Travnaté pásy u dálnic by mohly rozkvést a stát se útočištěm nejen pro motýly

To by ale bylo možné změnit. „Máme věc, kterou musíme ze zákona udržovat, a stačí upravit podmínky tak, aby tam něco žilo,“ pokračuje Vladimír Hula. Zatímco pro správce komunikací je důležitá levná údržba a bezpečnost cest, pro ochránce přírody to „aby to nebylo okolo dálnic zelené, ale barevné.“
Nemusí se to na první pohled zdát, ale pásy kolem dálnic tvoří nemalou plochu a změna v péči o ně by mohla mít na biodiverzitu významný pozitivní vliv. „Udělali jsme pokus a přenesli do tabulky 4metrový pás okolo každé dálnice, kterou máme, a spočítali jsme plochu. A vyšla nám plocha Moravského krasu,“ poznamenal Vladimír Hula. Nejde navíc jen o úzké pruhy podél komunikace, větší „oka“ travnatých ploch se nacházejí u nájezdů na dálnice, u odpočívadel nebo benzínek.
Okolí dálnic jsou navíc často místa v krajině výjimečná. „Často se jedná o jediné místo bezlesí v lesnatých oblastech,“ vysvětluje Vladimír Hula a jako příklad uvádí krajinu Vysočiny. U dálnic se vyskytují i jinak v krajině jen ojedinělé obnažené skály a další vzácná stanoviště.
Tým Vladimíra Huly má už téměř deset let zkušenosti také s kokrhelem luštincem, poloparazitickou rostlinou, která se svými kořeny (haustorii) poutá na kořeny jiných druhů, bere jim energii, a tak uvolňuje místo v porostu méně konkurenčně schopným druhům.
Když se kokrhel v místě ujme, porost podle Huly okamžitě prořídne. Ale ani vysévání a používání kokrhelu není úplně bez starostí.
Velmi špatně prorůstá stařinou, potřebuje tedy obnažené půdy. V semenné bance vydrží také jen krátkou dobu. Zhruba 3 roky, uvedl Vladimír Hula. Nejkritičtějším obdobím v jeho uchycení, je podle jeho slov chvíle, kdy se haustoria poutají na kořeny.
Kokrhel také extrémně láká zvěř, protože má sladké květy. U silnic je proto potřeba jeho porosty oplotit, aby se zvířata nedostala do blízkosti aut.
„Tam, kde kokrhel byl, se najednou objevil nektar, objevily se tam vikve a objevili se tam motýli,“ shrnuje své zkušenosti Vladimír Hula.
A to ne jen tak ledajací – třeba v Hustopečích kriticky ohrožený pestrokřídlatec podražcový. Nebo modrásek jetelový. V jeho případě se podle Huly jednalo v Čechách dokonce o prvonález po 40 letech.
„Okraje komunikace má smysl řešit, protože dodnes hostí i dost cennou faunu,“ uzavírá Vladimír Hula. Nejedná se přitom jen o motýly, ale i o pavouky, včely nebo měkkýše.
Přečtěte si také |

O „motýlích dálnicích" a kokrheli hovořil Vladimír Hula na workshopu: „Biodiverzita okolo lidských sídel. Jak ji podporovat?“, který se konal na začátku roku 2025 na České zemědělské univerzitě v Praze.
Celou přednášku je možné zhlédnout na kanálu Týmu ekologie hmyzu FŽP ČZU v Praze na Youtube.
reklama
Dále čtěte |



Další články autora |



Online diskuse
Všechny komentáře (19)
Slavomil Vinkler
26.2.2025 07:20Jaroslav Řezáč
26.2.2025 11:56 Reaguje na Slavomil VinklerFRANTIŠEK PTÁČNÍK
27.2.2025 06:46 Reaguje na Jaroslav Řezáčsmějící se bestie
26.2.2025 10:43Aby nakonec ta " havěť " končila na sklech !
Pavel Jeřábek
26.2.2025 23:16 Reaguje na smějící se bestieA to jestli zlepšená aerodynamika karosérií alespoň osobních aut neomezuje náraz hmyzu do karosérie a čelních skel. Mnohokrát jsem si všiml, že větší hmyz mi při jízdě proletěl prouděním vzduchu okolo kapoty kousek nad ní.
Druh hmyzu nepoznám, zpravidla je to nějaký tmavý bod. Když cinkne do okna a udělá se hvězdice ve skle, je to kamínek, když jen rozplácnutou hmotu je to hmyz ale dost často mi ten tmavý bod se zvedne podle čelního skla nahoru.
Je to jen úvaha pro některé tvary karosérií, autobusy a kamiony takovou "klouzačku" hmyzu nenabízí.
FRANTIŠEK PTÁČNÍK
27.2.2025 06:47 Reaguje na smějící se bestiePetr Blažek
26.2.2025 13:47Když cestuje po zemích jižní Evropy (samozřejmě ne letadlem), záhy zjistíte, že okolí silnic je nejen posekáno, ale dalo by se říci vyholeno až na holou zem. Vysoká tráva sice vypadá krásně, ale má jeden velký nedostatek -uschne.
Čím teplejší podnebí tím dříve. A takovéto pásy vysoké suché trávy se stávají, podobně jako pole obilí, rychlými přenašeči ohně na velké vzdálenosti a to i za relativně slabého větru. Tato skutečnost je na okraji silnic zvlášť nebezpečná, když při každé i menší kolizi, kdy auto skončí mimo vozovku, hrozí vzplanutí od výfukových systémů. Tento oheň by nejenom ohrožoval posádku havarovaného vozu, ale hrozilo by i jeho velmi rychlé rozšíření.
Například na ostrovech Sardinie nebo Korsika jsou i místa , kde se vedle silnic půda diskuje-kultivuje, aby se vytvořil protiohňový pás.
Pavel Jeřábek
26.2.2025 23:19 Reaguje na Petr BlažekA kdysi okolo železnic byly protipožární pásy.
FRANTIŠEK PTÁČNÍK
27.2.2025 06:56 Reaguje na Slavomil VinklerHonza Honza
26.2.2025 19:18Jsou to příklady, kdy společnost efektivně pečuje o přírodu.
Pavel Jeřábek
26.2.2025 23:09Pokud se podívám na okraje dálnic, často jsou to suché, kamenité plochy, asi nejblíž ke skalním stepím. A pro takové plochy sebrat dost osiva bude celkem problém. Protože i když máme nějakou vhodnou plochu pro sběr osiva, lze sebrat jen z malé části plochy.
A potom bude důležitá péče o takové pásy, aby veškerá snaha o druhově pestré pásy neskončila nevhodnou dobou sečení, neodklízením posečené hmoty apod.
Takže bude záležet hodně na tom, jestli se z květnatých pásů okolo dálnic stane móda a nebo nebo odborně zajištěná podpora druhové pestrosti naší krajiny.
Slavomil Vinkler
27.2.2025 07:05 Reaguje na Pavel JeřábekSlavomil Vinkler
27.2.2025 07:08 Reaguje na Pavel JeřábekEmil Bernardy
27.2.2025 07:53Břetislav Machaček
27.2.2025 09:55které nevyžadují údržbu zakracováním, pak plot a nakonec stromy omezeného
vzrůstu, aby pádem neohrozily provoz na silnici. Vím, že všude to není
možné, ale kde to možné je, tak je to ideální. Květnaté louky bych raději
viděl mimo okolí dálnic už kvůli ztrátám hmyzu při dopravě a taky jiných
tvorů, které tam láká ten hmyz. Mrtvý hmyz z cest sbírají obojživelníci,
plazi, ježci i ptáci, kteří ho tam loví ještě živý a srazí je ta auta.
Posedlost cpát květnaté trávníky bez znalosti dopadů je hloupost, neboť
sterilní trávník u cest neláká hmyz a ani jeho predátory na rozdíl od
těch kvetoucích rostlin. Navíc bezpečný pás za svodidly musí být velmi
přehledný a nebýt zarostlý metrovou trávou, která po uschnutí hrozí
i požárem po odhození nedopalku cigarety řidiči. Nevím, jaké školy
"odborníci" studovali, ale pokud je to učili tam, tak je něco špatně.
Odtrženost od logiky a praxe začíná být stále větší a prosazují se
takové nesmysly, že praktici pouze zírají, jaké "odborníky" máme!
Slavomil Vinkler
28.2.2025 07:53 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
2.3.2025 10:07 Reaguje na Slavomil Vinklervytížené komunikace, tak budiž, ale u dálnic, kde auto
následuje auto a vytvářející vzdušné víry a proudy je
to pro hmyz a ptáky zkáza a lépe je k nim ani nelákat.
Základem bezpečnosti rychlostních komunikací je maximální
přehlednost i okolí komunikace a možnost únikových cest
při nehodách. Nepochopím, že projektant navrhne silnici,
u které je nutnost její okolí udržovat z vozovky a nelze
ho udržovat mimo ni. Je to jednak nebezpečné a navíc to omezuje při údržbě provoz. Za svodidly lze údržbu dělat
bez omezení provozu a bezpečně. Když vidím sekáče s
hlučnými křovinořezy a navíc "hluché" s chrániči sluchu
a v zaprášených ochranných brýlích u cesty kosit trávu,
tak si říkám, který bezpečák toto schválil. V létě jsem
jsem takové sekáče viděl kosit dokonce okolí výhybek
koridorové tratě bez bezpečnostní hlídky, která bývala
v minulosti nutností. Sledoval trať, měl informace od
výpravčího o vlacích a včas odvolal sekáče z kolejiště.
Asi je lidí na práci dost, ale pro jejich bezpečí jako
dohled není ani na slyšícího a vidícího invalidu. Šetří
se na nesprávných místech, aby se mohlo zbytečně plýtvat.