https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/petr-blazek-spalovaci-motor-hrdina-povodni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Petr Blažek: Spalovací motor – hrdina povodní

4.10.2024
Vyprošťovací hasičský tank.
Vyprošťovací hasičský tank.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Jako sedlák si myslím, že nám příroda nedávno zase ukázala, že se s námi mazlit nebude, třebaže si to mnozí aktivisté myslí. I když rozdělíme pole na desetiarové proužky, zasadíme miliardy stromů, stejně čas od času přijdou živelné katastrofy.
 
Mementem letošních povodní bylo opět ukázka toho, že „co je na elektřinu“, tak v době přírodní katastrofy je úplně k ničemu. Už v období dešťů, kdy padaly sloupy, při povodních, kdy byly zatopeny rozvody a dokonce celé trafostanice, a po povodních, kdy lidé potřebovali čerpat vodu a vysoušet domy.

Je to opět ukázka toho, že neexistuje ta jediná správná cesta, kterou nám kdesi nahoře bruselští úředníci stanovili. Ať se to zeleným spoluobčanům nebude líbit, tak hrdinou povodní je spalovací motor. Ten dokázal udržet v chodu v náročných podmínkách tisíce opravárenských aut rozvodných sítí, hasičských aut, evakuačních autobusů, sanitek, vrtulníků, elektrických generátorů a samozřejmě čerpadel.

Není možné zakazovat něco, za co není adekvátní náhrada.

A to se nejedná jenom o ty motory, jedná se i o snadno kdekoliv dostupnou energii do těchto motorů v podobě velké sítě čerpacích stanic. Díky tomu tyto stroje a automobily byly schopné pracovat v kuse několik dní a střídaly se pouze posádky. Něco takového elektromobilita nedokáže nikdy a v extrémních podmínkách typu povodní už vůbec ne, neboť elektřina v kombinaci s vodou je životu nebezpečné prostředí.

Hasičská technika v akci.
Hasičská technika v akci.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

A i když se rozvine pohon na vodík, těžko si můžeme představit, jak někde v terénu doléváme vodík do rozpálené elektrocentrály nebo vodního čerpadla.

Opět se ukázalo, jak je krátkozraké silou prosazovat a dotacemi protlačovat jen pohon na baterie. Je potřeba nechat narovnat trh a buď zrušit dotace, anebo minimálně stejně podpořit vývoj syntetických paliv do spalovacích motorů. Je potřeba potlačit ideologii, protože adekvátní náhrada za tyto motory neexistuje ani na papíře.

Zároveň by se s tím vyřešil problém pohonu zemědělských a stavebních strojů, což nám páni úředníci také ještě nedokázali vysvětlit, čím to nahradíme.

Uvědomuji si, že určitý posun v náhledu na zelenou politiku nastal, ale je potřeba pořád připomínat že nic není zadarmo, i když je to za dotace. Je potřeba si říci, že každý obor prošel nějakým vývojem a slepými cestami a není možné tento vývoj ignorovat. To, že jsme vybudovali systém, který nás dokáže nasytit, obléct a zahřát, není samo sebou.

Není možné tvořit budoucnost pouhými zákazy. Je potřeba hledat cesty a vybírat to nejlepší ne podle ideologických předsudků, ale podle užitných hodnot, včetně ekonomických. Není možné uzavírat uhelné elektrárny, zakazovat spalovací motory, zakazovat umělá hnojiva a herbicidy, jestliže za to nemáme adekvátní náhradu. To je cesta do pekla, sic je dlážděná dobrými úmysly.


reklama

 
foto - Blažek Petr
Petr Blažek
Autor je sedlák.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (99)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Čermák

4.10.2024 04:32
Pěkně napsáno. Poslední dobou je v módě stanovit cíle a nezabývat se už tím, JAK se tam do toho stavu dostat, a co to koho bude stát.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.10.2024 04:52
1*
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

4.10.2024 05:38

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.10.2024 13:04 Reaguje na Michal Ukropec
Pokud máte na mysli komunisty za socialismu, tak ti podstatně více ponechávali prostor odborníkům. I komunisté, např., řešili otázku znečišťování ovzduší, v souvislosti se šetřením uhlí, jako chemické suroviny. A proto budovali plynovody, v návaznosti na výhodné dodávky ze SSSR. Obdobně plánovali budování jaderných elektráren, i jako zdrojů tepla. Víte, že v každém kraji měla být jedna? A že z nich měly vést horkovody do blízkých měst?
Ba ne, komunisté byli mnohem větší realisté než současní ekonadšenci.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

4.10.2024 16:15 Reaguje na Jaroslav Pokorný
To máte v tomto pravdu.
Odpovědět
sv

s v

6.10.2024 17:17 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Kdyby komoušští zloději a diletanti nechávali prostor odborníkům, tak by tuto dříve vyspělou zemi nedovedli zu grunt, a jejich vlastní režim by nešel od válu. Ano na plánování byli komouši kádři, ale to je tak všechno. SKutek utek. Plánování je k ničemu, když jsme za západními zeměmi s volnotržními ekonomikami zaostávali jak v plynofikaci tak v ve výstavbě jaderné energetiky. Přičemž to tam kupodivu neměl na starosti stát ale soukromníci. Stručně řečeno, soukromý podnikatel dokázal více plynofikovat a postavit více jaderných zdrojů než celý komunistický režim pro nějž to byla prý priorita.
Odpovědět
MM

Milan Milan

7.10.2024 20:21 Reaguje na s v
Myslím že "Za grunt" je vedena až teď. Nebýt těch předrevolučních odborníků tak možná doteď nemá Praha dost vody, nebo metro, Vltava přehrady, republika dálnice, byty, vlaky a elktrifikace do každé prdel.e, silnice, vodovody, téměř soběstačnost v potravinách... a to co zdědili po válce za spoušť byl zcela jiný odrazový můstek.
Odpovědět
AI

Animoid II

9.10.2024 21:08 Reaguje na Michal Ukropec
Velice hloupý článek. Dětsky si vylhat argumenty a pak se na ně odvolávat je fakt smutné. Tvrdit o věcech, které jsou dávno vyřešené, že neexistují, svědčí pouze o omezeném vzdělání.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.10.2024 06:00
V EU království rozhoduje ideologie nad rozumem a často i nad přírodními zákony.
Odpovědět
sv

s v

6.10.2024 17:18 Reaguje na Richard Vacek
Například v orbánistánu určitě.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.10.2024 06:34
ono se spíš ukáže, že elektromobilita je "frajeřina" do pěkného počasí.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

4.10.2024 06:53
Nedaleko od nás byl hrdina ten, kdo měl FVE a baterky. Jinak pokud vím, tak se nikde spalovací motor nezakázal, akorát se schválily emisní limity CO2, které se týkají nových osobních automobilů a nových lehkých užitkových vozidel. Ne čerpadel ani hasičské techniky, která má zanedbatelný podíl na celkových emisích CO2 v dopravě. Z tohoto pohledu mi ten text přijde mimo mísu.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

4.10.2024 07:53 Reaguje na Ivo Kohn
1**
Odpovědět
MD

Milan Dostál

4.10.2024 08:02 Reaguje na Ivo Kohn
Možná nechápete, že ekoaktivistům jde o úplný zákaz fosilních paliv, bez domýšlení všech důsledků. Na druhé straně zastánci spalovacích motorů nevolají po zákazu elektromobility, ale po narovnání podmínek. Spalovací motor je v dnešní době jistota, to i při špatných podmínkách. Nehledě na to, že spalovací motory se na celkových emisích CO2 podílejí jen malým zlomkem.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

4.10.2024 08:34 Reaguje na Milan Dostál
Ten malý zlomek byl v roce 2019 v EU 1/4 emisí CO2. K tomu připočtěte těžbu ropy, při které vznikají obrovské úniky metanu a zjistíte, že radikální omezení používání motorů spalujících ropné produkty, je rozumná věc.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.10.2024 08:51 Reaguje na Šimon Špidla
A co když se ukáže, jako externita, že bez motorů budou ztráty na životech třeba 1000 násobné?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.10.2024 09:09 Reaguje na Slavomil Vinkler
Třeba Katrina a odjezd tesel z New Orleansu.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

4.10.2024 11:17 Reaguje na Slavomil Vinkler
Držel bych se tématu článku, který je o posledních povodních ČR. Nějak si nedovedu představit 1000 násobné ztráty při využívání elektromotorů místo spalovacích.
Taky by možná stálo za zmínku, že kdyby lidé neemitovali ve velkém CO2 a CH4, mohly by být ztráty z přírodních katastrof podstatně nižší. Třeba tisícinásobně, abych vás chytil za slovo.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.10.2024 13:10 Reaguje na Šimon Špidla
Také jsem míval takové názory, dokud jsem si nepřečetl, že při erupci sopky Mt St. Helens se do ovzduší uvolnilo více CO2 než kolik ho vyprodukovalo lidstvo za posledních 200 let.
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.10.2024 13:25 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Tak to jste četl dost blbě. :D :D
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.10.2024 15:56 Reaguje na Šimon Špidla
Stačí se podívat na katastrofy jinde a zejména v minulosti, kdy neemitovali sodovkáč.
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.10.2024 08:56 Reaguje na Šimon Špidla
Bacha, hlídejte si aktuální stav dogmat toho vašeho oteplistického náboženství. Zdá se, že to, co ještě nedávno bylo žvástem proruských milovníků zastaralých technologií může být zase akceptovaným faktem.
Prostě už se i na oficiální úrovni začlo tichounce říkat, že ty císařovy nové šaty možná jsou trochu hůř vidět.
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.10.2024 11:05 Reaguje na Viktor Šedivý
Nějaké vysvětlení, proč je p. Špidla nějak spojený s ,,oteplistickým náboženstvím,,? Plz. vynechte to dacanské blábolení...
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.10.2024 16:15 Reaguje na Petr Elias
Kecy o zhoubném CO2 jsou snad součástí oteplistických rituálů, ne?

A v tomto konkrétním případě jde o zavádějící výroky o 1/4 emisí ... ovšem asi z 8% světového podílu, takže vlastně cca 2% - a to je jen o maličko víc než úplně zanedbatelné nic.

Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.10.2024 09:37 Reaguje na Šimon Špidla
Jak jednoduše by to všechno mohlo fungovat, kdyby veškerý fosilní uhlík dostal adekvátní cenu, trh by hledal nejvhodnější nastavení a politici by se do toho již více nemontovali.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.10.2024 10:13 Reaguje na Šimon Špidla
A co když se ukáže, že CO2 přináší více užitku než škody? Že s ním přichází teplá perioda s bohatší úrodou? Se zelenější planetou? Tak, jak to bylo vždy v minulosti?
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.10.2024 10:21 Reaguje na Richard Vacek
Pro tebe, jako velkého ignoranta, to tak jistě vždy bude. :)
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.10.2024 10:47 Reaguje na Petr Elias
O teplých periodách a jejich pozitivech se snad učí i ve školách. Za předchozí doby meziledové bylo (globálně) tepleji a hladiny moří byly o 5m výše. Něčemu takovému chce Brusel zabránit? Víte, jaké energetické toky se v tom pohybují a o kolik řádů méně má pod svou kontrolou lidstvo?
Kdo se zajímá o klima do hluboké historie Země, tak i ví, že dnes žijeme v éře nízkých globálních teplot a nízkého obsahu CO2 v atmosféře:
https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide_in_Earth%27s_atmosphere#/media/File:Phanerozoic_Carbon_Dioxide.png
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.10.2024 11:01 Reaguje na Richard Vacek
Jen pokračuj. Mě je to stejně buřt co píšeš. :D
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.10.2024 15:59 Reaguje na Petr Elias
Nedbat na názory jiných je ortodoxní víra.
Světe div se. A na Sahaře už jsou povodně.
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.10.2024 16:07 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ortodoxní víra je to, že tu jistý člověk roky vyřvává že k. změna má jen a pouze pozitivní vliv. :D
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.10.2024 09:07 Reaguje na Petr Elias
Ad a) neznám změnu jen s pozitivním vlivem,
ad b) neznám toho člověka co máte na mysli.
Zato vy jen trolíte.
Odpovědět
PE

Petr Elias

8.10.2024 13:55 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tak určitě. ;)
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.10.2024 08:43 Reaguje na Milan Dostál
On to zas tak malý zlomek není...;)
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.10.2024 08:56 Reaguje na Petr Elias
Nižší jednotky procent světových emisí. To je hodně?
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.10.2024 10:27 Reaguje na Viktor Šedivý
Hmm...Cca 8 gigatun co2 ročně jsou nižší jednotky (doprava spal. celkem)? :)
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.10.2024 16:26 Reaguje na Petr Elias
Ano, podíl Evropy jsou jednotky procent - čili vcelku zanedbatelné.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

4.10.2024 09:46 Reaguje na Petr Elias
Hlavně záleží co si do výpočtu dosadíte jako celkové emise, jinak je to kouzlení s čísly a podvod. Vážně stojí za zničení evropského průmyslu a úpadku evropské civilizace( vidíme v přímém přenosu), omezení globálně bezvýznamného množství CO2?
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

5.10.2024 12:21 Reaguje na Milan Dostál
Ne možná, ale evidentně (na základě té Vaší poslední věty) nechápete, že ten spor není vůbec o technologii samotné, ale o tom, kolik emisí jaký druh pohonu vyprodukuje. Jinak autor sám v článku nezpochybnil potřebu snižovat emise CO2.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

4.10.2024 08:22 Reaguje na Ivo Kohn
Páni úředníci nejsou od toho,aby tvořili.Mají jinou úlohu a jsou samozřejmě potřeba a čest i jejich práci.
Jako venkovský zvěrolékař již dlouho používám lehké malé offroady,benziňáky,auta pro silnice na tuto práci nestačí.
Ten text úplně mimo mísu není.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.10.2024 08:49 Reaguje na Ivo Kohn
No nezakázal, ale zakázal. Ten nový se nedá fyzikálně vyrobit.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

5.10.2024 12:06 Reaguje na Slavomil Vinkler
Není to o technologii motoru, ale o vyprodukovaných emisích CO2. Pokud ho budete provozovat na "emisně neutrální" palivo, tak se na stávající technologii nemusí nic měnit. Druhá otázka je cena za takové palivo, ale to nebylo předmětem článku, vyjma zmínky o žádoucí větší podpoře syntetických paliv (což fakticky znamená podporu OZE/jádra).
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.10.2024 08:51 Reaguje na Ivo Kohn
Ale ano, spalovací motor se zakazují resp. je v plánu zakázat úplně produkci aut se spalovacím motorem.
Emisní normy jsou také zákazem, jen zcela minimálně skrytým - pokud posunu požadované parametry (emise) na samé hranice teoreticky možného, de facto danou technologii zakazuji.

Že se zákazy přímo nedotýkají hasičské techniky je málo platné, pokud spalovací motor zakážete všude jinde.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.10.2024 10:08 Reaguje na Viktor Šedivý
Asi tak.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

4.10.2024 11:17 Reaguje na Viktor Šedivý
Přesně tak. Spalovací motory pro hasiče jsou výsledkem vývoje spalovacích motorů pro všechny. Pokud se zakážou spalovací motory pro všechny a povolí jen ty pro hasiče, vyjde to časem nastejno jako zákaz, protože jen pro hasiče nikdo žádný nový motor nebude zdokonalovat a vyvíjet. To by ty motory pro jenom desítky nebo stovky hasičských aut vyšly zatraceně draho. Místo toho jenom Evropa získá další závislost na cizích produktech. Až ty stávající evropské zatím dokonalé hasičské spalovací motory zastarají, vyjde mnohem výhodněji pro hasiče nakupovat spalovací motory z těch zemí a regionů, kde nedali prostor na větší rozšíření zelené nákazy. A kde proto s vývojem spalovacích motorů pro všechny nepřestali a dále je vyvíjeli a zdokonalovali.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

6.10.2024 20:27 Reaguje na Radim Polášek
Taky by mne moc zajímalo, kdo ty spalovací motory pouze pro hasiče vyrobí a kolik budou stát.
Protože kusová výroba je a)pro výrobce nezajímavá a b)pro odběratele sakra drahá.

Odpovědět
RP

Radim Polášek

8.10.2024 11:08 Reaguje na Karel Ploranský
Přesně tak.
Pokud to takhle dopadne, tak mnohem spíš se budou spalovací motory pro hasiče dovážet ze zemí, kde zelené bláznění utnuli hned na začátku a spalovací motory pro běžné užití nepřestali vyvíjet a prodávat. Přirozeně cena bude vysoká, protože budou asi mít monopol.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

5.10.2024 12:09 Reaguje na Viktor Šedivý
Limity Vás můžou zajímat v případě spalování fosilního uhlíku, ale ne v případě "emisně neutrálního" paliva.
Odpovědět
RI

Roman Iška

4.10.2024 10:59 Reaguje na Ivo Kohn
Ano nezakázal. Ovšem postup je stejný, jako třeba hypotetický příkaz, že po chodníku se můžete pohybovat chůzí rychlostí vyšší jak 50 km/h. Nikdo na tu rychlost nedosáhne, fyzika se nedá ohnout (tak jak si ekoteroristi myslí) ale chození po chodníku nebylo zakázáno. Tak postupuje EU.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

5.10.2024 12:27 Reaguje na Roman Iška
Opakoval bych se, reakce ve stejném duchu jako na předchozí komentáře.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.10.2024 13:07 Reaguje na Ivo Kohn
Vy jste ještě nečetl úvahy, že by na baterky měla být i nákladní doprava? To už by snad byly lepší troleje i nad silnicemi.
I když - v 90. letech se začala propagovat přeprava nejen kontejnerů, ale i kamionů na vagonech. V Břeclavi, kde jsem tenkrát pracoval, se začalo budovat překladiště. Kdeže ty doby jsou. Místo překladiště je autobusové nádraží a kamiony dál, a ve stále větším množství, brázdí evropské silnice.
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.10.2024 20:09 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Když tyhle kamiony na vlacích jsou tak zoufale neefektivní.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

4.10.2024 13:33 Reaguje na Ivo Kohn
1*
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.10.2024 11:13
U nás jednomu pánovi zaplavila voda garáž i s elektrokolem. Do teď neměl
odvahu garáž otevřít a dotknout se kola, které mělo před zaplavením plně
nabitou baterii. Neví, co může od té baterie čekat a zda se už nevybila
po zaplavení. Ptal se prodejce a ten mu pouze odpověděl, že mu radí, aby
byl opatrný. V hospodě mu chlapi radili kolo vytáhnout z garáže na laně
ven a nechat ho tam ležet přes noc, než ho "uklidí" nepřízpůsobiví. Ti
asi budou vědět co s tím a on se zbaví starostí, co s vrakem kola.
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.10.2024 11:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Jojo, kdyby měl standardní naftové či benzínové kolo, tak se mu to nestalo. ;)
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.10.2024 13:02 Reaguje na Petr Elias
utopeného fichtla dokázal dřív zprovoznit každý šikovný odrostlejší vesnický školák a ještě teď se takoví najdou. potřebuje k tomu víceméně kladivo, kleště a hadr.

jo mimochodem, utopené elektrokolo není sud nitroglycerinu. voda odteče, kolo vyschne, a v servisu to můžou vesele zkoušet rozdejchat. už jste slyšeli o důchodci na elektrokole co na výletě zmokl a zabilo jej zkratované elektrokolo? já taky ne.
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.10.2024 13:10 Reaguje na Lukas B.
naproti tomu požár elektrokola v garáži je docela pěkná pojistná událost. a takový požár elektromobilu v parteru bytového domu o pěti podlažích a s jediným schodištěm může být docela mazec.

mimochodem, doporučený hasební zásah v případě elektromobilu je jeho utopení v dostatečně velkém objemu vody.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.10.2024 13:15 Reaguje na Lukas B.
Ale po internetu koluje video natočené kamerou ve výtahu (je to snad fake?). Muž si veze z bytu baterku na kolo do přízemí, a ta baterka mu chytne. V přízemí zácranka vytáhne z výtahu ohořelou mrtvolu.
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.10.2024 13:34 Reaguje na Jaroslav Pokorný
to jsem neviděl. nicméně elektrokola existují už pár let (moji starouškové je mají asi deset let a nebyli zdaleka první z té jejich party) a použitelné nové elektrokolo si můžete koupit za půlku průměrného platu. a tak se mezi lidmi pohybuje spousta elektrokol, špatně udržovaná, bazarová, kradená, všelijak flikovaná... běžné baterie mají něco málo přes kilowatthodiny (plusmínus 2 megadžauly), to je jako hromádečka třísek na zátop. na zabití a popálení to samozřejmě úplně stačí, ale na ohořelou mrtvolu?
naproti tomu taková baterie v elektromobilu představuje (přepočteno na energii) pořádný kanyst benzínu, a to už něco dokáže. dokud je elektromobil víceméně luxusní zboží pro ty, co mají i na servis a nemají potřebu se v tom amatérsky a lacino vrtat, ale jestli jednou budou mezi lidmi ve větším počtu všelijak flikované ojetiny - brrrrr!
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.10.2024 13:35 Reaguje na Lukas B.
pardon, vypadlo mi slovíčko. oprava:
... běžné baterie elektrokol mají něco přes půl kilowatthodiny....
Odpovědět
RP

Radim Polášek

4.10.2024 15:23 Reaguje na Břetislav Machaček
Těžko říct bez znalosti konkrétní baterky. V baterce bude poničená elektronika, protože byla pod proudem. Ale u baterky na kolo bývá ta elektronika poměrně jednoduchá a články, ze kterých je baterka složená, bývají běžné sériové.
Jestli to jde, doporučoval bych baterku opatrně rozebrat a články odpojit od elektroniky. A pak zkusit servis nebo odborníka, kteří takové baterky skládají, jestli by to nerenovovali.
Problém bude spíš vlastní elektrokolo, protože pokud tam byla připojená nabitá baterka, tak i část elektroniky elektrokola může být zničená. Ale elektrokolo by tu elektroniku moc složitou mít nemělo, tam by mohlo jít, pokud to jde rozebrat a nebylo to poškozené, to zprovoznit klasickým způsobem stejně jako se třeba dá zprovoznit elektronika zatopeného počítače. To znamená za mokra rozebrané vyčistit od bláta, ještě propláchnout destilkou, korozní zplodiny neutralizovat třeba zředenou čpavkovou vodou a na závěr neutralizovat a kontakty stabilizovat alkoholem, třeba izopropylalkoholem.
Nebezpečí, že to začne hořet je, pokud tam měl klasické lithiové články. Ale není moc velké. Pokud tam měl články LiFePO4, tak by to nemělo vůbec nějak hořet.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

6.10.2024 23:28 Reaguje na Radim Polášek
Dlouhodobě zatopená komerční elektronika s připojenou nabitou baterkou je problém kvůli elektrolýze.Kvůli ní zkorodují propojovací konektory,z produktů elektrolýzy se udělají vodivé cesticky, mnohdy skryté pod pájecím lakem.Čistá voda moc dobrý elektrolyt není(destilovaná vůbec) se znečištěnou je to horší.Zatopením postižená elektronika ke které byla připojena nabitá baterka(ke každému litiovému článku je trvale připojena ochranná elektronika, při jejímž vyřazení hrozí i destrukce článku!) bude i po vyčištění a zprovoznění mnohem více poruchová a nabijení dlouhodobě zaplavené baterie bych se vysloveně bál a prováděl bych ho dostatečně daleko od lidí i budov i když s nabíjením zaplaveného a vysušeného elektrokola zkušenost nemám.Myslím, že baterie elktrokol ochranu proti dlouhodobému ponoření nemají běžně garantovanou.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

8.10.2024 11:12 Reaguje na Jaroslav Bobr
Tak nějak to bude.
Jinak ale pokud tam není baterka a poničení ve vodě elektrolýzou , všelijaké konektory a kontakty by měly jít oživit správným vypráním a ošetřením třeba alkoholem. Izopropylalkoholem a podobně. Otázka je, jestli by to u složitějšího zařízení, jako je elektrokolo nebo dokonce elektromobil stačilo.
Odpovědět
FF

Filip Fuksa

4.10.2024 11:16
Hele, pojďme trochu rozlišovat a zklidnit žílu. Obecný fňuk na téma „Bruselský diktát“ a „ošklivé dotace“ je k ničemu.

1) příčinou růstu průměrné globální teploty je spalování fosilních paliv.
2) růstu průměrné globální teploty ozhrožuje stabilitu planetárních systémů, na kterých jsme jako společnost závislí.
3) změna klimatu zvyšuje pravděpodobnost podobných extrémů, jako jsme zažili a ovlivnila i tyto povodně (pravděpobnější 2x, +7 % srážek)
4) emise z dopravy dělají v ČR přibližně 16 % emisí.
5) zemědělská, hasičská a další technika, která se využívala při povodních z toho dělá minimum - a ano, věci na baterky v tomto ohledu nedávají smysl. Ale to neznamená, že...
6) EV potřebujeme dostat především od IAD a do nákladní dálkové dopravy. (U kamionů to jde řešit i jinak.) Prostě ne všechno jde baterkami řešit... Nedělejme ze sebe prosím kretény.
7) ad zrušení dotací - nemám s tím problém, když ale opravdu zrušíme všechny, třeba i ty na fosilní paliv.
8) největší příjemcí dotací z EU jsou zemědělci.
9) trochu mne mrzí, že autor kritizuje, ale nepřináší řešení.
10) sorry, ale náhrady za uhelné elektrárny jsou, dokonce jsou levnější, i za hnojiva a herbicidy atd. Jen je neaplikujeme.
11) odkaz na „nemůžeme to měnit, dokud nebude mít 100% náhradu“ je trochu k prdu – vy máte nějakou další planetu, kam se budeme stěhovat?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

4.10.2024 11:22 Reaguje na Filip Fuksa
Ad 10) Jaké máme náhrady za uhelné elektrárny a dokonce jsou levnějším řešením?
Odpovědět
FF

Filip Fuksa

9.10.2024 15:42 Reaguje na Jaroslav Studnička
Drtivou část z nich prostě nepotřebujeme a když stoupne cena povolenky jen je budeme dotovat. Potřebujeme pravděpodobně zachovat Ledvice, jinak nic moc. https://faktaoklimatu.cz/assets-local/publications/2024-vyroba-elektriny-v-cesku-bez-uhli.pdf
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.10.2024 16:00 Reaguje na Filip Fuksa
A elektřinu budeme vyrábět kde?

("Fakta o klimatu" je čistá propaganda, tím raději moc neargumentujte.)
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.10.2024 12:54 Reaguje na Filip Fuksa
Marně hledám bod, s kterým by se dalo souhlasit.
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.10.2024 13:05 Reaguje na Jarka O.
s bodem 4 se snad souhlasit dá. všechno ostatní jsou takové čtvrtpravdičky. pamatujete jaké básničky skládal Pavel Kohout zamlada? to mě naplňuje optimismem, dnešní upřímní budovatelé světlých zítřků také mají šanci.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.10.2024 16:07 Reaguje na Lukas B.
Jako třeba tu "Stál mladý voják na stráži"?
No tu jsme našli v knihovně útvaru v 70 roce. Bohužel mi ji tam někdo ukradl a tak nemám originál.
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.10.2024 19:36 Reaguje na Slavomil Vinkler
já si Pavla Kohouts nesmírně vážím a obdivuji jej za to, jak se dokázal k svému mladistvému pomýlení později postavit. doufám, že i dnešní svazáci najdou sílu přiznat jak v nejlepším úmyslu "pomáhali ďáblu".
Odpovědět
FF

Filip Fuksa

9.10.2024 15:42 Reaguje na Lukas B.
Argumenty kďe?
Odpovědět
FF

Filip Fuksa

9.10.2024 15:42 Reaguje na Jarka O.
Argumenty kďe?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.10.2024 13:23 Reaguje na Filip Fuksa
Ad 1) Je to prokázáno??
Ad 2) Planetární systémy se stále mění, i lidé se musejí přizpůsobovat, protože opačně to nejde.
Ad 3) S tím se dá souhlasit.
Ad 4) Asi souhlas.
Ad 5) Souhlas.
Ad 6) Ano - dálková přeprava se může dít třebas po železnici.
Ad 7) Souhlas.
Ad 8) Proč? Protože chceme mít dostatek levných potravin.
Ad 9) Zřejmě není ani politik ani odborník.
Ad 10) Můžete konkretizovat? K těm hnojivům: Můj dědeček, naroz. 1887, říkával: "Teprve když se začaly práškovat pole, přestala bída."
Ad 11) Souhlas, změny jsou nutně postupné. Jsou to ale úřady, zákony, které požadují, aby nové metody a prostředky byly jen ty nej, nej, nej!
Odpovědět
FF

Filip Fuksa

9.10.2024 15:46 Reaguje na Jaroslav Pokorný
1) ano
2) adaptaci potřebujeme ale bez mitigace je to k ničemu.
8) když fňuká nad dotacemi, tak ať je nebere na nic. Já to zemědělcům neberu, nechť je mají, ale ať mi tady pak nepíšou, jak jiné dotace jsou blbě.
9) to může i bez toho aby byl odporník nebo politik.
10) nerozporuji přínos hnojiv, ale váš dědeček jistě říkal i:„Čeho je moc, toho je příliš.“
Odpovědět
PB

Petr Blažek

4.10.2024 18:39 Reaguje na Filip Fuksa
ad 1-6 Ani jedním slovem se nezmiňuji o tom, že máme zachovat fosilní paliva.
Ad 8 Byl bych velmi rád kdyby byly všechny dotace zrušeny a vy si museli kupovat zemědělské výrobky za jejich skutečnou cenu. Jakmile hrozí jakékoliv zvýšení ceny potravin (třeba vajíčka o 2Kč), už zasedá vláda a řeší to. Pravidlo chléb a hry platí více jak 2000 let a lid dá vládě pokoj.
Ad 9 Řešení je vedle elektromobility a vodíkových pohonů, vývoj a výroba syntetických paliv. Kritizuji pouze vyhlášení jedné a jediné správné cesty, kterou tvrdě prosazují pomocí, čímž naprosto umrtvují vývoj jiných technologií.
Ad 10 Podívejte se na svůj účet za elektřinu před 10 lety a dnes. O zemědělství toho evidentně moc nevíte, tak to nejdříve někde zkuste jak to nahradíte.
Ad 11 , Ano můžeme všechno zakázat- zdražit. Vyrobit si v Evropě sociální neklid a nechat vyrůst extrémistické strany (ostatně to už se děje). Ale hlavně , že budeme šťastní jak Evropa zachránila planetu.

Odpovědět
FF

Filip Fuksa

9.10.2024 15:53 Reaguje na Petr Blažek
Díky za reakci – ad 1-6 sorry, už jsem asi unavený, ale jak jste to tam výsleovně nenapsal, tak jsem to bral, že jste jasně proti snižování fosilních paliv.

Ad8) já jsem kritický vůči celé řadě dotací a systému jejich vyplácení. A argument „chléb a hry“ je fér, stejně tak je to u dotací na FVE apod.

Ad9) moje zkušenost je, že ty jiné technologie nejsou komerčně schopné uspět. Nemyslím, že se to „tlačí“ – vemte si snahy ČR o vodíkovou infrastrukturu – katastrofa...

ad10) měl jsem být přesnější. Ad elektrárny – pokud stoupne povolenka vlastníci to povypínají. Ad herbicidy – psal jsem to již výše, čeho je moc, toho je příliš. Zemědělství nemá plnit jen roli „naplnit bachory“ ale i péči o krajinu, adaptaci na klima apod. A v mnoha ohledech je zemědělství blízké přírody docela fajn, má sice menší výnosy, ale má zas nižší náklady. Ale jistě, je to složitější, zas na druhou stranu, současný stav je spíše k prdu...

Ad11) pro snižování emisí budeme prostě některé technologie nuceni „zakazovat“ ať už přímo nebo přes například povolenky. A nemůžeme si dovolit zakazovat, „až bude 100 % náhrada“nebude. že ta nikdy nebude.
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.10.2024 16:01 Reaguje na Filip Fuksa
ad 11) jsou věci, které zakázat nemůžeme, ať už náboženství velí cokoli.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.10.2024 13:07 Reaguje na Filip Fuksa
Mohl byste mi prosím sdělit, jakou levnější náhradu byste měl za hnojiva a herbicidy? Opravdu mě to zajímá, to je hodno Nobelovy ceny.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

4.10.2024 11:17
Přesně napsáno, velmi dobrý článek.
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.10.2024 13:07
a co teprve na bojišti! jak nám pěkně bojují ty elektrotanky nabíjené ze solárů a ovládané těhotnými vojandami ve slušivých uniformách.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.10.2024 13:24 Reaguje na Lukas B.
Jenže polovina těch německých tanků byla nepojízdná.
Odpovědět
MM

Miroslav Matula

4.10.2024 13:39
Vůbec nechápu, proč by měl být spalovací motor hrdinou. Hrdinové byli lidi, co pomáhali. A z vlastní zkušenosti mohu říci, že mě při povodních zachraňují elektrická čerpadla. Tentokrát jsem od rána doufal, že vydrží do příjezdu hasičů, a moc mi večer pomohli, i díky jejich spalovacímu čerpadlu. Zatím si nedovedu představit, že by jejich čerpadlo jelo na baterie. Ale musím vám také říci, že má elektromotorka ujela za povodní 32km, většinu v hluboké vodě, a moc mi pomohla. Projela i tam, kde se zastavil terénní mercedes i dodávka. Myslím, že spíše chybou řidiče. A podotýkám, že jsem si elektromotorku koupil bez nějakých dotací, a jsem spokojen
Odpovědět

Radek Čuda

4.10.2024 14:15
Zcela jednoduše ... hrdinou není ani spalovák, ani elektromotor. A stejně tak ani jeden není padouchem nebo problémem a každý najde své uplatnění, někdy a někde je lepší ten, jindy a jinde zase onen.

Problémem je jen a pouze ta nablblá regulace, která prosazuje jeden z nich bez ohledu na cokoli dalšího a kurví trh, který by si bez ní s tím zdánlivým dilematem ... který z motorů si pro konkrétní potřebu pořídit ... bez problémů poradil.
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.10.2024 14:29 Reaguje na Radek Čuda
přesně tak. mám dvě řetězové pily a každá je dobrá na něco jiného. jedna smrdí a řve jak kráva a musí se udržovat, ale můžu s ní tam, kam mi nedosáhne kabel, druhá právě naopak.
Odpovědět

Radek Čuda

4.10.2024 14:43 Reaguje na Lukas B.
Ideální příklad, a to jej můžeme ještě rozšířit o akučko ... prostě každé má svoje a já holt potřebuju na svých cca 350 m2 zahrady hodně jinou sekačku, než soused na chalupě, který když poseká u sebe i u nás (jsme mu za to vděční!!!), tak to hodí pár tisíc metrů. Nehledě samozřejmě na to, že on seká trochu jinak než já tu svoji parodii na anglický trávník:-).
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

6.10.2024 20:32 Reaguje na Radek Čuda
1**
Odpovědět

Josef Škarpa

4.10.2024 17:49
Oni někde nějací hasiči mají vybavení, které není založené na spalovacích motorech? Není tento článek jen klasické "vlamování do otevřených dveří" resp. řešení neexistujícího problému?
Odpovědět
PB

Petr Blažek

4.10.2024 18:59 Reaguje na Josef Škarpa
Aby jste se nedivil. Již dnes máme v ČR jak sanitky tak hasičské auta na baterky. Politici aby se zviditelnili vymýšlejí různé blbosti. A nemusím snad zdůrazňovat , že cena těchto produktů je výrazně vyšší než u klasických motorů.
Odpovědět
PD

Pavel Dvořák

5.10.2024 09:08
"Není možné zakazovat něco, za co není adekvátní náhrada."

Jasně. Třeba atomovku. Zamoření místa radioaktivitou je jen nechtěný vedlejší produkt, kvůli tomu se atomovka nepoužívá. Se podívejte třeba na Paramo Půlkobylovice. Ten areál je obrovský. Kolik munice by se na to vyplejtvalo. Jestli budou toho Rusa i nadále provokovat, Rus to celý uklidí jednou ranou.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

5.10.2024 21:05
Až na ty hnědouhelné elektrárny SKVĚLĚ NAPSÁNO! Tyto zastaralé a špinavé elektrárny, už dávno měly být uzavřeny - v 90. letech s tímto závazkem přijala Klausova vláda memorandum, že pokud daňoví poplatníci zaplatí 10x násobné zdražení dostavby Temelína, skončí znečišťování ovzduší s fatálními následky na zdraví obyvatelstva.
A REALITA?! Z ČEZu jsou financovány vládní strany a na ně napojení oligarchové, kteří dostali za korunu supr špinavý ale po Fialově podvodu se zastropováním SUPER výdělečné stroje na peníze (a tisíce nadúmrtí ročně)... přitom ČEZ je měl odstavit. Křetínský i Tykač bohatnou v řádech desítek až stovek miliard ročně (10 000 milionů za rok !!!).
Jsme čistí exportéři el.energie, ze které daňoví poplatníci nemají takřka nic, protože oba mafiáni-oligarchové neplatí daně ze zisku (Kypr)!!!
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.10.2024 09:11 Reaguje na Pavel Karel
No a kde jsou důkazy k tvrzení o statisících odúmrtí?
Odpovědět
PK

Pavel Karel

8.10.2024 09:07 Reaguje na Slavomil Vinkler
Něco pro trolla...
https://www.greenpeace.org/czech/tiskova-zprava/4482/elektrarna-pocerady-predcasne-zabije-rocne-111-lidi-a-1000-zasahne-nadlimitnim-spadem-rtuti/
Odpovědět
PB

Petr Blažek

6.10.2024 09:38 Reaguje na Pavel Karel
Souhlasím, ale bohužel, jak jsem již psal jinde, musíme být těmto pánům vděční za to, že už nás (Evropu) dávno nepostihl blackout.,
Odpovědět
PD

Pavel Dvořák

7.10.2024 03:14 Reaguje na Petr Blažek
Jako že máme být vděčni těm zmetkům, že si ty elektrárny urvali pro sebe?
Odpovědět
PD

Pavel Dvořák

7.10.2024 03:32 Reaguje na Pavel Dvořák
Já chci taky nějakou pěknou uhelnou elektrárnu, která na mě bude vydělávat. Bohužel privatizátorské svině je rozkradly už v době, kdy jsem byl internovanej na základce, tak už na mě žádná nezbyla.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

8.10.2024 09:14 Reaguje na Petr Blažek
Proč by nás měl postihnout, pokud produkce hnědouhelných elektráren v podstatě představuje celý objem vývozu elektřiny? Je to jenom o tom, avy si oligarchové a potažmo stranické pokladny parlamentních stran namastili kapsy...
"Elektrárna Počerady vyrábí 40 % z přebytku elektřiny České republiky, který vyvážíme. "
Zdroj:
https://www.greenpeace.org/czech/clanek/4199/nejsmradlavejsi-vyfuk-ceske-republiky-elektrarna-pocerady/
Odpovědět
LS

Luboš Sedlák

6.10.2024 10:01
NEOLUDITÉ
Odpovědět
AI

Animoid II

9.10.2024 21:09
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist