Pomazlit jehně, vysekat křoví. Skautský institut propojuje zážitkovou pedagogiku s péčí o krajinu
Metoda tzv. Patronátů je postavená na spolupráci správců přírodních lokalit, školních tříd a průvodců - odborníků, ať již se se jedná o přírodovědce či ochranáře. Projekt je zaměřen na to, aby děti za pomoci odborných průvodců získaly základní znalosti o managementu vytipovaného území (proč je péče potřeba) i praktické dovednosti (jak péči provádět) a pilotně si vyzkoušeli první rok péče a alespoň dvakrát vyrazili do terénu. V programu je aktuálně zapojeno přes 60 dětských skupin na různých lokalitách v ČR. Ze ZŠ Letohradská jsou po Praze a okolí zapojeny celkem tři třídy.
V Roztokách u Prahy Skautský institut napomohl vzniku partnerství mezi paní učitelkou Zdeňkou, jejími žáky a průvodcem Tomášem Zděblem z místního spolku Jestřábník, který o lokalitu vrch Řivnáč dlouhodobě pečuje. A také se správcem území, tedy městem Roztoky, zastoupeným Pavlem Flennerem z odboru životního prostředí. Společně byl podán návrh zapojení žáků do péče radě města, ta ho schválila a příběh Patronátů na vrchu Řivnáč mohl začít.
První úspěšná akce proběhla 29. března. Na počátku průvodce krátce seznámil žáky s historií lokality od jejího pravěkého osídlení až po současnost a vysvětlil, že bez lidského hospodaření by zde nevznikla mozaika cenných přírodních prostředí umožňujících život dnes chráněných a ohrožených přírodních druhů, a taky že bez aktivní péče by se tato území postupně proměnila ve fádní plochy křovin.
Nebylo těžké žáky přemlouvat, aby se chopili nářadí. Sami měli chuť zprůchodnit úvoz historické stezky. Výřezy zmlazení jsou totiž zábavnou aktivitou. Stříhat, řezat, trhat, tahat větve z jednoho místa na druhé a následně pak ocenit vlastní výsledek provedeného zásahu dokáže každému vykouzlit velký úsměv spokojenosti.
Iniciační zkušenost motivovala děti k návratu na Řivnáč. 3. května jim průvodce představil pastvu za účelem obnovy pestré mozaiky luk, sadů, skalních stepí a vřesoviště. Děti si prakticky vyzkoušely základní pokyny pro orientaci a shánění stáda ovcí.
Součástí zásahu bylo vyhnání stáda na pastvu, dozor a nakonec opět sehnání do ohrady. Zůstal čas i na pokračování ve výřezech zmlazení v úvozu historické cesty. Ani tato zkušenost plná poznání se neobešla bez velké dávky nadšení. Držet v náruči malé jehňátko, jehož stádo pomáhá obnovit vřesoviště a biotopy dalších cenných rostlin a živočichů, je jednoduše jedinečný zážitek, na který se nezapomíná.
Žáci po návratu z lokality do školy s tématem patronátu dále pracují ve vyučování v různých formách a odráží své poznání do myšlenkových map, slohových cvičení či prezentačních plakátů.
Dětem i pedagogům se zážitkový program zalíbil, výše popsané výpravy tak nebudou poslední a žáci se vrátí i v novém školním roce, aby na Řivnáči opět přiložili ruku k dílu.
Zapojit se může i každý znalec nebo nadšenec pro přírodu se zájmem předat své poznání a zkušenosti mladším generacím.
V průběhu celého školního roku vstupují do programu nové dětské skupiny. Prakticky ve všech regionech (nejvíce v Praze) Skautský institut poptává odborníky, místní přírodovědce a znalce ochrany přírody schopné zorganizovat, dozorovat a průvodcovat ochranářské zásahy v terénu. Časově se jedná minimálně o dvě několikahodinové akce v přírodě ročně plus čas komunikace v rámci nastavování spolupráce a příprav zásahů.
Pokud by vás takový způsob spojení budování vztahu k přírodě, prožitkového vzdělávání i praktické péče o krajinu zaujal, můžete se přihlásit prostřednictvím webu Skautského institutu.
reklama