https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/tomas-pilik-vlada-se-vydala-na-cestu-vedouci-ke-znarodneni-prav-vlastniku-lesnich-a-zemedelskych-pozemku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tomáš Pilík: Vláda se vydala na cestu, vedoucí ke znárodnění práv vlastníků lesních a zemědělských pozemků

3.10.2024
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V rámci připravované novely zákona o myslivosti podnikla vláda pětikoalice legislativní kroky ke znárodnění práv vlastníků lesních a zemědělských pozemků týkajících se výkonu práva myslivosti.
 

Současný zákon je na straně vlastníků

Současně účinný zákon o myslivosti je nastaven tak, že výkon práva myslivosti náleží vlastníkům pozemků, kteří se sdružují do tzv. honebních společenstev. Honební společenstva jsou držiteli honiteb, což jsou území, na kterých lze vykonávat právo myslivosti. Rozhodování vlastníků pozemků v rámci honebních společenstev probíhá při hlasování na valné hromadě, kde se počet hlasů jednoho vlastníka odvíjí od výměry vlastněných pozemků (každý započatý hektar = 1 hlas). Dle základních demokratických principů je zřejmé, že o chodu honitby s výměrou např. 1000 hektarů nemůže sám o sobě rozhodovat vlastník, který v ní vlastní pouhých 30 hektarů pozemků. Rozhodování je tak založeno na vzájemné dohodě, a především vůli většiny vlastníků.

Novela zákona o myslivosti odebírá právo vlastníkům pozemků a nově je přiznává subjektům zemědělsky hospodařícím na honebních pozemcích

Na první pohled by se mohlo zdát, že jde o největší možný stupeň demokracie, avšak Ministerstvo zemědělství pod vedením ministra Marka Výborného spolu s radikálně smýšlejícími frakcemi navázanými na určité, byť nepočetné, lobbistické skupiny z řad moderních zemědělců, radikálních lesníků a nestátních ochranářských organizací tohoto názoru nejsou. Do návrhu novely zákona o myslivosti se tak dostal institut jako vystřižený z Hradeckého programu Komunistické strany Československa z roku 1947. Konkrétně jde o to, že vládou schválený návrh novely zákona odebírá právo myslivosti vlastníkům pozemků a nově jej přiznává subjektům, které na pozemcích zemědělsky hospodaří!

V praxi by vše mělo vypadat tak, že pokud vlastníci zemědělských pozemků tyto pronajmou za účelem zemědělské výroby subjektu, který v rámci svého podnikání z pozemků čerpá dotace a generuje zisk, jsou navíc prostřednictvím honebního společenstva povinni tomuto zemědělsky hospodařícímu subjektu vydat i povolenku k lovu zvěře. Konkrétně se jedná o jednu povolenku na každých 30 hektarů pozemků.

Posílení práv vlastníků je pouhá fráze

Celá tato věc je o to více šokující, že Ministerstvo zemědělství podobná opatření deklaruje jako „posílení práv vlastníků pozemků“. Sám ministr zemědělství Marek Výborný se na toto téma vyhýbá odborným debatám a v případě, že k nějaké dojde, veškerá odborná argumentace se smršťuje na pouhé fráze o programovém prohlášení vlády, se kterým jsou však navrhovaná opatření v přímém rozporu, případně jsou nekoncepční řešení omlouvána jako politická rozhodnutí.

Velké naděje ohledně vyjasnění silně nekoncepčních ustanovení, které návrh novely zákona o myslivosti obsahuje, byly vkládány do besedy, která měla proběhnout 23. května v Lysé nad Labem. Skutečnost však byla taková, že ministr zemědělství, novelu zákona o myslivosti představil nic nevysvětlujícími politickými frázemi a v okamžiku, kdy mělo dojít na dotazy z pléna týkající se praktického provádění myslivosti podle navrhovaného předpisu, pan ministr se omluvil a beseda byla ukončena, aniž by začala.

Posledním ze střípků do mozaiky arogance moci je skutečnost, že Legislativní rada vlády nedoporučila projednání novely zákona o myslivosti v předloženém znění z důvodu velkého množství nevypořádaných připomínek (přesto, že ministr Marek Výborný stále dokola tvrdí, že na novele je shoda zúčastněných stran), což bylo obejito sice zákonným, ale nestandardním rozhodnutím předsedy Legislativní rady vlády, a sice že Legislativní rada vlády se tímto návrhem již dále nebude zabývat a nepřipomínkovaný návrh bude posunut přímo do procesu schválení.

Paradoxy posílení práv vlastníků – rozhodování úředníků a sankce za nedostatečné vybíjení zvěře

Dalším příkladem „posílení práv“ vlastníků pozemků z dílny ministerstva zemědělství je např. odebrání rozhodovacího práva o počtu zvěře vlastníkům pozemků na vlastních pozemcích. Nově bude tato pravomoc svěřena státním úředníkům, kteří mají vlastníkům pozemků od stolů kanceláří (sami úředníci k tomu deklarovali, že není v jejich silách zjistit skutečný stav ve všech honitbách) stanovovat, jaký počet zvěře je pro jejich pozemky nejlepší a v případě, že jej nedodrží, budou vlastníci, případně uživatelé honiteb zvolení vlastníky, státem sankcionováni. Kvůli tomuto se mezi zasvěcenými novému mysliveckému zákonu ne nadarmo říká „vybíjecí zákon“.

Někteří radikálně smýšlející lesníci se netají tím, že by rádi dosáhli stavu, kdy v krajině na plochu 100 ha bude žít 1 kus srnčí zvěře. V kombinaci se snížením minimální výměry honitby na 250 ha tak stojíme na prahu absolutní genocidy volně žijící zvěře. Na tomto příkladu absurdita návrhu zákona přímo bije do očí - 2 kusy srnčí zvěře na honitbu!

Chystá se likvidace zvěře

Zvěř v českých honitbách si díky zavedenému managementu a své kvalitě vydobyla světový věhlas, přežila dvě světové války, dva totalitní režimy a nyní se za podivných okolností, pod zástěrkou demokracie a za potlesku nepočetných skupin sledujících pouze své ekonomické zájmy, chystá její likvidace ve jménu záchrany „úrody“ technických plodin a mnohde opět po starém vzoru smrkových monokultur! Zvěř, která nezpůsobila kůrovcovou kalamitu, ani není odpovědná za stav dnešní zemědělské krajiny, má být nyní obětována ve jménu minimalizace nákladů k řešení problémů, za které mohou lidé.

Kam ministerstvo zemědělství posouvá myslivost?

Z Ministerstva zemědělství neustále zaznívají hlasy, že myslivost je potřeba posunout do 21. století. Na tom se jistě všechny zúčastněné strany shodnou, méně však už na tom, zda tím správným prostředkem k onomu posunutí jsou nástroje z přelomu 40. a 50. let minulého století.

Samo ministerstvo v posunutí myslivosti do 21. století zásadně selhává v tom ohledu, že laické veřejnosti není schopno vysvětlit význam myslivosti pro stát a naši krajinu. V první řadě jde o to, že myslivost je službou vykonávanou ve prospěch státu na náklady uživatelů honiteb. Zde stát využívá dobrovolnosti části občanů ochotných nést na vlastní náklady odpovědnost za jeho zájmy. Vydělávání na prodeji zvěřiny je naprostý přelud. Výkupní ceny zvěřiny ve výkupnách jsou na úrovni, že nepokryjí ani náklady spojené se samotným lovem a přímý prodej zvěřiny fyzickým osobám v podstatě neexistuje kvůli omezení legálně prodat pouze celý kus zvěře. Kdo z lidí bydlících v městském bytu si tak může pro svou spotřebu koupit celého divočáka nebo jelena?

Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | Maaark / Pixabay

V řadě druhé je zásadním problémem skutečnost, že jedna část laické veřejnosti má za to, že myslivci jsou krvelační bouchalové, kteří zastřelí vše, co se v lese pohne a ta druhá část si naopak myslí, že myslivci zvěř nedostatečně loví a proto je přemnožená. Co z toho si vybrat? Dále je mezi veřejností silně zakořeněno, že „příroda si pomůže sama“, což je pravdou, nutno ale dodat, že na drtivé většině území ČR se nejedná o přírodu, ale o intenzivně využívanou kulturní krajinu, kde přírodní mechanizmy silně narušené lidskou činností zkrátka nefungují.

Konečně v řadě třetí je zde fakt, že současný zákon o myslivosti obsahuje mechanizmy ve prospěch vlastníků pozemků a zemědělsky a lesnicky hospodařících subjektů ke snížení počtů zvěře v případě, že tato páchá škody na zemědělských a lesních kulturách. O těchto mechanizmech však panuje nízké povědomí a možná i nechuť cokoliv řešit v prostředí, kde je právo obecně špatně vymahatelné na úrovni celého právního systému ČR. Toto však nevyřeší sebelépe napsaný zákon, ani vyhubení zvěře.

Nakonec je nutno opět připomenout, že myslivost není pouhým lovem, ale že se s ní pojí mnoho povinností, jako např. povinné myslivecké vzdělání (lovecký lístek, myslivecký hospodář, myslivecká stráž), držení a používání psů se splněnými náležitými zkouškami lovecké upotřebitelnosti, péče o zvěř v době nouze a tím snižování škod nejen na lesních kulturách, ochrana mláďat zvěře při sklizni zemědělských plodin, zlepšování poměrů v krajině zničené průmyslovým zemědělstvím, povinnost sanace zvěře usmrcené na silnicích nebo vlivem necitlivého používání chemických prostředků v zemědělství, atd.

Myslivci chtějí komplexní změnu zákona

Zákon o myslivosti je bezesporu nutné revidovat a vylepšit zejména ve věcech evidence ulovené zvěře a zavedení digitalizace myslivosti. Tento proces by však neměl sloužit jako příležitost k zavádění nekoncepčních opatření, která jsou výhodná pro několik málo konkrétních osob. Zřejmě je jen naivním přáním chtít po vládě, která před volbami hlásala sliby o zásadním zlepšení politické kultury v ČR, změnu zákona o myslivosti po odborné debatě. Prozatím je změna zákona prováděna pod nátlakem subjektů sledujících jen své zájmy a po obcházení demokratických postupů, čehož už jsme se v podání současně vládnoucích stran a v případě zákona o myslivosti stali svědky po druhé v krátké historii.


reklama

 
foto - Pilík Tomáš
Tomáš Pilík
Autor je člen Okresního mysliveckého spolku Příbram, Mysliveckého spolku Nechvalice, vlastník a zemědělec lesních i polních pozemků.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (57)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

3.10.2024 06:22
napsat zákon, který bude všem 100% vyhovovat nejde a tak tu střídá pláč " Mažňáků a Losnů"
Jsem pro to, aby se to schválilo. Zákon o myslivosti a lesní zákon je nutný.
Někdy mám dojem, že o !přírodu" tu nejde ale jen o lobby organizací, kterým ten zatuchlý smrádeček a teploučko vyhovuje.
Odpovědět
vz

vlastimil z.c

3.10.2024 07:19 Reaguje na Jaroslav Řezáč
S takovými názory byste mohl udělat kariéru jako politik. Jestli jím už nejste..
Odpovědět
AZ

Antonín Zdráhala

3.10.2024 06:33
Obávám se, že má autor článku pravdu. Nebránil bych se nějaké korekci zákona, ale to co se připravuje bych přirovnal k přírodní katastrofě. Jsem myslivec bez členství v ČMMJ a soukromý zemědělec.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

3.10.2024 17:01 Reaguje na Antonín Zdráhala
Souhlasím. Jsem sice členem ČMMJ, ale bez pozemků, tudíž bez nároku být členem nějakého mysliveckého sdružení.
Odpovědět
PM

Petr Michna

3.10.2024 21:41 Reaguje na Antonín Zdráhala
Taky si to myslím.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

3.10.2024 21:55 Reaguje na Petr Michna
Po té smršti článků jsem nabyl dojmu, že zákon o myslivosti je nejdůležitější legislativní úkol roku. Abychom předešli hladomoru a totálnímu sežrání lesů plných hub, připojuji se k protestu všech slušných občanů a dím, nechme to koňovi, práce kvapná, málo platná. Kdyby nebyly v pozadí ony komické figurky (nejmenuji), dovedu akutní potřebu měnit zákon pochopit. Ale při tolika odlišných pohledech bude lepší to nechat dozrát. P.S. Byl jsem dnes celý den v LESE a nezahlédl ani chlup.
Odpovědět
MK

Michal Kindl

3.10.2024 22:34 Reaguje na Karel Zvářal
Technická poznámka: skutečnost, že v době houbařské sezóny, kdy je les plný lidí, nepotkáte zvěř není moc vypovídající. Zkuste se podívat na to, co roste, nebo spíš neroste pod nohama. Dívejte se taky na rozdíly ve vegetaci uvnitř a vně oplocenek, poškození stromů vytloukáním, ohryzem, loupáním atd.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.10.2024 07:55 Reaguje na Michal Kindl
Výborně! Až na to, že v lese jsem téměř každý den, a mohu porovnat se stavem kdy "dvounozí ohaři" prolezou kdejaký chrást či zmolu a svým halekáním o sobě dávají do daleka vědět.
Celé je to bouře ve sklenici, pokud jsou někde problémy, jsou lokální a řeší se (mají se řešit) na OMSu. Ono to vypadá, jako že jsme v roce nula a začínáme objevovat ameriku. Jak by pravil klasil - je to champagne!-)
Odpovědět
RP

Radim Polášek

4.10.2024 11:22 Reaguje na Karel Zvářal
Docela bych s tou bouří ve sklenici vody i souhlasil.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.10.2024 11:52 Reaguje na Radim Polášek
Nikdy jsem neměl rád spěch, a proto jsem vždy ve střehu, když někdo chce pracovat s horkou jehlou. Chyby v systému jsou chyby lidské, tam je třeba nasměrovat pozornost.
Odpovědět
PN

Petr Nečas

5.10.2024 19:13 Reaguje na Antonín Zdráhala
Nemá pravdu. Když bude zvěře o 80% míň, bude to jen dobře.
Odpovědět
vz

vlastimil z.c

3.10.2024 07:07
Děkuji za kvalitní zhodnocení situace a férový článek.
Odpovědět
PB

Pavel Bohuslav

3.10.2024 08:23
Schválení zákona je nutné. Současní pánové v kloboucích měli desítky let na to,aby stavy zvěře snížili a tyto stavy se přiblížily alespoň stavům normovaným, o stavech zvěře nenormované ale hojně rozšiřované ani nemluvě.
Bez možností větších sankcí k nápravě nedojde.Nikdo neříká zvěř vybít ale snížit na patřičnou mez.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.10.2024 16:24 Reaguje na Pavel Bohuslav
však...tak dlouho chodili se džbánem pro vodu, až ministr spustil..a patří jim to.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

3.10.2024 17:03 Reaguje na Pavel Bohuslav
Ano. Drobné zvěře je u nás cca 1/10 na ha oproti Rakousku nebo Bavorsku. Kdežto spárkaté 1/3. Takže zredukovat! A nebo zlikvidovat úplně.
Odpovědět
DA

DAG

3.10.2024 20:12 Reaguje na Pavel Bohuslav
Vy se zjevně v plánování lovu moc neorientujete. Desítky let? Do kurovcové kalamity na většině lesů nikomu zvěř nevadila.
Odpovědět
SK

Stanislav Korpass

3.10.2024 23:39 Reaguje na Pavel Bohuslav
Vážený pane. Trochu čísel pro rozšíření Vašich obzorů .Pánů v kloboucích je k tomuto roku 88327.S pomocí 29738 loveckých psů v jejich vlastnictví a režiji s patřičnými zkouškami, které zákon vyžaduje odlovili-prase divoké 258848,jelen-35786,daněk-45391,jelen sika-22837.muflon-11428,srnec-124899.Tyto počty jsou oficiální za tento rok. Většina pánů v kloboucích tuto činnost vykonává jako volnočasovou aktivitu na vlastní náklady a pro stát zcela zdarma. Stále jste přesvědčen ,že se nesnaží stavy snižovat a zasluhují sankcionovat?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

4.10.2024 05:50 Reaguje na Stanislav Korpass
Sankcionuje se každý kdo pracuje, a vytváří hodnoty. Dělník, živnostník nebo podnikatel. Myslivci taky pracují, tak musí být také sancionováni. Co by jinak dělali ekologističtí úředníci a jiní environ mentálové?
Odpovědět
SK

Stanislav Korpass

8.10.2024 01:28 Reaguje na Michal Ukropec
Všichni tito angažovaní tvůrci a příznivci těchto nových nápadů, by se především měli vždy zamyslet nad důsledky plynoucí z jejich prosazení. Pro příklad se nemusí chodit daleko. Přemnožení chránění živočichové působící milionové škody jako kormorán, bobři, velké problémy s vlky a medvědy, kde jsou již oběti na životech viz Slovensko. Ale tyto miliony za škody zřejmě nevadí ,a když je nejhůř ,tak tady přeci máme ty pány v kloboucích, kteří ty problémy rádi a zdarma vyřeší. Vždy to tak přeci bylo. Jak jednoduché. Ale to bude fungovat jen do prvních sankcí. Pak skončí spolková činnost, revíry budou bez hranic, pušky ve skříních a z vrahů všeho živého se stanou spořádaní občané ,kteří místo hodin prosezených v zimě v létě na posedech kvůli snižování stavu zvěře, budou trávit čas s rodinou, nebo jinými volnočasovými aktivitami. Pak nastane čas těchto chytrých lidí, kteří si udělají zbrojní průkaz, nakoupí zřejmě za nějaké dotace vybavení, zkoušky z myslivosti potřebovat nebudou ,protože je přeci potřeba vystřílet všechno a uvedou své nápady v praxi. Tak lovu zdar
Odpovědět
JM

Ji Mi

9.10.2024 20:41 Reaguje na Stanislav Korpass
Výstižné!👍
Odpovědět
RP

Radim Polášek

3.10.2024 08:28
Pětikolka stejně dík tomu, jak se chová k občanům a jak zelené bruselské okrádání a ožebračování implementací do státního systému ještě zhoršuje, nepřežije příští volby.
A nová vláda tento typický pětikolčí, tedy dnes už čtyřkolčí paskvil prolobovaný Asocialcí soukromých zemědělců a všelijakými taky myslivci určitě zruší a napraví.
Odpovědět
PE

Petr Elias

3.10.2024 09:00
A to někomu vadí? Vždyť přeci návrat starých pořádků je snem místních, ne?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.10.2024 16:28 Reaguje na Petr Elias
ono to tak nebude...mají rádi dramata... na tý veškerý komedii je to o tom, že vlastníci byly neomezeni čímkoliv a teď, když jim je jasně dané, co tam mají dělat a vykonávat jakým způsobem, tak brečí... je to hloupé, ale nedělají to jako jediní...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.10.2024 16:29 Reaguje na Jaroslav Řezáč
byli
Odpovědět
mg

martin gutzer

3.10.2024 10:18
Dobrý den, myslím že článek bud reflektuje jen potřeby stávajících držitelů honiteb nebo je dost pomýlený. Jsem přírodovědec, zemědělec, starám se o 200 ha lesa,jsem honební starosta a předseda mysliveckého spolku. Vím že místy ve vnitrozemí situace kritická není ale v pohraničí ano. Zvěř je potřeba snížit na 5 % stávajícího stavu. Hovořím o situace severozápadních čech. Potulují se zde 1000hlavá stáda muflonů 1000 hlavá stáda sikáčů a u mě v reviru jsem potkal stádo 500 daňků. Stávající uživatelé honiteb vyvolali potřebu řešit tyto stavy zvěře protože nečinností- nelovením zvěře narostly stavy spárkaté do neuvěřitelných počtů. obnova lesa nemožná, louky rozryté, když sekám louky neustále cítím otřesy z děr po divočácích,trpí technika, řidiči, produktivita práce malá
Odpovědět
Ra

Radek

3.10.2024 11:29 Reaguje na martin gutzer
myslíte že vám pomůže novela zákona , ve vašem nic nedělání .
Odpovědět
PM

Petr Machal

3.10.2024 11:43 Reaguje na martin gutzer
Pokud jste honební starosta a předseda MS potom se ptám, co jste udělal pro to aby se ve vašem revíru nepohybovalo 500 daňků a obrovská stáda muflonů ? Nástroje v rukou máte už teď, stačilo je jen po léta využívat a ne čekat až se stane to co popisujete. K Vašemu názoru že stavy zvěře je třeba snížit na 5% stávajícího stavu se mě ani nechce vyjadřovat, to je taková blbost až se divím že jste to, při obou Vašich funkcích a vzdělání přírodovědce, vůbec byl schopen napsat.
Odpovědět
JK

Jiří Kraif

3.10.2024 12:52 Reaguje na Petr Machal
Absolutní souhlas s Vaší reakcí na pana Gutzera. Jen bych doplnil, že on sám ve svém příspěvku potvrzuje, že problém s vyššími stavy zvěře je lokální a není tedy nutné kvůli němu řešit celkový zákon.., jehož současný návrh považuji za zvěrstvo.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

3.10.2024 21:30 Reaguje na Petr Machal
Nevím jestli přírodovědec, ale ekologista je zcela jistě. A jelikož ekologista dělá předsedu jak MS, tak HS, tak to tak vypadá.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

3.10.2024 11:56 Reaguje na martin gutzer
No, jeleny sika by bylo nejlepší rovnou vystřílet, protože se kříží s našimi jeleny a poškozují tak jejich genofond. A právě jeleni sika mají ve zvyku se n zimu sdružovat v těch velkých stádech, které logicky tam, kde jsou, vše v lese a na poli zničí. Náši jeleni se při zimování sdružují do malých stád, které škodí mnohem méně.
Velká stáda muflonů a daňků, kteří logicky musí kvůli své spotřebě neustále kočovat, je třeba taky velmi zredukovat. Pokud se v ty velká stáda instinktivně nezdružují kvůli vlkům, protože v těch velkých st a schválit ádech mají na přežití proti vlkům mnohem větší šanci.
Jenže v stávajícím systému není problém pro předsedu mysliveckého spolku a pro honebního starostu prosadit u místních úřadů příslušně velké odstřely těchto zvířat v honitbě. Akorát se musí mnohem víc zapracovat, myslivci musí být víc v noci na posedech a střílet a potom myslivci či hospodář mysliveckého spolku musí víc být v pohotovosti pro odvoz střelených kusů a víc prodávat zvěřinu, aby měli volné mražáky pro další odstřely.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.10.2024 14:34 Reaguje na martin gutzer
Snížit stav zvěře na 5 % současného stavu? Není to málo? Nebylo by lepší ponechat jen 1 %? Jestli vy jste přirodovědec tak to sním svůj klobouk. Jaké vykazujete stavy a kolik lovíte, že tam máte taková "stáda"? Co vy osobně děláte jako stávající uživatel honitby, honební starosta a předseda mysliveckého spolku, že něco takového dopustíte? Asi nic, jen blbě kecáte. No a pokud se podívám do materiálů UHUL tak to tam s tou obnovou lesa nemáte zas tak špatné. Ve skutečnosti se pohybujete pod celorepublikovým průměrem poškození. Jako přírodovědec snad nevíte, že se spárkatá v určitou část roku sdružuje do větších tlup? Většinou potom ale v celé oblasti tu zvěř mimo tu tlupu nepotkáte. Není snad i vlk příčinou toho, že se zvěř sdružuje do větších tlup?
Cítíte neustálé otřesy? Chudáku, zas ale nemusíte sypat jedy proti hrabošům, že.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

3.10.2024 21:34 Reaguje na Jarek Schindler
Emeritní poradce LČR Ing. Jan Metzl zde na ekolistu prosazoval likvidaci veškeré zvěře v přírodě. Nemá tam co dělat. Kdo ji chce vidět, ať jde do ZOO, nebo obory.
Odpovědět
vz

vlastimil z.c

4.10.2024 10:17 Reaguje na martin gutzer
Pán je fantasta a pohádkář.
Odpovědět
Ra

Radek

3.10.2024 11:11
Pane Tomáši děkuji . Váš článek přesně vystihuje současný tlak na novelu zákona o myslivosti .
Odpovědět
MJ

Martin Juchin

3.10.2024 11:36
Svíčkovou, nebo se zelím? Neřešitelná otázka... Nejsem nimrod ani lesník, ale vidím jak to v lese vypadá. Včera podniknutý houbařský pokus - terén v lese rozrytý od černé zvěře, podrost nikde, o houbu nezavadíš. A pak jsem jednu zahlédl. Za plotem oplocenky. Vlezl jsem dovnitř a hle: kromě záplavy hříbků taky bohatý podrost, semenáčků "jak naseto". Ve stejném lese. Proč asi???
Odpovědět
RP

Radim Polášek

3.10.2024 11:59 Reaguje na Martin Juchin
Tak není problém na internetu najít myslivecká sdružení prodávající zvěřinu a toho kance si odvézt. Po rozbourání a zpracování by to mohla být docela zajímavá zvěřinová zabijačka. A za slušnou cenu.
Odpovědět
Pe

Petr

3.10.2024 12:15 Reaguje na Martin Juchin
To co popisujete, nemusí být až tak jednoznačné, jak to vypadá na první pohled. Stačí jeden srnec, aby oštípal celou zasázenou paseku, nebo nálet, který taky neroste všude. A stačí malá skupinka prasat, aby během několika nocí poryla celý les. A že nejsou houby je lidmi.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.10.2024 14:49 Reaguje na Martin Juchin
Tak u nás je na lesy a myslivost expertem pomalu každý. No a největší experti bývají houbaři, turisté a kuchařky. On snad v lese musí být zákonitě podrost všude? Nebo snad hledáte houby na holinách? No a oplocenka je snad od toho aby tam ten stromek rostl, že. No a ta prasata to poryla asi proč? Před čím ochránila les? Ono už opravdu vadí, že prase ryje i v lese?
Odpovědět
MJ

Martin Juchin

3.10.2024 16:19 Reaguje na Jarek Schindler
Není normální, že prasata rozryji všechno co není za plotem. Je jich moc. Není normální, že v neoplocenem lese nedoroste ani jeden semenáček, protože vysoká všechno sežere. Je přemnožená. Ale to myslivec vidět nechce....
Odpovědět
Pe

Petr

3.10.2024 17:08 Reaguje na Martin Juchin
Pokud v nějakém lese nic nevyroste, tak to může být i stavem lesa. Třeba je málo úživný pro zvěř a nevhodný pro přirozenou obnovu. Možná by stačilo sem tam trochu prosvětlit a hned by to začalo vesele zarůstat. I kdyby třeba jen trávou a ostružiním, které poskytnou ochranu semenáčkům... Ale to zase nebude pro houbaře.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

3.10.2024 18:44 Reaguje na Petr
Pořádný kvalitní les pro zvěř moc úživný není, kromě neošetřovaného lesa plného divokých mladých náletů a zarůstajících vývratů. Pravá pastva pro zvěř je na travách a na polích. Jenže na travách to musí být průběžně sekané louky na zelené krmení a na polích to musí být průběžně sekané pícniny obojí na zelené krmení do kravínů k chovatelům různých hospodářských zvířat a podobně. Těch mladičkých rostlinných porostů dnes ale moc není. Jedině tam zůstává od dubna pozdě do podzimu mladičká travička nebo pícnina, která je velmi chutná a výživná a za kterou se zvěř může utlouct. Nebo taky ještě pastviny, na kterých je takové oplocení, že když tam není dobytek, se na ty pastviny zvěř dostane. Na myslivce a jejich přikrmování, aby zvěř neničila vysázené stromky, pak zbývá pouze zima.
Když tam ale ty mladé rostlinky na polích a loukách nejsou, jde zvěř po celý rok přednostně na vysázené stromečky.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.10.2024 20:41 Reaguje na Radim Polášek
Koukal jsem na dokument o muflonech na Kypru a Sardinii (doporučuji). Není tam přirozený predátor kromě lišky a orla, plus toulaví psi. Oni je neloví, jsou chránění. Spoléhají na samoregulaci. Přál bych všem zelenejm vidět jeich biotop. Holá skaliska, eroze po neustálém pobíhání nahoru dolů - TOTO je přemnožení.

Jinak kozorožci či jiné vysokohorské ovce přežívají zimu na velmi chudé potravě, tj tvrdé trávy, možná lišejníky. Takže v lese v semenný rok mají býložravci švédský stůl, rostoucí semenáčky mají významný podíl. Ale umíte si představit nespásané tisíce semenáčků pod každým stromem? Co z toho vznikne za džungle? Mufloni (možná i jiná spárkatá) žerou i suché listí, výživná hodnota minimální, ale bachor si naplní. Zvěř dříve přežívala bez vstupu na louku či pole, i bez příkrmu. Takže les je dostatečně úživný, zvláště pak s mýtinami, ostružiním a pod.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.10.2024 20:55 Reaguje na Karel Zvářal
A ti kyperští mufloni vznikli z jednoho berana a dvou ovcí! - tudíž všichni jako jeden mají rohy dozadu. Pohledově až "hnus", ale zase jim zatočené toulce nevrůstají do lebky. Je to zajímavé zvíře, kdo hlásá, že vznikl zdivočením domácí ovce, tak nemá elementární znanlosti a skáče na špek nedoukům.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

5.10.2024 19:46 Reaguje na Karel Zvářal
Jenže kozorožci u nás nejsou a mufloni jen výjimečně. Běžná naše spárkatá zvěř, srnec, jelen, možná daněk by se možná nějak uživili i ve vzrostlém lese, kde by ožerem nemohli udělat větší škodu, ale přece jen jejich trávicí soustava je subtilní a vyžaduje kvalitní krmení, ne suché listí nebo žmoulání trnitého ostružiní. A bohužel mají nohy, na kterých jsou v rámci nižších jednotek kilometů slušně pohybliví. A místo toho listí si tak zajdou ten kilometřík někde na čerstvé krmení. Na před třemi týdny posekanou nově rostoucí trávu nebo jetel a když toto není, tak i na tu paseku osázenou stromečky. A o tom to je, když budou mít blízko stanoviště tu posekanou louku nebo vojtěšku, nepůjdou na stromečky a potom prakticky neudělají žádnou škodu.
A jinak, co jsem nabyl dojmů z různých popisů hlavně srnčí zvěře, srnčí by se mělo krmit přednostně tam, kde má nad sebou volný prostor, zatímco stanoviště, kde odpočívá a spí bude mít spíš v lese nebo nějakých hpouštinách a podobně. Není to čistě lesní zvěř ani čistě polní zvěř.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

5.10.2024 19:59 Reaguje na Radim Polášek
Srnčí na zimu dává u nás přednost ozimům, kde se shlukuje do početných tlup, a to nejen kvůli kvalitě pastvy, ale i bezpečí před rysem a vlkem. Přesto v lese zůstává významná část populace a někdy je patrné, jak čeká na příjezd příkrmu ovsem a senem.

Čekal jsem, že někdo zpochybní zmíněné kyperské muflony s rohy dozadu, ale nabyl jsem dojmu, že ten "beran a dvě muflonky" byly překříženy nějakou kozou, neb sedlo je nevýrazné, až žádné. Ale jestli to považují za mflona, nebudu jejich štěstí bránit.
Odpovědět
JM

Ji Mi

9.10.2024 21:03 Reaguje na Martin Juchin
Starám se o honitbu kde zvěř přemnožena není. Prozradím vám recept: složte náročnou zkoušku z myslivosti, staňte se členem mysliveckého spolku v miste kde Vam zmiňovaný les tak leží na srdci a ziskejte potřebnou mysliveckou praxi, složte zkoušku nutnou k držení lovecké zbraně a získejte zbrojni průkaz. Opatřete si lovecké vybavení. A začněte naplňovat svůj sen o redukci přemnožené zvěře... a po stovkách hodin kazdoročně strávených ve dne v noci při této činnosti budete schopen posoudit co mysliveci chce nebo nechce vidět. Upřímně Vám přeji Lovu zdar!
Odpovědět
JK

Jiří Kraif

3.10.2024 12:45
S autorem článku souhlasím a za článek děkuji. Současný systém řízení myslivosti je asi třeba v něčem upravit, ale některé tyto ministrem navrhované a s odborníky nediskutované změny mysliveckého zákona jsou opravdu šílenosti. Souhlasím, že by se úprava měla podrobit odborné myslivecké diskuzi a konzultaci, což nyní neexistuje. Doufám, že změna v této podobě neprojde...
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.10.2024 14:51 Reaguje na Jiří Kraif
Taková šílenost se hned tak nevidí. Takže v to, že to neprojde věří více lidí.
Odpovědět
Ra

Radek

4.10.2024 10:12

Vlastníci pozemků se připojují k ČMMJ – nesouhlasí s novelou ZoM


Andrea Güttlerová

Ministerstvo zemědělství v novele zákona o myslivosti slibuje posílení práv vlastníků pozemků, ale opak je pravdou. Vlastníci pozemků se postavili proti chystané novele zákona o myslivosti. V otevřeném dopise vlastníků hospodařících na honebních pozemcích popisují negativní dopady a zmatečnosti novely zákona. Místo deklarovaného posílení práv vlastníků podle nich novela přináší nespravedlivou zátěž pro ty vlastníky, kteří vytvářejí honitby, o které se na své náklady musejí ze zákona starat. Odmítají další nedokonalosti. Zde https://www.hospodarivkrajine.cz/

Ani sebelepší zákon stavy zvěře nesníží, to zajistí pouze lidé. Pokud má ministrem (Marek Výborný) tvrzená „podpora vlastníků a myslivců“ spočívat pouze v zavádění nových byrokratických povinností a drakonických sankcí, rezignuje tím novela zcela na svůj hlavní účel. Tak se uvádí v článku na iDnes – Novela zákona o myslivosti pod palbou. Stát znárodní lesy, bouří se majitelé. Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/myslivecky-zakon-novela-kritika-myslivci-zemedelci-majitele-pozemku.A240905_090134_domaci_tof

Českomoravská myslivecká jednota v úterý 10. září pořádá pro média tiskovou konferenci. JUDr. Daniel Novotný, Ph.D. zástupce vlastníků půdy a lesů, jeden z řečníků konference se bude vyjadřovat za signatáře otevřeného dopisu k paradoxům chystaného nového zákona o myslivosti a oslabení práv vlastníků půdy. K němu se za ochranáře připojí Pavla Benettová, iniciátorka výzvy za záchranu srnčí zvěře, Tomáš Pilík, člen OMS Příbram, člen mysliveckého spolku Nechvalice, vlastník zemědělských a i lesních honebních pozemků a v neposlední řadě Ing. Jiří Janota, předseda ČMMJ.

Vyzýváme každého, kdo nesouhlasí s nekoncepční novelou zákona o myslivosti. Můžete se k signatářům připojit. Na stránkách https://www.hospodarivkrajine.cz/

Signatáři:

JUDr. Daniel Novotný, Ph.D.

Bc. Tomáš Balihar

Ing. Jiří Milek

František Fabišovic

doc. Ing. Vladimír Římsa, CSc.

Svůj podpis připojili:

Jan Nepomuk Schwarzenberg
Mag. Lelio Colloredo-Mannsfeld
Ferdinand Mensdorff-Pouilly
Carlo Kinsky Dal Borgo
JUDr. Lukáš Eichinger, MBA
Ing. Miroslav Pacák
Ing. Josef Jančík
Ing. Ladislav Vacek
Zdeněk Glauder
Světlana Eichingerová
Vladimír Nechutný
Ing. Jaromír Boháček
Ing. Jindřich Grosser
Ing. Petr Malina
František Chmelík
Ing. David Rykr
doc. Ing. Vladimír Římsa, CSc.
Ing. Tomáš Balihar
Ing. Václav Zámečník
Ing. Jan Höck
Ing. Bc. Stanislav Dvořák, Ph.D.
Ing. Jan Jeniš
Ing. Zdeněk Kupský
Ing. Libor Burian, MBA
Ing. Aleš Pícha
Ing. Karel Schäfer
Jan Mareš
Martin Hanke
Jaroslav Adámek
Ing. Jan Dvořák, Ph.D.
doc. Ing. Vladimír Hanzal, CSc.
doc. Ing. Vlastimil Hart, Ph.D.
František Turek
Tomáš Kušta
Josef Kušta
Zdeněk Fidler
Ing. Leo Balun
Bc. Pavel Růžička
Ing. Roman Urbanec, Ph.D
Ivo Hofman
Jaroslav Tintěra
Ing. Jiří Urban
Miloš Zíka
Ing. Bc. Bohumil Straka, Ph.D.
Ing. Jindřich Šnejdrla
Vratislav Simandl
Ing. Jiří Neudörf
Vlasta Slabá
Robert Vyšata
Ing. Miroslav Blažej
a další signatáři, kteří si přáli zůstat v anonymitě

Odpovědět
JL

Jiří Lněnička

4.10.2024 20:26
Sehnat u nás všechny vlastníky znamená obeslat asi sto lidí, z nichž některé nikdo nezná. Sehnat farmáře znamená stavit se za dvěma. V LPIS jsou jejich adresy, občas i telefonní číslo, ale ve vesnici ho zná každý. Pokud o honitbě nebudou rozhodovat vlastníci, ale ti, co na nich hospodaří, všechno se strašlivě zjednodušší. Nájem za honitbu je pakatel. A říkat tomu znárodnění? No pardon! Majitele zajímá, jestli mu po pozemku běhají prasata? To zajímá farmáře! U nás se farmář už členem sdružení stal. Jednoho dne měl tak obrovské škody, že sdružení poslal fakturu za tři miliony. Resp. buď ji hodí do koše, protože pro těch pár kluků s flintama by to znamenalo ámen, nebo bude členem a bude moci sám hlídat svá pole. Srnky ho nezajímají, bažanti, kačeny, jeleni, zajíci... Nic z toho. Jde jen po prasatech. A furt jich je tam habaděj. Jinde zase farmáři nemusejí sklízet svá pole kvůli daňkům. Změna zákona je v pořádku. Hospodáři totiž jinak do zvěře kecat vůbec nemohli. A zas tak velká změna to nebude. Farmář obvykle nemá čas běhat po polích s flintou, takže ti myslivci tam zůstanou. Jen jednání budou jednodušší. A rozhodně to není znárodnění. To je jak kdyby se mluvilo o znárodnění, když někdo pronajme svůj byt. A majitelé klidně mohou svá pole k hospodaření pronajmout někomu jinému. Jejich vlastnická práva nejsou nijak dotčena. Farmařil jsem, s flintou jsem nikdy nechodil. Problémy se zvěří jsem neměl nijak dramatické. Rád jsem se podíval na srnky, jeleny a prasata mi občas přeorala louku. Myslivci mi nedali za honitbu ani korunu, (mělo to být asi 1500 za všechna pole), ale občas přinesli balíček na olíznutí. Občas jsem jim prosekal cestu k posedu a občas jim vynadal, když autem jezdili za mokra. A aby nejezdili, prosekal jsem pěšinu, aby si neurousali nožky. A byli jsme docela v symbióze. Nevím, co všechno se má změnit, ale článek nevyzdvihuje ani to nejmenší z dobrého a hledá absolutně nesmyslné výrazy ke kritice, jež přesahuje všechny meze. Tento článek není vyvážený. Je to článek nasupence, který když už neví, jak by kritizoval, začne si vymýšlet nesmysly. Jo, je to změna. Určitě přinese pro někoho svá negativa. A hrozně moc věcí se neskutečně zjednoduší. A tenhle stát potřebuje dělat složité věci jednoduššími. Říká se tomu produktivita práce.
Odpovědět
PN

Petr Nečas

5.10.2024 19:12
Autor je zřejmě myslivec. Léta bojuji za to, aby naše pozemky nebyly každé jaro a podzim "přeorány" prasaty a za to, aby mně každý rok nesežrali úrodu mufloni a prasata. Když se stavy zredukují o 80-90%, budu jen rád. Bydlíme 15km od rakouských hranic. Tam žádné takové problémy nemají. Jsme myslivecký stát, který kašle na práva vlastníků a uživatelů pozemků. Těším se na nový zákon o myslivosti. Přestanu alespoň myslivcům financovat jejich hobby.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

6.10.2024 08:19 Reaguje na Petr Nečas
Dobrý den přeji. Předpokládám že jste ekologista nebo ZP. Jinak by jste věděl, že v tom Rakousku je spárkaté zvěře 3x více a drobné 10x.
Odpovědět
Ra

Radek

6.10.2024 18:18 Reaguje na Michal Ukropec
Myslím že je to novodobí komunista , žije z veřejných peněz , díky jim pěstuje na polích energetické plodiny a díky těm zlikvidoval životní prostředí tolik že drobná zvěř v podstatě vymizela a zvěř černá se mnohonásobně namnožila . On a jemu podobní komunisti můžou za stav životního prostředí a biodiverzitu , trpí utkvělou představou že vlastní půdu a vše živé co na ní žije . Zašlo to tak daleko ,mají představu že jim celá společnost musí přispívat . Ted chtějí svalit vinu na myslivce . O zvěři a životním prostředí ví prd a v Rakousku tuplem .
Odpovědět
PN

Petr Nečas

5.10.2024 19:14
Autor je zřejmě myslivec. Léta bojuji za to, aby naše pozemky nebyly každé jaro a podzim "přeorány" prasaty a za to, aby mně každý rok nesežrali úrodu mufloni a prasata. Když se stavy zredukují o 80-90%, budu jen rád. Bydlíme 15km od rakouských hranic. Tam žádné takové problémy nemají. Jsme myslivecký stát, který kašle na práva vlastníků a uživatelů pozemků. Těším se na nový zákon o myslivosti. Přestanu alespoň myslivcům financovat jejich hobby.
Odpovědět
PN

Petr Nečas

5.10.2024 19:15
Autor je zřejmě myslivec. Léta bojuji za to, aby naše pozemky nebyly každé jaro a podzim "přeorány" prasaty a za to, aby mně každý rok nesežrali úrodu mufloni a prasata. Když se stavy zredukují o 80-90%, budu jen rád. Bydlíme 15km od rakouských hranic. Tam žádné takové problémy nemají. Jsme myslivecký stát, který kašle na práva vlastníků a uživatelů pozemků. Těším se na nový zákon o myslivosti. Přestanu alespoň myslivcům financovat jejich hobby.
Odpovědět
FJ

Franta Jetel

6.10.2024 17:25
Autor zapomněl napsat, proč to došlo tak daleko. Myslivci leta letoucí podváděly a účelně podhodnocovali stavy zvěře, které způsobují škody. Jednak, aby se mohli předvádět před ostatními sdruženími, co mají v revíru zvěře a za druhé je zajímají jenom prasata. Co jim je do srnky, když to nemá žádné maso a je s tím jen práce. Je to pouze jejich vina, že to takto vygradovalo.
Odpovědět
JV

Josef Valenta

6.10.2024 20:27
Pán pisatel má pravdu v té částí kde hovoří o hóspoďareni v krajině, udržování rovnováhy , krásně to napsal.Dalé mu budu ópónovat,stav zvěře u nás na 120o ha bylo 13 daňků,po vypuštění jich bylo také jedeň čas i přez 200 a Krajina se rázem zmeníla,nébylo tó jen v ničení semenáčků, obrovské škody, občas ráno museli cestující vystoupit z autobusu a vyhnát daňky z cesty aby se mohlo jet dál.Hospodaricim v krajině nastali kruté časy,kdy leckdy nesklidili co zaseli .A byli to malí zemědělci kteří měli na bedrech to nejtěžší -rozhybat to aby se někdo staral o snížení stavů ,tak proč by sedláci pokud mají vše potřebné ,nemohli se podílet na myslivosti,komu se asi zvěř páse na louce a polí?
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist