Ředitelství vodních cest v letošní sezoně chystá rozšíření vodní infrastruktury
Na Labi a Vltavě by letos podle něj mělo být dokončeno osm přístavišť pro malá plavidla a šest pro osobní lodě a jedno přístaviště na Baťově kanále. Novinkou na Baťově kanále je rozšíření přístaviště Strážnice na více než dvojnásobek. Podle Bukovského bylo v minulé letní sezoně tak vytíženo, že tam byl problém s lodí zastavit a vyrazit na návštěvu města.
"Nová přístaviště malých plavidel vzniknou také na Labi. Nyní je již v provozu nové přístaviště v Litoměřicích a ještě před létem budou sloužit přístaviště Roudnice nad Labem, Štětí, Čelákovice a Poděbrady. I tak ale stále zůstanou bílá místa bez možnosti pohodlného vyvázání lodě ke břehu, proto investiční program veřejných přístavišť pokračuje," řekl Bukovský.
Labe má podle něj potenciál pomoci rozložit turistické vytížení, které nyní dopadá nejvíce na Vltavu. "Labe není navštěvováno jednoduše pro absenci jakýchkoli možností přistání," uvedl mluvčí.
ŘVC plánuje letos rozestavět přístaviště pro malé lodě v Nymburce a dvě přístaviště v Brandýse nad Labem, jedno pro malé lodě a jedno pro lodě pro osobní dopravu. Současně má v plánu výstavbu rekreačního přístavu v Kamýku nad Vltavou. "Rekreační plavbě dále pomohou zahájené stavby nových bezpečných čekacích stání u plavebních komor a sjezdy do vody pro spouštění a vytahování plavidel, obojí na Vltavě," uvedl Bukovský.
Plavební kanál Vraňany - Hořín čeká prohloubení na devíti kilometrech toku za více než 1,6 miliardy Kč. Umožní to plavení lodí s ponorem 2,2 metru místo současných 1,8 metru. Baťův kanál chce ředitelství za 343 milionů Kč prodloužit o 19 kilometrů, díky čemuž budou moci lodě plout až do Hodonína. Projekt by měl být dokončen na jaře roku 2025. ŘVC předpokládá, že v souvislosti se zlepšováním služeb a zázemí se bude zájem plavební kanály zvyšovat. Konkrétně na Baťově kanále ročně tráví volný čas na 90.000 lidí.
Plavební sezona v Česku začala 1. dubna. Ta loňská byla podle analýzy slabší než předešlé, vltavskou kaskádou během ní proplulo zhruba 9800 lodí, což bylo meziročně o přibližně 2000 méně. Podle ředitelky Státní plavební správy Kláry Němcové je důvodem i nedostatečná vodní infrastruktura. "Státní investor, soukromí investoři nebo provozovatelé přístavišť si to uvědomují a v současnosti se uskutečňují přípravy na další investování do dopravní infrastruktury vodních cest," řekla Němcová. Letošní plavební sezona by podle ní měla být srovnatelná s loňskou.
Podle dat Státní plavební správy je zaregistrováno 21 011 malých a rekreačních plavidel, meziročně o 781 více. Evidovaných je 298 velkých plavidel se spalovacím a 29 s elektrickým motorem. Po slabších covidových letech přibylo i vydaných průkazů pro vůdce malého plavidla. V Česku je nyní má zhruba 60.000 lidí, za minulý rok jich přibylo přes 3500, meziročně o 1000 víc. Průkaz pro řízení jiných lodí než malých drží zhruba 2000 lidí a vyškolených členů posádky na pozice jako plavčík, lodník či kormidelník je v Česku 13.000.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (9)
smějící se bestie
28.4.2023 07:09Břetislav Machaček
28.4.2023 09:18a nebo lobbing půjčoven lodí, hausbotů, okolních restaurací a hotýlků?
Prostě ekologismus, který se zaštiťuje ekologií a bojuje pouze proti
kanálu na přepravu zboží jako nejekologičtějšího způsobu dopravy.
Petr Eliáš
28.4.2023 13:08smějící se bestie
28.4.2023 15:33 Reaguje na Petr EliášA nejenom v tomto - okruhy, dálnice, JE, že !
Břetislav Machaček
29.4.2023 09:58 Reaguje na Petr EliášNa Baťáku plavba motorových lodí eroduje břehy tak, že nebýt nákladné údržby, tak už je z něho plytký potůček. To se opravdu vyplatí?
Asi ano, ale pouze některým, kteří jsou v tom kšeftu zaháčkováni.
Já už nic platit nebudu, ale vy si dávejte pozor kam plynou vaše
daně, pokud z daní nejste dokonce placen, na což vás odhaduji,
za vaši loajalitu k vládě a nesmyslům které koná. Loajální IA
je horší, než IA od narození, protože ten za to nemůže, ale
vlezdoprdélka ano.
Jarka O.
30.4.2023 19:27 Reaguje na Petr EliášKatka Pazderů
28.4.2023 20:17Lukas B.
28.4.2023 21:21 Reaguje na Katka PazderůBřetislav Machaček
29.4.2023 10:12 Reaguje na Katka Pazderůnikoliv! Z Ostravy ani do Polska, v Ostravě nám stačí pouze dřít
v hutích a nikoliv se rekreovat v hausbótech a výletních lodích.
Tak nějak vypadá Pragocentrismus s přehlížením všech ostatních
regiónů Zelená soudružko! Pak se nedivte, když s pražským
akcentem nedojdete ve zdraví z nádraží O. Svinov na Svinovské
mosty, jak se vypráví v jednom pravdivém vtipu: Prosím vás kudy
na Svinovské mosty? Tak s takou pražačtinou nikam nedojdeš!