https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/jake-to-je-misto-letani-cestovat-vlakem-da-se-to-rika-zkuseny-cestovatel
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jaké to je místo létání cestovat vlakem? Dá se to, říká zkušený cestovatel

20.3.2019 01:38 | PRAHA (Ekolist.cz)
Martin Hyťha cestou vlakem odbaví hromady pracovních úkolů, ke kterým se normálně nedostane.
Martin Hyťha cestou vlakem odbaví hromady pracovních úkolů, ke kterým se normálně nedostane.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Archiv Martina Hyťhy
Jet vláčkem v sobotu na výlet zvládne každý. Pro děti je to superskvělá zábava a i dospělí si to užijí. Je to prostě romantika. Vlakem se ale dá cestovat i na dlouhé tratě. Ne, nebavíme se o cestě z Brna do Prahy a zase zpět. Bavíme se o zahraničních cestách. Dá se to, říkají lidé, kteří to zkusili.
 

Například momentálně asi nejznámější klimatická aktivistka Greta Thunbergová přijela ze Stockholmu do Davosu, aby na Světovém ekonomickém fóru ekonomům a politikům lehce vynadala. Zajímavé na její cestě je, že neletěla letadlem, jak by bylo nejpohodlnější, ale skoro dva tisíce kilometrů urazila vlakem. Cesta ji trvala 32 hodin.

Kdo jiný by měl na dlouhé cesty používat vlaky, než aktivisti, že? Ale z jejich zkušenosti se můžete obohatit i vy a můžete to také zkusit. Když to přežije šestnáctileté děvče, zvládnete to taky. Zkušenosti však nebudeme čerpat od Grety Thunbergové, ale od Martina Hyťhy, českého aktivisty, který pracuje pro spolek NESEHNUTÍ.

Proč potřebuje Martin Hyťha cestovat? NESEHNUTÍ se kromě aktivit v Česku věnuje podpoře aktivistů a neziskových organizací na jižních Kavkaze a na Ukrajině. A jak se jeho program Cesta iniciativy rozrostl, nakynul i počet pracovních cest do zahraničí, nakynul počet letů a tím nakynula i uhlíková stopa.

Loni v lednu si proto v NESEHNUTÍ odhlasovali vcelku přísné pravidlo: po Evropě se prostě nelítá. Podle Hyťhovi zkušenosti se z Prahy do Kyjeva dá dostat za méně než 24 hodin.

Po roce, kdy si NESEHNUTÍ zakázalo létání, svého rozhodnutí spolek nelituje, byť jim nepřináší vždycky jen radost. Ale jak to Martin Hyťha komentuje, dá se to.

Hyťha si na dlouhých cestách vlakem pochvaluje to, že se mu při nich daří odbavit hodně práce. „A to zejména takové, na kterou potřebuju klid,“ říká Martin Hyťha. „Při cestách vlakem se přiblížím k prázdnému inboxu a počet mých nevyřešených úkolů klesne na minimum,“ vysvětluje. Ostatně na několik našich e-mailových dotazů ohledně cestování vlakem si Martin Hyťha našel čas právě až při cestě vlakem.

Jednou z našich otázek bylo, co je na tom nelétání nejtěžší. „Vědomí, že z globálního hlediska je dopad takového rozhodnutí na změnu klimatu minimální,“ říká Martin Hyťha. „A pak to, když člověk vidí, jak jiní létají sem a tam o sto šest, div ne na otočku. Ale je důležité jít příkladem.“

Z praktického hlediska je pak nejtěžší prodloužení pracovních cest někdy i o několik dnů, což vyvolává větší nároky na slaďování práce a osobního života.

Jenže co dělat, když cesta vlakem z nějakého důvodu není možná? I v NESEHNUTÍ si pak dopřejí výjimku. Během doby, kdy platí pravidlo nelétání, byly tři případy. „Dvakrát by dotyční nemohli stihnout jinou důležitou akci, jednou to bylo ze zdravotních důvodů. Výjimky jsme vždy schválili,“ říká Martin Hyťha.

NESEHNUTÍ mají projekty i na Kavkaze, kam se také dá dojet po zemi, ale to už je náročný podnik i pro aktivisty, který podnikají jen ti nejtvrdohlavější. Mezi ně Martin Hyťha patří. Samotná cesta na Kavkaz zabere čtyři dny. Většinou ale NESEHNUTÍ na Kavkaz létá.

„Za uskutečněné lety se snažíme podporovat projekty směřující k redukci skleníkových plynů,“ říká Martin Hyťha. „Přispěli jsme na solární panely na střechu v Horním Jiřetíně, které instalovalo Greenpeace, na výsadbu stromů, kterou organizuje spolek Sázíme stromy. Ale jako nejlepší offsety se nám jeví takové, které podpoří rozvoj obnovitelných zdrojů energie a tím nahradí ty vysokouhlíkové fosilní,“ říká Martin Hyťha s tím, že ideální offsetové schéma ale ani NESEHNUTÍ zatím nenašli.

Pokud byste ocenili konkrétní rady a doporučení pro cestování na Ukrajinu a na Kavkaz po zemi, přečtěte si Hyťhův blog. Šťastnou cestu!


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Mach Ondřej Martin
Martin Mach Ondřej
Autor je zástupce šéfredaktorky serveru Ekolist.cz
Vydání článku finančně podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu Ekoporadnypraha.cz.


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Eco Hunter

Eco Hunter

20.3.2019 10:40
Vtipný, že článek vyšel ve stejné době, jako tento
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/spatny-usudek-a-pocit-viny-nas-nuti-skodit-zivotnimu-prostredi-kdyz-mu-chceme-pomahat#dis-id-
(tím narážím na ten konec, kde píšou o instalaci obnovitelných zdrojů energie apod.)
Odpovědět
MJ

Martin Jasan

20.3.2019 17:58 Reaguje na Eco Hunter
V tomto článku je Carbon offset, tedy snížení GHG produkcí elektřiny z OZE. Není to doknalé, ale je to způsob kompeznace emisí GHG.

Naopak citovaný článek naráží spíše na to, že si běžný člověk kompenzuje pocit viny ekologickým produktem, který ale vůbec jeho spotřebu, za kterou cítí vinu, kompenzovat nemusí.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

20.3.2019 16:46
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

20.3.2019 16:52
Ale uhlíková stopa člověkokilometru vlakem a letadlem je prakticky stejná! Mnohem lépe je na tom autobus.
Odpovědět
MJ

Martin Jasan

20.3.2019 17:54 Reaguje na Jiří Svoboda
Vím na co narážíte.

Vlak má vyšší stopu, zejména díky tomu, že jezdí méně obsazen. Tedy naplněný vlak má výrazně nižší uhlíkovou stopu než letadlo.
Proto když pojedu vlakem a toto neobsazené místo zaplním, snižuji tím uhlíkovou stopu vlaku. Zároveň tuto formu finančně podporuji.

Naopak pokud poletím letadlem, finančně podporuji leteckou společnost a přispívám ji na provoz včetně paliva. A tím tlačím a umožňuji otevření nových linek a zvýšení spotřeby.

Plný autobus má nižší CF než plný vlak, to máte pravdu.
Odpovědět

Jan Škrdla

20.3.2019 19:31 Reaguje na Jiří Svoboda
Že je uhlíková stopa u vlaku a letadla prakticky stejná, a že na tom lépe autobus, jste přišel kde?
Vycházíte snad z toho, že autobus jezdí plný a vlak poloprázdný? Kde jste na tom byl?

Osobně mám spíše opačnou zkušenost. Vlak, kterým cestuji je spíše obsazený, kdežto autobus, který na něj navazuje bývá poloprázdný. Jinak před lety nahradili vlakové spojení naší obce s okresním městem autobusy (4 spoji v pracovní den a 1 v neděli). Ve výsledku jimi cestuje ještě méně lidí, protože raději jedou autem.
Odpovědět

Jan Škrdla

20.3.2019 19:36 Reaguje na Jan Škrdla
Jinak z čistě fyzikálního hlediska má vlak, který je sice těžší, výhodu v tom, že má menší tření a taky relativní odpor vzduchu (tím, že jedou vagóny za sebou).
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

30.3.2019 21:45 Reaguje na Jan Škrdla
Bavil jsem se o tom se svými německými kolegy.

V případě železnice je otázkou, co všechno do uhlíkové stopy započíst. Zda se tam má započítávat třeba i topení v domku pro šraňkaře.

Výstavba rychlodrah je navíc zoufale drahá a nevim proč. Navíc je to poměrně málo kapacitní liniová stavba s obrovským záborem půdy se značnými ochrannými pásmy a jistě nejde o tichou záležitost.

Rozhodně nechci jakkoli preferovat leteckou dopravu. Každopádně se tam ale daří letadla výborně vytěžovat.

Už aby byla zavedena uhlíková daň v pořádné výši, abychom se problémy uhlíkové stopy nemuseli extra zabývat a volili si dopravu jen podle ceny a pohodlí, případně aby nás to od často nepotřebného cestování dostatečně odrazovalo. Možná bychom se pak hodně divili, jak je železnice drahá.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist