https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/reditelstvi-vodnich-cest-v-letosni-sezone-chysta-rozsireni-vodni-infrastruktury
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ředitelství vodních cest v letošní sezoně chystá rozšíření vodní infrastruktury

28.4.2023 01:00 (ČTK)
Foto | Radek Linner / Wikimedia Commons
Otevřít nová přístaviště, zahájit práce na prohloubení Vraňansko-hořínského kanálu a na prodloužení Baťova kanálu chce letos Ředitelství vodních cest (ŘVC). Podle něj má nová infrastruktura pomoci nejvytíženějším oblastem Baťova kanálu a slapské nádrže, uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.
 

Na Labi a Vltavě by letos podle něj mělo být dokončeno osm přístavišť pro malá plavidla a šest pro osobní lodě a jedno přístaviště na Baťově kanále. Novinkou na Baťově kanále je rozšíření přístaviště Strážnice na více než dvojnásobek. Podle Bukovského bylo v minulé letní sezoně tak vytíženo, že tam byl problém s lodí zastavit a vyrazit na návštěvu města.

"Nová přístaviště malých plavidel vzniknou také na Labi. Nyní je již v provozu nové přístaviště v Litoměřicích a ještě před létem budou sloužit přístaviště Roudnice nad Labem, Štětí, Čelákovice a Poděbrady. I tak ale stále zůstanou bílá místa bez možnosti pohodlného vyvázání lodě ke břehu, proto investiční program veřejných přístavišť pokračuje," řekl Bukovský.

Labe má podle něj potenciál pomoci rozložit turistické vytížení, které nyní dopadá nejvíce na Vltavu. "Labe není navštěvováno jednoduše pro absenci jakýchkoli možností přistání," uvedl mluvčí.

ŘVC plánuje letos rozestavět přístaviště pro malé lodě v Nymburce a dvě přístaviště v Brandýse nad Labem, jedno pro malé lodě a jedno pro lodě pro osobní dopravu. Současně má v plánu výstavbu rekreačního přístavu v Kamýku nad Vltavou. "Rekreační plavbě dále pomohou zahájené stavby nových bezpečných čekacích stání u plavebních komor a sjezdy do vody pro spouštění a vytahování plavidel, obojí na Vltavě," uvedl Bukovský.

Plavební kanál Vraňany - Hořín čeká prohloubení na devíti kilometrech toku za více než 1,6 miliardy Kč. Umožní to plavení lodí s ponorem 2,2 metru místo současných 1,8 metru. Baťův kanál chce ředitelství za 343 milionů Kč prodloužit o 19 kilometrů, díky čemuž budou moci lodě plout až do Hodonína. Projekt by měl být dokončen na jaře roku 2025. ŘVC předpokládá, že v souvislosti se zlepšováním služeb a zázemí se bude zájem plavební kanály zvyšovat. Konkrétně na Baťově kanále ročně tráví volný čas na 90.000 lidí.

Plavební sezona v Česku začala 1. dubna. Ta loňská byla podle analýzy slabší než předešlé, vltavskou kaskádou během ní proplulo zhruba 9800 lodí, což bylo meziročně o přibližně 2000 méně. Podle ředitelky Státní plavební správy Kláry Němcové je důvodem i nedostatečná vodní infrastruktura. "Státní investor, soukromí investoři nebo provozovatelé přístavišť si to uvědomují a v současnosti se uskutečňují přípravy na další investování do dopravní infrastruktury vodních cest," řekla Němcová. Letošní plavební sezona by podle ní měla být srovnatelná s loňskou.

Podle dat Státní plavební správy je zaregistrováno 21 011 malých a rekreačních plavidel, meziročně o 781 více. Evidovaných je 298 velkých plavidel se spalovacím a 29 s elektrickým motorem. Po slabších covidových letech přibylo i vydaných průkazů pro vůdce malého plavidla. V Česku je nyní má zhruba 60.000 lidí, za minulý rok jich přibylo přes 3500, meziročně o 1000 víc. Průkaz pro řízení jiných lodí než malých drží zhruba 2000 lidí a vyškolených členů posádky na pozice jako plavčík, lodník či kormidelník je v Česku 13.000.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (9)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

28.4.2023 07:09
A kdyby fungovaly alespoň 2/3 D-O-L, tak by nestíhali, co by bylo lodiček.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.4.2023 09:18
Vodní kanál na dopravu zboží je FUJ, ale pro rekreaci je O.K.? Dvojí metr
a nebo lobbing půjčoven lodí, hausbotů, okolních restaurací a hotýlků?
Prostě ekologismus, který se zaštiťuje ekologií a bojuje pouze proti
kanálu na přepravu zboží jako nejekologičtějšího způsobu dopravy.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

28.4.2023 13:08
Tož vy dva nemyslící žvahlavové. Tak si ten DOL postavte sami - jistě zbohatnete na výnosech z přepravy zboží, které má tvořit neuvěřitelných !! 5 až 10 % !! z celkových výnosů. :D :D
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.4.2023 15:33 Reaguje na Petr Eliáš
Mnohé bylo připraveno, stačilo v tom po " sametu " pokračovat.
A nejenom v tomto - okruhy, dálnice, JE, že !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.4.2023 09:58 Reaguje na Petr Eliáš
Za kolik let se zaplatí kanál, či přístav pro rekreační plavbu?
Na Baťáku plavba motorových lodí eroduje břehy tak, že nebýt nákladné údržby, tak už je z něho plytký potůček. To se opravdu vyplatí?
Asi ano, ale pouze některým, kteří jsou v tom kšeftu zaháčkováni.
Já už nic platit nebudu, ale vy si dávejte pozor kam plynou vaše
daně, pokud z daní nejste dokonce placen, na což vás odhaduji,
za vaši loajalitu k vládě a nesmyslům které koná. Loajální IA
je horší, než IA od narození, protože ten za to nemůže, ale
vlezdoprdélka ano.
Odpovědět
JO

Jarka O.

30.4.2023 19:27 Reaguje na Petr Eliáš
Tak si mě připište jako třetí. Napojení na viselsko oderský kanál do Ostravy, o což měli zájem i Poláci, možná dál do Přerova, smysl má. 10% čistého výnosu je slušné, bylo by to víc. Napojení k černému moři by bylo dobré, nejlépe oklikou kolem Rakouska, ale to je spíš fantazie. Labskou část si postaví Němci, až to budou vlastnit, ta není tak zajímavá.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

28.4.2023 20:17
Určitě je dobré mít rekreační lodní turismus. I třeba s napojením na Německo přes Hřensko, tam ale jen za vysokého stavu vody, protože Labe v Děčíně si jez nezaslouží.
Odpovědět
LB

Lukas B.

28.4.2023 21:21 Reaguje na Katka Pazderů
tak já chápu, že když nějaká dopravní stavba ztratí smysl pro reálnou dopravu, že je využita jako atrakce a stane se rekreační dopravní cestou. něco jako když po násypu zkrachovalé lokálky je minimálním nákladem zřízena cyklostezka komfortních směrově/výškových parametrů, jako když předimenzovaná lesácká silnice je využita v zimě jako běžkařská magistrála a v létě jako bruslařská dráha nebo jako když ekonomicky ztrativší smysl plavební kanál je využit jako vodní cesta pro rekreační člunkování s akcentem pro chlastání. to všechno dává smysl. ale obrovským nákladem vytvářet pro rekreaci dopravní cestu naprosto předimenzovaných parametrů dle představ z předminulého století a při tom devastovat poslední zbytky jakž-takž původní krajiny mi připadá jako drahá prasárna. a to jsem ze strany ultras zhusta považován za technokrata.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.4.2023 10:12 Reaguje na Katka Pazderů
Jistě! Praha si napojení na rekreační plavbu zaslouží, ale Ostrava
nikoliv! Z Ostravy ani do Polska, v Ostravě nám stačí pouze dřít
v hutích a nikoliv se rekreovat v hausbótech a výletních lodích.
Tak nějak vypadá Pragocentrismus s přehlížením všech ostatních
regiónů Zelená soudružko! Pak se nedivte, když s pražským
akcentem nedojdete ve zdraví z nádraží O. Svinov na Svinovské
mosty, jak se vypráví v jednom pravdivém vtipu: Prosím vás kudy
na Svinovské mosty? Tak s takou pražačtinou nikam nedojdeš!
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist