Ostravská univerzita vyzvala vládu, aby znovu zvážila usnesení ke kanálu Dunaj-Odra-Labe
V prohlášení zástupců Ostravské univerzity stojí, že "ekonomická přínosnost projektu je přinejmenším diskutabilní, ekologický rozměr této megalomanské stavby jednoznačně poškodí místní ekosystémy, poškodí zdroje vody, zásadně poškodí charakter cenného území PP Hraniční meandry Odry, výstavba zabere úrodnou půdu a nenávratně ji zničí, celkově ohrozí hydrologickou bilanci území, rizikově ohrozí biodiverzitu území vázaného na fenomén říční krajiny Odry."
Přečtěte si také |
Jakub Kučera: Kanál Rýn-Mohan-Dunaj má počátky daleko v historii. A slibnou budoucnost v nedohlednuPodle vedení univerzity se dá 15 miliard, určených na přípravu projektu, využít smysluplněji. "Žádáme Vládu ČR, aby znovu zvážila toto svoje usnesení a vedení Moravskoslezského kraje, aby se zasadilo o jeho zrušení, neboť negativně ovlivní náš kraj, k jehož rozvoji Ostravská univerzita ve spolupráci s městem i krajem dlouhodobě přispívá," stojí v prohlášení.
Přečtěte si také |
Vláda dala zelenou kanálu Koźle-Ostrava, který může být součástí kanálu Dunaj-Odra-Labereklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (22)
Miroslav Vinkler
7.10.2020 11:06Břetislav Machaček
7.10.2020 11:27Hraničních meandrů Odry u Bohumína. Přitom v žádných plánech o tom není ani zmínka. Jsou v jednání dvě trasy obchvatu těchto meandrů a to jeden starší,
dražší a delší obloukem přes Šunychl a Kopytov a novější přímý, levnější
a kratší po nezastavěném území na polské straně. Musím se pozastavit nad
všemi náhle vyrojivšimi se nepravdivými informacemi záměrně matoucími
neinformovanou veřejnost a to nejen z pera aktivistů, bulvárních novinářů
a už bohužel i pedagogů a akademiků. Je vidět, že lež není cizí nikomu
z nich a je mi z toho velice smutno. Mi až tak o ten kanál nejde, neboť
se ho nedožiji a ani z něho nebudu už nic mít, ale lež a polopravda mě
vytáčí a tak ji nemohu jen tak nechat bez povšimnutí. Pokud budeme takto
neustále manipulováni různými lháři, tak nikdy nebudeme moci cokoliv
rozhodnout správně. Vidím, že lež je čím dál tím více mnohými preferována před pravdou. Je mi tak z toho velmi smutno, jak až byly pošlapány hesla z dob Listopadu 1989 o lži a nenávisti. Obávám se tak, že to nebylo míněno
už tehdy upřímně.
Svatá Prostoto
7.10.2020 14:48 Reaguje na Břetislav MachačekJinak aby bylo jasno, 15 giga do infra Ostravsku rozhodně přeji. Klidně i víc. Ale jak je v článku napsáno ... "Podle vedení univerzity se dá 15 miliard, určených na přípravu projektu, využít smysluplněji.".
A o to tu jde. A řekněte mi sám ... fakt to nejlepší co vás osobně napadá, že by se s těmi 15 giga dalo na Ostravsku udělat, je vrazit je do tohodle?
Břetislav Machaček
7.10.2020 17:45 Reaguje na Svatá Prostotokonsensus i s Polskem a oni to vybudují k hranicím, tak
budeme vypadat jako pitomci s dálnicemi končícími u našich hranic. Navíc se očekává zainvestování z EU a ti si kladou
setsakra podmínky ekonomičnosti takových projektů. Mi je
to s výhledem 10 let už ukradené, ale odmítnout nabízené peníze na stavbu a nebo se přes hranici dívat na hotový
kanál bude více než hloupé. To jako za ty peníze raději
zasadíme stromořadí z předražených stromů z Nizozemí,nebo
vybudujeme meze i tam, kde to není nutné a mokřady tam, kde
týden po dešti vyschnou? Mě systém pouhého "prostavění" vytáčí a viděl jsem to při stavbě dálnice, kdy se musela vysadit náhradní výsadba, nakoupená za těžké prachy a do roka z třetiny uschla, neboť stromy vyrostlé v kontejnerech
a ideálních podmínkách si nebyly schopny najít nejen živiny, ale s hrstkou kořínků ani tu vodu. Takové nesmysly já nemusím a rovněž nemusím ty nápady s podporou průmyslových zón v místech, kde je nízká nezaměstnanost a jde pouze o nalákání investorů ze kterých koukají nějaké ty daně do rozpočtů. Pak se tam navážejí pracují i z ciziny a jinde
lidé stojí ve frontách na úřadu práce po zavření šachet a hutí. Tady se zařízne investorovi i slíbená železniční trať k továrně, která už několik let vyrábí. S tím kanálem by
se mnohý investor zamyslel, že tu má vodní cestu, dálnici,
železnici a místní volnou pracovní sílu. Ostravsko by tak tolik nebolelo uzavření všech šachet a s nimi i hutí a obslužných provozů. Tak se zase z ideových zelených důvodů zařízne další příležitost jak tento kraj nenechat padnout.
Tož nás tu čeká další odliv k vám do Prahy a můžete ji klidně znovu přifouknout a zahltit lidmi i auty. Tu se bude prohánět vítr a zvěř jako v Pripjati u Černobylu a lidé se sem budou jezdit koukat na skanzen těžkého průmyslu v Dolních Vítkovicích, na propadliny po důlní těžbě a zbytky
zchudlých obyvatel. Tak nějak to vidí pseudoekologové
a různí lháři, kteří píší ty lži a polopravdy.
Svatá Prostoto
7.10.2020 22:47 Reaguje na Břetislav MachačekTomu bych věřil až to bude oficiální stanovisko EU včetně závazného příslibu.
Kvalitní silniční, tedy dálniční spojení a posílení železnice ... o tom žádná, to je potřeba jak sůl. Ale tohle ... fakt tomu přínosu nevěřím.
rýpal lesní
8.10.2020 19:58 Reaguje na Břetislav MachačekNikdo zatím nevysvětlil, co by se tudy mělo vozit.
Navrhuji tento postup : O celou záležitost nechť se podělí firmy, které chtějí tuto přepravu používat a to v poměru tunokilometrů + stejně tak sousední země. A investice, nechť se jim rozpočítá a oni splácejí ÚVĚR z EF, místo naší republiky. A pokud jim to krachne, nechť platí i škody státům. Myslím, že takový návrh by nebylo problém obecně podpořit. Ale má to háček - nejsou ti ZÁVAZNÍ zájemci o tento kšeft.
A proto se veřejnost přesvědčuje, jaké je to terno. I když je to tunel, větší než od papá ekonoma.
<rl>
rýpal lesní
8.10.2020 20:03 Reaguje na rýpal lesníStará poučka zní : Uděláš-li průser dostatečně veliký na to, aby výsledná škoda byla katastrofální, budeš beztrestný, neboť v tomto konání bude dostatek osob mocných, které ve svém vlastním zájmu udělají všechno pro to, aby jakékoliv vyšetřování vyplynulo do ztracena. O škodu se pak podělí daňoví poplatníci a bude zahrnuta do nezdůvodněných položek státního rozpočtu, o čemž se nebude smět mluvit veřejně.
<rl>
<rl>
Pavel Hanzl
7.10.2020 11:30Břetislav Machaček
7.10.2020 11:41 Reaguje na Pavel Hanzlpolopravdy denně, ale já posuzuji informace podle toho, zda
se zakládají na opravdových faktech a ne pouze dohadech a propagandě, které jsme si oba už užili dost a nemusí mi ji vnucovat
i dnešní tendenční politici a novináři. Vy jste se ale nepoučil a pouze jste naskočil na ten správný vlak propagandy nové. Je mi vás
líto, protože se tak okrádáte o to nejkrásnější a to plnou pravdu.
Pavel Hanzl
7.10.2020 12:29 Reaguje na Břetislav MachačekMě fatálně se.e celá koncepce DOL, která je zcela nesmyslná a hlavně že na ni čerpají darebáci stamilióny z našich daní.
Meandry jsou obecní (nebo krajská) záležitost a mají si to řešit Ostraváci.
Jan Drbušek
7.10.2020 19:49 Reaguje na Břetislav MachačekBohdan Podlena
7.10.2020 14:42Petr Eliáš
7.10.2020 15:45 Reaguje na Bohdan PodlenaBřetislav Machaček
7.10.2020 17:47 Reaguje na Petr EliášPetr Eliáš
7.10.2020 19:20 Reaguje na Břetislav MachačekJan Drbušek
7.10.2020 19:50 Reaguje na Petr Eliášvaber
7.10.2020 15:18když se staví na zelené louce vždy se nějaký kus přírody zničí ,obvykle nenávratně ,ale kanálem vody ne
Jan Drbušek
7.10.2020 19:51 Reaguje na vaberBřetislav Machaček
7.10.2020 21:13DOL u Bohumína vést. Pohled do mapky i s popisem situace od starosty
Bohumína nalezne na stránkách Bohumína, když si zadá Město Bohumín-
zpravodajství- videoarchiv ze dne 3.10.2020. Tam to najde v části
"Splavnění Odry u Bohumína stále nedořešeno".U kritiků trasy
jsem zmíněnou mapu neviděl a ani mapku s vaší účelovou lží o trase
přímo přes Meandry. O zabetonování a rozkopání Meandrů píše autorka
článku na Seznamu ze dne 7.10.2020. Takže se naučte číst vy, co jsem
zde napsal v 11.27 hod. a doufám v omluvu za nařčení z účelové lži.
Pouze přepisuji to co píší jiní a to co jiní hovoří. Vy pane Drbušku
si prve zjistěte fakta, než někoho napadnete. Slušný člověk se raději
připtá, kde to hledat, než to odbude rovnou obviněním. Omlouvá vás
vaše neznalost problematiky, ke které se vyjadřujete jako spousta
ostatních, ale to je dnes zcela normální. Hlavně si pozorně vše znovu přečtěte a poslechněte si i výklad starosty. Prosím opravdu pozorně,
ať něco nevytrhnete z kontextu a znovu zaujmete ukvapené obvinění
o účelové lži.
Jan Drbušek
7.10.2020 22:57 Reaguje na Břetislav MachačekŽe jste neviděl oficiální mapu DOL projektu? To vám nevěřím, plus jsem u předchozího článku vám na ni dokonce sdílel odkaz, tak zase nelžete, žádnou omluvu si nezasloužíte.
Znova ji tedy sdílím, tady je odkaz na reupload mapy: https://u.cubeupload.com/dr_busek/etapa3.jpg a dá se nalézt na tomto webu jako 3. etapa výstavby: http://www.d-o-l.cz/index.php/cs/kestazeni/category/14-
Pokud tedy podle vás fakta nejsou na samotném oficiálním webu kanálu, tak netuším, kde jinde by ještě mohla být.
Ano, v tom videu (https://youtu.be/gTbL_OReMns?t=436) ukazují jeden z návrhů, který jde jinou trasou než je v návrhu projektu kanálu, i když probíhá těsně vedle severní a jižní části PP i v tom nejzazším návrhu 6_2. Ale jelikož o problematice jako přírodovědec za ty roky něco vím, tak s jistotou můžu říct (a řekne to každý geoekolog či krajinný ekolog nebo hydrolog), že i ve vzdálenosti několika desítek metrů od současného koryta řeky bude kanál odebírat PP významně povrchovou i podpovrchovou vodu a s tím, jaké jsou průtoky posledních let (sám starosta zmínil, že tam uvíznou i s pramicí), PP vyschne.
Břetislav Machaček
8.10.2020 09:36 Reaguje na Jan Drbušek1.Tu starší, ač podle vás oficiální verzi mapy, jsem
viděl díky vašemu odkazu později, než jsem psal poslední
reakci.
2. Vy sám v diskusi k článku z 5.10. Vláda dala zelenou...
jste vědomě lhal 7.10.ve 19.43 hod. cituji slovy:
"To tvrdíte neustále, ale podle plánu projektu má vést
kanál přímo přes PP Hraniční meandry Odry,... ".Toto
nevyplývá ani z vámi udané mapy, neboť i tam vede ve
starší verzi přes Kopytov a Šunychl mimo ty meandry.
3. To, že jste přírodovědec vám neberu, jakož ani argument
o odsouzení projektu ekology a hydrology, protože názor
znalců je ohebný, jak známe z různých soudních kauz(např.
nehoda ve Studénce, nekvalitní dálnice v Ostravě atd.
4. Starosta správně hovořil o množství vody v řece, ale
kanál je zcela něco jiného. Ani dosavadní okolní
štěrkovny v obdobích sucha nevysychají a hladina je
takřka stabilní. Naopak přes štěrky v podloží udržují
Stabilní hladinu spodních vod.
5. Nelpím na kanálu, ale na informovanosti veřejnosti o
všech pro a proti.
6. Bohužel, propagaci prezidentem považuji vůči kanálu
za medvědí službu, neboť všem jeho odpůrcům je jakýkoliv
jeho názor jako červený hadr na býka. A nebýt té jeho
propagace, tak by těch emocí bylo podstatně méně.
7. Studie k proveditelnosti byla zadána už v roce 2011 a to
dnešní opozicí a nikoliv prezidentem či nynější a minulou
vládou.
8. Jsem zvědav, jak bude náš stát reagovat na výstavbu v
Polsku a co na to řekne případná vláda opozicem, když to
zadali k posouzení právě oni a to určitě ne bez zájmu
o realizaci.
9. Nemám už sílu oponovat předem přesvědčeným odpůrcům,
protože víře nelze oponovat.
10.Tímto své desatero končím a znovu si přečtěte alespoň
co jste sám napsal 7.10.v 19.43 hod.
rýpal lesní
8.10.2020 19:34 Reaguje na Břetislav Machaček<rl>