https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/soud-zrusil-rozhodnuti-o-umisteni-objektu-na-d49-muze-to-zdrzet-jeji-otevreni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Soud zrušil rozhodnutí o umístění objektů na D49, může to zdržet její otevření

13.2.2024 00:32 | ZLÍN (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Krajský soud v Brně zrušil na základě žaloby Dětí Země a spolku Egeria rozhodnutí Krajského úřadu Zlínského kraje z předloňského září o změně umístění 22 objektů na budovaném úseku dálnice D49 mezi Hulínem na Kroměřížsku a Fryštákem na Zlínsku. Věc vrátil krajskému úřadu k dalšímu řízení. Vyplývá to z pravomocného rozsudku, který má ČTK k dispozici. Včera na něj upozornily Děti Země. Rozhodnutí soudu může prodloužit stavební řízení a posunout termín zprovoznění dálnice, které bylo plánováno na letošek, uvedla na dotaz ČTK mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Lucie Trubelíková.
 

Nezákonně bylo podle soudu rozhodnuto o umístění některých objektů, které se stavbou dálnice D49 souvisejí. "Zahrnují protihluková opatření, provizorní napojení komunikací, retenční nádrže či odlučovače ropných látek. Konkrétně jde například o protihlukovou stěnu mezi obcemi Alexovice a Zahnašovice. Rozhodnutí soudu může negativně ovlivnit délku stavebního řízení a celkově posunout termín plánovaného letošního zprovoznění této stavby dálnice D49," uvedla Trubelíková.

Děti Země uspěly s připomínkou, že krajský úřad do podmínek územního rozhodnutí nezahrnul všechny potřebné požadavky takzvaného stanoviska EIA, které posuzuje vliv stavby na životní prostředí, a ani se řádně nevypořádal s jejich návrhy na uložení nových deseti podmínek ke zmírnění zásahu dálnice do povrchových vod, do významných krajinných prvků a do krajinného rázu. Stavební úřad v Holešově na Kroměřížsku si zase podle aktivistů neobstaral správné stanovisko zlínského magistrátu k zásahu do přírody a krajiny, neboť ve spisu měl chybně jeho stanovisko ke stavebnímu řízení a ještě na jiné objekty.

Spolek Egeria namítal, že část objemu znečištěných vod z povrchu vozovek neprochází přes odlučovače ropných látek, takže pokud se pak mají tyto vody vsakovat do půdy, existuje riziko znečištění podzemních vod. Ve druhé námitce upozornil, že retenční nádrž a její součásti nebyly správně umístěné na všech pozemcích a navíc z jejího popisu není zřejmé, zda skutečně zachytí potřebné množství znečištěných vod a dojde k jejich řádnému vyčištění.

"S rozsudkem jsme spokojeni, neboť krajský soud nám uznal tři námitky a spolku Egeria další dvě námitky. Soudní řízení by standardně trvalo asi tři měsíce, ale bylo přerušené do vydání nálezu Ústavního soudu v prosinci 2023, v němž uvádí, že sporná část zákona o hodnocení vlivů prioritních dálnic na životní prostředí je v souladu s Ústavou ČR," uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Proti rozsudku z 31. ledna, který nabyl právní moci 7. února, zvažuje ŘSD podání opravných prostředků. "Proti tomuto rozhodnutí lze podat kasační stížnost, na což máme dva týdny. Na objektech s pravomocným stavebním povolením bude stavba dále probíhat dle harmonogramu," uvedla Trubelíková. Soudy v souvislosti s dálnicí D49 ještě řeší dvě žaloby Dětí Země a jednu jejich kasační stížnost.

V roce 2021 obnovená stavba dálnice D49 zahrnuje 17,3 kilometru dlouhý úsek mezi Hulínem a Fryštákem. Jeho zprovoznění plánuje ŘSD na konci letošního roku. Stavbu dálnice D49 silničáři slavnostně zahajovali v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Zdržel ji nedostatek peněz i námitky ekologů. Budovaný úsek D49 odvede část tranzitní dopravy ze zastavěného území Zlína, Otrokovic na Zlínsku, Holešova, Hulína a dalších obcí na Kroměřížsku a Zlínsku.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

13.2.2024 06:54
Takhle to dopadá, když novodobí svazáci, hned po " sametu " nepřijali zákon o liniových dopravních stavbách, jehož vzorem by byl ten německý.
Dálnice, okruhy, obchvaty, mohly být všechny v provozu, před vstupem ČR do EU - nikdo by toho nekecal !

Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist