https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/severni-polokoule-ma-za-sebou-nejteplejsi-leto-v-historii-uvadi-wmo
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Severní polokoule má za sebou nejteplejší léto v historii, uvádí WMO

6.9.2023 11:47 | ŽENEVA (ČTK)
Ilustrační obrázek, slunce nad Zemí.
Ilustrační obrázek, slunce nad Zemí.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Letošní léto bylo na zemské severní polokouli nejteplejší v historii měření, uvádějí ve zprávě Světová meteorologická organizace (WMO) a program Evropské unie Copernicus podle agentury AP. Letošní srpen byl nejen nejteplejším srpnem vůbec, ale také druhým nejteplejším měsícem v historii, a to po letošním červenci. Rekordně teplé byly s průměrnou teplotou téměř 21 stupňů Celsia též oceány, jež pokrývají 71 procent zemského povrchu.
 

Na vině jsou podle vědců především změna klimatu způsobená lidskou činností, jako je pálení fosilních paliv, a letos časný přírodní fenomén El Niňo, který dočasně ohřívá části Tichého oceánu a ovlivňuje počasí po celém světě.

"Jsme svědky nejen nových extrémů, ale také přetrvávání těchto rekordních podmínek a dopadů, které mají na lidi i planetu. Jde o jasný důsledek ohřívání klimatického systému," uvedl Carlo Buontempo, který v systému Copernicus vede oddělení pro klimatickou změnu. Copernicus spadá pod unijní vesmírný program a eviduje výkyvy počasí od roku 1940.

Británie a Spojené státy však mají záznamy až z poloviny 19. století a jejich meteorologické úřady podle očekávání brzy oznámí, že letošní léto pokořilo i jejich rekordy, píše AP.

Vědci ze studia letokruhů stromů nebo ledových jader odhadli, že Země je nyní teplejší, než byla za posledních 120.000 let. Předtím byla planeta teplejší, šlo nicméně o období před vznikem lidské civilizace, kdy byly hladiny moří mnohem vyšší a zemské póly nebyly zamrzlé.

Objem ledu v Antarktidě byl letos v srpnu 12 procent pod průměrnou hodnotou odpovídající tomuto období roku. V Arktidě byl deset procent pod průměrem, ale stále vysoko nad rekordním minimem ze srpna 2012. Data vycházejí ze satelitního pozorování, které začalo koncem 70. let minulého století, uvádí WMO.

"Naše planeta právě prošla obdobím mírného vření, nejteplejším zaznamenaným létem. Klimatický kolaps začal. Světoví vůdci musí šlápnout na plyn a hledat řešení. Tomu nejhoršímu klimatickému chaosu se ještě můžeme vyhnout, ale nemáme ani moment nazbyt," prohlásil generální tajemník OSN António Guterres.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (63)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.9.2023 12:00
Generální tajemník chtěl možná říct, že lidstvo by mělo šlápnout na BRZDU (ne plyn), zejména co se týká demokřivky. Čím více krků, tím více vypáleného pralesa, zastavěných ploch, odvodněných- tepelnějších pozemků, více spotřebovaných surovin včetně fosilních.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.9.2023 16:48 Reaguje na Karel Zvářal
to je zbytečné, nebo myslíte, že v Africe a Indii si něco z toho dělají?
Odpovědět
pa

pavel

6.9.2023 12:19
problém je úplně někde jinde než v obyčejných lidech jen by mě zajímalo kolikrát letos obletěl tento lehkoživka co pindá zeměkouli a kolikrát to bylo za jeho život kolik vyměnil bot obleků aut... kolik si dopřál argentinských steaků kolik vychlemtal vína z dovozu .... a tak bych mohl pokračovat tento člověk a jeho osobní svita spořádají více zdrojů jak celé okresní město a ted si představte kolik těch lemplů tam je a pak si to promítněte kolik je prý prospěšných takovýchto organizací na celém světě a co spořádají zdrojů pro nic a na nic a lidi jim to musí platit prý oni ti vyvolení je zachranují - akorát kulový
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

6.9.2023 13:12 Reaguje na pavel
1**
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

6.9.2023 12:37
Generální tajemník OSN by měl jít, jako světový vůdce, příkladem v hledání řešení a ne jen přihlížet směšným hrám na ochranu klimatu.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.9.2023 16:52 Reaguje na Jiří Svoboda
problém není teplota ale nedostatek vlhkosti.... tím, jak se otepluje středomoří, více vody kondenzuje v severních a středních částech Evropy.

Nehledě na to, že ledovce, které se rozpouští ředí slanou vodu a zabraňuje teplým proudům na sever....připravte si kožichy, oteplení začíná.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

6.9.2023 13:32
Zvyšování globální teploty , všimněte si, že se nepíše ani o kolik , je zcela přirozené v kontextu toho , kolik lidstvo stačilo uvolnit tepelné energie do atmosféry plus skleníkový efekt.
Na mysli mám zajisté i přidané zjevné teplo díky cca 100 mil. km2 zpevněným stavbám namísto lesů, které naopak atmosféru ochalzovaly.

Nechápu proč se kolem toho dělá takový humbuk , zapálím stodolu a pak se divím, že je mi horko ?
Z toho vás nějaký gryndýl nevytrhne , ani kdyby se celé Valné shromáždění OSN postavilo na hlavu.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.9.2023 16:22 Reaguje na Miroslav Vinkler
Dnes jsem v rádiu slyšel prognózu vývoje klimatu od, podotýkám pro šťouraly, amerického klimatologa. Vědec tvrdí, že končí 250 letá éra oteplování a začne opět cyklus ochlazování. Nehledě na to, že se to přesně kryje se závěry rozumných, normálních a nezaprodaných klimatologů, tak by si v tom příslušní vědečtí činitelé měli asi udělat konečně jasno. Znovu podotýkám- americký vědec.
Odpovědět
Pe

Petr

6.9.2023 18:19 Reaguje na pavel peregrin
To pro Evropu moc nevychází, malá doba ledová končila nedávno, její dozvuky známe jako ladovské zimy - pravidelné zimní kopce sněhu a zamrzlé i řeky.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.9.2023 14:58

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
mara polasek

mara polasek

7.9.2023 06:33 Reaguje na Petr Eliáš
kdyz odkazy tak odkazy

https://www.osel.cz/13048-hunga-tonga-a-vedra.html

prosim pane eliasi muzete studovat...
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.9.2023 07:28 Reaguje na mara polasek
Hmmm hezké. Bohužel, jak se píše i v té diskuzi, je to jen nepodložená spekulace a v článku je jediný odkaz ve kterém není ani zmínka o Hunga Tonga. ;)
Odpovědět
mara polasek

mara polasek

7.9.2023 18:26 Reaguje na Petr Eliáš
no pochopil jste spravne!
vse ohledne klimatu jsou spekulace.
a na spekulacich stavet dogma nejak nejde. takze timto pro me hasne cele globalni oteplovani. momentalni vykyvy 16 stupnu den-noc pri jasne obloze me opravdu o znicujicim ucinku 0,04% co2 opravdu nepresvedci a pri zatazene obloze rozdily do 4 stupnu jsou vserikajici. az se bude neco zajimaveho dit dejte vedet. a prosim nevkladejte mi tady odkazy od klimaalarmistu, kteri jsou za to placeni. pekny bezoblacny den preji!
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.9.2023 18:41 Reaguje na mara polasek
Plácáte blbosti. Ten váš článek je jen spekulace.. Ale žijte si dál v té vaší bublince, mě je to buřt. :-)
Odpovědět
mara polasek

mara polasek

7.9.2023 22:58 Reaguje na Petr Eliáš
placam blbosti? to je odpoved na prispevek kde jednoduchym prikladem vyvracim cely vas konstrukt a predchozim clankem se uz vubec nezaobiram? dobre jednoduseji uz to pro vas popsat nedokazu.
mate slunce - motor celeho klimatu, souhlas? dale mate vodni paru - prevodovka, ok? a vy tady neustale operujete s tim, ze kdyz stroj nepojede za to muze sroubel co drzi blatnik? opravdu??? co kdyz maji pravdu diskutujici s nazorem ze se ochladi?
Odpovědět
mara polasek

mara polasek

7.9.2023 23:00 Reaguje na mara polasek
ochladi
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

8.9.2023 09:41 Reaguje na mara polasek
Co vyvracíte? Co to plácáte? Tím článkem z osla jste nic nevyvrátil a klasickým žvaněním popíračů o 0,04% už vůbec ne. Akorát ukazujete základní nepochopení celého problému. Přečtěte si nějakou učebnici, nějaké studie, sledujte měření, atd. to je asi tak celé co vám mohu poradit...;)

Začněte třeba zde:

https://skepticalscience.com/human_fingerprint_warmer_nights.shtml
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.9.2023 16:29
https://www.topky.sk/cl/11/2587397/Europu-zasiahne-najtuhsia-zima-za-poslednych-40-rokov--Uznavany-expert-na-klimu-varuje--Potrva-to-dalsie-desatrocia Ako vraví priateľ Eliáš, aby bolo veselo :-)
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.9.2023 17:45 Reaguje na Vladimir Mertan
Přesně tak. Expert na klima s rozsáhlou zásobou peer-reviewed publikací v oblasti klimatologie - slovy ,,nula,, - předvídající ochlazování již od roku 2008 je opravdovým expertem, kterého všichni ti nerozumní, nenormální a zaprodaní klimatologové (jak zmínil soudruh výše) utlačují.

Ano, je veselo. Zase se tu někdo kráááásně zesměšnil.

P.S. ale tak budeme hodní, dáme mu Kalendovu konstantu +- 20 let a snad to tam padne. :-)
Odpovědět
pp

pavel peregrin

6.9.2023 18:24 Reaguje na Vladimir Mertan
V podstatě to samé říká Kalenda. Uvidíme tedy, zda to vyjde Kalendovi či místním žvanilům společně s těmi "pravými a objektivními" klimatology. Pouze čas ukáže, kdo měl pravdu, ale popravdě řečeno, paradoxně bych byl radši, aby to vyšlo žvanilům. Teplo je lepší jak zima.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

6.9.2023 19:02 Reaguje na pavel peregrin
https://www.globalweatheroscillations.com/copy-of-mr-dilley-s-bio

prof. David Dilley

Profesor Dilley jako vedoucí vědecký pracovník a prognostik pro globální oscilace počasí (GWO) strávil posledních 50 let rozsáhlým výzkumem cyklů klimatu a cyklů počasí a vyvinul předpovědní modely založené na selektivních podskupinách vědecky ověřených „Milankovičových cyklů“ země-měsíc-slunce. Selektivní podmnožiny Milankovičových cyklů zobrazují silné gravitační působení na Zemi a bylo zjištěno, že vykazují cyklické gravitační působení, které zase vysoce koreluje s cyklickými změnami v zemských oceánech, atmosféře, počasí a klimatu.

To zas někoho mrskne, sodovkáč je zde naprosto nepotřebné harampádí.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.9.2023 06:21 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jojo, asi jste se vy dři vymrskli navzájem... :D
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.9.2023 22:40 Reaguje na pavel peregrin
Ten odkaz som dal hlavne preto aby som podpichol Eliáša. Samozrejme sa chytil. Potom je dobre vidieť, že ak sa nejaké veci preženú a vypichnú, bude sa zdať že sa vlastne ochladzuje. Logicky ak je teraz teplé obdobie a pridá sa El. Nino tak by mohli padať rekordy. Zase akokoľvek alarmisti vykrikujú, stále sa už 8 rokov globálne neoteplilo. Ak sa oteplí bude to zase iba vplyv El Nino a nie CO2.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.9.2023 06:24 Reaguje na Vladimir Mertan
A ještě nezapomeň dopsat pauzu v oteplování. Ta tu nesmí chybět. :D
Odpovědět
RV

Richard Vacek

6.9.2023 18:49
Za předchozí doby meziledové žili v Británii hroši. Asi tehdy pálili ropu o sto šest. A opakování něčeho takového se máme snažit zabránit? Máme na to dostatek zdrojů? A proč bychom to měli dělat, když víme, že už to tady bylo a žádnou katastrofu to nepředstavovalo - právě naopak, na severní polokouli to vytvořilo tak skvělé životní podmínky, že se tady rozšířil nejen hroch, ale i předchůdce člověka.
Odpovědět
Pe

Petr

6.9.2023 19:00 Reaguje na Richard Vacek
Jenže tehdy byla všude vegetace, která fungovala jako stabilizovaný zdroj - žehlila velké teplotní výkyvy a udržovala stabilní vodní poměry. My jsme vegetaci v podstatě zrušili, takže žádná stabilizace nebude. V létě vlny veder a sucha, bouře, záplavy...
Odpovědět
RV

Richard Vacek

6.9.2023 19:16 Reaguje na Petr
Velké teplotní výkyvy žehlí oblačnost, které je za vyšších teplot více. Nikdy nebyla obloha tak modrá jako za doby ledové.
Odpovědět
Pe

Petr

6.9.2023 19:25 Reaguje na Richard Vacek
Jenže ta oblačnost se musí z něčeho tvořit - z vlhkosti odpařované vegetací. Nad vyschlou a rozpálenou krajinou bez vegetace se žádná oblačnost nevytváří, slunce pálí a teploty rostou do závratných hodnot - jako v posledních letech.
Odpovědět
Pe

Petr

6.9.2023 19:29 Reaguje na Petr
Jsme tak závislí jen na oblačnosti z vlhkosti nad oceány. A to je velice vrtkavý a nespolehlivý zdroj, kterému navíc stojí v cestě masa horkého a suchého vzduchu nad rozpálenou pevninou, která funguje jako hráz a vysoušeč.
Sledujete někdy postup letní mořské oblačnosti? Než k nám dojde, zmizí.
Odpovědět
Pe

Petr

6.9.2023 19:31 Reaguje na Petr
Až k nám se v létě probije jen opravdu mohutná oblačnost. A to pak stojí za to.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.9.2023 22:04 Reaguje na Petr
https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2020/cislo-7/komu-se-neleni.html Lenže planéta sa globálne ozelenuje a je to sledovateľné aj zo satelitov.
Odpovědět
Pe

Petr

6.9.2023 22:31 Reaguje na Vladimir Mertan
To je dobře, ale bohužel to ani zdaleka nestačí a nepomáhá. Navíc jak je tam uvedeno, zelenají se hlavně zemědělské oblasti, lesní naopak hnědnou. Z toho všeho tedy můžeme říct (a současný vývoj klimatu ve světě a měření teplot to jen potvrzují), že o trochu víc trávy to nijak nevytrhne, a že globální funkce vegetace a její vliv na klima se stále snižují.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.9.2023 22:57 Reaguje na Petr
Každý vidí a číta to čo chce a čomu verí. AKo v tom vtipe kde v pekle kartári hrajú karty, alkoholici pijú pivo a smilníci sexujú. Len v poslednom oddelení sa smažia v kotloch kresťania, lebo oni to tak chceli. Takže ja som sa dočítal že za 10 rokov stúpla listová plocha o rozlohu jednej celej Amazonie 5,4 km2.
Odpovědět
Pe

Petr

7.9.2023 16:26 Reaguje na Vladimir Mertan
Mně to zase připomnělo například automobilový průmysl, když několik let po sobě roste výroba dejme tomu o 10 %. A pak jednou klesne o 5 % a všichni hovoří a drastickém propadu výroby. Ve skutečnosti je to ale pořád vyšší úroveň než kdykoliv předtím. Ale to si nikdo neuvědomuje, je propad a hotovo.
No a tohle je úplně stejný myšlenkový uzel. Desítky let vegetace ubývá a její stav se zhoršuje. A pak jednou trochu naroste a hned má být vše v pořádku? Nebo snad i nadbytek?
Podobně se argumentuje, že dnes máme mnohem víc lesů než za Marie Terezie, což jako má nějak (nechápu jak) znamenat, že lesů máme dostatek a netřeba nic řešit. To jsou prostě zcela chybné, až nesmyslné závěry, vycházející z nic neznamenajících počátečních stavů.
Odpovědět
Pe

Petr

7.9.2023 16:35 Reaguje na Petr
Ale lidé takto uvažují často. Například sucho. Může být třeba půl roku sucho, ale stačí aby pak jednou zapršelo a zkuste říct že je sucho. Vysmějou se vám. Jaké sucho, vždyť prší :-)
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

8.9.2023 10:29 Reaguje na Petr
souhlasím
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.9.2023 16:04 Reaguje na Petr
Tak toto je výborná úvaha smerom ku globálnemu otepleniu. Bez satelitných snímkov taktiež nevieme aká bola v minulosti rozloha polárneho ľadu. A teraz vy ako viete, že desítky let vegetace ubývá? Máte ku tomu nejaká merania? Nie iba hádate, alebo si to len myslíte.
Odpovědět
Pe

Petr

6.9.2023 19:34 Reaguje na Richard Vacek
Za ideálních podmínek by to tak asi bylo. Jenže podmínky moc ideální nemáme. Já nic skvělého ani nepozoruji, ani neočekávám.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

6.9.2023 19:35

Propracoval jsem se až k videu prof. Dilleho na Youtube , zde :

https://www.youtube.com/watch?v=qNSPiMmuIvI

V podstatě tvrdí, že nárůst CO2 má z 80% přirozenou příčinu a dokládá to paleoklimatickými důkazy.

Běží k tomu i text, grafy apod., takže i neznalec angličtiny se může orientovat.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.9.2023 06:29 Reaguje na Miroslav Vinkler
:D :D
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

7.9.2023 09:00 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pane Vinklere, již jste dlouho nevytáhl prof. Zarkovou a doc. Kalendu, abyste si svůj maglajz v hlavě dovedl k dokonalosti.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

7.9.2023 10:05 Reaguje na Jiří Svoboda
Myšlenková chudoba vám velí stavět se do jednoho šiku s dalšími výtečníky, které zajímá více osoba diskutujícího než téma příspěvku.
Kdybyste aspoň byl schopen dočíst do konce odkazu, tak byste se dověděl, že profesor Dilley tvrdí, že dochází k překlopení módu klimatu do chladnější fáze, a následující rok to potvrdí i v Evropě. Vy všeználku!
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

7.9.2023 13:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
Promiňte, ale kdo vážně ocituje větu: "V podstatě tvrdí, že nárůst CO2 má z 80% přirozenou příčinu a dokládá to paleoklimatickými důkazy.", toho nemohu nenaznat jinak než hňupem.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.9.2023 10:33 Reaguje na Jiří Svoboda
To nemá cenu řešit. On je těžce postižený konfirmačním zkreslením.

Je skálopevně přesvědčen o tom, že ten zlý mainstream nemá pravdu/lže. Vybírá si jen ty informace, které potvrzují jeho názor, ostatní ignoruje. Raději věří kdejaké blbině - třeba ptákoviny páně Kalendy o korelaci průtoků Punkvy a požárech v USA z čeho vyvodil vliv Jupitera na klima... (nebo tak nějak, už si tu ptákovinu nepamatuju - myslím že se snad pokoušel takto i vypočítat hmotnost planety X) - a kdejakému joudovi a dezinformátorovi (Kremlík, Watts, atd.) - třeba jako zde Dilley, který v oblasti klimatologie nepublikoval žádnou studii a celá ta jeho teorie je založena na jakési ,,gravitační,, korelaci .. (opět ta korelace :-) hodnot, které si cíleně vybral.

Ale konfirmační zkreslení je takový mor místních diskuzí, takových jako Vinkler je tu kopa.
Odpovědět
MM

Milan Milan

6.9.2023 20:52
Jaká změna způsobená lidskou činnosti?? Předevčírem psal jakýsi britský klimatolog, že právě končí 230 letý cyklus oteplovaní zeměkoule a začíná asi 180 letý cyklus ochlazovaní... tak by se mělo přestat vymýšlet co všechno údajně člověk způsobil, nebuzerovat občana a nevyhazovat naše peníze oknem na nějaké GD......
Odpovědět
Pe

Petr

6.9.2023 22:18 Reaguje na Milan Milan
Jen taková drobnost, v češtině žádné slovo letý neexistuje.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.9.2023 06:16 Reaguje na Milan Milan
No jo no, to je tak když se dá slovo exotovi, který v oblasti klimatologie nepublikoval ani jednu práci a který má svou teorii založenou čistě na korelaci. Něco jak ty blbiny od Kalendy a jeho cyklech... :D
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

7.9.2023 14:22 Reaguje na Milan Milan
Jasně, zatím se nám za posledních 40 let globálně oteplilo (zhruba lineárně v čase) o 0.8 °C a od příštího roku se to zlomí. A pohádce o Karkulce taky věříte?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.9.2023 23:00
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/petr-pokorny-ekolog-klima-globalni-oteplovani-atmosfera.A230814_133317_xman-rozhovory_albe&h=9F24359CB5FCD1910EB09CA694947849

Neviem či sa mi to podarilo odomknúť, ale je to výborný článok. Napríklad o koncenze paleológov: A co tedy z takového zkoumání vyplývá?
Že se současné oteplování zatím ještě nevymyká dlouhodobé klimatické variabilitě našeho meziledového období. Pravda, dnes se otepluje poměrně rychle, ale během posledních 11 700 let se podobně rychle oteplovalo už několikrát. Tohle tvrzení není žádné rebelství, nýbrž většinový názor paleoklimatologů.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

7.9.2023 06:50 Reaguje na Vladimir Mertan
Důležité je, že proti modelům IPCC (už ani nevím kolik jich je, cca 23?), které se opírají ,jak opilec o pláňku u plotu, o vyšší či nižší pravdpodobnost jde prof. Denis Delley doslova s kůží na trh , když tvrdí, že již tato zima bude v Evropě chladnější.

Jak pochopí i pan Hanzl , jeho prognóza buď vyjde nebo nevyjde , a to již během následujících šesti měsíců. Tedy je plně testovatelná.

Což se o klimatických modelech IPCC nedá říct ani náhodou , vždy se dá na něco vymluvit.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

7.9.2023 07:15 Reaguje na Miroslav Vinkler
Je to tak, i když upřímně řečeno, americkým předpovědím moc nevěřím. Oni se tedy vcelku nemýlí, leč ty jejich předpovědi pro Evropu potom vycházejí v Americe, nikoliv v Evropě, viz předpověď pro minulou zimu. Ale dost možná, že to letos bude jinak.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

7.9.2023 09:27 Reaguje na Miroslav Vinkler
A když bude zima v Evropě chladnější (teplejší) než ta předešlá, co to má společného s globální změnou klimatu? Zjevně vám ve vaší zaslepenosti nevadí, že testujete něco úplně jiného.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

7.9.2023 09:49 Reaguje na Jiří Svoboda
Asi takhle- jak psal p. Mertan, každý věří tomu, čemu věřit chce. Vědci nemají vůbec jasno ani mezi sebou, tudíž naše diskuze zde na fóru jsou zbytečné a vysmívat se kupříkladu Kalendovi etc. postrádá smysl.
P.Kalenda může mít pravdu a může se mýlit. Ostatně historie je bohatá na příklady, konkrétně např. Pasteura, kde si z něho utahovala celá Sorbona, plná "vážených a neomylných" vědců. A ejhle, pravdu měl Pasteur a nikoliv celá klaka profesorů.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

7.9.2023 14:33 Reaguje na pavel peregrin
Kalenda mít pravdu nemůže, protože staví svůj "model" na chybném (v podstatě diletantském) řešení rovnice pro vedení tepla. A matematika dokáže poznat, co je a co není správné.

Přece jen stále ještě existuje kritické myšlení, které se neztotožňuje s vašimi názory, že cokoliv může být pravdivé a nemá proto význam to zkoumat.

Jsou přece oblasti, kde tomu dobře rozumíte, a tam rozhodně takový přístup nezastáváte - viz vaše diskusní příspěvky.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

7.9.2023 17:04 Reaguje na Jiří Svoboda
Já se v žádném případě necítím být oprávněn oponovat p. Kalendovi, protože tomu nerozumím. Pokud vy jste matematik a jste schopen fundovaně vyvrátit páně Kalendovy závěry, prosím.
Pouze jsem ale z historie uvedl příklad, a není samozřejmě jediný, kde se VĚTŠINA vědců mýlila oproti JEDINCI. A určitě byli o svém kritickém myšlení přesvědčeni též.
Moje životní zkušenost mě jen utvrzuje v tom, a v současné době dvojnásob, že vše si lze zaplatit, upravit a přizpůsobit dle obrazu svého, vědu samozřejmě nevyjímaje, proto bych byl velice opatrný v závěrech. Klimatologie je dle mého laicko-soukromého názoru natolik složitou vědou, plnou dopředu neznámých proměnných, že dnes nemůže poctivě nikdo říci, jak to doopravdy je a lidé zastávají tudíž názory té které skupiny dle toho, co je jim jako laikům obecně bližší.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.9.2023 16:09 Reaguje na Jiří Svoboda
Aspon jeden matematický vtip aby debata nebola tak vážna: Fyzik prováděl experimenty a vypracoval soustavu rovnic, které popisovaly jeho výsledky. Požádal matematika, aby mu je zkontroloval. Po týdnu se matematik ozval: "Ty rovnice jsou naprosto nesmyslné." Fyzik je na rozpacích: "Ale naprosto přesně předvídají výsledky prováděných experimentů. Přece nemůžou být úplně špatně." Matematik: "No abych byl přesný, nejsou nesmyslné vždy. Ale jediný případ, kdy jsou správné, je ten triviální, když se jedná o Archimedovské pole..."
Odpovědět
va

vaber

8.9.2023 09:17 Reaguje na pavel peregrin
Pasteur přinesl nějakou lahvičku plnou smrtelných mikrobů a jeden jeho zuřivý odpůrce tuto smrtící lahvičku vypil ,aby dokázal ,že se Pasteur mýlí a světe div se, dokázal to ,nic se mu nestalo v pohodě přežil
Odpovědět
pp

pavel peregrin

8.9.2023 12:28 Reaguje na vaber
V tomto případě se jednalo o Vibrio cholerae a nejsem si v tuto chvíli jist, že to byl Pasteur, nicméně pointa celé věci je v tom, že onomu zuřivému odpůrci dali vypít mikrob silně oslabený. Tušili totiž dopředu, že to dotyčný udělá.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

7.9.2023 10:10 Reaguje na Jiří Svoboda
Mluviti stříbro, mlčeti zlato. Již jsem vám opakovaně sdělil, a dělám to znovu, i když asi marně,že je předpovídán nástup chladnějšího klimatu. A následující zima, tak i další , to má potvrdit.
Sníte či bdíte ?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

7.9.2023 14:07 Reaguje na Miroslav Vinkler
Bdím a říkám, že klima Evropy není pro globální klima určujícím faktorem. Má váhu asi 5 %.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

7.9.2023 14:35 Reaguje na Jiří Svoboda
Pardon 2 %.
Odpovědět
va

vaber

7.9.2023 09:13 Reaguje na Vladimir Mertan
diskutující se rtumfují dalšími a dalšími odkazy na informace z internetu a dalších médií,
tak se dokazuje pravda? i ti největší, uznávaní odborníci se mohou mýlit a pokud jsou solidní, vždy o svých závěrech pochybují a hledají, kde by se mohli mýlit,
ovšem takoví asi už nejsou ,ztráta reputace jim to nedovolí
nejraději mam informace které tvrdí ,že vše je normální protože v minulosti už něco takového bylo,
v minulosti prý zamrzla celá planeta, nebo vymřel téměř všechen život ,
a až se to stane bude to normální,
ale musíte připustit ,že se mohou stát i situace ,které v minulost nebyly
ano v minulosti 700let se oteplovalo ,ale z jakých a na jaké teploty, bylo to vše teplotně níže a tedy bez problémů

Odpovědět
va

vaber

7.9.2023 09:18 Reaguje na vaber
má být ,,trumfují,, přehozené písmeno
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist