https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/skialpinista-napadl-dva-strazce-narodniho-parku-sumava
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Skialpinista napadl dva strážce Národního parku Šumava

9.2.2022 15:02 | VIMPERK (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Skialpinista v úterý kolem poledne surově napadl dva strážce Národního parku Šumava (NPŠ) poté, co ho upozornili, že vstupuje do chráněného území mimo značenou stezku. Strážcům způsobil četná zranění. Incident se stal v oblasti Rozvodí v přírodní památce Královský hvozd na Železnorudsku, řekl dnes ČTK mluvčí parku Jan Dvořák.
 

"Dva strážci při běžné kontrole upozornili dva skialpinisty na to, že vstoupili do chráněného území mimo značenou stezku a že jim hrozí postih. Poté hned došlo k fyzickému napadení obou strážců. Útočník jim způsobil četná zranění," řekl. Oba lyžaři hned poté podle Dvořáka místo opustili. Strážci přivolali pomoc a vyrozuměli horskou službu, jejíž členové jim poskytli pomoc. "Oba strážci parku byli následně převezeni k ošetření do Klatovské nemocnice a věc začala šetřit policie," uvedl Dvořák.

Královský Hvozd je podle něj v zimním období oblíbenou destinací pro skialpinisty, ale na celém území přírodní památky je možné se pohybovat pouze po přístupných turistických trasách. To ale mnozí lyžaři nedodržují, navíc vjíždějí do lesů, což zakazuje zákon o lesích v celé republice.

"Na šumavské kopce míří každoročně stále víc vyznavačů skialpinismu. Největší nápor zažívá právě oblast Královského hvozdu, respektive Prášilsko. Oblíbeným místem pro tuto zimní aktivitu je také okolí Třístoličníku, Plechého a Plešného jezera, které vyhledávají především lyžaři z Rakouska a Německa," řekl vedoucí strážců Ondřej Drnovec. Právě v jižní části NPŠ před třemi lety napadli strážce rakouští lyžaři, ale zraněn nebyl nikdo.

"Naši strážci, kteří pravidelně spolupracují s policisty, se teď v zimě zaměřují na dohled těchto, pro skialpinisty atraktivních lokalit. Snaží se působit především preventivně, ovšem musejí přistoupit i k udělování pokut. Ty se na místě pohybují v řádech tisíců korun. Pokud se však přestupek dostane do správního řízení, může dosáhnout až výše 100 000 korun," řekl Dvořák.

Šumava je jediným územím ve střední Evropě, kde se vyskytuje životaschopná populace přísně chráněného tetřeva hlušce. Žije tam řada dalších chráněných živočichů, jako tetřívek obecný, rys ostrovid a vlk obecný. "Všechna zvířata jsou velmi citlivá na rušení, zvláště v zimě, kdy nemají dostatek potravy. Proto co nejvíce šetří energií a každé jejich vyrušení může vést až k jejich úmrtí," dodal mluvčí.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (56)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RJ

Robert Jirman

9.2.2022 15:53
snad bude posuzováno jako napadení veřejného činitele s těžkým ublížením na zdraví a tyhle půjdou bručet. Kdejakej smeták se dneska vohákne, koupí si vybavení a hurá do přírody, já můžu přece všechno. Je třeba zvětšit pravomoce strážcům i s tím, že mohou nosit zbraň.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

9.2.2022 16:07
Typický produkt doby, zbohatlíci, kteří si myslí, že si mohou dovolit všechno. Ale nechápu, jak to mohli odnést oba dva- pokud ten jeden napadl strážce, měl ten druhý strážce okamžitě a nekompromisně zasáhnout, klidně klackem nebo kamenem do obličeje. To nejsou chlapi, ale baby, nechat kamaráda ve štychu.
Odpovědět
DB

Darth Bane

9.2.2022 20:51 Reaguje na pavel peregrin
Nějak se vám rozplývá vaše bolševicka teorie o tvrdých dělnických pěstící, že???? Luza rypakovala, a dostala po čuni. Měli dle vašeho návodu vzít klacek nebo sutr, a to už je krajní nouze, takže odpovědi by bylo prostrelene koleno, i když pravda na břicho se lépe míří.
Odpovědět
Anyr

Anyr

9.2.2022 21:54 Reaguje na Darth Bane

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

9.2.2022 23:09 Reaguje na Anyr
To je místní hajtra, nebo jak se to říká:-)
Odpovědět
pp

pavel peregrin

10.2.2022 09:22 Reaguje na Darth Bane
Takového zmetka bych klidně po tom rypáku vzal, to buďte ubezpečen, a bez váhání. Strážce má navíc status veřejné osoby, chráněné zákonem a svědectví má větší váhu, takže se hoďte do klidu.
Odpovědět
DB

Darth Bane

10.2.2022 14:02 Reaguje na pavel peregrin
Jistě, svědectví má vyšší váhu. Já dosvědčim, že ten pseudostrazce vyhrožoval smrti dětem těch dvou turistů. Pokud má status veřejného činitele, vztahuje se na něj trestný čin zneužití pravomoci veřejného činitele.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

15.2.2022 10:15 Reaguje na Darth Bane
Nebuďte k smíchu.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

9.2.2022 16:21
Doufám, že se oba skialpinisty – agresora i jeho kumpána - podaří chytit a odsoudit.
Odpovědět
kk

karel krasensky

9.2.2022 16:31 Reaguje na Majka Kletečková
Doufám,že oba agresoři budou odsouzení k trestu smrti a po výkonu trestu dva roky dohled probačního uředníka
Odpovědět
Ra

Radek

9.2.2022 17:02
To je jenom následek toho, jak se chovají ochránci přírody. Doufám, že je nikdy nechytí a držím jim palce. Ochránci přírody akorát buzerují normální lidi, zažil jsem to sám.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

9.2.2022 17:04 Reaguje na Radek
Copak, čapli vás na motorce uprostřed lesa?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.2.2022 17:06 Reaguje na Radek
A zkusil jsi to někdy na rangery v USA?
Odpovědět
DB

Darth Bane

9.2.2022 20:53 Reaguje na Slavomil Vinkler
Na Rangers si hráli ty dva spínavci, kteří rypakovali, a neměli na to.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

10.2.2022 09:23 Reaguje na Darth Bane

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
DB

Darth Bane

10.2.2022 14:04 Reaguje na pavel peregrin

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
pp

pavel peregrin

15.2.2022 10:16 Reaguje na Darth Bane

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
DB

Darth Bane

10.2.2022 14:42 Reaguje na pavel peregrin
Dopoustite se trestného činu podle $ 353, on vám to už státní zástupce vysvětlí.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

15.2.2022 10:16 Reaguje na Darth Bane

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět

Jirka Černý

9.2.2022 17:12 Reaguje na Radek
Ano, s jejich arogantním chováním mám dost zkušeností, jejich nyní velmi rozsáhlým pravomocem by měl odpovídat patřičně náročnější výběr.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

9.2.2022 18:15 Reaguje na Jirka Černý
Jojo, je to arogance lustrovat lidi jezdící do zákazu vjezdu autem, jak jinak
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.2.2022 18:16
" Můžou dostat pokutu až 100 000 Kč"! Kolik takových odstrašujících pokut
rozdali? Pokud si nevytvořím patřičnou autoritu, tak jsem k smíchu a pak
si ego někteří vybíjejí na těch, kteří si odskočili ze stezky do lesa na
velkou. Jsem pro tvrdší postihy a udělme jim pravomoci jakými disponují
ochranáři ve světě se vším všudy, včetně zbraní a pravomoci použít síly.
V TV teď o tom proběhl šot, pachatel je znám a jedná se o místního
člověka, tak čekám odstrašující postih s náležitou mediální prezentací.
Po plyšáku byla policie znevažována a trvalo desítky let, než nabyla
patřičného respektu alespoň u části společnosti. Jakékoliv znevažování
represivních složek se hrubě vymstí nerespektováním zákonů a náprava
je dlouhá a strastiplná.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

9.2.2022 18:20 Reaguje na Břetislav Machaček
Souhlasím, nicméně se domnívám, že represivní složky se do značné míry znevažují samy svou tendencí k řešení věcí domluvou
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.2.2022 19:54 Reaguje na Jakub Graňák
On vás k tomu nutí nadřízený, aby bylo co nejmíň problémů
se spornými případy a tak se uchýlíte k domluvě a nebo
dokonce profesní slepotě. Nekompromisní příslušník je
považován za potížistu, který plní šéfův stůl protokoly
a spornými případy. Chyba je v celém systému a ve výběru
loajálních šéfu, kteří netouží po komplikacích, aby se
jimi museli zabývat. Kdo nic nedělá, nic nezkazí a bývá
povýšen. No a aktivní blbec, je horší jak třídní nepřítel.
To platilo, platí a platit bude. U "potížisty" se čeká na
jeho přešlap, s radostí ho nikdo "nepodrží" a když ho
neudělá, tak ho "povýší" tam, kde už potíže dělat nebude.
To pak člověk raději odejde sám, aby si už nepřipadal
zcela zbytečný.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

9.2.2022 20:01 Reaguje na Břetislav Machaček
Jejda, aniž by jste to plánoval(předpokládám) jste dokonale popsal fungování valné většiny státních institucí (troufám si tvrdit). Nicméně na tom, že si to vlastně dělají sami to mnoho nemění
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.2.2022 20:15 Reaguje na Jakub Graňák
Všímejte si všech těch výměn na vedoucích postech
napříč úřady po každých volbách. Zákon o státních
úřednících se obejde zrušením funkce a jejím novým
zřízením. I nadstranický(utopie) vedoucí je tak
často vyměněn pro tu svoji nadstranickost za nějakého "nadstranického" kývala a ten pak jako
při dominu pokračuje směrem dolů. Toto schopné
odradí od funkcí a láká neschopné a všehoschopné.
No a výsledek pak vidíme všude kolem sebe. Sám
jsem to zažil a od té doby bych se nikdy více
už nesnažil vynikat, ale spíže zapadnout do
průměru a přežít. Systém je prostě špatný, když
lze obcházet i zákon o státní službě a vytváří
se podmínky pro politickou a funkční korupci ve státní správě. Den co den čtu o změnách, koho
zase odvolali a koho uvedli do funkce a už se
tomu nedivím, protože o tom vím své.
Odpovědět
DB

Darth Bane

9.2.2022 20:55 Reaguje na Břetislav Machaček

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

9.2.2022 23:14 Reaguje na Darth Bane
Kušuj když se dospělí baví
Odpovědět
DB

Darth Bane

14.2.2022 21:59 Reaguje na Jakub Graňák

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.2.2022 08:53 Reaguje na Darth Bane
Koukněte dnes na ČT 2 na dokument o LTO
a mnohé snad pochopíte.
Mafie od politikům, přes justici, pár
zkorumpovaných policistů a celníků, bílí
koně a vážení podnikatelé. Na druhém
břehu ti "lepli", co chtěli chránit
peníze daňových poplatníků a skončili
ve službě. Víte prd o světě a pouze tu
předvádíte svoji omezenost.
Odpovědět
DB

Darth Bane

10.2.2022 15:17 Reaguje na Břetislav Machaček
Jistě, nadále jste do vlastního hnízda. Sam jste detailně popsal, co jste vy rozpočtové parazite zač. Ona je ta dělící rovina někde jinde. Na jedné straně zkorumpovany veřejný sektor, ke kterému patříte vy, a na druhé straně ti bezúhonnost občané jejichž práce má nějaký smysl. Lékaři, architekti, inženýři, projektanti, vývojové pracovníci, atd. Navíc, ve vás se ty estebacke geny nezaprou.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

9.2.2022 23:13 Reaguje na Břetislav Machaček
No řekl bych, že průvan na ministerstvech zas tak na škodu není. Větší problém vidím spíš v podřízených organizacích, kde spíš služební zákon zakonzervoval poněkud zatouchající pořádky.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.2.2022 08:45 Reaguje na Jakub Graňák
Svou "nezávislostí" mne baví všichni
ti funkcionáři po odchodu z funkcí, jak
náhle prozřou a aktivně kopou za ty správné strany až tak usilovně, že je
někdo nakonec i stranickým hejtmanem
a nebo jinak vysoce postaveným civilním
ouřadou. "Nezávislost" až do hrobu !
Odpovědět
DB

Darth Bane

10.2.2022 14:44 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy mezi takové funkcionáře patříte také, že????
Odpovědět

Jirka Černý

10.2.2022 05:42 Reaguje na Jakub Graňák
Např policie pokud se viník drobného přestupku chová v mezích slušnosti nemá problém s tím potrestání zbytečně nešponovat, evidentně ty jejich psychotesty dokáží vyřadit zamindrákované jedince.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

10.2.2022 07:27 Reaguje na Jirka Černý
Mindrákem zjevně trpí ti, kteří nejsou ochotni se přizpůsobit společenským konvencím a mají dojem, že jich se tyto konvence netýkají
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.2.2022 09:00 Reaguje na Jirka Černý
Mám pochybnosti o psychotestech jako takových a to
jsem jich pár úspěšně absolvoval( na strojvedoucího,
na zbraň, na funkci)a navíc se psychika člověka
mění a vyvíjí. Dnes O.K. a zítra magor, je zcela
běžné a nebo u psychiatrických posudků, kdy je
pacient "vyléčen" a zítra zavraždí dítě.
Odpovědět

Jirka Černý

10.2.2022 09:53 Reaguje na Břetislav Machaček
To máte pravdu, ale njaký význam to evidentně má, díky své práci jsem často kontrolován zda mám s autem v lese co dělat a tak můžu soudit. Policie naprosto korektní jednání, obvykle kontrola na udání a je na nich vidět že je jim hned jasné o co jde. Jakýkoliv "zelený" = problémy, nepočítám myslivce s těmi problém není. V určitých lokalitách Vojenská policie ale to je jen o papír od vojáků víc je nezajímá.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

10.2.2022 10:27 Reaguje na Jirka Černý
No vidíte, povolenku máte. Takže vám jde o to, že dotyční strážci se k vám nechovali dostatečně uctivě? Kdo tady pak trpí mindrákem?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

12.2.2022 11:28 Reaguje na Jakub Graňák
Popřemýšlejte o tom. Pokud mám někdo povolenku tak není důvod aby se k němu "kdokoliv" nechoval slušně.
Odpovědět
kk

karel krasensky

9.2.2022 20:18
Nic moc ti ochranaři.Když jsem sloužíl na Šumavě na začatku padesatých lét jako pohraničník tak by dopadli hodně špatně.To jsme s podobnýmí typky dovedli rázně po bolševicku zatočit.Tečka
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

9.2.2022 23:02 Reaguje na karel krasensky
Když oni neví ze které strany se tim psem míří:-)
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

9.2.2022 23:21 Reaguje na Jakub Graňák
střílí sem chtěl říct
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

10.2.2022 08:28 Reaguje na karel krasensky
to trochu vysvětluje tu žlučovitost a agresivitu Vašich příspěvků, pán kolem 85 let bývalý pohraničník-)
Odpovědět
pp

pavel peregrin

10.2.2022 09:27 Reaguje na karel krasensky
Přesně tak. Na agresivního pitomce totiž nic jiného neplatí.
Odpovědět
DB

Darth Bane

10.2.2022 14:15 Reaguje na pavel peregrin

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
DM

Dalibor Motl

10.2.2022 08:28
Byl bych dost opatrný s vynášením rychlých soudů na internetových diskusích. Zatím jsme slyšeli verzi jedné ze stran konfliktu. Nikdo z nás tam nebyl a videozáznam jsme neviděli. Dovedu si představit, že verzí toho příběhu bude víc (možná i tolik, kolik bylo účastníků). Každopádně rvačka znamená, že se minimálně někteří z účastníků neumí chovat a ovládat a po právu jim hrozí výrazný postih. Situaci na Šumavě dobře neznám. Relativně dobře znám situaci v Krkonoších. Tam je to tak, že nyní je zákaz vstupu na místech, kde se po desetiletí pořádaly tradiční lyžařské závody, o neorganizovaném lyžování nemluvě. Obecně jsou zakázané všechny významné a pro lyžaře a horolezce atraktivní lokality s nemnoha výjimkami (asi 8 oficiálních tras z části mimo značky a jeden povolený ledopád). Možná by napětí a konflikty zmírnilo vymezit něco podobného na Šumavě.
Odpovědět
Sl

Slovan

16.2.2022 08:10 Reaguje na Dalibor Motl
Ta omezení tam jsou asi z nějakého důvodu. Nebo má každý právo dělat co se mu zachce bez ohledu na zákony? Ty konflikty by zmizely, kdyby tam podobní egoističtí idioti (“skialpinista”), kteří si myslí že jsou něco víc, přestali otravovat a porušovat zákony. 50km/h v obci je taky z nějakého důvodu a pokud to poruším a někdo mě chytne, tak sklopím uši a budu doufat v co nejmenší pokutu... ale rozhodně nezmlátím policistu tak, že skončí v nemocnici!

Mě se líbil jeden komentář na idnes... "Žiju tady v míru", sdělil skialpinista, a prokopl strážníkovi hlavu lyžákem.
Odpovědět
va

vaber

10.2.2022 09:35
brzy to skončí tak, že všichni budou chodit s nabitou pistolí a rychlejší přežije ,jak na divokém západě,
to bude ta pravá svoboda a začne fungovat přirozený výběr
Odpovědět
os

orb slavík

13.2.2022 19:51 Reaguje na vaber
Předpokládám, že si strážci nezpůsobili zranění sami. Viděl jsem i toho ,,dobráka,, co je napadl. Machroval, že jeho táta zakládal kdesi horskou službu a že žije v horách celý život. Myslím, že tím spíše by měl uznat, že je potřeba ten zbyteček přírody, kde zimují tetřevi a další zvířata nechat na pokoji. Strážci dělali pouze svou práci, osobně jsem se s nimi také párkrát potkal a jsem přesvědčen, že pokud se chováte normálně, tak si vás nevšímají.
Odpovědět
va

vaber

14.2.2022 09:24 Reaguje na orb slavík
nosit pistoli donutí lidi ,bezohlednost a arogance některých individuí, ignorance pravidel která společnost stanovila a jim se taková pravidla nelíbí,
podivná představa, že svoboda je, když si dělám co chci,
nejsem proti strážcům a jsem pro dodržování pravidel i když se mi nelíbí

Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

14.2.2022 12:19 Reaguje na orb slavík
Kde je nejake podrobnejsi vyjadreni toho utocnika, co napadl strazce?
Odpovědět
LB

Lukas B.

15.2.2022 19:22 Reaguje na Miloš Zahradník
streja gůdl. to je něco jako umět číst, psát a do pěti počítat.
jedni tvrdí jedno a druzí zase druhé. obecně funkce policajtova pomocníka přitahuje leckteré agresivní deprivanty. na druhou stranu se skialpinismus (tedy v českých poměrech spíš šlapací skitouring) popularitou zkazil a nasákl všeliké sebestředné frikulíny.
takže babo raď. já tam nebyl.
Odpovědět
LB

Lukas B.

15.2.2022 19:24 Reaguje na Lukas B.
nicméně rychlé kategorické soudy vypálené na fejsbůčcích a vyblité do internetových diskusí vypovídají především o rychlých souditelích a jejich funkční gramotnosti.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

15.2.2022 21:04 Reaguje na Lukas B.
Prave ze strejda google jen potvrdil to, co bychom si rekli i bez neho. Co se tam skutecne udalo, vedi jen ti ctyri primo zucastneni. Ono nekdy mebyva jasne ani to, co se presne stalo
kdyz skupina "mladiku" projevila zajem o nejakou osobu na pohyblivych schodech v metru. Kamera to sice vsechno zaznamenala - ale co si pomyslet o skutecnych planech a tuzbach vsech tech zaznamenanych osob, smatrajicich dotycne/mu v kabelce. nastavujich ji nohu pripadne miricich na ni nejakym nejasnym predmetem pripominajicim varovne vztyceny prst apod.
Odpovědět
Jen Klam vam Dam

Jen Klam vam Dam

15.2.2022 21:32 Reaguje na Miloš Zahradník
Je to dva na dva, takže tady se k soudu nepůjde pro pravdu, ale pro rozsudek, jistě bude šalamounský... Minimálně stojí za přečtení drobná sonda do veřejných prohlášení jednoho čistě náhodného freeridera: http:// freeride.cz/freeski/rozhovory-xxi-jirka-lausecker/ Co dělá šumavský freerider, když není sníh? No třeba řeže dřevo na příští zimu … Zdá se, že máme tak trochu odpověď i na to, co dělá šumavský freerider, když je sníh? … No třeba může dojít i na řezaní zelených mužíků? Ve světle událostí na Jezerní hoře je i odpověď, zda jezdit v parku nebo prašanu celkem zábavná: "Já už ten park zas tak nehrotim..." S pravděpodobností blížící se limitně pravdě, bude vyhrocení situace se strážci parku výsledkem opakované interakce s náhodným místním provařeným volnojezdcem, který má nejspíš najeté lajny po celé Jezerní stěně http:// youtube.com/watch?v=cVaoE2rrS6k) a neoplývá přílišnou úctou k úředním autoritám (http://powderline.cz/cs/riders/all/detail/takze-jirka-lausecker/ Ani dětinský posun od „ja tám nebyl“ k „oni začali první“ neukazuje moc na nezvládnutí emocí ze strany strážců. Názor nechť si udělá každý sám a rozsudek necháme v pověřených rukou. Nicméně v obecné rovině je pár prašanových anarchistů na prkýnkách hluboko vzadu na škále současných problémů Šumavy …
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist