Hasiči: Zásah v Hustopečích je extrémně nebezpečný, stále hrozí výbuch

V pátek minulý týden u hořícího vlaku s benzenem zasahovalo až 180 hasičů. Kvůli riziku exploze zatím nebyla oznámena likvidace ani lokalizace požáru. Benzen se vyznačuje vysokou toxicitou, takže hasiči musí při jeho přečerpávání pracovat ve speciálních oblecích a dodržovat přísná pravidla, jelikož pracují s nebezpečnou hořlavinou. "Už při příjezdu první posádky šlehaly plameny desítky metrů vysoko a bylo zřejmé, že půjde o extrémně složitý zásah. Za svoji kariéru nic takového nepamatuju," uvedl Kovacs.
Benzen ve směsi s hasební vodou a v kombinaci s nízkými teplotami tuhne, což podle Kovacse znemožňuje jeho čerpání. Kvůli tomu i týden po nehodě některé vykolejené cisterny zůstávají stále na místě. Po opatrném přečerpání benzenu a odvětrání prázdných cisteren budou muset hasiči celý prostor připravit tak, aby bylo možné bezpečně odstranit vraky železničních vagónů.
Ze 17 cisteren naplněných 1020 tunami toxického benzenu se podařilo hasičům zachytit 360 tun této toxické látky. Část zůstala ve dvou nepoškozených cisternách, které požár nepohltil, zbytek se podařilo hasičům přečerpat. Dnes pracují na poslední cisterně. Zbytek těkavé látky shořel, část se dostala také do půdy a prostoru kolejí. Kontaminované území bude muset být odtěženo. Sanace lokality podle odborníků může zabrat i dva roky.
Zásah hasičům komplikuje i nutnost pracovat ve speciálním protichemickém obleku. Po návratu na základní stanoviště musí projít dekontaminačním stanem, protože benzen je vysoce karcinogenní látka. "Každý den je na místě zhruba třicet železničních hasičů. Z důvodu potřeby střídání sil jsou do akce povolaní nejen příslušníci ze stanic v okolí, ale i jejich kolegové ze zbytku republiky," uvedl ředitel Hasičského záchranného sboru Správy železnic Jan Blecha, podle kterého zatím nelze odhadnout termín zprovoznění trati z Hranic na Moravě do Valašského Meziříčí.
reklama