Názory a komentářePokud chcete v této rubrice zveřejnit svůj názor, pošlete nám ho na ekolist@ekolist.cz nebo využijte formulář Přidat názor. Vyhrazujeme si právo nezveřejnit názory vulgární, obsahující nepodložené urážky nebo nesrozumitelně formulované. Pokud výslovně neuvedete opak, předpokládáme, že souhlasíte se zveřejněním vašeho názoru v Ekolistu.cz. Všechny zde prezentované příspěvky vyjadřují názory jejich autorů, nikoli redakce Ekolistu.cz.
Karel Srdečný: Výkupní ceny elektřiny u nových větrných a fotovoltaických elektráren v příštím roce klesnou5.12.2008
Energetický regulační úřad koncem listopadu zveřejnil cenové rozhodnutí na rok 2009. Noví investoři do větrných a fotovoltaických elektráren, kteří zahájí provoz po 1. lednu příštího roku, musí počítat s poklesem minimální výkupní ceny oproti cenám v letošním roce. V případě těchto nových zdrojů klesnou výkupní ceny o 5 %. Ostatní výrobci elektřiny z obnovitelných zdrojů si spíše polepší, s výjimkou těch, kteří využívají tak zvané zelené bonusy, jejichž cena rovněž klesne.
Hanka Hermová: Zapomenuté lesní stezky5.12.2008
Zhruba před dvěma lety mě poprvé zarazil zvláštní rozpor mezi tím, že cyklostezky jsou bez jakýchkoli pochyb všeobecně přijímány jako "ekologické", a skutečností, jak nešetrný zásah jejich výstavba pro přírodu a krajinu znamená. Napsala jsem o tomto rozporu pro Ekolist dva články: Asfalt teče krajinou, který se věnoval výstavbě cyklostezky podobné silnici v Národním parku Šumava, a článek Cyklostezky pro tatrovky, popisující nešetrnou výstavbu cyklostezek v nivách řek. Při hledání odpovědí na otázky, zda je potřeba kvůli rekreaci tolik zasahovat do přírody a krajiny, a do jaké míry se vůbec lidé chtějí rekreovat na cyklostezkách podobných nikoli přírodě, ale spíš silnici, jsem později zjistila, že celý problém vztahu rekreačních cest ke krajině a k jejich uživatelům je většině těch, kdo se zabývají podporou rekreace, zcela lhostejný.
Ivan Sommer: Letitá agónie zimního stadionu v Brně končí28.11.2008
Ještě si pamatuji na křovím, buřinou a pokřivenými stromy porostlou plochu za městským parkem Lužánky v Brně nazývanou Planýrka. Dlouho tam zůstávalo z války dělo, sloužící na hraní děcek z nedalekého ghetta, tehdy se mu říkalo kolonie, v němž přežívali městští vyděděnci v boudách z prken a plechu, k obživě si pěstující trochu zeleniny a ovoce na mýtinách v obstárlých porostech.
Radek Svítil: Bylo to pěkné a bylo toho dost24.11.2008
Rudolf Kunzmann: Nezastupitelná úloha MŽP ČR3.11.2008
Každý kdo jede vlakem dnes již nevnímá, že železniční lokomotivy nejsou na uhlí, ale jsou elektrické. V minulém století byla, bez ohledu na režim, a nejen v tehdejší ČSSR, prosazena velmi správná změna a ekologický přínos přechodem na elektrifikaci železnice, který je neoddiskutovatelný. Tehdy proti byla také lobby: "lobby uhelná" "lobby průmyslová" (vyráběla parní lokomotivy),"lobby nádražácká", která vlastnila a užívala parní lokomotivy. Tvrdé a správné politické rozhodnutí tehdejších představitelů, ale i států v okolí tehdejší ČSSR, v té době zajistilo přechod na elektrifikaci železnic. A neměli to lehké, protože měnili z "gruntu" již používanou a zaběhnutou techniku na železnicích.
Ivan Sommer: Podzimní omyly městské přírody s historizujícími poučeními28.10.2008
I když stále naléhavěji nastupují sychravé podzimní dny, přesto se paprsky občasného slunečního svitu nejrůznějšími odrazy na zdech městských domů zesilují a vytvářejí tak, rozsvětlená, teplá zákoutí a vyvolávají tam větší či menší přeludy jarních dnů, které někdy zvědavé rostlinky vyláká pochlubit se svými květy. Marné jsou však naděje, příchod zimy je neodvratný, tok času nelze obrátit. To jen my lidé nadaní rozumem si to někdy nehodláme přiznat a spřádáme nitky iluzí ve snaze se vymanit z přírody, jestliže ji nerozumíme.
Petiční výbor, Jana Pálková: Otevřený dopis ministrovi dopravy ČR Aleši Řebíčkovi22.10.2008
Vážený pane ministře,
je nepochybně ostudou, že druhé největší město republiky, Brno, je dramaticky přetíženo dopravou. Brno nemá obchvat a veškerá tranzitní doprava musí jet městem. Tranzitní doprava po vstupu do EU dramaticky narostla a dále poroste. V řadě oblastí Brna jsou překračovány zákonné limity hluku a prašnosti. |
komentáře nejnovější nejčtenějšíreklama |