Jana Pálková "> Brno potřebuje obchvat - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/brno-potrebuje-obchvat
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

„Občané Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase Kuřim-Troubsko“: Brno potřebuje obchvat

Brno je přetíženo dopravou. To potvrdí každý řidič. Brno nemá obchvat a veškerá tranzitní doprava musí jet městem. Tranzitní doprava po vstupu do EU dramaticky narostla a dále poroste. V řadě oblastí Brna jsou překračovány zákonné limity hluku a prašnosti. Proč se má Brno dusit v tranzitní dopravě?

Jediným logickým řešením je vybudování obchvatu města Brna. Každé tranzitní vozidlo, které je možné odklonit mimo město, patří na obchvat města. Kdo nepožaduje vybudování obchvatu města Brna ve skutečnosti požaduje, aby veškerá tranzitní doprava jela přes město Brno a to škodí občanům.

Brno a JMK překvapivě nežádají odklonění tranzitní dopravy z brněnské aglomerace. Naopak prosazují vybudování transevropské dálniční komunikace R43 v 65 let staré trase „Hitlerovy dálnice“, a to nejen přes prachem a hlukem přetížené Troubsko a Bosonohy, ale i přes doposud nepoškozené oblasti Bystrce, Kníniček a Brněnské přehrady. Tím vlastně požadují zavlečení další tranzitní dopravy do města.

Nyní se však úředníkům kraje a města i jimi chybně informovaným zastupitelům jejich konstrukce hroutí jako domek z karet. V posledních měsících proběhlo šetření z úrovně premiéra a bylo potvrzeno, že „…koridor pro R43 Brno – Svitavy nebyl závazně schválen …“. Stejné stanovisko vydalo v červenci 2006 i Ministerstvo pro místní rozvoj: „… vedení ani koridor R43/D43 nebyly ve schváleném územním plánu velkého územního celku ani závazně ani směrně vymezeny …“. Toto vše je i ve shodě se základním dokumentem Politika územního rozvoje, který schválila v dubnu vláda a kde se ve shodě s usnesením vlády 741/99 teprve požaduje umístění koridoru pro R43 vyřešit.

Proběhlo také prověření usnesení vlády č.989/05, které předložil v červenci 2005 bývalý ministr Šimonovský. Závěrem šetření z úrovně premiéra je, že „…při předkládání návrhu usnesení vlády č.989/2005 došlo ze strany předkladatele zřejmě k nesprávné interpretaci stavebního zákona, tj., že je možné budovat hlavní koridory dopravy pouze na základě územních plánů obcí a tedy nebrat v úvahu platný a nadřazený územní plán velkého územního celku….“.

Vzhledem k tomu, že územní plány obcí musí být v souladu s nadřazeným územním plánem pro brněnskou aglomeraci, tak je prokazatelně nesprávné i Zadání územního plánu města Brna z dubna 2006 a dokonce i Územní plán města Brna z roku 1994. Dopad těchto zjištění zažívají v těchto dnech například Jinačovice, kde se nyní bude muset označení R43 vyjmout z projednávaného územního plánu.

Zástupci státní správy a samosprávy jsou opakovaně vyzýváni, aby vysvětlili, proč chybně informují občany i zastupitele a tvrdí, že R43 je závazně schválena v územním plánu velkého územního celku. Na pořad dne se dostávají ožehavé otázky, proč Ministerstvo dopravy a ŘSD nerespektovaly ani usnesení vlády č.741/99 a po mnoho let vydávaly milionové částky na neschválenou trasu R43.

Jana Pálková, předsedkyně občanského sdružení, které je iniciátorem petice za obchvat města Brna, k tomu uvádí: „Vzhledem k tomu, že se dosavadní úřední postupy v souvislosti s územním plánováním a R43 ukázaly od základu chybnými, očekáváme, že v právním státě dojde neprodleně k nápravě“.

„Brno dosud žádný obchvat nemá a nutně jej potřebuje. Závěr vyhledávácí studie v roce 2005 doložil, že vedení R43 obchvatovou trasou mimo celé město Brno je možné. Očekáváme, že zastupitelé města, kteří vyjdou z podzimních voleb, se zamyslí nad špatnou dopravní situací v městě Brně a budou rozhodným způsobem podporovat vybudování obchvatu města.“ řekl Mgr. Karel Taft, zástupce občanského sdružení stavícího se proti dálničním průtahům brněnskou aglomerací“.

Ing. Miroslav Michal, zástupce občanského sdružení z Troubska, dodal: „Je již na čase, aby Ředitelství silnic a dálnic přestalo plýtvat desetimiliony korun z veřejných financí na nerealizovatelnou trasu R43 přes Troubsko a Bystrc a konečně po 34 letech urychleně vybudovalo maximální možná protihluková opatření v Troubsku a Bosonohách, kde již nastal stav ohrožení veřejného zdraví,“

„Prvním krokem k trasování jakékoli dálnice je územní plán. R43 v územním plánu není, ale úřady už na její virtuální vedení utrácejí peníze daňových poplatníků a chtějí dosáhnout na peníze dalších Evropanů. Kvůli nezákonným postupům úředníků ovšem finance z Bruselu nepřitečou. Nejen ke škodě Brna,“ uzavírá Mgr. Luděk Šikola, právník EPS.

Jana Pálková, předsedkyně OS Občané Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase Kuřim-Troubsko,
mobil 608 470 415
Mgr. Karel Taft, předseda OS Občané brněnské aglomerace proti dálničním průtahům svým městem,
mobil: 724 647 777
Ing. Miroslav Michal, předseda OS za ochranu kvality bydlení a životního prostředí v Troubsku,
mobil: 732 774 781
Mgr. Luděk Šikola, právník EPS Brno, mobil: 731170074

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist