https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/studie-ledovce-taji-podle-nejhorsiho-klimatickeho-scenare
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ledovce tají podle nejhoršího klimatického scénáře, upozorňuje studie

9.9.2020 11:55 | LEEDS (ČTK)
"Ačkoliv jsme předpokládali, že ledovcové příkrovy budou v reakci na oteplování oceánů a atmosféry přicházet o čím dál větší množství ledu, tak nakonec tají mnohem rychleji, než jsme si mohli představit," upozorňuje Tom Slater ze Střediska pro polární pozorování a modelování na Univerzitě v Leedsu.
"Ačkoliv jsme předpokládali, že ledovcové příkrovy budou v reakci na oteplování oceánů a atmosféry přicházet o čím dál větší množství ledu, tak nakonec tají mnohem rychleji, než jsme si mohli představit," upozorňuje Tom Slater ze Střediska pro polární pozorování a modelování na Univerzitě v Leedsu.
Tání ledových příkrovů v Grónsku a na Antarktidě odpovídá nejhoršímu možnému scénáři Mezivládního panelu pro změny klimatu (IPCC) ohledně zvyšování hladiny oceánů. Vyplývá to z nové studie publikované v magazínu Nature Climate Change, podle níž ledovce z Grónska a Antarktidy zvedly hladinu oceánů od roku 1992 o takřka 1,8 centimetru.
 

"Ačkoliv jsme předpokládali, že ledovcové příkrovy budou v reakci na oteplování oceánů a atmosféry přicházet o čím dál větší množství ledu, tak nakonec tají mnohem rychleji, než jsme si mohli představit," upozorňuje Tom Slater ze Střediska pro polární pozorování a modelování na Univerzitě v Leedsu, jenž je hlavním autorem studie. "Tání překonává klimatické modely, které používáme, a hrozí, že nebudeme připraveni na rizika spojená s rostoucí hladinou oceánů," dodal.

Studie srovnává poslední výsledky satelitního monitorování ledových příkrovů a projekce klimatických modelů. "Satelitní pozorování nám neříkají pouze to, kolik ledu se ztratilo, ale pomáhají nám také identifikovat a pochopit, které části Antarktidy a Grónska o led přicházejí. A během jakého procesu se tak děje," podotkl Slater.

Vědci začali systematicky monitorovat tání pevninských ledových příkrovů na počátku 90. let minulého století. Od roku 1992 do roku 2017 přišly Grónsko a Antarktida dohromady o 6,4 bilionu tun ledu, což zvedlo hladinu oceánů o téměř 1,8 centimetru.

Poslední měření ukazují, že hladina světových oceánů se zvyšuje o čtyři milimetry ročně. Pokud bude toto tempo pokračovat, zvýší se hladina oceánů do konce století o dalších 17 centimetrů, upozorňuje s odkazem na studii Evropská kosmická agentura (ESA). Nastala-li by tato varianta, dalších 16 milionů lidí žijících na pobřežích by ohrožovaly pravidelné povodně.

"Voda nestoupá jen kvůli Antarktidě a Grónsku. V nedávných letech začaly tát nebo zcela zmizely tisíce menších ledovců. Viděli jsme to například u ledovce Ok na Islandu, jenž byl prohlášen 'mrtvým' v roce 2014. To znamená, že tání ledovců se nyní stalo hlavním přispěvatelem k rostoucí hladině oceánů," podotkla Ruth Mottramová z Dánského meteorologického ústavu, jenž se na studii podílel.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (86)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.9.2020 12:15
Nigerijský spisovatel Chimamanda Ngozi Adichie poznamenal: „Jediný příběh vytváří stereotypy a problém stereotypů není v tom, že jsou nepravdivé, ale že jsou neúplné. Dělají z jednoho příběhu jediný příběh. “
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2020 13:57 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pane Vinklere, tohle přece není žádný jeden příběh a natož stereotyp.
Ledovce jsou snad nejdůležitějšímm indikátorem globálního oteplování a pokud tají dle předpokladů "klimaalarmistů", "klimastrašecí lobby" atd. atd., tak je to přece zvláště významná informace. Zvláště pro vás.
Odpovědět
MG

Milan G

9.9.2020 16:03
Tohle už tady bylo, hlavně aby to pak nedopadlo jako s ledovci v Himalájích.

Někteří jedinci pořád vycházejí z toho, že klimatologové mluví pravdu, ne nemluví. Tohle je přeci tak alarmistická zpráva, že pokud se to do jednoho roku nezlepší tak je s námi všemi ámen.
Koukám, že se mění pouze jména, která nás alarmují, dnes Tom Slater minule prof. Andrew Sheperd oba dva z Univerzity Leeds, obsah článku je téměř totožný.
Chtělo by to změnit taktiku, pánové.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2020 16:50 Reaguje na Milan G
Proboha člověče, kde tam čtete něco, "že pokud se to do jednoho roku nezlepší tak je s námi všemi ámen" ??
Vaše sorta nechumelistů žije v iracionálním světě bajek a vlastních fantasmagorií, ale realita je na zemi a hlavně je úplně jiná.
Odpovědět
MG

Milan G

9.9.2020 16:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Rozumíte ironii?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2020 20:08 Reaguje na Milan G
Mě fakt nezajímá nějaká nablblá ironie.
Jde o zásadní věc a čecháček ironizuje, ne nadarmo někdo prohlásil, že češi jsou smějící se bestie.
Odpovědět
MG

Milan G

9.9.2020 20:48 Reaguje na Pavel Hanzl
To řekl Reinhardt Heydrich.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2020 21:46 Reaguje na Milan G
Omyl. Nikdy se to neprokázalo, vymyslel si to asi nějaký novinář
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.9.2020 08:03 Reaguje na Milan G
Ne, K. H. Frank.
Odpovědět
MC

Mimo Chodem

10.9.2020 11:28 Reaguje na Milan G
Alarmistická zpráva by to byla pokud by to nebylo podloženo měřením ...

Za druhé, oba pánové nejsou klimatologové (zkuste si je vygůglovat), zabývají se studiem změn ledovců pomocí (nejen družicových) dat.
Odpovědět
MG

Milan G

10.9.2020 13:18 Reaguje na Mimo Chodem
To není jenom o měření, ale také o výpočtech a srovnávání, že?

https://neviditelnypes.lidovky.cz/klima/klima-polarni-cepice-taji-jiz-od-posledni-doby-ledove.A200412_174531_p_klima_wag

Upřímně řečeno, je jedno jestli jsou nebo ne klimatologové, ale zprávy, které vypouštějí do světa klimaalarmistické jsou. A nebojte já vím moc dobře o koho se jedná, universita v Leedsu, vydává tyhle věci velice ráda. Tady na Ekolistu už bylo několik článků o jejich činnosti, včetně rádoby knížecích rad, ze strany university.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

10.9.2020 13:23 Reaguje na Milan G
Jojo, neviditelný pes a Petr Zinga..to je kvalitka velebnosti. :D
Odpovědět
MG

Milan G

10.9.2020 16:50 Reaguje na Petr Eliáš
Máte něco k tématu? Jé já zapomněl to je Eliáš bez názoru.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

11.9.2020 09:26 Reaguje na Milan G
Já ale mám názor. :D Můj názor je takový, že člověk, který nekriticky věří článkům z psa, je hlupák. :D
Odpovědět
MG

Milan G

11.9.2020 11:06 Reaguje na Petr Eliáš
Od trouby vašeho typu nadávky nevadí, jen to ukazuje vaše nízké niveau. Přesně jak napsal p. Vinkler, pokud vám nesedí názor druhých automaticky začnete urážet a k věci nic nemáte. To musí být otravný život co vedete, pořád v konfliktu.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

11.9.2020 11:47 Reaguje na Milan G
Není to otravný život. Člověk se hodně zasměje když vidí co někteří jedinci dokáži nekriticky vydávat za svatou pravdu. :D Ale co, věřte si článkům z čokla a utvářejte si podle něj názor, mě je to buřt. Alespoň se zasměju. :D
Odpovědět
MG

Milan G

11.9.2020 12:35 Reaguje na Petr Eliáš
Co máte porád s tím NP? To už je obscénnost. Měl byste navštívit lékaře.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

11.9.2020 12:44 Reaguje na Milan G
Já s tím nic nemám. Vy sem pořád dáváte články z NP. :D
Odpovědět

Jan Šimůnek

12.9.2020 08:44 Reaguje na Petr Eliáš
Jenže jeho redaktor je velmi solidní člověk a ty články mají, na rozdíl od ekologistické propagandy, hlavu a patu a vycházejí z fakt, nikoli ideologických žvástů.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

12.9.2020 09:57 Reaguje na Jan Šimůnek
Jo, to víte že jo. :D Já vám to neberu, jen se těma ověřenýma článkama ze psa třeba udavte, mě je to buřt. :D
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.9.2020 09:25 Reaguje na Petr Eliáš
Mě jsou zase buřt pindy bezcenných podvodníků, placených z dotací na OZE.

Pokud jste tuto zkratku nepochopil, tak rozepsáno:
Prostě do OZE jde tolik dotací, že si jejich majitelé či provozovatelé mohou dovolit z přebytku těchto financí vydržovat "vědce", hlásající svatou víru v antropogenní oteplování klimatu.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.9.2020 12:05 Reaguje na Jan Šimůnek
Jasně v poho, chápu vás. Taky mám rád konspirační teorie. :-) Třeba taková Akta X jsou vážně super. Tedy kromě té nové řady, ta stojí za prd. :)
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.9.2020 13:28 Reaguje na Petr Eliáš
E-maily uniklé v rámci Climategate onu konspiraci jednoznačně potvrzují.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.9.2020 21:45 Reaguje na Jan Šimůnek
Jo věřte si jim. Věřte si všemu, co nějaký hacker ukradne a dezinformační weby následně zpracují tak aby to vypadalo jako že všichni kecají. :D

https://cs.wikipedia.org/wiki/Climategate

https://www.researchgate.net/publication/222712600_The_Global_Warming_of_Climate_Science_Climategate_and_the_Construction_of_Scientific_Facts

Odpovědět

Jan Šimůnek

14.9.2020 08:09 Reaguje na Petr Eliáš
Je vcelku jasné, že lháři budou ječet, když se objeví důkaz, který je usvědčuje. Navíc v době, kdy se to stalo, ani nepípli, protože se mnohé dalo ověřit ve vyrovnávacích pamětích a zálohách velkých síťových počítačů.

Další věcí je, že tak velký objem textu by muselo falšovat velké množství lidí, a to by se dávno provalilo.
I dnes by se dal provést např. sémantických rozbor autentických e-mailů a e-mailů z Climategate, který by potvrdil nebo vyvrátil jejich pravost. A, pochopitelně, v řadě případů je významným důkazem i to, že se podle těch e-mailů v praxi chovali.

Soudruzi si toho jsou velice dobře vědomi a tak maximálně blinkají do prostředků šedé a černé propagandy, které citujete.
Odpovědět
MC

Mimo Chodem

10.9.2020 23:25 Reaguje na Milan G
Nebuďte naivní, pokud se obecně hovoří o družicových datech a měřeních, už je v tom výpočtů schováno dost a dost, už jen kvůli korekcí (nebo snad vidíte na těch obrázcích wavefronty z altimetrických radarů?)

Povzbuďte prosím autora toho článku na Nev. psovi ať s tím jde do recenzovaného (pokud možno dobrého) periodika.
Odpovědět
MG

Milan G

11.9.2020 11:13 Reaguje na Mimo Chodem
Chápu, vzhledem k vašemu vystupování zde, že se vám ten článek nelíbí. Ale aspoň na rozdíl od Eliáše máte nějaký názor.
Odpovědět

Jan Šimůnek

12.9.2020 08:46 Reaguje na Mimo Chodem
Problém je, že klimatologické časopisy mají pod kontrolou klimaalarmisté a nic, co odporuje jejich ideologii, nepustí. Rudé Právo taky neotiskovalo články, principiálně kritizující podstatu socialismu. Bez ohledu na jejich kvalitu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.9.2020 17:54
Monitoroval to někdo v dobách středověkého klimatického optima, antického klimatického optima nebo mínojského klimatického optima?
Obávám se, že ne.
Přitom je jasné, že od konce Malé doby ledové se otepluje a tak ledovce tát prostě musí.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.9.2020 18:28
Takže sa morská hladina zdvihla za 20 rokov o 1.8cm. Ak bude tento trend pokračovať, zdvihne sa morská hladina za sto rokov o 9 cm.
Odpovědět
MC

Mimo Chodem

10.9.2020 10:53 Reaguje na Vladimir Mertan
Globálně jde o cca 3-4 mm za rok. Jde o globální průměr, pozor! Někdě hladina roste vyznamněji, někde dokonce klesá ... je tedy vhodné koukat na obojí - (zejména) v ohrožených lokalitách vidět místní hodnoty, kde změny jsou zpravidla rychlejší, zatímco pro "globální" (a klimatologický) pohled brát v potaz ty 3-4 mm jakkoli lidem připadají takové hodnoty zanedbatelné. Počtářské cvičení na výpočet objemu: plocha oceánů x několik mm, kolik je to m3 vody?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.9.2020 19:32
Oscilace ledovců je normální klimatický jev ,který byl zkoumán a popsán.
např. zde :http://www.eniscuola.net/en/argomento/ice-and-glaciers/glaciation/the-quaternary-period/

Působí poněkud úsměvně , když se jisté zájmové skupiny v čele s IPCC snaží
"dokázat" blížící se apokalypsu vlivem antropogenního CO2 a revolučně změnit vše kolem sebe k obrazu svému. (Green Deal, Black Lives Matter, Extinction Rebellion a podobné obscénní iniciativy)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2020 20:11 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ten normální klimatický jev ovšem probíhal stokrát pomaleji, pokud byl rychlý, tak měl vždy razantní příčinu. Dnes ji má taky a daleko razantnější.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.9.2020 20:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Už to tady bylo mnohokrát - skokové změny klimatu tady byly i bez přispění člověka . Nic nového pod sluncem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.9.2020 21:44 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pořád tu čtu všelijaké nejasné a neprokázané jakoskokové změny klimatu, které možná taky probíhaly statisíce let (to se neví), nebo probíhaly rychle, ale zase se nezná příčina.
Navíc to bylo většinou ochlazení.
Tak k čemu to je? Co chcete dokázat?
Že to extrémní oteplování je z nějaké "přírodní" příčiny, kterou neznáme a těch 40 miliard CO2 ročních emisí jeko není nic? Nebo proč pořád mudrujete?
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.9.2020 08:05 Reaguje na Pavel Hanzl
To, že "nikdo nezná příčinu" znamená, že klimatologie je ve vleku ideologů z IPCC, kterým se skutečné příčiny dramatických změn klimatu nehodí do jejich propagandy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2020 10:21 Reaguje na Jan Šimůnek
To máte zase z Kremlu. Já to poznám okamžitě.

Klimatologie je věda a je na ideologiích nezávislá, i když tam určitě nějaké tlaky jsou. Ale hlavně od ropáků, protože jim jde o existenci.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.9.2020 19:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Ještě chvíli mi vykládejte o tom, jak byl přeprodávač emisních povolenek a šéf IPCC Pachaurí nezávislý na ideologii, na jejímž základě ty povolenky vznikly a fungují. Můžete přehánět, ať je legrace.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.9.2020 21:21 Reaguje na Pavel Hanzl
https://www.osel.cz/4360-nech-robime-co-robime-predchadzajuca-doba-medzi-adova-bola-extremnejsia.html

"Ale na základe viacerých vedeckých štúdií je zrejmé, že v poslednej dobe medziľadovej, ktorá začala pred asi 128 000 rokmi, bola hladina svetových oceánov o 4 až 6 metrov vyššie, než je dnes.

Aj keď Blanchonove výsledky poukazujú na jedno z najrýchlejších vzostupov hladín ktoré sa nám podarilo rozlúštiť v šifrovaných záznamoch kroniky Zeme, pravdepodobne nie je najdramatickejšie. Na konci poslednej doby ľadovej, pred asi 14 tisícmi rokmi, sa rozsiahle kontinentálne ľadovce vraj roztápali tak rýchlo, že hladina svetového oceánu stúpla za 300 rokov o 15 metrov. Aj pred 6 800 rokmi hladina rapídne stúpala – v priemere o 1,3 metre za storočie. "
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

9.9.2020 22:05 Reaguje na Vladimir Mertan
Tomu ovšem Pavel Hanzl nevěří, nebyl tehdy při tom stoupání hladiny moří.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2020 07:18 Reaguje na Vladimir Mertan
Samozřejmě se děly v historii země prapodivné věci.
Pokud máte na Zemi tisíckrát víc ledu než dnes, tak při stejném oteplení máte zhruba tisíckrát více vody než dnes a při daleko menším objemu vody v oceánech to zvýšení hladiny je x násobně vyšší.
Ale o to přece nejde.
Jde o to, že dnešní extrémně rychlé oteplování nejste schopni vysvětlit jinak, než fosilním CO2.
Kdybyste dotáhli milión důkazů, že Země byla "snowball", nebo že tu bylo 400°C jak na Venuši, tak ke dnešku to žádný vztah nemá.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.9.2020 08:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Když se tyto změny děly dříve, a bez antropogenního CO2, tak mohou probíhat i dnes.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2020 10:23 Reaguje na Jan Šimůnek
Mohou? Jenže se nedějí. Není příčina. Bez lidí by se přirozeně mírně ochlazovalo s normálním nástupem doby ledové někdy za 16 - 20 tisíc let.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.9.2020 19:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak to víte, když to nikdy nebylo prokázáno?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

10.9.2020 08:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Nebýt vámi proklínaných uhláků a ropáků ,tak si doma svítíte loučí a svět by neměl řadu vymožeností s nimiž naše civilizace stojí a padá.
Snaha o odklon od fosilních paliv je chvályhodná, ale nic se nemá přehánět.
Tvrdím, že zbožštění OZE ve svém důsledku je pro ŽP škodlivější než solidní plán na postupný odklon od fosilních paliv.
Jak bylo prokázáno většina scénářů IPCC leží již dnes mimo realitu a současný trend oteplování /ochlazování není ničím nepřirozeným.
Co by mělo vzbuzovat vaše obavy je strmý nárůst populace , bezuzdné ničení přírodních zdrojů a exponencionální nárůst syntetických odpadů, které skutečně ohrožuji globální ekologickou stabilitu Země.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2020 10:38 Reaguje na Miroslav Vinkler
Podíl fosilních paliv byl samozřejmě zcela zásadní pro vývoj naší civilizace, bez nich by prostě nebyla.
Jenže negativa s nimi spojená se nahromadila a vývoj jde do další úrovně, do čistých energií. Což považuji za nejvíce potřebné.

Nevím kdo co přehání, ale Západ se vyvíjí daleko rychleji, než náš babišistán, takže se nám to zdá moc rycblé.
Všude solidní plány na odklon od uhlí mají dávno a hlavně je už dávno plní.

U nás zasedá už skoro ROK uhelná komise a výsledek je ABSOLUTNÍ NULA.

Současné oteplování (o ochlazování nic nevím) je dáno lidmi, jinou tak razantní příčinu se najít nepodařilo. A nejspíš ani nepodaří, i selský rozum to říká jasně.

Související negativa související s růstem populace jsou taky nebezpečná, ale CO2 je zatím asi nejhorší.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

10.9.2020 16:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Amen. Takže máme fyzikálne vysvetlenie prudkých zmien končiacej sa doby ľadovej. Mať vašu vieru tak to naozaj ďaleko dotiahnem. Takže stúpnutie hladiny morí o 1.8 cm za 20 rokov je bezprecedentné ale roztopenie ľadovcov tak, že hladina stúpla o 100 metrov je úplne bežné a normálne. Škandinávia doteraz stúpa - dvíha sa pevnina po roztopení ľadovca z doby ľadovej a jej následnom odľahčení.
Odpovědět
MC

Mimo Chodem

10.9.2020 10:58 Reaguje na Vladimir Mertan
Nejde o to, jak vysoko už v minulosti hladina byla, ale o to, že k tak rychlým změnám nikdy nedocházelo (to rychlost změny je alarmující, ne to že dochází ke změnám). Skokové změny mohou samozřejmě nastat (vulkanismus, dopad cizích těles apod.), ale ty nesouvisí s jinak pomalým střídáním ledových a meziledových období.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

10.9.2020 16:35 Reaguje na Mimo Chodem
Vy ste nečítal ten celý odkaz na oslu? Schválne som z neho skopíroval to podstatné:
"Na konci poslednej doby ľadovej, pred asi 14 tisícmi rokmi, sa rozsiahle kontinentálne ľadovce vraj roztápali tak rýchlo, že hladina svetového oceánu stúpla za 300 rokov o 15 metrov. Aj pred 6 800 rokmi hladina rapídne stúpala – v priemere o 1,3 metre za storočie."

Teraz stúpla hladina oceánu o 1.8cm za 20 rokov. Kde je tá náhlosť a bezprecedentnosť?
Odpovědět
MC

Mimo Chodem

10.9.2020 23:50 Reaguje na Vladimir Mertan
Nezlobte se, Osla moc nesleduji ... mám k těm vědeckým kompilacím a výcucům zdrženlivý odpor.

Problém toho grafu na Oslovi je osa X, která má rozsah tisíců let, což se dost špatně porovnává s posledním stoletím (vliv člověka na klima ma jisté zpoždění ... vlastně tak žijeme v důsledcích činů před několika lety), a také obecný předpoklad lineárního chování (trojčlenkové uvažování). Nárust koncentrace CO2 a teploty za posledních 100 let se moc lineárně nechová jakkoli by to bylo příznivé (např. by se dal vývoj lépe odhadovat...)
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

11.9.2020 07:39 Reaguje na Mimo Chodem
Vy ste čítal nejaký iný článok? Bavíme sa o hladine morí a ich kolísaní. Metóda merania je popísaná tu:
Ak hladina v mori stúpa, koraly, ktoré sú viazané na život v určitom hĺbkovom rozmedzí, začnú tvoriť kolónie bližšie k pobrežiu – vlastne len k pôvodnej hranici more - súš, lebo aj tá sa nárastom hladiny posúva smerom do vnútrozemia. Staršie koralové útesy zároveň rastú do výšky, pretože sa nové kolónie snažia dosiahnuť optimálnu hĺbku. Ak tento proces trvá dostatočne dlho, útes narastá do šírky a zároveň sa aj zvyšuje. Práve na tejto skutočnosti založili Mexičania svoj výskum. Vek útesov stanovili presným meraním obsahu a vzájomných pomerov izotopov rozpadovej rady tória (Th - rádioizotopová metóda), s pomocou ďalších stratigrafických metód a porovnávaním s rovnako starými koralovými útesmi na Bahamách. Z veku a nameranej výšky rôzne starých častí koralového útesu zistili, že pred vyše 120timi tisícami rokov hladina oceánu stúpala v priemere o 5 centimetrov za rok a za asi polstoročie stúpla o 2 metre.
Obrázok ako stúpajú oceány je tu: https://www.osel.cz/popisek_old.php?popisek=11820&img=1240398485.jpg 20 cm za 150 rokov.
Odpovědět
ku

karel uzel

10.9.2020 08:56
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/NASA-Satellite-sea-level-rise-observations-1993-Nov-2018.jpg
Asi mají v Leeds jiná data ale já teda nějakou akceleraci stoupání hladiny oceánů nevidím...
Odpovědět
MC

Mimo Chodem

10.9.2020 11:22 Reaguje na karel uzel
Pozor, v té studii se píše pouze o příspěvku Grónska a Antarktidy, ale pak tu máme i jiné ledovce, pumpování hluboké vody do na povrch, teplotní efekty.
Odpovědět
MC

Mimo Chodem

10.9.2020 11:23 Reaguje na Mimo Chodem
Úhrnem jde o ty 3-4 mm, rozpočet viz např. https://essd.copernicus.org/articles/10/1551/2018/essd-10-1551-2018.pdf
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

10.9.2020 09:23
Wow, zase moudré hlavy tady: Vinkler, Milan G, Mertan a samozřejmě Šimůnek. :D
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

10.9.2020 10:07 Reaguje na Petr Eliáš
A já dokonce vidím jednu hloupou hlavu , vlastní názor nemá,ale o ostatních ví vše. Tipnu si na problémy v osobním soužití.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

10.9.2020 10:15 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tak se nedívejte do zrcadla. ;)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

10.9.2020 10:55 Reaguje na Petr Eliáš
Snad se nebudete zlobit, prošel jsem si vaše příspěvky na Ekolistu , a tady je výsledek:

Opět se projevuje vaše posedlost / sklon ke konspiracím.
---
Jste výborný demagog
----------
Věřím jen statistice, kterou si zfalšuji já sám.
--------
Evidentně tomu nerozumíte.
----------
Blbečku? Milouši, ty budeš asi řádný anální alpinista.
-----
Vy máte na to IPCC nějakou úchylku, že Hasane? :-).
---------
Tím, jak tu neustále o někom tvrdíte že je bezcenný, akorát ukazujete svou ubohost.
-------------
Bla bla, pořád stejné kecy. :)
-----------
Vůbec netuším, co to pořád melete.
-------
Kecáte nesmysly, opět. Zvedněte pr... a jeďte se ...
-------
Jste sprostý lhář, nic jiného.
-------
Sám jste lidskej odpad. ;) Je směšné jak tu Vy jako rudý bolševický šváb nadáváte ...
---------
No jo, soudruh se projevil. :D Zase chceš říkat co je práce a co není? Asi ti chybí socík
---------
No, jestli to jsou stejní odborníci jako Vy, s vylhanými docentůrami ze všech známých a ...
--------
Ach jo, to je tak když si někdo zase hraje na odborníka ...
To víte že ano, Brouku Pytlíku. :)
----------
Je to tu jak na sjezdu SPD nebo Trikolóry. Samej myslitel a znalec globálních ..
--------
Ovšem, pro přírodu jsou hlavním nepřítelem ochránci a aktivisté a né rozežraná ...
--------
Bože zase ty vaše bludy. Vaše bláboly mi připomínají ty omezence na fb stránkách SPD, ...
-------
Z těch vašich bludů by jeden opravdu zvracel. Že vás huba nebolí.
-------
To je ale kravina. Tohle vydírání si zkoušejte někde jinde ...
--------
Vy jste ale plácal...
---------
Nene, vrchní agent pro střední Evropu sedí u nás na Hradě.
-------------------------------------------------

Sám musíte seznat, že máte zcela negativní sociální interakci vůči neznámým lidem , kteří vám nic neudělali. Pouze projevili svůj názor.

To už je diagnóza .
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

10.9.2020 11:14 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ne nezlobím se, jen mi je váš výsledek průzkumu mých příspěvků ukradený. :D Ale ano, mám zcela negativní sociální interakci vůči neznámým lidem. Lidem kteří lžou, šíří bluby a kraviny. :D
Odpovědět
MG

Milan G

10.9.2020 12:29 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nene u Eliáše se jedná o duševní pohnutí během šestinedělí s trvalými následky, mezi něž patří i to, že není schopen vlastního názoru.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

10.9.2020 13:14 Reaguje na Milan G
Jen pokračuj Mildo. :-) Co tam máš dál? :)
Odpovědět
MG

Milan G

10.9.2020 13:23 Reaguje na Petr Eliáš
Tohle ti nestačí? :-))))
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

10.9.2020 13:19 Reaguje na Milan G
Mimochodem, jak jsi přišel na to že nemám vlastní názor? :D Že není stejný jako názor tvůj, Vinklera a dalších? :D
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

10.9.2020 16:27 Reaguje na Petr Eliáš
Pan Eliáš chýbajú vám fakty. V mojom príspevku je dokázené, že v minulosti sa hladina oceánu menila veľmi prudko. Je to dokázané na základe rastu koralov, čo je veľmi presná metóda. Ak máte nejaký fakt svedčiaci o tom, že hladina oceánu bola počas celej histórie stabilná, tak ho prosím uveďte.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

11.9.2020 09:24 Reaguje na Vladimir Mertan
Ježiš, co vy a vám podobní máte pořád s tou historií? Článek je o historii? Není. Je o současnosti a o tom že rostoucí hladina oceánů ohrožuje miliony lidí.

Jedna otázka. Kolik milionů lidí bylo ohroženo roustoucí hladinou oceánů před 2,5,10,15,20,100 tisíci lety?

Nikdo vám nevyvrací, že se v historii měnila hladina velmi prudce, ale v tomto případě (pod tímto článkem) má váš argument nulovou hodnotu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

12.9.2020 08:51 Reaguje na Petr Eliáš
Problém je s tvrzením klimaalarmistických lhářů, že je současné oteplení, případně současný úbytek ledovců, "naprosto bezprecedentní".

Když se jim pak dokáže, že tomu tak není, že taková oteplení (a stejně tak i ochlazení) jsou dobře prokazatelná v minulosti, tak najednou má ten důkaz "nulovou hodnotu". Zcela jistě má zápornou hodnotu pro klimaalarmisty, protože vyvrací jejich bezcenné žvásty.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

12.9.2020 09:46 Reaguje na Jan Šimůnek
Ježiš co to zase chlape melete? Píše se v článku něco o tom, že současný úbytek ledovců je bezprecedentní? Nepíše! To akorát vaše partička zdejších diskuzních chytráků si v hlavách vytvořila jakýsi neprůstřelný argument o tom, že když se něco událo v minulosti tak současný děj je zcela v pořádku a nic se neděje a kdokoliv tvrdí něco jiného, tak je akorát klimaalarmista a lhář. A cpete to do všech diskuzí.

Mimochodem, je velmi úsměvné když největší lhář, tlučhuba a nedouk (Vy) na zdejší diskuzi, nadává ostatním do lhářů. :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.9.2020 09:33 Reaguje na Petr Eliáš
1. To, že je současná teplá epizoda "naprosto bezprecedentní, je mantra klimaalatmistů, od Manna s jeho zfalšovanou "hokejkou", až třeba po některé zdejší diskutující. I teroristických organizací, "bojujících za klima".
I to "tání podle nejhoršího scénáře" je jen klimaalarmistický žvást.

2. Nikdy, když jsem vás vyzval, abyste specifikoval, co že jsem napsal za lež, jste tak neučinil. Takže jen nesmyslně blábolíte.
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.9.2020 09:35 Reaguje na Jan Šimůnek
ad 2 Tedy, pokud jste po měsících něco nedopsal do nějaké již neaktivní diskuse, kontrolovat takové věc nehodlám.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.9.2020 10:04 Reaguje na Jan Šimůnek
Jste natvrdlej nebo jen neumíte číst? Kde se v článku píše, že součásné tání ledovců je bezprecedentní?

A ano jste lhář a nedouk. Třeba jak jste tu minule zatvrzele tvrdil, že zahraniční firmy u nás daně neplatí, že je může zaplatit kde chce. To byl takový blábol, že jsme se s hlavní účetní smáli asi půl hodiny...
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.9.2020 13:32 Reaguje na Petr Eliáš
Projděte pár diskusí a uvidíte, kolik příznivců klimaalarmismu se tím ohání.

Pokud jde o ty daně, bylo to opakovaně potvrzeno z různých zdrojů (včetně ekonomů). V rámci EU máme dohody proti dvojímu zdanění, takže nadnárodní firmy si platí daně tam, kde chtějí. Zpravidla ne u nás.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.9.2020 16:34 Reaguje na Jan Šimůnek
Potřetí. Kde se v článku píše, že se jedná o bezprecedentní tání ledovců?

Opravdu nemáte vůbec, ale vůbec, tušení o dohodách proti dvojímu zdanění. Zjednodušeně to vysvětlím. Německa firma u nás má zisk, který zde zdani. Část toho zisku odvede do Německa. V Německu tento zisk už danit nemusí, protože už byl zdaněny u nás.

Z toho plyne, že víte prd a nebo lžete.
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.9.2020 18:31 Reaguje na Petr Eliáš
Problém je, že se to dá udělat i opačně.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.9.2020 10:39
Před chvílí jsem šel ke včelínu kolem dvou bludných balvanů, které sem
přinesly odněkud ze severu kdysi ledovce. I ony roztály a zůstaly zde
pouze ty balvany. Pak zase vyrostly ty ledovce jinde a tak dokola. Být
už tehdy ekoalarmisté, tak se asi zblázní, protože se odlednilo půl
Evropy. Ve středověku se zase zalednilo Grónsko a nic podstatného se na
světě nestalo. Ano pro města v nízkých nadmořských výškách to bude
problém, ale jinde se možná život zlepší. Bude tam tepleji a nebudou
muset pálit fosilní paliva, aby nezmrzli. Budou tak třeba tajgu osévat
pšenicí a v Evropě pěstovat jižní ovoce. No a jinde budou zase pouště
a nebo nové ledovce. Žít v hrůze, co nastane za 100 a více let není
pro jednotlivce podstatné a lidstvo se tomu bude muset přizpůsobit.
Tak už se tomu přizpůsobilo v historii mnohokrát a bude tomu tak
i nyní. Nezvrátí to ani to vědecké zkoumání a ani zoufalé snahy
pár zemí na světě. Zbytek půjde svojí cestou dál, příroda rovněž
a tak se zaměřme na to ovlivnitelné a dosažitelné v rámci jednoho
lidského života. Zanechejme potomkům alespoň takovou krajinu, jakou
jsme převzali my se zvířaty,hmyzem a rostlinami. Neblouzněme o
záchraně planety tím, že budeme vymýšlet utopické návody na její
záchranu. Ono si to planeta vyřeší i bez nás a to doslova. Možná, že
příštími vládci na Zemi budou kůrovci a nebo vlci, což je cíl mnoha
aktivistů, tak proč tomu bránit?
Odpovědět
MC

Mimo Chodem

10.9.2020 11:16 Reaguje na Břetislav Machaček
Jak chcete zanechat potomkům krajinu, jakou jsme převzali, když už ani ten její stav není "k dispozici" a za pár desítek let bude situace zase o dost jiná ... co se týče teplých a studených období v dané lokalitě (jako je Grónsko), jde o jisté nepochopení rozdílu mezi lokálními fluktuacemi a chováním celku (globální změny). Jestli se Země globálně oteplí o 3-4 stupně na konci 21.stol., co čekat na konci 22.stol.?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

10.9.2020 11:32 Reaguje na Mimo Chodem
Co čekat na konci 22. století vám nikdo neřekne,protože to nikdo neví.
Skutečností je, že ledovce zabíraly až 30% souše a skutečností také je, že jich bylo podstatně méně.
Místo nerealistických představ, že globálním inženýrstvím u CO2 se věci vrátí do normálu /otázkou je, co to ten normál vlastně je/ bychom se daleko důrazněji měli zabývat ochranou biodiverzity - druhové pestrosti živých organismů,která je téměř absolutním ukazatelem toho, jak na tom naše životní prostředí skutečně je.
A tady je zaděláno na obrovský průšvih.
Odpovědět
MG

Milan G

10.9.2020 12:34 Reaguje na Mimo Chodem
Kde vy klimaalarmisti berete tu jistotu, že na konci 21.stol se oteplí o 3-4 stupně, jen tak mimochodem jeden stupeň je opravdu velký rozptyl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.9.2020 14:58 Reaguje na Milan G
Nikdo žádnou jistotu nedeklaruje.
Ale jsou zpracovány tři vývojové linie.
Pokud zařežeme CO2 velmi silně, oteplí se jen o 1.5 - 2°C.
Pokud neuděláme nic, oteplí se o 5,7°C
Jenže to znamená totální kolaps wekosystému i lidské civilizace.
Pak se to začne teprve zrychlovat díky pyramidovému jevu, který působí už dnes.
Odpovědět
MG

Milan G

10.9.2020 17:00 Reaguje na Pavel Hanzl
No Mimo Chodem to píše jako, že téměř na jistotu, prostě o 3-4 stupně.

A kde máte tu třetí variantu?
Odpovědět
MC

Mimo Chodem

11.9.2020 00:03 Reaguje na Milan G
Trochu jste zavadil o zajímavý fenomén, určitě jste si ho také všiml. Klimatické scénáře třeba ty od IPCC (od 1 po X stupňů oteplení) jsou poskytovány s odhadem pravděpodobnosti tohoto scénáře (~ konfidenční interval), zatímco odpůrci vlivu člověka na zemské klima se bez konfidenčních intervalů obejdou snadno ... ale proti gustu žádný ...

Co se týče 3-4 stupňů, jistotu nemáme, ale zatím to k tomu bohužel směřuje https://www.pnas.org/content/117/33/19656
Odpovědět
MG

Milan G

11.9.2020 12:22 Reaguje na Mimo Chodem
Vy si vyzobáváte to co se vám k vaší argumentaci hodí. Dokážete tedy určit jak by se muselo změnit klima aby došlo k zvýšení teploty o pouhý jeden stupeň? Mimochodem od roku 1850 do teď došlo k nárůstu toho tak nenáviděného CO2 o pouhých 35%.

Jan Pretel, v jedné své přednášce řekl, že došlo ke zvýšení průměrné/to je důležité slovo/ globální teploty na Zemi v letech 1906-2005 o 0,74 stupně, tohle vypadá už jako dlouhodobý trend, nemyslíte? Tedy za sto let ani ne o jeden stupeň. Proces je nehomogenní, sever má 0,6 a jih pouze 0,2 stupně. Jeho emisní scénáře předpokládají nárust teploty o 0,2 stupně každých deset let. Závěrem se přiklání k názoru , že klimatické změny jsou realitou budoucnosti, že budou regionálně nehomogenní ale co je důležité, že vliv činnosti člověka nelze ani přeceňovat ani podceňovat.

Ten váš odkaz jsem si přečetl a přesně mi to potvrdilo můj názor na vás, pokud sdílíte s těmi pisálky třeba tento názor...RCP8.5 je charakterizován jako extrémní, alarmistický a "zavádějící" , přičemž někteří komentátoři jdou tak daleko, že odmítají jakoukoli studii používající RCP8.5. Tato argumentace je nejen politováníhodná, ale i pokřivená... tak veškerá další diskuse s vámi je naprosto zbytečná. A v kontextu toho považuji jejich tvrzení o 3-4 stupně za lež.

Vzhledem k tomu, že klima představuje komplikovaný nelineární systém, je však úspěch modelů značně omezený, protože modelování klimatu je poplatné teorii chaosu, kde poměrně bezvýznamná vstupní změna, může zcela zásadně pozměnit výsledek. Vyvstává tady otázka jestli je ta bezvýznamná vstupní změna chybou anebo se tak stalo, že to někdo chtěl, že.
Co se týká klimatu, nebylo by to poprvé, kdy se někteří snažili s daty manipulovat.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

10.9.2020 17:04 Reaguje na Břetislav Machaček
https://www.tyzden.sk/casopis/6928/klimaticke-lamento/ autor je geológ, článok si treba prečítať podrobne, je fakt skvelý.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

10.9.2020 17:27 Reaguje na Vladimir Mertan
Tak jsem přečetl -- a měl by si to přečíst i pan Hanzl.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.9.2020 21:18 Reaguje na Vladimir Mertan
Děkuji za tip. Já se pouze laicky zamyslel nad tím vším
táním ledovců a nad tím oteplovacím šílenstvím, ze kterého
se snad máme všichni zbláznit dříve, než skutečně nastane.
Ano chovejme se k přírodě a Zemi s pokorou, ale neblázněme.
Podřídit své životy sledování uhlíkové stopy, prdění
metanu dobytkem, úsporami na úkor chudých atd. se mi hnusí. Nutit důchodce investovat do nového kotle, aby se zadlužili a žili ve stresu do konce života, že budou pokutováni, když
tak neučiní, mě štve. Tak jako lidi nutit platit podporu
OZE, která až tak ekologické úplně nejsou a nebo v zájmu
elektromobility zakazovat méně movitým jezdit s diesly do
měst, jako se už děje v Německu a jinde. Jde tu pouze o kšeftu, jak přinutit kupovat nová auta a stará prodat
na Východ, kam direktiva EÚ nedosáhne. Tam můžou dál
znečišťovat vzduch a oteplovat klima. Tady ale ne, ač
je to na jedné a té samé planetě. Tu řešíme spalování
plynu a uhlí a jinde topí chudí lidé ve slumech plasty
a nebo hoří celé lesy a města plná plastů,dioxinů atd.
Ani tak vyspělé země jako USA, či Austrálie neumí tyto požáry uhasit a čekají na déšť. Co pak můžeme chtít po lidech v Africe, kde by mohli vařit na solárních píckách,
ale oni na ně nemají a topí posledním křovím, které doposud bránilo pouštím v rozšíření. Zabýváme se tu zbytečně prkotinami místo vyřešení chudoby na místě a tolerujeme hospodářskou migraci. Systém se hroutí a pozornost se
odvádí na klimatické změny. Dříve než ony tu budou hladomory
a války o lepší život, kdy se bude Evropa bránit přílivu
stamiliónů migrantů z chudých zemí. Tak se jen hádejme
o 1,3 či O 3,4 cm vyšší hladinu moře za 1OO let a přitom
se už to nemusí lidstva za těch 100 let ani týkat, neboť
tu už ani nebude a nebo tu budou lidé, kteří budou mít
zcela jiné starosti, než klimatické změny za dalších 100
let.
Odpovědět
MG

Milan G

11.9.2020 14:40 Reaguje na Vladimir Mertan
Díky za odkaz, dobrý článek.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.9.2020 19:51
Už se těším, až z pod tajících antarktických ledovců vylezou trosky měst, které má na svých mapách zakresleny Piri Reis. :-)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist