https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/bude-v-lese-zakazano-jezdit-na-kole-nebo-koni-mimo-zpevnene-cesty-lesnici-jsou-pro
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Bude v lese zakázáno jezdit na kole nebo koni mimo zpevněné cesty? Lesníci jsou pro

29.5.2024 16:05 | PRAHA (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zástupci organizací sdružených v platformě za novelizaci lesního zákona souhlasí s návrhem, aby platil zákaz jezdit na kole nebo koni mimo zpevněné cesty, jsou ale ochotni vyznačit zájemcům nové trasy. Zároveň se shodli, že nechtějí omezit vstup do lesů ani zakázat v lesích sbírat plodiny nebo klestí, tedy větve do průměru sedmi centimetrů. Je podle nich ale potřeba nastavit některé hranice, jedním z možných návrhů je například povolení ručního sběru klestí, odvoz by ale musel schválit vlastník.
 
"V lesích je zakázáno mimo lesní cesty a pro daný účel vyznačené stezky nebo trasy jezdit na kole nebo na jiném nemotorovém vozidle, na koni, na lyžích nebo na saních," píše se v připravované novele zákona o lesích. Mluvčí Kanceláře veřejného ochránce práv Markéta Bočková k tomu v pořadu televize CNN Prima News uvedla, že formulace v novele podle ombudsmana prakticky omezuje pohyb v lesích.

Tomáš Dohnanský ze Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů v ČR (SVOL) řekl, že novela zakazuje pouze pohyb cyklistů nebo jezdců na koni mimo zpevněné cesty. "Byla (novela) kritizována ze strany veřejnosti, že zúžujeme možnost návštěvníků lesa používat lesní cesty, ale my jen říkáme, aby používaly ty zpevněné cesty, které jsou bezpečné. A pokud chcete používat nějaké další, přijďte za námi a domluvíme se, že vyznačíme trasu za nějaký příspěvek na údržbu, kde mohou jezdit třeba koně," uvedl Dohnanský.

Za vstup s kolem, koněm, na lyžích nebo sáních mimo pro daný účel vyznačené stezky by lidé podle novely mohli dostat pokutu od 5000 do 15 000 korun.

Problematické bylo i původní znění připravované novely, ze kterého vyplývalo, že sbírat klestí v lesích nebude možné bez vědomí vlastníka lesa. Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) později na síti X oznámil, že toto ustanovení v novele nebude. Dosud sběr klestí nic neomezuje.

Předseda SVOL Jiří Svoboda nicméně už dříve uvedl, že není správné, aby si každý mohl sbírat cokoliv a kdekoliv. Dnes novinářům zopakoval, že by rád našel kompromis. Klest je podle něj pro vlastníky důležitý zdroj obchodu, proto například navrhuje neomezovat ruční sběr, pokud by ale chtěl klest někdo odvést, potřeboval by souhlas vlastníka.

Kromě soukromých vlastníků podporují novelu lesního zákona také Asociace soukromého zemědělství, Český svaz ochránců přírody, Lesnická a dřevařská fakulta Mendelovy univerzity v Brně, Pro Silva Bohemica, Asociace lesnických a dřevozpracujících podniků, Svaz zaměstnavatelů dřevozpracujícího průmyslu a Česká lesnická společnost. Zástupci se shodli, že lesy musí být pestřejší a rozmanitější nejen druhově, ale i věkově a prostorově, aby byly v lepším stavu a odolnější vůči klimatické změně nebo případně kůrovcové kalamitě.

Novela podle nich musí také úzce souviset s úpravou mysliveckého zákona, a to kvůli přemnožené spárkaté zvěři. Podle Výborného zvěř v českých lesích zničí v průměru 15 procent nově vysazených stromů a způsobuje miliardové škody.

Připomínkové řízení k návrhu zákona skončilo 22. března a ministerstvo zemědělství v současnosti novelu upravuje na základě připomínek.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (47)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.5.2024 16:29
Byl bych "spíše pro", avšak u jezdění po polích jednoznačně! A s pěkně mastnou pokutou, neb co si někteří dovolí, to normální myšlení nepobere. To je vandalismus I. A
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

29.5.2024 17:01 Reaguje na Karel Zvářal
stejný problém jsou motorky zejména terénní a čtyřkolky.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.5.2024 19:22 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1* !
Odpovědět
RP

Radim Polášek

30.5.2024 06:48 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Hlavně motorky a čtyřkolky.
Ale na poli by měl být zákaz i vstupu pěšky, protože o uzká pěšina v delším poli připraví zemědělce o produkci z mnoho desítek metrů čtverečních pole.
Mimo některá obdodí, kdy vstupna pole nevadí, protože tam zrovna není kultura nebo je (vzácně) ve stavu, kdy vstupem není poškozována.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

30.5.2024 09:09 Reaguje na Radim Polášek
V minulosti se u nás lán po sklizni rozoral a osel a poté se v něm vvždy vyšlapala pěšina , odjakživa. Já pamatuji jen traktory . Jistě motorky a čtyřkolky,jezdce většinou zemědělec zná , klienti seno a stelivo,ustájení,pokud sám na koni nejezdí.V mém okolí stačila domluva,né zákon z Prahy.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

30.5.2024 11:28 Reaguje na Emil Bernardy
Já pamatuji pěšinu v lánu, kterou si lidi krátili cestu k vodě, místo oklikou po cestě. A na začátku pěšiny i jednu dobu vyšlapanou a vyježděnou plochu pro parkování jejich aut na poli. Policajti na tom tehdy určitě vyzískali spousty peněz z pokut. Bylo to tuším už po sametu, ale ještě v době, kdy lidi měli zažité, že všechno je všech.
Ale třeba na dnech NATO v Mošnově, co jsem tam jednou byl, taky auta zaparkovaná na poli. Ale v té době byly zaseto a ještě to nevzešlo, takže na ten den úplně bez problému. A nesprchlo, tudíž odjeli po vlastní ose. Kdyby pořádně sprchlo, museli by těch asi 100 metrů po poli ty auta tahat tankem nebo aspoň pořádným traktorem.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

2.6.2024 10:47 Reaguje na Radim Polášek
V zákoně to ale už je - volný průchod krajinou, ale nesmí se poškozovat polní kultury.
A tuším, že průchod není povolen přes soukromé pozemky, ale tohle bych si musel ověřit jak je to přesně napsáno.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

29.5.2024 16:59
je rozumné, jen jak by se to dalo ohlídat? že by zahuštěná výsadba v trasování nepovolených " sjezdů"?

v lesích jsou vyježděné stezky v mnoha případech bez vědomí majitele.



Odpovědět

Jaroslav Řezáč

29.5.2024 17:04
koně určené pro práci by do lesních porostů snad mohli :-)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.5.2024 19:23 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Tak na těch - se nejezdí, že.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.5.2024 19:22
No, konečně !
Odpovědět
RP

Radim Polášek

30.5.2024 07:04
Pozor, zpevněná cesta je něco úplně jiného než pro pohyb v lese vytyčená stezka nebo cesta.
Omezení vstupu do lesa na kolových dopravních prostředcích, na koni a na saních pouze na zpevněné cesty dnes v podstatě zamezí vstupu do lesa skoro všude, s výjimkou oficiálních silnic průchozích lesem, trvalých cest vybudovaných lesní správou pro obsluhu velkého lesa ( pokud nejsou zničeny děrováním - vybudováním tůní) a ještě snad oficiálních stezek pro turisty v chráněných oblastech udržovaných správou chráněných oblastí.
Všude jinde bude vstup do lesa na těchto prostředcích a zvířatech zakázán a tak, aby to bylo umožněno, vzniknou požadavky a vypukne boom stavby zpevněných lesních cest, zajisté intenzívně dotovaných. Čimž dojde jednak k potřebě velkého množství finančních prostředků a po vybudování cest k intenzívnímu ničení toho lesního prostředí vysokou návštěvností lidí.
Spíš je podle mne lepší nechat stezky a trasy v lese jen vytyčené a schválené majitele lesa a většinou nezpevněné. Kde jejich nezpevnění zabraňuje většině těch prostředků pohyb v lese za nepříznivého počasí a ani za příznivého počasí není konfortní, takže moc lidí do lesa neláká.
Odpovědět
LB

Lukas B.

30.5.2024 08:40 Reaguje na Radim Polášek
dělá se z komára velbloud. divoké bikeparky v lesích jsou téměř výhradně blízko bydliště dostatečného množství lidí tuto aktivitu poptávajících (= v blízkosti měst) a rozhodně nejsou někde v pustých hvozdech (například) severních svahů orlických hor. prostě je pitomost zavírat oči nad tím, že v blízkosti (například) pražského jižního města je hlavní funkce lesa ta rekreační.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

30.5.2024 11:42 Reaguje na Lukas B.
Tam to beru, to už je víceméně pro zvěř odepsaný les, ale spousta lesů ne u města, ale u vesnic je protkána cestičkami od houbařů, sběračů plodu nebo prostě obyčejných všelijakých výletníků atd. A to občas dost hustě. Případně tam jsou stezky, které prošlapává třeba srnčí a kterými prostě taky občas ten houbař projde. Já jsem třeba, když jsem zkoušel kočovat ručně, takovými cestičkami protahoval úly se včelami na ručním vozíku. Jinak tam projde těmi cestičkami za týden maximálně tak 5 -10 lidí A takhle to prostě jde a les funguje jako biotop divoké zvěře.
V případě nějaké změny a zintenzívnění průchodu lidí, třeba když se na ty cestičky zaměří nějaký cyklistická nebo motokrosová komunita, tak se tam ten počet lidí znásobí a les se potom stane jen kulisou pro aktivity člověka, odkud většina zvířat uteče.
Když tam majitel vytyčí oficiální trasu, tak se obvykle nic moc nestane, ale když tam třeba město udělá za dotace zpevněnou cestu, tak to se vším humbukem kolem toho v novinách a na internetu i prostou existencí zpevněné cesty nažene hafo lidí a ten les zase přestane být přírodní les, ale stane se zase jenom tou kulisou pro lidské aktivity.
Odpovědět
HH

Honza Honza

30.5.2024 08:53
Zpevněné cesty = alespoň vyštěrkované = les tak akorát pro důchodce a miminka.
Opět zákazy, příkazy. Sport = jediná cesta ke zdraví.
Kdyby lesníci spíše zachycovaly vodu na cestách - příkopy, zasakovací jámy. Bikeři by měli radost z obtížnější cesty.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

1.6.2024 09:18 Reaguje na Honza Honza
Člověče vy opravdu nevíte co píšete a bohužel píšete nesmysly.
Odpovědět
FD

František Dvořák

30.5.2024 09:43
Já na koni nejezdím, ale nevím, čím škodí. Hlavně tam dejte motorky.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

2.6.2024 10:52 Reaguje na František Dvořák
Motorová vozidla to již zakázáno mají.
Pokud jde o koně nepracující v lese, tak při jízdě například zbytečně (pro zábavu z jízdy) poškozují povrchové kořeny stromů a tím vytvářejí vstupní brány pro různé patogeny, které následně poškodí dřeviny.
Rozlišujme nutný pohyb mimo cesty, který je dán systémem pěstování lesů, a pohybem pro zábavu.
Odpovědět
ND

Nikolas Domín

30.5.2024 10:49
Nedohlédnu na veškeré problémy téhle úpravy, ale uvedu jeden dílčí příklad:

V MTBO (Mountain Bike Orienteering = Orienťák na kolech) patří ČR dlouhodobě mezi absolutní světovou špičku. V mládeži i dospělých pravidelně sbíráme medaile ve světovém poháru i mistrovstvích světa a Evropy. Díky silné komunitě se u nás pořádají závody, na které se sjíždějí závodníci z celé Evropy.
Zjednodušeně je cílem závodníka "orazit" kontroly umístěné na cestách a pěšinách ve stanoveném pořadí podle mapy - a pochopitelně na kole.
Je to jeden z mála výkonnostních sportů, který se odehrává bezprostředně v přírodě a nějakým způsobem buduje vztah k ní.
V souladu se současným zákonem u nás standardně platí, že na kole je možný pohyb pouze po cestách, které jsou v mapě vyznačené (což jsou i pěšiny) - mimo ně je možné pouze "přebíhat" tak, že kolo je neseno 30 cm nad zemí (zpravidla se to dělá jen výjimečně). Čím dál častěji bývá zakázán veškerý pohyb mimo cesty. V každém případě se závod pořádá výhradně se souhlasem vlastníků pozemků - ti jsou s mapou a pravidly obeznámeni. Podobné závody se pořádají snad ve všech zemích Evropy i jinde ve světe - někde legislativa zcela zakazuje přebíhání - v každém případě vždy se využívají všechny cesty včetně úzkých pěšin, protože právě ve složité orientaci v síti rozličných cest spočívá podstata závodu. Pokud by se na kole smělo jezdit výhradně po zpevněných a speciálně vyznačených cestách, není závod MTBO realizovatelný (snad kromě městského sprintu). Pokud by taková legislativa byla uvedena v platnost, znamenala by nejen konec pořádání závodů, ale i konec tréninků a v zásadě zánik tohoto sportu u nás.

Není to jen o tom, že by u nás zanikl jeden relativně málo rozšířený sport. Jízda na kole po lesních cestách je rozšířenou formou rekreace, která lidi táhne do přírody a pomáhá jim budovat vztah k ní. A nepíšu tu o ilegální jízdě skrz les v chráněných oblastech a cenných přírodních lokalitách. Je tu řeč o hospodářských lesích, kde se člověk i příroda při těžbě běžně potýká se všudypřítomným hlukem, po kterém zůstanou rozježděné koleje na cestách i pasekách. Je jasné, že omezování cyklistů v takovém prostředí není motivováno ochranou přírody, ale ochranou ekonomických zájmů úzké skupiny - těch, kdo na lesech chtějí především vydělávat. Hospodářská funkce ale není jedinou funkcí lesa, a rozhodně by neměla být tou primární. Podpora takové legislativní úpravy není ochranou přírody, ale ochranou byznysu s přírodou.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

30.5.2024 11:50 Reaguje na Nikolas Domín
Jak je sucho, tak v lese se vyježděné pěšiny na kole prakticky neničí. Tam nevidím pro majitele lesa problém.
Mimo ty pěšiny v lese bývá obvykle buď pro kolo hodně obtěžující porost a současně velmi kyprá půda ze zbytků listí, jehličí a drobných větviček. Nebo půda načechraná podpovrchovými norami hlodavců a podobně. Tam je stejně dost problém se už na rovině vůbec rozjet a ze svahu, pokud nejede po stopě, kterou tam udělal někdo předtím, může zase předním kolem zapadnout do skryté díry a udělat efektní salto.
A masovost závodu není pro zvěř problém, když po tom dni, dvou dnech závodů ty masy lidí zmizí a je tam zase prakticky liduprázdno.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.5.2024 13:23 Reaguje na Nikolas Domín
Dovolím si nesouhlasit. Potřeboval jsem pár fotek z budek, chodím tiše a pomalu po lese, když tu náhle vzduch prořízne silný varovný hlas gŕŕŕk! - JEŘÁB! Tady (dubový hustník)??? Ty ve, tak to bych nečekal! Neuběhla ani půlminuta a kolem mě prosvištěl ve vší tichosti cyklista na horákovi. Čas odpovídal smyčce, kterou při průjezdu lesa udělal, přičemž jeho nečekaný tichý pohyb znamenal úlek mimořádně plachého druhu. Takže za sebe bych opravdu omezil pohyb cyklistů uvnitř lesa, mimo zpevněné (frekventované) cesty. Ruší tím zvěř, o které ani netuší, zatímco jí to vadí velmi. Auto/stroj slyší z dálky, před pomalým chodcem unikne, ale rychlá tichá jízda vede k zběsilému úprku, někdy i zranění.
Odpovědět
ND

Nikolas Domín

30.5.2024 13:56 Reaguje na Karel Zvářal
Jedna věc jsou různé klidové zóny a oblasti, kde se vyskytují chráněné druhy, a jiná věc je každý les v ČR.
A poněkud nesouhlasím s vaším argumentem ohledně hlučnosti - takže když si na kolo vezmu motorovou pilu, aby byla slyšet pořádně z dálky, aby všechna zvířata bezpečně utekla, bude to v pohodě? Ok - pojďme do zákona napsat, že všichni cyklisté musí v rámci ochrany zvěře být vybaveni sirénou... je to protimluv?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.5.2024 14:47 Reaguje na Nikolas Domín
Z uvedeného jsem pochopil, že příroda pro vás neznamená nic jiného, než outdoorový prostor, na který máte právo stejně, jako plachá zvěř, která je tam doma.

Souvislý hluk motoru zvěř zná, pohyb aut mu nevadí, čehož se využívá při projížďce safari (pozorování zblízka). Mně osobně cyklista nevadí nikde, ale jestli víte něco o empatii, snažím se vžít do role zvířete. Kdyby se vám doma náhle zjevil (proskočil oknem) cizí člověk, určitě nezůstanete klidný. Takže z tohoto důvodu jsem pro jízdu cyklistů po vyznačených trasách, které zvěř zná. Jízda mimo ně může např. znamenat útok prasete/bachyně, na SK i medvěda. A čím potišeji se přiblížíte, o to větší bývá někdy překvapení.

S motorovkou jezdit nemusíte, stačí si dát cvrka nebo aspoň hlasitě funět. I když i v tomto případě mě kdysi při chůzi do kopce atakoval říjný srnec, až v poslední chvíli poznal svůj omyl.
Odpovědět
ND

Nikolas Domín

30.5.2024 16:22 Reaguje na Karel Zvářal
To jste pochopil špatně. Dál to asi rozmazávat nebudu.
Souvislý zvuk motoru zvěř zná od doby, co je mu pravidelně vystavována. Nerozumím tomu, proč tak snadno přijímáte to, že jsme zvěř donutili, aby si zvykla na řev motoru, ale je pro vás nepřípustné, aby teď byla vystavena jinému zvuku. Proč si teď nezvykne?
Navíc nějak nerozumím - zvěř tedy ten zvuk slyší, a už z dálky se mu vyhne, jak jste uvedl o příspěvek výše, nebo ho slyší a nevadí ji, čehož se využívá při pozorování zblízka? A jízdní kolo tedy z tohoto širokého rozpětí vybočuje jak?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.5.2024 16:44 Reaguje na Nikolas Domín
Hele, mě pokuty neživí, ať si to lesáci či zemědělci hlídaj. Největší prasárna je pohyb v lese se psem na volno, kdy s překvapením zjistíte, že zvěř je zaparkovaná v hustníku 20m od cesty (pes zvedl bachyni se selaty). Jsou na pohyb lidí zvyklí, blízkost jim nevadí, vědí, že do hustého nepolezou. Ale pes nelení - a panička na koni ho nechá - má přece svobodu zvířat. No ne?
Odpovědět
ND

Nikolas Domín

30.5.2024 16:54 Reaguje na Karel Zvářal
Psy bez vodítka neobhajuji. Ani nevím, jestli se jich ta úprava má nějak týkat.
Jen upozorňuji na to, jak je tu do oka bijící, že provozovatelé "továren na dřevo" se snaží prolobovat, aby se jim veřejnost co nejvíce klidila z cesty, a snaží se to podávat jako snahu o ochranu přírody, či dokonce bezpečnost těch lidí samotných.
Jsem pro dodržování klidových zón i pro jejich rozšiřování.
Jsem pro komplexní ochranu přírody, a to zejména v cenných lokalitách.
Ale nejsem pro, aby ti, kdo po lesích jezdí těžkou technikou a nechávají po sobě spoušť, nakazovali veřejnosti, kam smí, a kam ne.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.5.2024 16:58 Reaguje na Nikolas Domín
No tak to pozor! Když se kácí les, lítají třísky (a je bordel a hluk), tj. nutné zlo. To ale neznamená, že to může opakovat kdokoliv kdykoliv. Tuto filosofii nevyznávám, a to, že soused bije svoji ženu, neznamená, že ji mohu bít také. Prostě když 2 dělají totéž, není to totéž.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

1.6.2024 09:39 Reaguje na Nikolas Domín
No a co je ten novodobý cyklo orienťák? Zábava úzké skupinky lidí kterým již nestačí běhat ale musejí jezdit. Zajímavé je jak se všichni ti cyklotrekisté chovají k běžným turistům chodcům. Většina by zasložila dostat haluzí po hlavě. Pochybuji ale že by to pomohlo. Jinak les se potýká s tím "všudepřítomným hlukem" jen po určitou část dne a pouze po omezenou roční dobu. To se o takycyklistech říci nedá. Už dělají bordel v lesích i po nocích.
Takže , když už jste se tak rozepsal. Zajímalo by mě jak ti cyklisté narušují podle vás tu ekonomiku úzké skupiny lidí? No a hlavně, která ta skupinka bude asi menší? Les není hřiště.
Odpovědět
Norbert Kyjovský

Norbert Kyjovský

30.5.2024 12:55
Největší ničení lesů mají vždy na svědomí lesáci. Vždycky a všude. Člověk pěší, na kole a za sucha i na koni (kůň ale opravdu jen za sucha) neudělá ani 2 % škody, jako když do lesa vjedou lesáci s technikou. Zničí prostě všechno a zničí to i mimo místa, kde se těží. A protože svým zaměstancům platí málo, mají jich málo a nezbývá proto čas, aby po sobě v lese uklízeli. Na rozježděných cestách tak zůstávají až půlmetr hluboké koleje a neuklizené větve.

Tam kde si u nás za městem omladina postavila bikové stezičky je uklizeno a v místě, kde se kvůli těžbě část přesunula na druhou stranu kopce, tak z těch původních stezek už není v podstatě nic vidět, příroda si to zase vzala. Ale ty koleje od harvestoru tam zůstanou už navždycky.
Odpovědět

30.5.2024 12:58
Pardon, ale v lesích je zakázáno jezdit ve volném terénu na kole, na koni, ale i na lyžích nebo na saních už dnes! To novela nijak nemění! Říká to paragraf 20, odst. 1j) stávajícího znění lesního zákona!
Odpovědět
ND

Nikolas Domín

30.5.2024 13:07 Reaguje na
V článku se píše o požadavku omezit pohyb cyklistů jen na zpevněné cesty - tedy zakázat pohyb na nezpevněných cestách.
Odpovědět
LB

Lukas B.

30.5.2024 15:56 Reaguje na Nikolas Domín
zpevněná cesta je prosím pěkně dost blátivý pojem. zpevnění cesty může být beton/asfaltobeton, dlažba, štěrková vozovka, štětovaná vozovka (čili mc adamova konstrukce), zpevnění povaly či hatěmi (často provizorně prováděné při těžbě s využitím haluzí naházených do vyjetých kolejí), zpevnění může být překryto vrstvou bláta či listí nebo dokonce přerostlé vegetací rozmanitého stáří (stačí se podívat na tělesa zrušených železničních tratí). svého druhu zpevnění může být provedeno již samotným uhutněním při používání.
předpokládám, že se bavíme o standardním hospodářském lese a ne o kernzoně naturparku nebo oboře, běžný uzus je ten, že traktorovka v terénu patrná a vedoucí odněkud někam je považována za povolenou cestu.
Odpovědět
ND

Nikolas Domín

30.5.2024 16:16 Reaguje na Lukas B.
V současnosti se smí jezdit i po cestách, které nejsou nijak zpevněné.
Odpovědět
LB

Lukas B.

31.5.2024 13:02 Reaguje na Nikolas Domín
já bych se toho nebál. vždyť není kapacita ohlídat ani klidové zony národních parků a skialpinisti a řemeslní sběrači borůvek počítají s pokutou jako s výjimečně placeným permitem.

samozřejmě že je to pitomost. po nezpevněných traktorovkách a pěšinách se jezdilo a jezdit bude, ono to není pro každého, 90% cyklistů chce asfalt nebo aspoň šotolinu (všichni silničkáři, všichni dopravní cyklisté, staroušci na lektrokolech...). běžnou traktorovkou projede cyklistů méně než projde houbařů. samozřejmě výjimkou jsou okolí stotisícových sídlišť, ale těch je u nás jen pár.

nějak jsem zjistil, že žádné konflikty s lesáky ani s chodci vůbec nejsou, stačí nebejt marťan - před harvestorem je holt fajn nápad zastavit a uhnout do pangejtu nebo počkat minutu až strojník dá pokyn že můžu projít/projet, u chodce je nutno řádně zpomalit, pozdravit a za uhnutí poděkovat.
Odpovědět
Ra

Radek

30.5.2024 13:03
Proč nový zákon , když ten starý nikdo nedodržuje ? navíc ve starém zákoně je skoro vše o čem se tady pořád dokola plká .
Odpovědět
Zejména zájmena

Zejména zájmena

30.5.2024 18:00
No jo, tak zase další věc, kterou budu porušovat. Jezdím tam, kde je cesta a je jedno jaká. Většina z nich je na mapy.cz jako čárkovaná trasa. Výjimečně pak zcela mimo cestu, když např. cesta skončí do ztracena. Kolo nikomu neškodí, nedělá hluk, nepořádek, neznečišťuje, prakticky neutužuje půdu.. Přehnanej buzer nelze respektovat.
Odpovědět
MM

Milan Milan

1.6.2024 14:28
argumentuje se a začíná vždy jako chvályhodný počin a v důsledku je to omezení za omezením. Tolik závor do lesů a na lesní cesty jako v česku jsem snad nikde v evropě neviděl. Navíc česko je krajinou lesů a zakazovat jejich využívání pro turismus, trampink, nebo rekreační účely (pěšky, koňmo, kolmo...)je z hlavy nějakých pomatených a nedoceněných, lidsky zlých inicativních razítkářů.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.6.2024 08:05 Reaguje na Milan Milan
dovolím si nesouhlasit. v rámci své kategorie (hustota obyvatel, podnebné pásmo, hornatost) je ČR jedna ze zemí (téměř) svobodného pohybu přírodou vlastní silou. třeba některé z rakouských zemí mají přístup k cyklistům na lesních cestách výrazně tvrdší.
Odpovědět
JW

Jiří Wenzl

2.6.2024 00:37
Tak nedovedu si představit, že by jezdec s koněm poslušně klusal po asfaltové lesní silničce za hlasitého klapání podkov, přičemž by vzdoroval pokušení cestovat v tichu "odpružené" měkké lesní cesty. Lesy ČR si spoluprací s KČT v budování turistické infrastruktury naběhly na problém udržet stále početnější turisty v patřičných mezích.
Odpovědět
ez

erik zajíček

3.6.2024 16:19
Odpovědět
ez

erik zajíček

3.6.2024 16:25
v lese je cyklistů prd potřeba mimo skutečné zpevněné cesty.Tak to historicky bylo (jak dlouho máme horská kola ?)a mělo by být.O motorizovaných prostředcích ani nemluvě a ta část zde diskutující znuděné novodobé "nobility" na lesních sjezdových bickech se může fyzicky vyřádit při výsadbách ve školkách nebo při vyžínání porostů.Nejsem lesník a používám kolo i s dětmi a koně jsem též vlastnil(ten ale nčiní erozní rýhu)
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.6.2024 17:48 Reaguje na erik zajíček
no jasně. postavme proti sobě koňáky a cyklisty. s kým se můžeme dál nenávidět? s houbaři? s běžci? s maminkami s kočárky? vy jste, pane, rozumbrada. kůň do lesa přece patří jen na přibližování dřeva:)
Odpovědět
JM

Jiří MOC

4.6.2024 18:27
Vždycky jsem si chtěl koupit kus lesa a nechat ho být ať si dělá co chce...
Jenže to nejde že... i když to bude moje (jako zahrada) tak si tam bude každý dělat to co chce ON a to co chci JÁ (jako majitel) bude každému jedno že...jo jo rostou na tom MÉM pozemku Vaše houby? Asi ano - protože máte PRÁVO je sbírat = nejsou moje..., borůvky? Ty jsou taky Vaše že... myslivci tam mají honitby? Cyklisti tam mají stezky? No to je asi teda ten MŮJ les asi tak trochu každého z Vás že... je to vlastně takové "veřejné" vlastnictví...
Takové kde máte všechna práva Vy a já mám "jen" všechny povinnosti...
Už ten les nechci!
Odpovědět
Ra

Radek

4.6.2024 21:37 Reaguje na Jiří MOC
Nebojte, nový zákon směřuje k tomu že bude jenom vás a bez povinnosti .
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

5.6.2024 07:47
Příště omezení pohybu chodců v obuvi s pevnou podrážkou.....
Odpovědět
PC

Pavel Chaloupka

10.6.2024 11:45
No já tedy doufám, že to neprojde. Lesy projíždím na kole velmi často, samozřejmě bez kraválu a bez zanechávání odpadků apod., a pokud se nejedná o národní parky nebo rezervace, tak nejraději právě po neznačených cestách a stezkách. Nedovedu si představit, že by to bylo ilegální. Nepochopil jsem, čemu to vadí. Slova o bezpečnosti cyklistů jsou směšná. Rušení zvěře? Jako třeba přemnožené srnčí a divočáků? Nemyslím, že během dne budou odpočívat 10 m od cesty. Eroze? Kolik tisíců kol musí projet, aby udělali stejnou škodu na půdě, jako jeden traktor či harvestor? Využívání soukromého majetku? V Česku je dlouhodobě zákonem zaručen volný průchod krajinou, pokud si někdo les pořizoval, musel s tímto omezením počítat ... Takže souhlas s (snad nejen) kanceláří ombudsmana a nechme to prosím tak, jak to je v současnosti.
Odpovědět
PC

Pavel Chaloupka

10.6.2024 11:46
No já tedy doufám, že to neprojde. Lesy projíždím na kole velmi často, samozřejmě bez kraválu a bez zanechávání odpadků apod., a pokud se nejedná o národní parky nebo rezervace, tak nejraději právě po neznačených cestách a stezkách. Nedovedu si představit, že by to bylo ilegální. Nepochopil jsem, čemu to vadí. Slova o bezpečnosti cyklistů jsou směšná. Rušení zvěře? Jako třeba přemnožené srnčí a divočáků? Nemyslím, že během dne budou odpočívat 10 m od cesty. Eroze? Kolik tisíců kol musí projet, aby udělali stejnou škodu na půdě, jako jeden traktor či harvestor? Využívání soukromého majetku? V Česku je dlouhodobě zákonem zaručen volný průchod krajinou, pokud si někdo les pořizoval, musel s tímto omezením počítat... Takže souhlas s (snad nejen) kanceláří ombudsmana a nechme to prosím tak, jak to je v současnosti.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist