https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/unikatni-trava-pro-mesta-a-obce.odola-i-extremnim-podminkam?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Unikátní tráva pro města a obce. Odolá i extrémním podmínkám

1.11.2024 06:02 | PRAHA (Ekolist.cz)
Pokládka travních pásů.
Pokládka travních pásů.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Výzkumný ústav rostlinné výroby
Stále zelené kolejové a dálniční pásy i násypky, kvetoucí byliny v suchých městských zákoutích. Nové unikátní směsi odolných rostlin, prosperujících i v extrémních podmínkách městského provozu a husté zástavby vyvinuli odborníci z Výzkumného ústavu rostlinné výroby (VÚRV) ve spolupráci s firmami OSEVA PRO Výzkum a vývoj, Zemědělský výzkum a Seed Service. Aplikačním partnerem projektu byl Dopravní podnik hl. m. Prahy.
reklama

 
Speciální travní koberce a květnaté porosty partneři testovali v pilotním projektu v pražských tramvajových kolejištích a na točnách. Vědecké experimenty v rámci projektu „Genofondy pro město a krajinu“ přinesly zajímavé výsledky, které letos již pronikly na trh. Jsou tedy dostupné všem městům a obcím.

„Jako užitné vzory jsou dnes, na konci projektu, právně chráněny tři osivové směsi určené pro městská stanoviště, která devastuje vliv sucha, dopravního provozu, zasolení půdy či zastínění nebo se mohou využít pro poškozené plochy určené k rekultivaci. Testovali jsme je v metropolitním kolejovém provozu, kdy v létě teplota v kolejišti stoupá i k 60 °C, navíc jsou pod horkým výdechem od motorů tramvají. Ozelenit jimi ale samozřejmě lze jakékoliv místo v jakémkoliv městě či obci, v průmyslových areálech i venkovní krajině vystavené nepříznivým klimatickým podmínkám,“ sdělila Petra Hlásná Čepková, zástupkyně koordinátora projektu z VÚRV.

Výsev trávy
Výsev trávy
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Výzkumný ústav rostlinné výroby

„Během výzkumu jsme získali řadu důležitých poznatků. Naším cílem bylo nejen vylepšit estetiku veřejného prostoru, ale také zlepšit jeho mikroklima, snížit tepelnou zátěž a prašnost a napomoci vsakování dešťové vody. Výsadba speciálních směsí má pro uživatele i pozitivní ekonomický dopad, pásy nízce rostoucích a odolných suchomilných druhů rostlin s vysokou životností vyžadují menší počet sečí a snižují se i náklady na závlahu,“ dodala.

Rostliny pro složení směsí vybírali odborníci z tuzemských materiálů, aby se zabránilo zavlékání cizího genofondu. Využili výsledky třicetileté expediční činnosti v naší zemi. Celkem vybrali pro testování 51 genotypů trav, z toho 21 domácích odrůd a 31 planých genotypů ze sběrů, 13 odrůd jetelovin a 30 druhů bylin získaných ze sběrů a od tuzemských firem. Jednotlivé genotypy byly testovány v klimaboxech na odolnost extrémním podmínkám – vysokým teplotám, suchu a zasolení.

Během testování zaznamenávala počasí čidla umístěná v půdě. Meteorologické údaje byly použity do statistického zpracování botanického monitorování.

Výsev trávy
Výsev trávy
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Výzkumný ústav rostlinné výroby

„Podle výsledků botanického monitoringu jsme nahrazovali méně odolné druhy jinými. Upravovali jsme i poměry travin, jetelovin a bylin tak, aby dominantní rostliny neutlačovaly zbylé. Květnaté směsi na tramvajových točnách se osvědčily a líbily se i kolemjdoucím. Výsledné tři směsi chráněné užitnými vzory obsahují nakonec 21, 27 a 32 různých rostlin, například kostřavu drsnolistou, kostřavu červenou, lipnici luční, štírovník růžkatý, tolici dětelovou, ale také řebříček obecný nebo třeba mateřídoušku vejčitou,“ dal nahlédnout pod pokličku výzkumu Vojtěch Holubec, koordinátor projektu z Genové banky VÚRV.

Ve směsích jsou využity i novošlechtěné odrůdy. Odborníci firmy OSEVA výzkum a vývoj s.r.o. v Zubří přihlásili jako nové odrůdy travin sveřep vzpřímený a bojínek tuhý.

Tato firma se také podílí na uvedení výsledků výzkumu na trh. Odolné travní a květnaté koberce jsou tak dostupné již všem obcím, městům a dalším zájemcům. V tomto roce již OSEVA dodala osivo pro travní koberce v délce 25 m2 a prodala první Speciální osivové směsi pro ozeleňování tramvajových tratí na osluněných stanovištích.


reklama

Výzkumný ústav rostlinné výroby

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

HH

Honza Honza

1.11.2024 10:02
+ zatravňovací dlažba, popínavé rostliny, zachycování vody
Odpovědět
Anyr

Anyr

1.11.2024 10:54 Reaguje na Honza Honza
Přesně. :)

Jen se bojím, jestli v těch směskách nepřevažují kultivary.
Osobně to strašně nemám rád, vždycky dávám přednost čistým botanickým druhům.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.11.2024 11:18
U zatravnění kolejiště pouze upozorňuji ze své předchozí praxe, že tráva
mezi hlavou kolejnice a kolem vozidla je mazivo, které snižuje adhezi
jak při jízdě, tak hlavně při brždění. No a to je podstatný nedostatek
zatravnění kolejiště. Sám jsem zažil bezmoc při brždění lokomotivy na
travou zarostlé koleji, když byla kolejnice travou jako namydlená a
tráva pálením voněla jako pražené buráky. Tehdy mi přálo štěstí, že
to zastavení nebylo akutní a projetí určeného místa zastavení nebylo
nehodou. Údržba takového kolejiště bude muset být častá tak, jako na
golfovém hřišti, aby se tráva nedostala při své výšce mezi kolo a
kolejnici.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

3.11.2024 18:07 Reaguje na Břetislav Machaček
Zajímavá věc...
Bude třeba používat druhy nízké. Teoreticky by je horká kolejnice neměla k sobě pustit moc blízko...ale v praxi to tak úplně nemusí být: tráva za vhodných podmínek kolejnici zastíní a je to...
Za mě stejně jsou nejlepší rozchodníky.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.11.2024 10:06 Reaguje na Jindřich Duras
Níže panu Hanzlovi píšu, že ta tráva může růst i kousek od
kolejnice a při určité výšce ji třeba zatíží voda a ona na
tu kolejnici lehne. Nevím jak nákladné bude pravidelné
kosení na bezpečnou výšku a to nehovořím o tom, že štěrkové
lože pod pražci musí být prosté výplní, kterými může být
půda pro růst trávy a nebo písek používaný pro zlepšení
adheze. Štěrkové lože se záměrně udržuje bez výplně mezi
jednotlivými kameny, aby bylo vodopropustné a pružné pro
tlumení rázů kolejových vozidel. Nevím co na to odborníci
z oboru konstrukcí tratí říkají, protože jejich názor v
článku chybí. Ano, rozchodníky a jiné půdopokryvné nízké
druhy bych bral jako vhodný porost, ale opět jsme u toho,
že trvanlivost tratě klesá s množstvím výplně mezi kameny štěrkového lože a ta výplň narůstá s každou odumřelou
rostlinou a půdou, kterou potřebuje pro svůj růst.
Co tak zavést místo asfaltu i pro auta zatravňovací
dlažbu, když už se blbne s tramvajovými tratěmi vesměs
sloužícími i jako silnice, až na pár vyjímek, kde jsou
zcela samostatné? Co by asi řekli odborníci na brždění
aut na zatravněné ploše za deště a kolik nehod by asi
skončilo hůře, než na asfaltu a dlažbě? Upínat se k
ekonesmyslům i v tomto považuji za hloupé, když vidím
z kolika parků se nově stala parkoviště a nebo se tam
staví další budovy. Beru i to, že se staví nové cesty
a dálnice, ale ještě jsem neviděl, že cesta, kterou
nahradí ta nová, byla vrácena přírodě jako náhrada za
tu zastavěnou plochu té nové. Zatím vše pouze vesele
přibývá a ve městech si hrají s trávou v kolejišti na
pár kilometrech tratí v celé republice. Koukněte na
koridorové tratě a rychlotratě pročpak nejsou zarostlé
trávou? Že by z hlouposti? Ale kdeže! Cesty a koleje
MUSÍ být kvůli bezpečnosti provozu bez porostu a čisté.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.11.2024 07:37 Reaguje na Břetislav Machaček
No to nemohl po té koleji jet vlak hodně dlouho, než tráva přeroste. Ve městě jezdí tramvaje po minutách, někdy po hodinách a tam to fakt nehrozí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.11.2024 09:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Víte pane prd. Těsně u koleje možná nestačí pojížděním růst,
ale už pár centimetrů vedle ano a když ji voda zatíží a ona
se ohne na kolejnici, tak už tu kolejnici "namaže". Nevím,
kdo bude tu trávu kosit obden a kdo bude riskovat, že na té
koleji tramvaj zastaví pozdě. Nejsem teoretik, ale praktik,
který to sám zažil a po nahlášení události tam druhý den
nastoupila drezína s postřiky Roundapu, nebo jiné prasárny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.11.2024 07:58
Tohle je velmi dobrá zpráva, nedá se ta směs někde sehnat? Mám zahradu ve staré cihelně, silně zásaditou půdu, prudký svah otočený na jih a obytný trávník pod ořechem. Stále ho hnojím, zavlažuju, sekám atd. a je stále bídný s lysinami, vyzkoušel jsem snad všechny typy osiva a nic.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.11.2024 10:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Vaši chybou je to, že nerespektujete přírodu, které chcete vnutit to, co ona nechce přijmout. Do stínu patří stínomilné rostliny a hlavně pod ořech a nikoliv pravidelně kosený golfový trávník.
Nebo jste snad v lese ve stínu takový trávník někde viděl? No a složení půdy to není pouze o hnojení, ale hlavně o úpravě poměru
kyselých a zásaditých prvků. No a pak pozorovat, čemu se tam daří
a čemu nikoliv a nesnažit se půdě vnucovat to, co tam nebude růst.
Schází vám praxe a teorii si sice někde načtete, ale z praxe se
dozvíte daleko více na konkrétní lokalitě. Na mé zahradě se mění
složení travin v závislosti na dřevinách a míře zastínění. Nic
zahradě nevnucuji a respektuji, že se mění složení travin. Mi dokonce pod ořechem a smrky nevadí, že tam tráva schází zcela,
protože tak tomu je přece i v lese. Navíc mi odpadá kus zahrady
při údržbě, protože místo kosení 10x ročně kosím pouze 2x a nic
špatného se pro přírodu nestalo, ba naopak, protože co kosení,
to nějaký zraněný a nebo mrtvý živý tvor. Zkuste respektovat
svoji zahradu takovou jaká je a nevnucujte ji své představy
golfového trávníku i ve stínu a pod ořechem. No a nebo to řeště
jako můj soused, který zatravněné chodníky nahradil plastovým
umělým trávníkem a má ho krásně zelený i v zimě, bez kosení, bez
lysin a hnojení. Navíc vás při chůzi naboso nebodne včela, na
které si u mne včelaře stěžoval. Já mu poradil umělou trávu a
umělé stromy a bude mít jednou provždy klid od práce i včel.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.11.2024 13:47 Reaguje na Břetislav Machaček
Nikomu nic nevnucuji, trávník občas posypu osivem a nechávám tam růst to, čemu se tam daří. Jednu dobu tam rostl hlavně řebříček, někdy jetelina, většinou pýr a ostrůvky různých trav, které se uchytily. A především pampelišky a chudobky (sedmikrásky?). A mám tam ohniště a s přáteli grilujeme a pod ořechem je to v létě velmi příjemné i s výhledem na Brno. Taková tráva by tam třeba rostla a když ne, tak se nic neděje. Jen jsem se ptal, jestli někdo neví, jak se to jmenuje a jestli se to dá koupit.
Odpovědět

Radek Čuda

5.11.2024 14:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Koupit to asi ještě nepůjde, nicméně by možná nebylo od věci oslovit s tím dotazem některý z v článku uvedených subjektů. Tedy krom DPP, tam by to nemělo valného smyslu.-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.11.2024 15:51 Reaguje na Radek Čuda
Já radši počkám a ono se to objeví časem na trhu, jen tu není napsáno, jak se to jmenuje. Do jara času dost.
Odpovědět

Radek Čuda

5.11.2024 16:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak o tom nejsem tak přesvědčen, tohle vypadá jako dost specifický produkt a fakt si nejsem jist, že se s tím poženou do maloobchodní sítě, zejména pokud se jim to bude dařit dodávat obcím a podobně.

Ale je to samozřejmě vaše volba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.11.2024 16:08 Reaguje na Radek Čuda
Že bych šel s igelitkou somrovat na BRKO nebo na lampárnu DpmB?
Odpovědět

Radek Čuda

7.11.2024 11:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Nemyslím si, že by vzali nějak úkorně pokud byste jim napsal a projevil zájem. V těchto firmách/organizacích dělají často lidé, kteří jsou skuteční fandové a zájem je vždy potěší a dokáží být někdy až nečekaně vstřícní.
Jistě, neplatí to u všech a vždy, ale jak jsem psal, s ohledem na specifičnost té směsi si na ni v běžném maloobchodu asi pěkně počkáte ... pokud se vůbec dočkáte.
Odpovědět
Pe

Petr

6.11.2024 13:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Pod ořechem budete mít trávník opravdu bídný. Ořešáky obsahují látky (zvané juglony), zde tedy hlavně v listech a slupkách plodů, které působí jako přírodní herbicidy, a kterými strom zahání konkurenci ostatních rostlin pod sebou a kolem sebe. Navíc jsou to látky antibakteriální, zpomalují rozklad listů (proto se nedoporučuje dávat ořechové listé do kompostu), aby to účinkovalo co nejdéle. Mazaně vymyšlené.
Odpovědět
Pe

Petr

6.11.2024 13:09 Reaguje na Petr
Takže místo drahé travní směsi kupte hrábě a hrabejte co nejčastěji listí. To je jediné, co můžete s trávníkem pod ořechem udělat.
Odpovědět
Pe

Petr

6.11.2024 13:39 Reaguje na Petr
Tento jev se nazývá alelopatie (biochemický vliv, nejčastěji negativní, jednoho organismu na jiný), a dělá to i třeba akát, znají to i zahrádkáři - některé rostliny si pomáhají a prospívají, některé se nesnášejí, a patří sem i antribiotika plísní.
Odpovědět

Radek Čuda

5.11.2024 14:24
Odolná osevní směs ... fajn a nic proti, nicméně i když se z toho DPP a ROPID mohou pominout, tak tramvajové pásy by měly být pojízdné, protože opak složkám IZS neskutečně komplikuje činnost.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist