Jaké to je místo létání cestovat vlakem? Dá se to, říká zkušený cestovatel
Například momentálně asi nejznámější klimatická aktivistka Greta Thunbergová přijela ze Stockholmu do Davosu, aby na Světovém ekonomickém fóru ekonomům a politikům lehce vynadala. Zajímavé na její cestě je, že neletěla letadlem, jak by bylo nejpohodlnější, ale skoro dva tisíce kilometrů urazila vlakem. Cesta ji trvala 32 hodin.
Kdo jiný by měl na dlouhé cesty používat vlaky, než aktivisti, že? Ale z jejich zkušenosti se můžete obohatit i vy a můžete to také zkusit. Když to přežije šestnáctileté děvče, zvládnete to taky. Zkušenosti však nebudeme čerpat od Grety Thunbergové, ale od Martina Hyťhy, českého aktivisty, který pracuje pro spolek NESEHNUTÍ.
Proč potřebuje Martin Hyťha cestovat? NESEHNUTÍ se kromě aktivit v Česku věnuje podpoře aktivistů a neziskových organizací na jižních Kavkaze a na Ukrajině. A jak se jeho program Cesta iniciativy rozrostl, nakynul i počet pracovních cest do zahraničí, nakynul počet letů a tím nakynula i uhlíková stopa.
Loni v lednu si proto v NESEHNUTÍ odhlasovali vcelku přísné pravidlo: po Evropě se prostě nelítá. Podle Hyťhovi zkušenosti se z Prahy do Kyjeva dá dostat za méně než 24 hodin.
Po roce, kdy si NESEHNUTÍ zakázalo létání, svého rozhodnutí spolek nelituje, byť jim nepřináší vždycky jen radost. Ale jak to Martin Hyťha komentuje, dá se to.
Hyťha si na dlouhých cestách vlakem pochvaluje to, že se mu při nich daří odbavit hodně práce. „A to zejména takové, na kterou potřebuju klid,“ říká Martin Hyťha. „Při cestách vlakem se přiblížím k prázdnému inboxu a počet mých nevyřešených úkolů klesne na minimum,“ vysvětluje. Ostatně na několik našich e-mailových dotazů ohledně cestování vlakem si Martin Hyťha našel čas právě až při cestě vlakem.
Jednou z našich otázek bylo, co je na tom nelétání nejtěžší. „Vědomí, že z globálního hlediska je dopad takového rozhodnutí na změnu klimatu minimální,“ říká Martin Hyťha. „A pak to, když člověk vidí, jak jiní létají sem a tam o sto šest, div ne na otočku. Ale je důležité jít příkladem.“
Z praktického hlediska je pak nejtěžší prodloužení pracovních cest někdy i o několik dnů, což vyvolává větší nároky na slaďování práce a osobního života.
Jenže co dělat, když cesta vlakem z nějakého důvodu není možná? I v NESEHNUTÍ si pak dopřejí výjimku. Během doby, kdy platí pravidlo nelétání, byly tři případy. „Dvakrát by dotyční nemohli stihnout jinou důležitou akci, jednou to bylo ze zdravotních důvodů. Výjimky jsme vždy schválili,“ říká Martin Hyťha.
NESEHNUTÍ mají projekty i na Kavkaze, kam se také dá dojet po zemi, ale to už je náročný podnik i pro aktivisty, který podnikají jen ti nejtvrdohlavější. Mezi ně Martin Hyťha patří. Samotná cesta na Kavkaz zabere čtyři dny. Většinou ale NESEHNUTÍ na Kavkaz létá.
„Za uskutečněné lety se snažíme podporovat projekty směřující k redukci skleníkových plynů,“ říká Martin Hyťha. „Přispěli jsme na solární panely na střechu v Horním Jiřetíně, které instalovalo Greenpeace, na výsadbu stromů, kterou organizuje spolek Sázíme stromy. Ale jako nejlepší offsety se nám jeví takové, které podpoří rozvoj obnovitelných zdrojů energie a tím nahradí ty vysokouhlíkové fosilní,“ říká Martin Hyťha s tím, že ideální offsetové schéma ale ani NESEHNUTÍ zatím nenašli.
Pokud byste ocenili konkrétní rady a doporučení pro cestování na Ukrajinu a na Kavkaz po zemi, přečtěte si Hyťhův blog. Šťastnou cestu!
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (8)
Eco Hunter
20.3.2019 10:40https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/spatny-usudek-a-pocit-viny-nas-nuti-skodit-zivotnimu-prostredi-kdyz-mu-chceme-pomahat#dis-id-
(tím narážím na ten konec, kde píšou o instalaci obnovitelných zdrojů energie apod.)
Martin Jasan
20.3.2019 17:58 Reaguje na Eco HunterNaopak citovaný článek naráží spíše na to, že si běžný člověk kompenzuje pocit viny ekologickým produktem, který ale vůbec jeho spotřebu, za kterou cítí vinu, kompenzovat nemusí.
Jiří Svoboda
20.3.2019 16:52Martin Jasan
20.3.2019 17:54 Reaguje na Jiří SvobodaVlak má vyšší stopu, zejména díky tomu, že jezdí méně obsazen. Tedy naplněný vlak má výrazně nižší uhlíkovou stopu než letadlo.
Proto když pojedu vlakem a toto neobsazené místo zaplním, snižuji tím uhlíkovou stopu vlaku. Zároveň tuto formu finančně podporuji.
Naopak pokud poletím letadlem, finančně podporuji leteckou společnost a přispívám ji na provoz včetně paliva. A tím tlačím a umožňuji otevření nových linek a zvýšení spotřeby.
Plný autobus má nižší CF než plný vlak, to máte pravdu.
Jan Škrdla
20.3.2019 19:31 Reaguje na Jiří SvobodaVycházíte snad z toho, že autobus jezdí plný a vlak poloprázdný? Kde jste na tom byl?
Osobně mám spíše opačnou zkušenost. Vlak, kterým cestuji je spíše obsazený, kdežto autobus, který na něj navazuje bývá poloprázdný. Jinak před lety nahradili vlakové spojení naší obce s okresním městem autobusy (4 spoji v pracovní den a 1 v neděli). Ve výsledku jimi cestuje ještě méně lidí, protože raději jedou autem.
Jan Škrdla
20.3.2019 19:36 Reaguje na Jan ŠkrdlaJiří Svoboda
30.3.2019 21:45 Reaguje na Jan ŠkrdlaV případě železnice je otázkou, co všechno do uhlíkové stopy započíst. Zda se tam má započítávat třeba i topení v domku pro šraňkaře.
Výstavba rychlodrah je navíc zoufale drahá a nevim proč. Navíc je to poměrně málo kapacitní liniová stavba s obrovským záborem půdy se značnými ochrannými pásmy a jistě nejde o tichou záležitost.
Rozhodně nechci jakkoli preferovat leteckou dopravu. Každopádně se tam ale daří letadla výborně vytěžovat.
Už aby byla zavedena uhlíková daň v pořádné výši, abychom se problémy uhlíkové stopy nemuseli extra zabývat a volili si dopravu jen podle ceny a pohodlí, případně aby nás to od často nepotřebného cestování dostatečně odrazovalo. Možná bychom se pak hodně divili, jak je železnice drahá.