud budeme respektovat struktury a skladby tlup zvěře , způsob života tak se nám bude dařit snižovat stavy zvěře přirozenou cestou a zastavíme nekontrolované množení .
Odpovědět
AP

Alice Palacká

4.12.2024 12:24 Reaguje na Radek
Myslím, že to není tak jednoduché, jak naznačujete. Chcete vyřezat libru masa a neprolít ani kapku krve. Jak chcete zajistit klid zvěře, při aktuálním rekreačním tlaku. Málokdo např. ví, že i pes na vodítku se který budu procházet krajinou zvěř zneklidní, o psech na volno ani nemluvě. Predačnímu tlaku predátorů. Díky vyploceným pastvinám a vynuceným oplocenkám, zalesnění dříve sečených ploch, úbytek zemědělské půdy na úkor staveb, zkrácení ekotonů..... je snížené množství pastevních ploch. Další problém jsou velké půdní celky 50-100 ha kukuřice a dalších plodin. Zpochybňování NIL se mi nelíbí. Novela ZOM by měla respektovat také potřeby vlastníků lesa, kteří jsou za stav lesa odpovědní a na rozdíl od vlastníků zemědělské půdy sankcionováni, a také nás občanů, kteří využíváme ostatní užitečné funkce lesů, tak aby les nebyl devastován, ale zachován a pokračoval. A jestliže se v roce 1894 ulovilo cca 40tisíc kusů spárkaté zvěře a z toho většina v oborách a dnes cca 400 tisíc a v oborách minimum, tak mi tvrzení o tom, že zvěře výrazně nepřibylo, aby mohla způsobovat ekonomicky významné škody připadá zvláštní. Střety se zvěří na silnicích a drážních tělesech se zněkolikanásobily. I to je pohled, který by měl ZOM zohlednit při stanovování jaké množství zvěře je ekvivalentní pro naši krajinu. Obávám se, že úkoly nového ZOM jsou mnohem komplikovanější než uvádíte.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

4.12.2024 13:35 Reaguje na Alice Palacká
Vy nevíte jak vyřezat tu vaší " flákotu" ( necelého půl kila masa) bez "krve"? Dejte ten kus na týden k ledu a pak řežte. No a stejné je to i s novelou zákona. Než špatný tak raději žádný a prostor pro odbornou diskuzi. Problém je, s kým by chtěl pan ministr a jeho poradci odborně diskutovat, když je samé jakákoliv odbornost obloukem obešla. Myslite si, vy občané co využíváte ty zákonem garantované další funkce lesa, že ten les snad nedevastujete? No a kolik platíte za to využívání? No a pokud tvrdíte, že několika násobné zvýšení střetu na silnicích mluví výhradně něco o počtech zvěře tak určitě vysvětlíte jak je možné, že například ve Středočeském kraji je asi třicet krát více střetu se zvěří než v kraji Jihočeském. Je v těch středních Čechách snad 30 x vice zvěře? No a ZOM je hlavně zákonem o zvěři a ta byla definována jako přírodní bohatství. Dnes to vypadá spíš na národní zoufalství. No a všech kdo mluví o tom kolik zvěře bylo dřív a jak je dnes přemnožena se ptám, jak je možné že v Rakousku či Německu dlouhodobě loví na 1000 ha 3 až 5 x více zvěře než se loví u nás.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

5.12.2024 11:59 Reaguje na Jarek Schindler
Za komunistů a do roku cca 92 nebo 95 skončil provoz na silnicích tak hodinu po spadnutí tmy. A rozběhl se zase až ve 4-6 ráno.
Například v té době jsem ještě kočoval s kočovným včelínem. Si pamatuji, jak jsem ho měl na jeteli na přelomu července a srpna tuším 92. Jsem tam jezdil po práci na kole a vracel se domů tak v 10 - 11 večer úplně potmě. Asi kilometr po silnici R48, což bylo tak 20 minut, půl hodiny na té silnici u Příbora. Za tuto dobu tam projely tak 2 - 4 auta.
Dnes tam projede za den, nevím, jestli 50 nebo 110 tisíc aut, a je to ve dne v noci prakticky stejně jedno auto za druhým.
Z hlediska zvěře to je obrovský rozdíl a stejné to je dnes prakticky všude na silnici včetně těch místních dělících lesy a honitby.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.12.2024 12:24 Reaguje na Radim Polášek
No a přičtěte k tomu ještě dřívější a dnešní rychlost. Ano, já tvrdím, že důvodem zvýšujících se kolizí se zvěří je v první řadě zvyšující se hustota dopravy a dnešní rychlost.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

9.12.2024 09:07 Reaguje na Jarek Schindler
Ano, i to se zvýšilo. Tatrovka 57, naše první auto, měla optimální rychlost tak 40 km, škodovka stovka tak 60 km, 105 - 120 tak 70 - 80 km a dnes to je přes stovku. Určitě i leckde na okresce přes les, kde nejsou v asfaltu větší díry.
Odpovědět
Ra

Radek

5.12.2024 15:29 Reaguje na Alice Palacká
Ano , máte pravdu není to tak jednoduché , pouze jsem ukazal na smutný fakt , kdy se povolil lov do 2 let i v noci a loví se vše tak zvaně na potkání , loví se dospělé bachyně a lončáci se v podstatě nedožijí věku sekáče . Loví se laně , muflonky , srny tenhle problém popisuje v článku pan Hanzal přesně , je to pouze jedna z důležitých faktorů který nám opravdu pomůže snížit početní stavy zvěře , přirozenou cestou . Prostě nastavit doby hájení , stanovit reálný plán lovu a zajistit jeho dodržování , třeba předkládáním sáněk ulovené zvěře ….

Z ukazatelem počtu sražené zvěře na silnicích nesouhlasím , je to podle mne důsledek provozu a počtu aut co dnes po cestách za 24 h projede , v době na kterou poukazujete jich byla třetina , spíš míň .
Veřejnost a další uživatelé lesa by měli přijmout fakt že v každém roce je čas ve kterém by se měli pohybovat po lesích prostě menší dobu a to by měla novela MS také zohlednit ,les není cvičák pro psy , stejně tak by měl každý majitel přijmout fakt že myslivec není hlídač jeho pozemků a že by se měl podílet na myslivosti on sám a to mu již dnes plně umožňuje členství v HS , to že to někteří z nás nevyužívají je přece jejich svobodná volba . Tvrzení a lži pana Pitka a podobných to nezmění . Také by už konečně měla společnost uznat že je tolik spárkaté zvěře protože jsme ji zajistili životní prostředí které ji vyhovuje a stanovovat počty podle toho , myslím že si ted už rozumíme .

Nikde netvrdím že je to jednoduché ale to co představuje návrh ZOM je prostě proti všem jak majitelům tak zvěře .
Odpovědět
AP

Alice Palacká

4.12.2024 11:52
v roce 1894 bylo v Českých zemích loveno 3 566 kusů zvěře jelení, 2303 zvěře daňčí, 0 zvěře mufloní, 25 428 kusů zvěře srnčí a 996 kusů černé zvěře, v roce 1994 to bylo 16 332 kusů zvěře jelení (4x více), 6 384 kusů zvěře daňčí (2x více), 6 914 kusů zvěře mufloní, 105 190 kusů zvěře srnčí (4x více) a 37750 kusů zvěře černé (38x více). Jak již bylo zmíněno bylo v polovině devatenáctého století z 1000 ulovených kusů jelení zvěře loveno ve volné přírodě jen 180 kusů. Byl zastáván názor, že při hustotě jelení zvěře menší než 1 ks/300 ha nevznikají prakticky žádné škody na zemědělském nebo lesním majetku (Vereinsschrift fur Forst, 1858). Pro srnčí zvěř uvádí stejný zdroj, že odlovy 20 000 ks ročně odpovídají jarním kmenovým stavům v počtu 1 ks/810 ha, tj. 1,2 ks/ 1000 ha. Je tedy zřejmé, že dnešní stavy spárkaté zvěře několikanásobně převyšují početní stavy zvěře v minulých staletích.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

4.12.2024 13:59 Reaguje na Alice Palacká
No a co tak k tomu výčtu zvěře přidat ještě další data. Třeba jaká byla lesnatost či jaké byly hektarové výnosy tehdy pěstovaných zemědělských plodin? Jak moc byl rozvinutý turismus a jak lidé jinak zasahovali do stavu a chodu krajiny, No a co tak říci, že se tenkrát nejednalo pouze o byložravou zvěř ale společnost měla zájem i na tlumení té dravé zvěře. Opravdu jde srovnávat například v té době rozšířené pytláctví? Kolik té upytlačené zvěře je součástí té vaší statistiky?
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

5.12.2024 09:20 Reaguje na Jarek Schindler
Že by pytláci za první republiky, v protektorátu nebo v 50. letech slovili 1/2 nebo dokonce 3/4 úlovků spárkaté zvěře asi není realistické, viďte? Už od roku 1939 (a potom i v těch 50.60. letech) byl na našem území v podstatě "policejní stát" a chodit s nelegálně drženou flintou nebo oky do lesů, hlídaných podstatně pozorněji než dnes jistě nebylo pro každého. Můj odhad budou jednotky procent lovu spárkaté a do 30% drobné zvěře. Ušák se pod kabátem schoval snadněji než srnčí. Píšu to s vědomím, že někteří z mých předků si pravděpodobně (dle náčiní nalezeného při bouraní staré chalupy i nějakého toho ústního podání) příležitostně opatřovali maso i na okolních loukách a polích... Že se asi kdokoliv nerozpakoval střílet nebo chytat do pastí "škodnou" a malá a úzká políčka dominovala krajině až do těch 50. let na tom se shodneme. Kolaps stavů drobné zvěře začíná v 60. a graduje v 80 letech 20. století. Nárůst populace spárkaté v posledních 5 dekádách podporují tvrdá data.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.12.2024 11:51 Reaguje na Dalibor Motl
A co kdyby jste si neprve přečetl na co reaguji a čím argumentuji a doučil se historii. Vám se zdá, že rok 1894, polovina devatenáctého století či rok 1858 má něco společného s První republikou, protektorátem či padesátými lety minulého století? No a navíc já nárůst populace spárkaté zvěře nespochybňuji. Pouze vždy poukazuji na to, že je to fenomén pomalu celé Evropy.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

5.12.2024 15:03 Reaguje na Jarek Schindler
V historii (i historii myslivosti) jsem celkem kovaný. Odpovídáte na porovnání roků 1894 s 1994. Mezi lety 1894 a 1950 třeba u lovu jelení zvěře není významný rozdíl (3346ks v roce 1950 a 3566ks v roce 1894) ovšem v současnosti se loví počty vysoce přesahující 30 tisíc kusů (vloni 35779ks). Daňci a divoká prasata se až do 50.let chovali prakticky pouze v oborách... U srnčí je pozorovatelný dlouhodobý nárůst populace. Pokud se na konci v 19. století lovilo 25tis. ks/rok, v roce 1950 43tis/rok tak vloni se lovilo 125tis.ks srnčí/rok. statistika od roku 1950 hezky graficky zpracována zde: https://statistikaamy.csu.gov.cz/udaje-o-odstrelu-vypovidaji-o-vyskytu-zvere
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.12.2024 03:35 Reaguje na Dalibor Motl
Člověče já nic neporovnávám. Já zmínil pytláctví které bylo dřív celkem rozšířené a vztáhl to k datumům která uváděla paní. Vy jste to překroutil na protektorát a padesátá leta. Nic víc.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

5.12.2024 15:17 Reaguje na Jarek Schindler
Ještě bych dodal, že já osobně za vyššími a stoupajícími odlovy spárkaté zvěře v poslední dekádě vidím i jednu věc, kterou málokdo zmiňuje. V posledních letech jsou (alespoň u nás v ČR) o dost mírnější zimy, než bývalo dlouhodobě zvykem. Spárkatá zvěř má tedy o dost větší šanci zimu lépe přestát a přirozený přírůstek je vyšší (než bývalo v dobách, kdy zvěř v delší a na sníh bohatší zimě pravidelně bojovala o holé přežití). Tím nezpochybňuji i další faktory jako je struktura populace, změny v lesním hospodaření, změny v osevních plánech ... z nichž část zmiňuje i autor článku nebo ostatní debatující. vývoj stavů a lovu v poslední dekádě zde: https://csu.gov.cz/produkty/zakladni-udaje-o-honitbach-stavu-a-lovu-zvere-od-1-4-2023-do-31-3-2024
Odpovědět
DA

DAG

6.12.2024 10:48 Reaguje na Dalibor Motl
Tak je jasné, že životní prostředí drobné zvěře bylo zničeno a přeměnilo se na ráj pro spárkatou. To není žádná věda.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.12.2024 12:52 Reaguje na DAG
Do každého regionu ze tři vlčí smečky jako na Broumovsku, a ten ráj se změní v peklo velmi rychle. Jestli strmý nárůst bredátorů v čele s černou nemá vliv na stavy drobné, tak se není o čem.
Odpovědět
DA

DAG

6.12.2024 15:07 Reaguje na Karel Zvářal
Tak vliv to samozřejmě má, ale ten úbytek drobné byl velmi rychlý a neprotíná se s nárůstem predátorů.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.12.2024 15:27 Reaguje na DAG
Velmi rychlý byl u králíka (myxomatóza) - přelom 60.-70., ale u ostatních to bylo pozvolnější (konec výrovky, vakcinace vztekliny, černá). Pro mě podstatnné je, že ta drobná vymizela i na místech, kde se nic nezměnilo - naopak tam luk, pastvin a sadů přibylo, minimální chemizace.

https://www.myslivost.cz/Casopis-Myslivost/Myslivost/2017/Leden-2017/Zachranime-sycka
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

4.12.2024 13:00
Velice dobrý článek s hodně tématy k zamyšlení. Jako praktik ale nemohu souhlasit úplně se vším. Například, škody na lesích se začaly zvyšovat i úměrně se zvyšováním zalesnění nelesních půd ( bývalé Z-ky) a tedy souvisí i se zvyšováním lesnatosti v ČR. Ubylo mnoho do té doby přirozených pastevních ploch a nahradily je lesní porosty kde ty nejvýznamnější škody loupáním či ohryzem jsou škodami druhotnými. Hniloba v těchto porostech bude vždy a tak zas moc nezáleží na tom jak jsou nebo nejsou loupené. Zvěř na hnilobu v těchto porostech nemá zásadní vliv. Ochrana proti zvěři byla dřív stejně automatická jako mnohem dražší ochrana proti buřeni. Nebudeme snad dnes vyžínat? Oblasti chovu byly zakládány v horských a lesnatých oblastech a tvořilo je dřív , kromě velkých režijních honiteb tehdejších Státních lesů jen pár honiteb MS. Pokud se již tehdy projevoval nedostatek kvalifikovaných odborníků, tak jak se dá nazvat dnešní situace? Dnes nejsou odborníci ani na nejvyšších místech s největší rozhodovací pravomocí. Podle toho také vypadá návrh novely ZOM který bych s klidem nazval zločinem na zvěři. Tehdejší oblasti chovu skončily z důvodu nezájmu majitelů honiteb. Pokud se dnes znovu zakládají je to právě hlavně z iniciativy dnešních nájemců. Ano, plánovat je možné pouze ve větších oblastech. Bohužel , ten plán se plní v malých honitbách a zde je první kámen úrazu. Čím menší honitba tím menší možnost předpokládat dopředu nějakou výši lovu a tu potom splnit O stabilitě se již nedá mluvit vůbec. Můžete myslivcům donekonečna povídat o zběsilém denním i nočním vybíjení zvěře a o jeho nahradě osvědčenými těžištními a intervalovými, dobře organizovanými lovy či o pastevních plochách, kde nebude zvěř zneklidňována lovem. Ale to je tak vše. V praxi v dnešních již tak malých honitbách, kde je zvěř silně rušena i bez toho lovu, to prostě nejde. A má být hůře. Jak asi budete plnit ten předepsaný plán s použitím všech těch nových poznatků v honitbách ještě menších pane Hanzal? Ano, normované stavy. Jde snad říci, že jen pouhé zařazení honiteb do bonitních tříd pro jednotlivé druhy zvěře je zastaralé a neodpovídá dnešní situaci. Stejné je to i s počty zvěře v jednotlivých bon. třídách. Navíc se k tomu přidala ta „ dobytčí jednotka“. Jde opravdu takto srovnávat zvěř s různým způsobem pastvy? Opravdu si například spásač konkuruje s okusovačem tak abychom mohli říci, že jeden muflón je za dva srnce? Normované stavy jsou potom další věcí. Není tak úplně pravda, že se plocha na které je normovaná zvěř snížila jen z důvodu snížení výměry honiteb, kdy tím došlo k tomu, že honitby přestaly vyhovovat požadavkům vyhlášky pro normovaní. Došlo i ke změně hranic kdy je dnes běžná majetková hranice pole les. No a zvěř nemusí být normovaná i z důvodu, že majitel honitby o normování té které zvěře nepožádal. O kolik by se asi administratívně, skokově snížily normované stavy pokud by se podle návrhu novely snížila minimální výměra honitby? Samozřejmě, témat k diskuzi se najde spousta. Dlouze se dá hovořit o nesmyslech propagovaných při lovu černé ( záměrně již nepíši o chovu) a třeba i o tom jak jdou všechny ty poznatky reálně použít v praxi . Mě nejvíce asi zaráží , když člověk pro kterého má být vzdělávání druhých v myslivosti alfou a omegou jeho činnosti napíše, že selhal výchovný systém na všech úrovních vzdělávání, včetně myslivosti. Osobně jsem si myslel, že na tom s tím vzděláváním nejsme zas tak špatně a třeba jen základní zkoušky pro získání loveckého lístku představují pro adepta nutnost mít dost velkou porci vědomostí o myslivosti.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

6.12.2024 18:55
A kdo tu vysokou a celou spárkatou zvěř vlastně lovil?
Za komančů jsem si po složení zkoušek mohl jít koupit brokovnici, ale kulovnici mi museli schválit policajti a ti to alespoň u nás drželi zkrátka. Takže kulovnici ve spolku měl pouze hospodář a předseda, oba kovaní soudruzi.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.12.2024 20:15 Reaguje na Petr Pekařík
Jako kluk jsem byl na návštěvě u známých (začátek sedmdesátek), až mnohem později jsem se dozvěděl, že pán dělal řidiče "papalášům". Co mě ale tenkrát dorazilo, tak snad největší sbírka knoflíkáčů, vývrtkářů a podobných nedochůdčat. Byli tam i pěkní šesteráci, ale v naprostém minimu. Až časem mi došlo, že pan F.H. byl opravdový myslivec a silné kusy nechával do chovu. Ale srnčí guláš nechyběl na žádné větší slavnosti.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist