Bude v lese zakázáno jezdit na kole nebo koni mimo zpevněné cesty? Lesníci jsou pro
Tomáš Dohnanský ze Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů v ČR (SVOL) řekl, že novela zakazuje pouze pohyb cyklistů nebo jezdců na koni mimo zpevněné cesty. "Byla (novela) kritizována ze strany veřejnosti, že zúžujeme možnost návštěvníků lesa používat lesní cesty, ale my jen říkáme, aby používaly ty zpevněné cesty, které jsou bezpečné. A pokud chcete používat nějaké další, přijďte za námi a domluvíme se, že vyznačíme trasu za nějaký příspěvek na údržbu, kde mohou jezdit třeba koně," uvedl Dohnanský.
Za vstup s kolem, koněm, na lyžích nebo sáních mimo pro daný účel vyznačené stezky by lidé podle novely mohli dostat pokutu od 5000 do 15 000 korun.
Problematické bylo i původní znění připravované novely, ze kterého vyplývalo, že sbírat klestí v lesích nebude možné bez vědomí vlastníka lesa. Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) později na síti X oznámil, že toto ustanovení v novele nebude. Dosud sběr klestí nic neomezuje.
Předseda SVOL Jiří Svoboda nicméně už dříve uvedl, že není správné, aby si každý mohl sbírat cokoliv a kdekoliv. Dnes novinářům zopakoval, že by rád našel kompromis. Klest je podle něj pro vlastníky důležitý zdroj obchodu, proto například navrhuje neomezovat ruční sběr, pokud by ale chtěl klest někdo odvést, potřeboval by souhlas vlastníka.
Kromě soukromých vlastníků podporují novelu lesního zákona také Asociace soukromého zemědělství, Český svaz ochránců přírody, Lesnická a dřevařská fakulta Mendelovy univerzity v Brně, Pro Silva Bohemica, Asociace lesnických a dřevozpracujících podniků, Svaz zaměstnavatelů dřevozpracujícího průmyslu a Česká lesnická společnost. Zástupci se shodli, že lesy musí být pestřejší a rozmanitější nejen druhově, ale i věkově a prostorově, aby byly v lepším stavu a odolnější vůči klimatické změně nebo případně kůrovcové kalamitě.
Novela podle nich musí také úzce souviset s úpravou mysliveckého zákona, a to kvůli přemnožené spárkaté zvěři. Podle Výborného zvěř v českých lesích zničí v průměru 15 procent nově vysazených stromů a způsobuje miliardové škody.
Připomínkové řízení k návrhu zákona skončilo 22. března a ministerstvo zemědělství v současnosti novelu upravuje na základě připomínek.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (47)
Karel Zvářal
29.5.2024 16:29Jaroslav Řezáč
29.5.2024 17:01 Reaguje na Karel ZvářalRadim Polášek
30.5.2024 06:48 Reaguje na Jaroslav ŘezáčAle na poli by měl být zákaz i vstupu pěšky, protože o uzká pěšina v delším poli připraví zemědělce o produkci z mnoho desítek metrů čtverečních pole.
Mimo některá obdodí, kdy vstupna pole nevadí, protože tam zrovna není kultura nebo je (vzácně) ve stavu, kdy vstupem není poškozována.
Emil Bernardy
30.5.2024 09:09 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
30.5.2024 11:28 Reaguje na Emil BernardyAle třeba na dnech NATO v Mošnově, co jsem tam jednou byl, taky auta zaparkovaná na poli. Ale v té době byly zaseto a ještě to nevzešlo, takže na ten den úplně bez problému. A nesprchlo, tudíž odjeli po vlastní ose. Kdyby pořádně sprchlo, museli by těch asi 100 metrů po poli ty auta tahat tankem nebo aspoň pořádným traktorem.
Pavel Jeřábek
2.6.2024 10:47 Reaguje na Radim PolášekA tuším, že průchod není povolen přes soukromé pozemky, ale tohle bych si musel ověřit jak je to přesně napsáno.
Jaroslav Řezáč
29.5.2024 16:59v lesích jsou vyježděné stezky v mnoha případech bez vědomí majitele.
Radim Polášek
30.5.2024 07:04Omezení vstupu do lesa na kolových dopravních prostředcích, na koni a na saních pouze na zpevněné cesty dnes v podstatě zamezí vstupu do lesa skoro všude, s výjimkou oficiálních silnic průchozích lesem, trvalých cest vybudovaných lesní správou pro obsluhu velkého lesa ( pokud nejsou zničeny děrováním - vybudováním tůní) a ještě snad oficiálních stezek pro turisty v chráněných oblastech udržovaných správou chráněných oblastí.
Všude jinde bude vstup do lesa na těchto prostředcích a zvířatech zakázán a tak, aby to bylo umožněno, vzniknou požadavky a vypukne boom stavby zpevněných lesních cest, zajisté intenzívně dotovaných. Čimž dojde jednak k potřebě velkého množství finančních prostředků a po vybudování cest k intenzívnímu ničení toho lesního prostředí vysokou návštěvností lidí.
Spíš je podle mne lepší nechat stezky a trasy v lese jen vytyčené a schválené majitele lesa a většinou nezpevněné. Kde jejich nezpevnění zabraňuje většině těch prostředků pohyb v lese za nepříznivého počasí a ani za příznivého počasí není konfortní, takže moc lidí do lesa neláká.
Lukas B.
30.5.2024 08:40 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
30.5.2024 11:42 Reaguje na Lukas B.V případě nějaké změny a zintenzívnění průchodu lidí, třeba když se na ty cestičky zaměří nějaký cyklistická nebo motokrosová komunita, tak se tam ten počet lidí znásobí a les se potom stane jen kulisou pro aktivity člověka, odkud většina zvířat uteče.
Když tam majitel vytyčí oficiální trasu, tak se obvykle nic moc nestane, ale když tam třeba město udělá za dotace zpevněnou cestu, tak to se vším humbukem kolem toho v novinách a na internetu i prostou existencí zpevněné cesty nažene hafo lidí a ten les zase přestane být přírodní les, ale stane se zase jenom tou kulisou pro lidské aktivity.
Honza Honza
30.5.2024 08:53Opět zákazy, příkazy. Sport = jediná cesta ke zdraví.
Kdyby lesníci spíše zachycovaly vodu na cestách - příkopy, zasakovací jámy. Bikeři by měli radost z obtížnější cesty.
Jarek Schindler
1.6.2024 09:18 Reaguje na Honza HonzaFrantišek Dvořák
30.5.2024 09:43Pavel Jeřábek
2.6.2024 10:52 Reaguje na František DvořákPokud jde o koně nepracující v lese, tak při jízdě například zbytečně (pro zábavu z jízdy) poškozují povrchové kořeny stromů a tím vytvářejí vstupní brány pro různé patogeny, které následně poškodí dřeviny.
Rozlišujme nutný pohyb mimo cesty, který je dán systémem pěstování lesů, a pohybem pro zábavu.
Nikolas Domín
30.5.2024 10:49V MTBO (Mountain Bike Orienteering = Orienťák na kolech) patří ČR dlouhodobě mezi absolutní světovou špičku. V mládeži i dospělých pravidelně sbíráme medaile ve světovém poháru i mistrovstvích světa a Evropy. Díky silné komunitě se u nás pořádají závody, na které se sjíždějí závodníci z celé Evropy.
Zjednodušeně je cílem závodníka "orazit" kontroly umístěné na cestách a pěšinách ve stanoveném pořadí podle mapy - a pochopitelně na kole.
Je to jeden z mála výkonnostních sportů, který se odehrává bezprostředně v přírodě a nějakým způsobem buduje vztah k ní.
V souladu se současným zákonem u nás standardně platí, že na kole je možný pohyb pouze po cestách, které jsou v mapě vyznačené (což jsou i pěšiny) - mimo ně je možné pouze "přebíhat" tak, že kolo je neseno 30 cm nad zemí (zpravidla se to dělá jen výjimečně). Čím dál častěji bývá zakázán veškerý pohyb mimo cesty. V každém případě se závod pořádá výhradně se souhlasem vlastníků pozemků - ti jsou s mapou a pravidly obeznámeni. Podobné závody se pořádají snad ve všech zemích Evropy i jinde ve světe - někde legislativa zcela zakazuje přebíhání - v každém případě vždy se využívají všechny cesty včetně úzkých pěšin, protože právě ve složité orientaci v síti rozličných cest spočívá podstata závodu. Pokud by se na kole smělo jezdit výhradně po zpevněných a speciálně vyznačených cestách, není závod MTBO realizovatelný (snad kromě městského sprintu). Pokud by taková legislativa byla uvedena v platnost, znamenala by nejen konec pořádání závodů, ale i konec tréninků a v zásadě zánik tohoto sportu u nás.
Není to jen o tom, že by u nás zanikl jeden relativně málo rozšířený sport. Jízda na kole po lesních cestách je rozšířenou formou rekreace, která lidi táhne do přírody a pomáhá jim budovat vztah k ní. A nepíšu tu o ilegální jízdě skrz les v chráněných oblastech a cenných přírodních lokalitách. Je tu řeč o hospodářských lesích, kde se člověk i příroda při těžbě běžně potýká se všudypřítomným hlukem, po kterém zůstanou rozježděné koleje na cestách i pasekách. Je jasné, že omezování cyklistů v takovém prostředí není motivováno ochranou přírody, ale ochranou ekonomických zájmů úzké skupiny - těch, kdo na lesech chtějí především vydělávat. Hospodářská funkce ale není jedinou funkcí lesa, a rozhodně by neměla být tou primární. Podpora takové legislativní úpravy není ochranou přírody, ale ochranou byznysu s přírodou.
Radim Polášek
30.5.2024 11:50 Reaguje na Nikolas DomínMimo ty pěšiny v lese bývá obvykle buď pro kolo hodně obtěžující porost a současně velmi kyprá půda ze zbytků listí, jehličí a drobných větviček. Nebo půda načechraná podpovrchovými norami hlodavců a podobně. Tam je stejně dost problém se už na rovině vůbec rozjet a ze svahu, pokud nejede po stopě, kterou tam udělal někdo předtím, může zase předním kolem zapadnout do skryté díry a udělat efektní salto.
A masovost závodu není pro zvěř problém, když po tom dni, dvou dnech závodů ty masy lidí zmizí a je tam zase prakticky liduprázdno.
Karel Zvářal
30.5.2024 13:23 Reaguje na Nikolas DomínNikolas Domín
30.5.2024 13:56 Reaguje na Karel ZvářalA poněkud nesouhlasím s vaším argumentem ohledně hlučnosti - takže když si na kolo vezmu motorovou pilu, aby byla slyšet pořádně z dálky, aby všechna zvířata bezpečně utekla, bude to v pohodě? Ok - pojďme do zákona napsat, že všichni cyklisté musí v rámci ochrany zvěře být vybaveni sirénou... je to protimluv?
Karel Zvářal
30.5.2024 14:47 Reaguje na Nikolas DomínSouvislý hluk motoru zvěř zná, pohyb aut mu nevadí, čehož se využívá při projížďce safari (pozorování zblízka). Mně osobně cyklista nevadí nikde, ale jestli víte něco o empatii, snažím se vžít do role zvířete. Kdyby se vám doma náhle zjevil (proskočil oknem) cizí člověk, určitě nezůstanete klidný. Takže z tohoto důvodu jsem pro jízdu cyklistů po vyznačených trasách, které zvěř zná. Jízda mimo ně může např. znamenat útok prasete/bachyně, na SK i medvěda. A čím potišeji se přiblížíte, o to větší bývá někdy překvapení.
S motorovkou jezdit nemusíte, stačí si dát cvrka nebo aspoň hlasitě funět. I když i v tomto případě mě kdysi při chůzi do kopce atakoval říjný srnec, až v poslední chvíli poznal svůj omyl.
Nikolas Domín
30.5.2024 16:22 Reaguje na Karel ZvářalSouvislý zvuk motoru zvěř zná od doby, co je mu pravidelně vystavována. Nerozumím tomu, proč tak snadno přijímáte to, že jsme zvěř donutili, aby si zvykla na řev motoru, ale je pro vás nepřípustné, aby teď byla vystavena jinému zvuku. Proč si teď nezvykne?
Navíc nějak nerozumím - zvěř tedy ten zvuk slyší, a už z dálky se mu vyhne, jak jste uvedl o příspěvek výše, nebo ho slyší a nevadí ji, čehož se využívá při pozorování zblízka? A jízdní kolo tedy z tohoto širokého rozpětí vybočuje jak?
Karel Zvářal
30.5.2024 16:44 Reaguje na Nikolas DomínNikolas Domín
30.5.2024 16:54 Reaguje na Karel ZvářalJen upozorňuji na to, jak je tu do oka bijící, že provozovatelé "továren na dřevo" se snaží prolobovat, aby se jim veřejnost co nejvíce klidila z cesty, a snaží se to podávat jako snahu o ochranu přírody, či dokonce bezpečnost těch lidí samotných.
Jsem pro dodržování klidových zón i pro jejich rozšiřování.
Jsem pro komplexní ochranu přírody, a to zejména v cenných lokalitách.
Ale nejsem pro, aby ti, kdo po lesích jezdí těžkou technikou a nechávají po sobě spoušť, nakazovali veřejnosti, kam smí, a kam ne.
Karel Zvářal
30.5.2024 16:58 Reaguje na Nikolas DomínJarek Schindler
1.6.2024 09:39 Reaguje na Nikolas DomínTakže , když už jste se tak rozepsal. Zajímalo by mě jak ti cyklisté narušují podle vás tu ekonomiku úzké skupiny lidí? No a hlavně, která ta skupinka bude asi menší? Les není hřiště.
Norbert Kyjovský
30.5.2024 12:55Tam kde si u nás za městem omladina postavila bikové stezičky je uklizeno a v místě, kde se kvůli těžbě část přesunula na druhou stranu kopce, tak z těch původních stezek už není v podstatě nic vidět, příroda si to zase vzala. Ale ty koleje od harvestoru tam zůstanou už navždycky.
Nikolas Domín
30.5.2024 13:07 Reaguje naLukas B.
30.5.2024 15:56 Reaguje na Nikolas Domínpředpokládám, že se bavíme o standardním hospodářském lese a ne o kernzoně naturparku nebo oboře, běžný uzus je ten, že traktorovka v terénu patrná a vedoucí odněkud někam je považována za povolenou cestu.
Nikolas Domín
30.5.2024 16:16 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
31.5.2024 13:02 Reaguje na Nikolas Domínsamozřejmě že je to pitomost. po nezpevněných traktorovkách a pěšinách se jezdilo a jezdit bude, ono to není pro každého, 90% cyklistů chce asfalt nebo aspoň šotolinu (všichni silničkáři, všichni dopravní cyklisté, staroušci na lektrokolech...). běžnou traktorovkou projede cyklistů méně než projde houbařů. samozřejmě výjimkou jsou okolí stotisícových sídlišť, ale těch je u nás jen pár.
nějak jsem zjistil, že žádné konflikty s lesáky ani s chodci vůbec nejsou, stačí nebejt marťan - před harvestorem je holt fajn nápad zastavit a uhnout do pangejtu nebo počkat minutu až strojník dá pokyn že můžu projít/projet, u chodce je nutno řádně zpomalit, pozdravit a za uhnutí poděkovat.
Radek
30.5.2024 13:03Milan Milan
1.6.2024 14:28Lukas B.
3.6.2024 08:05 Reaguje na Milan MilanJiří Wenzl
2.6.2024 00:37erik zajíček
3.6.2024 16:25Lukas B.
3.6.2024 17:48 Reaguje na erik zajíčekJiří MOC
4.6.2024 18:27Jenže to nejde že... i když to bude moje (jako zahrada) tak si tam bude každý dělat to co chce ON a to co chci JÁ (jako majitel) bude každému jedno že...jo jo rostou na tom MÉM pozemku Vaše houby? Asi ano - protože máte PRÁVO je sbírat = nejsou moje..., borůvky? Ty jsou taky Vaše že... myslivci tam mají honitby? Cyklisti tam mají stezky? No to je asi teda ten MŮJ les asi tak trochu každého z Vás že... je to vlastně takové "veřejné" vlastnictví...
Takové kde máte všechna práva Vy a já mám "jen" všechny povinnosti...
Už ten les nechci!