https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cr-bude-usilovat-o-upravu-cilu-eu-v-automobilovem-prumyslu-rekl-fiala
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

ČR bude usilovat o úpravu cílů EU v automobilovém průmyslu, řekl Fiala

4.10.2024 19:28 | PRAHA (ČTK)
Česká republika bude prosazovat úpravy cílů EU v automobilovém průmyslu. Mezi stěžejní úkoly bude patřit urychlení revize zákazu spalovacích motorů a také přehodnocení emisních limitů pro nová osobní auta a dodávky pro příští rok. Zároveň bude usilovat o zavedení mechanismů pro sledování vývoje na automobilovém trhu do strategie EU. Na dnešní tiskové konferenci to uvedli premiér Petr Fiala (ODS) a ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle nich jsou některé současné cíle EU nereálné a ohrožují konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu.
 
"Některé cíle Green Dealu se ukázaly jako nerealistické a budeme se je snažit upravit. Beze změn ohrožujeme budoucnost evropského automobilového průmyslu," řekl Fiala. Česko proto oslovilo další členské státy, které by mohly mít stejné cíle. Podle Kupky jde například o Německo nebo Itálii. Vzniknout by tak měla společná iniciativa podobně smýšlejících členských států.

Hlavním cílem iniciativy bude zejména dřívější přezkum dopadů zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v EU, protože rozvoj elektromobility je podle Fialy pomalejší, než se původně očekávalo. Namísto původně plánovaného roku 2026 by se tak podle něj opatření mělo revidovat už v příštím roce. EU nyní počítá se zákazem prodeje aut se spalovacím motorem po roce 2035. Podle současných plánů se má v roce 2026 udělat revize, která zhodnotí dosavadní přechod na alternativní pohony, tedy zejména elektromobilitu. Přechod k elektromobilům je však podle prodejních čísel pomalejší, než se očekávalo.

Dalším cílem bude také přehodnocení plánovaného snížení emisních limitů pro osobní automobily na rok 2025. "Realita je jiná, než předpokládaly unijní cíle. Pokud budou platit i nadále, tak automobilkám v Evropě hrozí vysoké pokuty a další ztráta konkurenceschopnosti," dodal premiér.

Stát bude na prosazování iniciativy spolupracovat i se Sdružením automobilového průmyslu (AutoSAP). Kupka dnes uvedl, že ve spolupráci se sdružením už oslovil ministry členských zemí s návrhem společného prohlášení, které chce následně poslat Evropské komisi.

Podle prezidenta AutoSAP a člena představenstva Škody Auto Martina Jahna je za současných tržních podmínek prakticky nemožné splnění emisních limitů na nová auto pro příští rok. Automobilkám by podle něj v takovém případě hrozily sankce v řádech stovek miliard korun, což by oslabilo jejich pozici vůči globální konkurenci a další investice. "Proto je nutné provést dřívější revizi cílů oxidu uhličitého," dodal Jahn.

EU v roce 2019 schválila nařízení, které stanovuje výkonnostní limity oxidu uhličitého pro nové osobní automobily a nová lehká užitkové vozidla na roky 2025 a 2030. Loni orgány EU schválily revizi nařízení, které upravily cíle pro rok 2030 a doplnila cíl na rok 2035. Komise má vypracovat revizi nařízení do konce příštího roku. Podle vlády však není možné na revizi čekat do roku 2026.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

4.10.2024 19:33
Co tak najednou, když je " 1minuta po dvanácté ", no !
Odpovědět
HH

Honza Honza

4.10.2024 20:25
Realita je jiná: kdyby se ODS držela svého liberálního programu (kterým se odlišuje od ostatních!), společnost postavená na jednotlivci, pokud možno bez zásahů státu, bez dotací, zákazů, příkazů = přirozeně by odrážela pouze a jenom skutečnou realitu, nemusela by nic revidovat.
Liberální program je nejlepší ze všech programů, odráží skutečnou potřebu společnosti, skutečný zájem většiny. Většina národa nechce zdevastovanou přírodu, ale ani nechce kolaps hospodářství.
Že se EU od tohoto programu odchyluje? To už věděl V. Klaus když ODS zakládal a i s tím ODS zakládal, aby ODS se k EU stavěla rezervovaně, nikoli EU bořit, z ní vystupovat, ale být na EU maximálně nezávislý.
Odpovědět
PP

Petr Pavlata

4.10.2024 20:48
Pozdě.
Celý průmyslový sektor je v EU již není konkurenceschopný.
Jestli nám Fiala chce pomoct, ať vyrazí do USA, dohodne smlouvu na usnadnění migrace firem a kvalifikovaných lidí.
Poslední zhasne.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist