Zuzana Cabejšková: Zakáže Mendelova univerzita balenou vodu na kampusu?
Balená voda zaplavila v 90. letech český trh tak rychle, že jsme se nestačili zamyslet nad širšími důsledky tohoto výrobku. Sama jsem v té době vyrůstala a nebýt zdravého rozumu mých rodičů, vnímala bych zejména kladné aspekty balené vody: pohodlnost, jednoduchost a lákavou reklamu. Přísliby krásy a štíhlé linie v lahvi však mají i svou temnou stránku.
Balená voda bývá nazývána marketingovým trikem století. Platíme za něco, co nám téměř zadarmo teče doma. Taháme těžké balíky místo prostého otočení kohoutkem. Zejména ale zbytečně plýtváme neobnovitelné zdroje. V ČR se sice 67 % vytříděných plastů zrecykluje (data Ekokomu - http://www.ekokom.cz/cz/ostatni/vysledky-systemu/vyrocni-shrnuti), ale to není jádro problému. V odpadovém hospodářství je prioritou prevence: Recyklace nebo energetické využití (alias spalování) je menší zlo než skládkování, ale pointou je vzniku odpadu úplně předcházet.
V našem občanském sdružení Česko pije z vodovodu šíříme osvětu o balené i kohoutkové vodě od roku 2010. V rámci Vodního baru (http://zvodovodu.cz/vodni-bar/) se na 2 000 lidí přesvědčilo, že nelze rozeznat chuť jedné od druhé. Zároveň apelujeme na restaurace, aby nabízely vodovodu svým hostům, a je na nich, zda si za vodu účtují nebo ne. Naposledy se Vodní bar konal v Brně a právě tam jsme se potkaly s Terezou Vespalcovou.
Jako studentka 4. ročníku agroekologie na Mendelově univerzitě měla nutkání upozornit na problémy, které plastový odpad po světě způsobuje. Ať už jde o srdceryvné záběry uhynulých zvířat (doporučuji video Midway - http://midwayfilm.com/) nebo fakt, že 25-46 % objemu pohozených odpadků v ČR tvoří PET lahve (zdroj). Po tom, co se Tereza dozvěděla o severoamerické iniciativě Bottled-Water-Free, rozhodla se přenést tento koncept i na svou školu.
V rámci československé soutěžní výzvy pro studenty se zájmem o udržitelný rozvoj bojuje Tereza Vespalcová o 70 000 Kč na realizaci své myšlenky první české university bez balené vody. Tento rozpočet pokryje hlavně zakoupení a instalaci dvou pítek do hlavních prostor školy. Paralelní snahou pak bude prodej lahví na vodu s logem MU. Bude to stačit na přesvědčení studentů? Těžko říct. Polovina Čechů nedokáže vysvětlit, proč si balenou vodu kupuje (www.dtest.cz/clanek-835/test-balenych-vod-a-pitne-vody-z-kohoutku-2009# download). Roli v nákupu jistě hrají podvědomé faktory, na které musí zapůsobit i tento projekt.
Studentská iniciativa je první vlaštovkou v republice, ale třeba se rozvine v rozsáhlejší či radikálnější opatření, která budou mít měřitelný přínos. Australské město Bundanoon, stejně jako americké San Francisco a další státy se v kampaních na podporu kohoutkovy vydaly tak daleko, že dokonce zakázaly prodej balené vody (buď úplně nebo jen v obecních prostorách). Vzhledem k tomu, že jsme v ČR na zákazy a příkazy citliví, asi si nebudeme v tomto přístupu ze zahraničí brát příklad. Stálo by ale za to se nad naší spotřebou zamyslet a vyrazit finským směrem.
Rozhovor s Terezou Vespalcovou najdete na http://zvodovodu.cz/univerzita-bez-balene-vody/
reklama
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Pít neochucenou balenou vodu je ekonomický nesmysl, tvrdit, že je moc plastových obalů v oceánu a že vy tomu chcete pomoci to je další nesmysl. Slečno stavíte se do stejné roviny s reklamou na nákup balené vody. viz rozhovor.