https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/obce-v-ceskem-raji-se-obavaji-devastace-krajiny-v-souvislosti-se-stavbou-i-35
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Obce v Českém ráji se obávají devastace krajiny v souvislosti se stavbou I/35

9.1.2025 20:12 | LIBEREC (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Obce v Českém ráji se obávají nenávratné devastace krajiny v souvislosti s plánovanou stavbou silnice I/35 z Turnova na Jičín. Nová silnice, dlouhá bezmála 33 kilometrů, by měla zlepšit a zrychlit spojení z Libereckého do sousedního Královéhradeckého kraje a odvést tranzitní dopravu z obcí. Se zvolenou severní trasou obce souhlasí, znepokojuje je ale navrhovaná podoba silnice, obrátily se proto na ministra dopravy Martina Kupku (ODS) otevřeným dopisem, který má ČTK k dispozici. Liberecký kraj chce zapojit krajináře.
 
"Uvědomujeme si potřebnost řešení z důvodu neúnosné dopravní zátěže obcí na stávající trase I/35, co nás však znepokojuje, je prezentovaná budoucí podoba. Nespočet mostů a náspů by v případě realizace velmi negativně ovlivnil nejen zde trvale žijící obyvatele, ale i návštěvníky nejstarší CHKO v České republice hlukem a emisemi," uvádí se v dopise dobrovolného svazku obcí Mikroregion Český ráj ministrovi.

Obce žádají prověření varianty, která by nevyžadovala nový posudek dopadů na životní prostředí EIA, ale byla by šetrnější k životnímu prostředí. Chtějí, aby silnice byla vedena spíš v zářezech a tunelech než na mostech a náspech, které by ji zvedly nad úroveň okolní krajiny. O zapojení silnice do krajiny, aby nebyla rušivá, usiluje také Liberecký kraj, ČTK to řekl náměstek hejtmana pro životní prostředí Jiří Klápště (Spolu).

"Absolvovali jsme jednání na ministerstvu dopravy, kde jsme se snažili zvýšit povědomí o tom, že ta silnice je velice citlivá, a že to území Českého ráje může být velice negativně dotčeno tou konkrétní investicí. Shodli jsme se, že zapojíme i krajináře, externistu, který nám pomůže silnici přizpůsobit, tak aby významně nepoškodila okolní krajinu," řekl Klápště. Kraj se podle něj s ministerstvem dohodl, že projektant, který bude zpracovávat projekt přeložky I/35, bude brát v potaz i názor krajináře, na jehož financování se bude kraj podílet.

Silnice I/35 dnes mezi Turnovem a Jičínem vede přes 11 obcí, o trase a podobě nové rychlostní silnice mimo zástavbu se diskutuje už čtvrt století. Zvolenou variantu schválilo ministerstvo životního prostředí, Ředitelství silnic a dálnic ČR zahájilo loni v říjnu geotechnický průzkum, který by měl být hotov do konce letošního roku. Se zahájením stavby, která je rozdělená do čtyř úseků, se počítá v roce 2029, hotová by měla být v roce 2032.

Přeložka silnice I/35 bude navazovat na dálnici D35, která má být severní alternativou k přetížené dálnici D1. Úsek dálnice z Hradce Králové do Jičína by měl být hotový na konci roku 2028.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

10.1.2025 00:29
Mnozí, především odpůrci D35, by měli navštívit Rakousko, aby viděli, kde všude tam mají dálnice !
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

10.1.2025 01:55
Zakázat auta a bude klid.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.1.2025 15:46 Reaguje na Dorian Černý
auta jsou tak dostupná, až se nadužívají...
Odpovědět
RV

Richard Vacek

10.1.2025 08:43
Hlavně aby se to postavilo rychle aby i ti škarohlídi poznali jak to je užitečné.
Obdobně předpokládám, že i spolek "Jihočeské matky" je rád, že se nedalo na jeho protesty a podařilo se postavit jadernou elektrárnu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.1.2025 11:08 Reaguje na Richard Vacek
1*
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

10.1.2025 21:59 Reaguje na Richard Vacek
To je tak užitečný asi jako lymská borelióza.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

11.1.2025 19:54
Tohle je tema stare uz nejmin z konce minuleho tisicileti. Uz vice, nez pred 20 lety - jak ten cas leti - existoval v Turnove spolek - hlavne zensky - " S drakem rval se Michael" ktery bojoval proti te svatokradezne predstave, ze by z vyhlidky na Troskach mohly nekdy byt videt pruhy dalnice. Liberecky kraj tenkrat usporadal - byl jsem se na nem tez podivat - velke verejne shromazdeni obcanu na Kozakove, s promitanim vizi
ruznych variant te dalnice a s ucasti prominentu tamniho politickeho a kulturniho zivota. Ekology tam prijel podporit jejich nejvetsi tehdejsi trumf- samotny Bursik. Pamatuji, jak jedna aktivistka mu dekovala za jeho obetovost, ze pres noc dokazal prijet ze Svycar (kde byl na rodinne navsteve az na Kozakov. Celou noc jel svycarskych a nemeckych dalnicich (a pote po klikatych ceskych silnicich i kdyz dostavovanou - tehdy - dalnici Rozvadov Praha ale i "Strougalovou" R10 do Turnova asi tez nepohrdl) aby na straznou horu Ceskeho raje dorazil vcas a podporil mistni aktivisty/tky v tom jejich svatem odporu proti rozbujelemu automobilismu. Hrozicimu znicit to nejcennejsi, co v nasi prirode mame...
Odpovědět
MM

Milan Milan

11.1.2025 21:37
Tak samozřejmě že dálnice, v podstatě jakákoliv nová vysoce frekventovaná silnice nepomůže svému okolí. Zvýší se prašnost, hluk, zplodiny, blízký vodní režim a možná i přízemní proudění vzduchu atd. Bránil bych se taky. Výstavba nových silnic katastrofální stav přeplněnosti českých silnic auty nezmění Možná paradoxně dokonce ještě zhorší. Dopravní politika a logistika zásobování a průmyslu postavená na nákladní kamionové dopravě u nás nemá hlavu ani tu patu. (Neověřené info z diskuze ňapř. o zajišťování léků. Lékárna si objedná 2 balení léků a veze se to v ten den autem třeba 80 km.) Tak to je mazec. Logistika na proncipu "just in time" je těžký nápor na dopravu a pochopitelně i ŽP. Ale mýtné je velice dobrý byznys.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist