https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/bezohledni-sberaci-boruvek-na-sumave-dostali-pokuty-za-vice-nez-ctvrt-milionu-korun
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Bezohlední sběrači borůvek na Šumavě dostali pokuty už za více než čtvrt milionu korun

28.8.2024 10:08 | PRAHA (Ekolist.cz)
Zdroj | NP Šumava
Tisíce litrů nasbíraných borůvek, každodenní vjezdy na účelové komunikace do zákazů vjezdů, ale také vjíždění auty do klidových zón a navíc únik provozních kapalin z osobního automobilu při nelegálním průjezdu klidovým územím. Strážci Národního parku Šumava poslední týdny řeší organizované nájezdy bezohledných sběračů borůvek na území Národního parku Šumava, při kterých udělují pokuty v hodnotách desítek tisíc korun.
 
„Každý rok, když začne sezóna sběru borůvek, řešíme desítky porušení pravidel. Hlavně co se týká špatného parkování a vjezdů za zákazy vjezdů na účelové komunikace. To co se ale rozpoutalo letos, jsme však ještě nezažili,“ hodnotí aktuální sezónu sběru borůvek vedoucí strážní služby Vít Chlada.

„Prakticky na celém území národního parku skoro denně řešíme neoprávněné vstupy do klidových zón, vjezdy na lesní cesty do klidových zón osobními auty a sběr nadměrného množství borůvek v podstatě stejných skupin lidí. V počátku jsme přestupky řešili domluvou a pokutami v řádech nižších tisíců korun. Jelikož se ale jedná u většiny sběračů o opakované porušení zákona o ochraně přírody, pokuty se pohybují už v řádech desítek tisíc korun,“ doplňuje.

Zdroj | NP Šumava

Během dvou týdnů strážci těmto organizovaným skupinám sběračů borůvek udělili pokuty převyšující čtvrt milionu korun.

„Navíc ještě řešíme jeden případ ekologické havárie, kdy tito sběrači borůvek na jedné lesní cestě procházející přírodní zónou, nelegálně projížděli osobním autem a prorazili olejovou vanu, ze které vyteklo několik litrů motorového oleje. V tomto případě hodnotíme poškození předmětu ochrany přírody, a pokud rozsah poškození přírody naplní znaky trestného činu, bude podáno trestní oznámení,“ informuje o jednom závažném případu porušení zákona náměstek ředitele Správy NP Šumava Martin Pazourek.

Sběr borůvek organizovanými skupinami sběračů je nyní přitom natolik intenzivní, že může negativně ovlivňovat vývoj a populaci kriticky ohroženého tetřeva hlušce.

Zdroj | NP Šumava

„Pro tetřeva je mimořádně důležité, aby si vytvořil před zimou dostatečné energetické zásoby, respektive se co nejlépe vykrmil. Hlavní složkou jeho jídelníčku před zimou jsou právě plody brusnicovitých rostlin, zejména borůvek. Pokud si z jakéhokoli důvodu nedokáže vytvořit dostatečné tukové zásoby právě z těchto plodů, může to být pro něj v zimě doslova fatální,“ vysvětluje ornitolog Správy NP Šumava Aleš Vondrka.

Jedna skupina sběračů borůvek přitom za jediný den dokáže nasbírat okolo 300 litrů borůvek. Borůvek však letos dozrálo méně, než je obvyklé. V nižších polohách je poničily jarní mrazy a tak se vyskytují převážně ve vyšších částech Šumavy.

Zdroj | NP Šumava

Sběr lesních plodů na území Národního parku není pro vlastní potřebu zakázán. Je možné je sbírat mimo klidová území a území s omezeným vstupem. Sběr přitom musí probíhat takovým způsobem, aby nedocházelo k poškozování rostlin.

Přečtěte si také |
Foto: Rox Middleton / Bristolská univerzita Proč jsou borůvky modré?

„V této souvislosti žádáme veřejnost, aby sběr borůvek omezila opravdu pouze pro vlastní potřebu a plody sbírala šetrně. Děkujeme za to,“ zakončuje mluvčí Správy NP Šumava Jan Dvořák.


reklama

 
foto - Dvořák Jan
Jan Dvořák
Autor je tiskový mluvčí Správy Národního parku Šumava.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (45)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MK

Michal Kindl

28.8.2024 11:31
No, porušovat zákazy v chráněných územích se samozřejmě nemá a viníci by měli být potrestáni. Nicméně sběr lesních plodů u nás má dlouhou tradici.
Napadá mě srovnání s trampingem v Roverkách, který má tradici pravděpodobně kratší. K porušování zákonů (rozdělávání ohně, pálení mrtvého dřeva, černé stavby..) tam zcela jistě dochází také. O tom, že by se tamní nezákonný stav dal do souladu se zákony jsem se tu nedočet, přesto ho tady spousta lidí obhajuje.
Ještě k těm borůvkám: řekl bych, že pokud si někdo vydělává sběrem tak je to spíš chudák, který má málo výdělečných příležitostí. Ne každý má na Šumavě penzion.





Odpovědět

Radek Čuda

28.8.2024 11:47 Reaguje na Michal Kindl
Jedna věc je sběr lesních plodů.
Druhá věc je sběr lesních plodů v klidovém území NP.
A třetí je vjet tam rovnou autem.

Pro to první pochopení mám, zejména pokud se tak děje v souladu s 289/1995. Je to zcela běžné a má to u nás tradici jako máloco.
Pokud se to děje ale na kšeft, tak už se mi té empatie dostává méně (samozřejmě pokud je to bez souhlasu majitele pozemku).

Pro ty dva poslední případy nemám pochopení tedy ani omylem, bo je to jednak zlodějna, jednak prasárna.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

28.8.2024 12:00 Reaguje na Radek Čuda
Je to hlavně důrazné varování pro ty,kteří by chtěli natrhat hrst borůvek pro vnoučata .
Odpovědět

Radek Čuda

28.8.2024 15:18 Reaguje na Emil Bernardy
Pokud pro ně toto představuje nějaké varování, tak by měli vyhledat lékaře.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

29.8.2024 07:02 Reaguje na Radek Čuda
PS VB ?
Odpovědět

Radek Čuda

29.8.2024 12:49 Reaguje na Emil Bernardy
Co to sem motáte? A kdyby, tak zrovna na Šumavě by to spíš bylo PS PS.

A jinak ... pokud někdo jede trhat borůvky pro vnoučata do klidové zóny NP s plným kufrem kýblů, tak pevně doufám, že se v těch vnoučatech jeho genetická linie neprojeví.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

30.8.2024 16:01 Reaguje na Radek Čuda
Souhlas.PS PS.
Odpovědět
LB

Lukas B.

28.8.2024 12:12 Reaguje na Radek Čuda
a čtvrtá věc se sběr borůvek nikoli pro vlastní spotřebu, ale na prodej. od tereziánských dob je to první povolené a to druhé je vázané na povolení od majitele lesa. úplně stejně, jako sběr klestí - on ten jiráskovskej hajnej nevyháněl bábu z nůší z lesa proto, že sbírala klestí, ale protože sbírala a prodávala klestí.
Odpovědět

Radek Čuda

28.8.2024 15:23 Reaguje na Lukas B.
No to je ten 289/1995.
Pokud jde o tu bábu s nůší ... jednak Lojzu nelze brát za nějaký jooo věrohodný historický pramen, jednak se bezpochyby i mezi těmi hajnými našli různé exempláře, které pak plodnému autorovi v jeho vskutku obsáhlém:-))) díle dobře posloužily. To bych zrovna do věcné debaty netahal.
Odpovědět
LB

Lukas B.

29.8.2024 07:57 Reaguje na Radek Čuda
ono je to v nás jak v koze lůj a spousta lidí považuje jiráska za historický pramen a popis reality (a on to byl jen popíkový řemeslný spisovatel, národní obrozenec více než půl století po obrození). ale to by bylo na dlouhou debatu, která sem nepatří.
Odpovědět

Radek Čuda

29.8.2024 12:50 Reaguje na Lukas B.
A psal školním, tedy kradeným inkoustem ... na to nezapomínat:-)))
Odpovědět
LB

Lukas B.

28.8.2024 12:21 Reaguje na Michal Kindl
pokud někdo sbírá lesní plody na kšeft (mimochodem, je to dost těžká a nepříliš výdělečná práce), potom to dělá zpravidla z následujících důvodů:
1. prostě to dělá rád. je rád v přírodě a na výletě a ruční práce mu nevadí (jako když bába plete a háčkuje při koukání na televizi nebo když bába pleje záhonky a je na zahrádce kde je to krásný). takoví nesporně existují, ale není jich mnoho. a (abych se nedostal na tenký led), víte, proč romáci považují za výborný vtip výmluvu "pane vachmajstr, já jsem tam byl na procházce"?
2. je fakt v tíživé situaci a nesežene žádnou jinou práci. no možná že i tací existují.
3. vyžaduje výplatu ne pátého následujícího měsíce, ale týž den a keš na ruku. někteří to tak holt mají.
4. potřebuje prachy keš a bez papírů a registrace, protože je v desítkách exekucí a z fachy v montovně by mu zůstalo jen trošku, ostatní by šlo na ty exekuce.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

29.8.2024 12:02 Reaguje na Lukas B.
To jsou tedy argumenty. 1-Pokud je rád v přírodě ať chodí pěšky. Lépe si tak tu procházku v přírodě užije. 2,3- Jde pouze o míru přizpůsobitelnosti. Nikdo nemůže za to, že je ta přizpůsobitelnost obloukem obchází. 4- kdo nepotřebuje prachy. Že se někdo dokáže takto zadlužit je jen a jen jeho problém. proč by na něj měli doplácet ostatní.
Beru sběr pro osobní potřebu.
No a ještě by mě zajímalo proč se v tomto neangažuje policie a nevyžaduje po různých prodejcích kolem silnic nějaké potvrzení o nabytí a další nutnosti pro soukromé podnikání.
Jinak 10 litrů mě trvalo tak dvě dodiny. Při ceně 50-70 Kč za litr je to celkem slušně zaplacená práce. Nebo snad ne?
Odpovědět
LB

Lukas B.

29.8.2024 14:45 Reaguje na Jarek Schindler
jestliže Vám 10 litrů trvá dvě hodiny, tak si tím vydělávejte. zjistíte, že je to jinak. že se do toho lesa musíte dostat, že pak musíte platit někoho kdo bude sedět u té silnice, a rázem je ta lukrativnost výdělku poněkud jinde. ale jsou to černé peníze bez digitální stopy, vyplacené hned na ruku.

ve vesnici, kde mají starouškové víkendhaus, žil svého času obecní bezdomovec, nikdo vlastně neví, jak o ten barák přišel (se sourozenci po smrti jejich rodičů přišli), a měl takovou boudu z prken a igelitu v rokli, nevím jestli měl kdy nějaký důchod nebo příjem vůbec, po vesnici štípal dříví a kopal jámy (a byl placen každý den po práci na ruku), ale když rostly houby tak vyrážel do lesa za úsvitu a pak prodával u silnice nádherné houby. říkal, že pro peníze to nedělá, že když nějakému chalupníkovi naštípe dříví, tak si vydělá dvojnásobek, ale že je prostě strašně rád sám v lese.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.9.2024 17:56 Reaguje na Lukas B.
No a nějaký zelený mužíček v Gore-texu ho uvrhne do želez.Bravo.
Odpovědět
FJ

Franta Jetel

28.8.2024 13:29 Reaguje na Michal Kindl

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.8.2024 17:52 Reaguje na Michal Kindl
Já tam vidím auta a sběrací hřebeny. Jeden si asi proerazil kartr, dobře mu tak. Zda sbírají v klidové zoně nevím. Podobný přístup: co můžeš urvi ,... povede k zákazu sběru v lese všem.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

29.8.2024 07:57 Reaguje na Slavomil Vinkler
Myslíte to ilustrační foto ?
Odpovědět
FJ

Franta Jetel

28.8.2024 18:47
Mám veřejný dotaz na ekolist, proč byl můj komentář smazán? Protože jsem upozornil na udavačské sklony pana Kindla na téma, které ani nesouvisí s článkem? Děkuji za odpověď.
Odpovědět
zS

zdenek Sahagun

28.8.2024 21:03
U našich jižních sousedů, v Rakousku, byste za takovéto drancování lesa vyfasovali takovou pokutu, že by se vám při pohledu na borůvku stahnul žaludek.
Odpovědět
LB

Lukas B.

29.8.2024 07:53 Reaguje na zdenek Sahagun
jak v které spolkové zemi. ale třeba v korutanech je to fakt vostrý. prostě za parkovištěm cedule zákaz sběru lesních plodů. když jsme to diskutovali s "místními", tak nám bylo vysvětleno, že když si utrhneme malinu, jahodu nebo borůvku a na místě zbaštíme, že je to úplně v pořádku, ale jakmile to budeme trhat do nádoby a odnášet z lesa pryč, tak už je to za hranou a opravdu hrozí postih.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

29.8.2024 07:50
Sběrem borůvek se les neponičí.Za dva týdny se toto zotaví a jede se dál.
Nejde o poškození lesa.
Normální závist,že si někdo pracně vydělá pár korun.
A u silnice kdekdo rád zastaví a koupí sí pár těchto plodů.
Závist to není.Není závidět co.

Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.8.2024 08:47 Reaguje na Emil Bernardy
Žádná závist, poškození lesa. Hřebeny borůvčí ničí. Vjezd auty taky.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

29.8.2024 12:02 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ten Jimny vzadu též ničí...a borůvčí regeneruje hodně rychle.Pastva ničí též.
Už ve Zprávách headline . Máme nepřítele.
Dnes je normální,že na jaře už nepotkáte babičky prodávající na jaře kytičky sněženek u nádraží.Kupci tím chtěli někomu udělat radost,a tu udělali,světě div se,sněženky to přežily.Ty babičky ne.
Měl jsem kamaráda,bohužel již nežije.Pražák,tramp,milovník přírody.Byl hodně zlý,když někdo ulomil větev !!!! ze stromu....
Myslel to upřímně.
Neberte to ve zlém,vím,že máte krajinu,či přírodu rád.....
Opravdu jsem na nějakém podobném plátku,redakce promine,četl před nějakým časem,že i rostlina při kosení,či kácení cítí bolest.Nekecám.
Nepřidávejme se k těmto bloudům.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

29.8.2024 12:13 Reaguje na Emil Bernardy
Tak ten článek by měl být povinnou četbou pro všechny vegany a podobnou pakáž hlásající lepší zítřky. Kolik bolesti asi musí zažít taková zelenina, rostlina, když ji hodíte na rozpálenou panvičku nebo zaživa dusíte ve vroucí vodě? Trestat za týrání rostlin.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

29.8.2024 12:08 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jak nebo čím ničí ty hřebeny borůvčí? No a nejkrásnější na tom je, že při sběru se ničí borůvčí a potom se na to samé borůvčí pustí ovce nebo koza. To v lepším případě. V tom horším se to pošmelcuje křoviňákem. Samozřejmě toto asi nebude záležitost Šumavy. V Jeseníkách, kde borůvka zarůstá trávníky alpínského pásma je to realita.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.8.2024 15:58 Reaguje na Jarek Schindler
No, v Jeseníkách nahoře se za císaře pána borůvčí vypalovalo, neb se tam pásli voli.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.9.2024 09:56 Reaguje na Slavomil Vinkler
No jo. O ničení borůvčí hřebeny jstesnad psal vy. Tak co to borůvčí ničí? Ty hřebeny?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.9.2024 08:49 Reaguje na Jarek Schindler
Trávník ničíme několikrát za rok ,sekáním.Chřadnoucí dřeviny omlazujeme prořezáním,zmlazení.
Toto celé je jen a pouze šíření nenávisti,a daří se , zelení,barva žluči.
Odpovědět

Radek Čuda

29.8.2024 13:00 Reaguje na Emil Bernardy
Pokud to není jejich les, jakože není, tak je to s ohledem na ty natrhané kýbly zlodějna. A to ježdění autem do klidového území je pro změnu prasárna.

Je to na úplně stejné úrovni jako kdyby vám někdo dojel autem na zahrad/do sadu a natrhal si pár bedýnek ovoce. Trháním ovoce se zahrada/sad neničí a za chvíli se zotaví a jede se dál.

Prostě by si jen pracně vydělal pár korun a u silnice by kdekdo rád zastavil a koupil si pár těch plodů.

Koukám, že vy jste to s tím všelidovým vlastnictvím vzal kdysi asi fest z gruntu a furt vás to nepustilo.
Odpovědět
JO

Jarka O.

29.8.2024 14:34
Je potřeba rozšířit klidové zóny a NP všude, aby se konečně vrátil ten tetřev, kterého vyhnal bursík. Taky aby si místní netrhali v lese a v klidu borůvky hospodským a hoteliérům na koláče, knedlíkové hody, likéry a marmelády pro turismus. Ať sedí všichni doma před TV a chroupou koupené musli tyčinky se slazenými borůvkami.
Jen rakouští hoteliéři budou možná trochu smutní, ale v Rakousku si vlastně hospodští normálně borůvky na koláče smí lokálně natrhat sami. A my dovezeme borůvky z Peru.
Výjimka bude jistě v NP Křivoklátsko. Tam bude sběr borůvek povolen, psali na ekolistu ekologové;)
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

29.8.2024 16:17 Reaguje na Jarka O.
Tetřev není tak plachý jak se opakuje v blablabla.. Kamarádi byli na vandru ve Finsku a kohou je hnal , žádná plachost.Ale u nás je asim řeč o tetřívkovi.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.9.2024 07:36 Reaguje na Emil Bernardy
I známého na čundru na Šumavě vyháněl kdysi tetřívek že svého území ;)
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.9.2024 08:46 Reaguje na Jarka O.
Psal jsem jinde.Přítomnost lidí,myslivec,hajný a jiní kteří se naučili v přírodě se pohybovat,turista,tramp,skaut a bůhví jak se označujeme,či jsme označováni,naši faunu opravdu neruší.Oni o nás ví.
Asi v přírodě trávíte nějaký čas a víte,jak vypadají lidé,či skupiny osob kteří ruší a zanechávají po sobě nepěkné "pobytové znaky" , a ti kteří projdou téměř nezpozorování a nebudí v přírodě paniku .

Odpovědět
JO

Jarka O.

3.9.2024 16:39 Reaguje na Emil Bernardy
Souhlasim. Masovost nebo nevychovanost jsou asi čast problémů, ale nemyslím si, že Češi se chovají v přírodě nejhůř, ze zkušenosti.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

31.8.2024 07:43 Reaguje na Jarka O.
Po ránu při kávičce.....
Milá Jarko.Když jsme zdolávali tatranské štíty jako mladí horolezci,slyšeli jsme zvěsti od reprezentantů v tomtéž,že u nás plaší svišti v Alpách jsou vlezlí,obézní a jenom mléčnou čokoládu s oříšky.V roce 1990 jsme vyrazili do Rakous,a viděli,že to tak je.Při první zastávce na Franz Josef Hohe.
Turista a tramp,samozřejmě lesník či myslivec jsou ti poslední,kdo děsí faunu .
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.9.2024 07:33 Reaguje na Emil Bernardy
Ano, obézní rakouské sviště jsem jednou také navštívila a vzpomínala při tom na české ochránce :) Ani stavy vlků a medvědů v SRN a Rakousku nerostou, velkoplošná NP jsou vyhlášená jen v nevyuzitelných oblastech, tak si říkám, jestli zdejší s. ochránci nedělají někde chybu:)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

30.8.2024 09:08
Jen si lidé užijte ještě klasických lesních borůvek, než budou minulostí.
Jako kluk je pamatuji v selských lesích ve kterých měli sedláci smrky pro
stavební účely a které časem nahradily opěvované listnaté nálety. Dnes tam
o borůvky nezavadíte ani omylem, protože jim schází kyselá půda pod smrky
a jinými jehličnany. Navíc nálety jsou většinou nejen listnaté, ale husté
a pod nimi se žádný porost borůvek neudrží. Totéž bude s většinou dnes
velmi oblíbených hub(hřib smrkový, liška atd.), které budou vzácností.
Ta změna bude leckde velmi rychlá a šokující. Já to už v těch selských
lesích zažil a byla to otázka pěti let a bylo po všem, o čem píšu.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.9.2024 08:50
Ještě dodám.To borůvčí se zotaví za pár týdnů stejně jako louky pošlapané a posekané "sekáči invazních rostlin".Kosa invazní a neinvazní kytku nepozná.
Odpovědět
PE

Petr Elias

3.9.2024 11:31
Tady je zase joudů ospravedlňujících tuto prasárnu. :D Já bych všem těm sockám co to jezdí takto rvát napral pořádnou pokutu a nebo sebral dávky. Aby je to naučilo. ;)
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.9.2024 15:19 Reaguje na Petr Elias
Proč? Vy možná neznáte slušnou odpověď.,
Co je pro Vás prasárna? Sběr lesních plodů ?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.9.2024 15:19 Reaguje na Petr Elias
Proč? Vy možná neznáte slušnou odpověď.,
Co je pro Vás prasárna? Sběr lesních plodů ?
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.9.2024 16:40 Reaguje na Petr Elias
Sbírají je pro hospodské a pro turisty.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.9.2024 17:21 Reaguje na Jarka O.
On je pan Eliáš ekolog a pracant z kanceláře, který si vše
koupí právě od takových socek. Objedná si v restauraci
knedlíky s borůvkami a ty socky by nechal bez dávek klidně
umřít hlady. Neměl by zapomínat, že žádný strom neroste
do nebe a aby jednou nemusel o ty dávky žádat. Už jsem tu
o takovém asociálovi psal, který po autonehodě skončil
na vozíčku a společníci mu vyluxovali konto tak, že po
roce ve VIP pečovatelském domě skončil mezi "sockami",
na které doplácí stát, protože nemají patřičné příjmy.
Jinak nejsem fanda hřebenů a ani toho kšeftování s těmi
borůvkami taky, protože zastávám názor ten, že pokud
je někdo líný si je natrhat, tak ať je ani nejí. Dnes
je tolik bohatých lenivců, že si dovolí koupit cokoliv
a ještě kritizují ty, kteří jim to natrhají a prodají.
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.9.2024 09:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Drancování by bylo špatně, ale v tomhle případě se mi zdá 114/92 přehnaně přísná. Taky nemá cenu NP a 1.zóny šířit tam, kde o to místní nestojí, navíc s manipulacemi typu, že se NP života místních nedotknou a pomohou jim. Rozdíl mezi zkázou lesních ekosystémů bursíkem nebo zamýšleným vykácením smrků u Křivoklátu a tím jedním sběrem lesních plodů v sezóně je velký. Podobně jako rozdíl mezi ničením přírody přespáním pár lidí v lese na zemi a stavbou penziónů.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist