Objevte zaniklý způsob nakupování bez zbytečných obalů
Iniciativa Bezobalu se jako první v České republice snaží prosadit prodej kvalitních potravin takzvaně na váhu do znovupoužitelných obalů. Hlavním cílem iniciativy je zbavit se používání jednorázových obalů, drahých a nešetrných k životnímu prostředí.
„Jednorázové obaly, spolu s jídlem, které z nich nestačíme spotřebovat, tvoří až 90 % komunálního odpadu, z něhož se přitom zrecykluje jen zlomek,“ říká za iniciativu Bezobalu Petr Hanzel.
"Většina zákazníků si také neuvědomuje, že v ceně potravin v jednorázových baleních jsou kromě výrobních nákladů na obal započítány i miliardové výdaje společností na marketing, PR a další aktivity spojené s propagací dané značky. Ty však firmy neplatí ze svého, ale z peněz svých zákazníků. Navíc je třeba si uvědomit, že i enormní náklady na neefektivní recyklaci obalových hmot jsou hrazeny z kapes daňových poplatníků, tedy nás všech," dodává Hanzel. Zbytečným obalům je prostě lepší se vyhnout.
Naučte se nakupovat bez obalu
Není nic jednoduššího, než si vzít na nákupy pytlíky a tašky, které jste již jednou na nákup použili. Prostě doma prázdný mikrotenový sáček od pečiva nehodíte do koše, ale do nákupní tašky. A v obchodě si do něj pak nakoupíte nové pečivo. Stejný postup lze aplikovat i při nákupu ovoce a zeleniny.
Nakupujete stáčené víno? Vašemu prodejci by nemělo vadit, pokud si přinesete vlastní PET lahev. V zájmu zachování požitku z dobrého vína je nutné PET lahev předem vymýt.
Na odnos nákupu domů používejte tašky na více použití.
Dávejte přednost volně prodávaným potravinám před průmyslově balenými. Kupte si volně prodávaná jablka a těm zataveným na polystyrenové podložce se vyhněte.
Nákup u Bezobalu bude mít několik variant, od té nejpohodlnější po tu nejúspornější, při níž si člověk s sebou do obchodu přinese vlastní nádoby či plátěné pytlíky, do nichž si zboží naváží a zaplatí pouze za potraviny.
Nejde však jen o to, že nakupováním do znovupoužitelných obalů se předejde vzniku zbytečného odpadu. Jednou z dalších výhod tohoto přístupu je možnost nakoupit si množství, které potřebujeme a které jsme schopni spotřebovat.
„Ve velkých supermarketech se každý den vyhodí obrovské množství neprodaných potravin, až 50 % veškerých potravin se však vyhodí následně v domácnostech, které tak podle britských průzkumů ročně přijdou v průměru o 20 400 korun,“ vysvětluje Petr Hanzel. Nakupovat potraviny bez obalu samotnému plýtvání potravin a obalů předchází.
Iniciativa Bezobalu plánuje otevřít v Praze kamennou prodejnu a e-shop, kde by lidé mohli pohodlně nakoupit do přinesených obalů. „Většina našeho sortimentu je v biokvalitě, časem bychom rádi nabízeli především dobré lokální potraviny,“ říká Hanzel, „v současné době stále hledáme další kvalitní a místní dodavatele.“
V sortimentu budou ale figurovat zdravé položky i ze zahraničí, například fazole adzuki či chia semínka. Dále si Bezobalu představuje, že nákupy by se mohly zákazníkům rozvážet na takzvaných cargo kolech, speciálních kolech určených pro transport větších nákladů nad 30 kilo, třeba jako je třeba velký nákup na týden (více o cargo kolech a nákupu na kole se dočtete v článku Když na nákup, tak na kole. Na bicyklu lze odvézt téměř vše .
Motem Bezobalu je ušetřit nejen peníze, ale i čas. Zrychlenému tempu doby bude sloužit nákup přes internet. Zákazník si tak například večer zadá online objednávku a odborný asistent-prodavač mu nákup do druhého dne připraví do znovupoužitelných obalů, které budou v kamenné prodejně také k dostání. Odborný asistent v případě zájmu ještě poradí s recepty či skladováním potravin, přičemž bude bdít nad dodržováním hygienických norem.
Bezobalu se nechalo inspirovat podobnými zahraničními iniciativami. Nejstarší a dnes už zaniklou byla londýnská Unpackaged, v Itálii pak existuje franšíza Negozzio leggero. V každé zemi mají bezobalové prodejny svoje specifika, záleží i na legislativě a hygienických normách. U nás zatím na tuto iniciativu reagují příslušné orgány spíše opatrně. „Chtěli bychom na českém trhu podobným iniciativám vyšlapat cestu, a tak nám nezbývá nic jiného, než to udělat seriózně.“
I proto se organizátoři iniciativy Bezobalu rozhodli nejprve pro testovací prodej, během něhož se bude provádět aplikovaný výzkum. „Navazujeme spolupráci s výzkumnými ústavy a univerzitními týmy z Česka i zahraničí, velkou výzvou je otázka hygieny, která začíná už u výrobce. Například jak by se měla daná potravina přesypat do znovupoužitelných velkokapacitních nádob. Ty jsou prozatím ve velkoobchodním styku výhradně jednorázové,“ uvádí příklad Hanzel. Dále se bude řešit logistika, doprava a skladování. Součástí bude i sociologický výzkum, pozorování reakcí zákazníků, zohledňování jejich poptávek a připomínek.
První testovací prodejna by měla být otevřena koncem srpna nebo začátkem září v centru Prahy na Tylově náměstí. Jelikož je Bezobalu neziskovou organizací, uvítá pomoc s výstavbou prodejny, do níž může přispět kdokoli - ať už materiálem, prací, finančním darem či jen dobrou radou. Iniciativu můžete sledovat i na Facebooku.
Počáteční sortiment budou tvořit zejména trvanlivé sypké potraviny od mouky, luštěnin, rýže a těstovin po semínka a oříšky, dále budou k dostání oleje a mnoho dalšího. Organizátoři doufají, že postupem času budou moci sortiment rozšířit i o potraviny čerstvé, jak je tomu právě v zahraničí.
Ideje oceněné i v mezinárodním finále Social Impact Award si chtějí udržet a zaprodat se prý nenechají. Neznamená to ale, že ambice nemají organizátoři iniciativy Bezobalu veliké. Chtěli by totiž, aby se prodej potravin bez obalu stal udržitelnou a běžně rozšířenou alternativou v mnoha ohledech ekologicky bezohledného supermarketového prodeje.
reklama