Jak snížím svoji uhlíkovou stopu, když přestanu létat?
Klimatické dopady letectví
Letecká doprava je nejvíce poškozující způsob dopravy. Národní emise v České republice samotného CO2 z letecké dopravy jsou za rok více než milion tun CO2, tvoří asi 6 % všech emisí oxidu uhličitého z dopravy. [zdroj: Cenia]
Letecká doprava se podílí na celkových celosvětových emisích CO2 asi 2 %. Průměrné emise komerčních letů na celém světě jsou asi 75 až 95 g CO2 osobokilometr, přičemž u regionálních letů do 500 km rostou až na téměř 160 g CO2 na osobokilometr. [zdroj: icct.org] V samotné Evropě to je téměř 100 g oxidu uhličitého na osobokilometr. [zdroj Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví]
Na klima mají vliv i další emise, nejen oxid uhličitý. Patří sem např. oxidy dusíku, částice (sazí a síranů), oxidy síry, oxid uhelnatý, nedokonale spálené uhlovodíky, tetraethylolovo. Letadly vypouštěné další látky v součtu způsobují, že celkové klimatické dopady letectví, tzv. radiační působení, jsou přibližně dvojnásobek až čtyřnásobek přímých emisí CO2. [zdroj: IPCC]
Letectví má i další škodlivé vlivy, nejen přímo na klima: zábor půdy na stavbu nových zařízení (dráhy, budovy, parkoviště), hluk, místní znečištění.
Hlavní příčiny problému
Hlavní příčiny růstu letectví spočívají v „špatném“ individuálním chování, ale i v uměle nízkých cenách, které neodrážejí skutečné náklady na létání, v síle leteckého průmyslu a v podpoře vlád ve formě velkých dotací. Například na rozdíl od automobilového paliva není letecké palivo zdaněno. Levné ceny a nedostatek alternativ často vede lidi k tomu, že letí letadlem, i když by rádi dali přednost vlaku.
V posledních letech (2020–2021) se situace naštěstí mění a stále více železničních společností v Evropě plánuje revitalizaci nočních dálkových vlaků.
Emise skleníkových plynů z dopravy na jeden kilometr a jednu osobu. Čísla se mohou významně lišit dle různých zdrojů a metodik. Zdroj: EEA
Když letím letadlem…
Pokud letíme letadlem, máme uhlíkovou stopu až třikrát větší, než když stejnou vzdálenost podnikneme sami v osobním autě. [zdroj EEA]. Rozdíl je významný, ale ne tak obrovský. Zásadní rozdíl dělá cestovní vzdálenost. Nikdo si například nemyslí, že by během pár dní na dovolené najel autem 12 000 kilometrů, jako lze snadno nalétat letadlem.
Konkrétní uhlíková stopa mého letu záleží na řadě faktorů: letadle, obsazenosti, volbě cestovní třídy, cílové destinaci. Celkový klimatický dopad dálkového letu je kolem 200 až 320 g ekv. CO2 na kilometr a osobu. Výpočet se nejčastěji provádí pomocí dopravních klimatických kalkulaček.
Například zpáteční let Praha–New York, což je asi 13 000 km, může mít uhlíkovou stopu asi 2,8 tuny CO2 na jednoho pasažéra v ekonomické třídě [zdroj: La Fondation GoodPlanet] a 3,3 tuny CO2 dle německé kalkulačky atmosfair.de. Tato kalkulačka ukáže, i jaký je podíl emisí oxidu uhličitého (1,1 tuny) a klimatický dopad kondenzačních stop, ozónu atd. (2,2 tuny).
Zpáteční let Praha–Dubaj (asi 9 000 km) vychází na 2,5 tuny dle GoodPlanet a 2,8 tuny CO2 dle atmosfair.de (cca 1 t přímé emise CO2 a 1,8 t další účinky).
Česká kalkulačka Mojeco2.cz uvádí hodnotu 2,4 t do New Yorku a 1,68 tuny do Dubaje, což je výrazně méně než výše zmíněné kalkulačky. Česká kalkulačka však neumožňuje nastavit konkrétní místa odletu a příletu, jen cestovní vzdálenost mezi dvěma místy.
V Evropě je nejčastější destinací je Moskva, vzdálená asi 1700 km. Dle mojeco2.cz je uhlíková stopa zpátečního letu 710 kg, dle atmosfair.de 890 kg a dle GoodPlanet dokonce 1,4 tuny.
Vliv létání lze porovnat třeba s ročním provozem chladničky s mrazícím boxem, který znamená emise přibližně 50 až 200 kilo CO2.
Moje klimatické úspory
Být mezi deseti procenty lidí na Zemi, kteří létají letadly, může být opojné, ale za mnohametrákové rance emisí to nestojí. Prožitek pomalejší cesty vlakem ve srovnání s rychlým přesunem přináší povědomí o tom, co je mezi dvěma místy, a daleko nejlépe tak odpovídá označení cesta. Pokud budeme sami méně cestovat, přispějeme ke snížení množství skleníkových plynů, které vypouštíme.
Spousta z nás konzumuje ráda lokální potraviny, protože kupovat dovozové avokádo nám připadá jako bláznovství. Konzumujme tedy rádi i lokální cestování a nekupujme si zbytečné dálkové cesty leteckou dopravou.
Nepoletíme-li jednou do Moskvy, ušetřím 700 kg až tunu emisí, pokud nepoletíme do Dubaje, ušetříme asi 2,5 tuny emisí skleníkových plynů na jeden zpáteční let.
Více informací
- Uhlíková kalkulačka letání goodplanet.org (anglicky, francouzsky)
- Uhlíkovová kalkulačka létání atmosfair.de (anglicky, německy)
- Výpočet uhlíkové stopy cestování mojeco2.cz
- Environmentální dopady letectví, článek na Wikipedii se spoustou zdrojů
- www.neletam.cz, manifest Ekologického institutu Veronica
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (17)
smějící se bestie
10.12.2021 09:05Ale na to ti diskutéři v Glasgowě nehleděli.
Richard Vacek
10.12.2021 09:26Pavel Hanzl
10.12.2021 10:35Emil Novák
10.12.2021 12:20Petr Kuba
12.12.2021 11:45 Reaguje na Emil NovákPavel Hanzl
10.12.2021 15:10Břetislav Machaček
10.12.2021 18:14 Reaguje na Pavel Hanzlpalivo a nebo je to elektromobil napájený ze solárů, které nemáte?
A proč dům nezateplíte a topíte plynem? Mám pokračovat? Pak si
stěžujte, že vás někdo nazve ekologistou a ne-li rovnou ropákem.
Jarka O.
10.12.2021 19:05 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
11.12.2021 09:31 Reaguje na Jarka O.Břetislav Machaček
11.12.2021 10:11 Reaguje na Pavel Hanzlje ta reprezentativní odborná většina? Na druhou
stranu tu díky vám jsou diskuse plné příspěvků
a člověk se i pobaví, když si přečte čemu všemu
někteří lidé uvěří a jak kážou vodu a pijí víno.
Ano to se týká hlavně vás. Tak šup, montujte už
ty soláry, baterie, kupte si Teslu, či vodíkové
auto a vyrábějte to syntetické palivo. Pokud by
to bylo vše jak píšete dořešené a ekonomicky
výhodné, tak si to cestu najde i bez dotací a
příkazů politiků. Bohužel tento zázrak od vás nečekám a ani od ekonomicky a taky technicky vzdělaných lidí. To mohou obhajovat pouze nedouci
a absolventi pavědeckých oborů.
Svatá Prostoto
11.12.2021 21:22Toho jsem si tak trochu užil cca čtvrt století. Stačilo. Takže tak akorát nas..t.
Jinak pevně doufám, že ekobuditel Ledvina používá výlučně tuzemskou elektroniku, hadry to samé, má šlapohyb výlučně z domácích součástek, kávu uvědoměle nahrazuje domácí meltou a místo čaje lemtá spařené bylinky.
Každý se holt baví jak umí ...
Jan Marján
12.12.2021 13:59Martin S
21.8.2024 17:35Teď Demagog uvádí: "neplatí, že cestování autem se spalovacím motorem je pro planetu vždy šetrnější než absolvování stejné cesty letadlem. Zejména při cestování na vzdálenosti v řádech tisíců kilometrů je pro minimalizaci uhlíkové stopy jednotlivce vhodnější zvolit cestu letadlem" https://demagog.cz/diskuze/cesta-autem-nebo-letadlem-jak-je-to-s-uhlikovou-stopou