https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/zeleni-otevreny-dopis-ve-veci-kampane-zeru-maso?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zelení: Otevřený dopis ministru zemědělství ve věci kampaně "Žeru maso"

22.11.2022
Fakt takto?
Fakt takto?
Vážený pane ministře,
jsme velmi znepokojeni, že Ministerstvo zemědělství podpořilo finančně kampaň www.zeru-maso.cz, která je zjevně jednostranným lobbistickým nástrojem masného průmyslu. Kampaň si účelově vybírá pouze ty argumenty, které se mu hodí, a to jak v oblasti zdraví, tak i v dopadu na životní prostředí, což považujeme za nepřijatelné a v konečném důsledku škodlivé.
reklama

 
Tato kampaň, která má explicitně jako jeden z cílů „udržet stavy hospodářských zvířat“, stojí přes 4 miliony korun a v rámci naplnění svého cíle se úplně vyhýbá negativním dopadům, čmž se odborně diskredituje a poskytuje zavádějící a neúplné informace.

Jedním z příkladů takové zavádějící argumentace je útok na sóju jako materiálu pro výrobu náhražek masa. Nicméně o tom, že se k nám ročně dovezou z druhého konce světa tisíce tun sóji pro výkrm hospodářských zvířat (a jaký dopad to má na životní prostředí), kampaň úplně mlčí. Stejně tak kampaň naprosto pomíjí vliv chovu hospodářských zvířat na emise skleníkových plynů, životní podmínky zvířat a další aspekty.

Domníváme se také, že kampaň, jejímž cílem je propagace konzumace červeného masa, je v rozporu se strategickými dokumenty, která se Česká republika zavázala plnit. Ve strategii “Farm to fork” (Od zemědělce ke spotřebiteli) se např. výslovně uvádí, že:

Současné vzorce spotřeby potravin jsou neudržitelné jak z hlediska zdraví, tak z hlediska životního prostředí. Průměrný příjem energie, červeného masa, cukrů, soli a tuků v EU nadále překračuje doporučené hodnoty, zatímco spotřeba celozrnných obilovin, ovoce a zeleniny, luštěnin a ořechů je nedostatečná.

Nejdůležitější bude zvrátit do roku 2030 nárůst nadváhy a obezity v celé EU. Díky přechodu ke stravě obsahující více rostlin a méně červeného a zpracovaného masa a více ovoce a zeleniny se sníží nejen rizika život ohrožujících onemocnění, ale také dopad potravinového systému na životní prostředí. Pro řešení zmíněných nedostatků bychom očekávali, že bude Ministerstvo zemědělství podporovat spíše opačný trend, který bude pomáhat zmíněné problémy řešit.

Kromě toho je zjevné, že peníze za kampaň jsou vynaloženy za nekvalitní práci, například web v okamžiku spuštění kampaně nebyl dodělaný a obsahoval výplňové texty "Lorem ipsum".

V neposlední řadě považujeme celý narativ kampaně „nestydím se, že žeru maso“ velmi zavádějící. Mnoho členů a členek Zelených také konzumuje maso a nechceme jej lidem zakazovat. Ale s vědomím, co konzumace masa znamená pro naše zdraví i pro přírodu, považujeme za odpovědné konzumaci masa omezovat, případně si vybírat takové druhy masa, včetně otázek jeho původu, které zaručují nižší environmentální dopad.

Konzumace masa, případně jeho vyřazení z jídelníčku, nemá nic společného se “studem” nebo “přirozeností”, jak se snaží kampaň veřejnost mystifikovat. Vždy by mělo jít o odpovědné vyhodnocení dostupných informací z pohledu spotřebitele, a k tomu by mělo Ministerstvo dopomáhat - nikoli poskytovat zavádějící informace. Samozřejmě můžeme souhlasit s tím, že náhražky masa v podobě průmyslově zpracovaných potravin nejsou nejlepší cesta. Ale to platí i o těch průmyslově zpracovaných potravinách, které obsahují maso, jako jsou uzeniny. O těch ale web mlčí.

Pokud by kampaně, placené z veřejných peněz, směřovaly k objektivnímu zvyšování povědomí občanů o tom, co jedí a jaký to má vliv na zdraví a životní prostředí, měly by smysl. Kampaně, které důležité aspekty celé problematiky zamlčují a v konečném důsledku předávají lidem zavádějící informace, jsou pro úřad, který vedete, jen ostudou.

Věříme, že využijete všech svých možností, abyste zavádějící obsah kampaně nechal přepracovat. V obecné rovině bychom vás nicméně chtěli vyzvat zejména k tomu, abyste se zasadil o to, aby podobné lobbistické kampaně ministerstvo vůbec nefinancovalo. Ať už z hlediska dosahování úspor státního rozpočtu, tak z hlediska odpovědnosti za stav klimatu a životního prostředí, kdy podpora konzumace červeného masa je v rozporu s aktuálním vědeckým poznání v těchto oblastech.

V neposlední řadě jste zodpovědný za úroveň veřejné debaty v těchto důležitých tématech, přičemž kampaň jako „Žeru maso“ má blíže k dezinformační kampani než k odpovědnému informování obyvatelstva. Děkujeme, že tuto věc nebudete brát na lehkou váhu.

Michal Berg a Magdalena Davis
Spolupředsednická dvojice Strany zelených


reklama

Zelení

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (44)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

22.11.2022 06:25
Kdyby nebylo sóji pro výrobu oleje, nebyly by ani sójové šroty pro lidi a výkrm zvířat. Měli bychom na polích více vojtěšky, jetele, bobu a hrachu. Pěstování sóji na půdě vzaté pralesu v Amazonii způsobuje, že plochy ostatních bílkovinných plodin stagnují.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

22.11.2022 07:09 Reaguje na Katka Pazderů
1*
Odpovědět
RP

Radim Polášek

22.11.2022 08:41 Reaguje na Katka Pazderů
Tak sójové šroty pro lidi moc nejsou, ona sója obecně jako luštěnina moc chutná není. Kromě toho dovážená sója není v Evropě pro lidi ani obecně, protože sója se už téměž všude v rozvinutém světě pěstuje jako GM plodina, protože GM sója vykazuje mnohem větší výnosy za výrazně menší spotřeby pesticidů. Proto skoro všude mimo Evropu zemědělci klasickou sóju už nepěstují. U nás je ovšem GM sója díky neutuchávajícímu úsilí zelených aktivistů zakázána, proto pro lidskou spotřebu musíme pěstovat méně výnosnou neGM sóju s vyšší spotřebou pesticidů.
A to, co se do Evropy dováží, je tak prakticky výhradně GM sója určená čistě jenom pro výživu zvířat. Proto tady v Evropě i hodně vymizel sójový olej, kvůli evropskému zákazu GM sóji pro lidi ho není z čeho lisovat.
Na polích víc vojtěšky, jetele, bobu a hrachu je přirozeně dobré, ale pokud by se to chtělo provést nějakou penalizací dovážené sóji, zaplatíme to všichni vyššími náklady. Dosahovaná produkce zejména hrachu pro lidskou spotřebu je z jednotky plochy mnohem menší než je produkce sóji. Pro krmení zvířat je pak hrách ještě dražší, i když existují odrůdy hrachu pro zkrmování s poněkud větším výnosem než jsou odrůdy hráchu pro lidskou spotřebu.
Jak to vidím já, tak velkoprodukce hráchu, fazolí a dalších luštěnin se v současné době prosazuje v zemích s výrazně teplejším klimatem a levnější pracovní silou, protože tam umí tyto produkty vyrobit mnohem levněji než ve střední Evropě.
Co se týká vojtěšky, jetele a dalších zelených pícnin, tyto kultury podle mne mají potenciál nahradit velké množství sóji dovážené pro krmení zvířat, protože hlavně mladé porosty obsahují dost vysoké množství bílkovin. Je to ale reálné pouze ve formě usušených a granulovaných či rozemletých produktů. A to je vázáno hlavně na levný zdroj většího množství nějakého nízkopotencionálního, nejlépe odpadního tepla. Zatím jsou tyto produkty kvůli energii příliš drahé a používají se v krmných směsích spíš jako prvek doplňující mix výživných látek než jako zdroj bílkovin coby náhrada sóji.
Odpovědět
TZ

Tomáš Zeman

22.11.2022 14:06 Reaguje na Radim Polášek
Na to jste přišel jak, že GMO sója dosahuje mnohem vyšší výnosy než běžná, že hrách má mnohem menší výnos než sója a že jeho produkce se prosazuje v zemích s teplejším klimatem ?
Navíc nevím jaké země máte na mysli, ale proč by tam pěstovali hrách, který má hodně omezený odbyt, když můžou pěstovat lépe prodejnou a ziskovější sóju ?
Odpovědět
RP

Radim Polášek

23.11.2022 13:20 Reaguje na Tomáš Zeman
Třeba tak, že během relativně krátké doby pár let všichni zemědělci v Brazíli, Argentině a jinde ve světě přestali pěstovat obyčejné odrůdy a přešli na GM odrůdy sóji.
Menší výnosy a náročnost hrachu na sklízecí technologie je známa každému, kdo do toho oboru trochu nahlédl. Ale koukám, Vy to ve svém příspěvku v jeho druhé polovině taky trochu naznačujete.
Odpovědět
TZ

Tomáš Zeman

26.11.2022 10:26 Reaguje na Radim Polášek
Máte v těch vašich komentářích zmatek. GMO se nepěstuje kvůli mnohem vyšším výnosům, ale jistějším díky jednodušší agrotechnice. A vy jste do zemědělství asi právě nahlédl málo. Náročnost sklizně je stejná. U hrachu se problém dost vyřešil keříčkovými odrůdami, ale sója má nižší nasazení lusků než hrách a navíc hrozí problém vlhkého podzimu... Hrách dává 3 - 4 t běžně, sója tolik výjimečně, často polovinu. A psal jsem o odbytu, ne pěstování. Mimochodem to je u hrachu o dost jednodušší než u sóji.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

27.11.2022 18:42 Reaguje na Tomáš Zeman
No asi máte novější informace.
Jen bych řekl, ře co se týká gM odrůd, asi by bylo lepší se bavit o konkrétních odrůdách s konkrétním mechanismem GM úpravy.
Odpovědět
TN

Tomáš Němeček

22.11.2022 22:33 Reaguje na Radim Polášek
Ohledně GMO sóji a výživy dojeného skotu Vám musím oponovat. Každá mlékárna si klade požadavky na dodávky mléka a jednou z nich je momentálně podmínka, že se ve výživě nesmí používat GMO. Každoročně jsou prováděny audity na dodávky krmiv a jednotlivých krmných komponent. Každý subdodavatel deklaruje že nepoužívá GMO. Takže GMO plodiny ve výživě skotu nejsou žádoucí.
Odpovědět
sv

sv

26.11.2022 19:41 Reaguje na Tomáš Němeček
To, že si NĚJAKÁ mlékárná klade z prstu vycucané a ničím nepodložené požadavky opravdu ale opravdu neznamená, že se do EU nejen GM sója ale i jiné GM plodiny za účelem použití jako krmivo pro dobytek nedováží. DOváží, dováží a to ve velkém. A nejen to. JE to i žádoucí. Evropa je v krmivech zcela nesoběstačná a když se nebude dovážet GM tak se bude dovážet co? No bude se dovážet masokostní moučka z Bangladéše. A to bude znamenat co, němeček? No to buce znamenat BSE.
https://naschov.cz/komise-povoluje-deset-geneticky-modifikovanych-plodin-pro-pouziti-jako-potraviny-a-krmiva%e2%80%8e/
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

22.11.2022 11:57 Reaguje na Katka Pazderů
Také1*.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.11.2022 06:58
Ať si zobou zrní a choděj se pást, nikdo jim v tom bránit nebude.
Ale - žeru maso , podporuje zemědělství, to klasické !
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

22.11.2022 08:15
V Česku letí kampaň "*eru na to", o které se z mainstreamu nedozvíte vůbec nic.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.11.2022 08:52 Reaguje na Karel Zvářal
1*
Odpovědět
TJ

Tomáš Jelínek

22.11.2022 08:25
Ať si Zelení přiznají máslo na hlavě. I velmi mírně inteligentní občan bude schopen napsat podobnou petici pod kukuřici, řepku, zelí, palmový olej a spoustu dalších ryze rostlinných produktů. Chyba není v mase ani v sóji, ale je nás prostě moc a pokud se chceme uživit, tak se jde cestou nejmenšího odporu. Co je horší intenzivní zemědělství nebo ty milióny domorodců v Africe, kteří pro pár klásků vypalují stovky tisíc hektarů buše a pralesa? To Zelení nějak nevidí nebo nechtějí vidět?
Odpovědět
JM

Jiří MOC

22.11.2022 16:46 Reaguje na Tomáš Jelínek
Bohužel máte naprostou pravdu...
byl jsem na servisu u pána (dnes důchodce) co se vrátil po letech z JAR... rovnou říkal, že když tam po škole začal pracovat (hluboko v komunismu v rámci nějaké PZO a následně jako zaměstnanec zahraničních společností - Ing. technolog) tak tam těch obyvatel bylo v regionu třeba 1,5milionu... když se vracel na důchod do ČR tak už jich bylo 5 milionů... jo a ta půda co je má živit je furt stejná... je to hnusné souhlasím, ale ta civilizace jim přinesla elektriku, zdravotnictví, nízkou dětskou úmrtnost... atd... takže každej ten černoch má stále svých 12 dětí... a dneska z nich 10 přežije... kdysi to přežily 2-3...
Zkuste si to jen matematicky dát do každé generace a pak mi řekněte JAK to chcete uživit...
Odpovědět
RP

Radim Polášek

23.11.2022 13:22 Reaguje na Jiří MOC
Taky bych to tak viděl. 1*
Odpovědět
RP

Radim Polášek

22.11.2022 08:43
jj, zelení, kudy chodí,
tudy lidem škodí.
V poslední době pomalu neexistuje den, kdy by ve sdělovacích prostředcích nebylo něco, čím nějací zelení nějakým způsobem uškodili nebo chtějí uškodit lidem.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.11.2022 08:53 Reaguje na Radim Polášek
1**
Odpovědět
RV

Richard Vacek

22.11.2022 08:44
Stát by měl přestat utrácet naše peníze za jakékoliv kampaně. Nejenom za ty, které nevoní zeleným.
Odpovědět

Pavel Šmíd

22.11.2022 09:48
Nechceme maso lidem zakazovat? A z jakého titulu byste mohli? I kdybyste zvítězili ve volbách, taková pravomoc by vám nikdy nenáležela. A co se obezity týče, sója má 2,5x vyšší energetickou hodnotu v porovnání s vepřovou kotletou. Obezita nesouvisí s konzumací červeného masa, ale s mnoha různými faktory od sociálního statusu přes stres, vztah k pohybu, objem konzumované stravy až po chuťové preference. Více, než po normálních párcích, se tloustne po párcích dotovaných sójou a škrobem. Existuje velký prostor pro užitečný ekologický aktivismus, ale největší úsilí pozoruji v oblastech, kde utrpí běžný občan, protože se to zdá být cestou nejmenšího odporu. Co se orientovat třeba na nadměrné obaly, kdy letadla a kamiony dopravují jen vzduch k šizení spotřebitelů a je přitom produkováno zbytečné množství CO2 a odpadu? Maso se alespoň dopravuje nebalené nebo balené vakuově.
Odpovědět
Ze

Zellosh

22.11.2022 15:10 Reaguje na Pavel Šmíd
Jj,souhlasím s Vámi.Ja bych jen lehce poupravil výrok "Mnoho členů a členek Zelených také konzumuje maso a nechceme jej lidem zakazovat".Toto není úplně pravdivé.Ve chvíli,kdy to jen možné bude,tak to provedou.Ne nadarmo se jim říká,že jsou jako meloun.
Odpovědět
JH

JH

22.11.2022 09:56
Ta kampaň je trochu stupidní, to mají zelení pravdu. Takhle prvoplánově nabádat ke konzumaci masa je asi tak stejně inteligentní jako strašení, že krávy zničí naši planetu. Otázka totiž není, jestli jím maso nebo ne, ale kolik. Když budu jíst jen hovězí steaky bez chleba, tak na to je ta planeta opravdu malá. Na druhou stranu jsou zvířata včetně hospodářských přirozenou součástí zemědělských ekosystémů a mají řadu funkcí, které nejdou snadno nahradit.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

22.11.2022 10:23 Reaguje na JH
1*
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.11.2022 11:44 Reaguje na JH
Jen technická .... "Když budu jíst jen hovězí steaky bez chleba, ... "

Bez ohledu na planetu, já su takový přízemnější:-), to hlavně nedá vaše peněženka a potom vaše tělesná schránka. Ono to fakt není vůbec zdravé. I když je to individuální, znám řadu lidí, kterým funguje paleo nebo keto úplně v pohodě a cítí se skvěle, zatímco mne by to sestřelilo ale hodně rychle. Na druhou stranu zase mi nedělají problém potraviny, které řadě z nich ano.

Zdravá a vyvážená strava je u každého z nás poměrně individuální záležitost a zelení pošuci by se měli starat o sebe a nešířit tu nějaké bludy o univerzálním dobru.

Jinak s vaším příspěvkem souhlasím ... navíc já se o nějaké takové kampani dozvěděl až z tohoto článku:-).
Odpovědět
JH

JH

22.11.2022 12:01 Reaguje na Svatá Prostoto
Steak bez chleba byl jen extrémní případ. Pokud se budu držet při zemi, i mnohem menší porce masa v každém případě znamená potenciální zátěž pro životní prostředí, krávy metan a dusík v tekuté formě opravdu produkují. A když je jich příliš mnoho, můžou negativa převážit nad přínosy. Záleží na množství.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

23.11.2022 13:36 Reaguje na Svatá Prostoto
Tak člověk je dost všestranný všežravec a během svého vývoje dokázal díky té všežravoti, ale i inteligenci přežít i dobře fyzicky prosperovat ve všemožných biotopech se všemožnou potravou. Od téměř úplně vegetariánské po téměř úplně masovou.
Dneska je pouze problém v tom, že k těm dietám dost často nemá k dispozici druhou velmi podstatnou složku jednostranných výživ a to je pořádný každodenní pohyb.
A potom to, že dříve lidi vesměs umírali v tak nízkém věku, že se jednostrannější dieta nemohla projevit nějakým významným zkracováním délky dožití.
Dneska, aby si člověk při dnešní době pérůměrného dožití znatelně nezkrátil život nebo nezhoršil svou inteligenci, je třeba, aby před přechodem na jednostrannou dietu fyzicky vyzrál na všestranném jídelníčku a ke sklonku života se zase k tomu všestrannému jídelníčku vrátil.
Odpovědět
Anyr

Anyr

26.11.2022 16:40 Reaguje na Radim Polášek
Ty jsi taky, koukám, produktem socialismu a jeho (ne)poznání, že? :)
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

22.11.2022 23:52 Reaguje na JH
1*
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

22.11.2022 11:56
Vzhledem k faktu, že zelení podporují a propagují devastaci přírody včetně orné půdy, jakožto ochránce přírody se řídím přírodním zákonem o koloběhu látek v přírodě stejně jako ostatní živočichové a žeru maso.
Odpovědět
JB

Jiří Bodlák

22.11.2022 12:30
A úplně nejkrásnější je pokrytectví Zelených, kdy kritizují druhé za to v čem jsou naprosto nedostižní a to v poskytování zavádějících a neúplných informací.
Odpovědět
Je

Jenda

23.11.2022 04:37 Reaguje na Jiří Bodlák
Kdybyste měl na něco patent, také by Vám vadilo, kdyby to jiný užíval, aniž by Vám odváděl patentové poplatky. ;-)
Odpovědět
TZ

Tomáš Zeman

22.11.2022 12:32
Ta kampaň je pojatá opravdu hloupě. Ale ještě mi nikdy žádný zelený odpůrce konzumace červeného masa nevysvětlil, jak lépe využít tu obrovskou plochu zem. půdy Země, kde nic jiného než tráva nenaroste a kterou pro nás býložravci umějí tak geniálně přeměnit na potraviny. A vysvětlit jaký mají lepší model hospodaření na orné půdě, než kombinace pěstování krmných leguminóz + spotřeba slámy = hnůj. Ne že by nešlo pěstování bez hnoje, ale efektivnější řetězec a nic lepšího pro půdu se těžko vymyslí. Navíc by se měli seznámit s ekologickým pěstováním sóji. Třeba by začali myslet víc racionálně.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

22.11.2022 13:35 Reaguje na Tomáš Zeman
Oni nejsou v přírodě velcí predátoři, co by se masem megafauny živili. Dost dobře nejde v Evropě restaurovat faunu s divoce se pohybujícím šavlozubým tygrem, lvem jeskynním, obyčejným lvem či tygrem atd. Někdo nebo něco je musí nahradit. Asi 50 tisíc let to člověk s klidem zvládal. Pokud přemnoženou megafaunu nebude žrát, dopadne to jako v Amsterodamu v poldru Oostvaardersplasen kdy po cca 10 letech zvířata plochu vyžrala a scípala hlady.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

23.11.2022 13:47 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nebo před cca 100 lety v době vzniku Československé republiky v některých mysliveckých honitbách. Tehdy se vznikem Československa se ve spousta mysliveckých honiteb změnili majitelé, dostali se k tomu neznalí a někteří z nich se rozhodli navyšovat počty zvěře v honitbě, aby z ní byla větší produkce masa, nad úživnost honitby. Dospělo to až k chronické podvýživě zvěře, vzniku populace tělesně a zdravotně podprůměrných bastardů a nakonec v krutější zimě ke kolapsu populace té zvěře. Úhynům nebo nucené porážce oslabené zvěře neschopné přežít zimu.
Odpovědět
PB

Peter Bank

22.11.2022 15:26
Super článek 👍
Odpovědět
JM

Jiří MOC

22.11.2022 16:56
Jen taková drobná poznámka (a fakt nechci urážet vegetariány, vegany a podobně postižené jedince).
Maso obsahuje specifické bílkoviny, které jsou nutné pro tvorbu a "údržbu" nervové soustavy (včetně mozku)... takže třeba děti ve vývinu (do cca 25let se Vám mozek stále vyvíjí - akcelerace vývoje je spojená s pubertou) = do té doby je pro Vás příjem masa skutečně nezbytný (pokud ovšem nehodláte odpískat vývoj nervové soustavy - včetně mozku)... ale já jsem v pohodě... je to jen na Vás...
P.S.: víte že mozek "jezdí" na cukry???
Odpovědět
JM

Jiří MOC

22.11.2022 17:01
Maso obsahuje specifické bílkoviny nutné pro vývoj a "údržbu" nervové soustavy (včetně mozku)... takže je naprosto nezbytné pro správný vývoj nervové soustavy především u dětí. Mozek se Vám vyvíjí cca do 25 roku života s tím že maximální akcelerace vývoje je kolem puberty. Zdravím všechny vegetariány a vegany (a podobně postižené jedince) co to svým dětem nedávají a mají pocit jak jim prospějí... moje dítě bude mít totiž zcela jinak vyvinutou nervovou soustavu (včetně mozku) a tak bude mít "něco navíc".
P.S.: víte že mozek "jezdí" na cukry???
Odpovědět
HH

Honza Honza

23.11.2022 07:23 Reaguje na Jiří MOC
máte úplnou pravdu, ale pravdu mají i odborníci: žijeme nezdravě, jíme moc masa, málo se pohybujeme. Bojovat proti těmto pravdám je hloupost. Ale náprava musí být uvážlivá, nevytloukat klín ještě horším klínem: zakázat topení v krbu a povolit další 2 jaderná úložiště, zakázat spalovací motory a povolit další důl na komponenty pro baterie a spalovnu plastů. V tom jsme v ČR odborníci, v pokroku jdeme vždy v čele a dobrou věc dokážeme fanaticky převrátit v nesmyslnou absurditu.
Odpovědět

vladimír šmídl

2.2.2023 05:51 Reaguje na Jiří MOC
Dokonce jede přednostně na glukózu . Při pokusech na dobrovolnících se zjistilo, že při nasazení speciální diety bez glukózy (sacharóza se snadno štěpí na glukózu a fruktóu) došlo k odbourávání svaloviny, aby se tělo ke glukóze dostalo.Na glukózu ,,jedou" ještě mužské pohlavní orgány, ale tam nějaký výpadek nevede k ohrožení života, ale u mozku je to bezprostřední (hypoglykémie).
Odpovědět
Je

Jenda

23.11.2022 04:25
Nechcete to s panem ministrem probrat osobně, nejlépe na schůzce v restauraci nad dobrým steakem?
Odpovědět
Jaroslav Havel

Jaroslav Havel

23.11.2022 07:27
Uplne setaci precist si konec s podpsama:
Michal Berg a Magdalena Davis typische tsechische, proc na ty cizaky reagovat?
Odpovědět
JO

Jarka O.

23.11.2022 10:28
Chudák MZe. Nejlepší by bylo zrušit hrozivé Farm to fork, aby SZ neměla oporu pro lži a lidé si mohli sami rozhodnout, co budou jíst. At jsou plakáty jakékoliv, je dost horších a hrůzostrašnějších ostud, kampaní a plakátů na veřejných budovách zaplacených z daní. Za obezitu může maso, to si vážně myslí nebo straší? A co reklama, pohodlí nebo digitalizace, která se rozběhla za kovidu. O sóje nedávno psali, že narušuje mužskou plodnost … tak pozor na ni ;)
Odpovědět
JV

Jarmil Vepřek

27.11.2022 19:28
Na horách sejou hrách, na dolině čočku. U nás se tyto plodiny pěstovaly odjakživa. A k čočce a hrachu patří dobré uzené maso i párek a vejce k tomu. Tak jaképak ekologické rozpravy.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

8.12.2022 08:17 Reaguje na Jarmil Vepřek
Nakopat erteple, našlapat zelí, zabít čuníka a vypálit slivku. To byla dřív dobrá příprava na zimu. O sóji či obilných klíčcích řeč nebyla.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist