Kdy začnou firmy vyrábět kvalitní věci, které se hned nerozbijí? Když vám je budou moct pronajmout
Příkladem může být právě lednička.
V praxi to vypadá tak, že firma nevyrábí ledničky, aby je prodávala, ale aby je sama provozovala. Zákazník si ledničku nekupuje, ale platí si službu provozování ledničky.
Zdá se to jednoduché, má to mnoho výhod a téměř žádné nevýhody. Ve chvíli, kdy si zákazník kupuje službu, ledničku fakticky nevlastní, přestože je u něj doma. Nemusí tedy vytvářet jednorázovou investici s obavou, jak dlouho mu lednička vydrží, nebo čekat, až se mu vyplatí investice do úsporné verze výrobku.
Ve chvíli, kdy ledničku nepotřebuje, smlouvu ukončí a nemá se spotřebičem žádné další starosti. Firma si ji odveze, renovuje a může používat dál.
Právě proto, že lednička může být používána i poté, co ji první uživatel vrátí, je v zájmu výrobce, aby fungovala co nejdéle a nebyla poruchová. Případné opravy samozřejmě musí řešit majitel, tedy výrobce.
Model služby je výhodný i pro stát a společnost. Produkty, které jsou již neopravitelné a dále nepoužitelné, likviduje nebo jinak využívá opět výrobce. Mnohem lépe se tak kontroluje zpracování odpadu a nastavují se procesy cirkulární ekonomiky. Takový koncept samozřejmě úzce souvisí i s prudce se rozvíjející sdílenou ekonomikou, kde se o náklady dělí několik uživatelů současně. Je ale důležité si uvědomit, že se tento model vyplatí, i když se jedná pouze o vztah výrobce s jedním zákazníkem. Ten platí za službu průběžně a firma má finanční příjem, aniž by musela chrlit stále nové produkty. Zákazníkovi odpadnou starosti se servisem a případnou likvidací a netrápí se, pokud se lednička rozbije. Provozovatel ledniček mu jí vymění za novou. Ve výsledku se tak vyrobí méně výrobků, ty vyrobené mají větší životnost a vydělají na tom obě strany. A kde jsou překážky pro rozšíření tohoto konceptu? Především v lidech a nastavení společností. Mnoho firem nebo domácností je nastaveno na koncept jednorázového nakupování. Lidem dělá dobře samotné pořízení nové věci, a tak si brzo kupují jiné nebo novější modely, aniž by je potřebovali.Ruku na srdce, kdo z nás někdy nepřemýšlí o tom, jaký si koupí další mobil nebo auto? Co nového si pořídit na Vánoce, abychom vylepšili svou domácnost?
Průzkumy ukazují, že mladí lidé dnes nemají potřebu vlastnit a radši si věci půjčují. Můžeme proto očekávat vzrůstající oblibu tohoto druhu služeb.
Ledničku do domácnosti si v ČR na rozdíl od Indie nebo Austrálie zatím nepronajmete, přesto i u nás už nabízení služby místo prodeje výrobku funguje. Nejznámějším příkladem je operativní leasing u auta. Škoda se chystá dotáhnout tento koncept ještě dál a stát se z výrobce automobilů poskytovatelem služeb mobility. Copymat nabízí tisk místo tiskáren a Philips přišel s myšlenkou prodávat světlo místo žárovek, přičemž LED zářivkové trubice takto nabízí například Valtavalo.reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
Katka Pazderů
2.5.2019 05:37Lukas B.
2.5.2019 12:18Lukas B.
3.5.2019 07:52 Reaguje nanebo, mluvíme-li o lednicích, třeba profesionální gastro a chladicí technika. ovšem stojí to o trošku víc než bílé zboží v alze.