https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/kvalita-ovzdusi-v-metru-je-spatna-po-celem-svete.limity-jsou-nekolikanasobne-prekracovany
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kvalita ovzduší v metru je špatná po celém světě. Limity jsou několikanásobně překračovány

24.2.2021 06:42 | PRAHA (Ekolist.cz)
Newyorskou podzemkou se každý den veze 5,5 milionu pasažérů. Aby tu po dobu 20-40 minut dýchali vzduch obohacený o polétavé prachové částice PM 2,5 v koncentraci 251 μgm-3. Tedy 7x více, než by měli.
Newyorskou podzemkou se každý den veze 5,5 milionu pasažérů. Aby tu po dobu 20-40 minut dýchali vzduch obohacený o polétavé prachové částice PM 2,5 v koncentraci 251 μgm-3. Tedy 7x více, než by měli.
Foto | Eddi Aguirre / Unsplash
Nejezděte autem. Radši vyrazte na cestu do práce metrem, prospějete tím sobě i životnímu prostředí. Zní to rozumně a k životnímu prostředí vstřícně, ale tak úplně to pravda není. Protože čistota ovzduší v metropolitních systémech je žalostná. Například ovzduší v newyorské podzemce překračuje doporučené zdravotní limity až 70x. Je to cesta, kterou svému zdraví neprospějete. Zvlášť když ji absolvujete každý den několikrát.
 

Podzemky a metra jsou vlastní více než šedesáti státům světa a v řadě měst jsou bezkonkurenčním primárním módem hromadné přepravy osob. Z deseti nejvytíženějších dopravních systému metra na světě se šest nachází v Asii a čtyři z toho v Číně. V Sao Paulu, Paříži nebo Hongkongu přepraví 1,5 miliardy pasažérů, v Pekingu a Kantonu pak 2,5 miliardy, v Tokiu skoro 3 miliardy osob ročně. To jsou dobré zprávy, protože jednou z často zmiňovaných výhod metra ve velkých metropolích je, že prakticky uvolňují přehuštěné silnice od osobní přepravy, zbavují ulice aut a tím činí ovzduší měst pro všechny méně znečištěné, dýchatelnější. Jenže se méně už hovoří o tom, že ovzduší uvnitř metra moc dýchatelné není. Je často ještě více znečištěné než to na povrchu v dopravní špičce na magistrále.

Za hranici limitů

Zdravotní limit, povolenou bezpečnou denní kontaminaci, stanovili američtí hygienikové u částic PM 2,5 na 36 μgm na metr krychlový (experti Světové zdravotnické organizace WHO pak doporučují raději méně než 25 μgm). V žádném ze 71 systému metra ve Spojených státech se ale s podlimitní koncentrací nesetkáte. Relativně nejčistší ovzduší bylo naměřeno v Bostonu, Washingtonu DC a ve Filadelfii, byť i tady byl doporučený limit s průměrnou naměřenou hodnotou 145 μgm-3 překročen čtyřnásobně. Jak potom vypadají ti opravdu špinaví?

Žebříček vede město New York, jehož podzemkou se každý den veze 5,5 milionu pasažérů. Aby tu po dobu 20-40 minut (průměrná doba jízdy) dýchali vzduch obohacený o polétavé prachové částice PM 2,5 v koncentraci 251 μgm-3. Tedy 7x více, než by měli. Úplným extrémem je pak trasa metra, napojující newyorský Manhattan na New Jersey. Koncentrace znečištění PM 2,5 tu dosahovala 1499 μgm-3. Tedy zhruba 77x více, než kolik činí ono znečištění ovzduší nad zemí.

Uvnitř londýnského metra je vzduch (PM 2,5 tu měla hodnotu 247,2 μgm-3) 3x-8x znečištěnější, než v jiných zde fungujících prostředcích hromadné přepravy.
Uvnitř londýnského metra je vzduch (PM 2,5 tu měla hodnotu 247,2 μgm-3) 3x-8x znečištěnější, než v jiných zde fungujících prostředcích hromadné přepravy.
Foto | John T / Unsplash

„Taková míra znečištění je typická spíš pro požáry nebo pro demolice budov, ale nikoliv pro metro,“ říká k tomu Terry Gordon, profesor medicíny, který se na měřeních podílel. „Je to snad vůbec nejhorší naměřené znečištění na světě, které překoná Peking i Dillí v těch nejhorších smogových dnech.“ Můžete žít zdravě, cvičit, nekouřit. Ale pravidelná projížďka newyorským metrem vám stejně zvýší pravděpodobnost kardiovaskulárního onemocnění o 10 %.

Krtci z celého světa

Rizika znečištěného ovzduší v podzemce se netýkají jen prachových polétavých částic: znečištění má díky chabé ventilaci přepestrou povahu směsi těkavých látek, mikroorganismů, plísní, hub a bakterií; řady sloučenin odvozených od prvků železa, chromu a manganu, chemikálií vznikajících při rozkladu organických zbytků. V tomto kontextu pak lze motivování obyvatel amerických metropolí k častějšímu využívání metra chápat jako snahu vyrábět další pacienty. Přitom nad zemí je vzduch 2x-7x čistší než v metru.

Spojené státy americké v tom ale rozhodně nejsou samy. Starší měření kvality ovzduší z metra v Hongkongu sice řadí s koncentracemi částic PM 2,5 24,1-49,8 μgm-3 mezi ty čistší, ale rozhodně to neplatí pro oxid uhelnatý. S průměrnými koncentracemi okolo 1500 ppm se tu pasažéři během jízdy pohybovali na hraně diskomfortu a počínajícího ohrožení života. Štěstí, že průměrná délka cesty tu činí 30-40 minut, protože s danou koncentrací CO déle než hodinu by už skutečně mohlo jít o nepřežití.

V Sao Paulu, Paříži nebo Hongkongu přepraví metro 1,5 miliardy pasažérů, v Pekingu a Kantonu pak 2,5 miliardy, v Tokiu skoro 3 miliardy osob ročně.
V Sao Paulu, Paříži nebo Hongkongu přepraví metro 1,5 miliardy pasažérů, v Pekingu a Kantonu pak 2,5 miliardy, v Tokiu skoro 3 miliardy osob ročně.
Foto | Liam Burnett-Blue / Unsplash

Pekingské metro zase umí překvapit neobvykle vysokou koncentrací plísní a houbových spor v ovzduší metra. Podobně jako třeba Soul nebo Londýn. Ten je mimochodem zajímavý tím, že uvnitř jeho metra je vzduch (PM 2,5 tu měla hodnotu 247,2 μgm-3) 3x-8x znečištěnější, než v jakémkoliv jiném zde fungujícím nadzemním prostředku hromadné přepravy.

Aby se v Indii lépe dýchalo

Vyloženě specifickým případem je pak metro v indickém Dillí. To se dočkalo zásadního rozvoje v době, kdy po jeho ulicích jezdilo 7,9 milionů registrovaných osobních vozů. A ovzduší tomu odpovídalo. Po letech finančně náročné výstavby a kampani na podporu podzemky pak bylo dosaženo kýženého úspěchu: nad zemí, v ulicích, se podařilo snížit lokalizované zdroje znečištění CO o 34 %. O 24-29 % bylo méně oxidu dusičitého, o 26-29 % méně oxidu uhličitého. Prostě úspěch. Jenže k úspěchu bohužel patří i to, že oněch 1,5 milionu pasažérů je nyní uvnitř metra vystaveno koncentracím PM 2,5 600 μgm-3. Takže dýchají mnohonásobně špinavější vzduch, než kdyby byli na povrchu.

A jak to vlastně máme doma? Poněkud starší měření z roku 2015 přisuzuje pražskému metru průměrnou koncentraci PM 2,5 93,9 μgm-3. Což na Evropu vlastně vůbec není špatné, ale pořád je to skoro čtyřikrát víc, než kolik by vám doporučila Světová zdravotnická organizace. A pořád je to taky skoro 8x víc, než kolik toho „nadýcháte“ v centru, na zemském povrchu. Metro jako hromadný způsob dopravy, šetrnější k životnímu prostředí, je určitě příhodnou odpovídající volbou. Zdravější variantou pro lidské zdraví ale určitě zatím není.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MZ

Miloš Zahradník

24.2.2021 09:16
Zajimave je, ze takto dulezita cisla jsou tak stara. Treba i v te Praze by bylo take zajimave vedet napr. jak homogenni to znecisteni je. (Ma vyznam pro odhad, jak huste ta dalsi mereni delat, aby namerene udaje byly primerene presne) O kolik cisteji je ve vagonu na Rajske zahrade proti Mustku apod. :) Udivuje mne taky zde dnes, v ere Covidu, nejsou k dispoozici nejake zajimave udaje o pritomnosti viru ve vzduchu vagonu, stanic pripadne na ruznych povrsich ve vagonech apod.
Odpovědět
ig

24.2.2021 09:18
Zrušíme auta, metro taky, proč by vlastně lidi měli někam jezdit? Doma mají sedět a okopávat svůj komunitní záhonek s lokálními plodinami.
Odpovědět
MG

Milan G

24.2.2021 10:52 Reaguje na
Zapomněl jste ještě na letadla, ty přijdou také zrušit. Hosana!
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

24.2.2021 09:26
Jinými slovy - jezděte metrem abyste si zkrátili život. Budete sice ekologičtější, ale budete žít kratší dobu, čímž vlastně taky přispějete k ochraně životního prostředí.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

25.2.2021 00:46 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Přesně tak, každým nadechnutím ubíráte ze vduchu vzácný kyslík a vydechujete skleníkový CO2. Čím dřive zemřete, když už jste se narodil, tím více ušetříte přírodu a kyslíkem bohatý vzduch pro Gretku a další bojovníky proti CO2.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist