https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/jak-snizim-svoji-uhlikovou-stopu-kdyz-se-prestanu-letat
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jak snížím svoji uhlíkovou stopu, když přestanu létat?

10.12.2021 07:49 | BRNO (Ekologický institut Veronica)
Zatímco před dvěma desítkami let bylo létání stále ještě něco neobvyklého, i v České republice se stalo normální si na víkend někam zaletět, „užít si eurovíkend“. I stále více zboží je přepravováno letadly. Letectví je zodpovědné za významnou část celkových emisí skleníkových plynů na světě, i když létá méně než 10 % světové populace. Přitom se očekává, že emise z letectví se do roku 2050 zdvojnásobí.
 

Klimatické dopady letectví

Letecká doprava je nejvíce poškozující způsob dopravy. Národní emise v České republice samotného CO2 z letecké dopravy jsou za rok více než milion tun CO2, tvoří asi 6 % všech emisí oxidu uhličitého z dopravy. [zdroj: Cenia]

Letecká doprava se podílí na celkových celosvětových emisích CO2 asi 2 %. Průměrné emise komerčních letů na celém světě jsou asi 75 až 95 g CO2 osobokilometr, přičemž u regionálních letů do 500 km rostou až na téměř 160 g CO2 na osobokilometr. [zdroj: icct.org] V samotné Evropě to je téměř 100 g oxidu uhličitého na osobokilometr. [zdroj Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví]

Na klima mají vliv i další emise, nejen oxid uhličitý. Patří sem např. oxidy dusíku, částice (sazí a síranů), oxidy síry, oxid uhelnatý, nedokonale spálené uhlovodíky, tetraethylolovo. Letadly vypouštěné další látky v součtu způsobují, že celkové klimatické dopady letectví, tzv. radiační působení, jsou přibližně dvojnásobek až čtyřnásobek přímých emisí CO2. [zdroj: IPCC]

Letectví má i další škodlivé vlivy, nejen přímo na klima: zábor půdy na stavbu nových zařízení (dráhy, budovy, parkoviště), hluk, místní znečištění.

Hlavní příčiny problému

Hlavní příčiny růstu letectví spočívají v „špatném“ individuálním chování, ale i v uměle nízkých cenách, které neodrážejí skutečné náklady na létání, v síle leteckého průmyslu a v podpoře vlád ve formě velkých dotací. Například na rozdíl od automobilového paliva není letecké palivo zdaněno. Levné ceny a nedostatek alternativ často vede lidi k tomu, že letí letadlem, i když by rádi dali přednost vlaku.

V posledních letech (2020–2021) se situace naštěstí mění a stále více železničních společností v Evropě plánuje revitalizaci nočních dálkových vlaků.

Emise skleníkových plynů z dopravy Emise skleníkových plynů z dopravy na jeden kilometr a jednu osobu. Čísla se mohou významně lišit dle různých zdrojů a metodik. Zdroj: EEA

Když letím letadlem…

Pokud letíme letadlem, máme uhlíkovou stopu až třikrát větší, než když stejnou vzdálenost podnikneme sami v osobním autě. [zdroj EEA]. Rozdíl je významný, ale ne tak obrovský. Zásadní rozdíl dělá cestovní vzdálenost. Nikdo si například nemyslí, že by během pár dní na dovolené najel autem 12 000 kilometrů, jako lze snadno nalétat letadlem.

Konkrétní uhlíková stopa mého letu záleží na řadě faktorů: letadle, obsazenosti, volbě cestovní třídy, cílové destinaci. Celkový klimatický dopad dálkového letu je kolem 200 až 320 g ekv. CO2 na kilometr a osobu. Výpočet se nejčastěji provádí pomocí dopravních klimatických kalkulaček.

Například zpáteční let Praha–New York, což je asi 13 000 km, může mít uhlíkovou stopu asi 2,8 tuny CO2 na jednoho pasažéra v ekonomické třídě [zdroj: La Fondation GoodPlanet] a 3,3 tuny CO2 dle německé kalkulačky atmosfair.de. Tato kalkulačka ukáže, i jaký je podíl emisí oxidu uhličitého (1,1 tuny) a klimatický dopad kondenzačních stop, ozónu atd. (2,2 tuny).

Zpáteční let Praha–Dubaj (asi 9 000 km) vychází na 2,5 tuny dle GoodPlanet a 2,8 tuny CO2 dle atmosfair.de (cca 1 t přímé emise CO2 a 1,8 t další účinky).

Česká kalkulačka Mojeco2.cz uvádí hodnotu 2,4 t do New Yorku a 1,68 tuny do Dubaje, což je výrazně méně než výše zmíněné kalkulačky. Česká kalkulačka však neumožňuje nastavit konkrétní místa odletu a příletu, jen cestovní vzdálenost mezi dvěma místy.

V Evropě je nejčastější destinací je Moskva, vzdálená asi 1700 km. Dle mojeco2.cz je uhlíková stopa zpátečního letu 710 kg, dle atmosfair.de 890 kg a dle GoodPlanet dokonce 1,4 tuny.

Vliv létání lze porovnat třeba s ročním provozem chladničky s mrazícím boxem, který znamená emise přibližně 50 až 200 kilo CO2.

Moje klimatické úspory

Být mezi deseti procenty lidí na Zemi, kteří létají letadly, může být opojné, ale za mnohametrákové rance emisí to nestojí. Prožitek pomalejší cesty vlakem ve srovnání s rychlým přesunem přináší povědomí o tom, co je mezi dvěma místy, a daleko nejlépe tak odpovídá označení cesta. Pokud budeme sami méně cestovat, přispějeme ke snížení množství skleníkových plynů, které vypouštíme.

Spousta z nás konzumuje ráda lokální potraviny, protože kupovat dovozové avokádo nám připadá jako bláznovství. Konzumujme tedy rádi i lokální cestování a nekupujme si zbytečné dálkové cesty leteckou dopravou.

Nepoletíme-li jednou do Moskvy, ušetřím 700 kg až tunu emisí, pokud nepoletíme do Dubaje, ušetříme asi 2,5 tuny emisí skleníkových plynů na jeden zpáteční let.

Více informací

 
Další informace |
Text je převzatý z webu Veronica.

foto - Ledvina Petr
Petr Ledvina
Autor je ekoporadce Ekologického institutu Veronica.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (17)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

10.12.2021 09:05
No samozřejmě že snížím.
Ale na to ti diskutéři v Glasgowě nehleděli.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

10.12.2021 09:26
Prostě zelení a jejich příznivci přestanou létat. Jít příkladem je lepší, než kázat vodu a pít víno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 10:35
Létání se zarazit nepodaří, možná trochu utlumit, ale proti větru se čurat nedá. Řešením je možná syntetické palivo.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.12.2021 12:20
Další díl seriálu tipuji: "Jak snížím svoji uhlíkovou stopu, když přestanu dýchat?"
Odpovědět
Radomír  Dohnal

Radomír Dohnal

10.12.2021 12:38 Reaguje na Emil Novák
zamyslím se nad tím...
Odpovědět
PK

Petr Kuba

12.12.2021 11:45 Reaguje na Emil Novák
Lidský druh je přemnožený. Přestat dýchat 9 z 10 lidí, vyřešila by se většina "nevyřešitelných" problémů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 15:10
I když nikam nelétám, jsem tu stále obviňovámn, že jsem ropák. Co s tím??
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

10.12.2021 16:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Nebuďte Ropák, pane Hanzle. :-)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.12.2021 18:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste šel do Indie a jinam pěšky? A auto už máte na syntetické
palivo a nebo je to elektromobil napájený ze solárů, které nemáte?
A proč dům nezateplíte a topíte plynem? Mám pokračovat? Pak si
stěžujte, že vás někdo nazve ekologistou a ne-li rovnou ropákem.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.12.2021 19:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdo obviňuje všechny z ropáctvi? Kdyby se tu dělala statistika, kdo kolikrát napsal slovo ropák, jste bez konkurence stejně jako usa ve zbrojení, tak proč ty falešné slzy. Navíc ropak pro vás vůbec nemá ekologický význam, jste jednou sdělil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2021 09:31 Reaguje na Jarka O.
Já obviňuji z ropáctví všechny, kteří mají jiný názor než já. A to jsou prakticky všichni, nevšimla jste si toho??
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.12.2021 10:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Se stejně hloupým názorem jste tu dva, či tři a to
je ta reprezentativní odborná většina? Na druhou
stranu tu díky vám jsou diskuse plné příspěvků
a člověk se i pobaví, když si přečte čemu všemu
někteří lidé uvěří a jak kážou vodu a pijí víno.
Ano to se týká hlavně vás. Tak šup, montujte už
ty soláry, baterie, kupte si Teslu, či vodíkové
auto a vyrábějte to syntetické palivo. Pokud by
to bylo vše jak píšete dořešené a ekonomicky
výhodné, tak si to cestu najde i bez dotací a
příkazů politiků. Bohužel tento zázrak od vás nečekám a ani od ekonomicky a taky technicky vzdělaných lidí. To mohou obhajovat pouze nedouci
a absolventi pavědeckých oborů.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.12.2021 21:22
Poselství článku ... seďte doma na zadku a jezte jen to, co se v okolí zrovna urodilo.

Toho jsem si tak trochu užil cca čtvrt století. Stačilo. Takže tak akorát nas..t.

Jinak pevně doufám, že ekobuditel Ledvina používá výlučně tuzemskou elektroniku, hadry to samé, má šlapohyb výlučně z domácích součástek, kávu uvědoměle nahrazuje domácí meltou a místo čaje lemtá spařené bylinky.
Každý se holt baví jak umí ...
Odpovědět
JM

Jan Marján

12.12.2021 13:59
Oni již tak činí. Např. jejich spolupředseda Berg musel těsně před volbami vyrazit do Francie něco šíleně důležitého vyřešit u zámečku A. Babiše a on tam dokonce neletěl ani helikoptérou, ani jiným letadlem ale jel tam autem. Asi tam chtěl podle videa hovořit s Babišem, ale světe div se, dotyčný tam nebyl. Takže vinou Babiše vypustil x kg emisí. Ještě, že byl tak zodpovědný, že tam neletěl.
Odpovědět
kk

karel krasensky

13.12.2021 10:06
Článek otřasl mou duši.Beru provaz a jdu do lesa.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.12.2021 14:51 Reaguje na karel krasensky
Už bylo načase.
Odpovědět
Martin S

Martin S

21.8.2024 17:35
Ten zdroj statistiky EEA je zastaralý, když si kliknete na odkaz EEA.

Teď Demagog uvádí: "neplatí, že cestování autem se spalovacím motorem je pro planetu vždy šetrnější než absolvování stejné cesty letadlem. Zejména při cestování na vzdálenosti v řádech tisíců kilometrů je pro minimalizaci uhlíkové stopy jednotlivce vhodnější zvolit cestu letadlem" https://demagog.cz/diskuze/cesta-autem-nebo-letadlem-jak-je-to-s-uhlikovou-stopou
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist