https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/auta-bez-ridicu-jsou-zatim-sci-fi-pro-zivotni-prostredi-ale-dost-ponure
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Auta bez řidičů jsou zatím sci-fi, pro životní prostředí ale dost ponuré

14.2.2022 06:35 | PRAHA (Ekolist.cz)
"Samořiditelná auta v širší praxi nebudou ubírat vozy ze silnice, ale přidávat je tam. Nebudou nutit řidiče hledat jiné módy přepravy, budou jen přispívat k dalšímu přehuštění silnic a s tím spojenému znečištění,“ říká Circella.
"Samořiditelná auta v širší praxi nebudou ubírat vozy ze silnice, ale přidávat je tam. Nebudou nutit řidiče hledat jiné módy přepravy, budou jen přispívat k dalšímu přehuštění silnic a s tím spojenému znečištění,“ říká Circella.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Samořiditelná auta, plně automatizované a na ovládání člověka zcela autonomní dopravní prostředky, zatím běžnou součástí našich životů nejsou. Patří ale k technologiím, o nichž se hodně mluví a do budoucna se s nimi najisto počítá. Inženýři mobility z univerzity v kalifornském Davisu nyní přichází s varováním. Tvrdí, že pro životní prostředí nejspíš samořiditelná auta nebudou žádnou velkou výhrou.
 

Bádat nad environmentálními dopady technologie, kterou ještě v provozním měřítku nikde plně zavedenou nemáme, a o jejíž širší realizaci do praxe se zatím spíš jen bouřlivě debatuje, je úkol krajně nevděčný. Giovanni Circella, ředitel Programů revoluční mobility Kalifornské univerzity, a Scott Hardman, profesní výzkumník v oblasti hybridních vozů a elektromobility, se přeci jen do zhodnocení možných vlivů pustili. Motivovalo je především to, že rok 2022 má být podle všeho ve vývoji autonomním vozů zlomový. Na letošek si totiž uchystali velké překvapení v automobilkách Honda, BMW i Mercedes-Benz. Nezávisle na sobě hodlají uvést na trh vozy vybavené systémem, označovaným jako Level 3 AV. Tedy vozy, které za specifických provozních podmínek umožní řidičům přenechat řízení plně na stroji. Budou praktickou demonstrací toho, jak se z futuristického nápadu stává skutečnost. Co ale tato nová realita přinese životnímu prostředí?

Když bude jízda jen příjemným zážitkem

Minulost nás opakovaně přesvědčila o tom, že i naprosto fantastické a veskrze prospěšné technologie (jako třeba objev spalovacích motorů, freonů pro chladicí zařízení nebo průmyslové zpracování plastů) s sebou mohou nést pořádnou porci následných komplikací. A že se proto o možných důsledcích inovací vyplatí přemýšlet dříve, než se skutečně stanou běžně rozšířené, a jejich neduhy se projeví naplno.

„Největší diskutovanou devizou samořiditelných aut má být jejich bezpečnost, přístupnost a efektivita provozu,“ vypočítává Hardman. „Když ale přijde na širší otázky, související se zavedením této technologie do praxe, témata vlivu samořiditelných vozů na životní prostředí sedí někde na zadní sedačce.“ Circella a Hardman se přitom mohli opřít jen o dvě vlastní studie, zaměřené na chování řidičů částečně autonomních aut. Z nichž odvodili, že samořiditelná auta budou stimulovat řidiče k výrazně častějšímu ježdění.

Prohánět se s autem prázdnou dálnicí s větrem o závod je tím příjemným důvodem, proč většinou řidiči nedají na svá auta dopustit. Nicméně společným důvodem řidičů, proč se aut na čas zřeknout a nakonec třeba zcela opustit (a vsadit na jiný mód přepravy) je ta nezajímavá a stresující část jízdy – popojíždění přeplněnou silnicí, postávání v koloně, monotónní a únavné posuny o pár decimetrů vpřed. Sundat tehdy ruce z volantu, osvobodit se od břemene pozornosti, neřídit a nechat se v takové situaci jen vézt, je pak návykově nenáročné. Když zmizí tahle kritická fáze jízdy a necháte se pohodlně dostrkat svým vozem až do cíle, nebudete prý cítit potřebu řešit dopravu nějakou alternativou. To, co může činit jízdu vozem nekomfortní, díky samořiditelným vozům zmizí.

Ať se auto postará samo

„Samořiditelná auta v širší praxi tedy nebudou ubírat vozy ze silnice, ale přidávat je tam. Nebudou nutit řidiče hledat jiné módy přepravy, budou jen přispívat k dalšímu přehuštění silnic a s tím spojenému znečištění,“ říká Circella. Vysoce efektivní provoz různě autonomních vozů přitom bude činit i jízdu ve špičce finančně nenáročnou.

„Být pasažérem je mnohem méně stresující, než být řidičem,“ dodává Hardman. „Takže řidiči si troufnou i do delších cest a vzdálenějších pojezdů, protože budou moci během jízdy relaxovat. Lidé se nebudou snažit hledat bydlení co nejblíž svému zaměstnání, protože je samořiditelné auto bez obtíží a v maximálním komfortu ráno doveze až na místo. To by výrazně mohlo akcelerovat růst zasídlených předměstí. Obecně se tu tedy ve spojení se samořiditlenými auty bavíme o větších dojezdových vzdálenostech, nárůstu proježděných kilometrů a narůstajících emisích.“

Narůstající spotřeba energií, v případě samořiditelných elektromobilů, se dá rovněž očekávat. Protože s autonomním vozidlem nemusíte řešit další všední drama řidičů – parkování. Necháte se odvézt do práce, a pak auto pošlete domů. A pak pro vás samo přijede znovu, aby vás vyzvedlo. V praxí tím ale auto urazí dvakrát tolik kilometrů, byť ne vždy s řidičem.

Tady se už vyplatí zmínit ony dvě studie, na jejichž základě Circella a Hardman takové závěry dovozují. První se týká experimentu z roku 2019, při němž 43 domácností v kalifornském Sacramento získalo možnost si funkci samořiditelného vozu vyzkoušet. Tedy, jen teoreticky, protože funkci autonomního vozu zastala během pokusu šoférská firma. Stačilo jí jen zavolat a povoz, který nebylo třeba řídit, stál před domem. Výsledkem několikaměsíčního pokusu bylo to, že se kilometry odježděné členy domácností zvýšily v průměru o 60 %. A výrazně u nich ubylo žádosti po jiných módech přepravy, ať už hromadnou přepravou nebo třeba na kole. Zhruba polovina všech nasčítaných jízd se pak odehrála bez pasažérů. Druhý podobný experiment, z roku 2021, se týkal osobních zkušeností 940 řidičů, kteří si vyzkoušeli funkci částečného autopilota ve vozech Tesla. Výsledek? Jejich maximální spokojenost, ale také o 8000 více nad průměr naježděných kilometrů. S autopilotem se totiž nebáli ani velmi dlouhých výjezdů.

Na budoucnost zatím připraveni nejsme

Circella a Hardman doplňují, že stávající regulační mechanismy – zdanění pohonných hmot – se nejspíš v případě zcela autonomních samořiditelných vozů budou míjet účinkem. Energii ke svému pohybu totiž v budoucnu budou brát odjinud, a zrovna tak z jiných zdrojů bude muset vláda čerpat prostředky na údržbu komunikací. Určité řešení by se nabízelo v případě zpoplatnění provozu takových aut při jízdách naprázdno, bez řidiče. Jenže to by předpokládalo, že by ony samořiditelné vozy nebyly ani tak v osobním vlastnictví řidičů, ale spíše součástí nějaké univerzální flotily dopravních prostředků. A to už je další kapitola sci-fi. Současné nastavení technologie samořiditelných vozů nicméně nenahrává udržitelnosti ani větším úsporám. Dokud s nimi bude jízda komfortní a příjemná, lidé s nimi budou chtít jezdit častěji a více. Což pro životní prostředí dobrá zpráva není.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

14.2.2022 08:50
no to nevím, ale sci-fi to rozhodně není...stačí se podívat na ty řidiče, myslíte, že se věnují řízení když telefonují? nebo spíš jezdí na autopilota, to hučení v hlavě přehazující nejrůznější myšlenky co mají a nemají a ještě k tomu řídí, že se skutečně věnují řízení? asi ne.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.2.2022 09:48
Asi záleží na celkové organizaci a hlavně ceně. Nikoho nebaví sedět v nějakém krámu na silnici v zácpě, lidé budou jezdit hlavně účelově, stejně jak dnes. Ta auta budou samozřejmě elektrická a budou se nabíjet z OZE a jen cena bude asi určovat, jak se budou využívat. Samozřejmě platit silniční daň budou, není jediný důvod si myslet, že ne.
Provozovat to bude nějaká firma, člověk si to kupovat nebude, to by bylo zcela mišuge.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

14.2.2022 10:34
Myslím, že ty studie neberou v úvahu důležitý fakt: ta auta budou z velké části lidmi na jednotlivé cesty pronajímána a cestou budou moci přibírat další lidi. Každý se bude dopravovat podle toho, kolik má na cestu peněz počínaje nechat se sám autem dovézt kam chci, a konče vždy si někam přisednout a i několikrát přestoupit (to by byl doplňkový mod k MHD). Samozřejmě by to muselo být pořádně organizováno a optimalizováno inteligentním centrálním počítačovým systémem.

Takto pojatá autonomná doprava by mohla ŽP velmi prospět a i v přepravě zboží by byla velkým přínosem.

Dělat nějaké závěry dříve než se promyslí všechny možné varianty je takový divný přístup.
Odpovědět
ig

14.2.2022 12:12 Reaguje na Jiří Svoboda
To nevím, jak s tím pronajímáním. Já jezdím po Praze autem mj. právě proto, abych nemusel přibírat jiné lidi :-) A auto mám vlastní proto, že když si nechám na zadní sedačce kabát, tak tam zůstane třeba celou zimu a nemusím ho sebou pořád vláčet, co kdyby se ochladilo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.2.2022 12:35 Reaguje na
A v šalině nebo ve vlaku to děláte taky tak??
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.2.2022 13:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud by měl vlastní šalinu nebo vlak a nepřibíral by další lidi, klidně by si tam ten kabát mohl nechat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.2.2022 13:20 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Jenom by se vám to děsivě prodražilo. A právě ty eltaxi by byly výhodný, bo by byly a normální člověk by vůbec nemusel mít auto. Samozřejmě ne ten, který ho potřebuje denně a na delší cesty.
Odpovědět
ig

14.2.2022 18:02 Reaguje na Pavel Hanzl
V šalině jsem to porušil. Ale jel jsem s ní jen jednou, od nádraží k výstavišti, tak to neberu jako závažný prohřešek.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

14.2.2022 15:42 Reaguje na
Nikdo vám nebude nebránit mít i v budoucnu vlastní auto a jezdit si sám. Bude to hlavně o penězích, které chcete zainvestovat do toho kabátu furt na zadní sedačce. Můžete si ho dát i do kufru a lidi svézt. Jistě by to bylo pěkné soudružské gesto.

David Sincler píše v knize o stárnutí, že pokud občas v zimě bez kabátu pořádně vymrznete, způsobíte si tím buněčný stres a prodloužíte si tím život!
Odpovědět
ig

14.2.2022 18:04 Reaguje na Jiří Svoboda
Zajímavé, s tím buněčným stresem. Funguje takhle i chemický stres?
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.2.2022 21:40 Reaguje na
To vymrznuti by mohl být fyzikální stres a jím si způsobíte ten buněčný stres a prodlouzíte prý život. Chemický stres nastane třeba, když si vezmete drogy nebo zapomenete vzít prášky, které potřebujete, a způsobíte si tím psychický stres... Jestli vám to prodlouží život, to je otázka:-)
Odpovědět
ig

15.2.2022 04:02 Reaguje na Jarka O.
Dávám + za ty zapomenuté prášky :-) :-) :-)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.2.2022 11:20
Ty autonomní vozy jsou pěkná pitomost. Když se mohou hackeři v pohodě dostat do zabezpečených systémů třeba CIA, proč by se nemohli dostat do systému nějaké káry řízené počítačem? A pak ji v klídku nastartovat a o dni volna nasměrovat třeba na pěší zónu, kde budou korzovat stovky lidí. Takhle budou moci teriristé v pohodě vést svůj džihád bez personálních ztrát a pěkně v teple obývacího pokoje.
Odpovědět
ig

14.2.2022 12:17
Já se na samořiditelná auta těším. Když si jedu něco do centra vyřídit (dělám samozřejmě vše pro to, abych tam nemusel, ale občas to jinak nejde), tak nebudu muset otravně parkovat, ale auto mě vysadí a někde si samo zaparkuje, případně bude jezdit v provozu pořád dokolečka a pak mě zase nabere. Převezmu řízení (protože automat nikdy nepochopí, že čtyřmetrová mezera v sousedním pruhu je na pětimetrové auto tak akorát) a vyrazím domů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.2.2022 12:33 Reaguje na
Vidíte asi nějak jinak. Žádné auto mít nebudete, proč za to platit?
Mobilem si objednáte taxi, to vás odveze kam chcete a pojede s dalším zýákazníkem, až budete mít vyřízeno, zavoláte si další.
Automat samozřejmě pochopí a hlavně nedělá chyby, nejezdí pod vlivem, nemá komplexy a blbé nálady, nemá výpadky vnímání a nemá špatné odhady.
Automat už dnes reaguje na auto v koloně přes dvě před sebou, takže zavčas zabrzdí, vidí i za sebe a do stran. Neskutečný.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

14.2.2022 13:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Zapomeňte na lidský výtvor, který by byl bez chyb. Stejně jako je člověk tvor chybující, tak stejně chybující jsou jeho výtvory.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.2.2022 13:22 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Jistě, nic dokonalého není. Ale ty automaty jsou už dnes výrazně spolehlivější, v USA je testují už dost dlouhou dobu. Měly pár bouraček, ale v situacích, kde by to ani člověk nezvládl.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

14.2.2022 15:51 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Uvědomte si, kolik čidel to auto může mít a jak rychlou může mít reakční dobu. To je s řidičem nesrovnatelné. Vše může být desetkrát sichrované. Ta auta mohou o sobě do jisté vzdálenosti vědět a spolupracovat třeba při přednosti v jízdě.

Na druhé straně je zoufalé vidět, jak je železnice bídně zabezpečena - kolik bylo v posledních letech nehod, které šly odvrátit elementárními zabezpečovacími/kontrolními prostředky.
Odpovědět
ig

14.2.2022 18:08 Reaguje na Jiří Svoboda
A to jsou železnice z hlediska možnosti plné automatizace o dva řády jednodušší než silniční doprava. Principiálně - jednorozměrný vs. dvourozměrný prostor, synchronní vs. asynchronní provoz.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.2.2022 18:23 Reaguje na Jiří Svoboda
Naše ČD je státní, to hovoří za vše.
Odpovědět
DB

Darth Bane

14.2.2022 22:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Na železnici působí asi stovka různých společnosti, hlupaku.
Odpovědět
DB

Darth Bane

14.2.2022 16:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, stačí husté sněžení, vypadnou čidla asistentů, a auto je v dupe. Zrovna minulý týden mi od hranic až za Drážďany nadavalo, že je dopředu slepé.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

15.2.2022 13:13 Reaguje na Darth Bane
Asi jsou i čidla na jiném principu, kterým sníh nevadí. Třeba netopýrům sněžení v orientaci nevadí. Nebude to lehké, ale půjde to.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.2.2022 19:43 Reaguje na Jiří Svoboda
Tohle je už taky dávno zmáknuté.
Odpovědět
ig

14.2.2022 18:05 Reaguje na Pavel Hanzl
A co ten kabát?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.2.2022 07:33 Reaguje na
Normální jedinec nosí kabát na sobě. Když přijde léto, většinou ho pověsí do skříně a nenosí ho vůbec.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist