https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/travnate-pasy-u-dalnic-by-mohly-rozkvest-a-stat-se-utocistem-pro-motyly
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Travnaté pásy u dálnic by mohly rozkvést a stát se útočištěm nejen pro motýly

26.2.2025 05:05 | PRAHA (Ekolist.cz)
„Okraje komunikace má smysl řešit, protože dodnes hostí i dost cennou faunu,“ říká Vladimír Hula. A to ne jen tak ledajakou – třeba kriticky ohroženého pestrokřídlatce podražcového.
„Okraje komunikace má smysl řešit, protože dodnes hostí i dost cennou faunu,“ říká Vladimír Hula. A to ne jen tak ledajakou – třeba kriticky ohroženého pestrokřídlatce podražcového.
Foto | Medenica Ivan / Wikimedia Commons
Dálnice fungují pro zvířata jako migrační bariéra. Hlavně pro velké savce. Proto je na nich potřeba stavět zvířecí přechody. Zároveň ale může travnatý pás vedle nich fungovat jako migrační koridor, například pro motýly. „A funguje. Máme na to data,“ uvedl Vladimír Hula z Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity na nedávném workshopu o podpoře biodiverzity nejen ve městech.
 
Pásy podél dálnic jsou plochou, která se musí kvůli bezpečnosti provozu povinně udržovat, sekat. Dnešní praxe, příliš intenzivní kosení, mulčování, ale biodiverzitě nijak neprospívají. „Současný stav je zelená poušť,“ popisuje současné okolí silnic Vladimír Hula. „Většina našich bylin nezvládá mulčování. A drobnější druhy mizí.“

To by ale bylo možné změnit. „Máme věc, kterou musíme ze zákona udržovat, a stačí upravit podmínky tak, aby tam něco žilo,“ pokračuje Vladimír Hula. Zatímco pro správce komunikací je důležitá levná údržba a bezpečnost cest, pro ochránce přírody to „aby to nebylo okolo dálnic zelené, ale barevné.“

Nemusí se to na první pohled zdát, ale pásy kolem dálnic tvoří nemalou plochu a změna v péči o ně by mohla mít na biodiverzitu významný pozitivní vliv. „Udělali jsme pokus a přenesli do tabulky 4metrový pás okolo každé dálnice, kterou máme, a spočítali jsme plochu. A vyšla nám plocha Moravského krasu,“ poznamenal Vladimír Hula. Nejde navíc jen o úzké pruhy podél komunikace, větší „oka“ travnatých ploch se nacházejí u nájezdů na dálnice, u odpočívadel nebo benzínek.

Okolí dálnic jsou navíc často místa v krajině výjimečná. „Často se jedná o jediné místo bezlesí v lesnatých oblastech,“ vysvětluje Vladimír Hula a jako příklad uvádí krajinu Vysočiny. U dálnic se vyskytují i jinak v krajině jen ojedinělé obnažené skály a další vzácná stanoviště.

Tým Vladimíra Huly má už téměř deset let zkušenosti také s kokrhelem luštincem, poloparazitickou rostlinou, která se svými kořeny (haustorii) poutá na kořeny jiných druhů, bere jim energii, a tak uvolňuje místo v porostu méně konkurenčně schopným druhům.

Když se kokrhel v místě ujme, porost podle Huly okamžitě prořídne. Ale ani vysévání a používání kokrhelu není úplně bez starostí.

Velmi špatně prorůstá stařinou, potřebuje tedy obnažené půdy. V semenné bance vydrží také jen krátkou dobu. Zhruba 3 roky, uvedl Vladimír Hula. Nejkritičtějším obdobím v jeho uchycení, je podle jeho slov chvíle, kdy se haustoria poutají na kořeny.

Kokrhel také extrémně láká zvěř, protože má sladké květy. U silnic je proto potřeba jeho porosty oplotit, aby se zvířata nedostala do blízkosti aut.

„Tam, kde kokrhel byl, se najednou objevil nektar, objevily se tam vikve a objevili se tam motýli,“ shrnuje své zkušenosti Vladimír Hula.

A to ne jen tak ledajací – třeba v Hustopečích kriticky ohrožený pestrokřídlatec podražcový. Nebo modrásek jetelový. V jeho případě se podle Huly jednalo v Čechách dokonce o prvonález po 40 letech.

„Okraje komunikace má smysl řešit, protože dodnes hostí i dost cennou faunu,“ uzavírá Vladimír Hula. Nejedná se přitom jen o motýly, ale i o pavouky, včely nebo měkkýše.

O „motýlích dálnicích" a kokrheli hovořil Vladimír Hula na workshopu: „Biodiverzita okolo lidských sídel. Jak ji podporovat?“, který se konal na začátku roku 2025 na České zemědělské univerzitě v Praze.

Celou přednášku je možné zhlédnout na kanálu Týmu ekologie hmyzu FŽP ČZU v Praze na Youtube.


reklama

foto - Vítková Zdeňka
Zdeňka Vítková
Autorka je šéfredaktorkou serveru Ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

26.2.2025 07:20
Velmi zajímavá a podnětná metoda náhrady pastvy megafaunou u dálnice. Shlédněte biodiverzita, podívejte se i na motýlí dálnice. To by měly různé spolky podporovat!!!!
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.2.2025 11:56 Reaguje na Slavomil Vinkler
mě by zajímalo, když se tak uvažuje v okolí dálnic pro auta, jestli ten motýl je taky hluchý?
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

27.2.2025 06:46 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Hluchý asi ne, ale jiný problém bude a to auta. Jak vylétne nad onu travinu a přiblíží se k silnici, tak ten tlak aut ho vcucne. Mysli, že takto zahyne min. 50% motýlů, to nemůže nikdo zjistit.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.2.2025 10:43
No, že by zrovna tam ?
Aby nakonec ta " havěť " končila na sklech !
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

26.2.2025 23:16 Reaguje na smějící se bestie
Trochu si dovolím odvážnější myšlenku.
A to jestli zlepšená aerodynamika karosérií alespoň osobních aut neomezuje náraz hmyzu do karosérie a čelních skel. Mnohokrát jsem si všiml, že větší hmyz mi při jízdě proletěl prouděním vzduchu okolo kapoty kousek nad ní.
Druh hmyzu nepoznám, zpravidla je to nějaký tmavý bod. Když cinkne do okna a udělá se hvězdice ve skle, je to kamínek, když jen rozplácnutou hmotu je to hmyz ale dost často mi ten tmavý bod se zvedne podle čelního skla nahoru.
Je to jen úvaha pro některé tvary karosérií, autobusy a kamiony takovou "klouzačku" hmyzu nenabízí.
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

27.2.2025 06:47 Reaguje na smějící se bestie
Proč havěť, co vám udělaly? Připadáte mi jak ti soukmenovci co máte ve zkratce.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

26.2.2025 13:47
Paní autorka to myslí dobře, ale bohužel z ryze praktických důvodů to asi nepůjde. Jestliže chceme něco zavádět je potřeba se nejdříve porozhlédnout po okolí jak to dělají třeba i v jiných zemích.
Když cestuje po zemích jižní Evropy (samozřejmě ne letadlem), záhy zjistíte, že okolí silnic je nejen posekáno, ale dalo by se říci vyholeno až na holou zem. Vysoká tráva sice vypadá krásně, ale má jeden velký nedostatek -uschne.
Čím teplejší podnebí tím dříve. A takovéto pásy vysoké suché trávy se stávají, podobně jako pole obilí, rychlými přenašeči ohně na velké vzdálenosti a to i za relativně slabého větru. Tato skutečnost je na okraji silnic zvlášť nebezpečná, když při každé i menší kolizi, kdy auto skončí mimo vozovku, hrozí vzplanutí od výfukových systémů. Tento oheň by nejenom ohrožoval posádku havarovaného vozu, ale hrozilo by i jeho velmi rychlé rozšíření.
Například na ostrovech Sardinie nebo Korsika jsou i místa , kde se vedle silnic půda diskuje-kultivuje, aby se vytvořil protiohňový pás.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

26.2.2025 23:19 Reaguje na Petr Blažek
Ale ten suchý porost se dá řešit. Pokud je vysoký, tak tam bude zřejmě bohatší stanoviště, tak i dnes se tam seče vícekrát ročně. Takže by se třeba jen stanovily termíny seče s nějakou technologií, která by byla podobná pásové/pruhové seči na cenných územích.
A kdysi okolo železnic byly protipožární pásy.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

26.2.2025 14:31
Lepší 20% na skle než 0% ale bez potravy.
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

27.2.2025 06:56 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pozor u nás se používá chemie na ochranu před bylinkami, jsou postříkané pole louky a všechny meze. Poslední byliny jsou na škarpách a zde pak stojí zvěř a dochází ke střetům. Vím je jednoduché použít chemii, sice se zabijí i vlastní děti, ale to se neřeší. Kráva bylinu neviděla min dvacet let. Od poloviny 90 let je nárust chemie, ale i rakovin obrovský. Dříve jezedák jel jednou za měsíc, nejhorší byla řepka, dnes min. 2x do týdne.
Odpovědět
HH

Honza Honza

26.2.2025 19:18
Je to správný názor, + další forma péče: tyto plochy je třeba sekat mozaikovitě, postupně, pod kontrolou znalců hmyzu.
Jsou to příklady, kdy společnost efektivně pečuje o přírodu.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

26.2.2025 23:09
Byl bych celkem pro, ale jen za podmínky regionálního osiva, kterého je u nás velmi málo. A regionální osivo alespoň tak, kde dálnice prochází přírodě blízkým územím, u intenzivně zemědělsky obhospodařovaní oblasti by se možná daly použít nektarodárné rostliny pěstované v polních kulturách, a i tak se mi to příčí.
Pokud se podívám na okraje dálnic, často jsou to suché, kamenité plochy, asi nejblíž ke skalním stepím. A pro takové plochy sebrat dost osiva bude celkem problém. Protože i když máme nějakou vhodnou plochu pro sběr osiva, lze sebrat jen z malé části plochy.
A potom bude důležitá péče o takové pásy, aby veškerá snaha o druhově pestré pásy neskončila nevhodnou dobou sečení, neodklízením posečené hmoty apod.
Takže bude záležet hodně na tom, jestli se z květnatých pásů okolo dálnic stane móda a nebo nebo odborně zajištěná podpora druhové pestrosti naší krajiny.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

27.2.2025 07:05 Reaguje na Pavel Jeřábek
Největší problém je u sklízení posečené biomasy.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

27.2.2025 07:08 Reaguje na Pavel Jeřábek
Regionální osivo snad jen v případě přírodě blízkého území. Ono se kolem silnic snadno šíří mnohé a zdaleka ne regionální. Důležitější je druhové složení, nepoužití "kvalitní" pokryvné půdy....
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.2.2025 07:53
Práce která není nutná! v těsné blízkosti frekventované komunikace je nebezpečná pro pracovníky a řidiče,od pomačkaných plechů po ztráty na životech.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.2.2025 09:55
Ideální okolí dálnice by mělo být následovné: 3 metry trávy kolem svodidel koseno intenzivně bez potřeby to kosit z vozovky. Pak pár metrů pásu keřů,
které nevyžadují údržbu zakracováním, pak plot a nakonec stromy omezeného
vzrůstu, aby pádem neohrozily provoz na silnici. Vím, že všude to není
možné, ale kde to možné je, tak je to ideální. Květnaté louky bych raději
viděl mimo okolí dálnic už kvůli ztrátám hmyzu při dopravě a taky jiných
tvorů, které tam láká ten hmyz. Mrtvý hmyz z cest sbírají obojživelníci,
plazi, ježci i ptáci, kteří ho tam loví ještě živý a srazí je ta auta.
Posedlost cpát květnaté trávníky bez znalosti dopadů je hloupost, neboť
sterilní trávník u cest neláká hmyz a ani jeho predátory na rozdíl od
těch kvetoucích rostlin. Navíc bezpečný pás za svodidly musí být velmi
přehledný a nebýt zarostlý metrovou trávou, která po uschnutí hrozí
i požárem po odhození nedopalku cigarety řidiči. Nevím, jaké školy
"odborníci" studovali, ale pokud je to učili tam, tak je něco špatně.
Odtrženost od logiky a praxe začíná být stále větší a prosazují se
takové nesmysly, že praktici pouze zírají, jaké "odborníky" máme!
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.2.2025 07:53 Reaguje na Břetislav Machaček
Pokud si prohlédnete dálnice tak okraje jsou daleko širší než ty 3 metry, včetně nájezdů, křižovatek... Takže i pro květnaté louky a hmyz je dostatek prostoru pokud se bude chtít. Navíc květnatý povrch je obvykle nižší a nevyžaduje tak časté kosení.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.3.2025 10:07 Reaguje na Slavomil Vinkler
Přelétající hmyz a jeho predátoři-ptáci nejsou helikoptéry startující z louky vzhůru, aby přeletěli silnici nad vozidly. Odlétají vodorovně a končí svůj život na silnicích. Pokud jsou kvetoucími dřevinami a bylinami obklopeny málo
vytížené komunikace, tak budiž, ale u dálnic, kde auto
následuje auto a vytvářející vzdušné víry a proudy je
to pro hmyz a ptáky zkáza a lépe je k nim ani nelákat.
Základem bezpečnosti rychlostních komunikací je maximální
přehlednost i okolí komunikace a možnost únikových cest
při nehodách. Nepochopím, že projektant navrhne silnici,
u které je nutnost její okolí udržovat z vozovky a nelze
ho udržovat mimo ni. Je to jednak nebezpečné a navíc to omezuje při údržbě provoz. Za svodidly lze údržbu dělat
bez omezení provozu a bezpečně. Když vidím sekáče s
hlučnými křovinořezy a navíc "hluché" s chrániči sluchu
a v zaprášených ochranných brýlích u cesty kosit trávu,
tak si říkám, který bezpečák toto schválil. V létě jsem
jsem takové sekáče viděl kosit dokonce okolí výhybek
koridorové tratě bez bezpečnostní hlídky, která bývala
v minulosti nutností. Sledoval trať, měl informace od
výpravčího o vlacích a včas odvolal sekáče z kolejiště.
Asi je lidí na práci dost, ale pro jejich bezpečí jako
dohled není ani na slyšícího a vidícího invalidu. Šetří
se na nesprávných místech, aby se mohlo zbytečně plýtvat.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.3.2025 10:27 Reaguje na Břetislav Machaček
Také je dobré zahlédnout srnčí dříve,než je před autem.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist