https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/zalohujme.cz-namisto-recyklace-budou-pet-lahve-a-plechovky-dal-koncit-na-skladkach-a-v-prirode
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zálohujme.cz: Namísto recyklace budou PET lahve a plechovky dál končit na skládkách a v přírodě

27.3.2025
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Poslanecká sněmovna opětovným neprojednáním novely zákona o obalech, včetně návrhu zálohového systému, zablokovala klíčový krok k řešení katastrofálního stavu nakládání s nápojovými obaly v Česku. Iniciativa Zálohujme.cz varuje, že jde o neakceptovatelné selhání v ochraně životního prostředí a podpoře cirkulární ekonomiky. PET lahve a plechovky dál znečišťují přírodu a města, přičemž cenný materiál končí ve spalovnách a na skládkách, zatímco většina Evropy už je opakovaně recykluje díky zavedeným zálohovým systémům.
 
Ministerstvo životního prostředí přitom připravilo kvalitní návrh, který reflektoval potřeby všech dotčených stran – od obcí a recyklačních firem po výrobce a spotřebitele. Navržený systém mohl zásadně zvýšit míru recyklace PET lahví a plechovek nad 90 %, omezit littering a snížit závislost českého průmyslu na dovozech recyklátů ze zahraničí. Přesto se poslanci rozhodli tento návrh odsunout, čímž oddalují potřebnou změnu a prodlužují období, kdy Česká republika zaostává za moderními recyklačními standardy.

Dopady neprojednání novely:

• Znečištění krajiny: Nedostatečná recyklace nápojových obalů znamená, že se budou PET lahve a plechovky nadále hromadit v přírodě, namísto toho, aby se zužitkovaly v rámci cirkulární ekonomiky jako cenný materiál.

• Plýtvání surovinami: V Česku končí polovina PET lahví a tři čtvrtiny hliníkových plechovek na skládkách nebo ve spalovnách. Místo jejich znovuvyužití v cirkulární ekonomice se s nimi neefektivně plýtvá.

• Ohrožení surovinové soběstačnosti: Výrobci a recyklátoři musí kvůli nedostatku kvalitního recyklátu dovážet materiály ze zahraničí, přestože bychom si je mohli zajistit sami.

Vyjádření členů a podporovatelů iniciativy Zálohujme.cz:

Ladislav Zoubek, předseda oblastního výboru Klubu českých turistů, Karlovarský kraj:

„Členové Klubu českých turistů se pravidelně účastní akce Ukliďme Česko, u nás v Karlovarském kraji také Úklidu kolem řeky Ohře i dalších, často sbíráme odpadky během výletů. Českou krajinou se pohybujeme více, než mnozí jiní a vidíme dobře, kolik PET lahví a hliníkových plechovek leží v přírodě, místo aby skončily v tříděném odpadu. Nejen u nás v ČR se ukazuje, že lidé bez finanční motivace jsou nepoučitelní. Zálohový systém by tak mohl zásadně změnit situaci, protože motivuje lidi vracet obaly zpět do oběhu, místo aby končily v lesích, horách nebo u řek. Je zde prostor i pro motivaci chudších obyvatel PET a plechovky vyhledávat, sbírat a odevzdávat. Známe příklad např. z Norska, kdy si český cykloturista sběrem a odevzdáváním PET lahví finančně vylepšil svůj pobyt. A následovat by mělo i zálohování pneumatik, kterých jsou také okolí silnic i lesních cest plné. Čisté prostředí je základním předpokladem pro udržitelnou turistiku a ochranu přírodního dědictví České republiky.“

Jan Daňsa, Country manager, ALPLA ČR:

„ALPLA Česká republika podporuje zálohový systém, protože používání recyklovaného materiálu má velmi pozitivní vliv na CO2. Používání rPET snižuje uhlíkovou stopu výrobků až o 90 % oproti původnímu PET materiálu. Zálohování pomůže zlepšit dostupnost materiálu na českém trhu a podpoří jeho recyklaci, tedy uzavření materiálové smyčky tzv. z lahve do lahve.”

Radek Balkovský, koordinátor projektu Čistý les a jednatel FOR4EST z.s.:

„V českých lesích a přírodních oblastech každoročně nacházíme tisíce odhozených nápojových obalů. Zavedení zálohového systému by tento problém zásadně omezilo a pomohlo udržet naše lesy čisté. Každá lahev nebo plechovka, která se dostane zpět do oběhu, znamená méně odpadu v přírodě a více cenných surovin pro recyklaci.“

Pavel Vavruška, obchodní ředitel KOLI, Sodovkárna Kolín:

„Jsme tradiční český výrobce, který se snaží dělat věci poctivě a udržitelně. Záleží nám na tom, co se s našimi obaly děje poté, co opustí výrobu. Zálohový systém vnímáme jako příležitost, jak zlepšit návratnost obalů a dát materiálům druhý život. Mrzí nás, že připravený návrh nedostal prostor k projednání. Česká republika tak zbytečně ztrácí čas i potenciál dělat věci lépe.“

Jiří Andrš, ředitel pivovaru Clock:

„V našem pivovaru balíme velkou část výrobků do plechovek a je pro nás frustrující sledovat, jak obrovské množství hliníku končí zbytečně na skládkách nebo ve spalovnách. Hliník má téměř nekonečný recyklační potenciál – každá plechovka by mohla být znovu použita. Místo toho ČR dál plýtvá surovinami a energiemi. Zklamalo nás, že poslanci nevyužili příležitost zavést zálohový systém, který by to mohl změnit. Promarnili tím šanci, jak udělat konkrétní krok k udržitelnějšímu nápojovému průmyslu.“

Petr Novotný, Senior konzultant v Institutu cirkulární ekonomiky, z.ú.:

„Finanční motivace, kterou zálohový systém vnáší do odpadového hospodářství spolehlivě funguje na většinu obyvatel. Z toho důvodu dokáží zálohové systémy zajistit zpětný odběr nápojových obalů přesahujících 90 %, takových hodnot současným dobrovolným systémem sběru nejsme schopni dosáhnout. Zálohový systém by dokázal v České republice zachránit desítky tisíc tun cenných materiálů, které dnes končí především na skládkách, a navíc by dokázal ušetřit stovky milionů z veřejných rozpočtů měst a obcí, protože by odstranil objemné PET lahve a plechovky z jejich kontejnerů, ale i z veřejných prostranství a z přírody. Zálohování nápojových obalů, ale nejen jich, je důležitým nástrojem cirkulární ekonomiky, který využívá velká většina evropských zemí a brzy bude povinný i pro Českou republiku. To, že poslanci nechali tuto šanci spadnout pod stůl, je obrovská promarněná příležitost pro české odpadové hospodářství i celou (nejen cirkulární) ekonomiku.“

Lutfia Miňovská, mluvčí Mattoni 1873:

„Zatímco většina Evropy už zálohový systém má nebo ho připravuje, Česká republika dál přešlapuje na místě. Místo stabilního řešení, které bylo připraveno na míru českým podmínkám, se vystavujeme situaci, kdy bude ČR muset přijmout zálohování v podobě, která nemusí být výhodná ani pro firmy, ani pro obce, ani pro spotřebitele.”


reklama

 
Zálohujme.cz

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (45)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

EB

Emil Bernardy

27.3.2025 07:17
Finanční motivace je i u dodržování bezpečné rychlosti na komunikacích.
U zálohování jde o komplikování života především většině spořádaných občanů.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

27.3.2025 07:55 Reaguje na Emil Bernardy
Máte pravdu. Lidi jsou líní se starat o svůj odpad, co si přinesou z obchodu. Je jednodušší ho vyhodit před dům do popelnice a nestarat se.
V Asii jsou ještě dál. Tam vozí odpad za obec a ty rozvinutější obce ho i pálí.
Možná by to byla lepší cesta, pálit odpad za každým domem, všude by bylo uklizeno a lidi by to nestálo žádné úsilí a měli by ještě energii zdarma.
Odpovědět
va

vaber

27.3.2025 09:09 Reaguje na Emil Bernardy
Spořádaný občan chápe ,že zálohování je nutné protože většina občanů spořádaná není.
A spořádaný občan to nepovažuje za komplikování života ,ale za pomoc životnímu prostředí ve kterém žije a chce mít co nejlepší a nejhezčí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.3.2025 09:36 Reaguje na vaber
Spořádaný občan nepotřebuje zálohování -
stačí mu sběr odpadu, kde mnohde funguje,
jenom to pořebuje trochu dotáhnout k lepšímu /
dost popelnic na jednotlivé druhy odpadu, na čemž by se měly podílet výrobci i uživatelé obalů !
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

27.3.2025 09:51 Reaguje na smějící se bestie
sběr odpadu není recyklace.
Systém nefunguje a musí se rozbít, jinak se nic nezmění. Pkud chcete, aby za odpady odpovídaly firmy, musíte stávající systém rozbít a pomalu přejít na jiný. Jinak se nic nezmění
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

27.3.2025 11:25 Reaguje na Michal Uhrovič
Zalohovani taky neni recyklace.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.3.2025 17:42 Reaguje na vaber
Ne.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.3.2025 17:43 Reaguje na vaber
Pane Vabere,většina občanů spořádaných je.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

27.3.2025 21:30 Reaguje na Emil Bernardy
Těch nespořádaných je sice menšina, ale i tak je to velký počet lidí, na které ti slušní doplácejí. Třeba tím, že se v přírodě odhozené nápojové plechovky a petky snaží po těch nespořádaných opakovaně uklízet.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

28.3.2025 07:34 Reaguje na Majka Kletečková
Podle mne,máte naprostou pravdu.Toto viditelné!!!! pohazování odpadků páchá menšina a z objemu vyprodukovaných obalů je to jistě nepatný zlomek,ale viditelný,v blízkosti cest.Jiní to potom publikují jako "v přírodě",jde o bezprostřední okolí komunikací,tedy viditelně.
Teď mne napadlo,že držitelé řidičských průkazů by mohli platit daň za možné přestupky,kterých se více nebo méně vědomně či nevědomně dopustí každý kdo řídí.Ušetří se za práci policie.
Ale k věci.Se svinčíkem v krajině tomu bylo opravdu hůře.Jsou pitomci a potom ti kteří v krajině žijí a jsou tu spokojeni a doma,turisté,trampové,a jiní nezařazení,ti potom pořádámě úklid ,v akcích či průběžně,je to nekonečné.

Odpovědět
va

vaber

28.3.2025 07:48 Reaguje na Emil Bernardy
Je pro vás největší problém ,že nechcete platit za zálohování nebo jít ke sběrnému místu, nebo co vám vadí? Stát , tedy konkrétně vláda, obere občany o peníze kdy chce a o mnohem víc a všichni mlčí ,nebo ji tleskají. Cena za zálohování je proti tomu nic a já jsem přesvědčen ,že peníze na zálohování jsou vydané účelně a jak jsem napsal , na lepší životní prostředí.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

28.3.2025 10:42 Reaguje na vaber
Pane Vabere.Sběrná místa fungují ,používám je a není na místě abyste Vy mně okřikovat.Počítat podle toho ,co píšete,neumíte.
Odpovědět
va

vaber

31.3.2025 18:11 Reaguje na Emil Bernardy
Já vás neokřikuji ,ale vidím ,že jste podrážděný.
Matematika byla můj oblíbený předmět na všech stupních škol, ale nevím co jsem špatně spočítal, když jsem nic nepočítal, kde vidíte nějaký výpočet.
Jinak nikdo vám nebrání ,aby jste používal sběrná místa dál. To je chvályhodné.
Odpovědět
va

vaber

28.3.2025 07:51 Reaguje na Emil Bernardy
Nejde o počítání spořádaných a nespořádaných občanů ,ale o naše životní prostředí a hledání cest jak ho zlepšit.
Odpovědět
Ra

Radek

27.3.2025 07:28
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/martin-smida-povinne-zalohovani-pet-lahvi-nadela-vic-skody-nez-uzitku
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

27.3.2025 07:51
Lidi rádi žijí ve svém odpadu, který produkují. Mají ho rádi a nechtějí ho recyklovat. Chutná jim ve vodě, v jídle a je prospěšný pro jejich kardiovaskulární systém.
Proto nechtějí zálohovat
Odpovědět
RV

Richard Vacek

27.3.2025 08:34
Máme tady popelnice na tříděný odpad, kam takové věci vychovaní lidé dávají. Je to zaběhané, provozně levné a ani lidi to nějak neobtěžuje.

Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

27.3.2025 08:37 Reaguje na Richard Vacek
U vás to končí popelnicí. Dál už nevíte, kam váš odpad jde. Zaplatil jste si to a už je Vám to jedno.
Tak proč to měnit. Chápu
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.3.2025 09:29 Reaguje na Richard Vacek
TAK PROČ
to měnit.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

27.3.2025 09:30 Reaguje na smějící se bestie
možná by stačilo si přečíst článek a zamyslet se. Třeba by Vám ta odpověď ba Vaši otázku docvakla. Co myslíte?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.3.2025 09:40 Reaguje na Michal Uhrovič
JO, proč měnit to jednodušší a laciné
a raději dát vydělat těm, co chtějí bohatnout za 2 odpoledne,
že !
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

27.3.2025 09:46 Reaguje na smějící se bestie
jednodušší a laciné moc nefunguje a není to účinné.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

27.3.2025 23:36 Reaguje na Michal Uhrovič
Pokud se podíváme do přírody a inspirujeme se tam, ta v naprosté většině tam fungují procesy jednoduché a tudíž i levné.
Odpovědět
va

vaber

27.3.2025 09:04
To jsou dva různé problémy.
První je,aby lidé nepohazovali nikde v přírodě bordel a dávali jej na určené místo, To je první a nutný krok a má to zaručit zálohování.
Druhý je co s tím bordelem ,který lidé dají na určené místo, dělat. To už musí řešit vláda ,dotace a odborníci na recyklaci a široké veřejnosti se to moc netýká.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

27.3.2025 09:35
Výrobci a recyklátoři musí kvůli nedostatku kvalitního recyklátu dovážet materiály ze zahraničí, přestože bychom si je mohli zajistit sami. ......
vidíme dobře, kolik PET lahví a hliníkových plechovek leží v přírodě, místo aby skončily v tříděném odpadu. Nejen u nás v ČR se ukazuje, že lidé bez finanční motivace jsou nepoučitelní. Zálohový systém by tak mohl zásadně změnit situaci, protože motivuje lidi vracet obaly zpět do oběhu, místo aby končily v lesích, horách nebo u řek. Je zde prostor i pro motivaci chudších obyvatel PET a plechovky vyhledávat, sbírat a odevzdávat. ...........
A co kdyby ti výrobci a recyklátoři nečekali na poslance a byli aktivní sami? Když se píše, kolik miliard bude stát zavedení a provoz toho zálohového sběru, nemohly by se dát přímo na výkup surovin? Já např. hliník sbírám a odvážím do sběrny. Za kusový je 21,-Kč/kg, za plechovky a fólie 10,-Kč. Ale že bych to iniciativně vozil 10 km daleko? Ne, jen proto, že do města a okolo sběrny jedu. Jinak bych to tam nevozil.
Už léta propaguji, že občané by měli kupovat jen funkci výrobky, ten samotný by zůstával v majetku výrobce. A ten by byl povinen, po skončení funkce, se o něj postarat. To byste viděli, jak rychle by byl problém s odpady vyřešený.
Většina výrobků už zálohovaná je. Při jejich nákupu je ceně zakalkulován recyklační poplatek. Ale zase ta blbost politiků, očekávají, že majitelé ten výrobek ještě odvezou - na své náklady - do sběrny. Klidně ať ty pneumatiky jsou třebas o 2 stovky dražší, ale ať se ty peníze zase, při odevzdání vrátí. Aby byla ta motivace.
Zde se nejedná o nějakou lenost či jinou morální kategorii, ale o evoluční zákonitost, vydávat co nejmenší množství energie, zvláště na věci, které nepovažujeme za nezbytné pro život.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.3.2025 09:41 Reaguje na Jaroslav Pokorný
! 1*
Odpovědět
HH

Honza Honza

27.3.2025 12:13 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Správný názor. Zálohované lahve se nikde nepovalují, jedině efektivní jsou zálohy, které si může výrobce v ceně zavést sám.
Tady jde o to, aby plasty a jedy nebyly na skládkách. Bez záloh plasty vždy skončí na skládce.
Odpovědět
Pe

Pepa

27.3.2025 18:29 Reaguje na Honza Honza
Bez záloh NEskončí 100 mil PETek a plechovek na skládce a to každoročně! Čísla nelzou.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.3.2025 17:48 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ti chudí by je po lesích možná kvůli záloze sbírali, ale problém
je nepoškození čárkového kódu a že nesmí být láhev zmačkaná. Na
ty by měly fungovat i výkupny s liskou kontrolou, že je PETka
kompletní a není znečištěna třeba oleji. Ono ti, pro které je ta
záloha směšnou částkou, je pohodí i tak a někdy schválně pomačkají,
aby se "socky" neobohatily. Zažil jsem to u vratných pivních láhví,
které zlatá zbohatlická mládež raději rozbila, než je nechat
bezdomovcům k odevzdání a inkasování zálohy. Když jsem jim řekl,
proč rozbíjejí zálohované láhve, tak mi řekli, aby sis za ně
dědku nekoupil čůčo a že mi je prd do toho, co dělají s něčím,
co koupili se zálohou o kterou nestojí. Zažil jsem to už kdysi
v Chorvatsku, kde mladí Němci nechávali zálohované láhve na
pláži a ty sbíraly chorvatské děti za posměchu těch Němců.
Smáli se, že se socky tahají s láhvemi, když je ta záloha
pro Němce pakatel. Takže by měla být možnost vracet i ty co
jsou bez čárkového kódu a nebo pomačkané. Pak bude vráceno
99.99% ! Jak jsou řešeny PETtky ze zahraničí vyhozené z aut
a kamiónů podél cest, které třeba navíc auto přejede a nebo
je poškodí strojní sekačka správy silnic?
Odpovědět
RP

Radim Polášek

28.3.2025 21:51 Reaguje na Břetislav Machaček
To se ale pletete. Cílem zálohování Petek je získat o něco lepší materiál n recyklaci, protože Pet se při opětovném zpracování při recyklaci poškodí a už nemá takové dobré parametry jako primárním Pet vyráběný z fosilních surovin.
A protože nápojáři dle nařízení Brusele recyklovaný Pet do nových Petek přimíchávat musí, snaží se získat pro recyklaci co nejkvalitnější Pet materiál. A ten právě získají zálohováním Petek, protože lidi ty flašky vyprázdní a hned vrátí a s nepoškozeným čárovým kódem. Kdyby umožnili vracet Petky zmačkané a bez kódu, tak by jim tak přišly taky petky ležící kdovíjak dlouho někde na zemi na slunci a podobně, kde už je ten Pet UV zářením slunce a vlhkostí a ležením v přírodě zestařený a právě té horší kvality. A oni právě potřebují co nejlepší kvalitu, aby se jim flašky z částečně recyklovaného Pet v obchodech nebo u zákazníka nerozpadaly a příliš nesmrděly.
Odpovědět
LB

Lukas B.

27.3.2025 10:12
to je úplně normální lobbing a marketing přes širokou veřejnost. a jako takový by měl být na ekolistu označen jako reklama a měl by za to ekolistu platit a bylo by to úplně v pořádku. tedy samozřejmě v případě, že má ekolist ambici dělat něco jako žurnalistiku. teda ptám se: je ekolist vlivové medium, nebo noviny?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

27.3.2025 10:45 Reaguje na Lukas B.
:-D
Odpovědět
Pe

Pepa

27.3.2025 18:30 Reaguje na Lukas B.
A já se tě ptám, kolikátý dneska máš?
Odpovědět
LB

Lukas B.

28.3.2025 07:36 Reaguje na Pepa
tykejte si své babičce.
Odpovědět
pk

pepa knotek

27.3.2025 12:46
Jsou jedinci, co si koupí Colu v mekáči a je jim úplně jedno jestli zaplatí 30 nebo 50 Kč, lahev stejně někde pohodí a je to. Zálohování funguje jen na lidi zodpovědné a ti už dnes obaly třídí, více obalů do žlutých popelnic tedy nepřinesou. Recyklace obalů je technologická problematika, kterou zálohování neřeší vůbec.
Odpovědět
LB

Lukas B.

27.3.2025 16:32 Reaguje na pepa knotek
ano, úplně stejně si spousta lidí koupí pivo ve skle a zahodí. prostě šáhnou do chlaďáku a vyberou to studený nejlevnější, což plusminus zrovna pivo je (a to včetně tříkorunové zálohy)
Odpovědět
PS

Petr Skaček

27.3.2025 16:54 Reaguje na pepa knotek
Presně tak.Ja znam osobně lidi ,co vyhazují právě ty zálohované láhve .Jediné co se stane je ,ze k tomu nesmyslnemu pevnému vicky co kazdy urve pribude CO kdyz lidi budou courat k automatum.
Odpovědět
Pe

Pepa

27.3.2025 18:33 Reaguje na pepa knotek
Na Slovensku a v jiných zemích EU zálohování funguje, znamená to, že u nás jsou nezodpovědné lidé?
Odpovědět
LB

Lukas B.

28.3.2025 08:05 Reaguje na Pepa
naopak. my jsme kulturně zparchantělí němci, my brbláme ale dodržujeme pravidla a máme tady dlouhou a silnou tradici romantismu, turistiky, trempindu a skautingu. slovensko je v tomhle sto let za vopicema a tam se ten průměrnej občan dal zálohováním ovlivnit. u nás průměrnej občan dávno třídí, a póvl stejně třídit nebude.
Odpovědět
PS

Petr Skaček

27.3.2025 16:50
Nesmysl! Ukazte mi prstem na toho kdo zakázal z tridicky recyklovat.My jsmw v evrope nejlepší v trideni i sběru! To ze to jede do spalovny ,nebo do Ciny ,za to prece lide nemuzou .A ty nesmysly ,ze se udela porádek v lese bězte na vyšetreni! Ja znám osobně lidi,co
vyhodili pravě tu zálohovanou láhev,takze prase zustane prasetem.Jenom potrestáte poctive lidi.A prirodu.Protože kazdy bude courat s autem jenom proto aby si udelal porádek doma.To je celé.
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

28.3.2025 11:40
Hysterie kolem plastových obalů pokračuje a já si kladu otázku, kým je podporována. Modlím se, aby to nebyl nikdo z MŽP.
Že se jedná o konkurenční boj je zcela jisté. Jednička na našem trhu KMV v balených vodách je hlavním podporovatelem, tzv. zálohování PET lahví. Zcela jistě si zavedením tohoto ekonomického nesmyslu upevní svou pozici na trhu. Primárním motivem asi bylo upozadění KMV v systému zpětného odběru.  Odveta spočívá v tom, že je potřeba do současného, celkem úspěšného, sociálně-inženýrského projektu „hodit vidle.“
Aktuální systém provozovaný Ekokomem nás nyní stojí cca 2,5 mld. a zabezpečil dost masívní třídění odpadů. Nyní se připravuje tzv. zálohový systém bratru za 1,5 mld, který slibuje „světlé zítřky.“ Měl by odstranit nepořádek v lesích. Každý si z něj odnese svoji láhev k zařízení, a to mu vrátí zálohu 4 Kč, kterou do ní investoval. Sociální inženýři, avšak zapomínají veřejnosti sdělit fakt, že při počítání, jak celou tuto atrakci zaplatit kalkulují s tím, že se cca 10% lahví k výkupním automatům ani nedostane nebo je automaty nevezmou. Na to, co se s těmito lahvemi stane si už může každý rozhořčený jednotlivec udělat vlastní názor. Celý životní proces budeme muset láhev opečovávat, tak jako by to byla kraslice a pak po příchodu k automatu nám namísto vrácení 4 korun zahlásí error.
Propagátoři nás nyní zásobují obrázky plných žaludků plastů v útrobách mořských živočichů. Avšak zapomínají říci, že někdo bude muset za nejméně 5 mld. zakoupit výkupní zařízení. Tuto investici samozřejmě bude muset někdo zaplatit, a že to bude spotřebitel je zcela jasné.
Resumé: pokud se nezhroutí současný systém, tak nás (občany ČR) to bude stát stále stejně. Paralelně s tímto systémem by byl provozován jiný sociálně inženýrský projekt za další 1,5 mld. Dovedu si představit budování smysluplnějších investic v infrastruktuře ČR. Laicky řečeno každý rok vyhodíme na výstavbu hladové zdi několik miliard. Když si představím, že směsný komunální odpad má výhřevnost hnědého uhlí a za ty miliardy by se každý rok dalo vybudovat jedno ZEVO, tak mi uniká smysluplnost politiky současných iniciátorů takového počínání. Obzvláště, když si představím, že by se třídilo a sbíralo jen to, o co mají výrobci zájem (čirý PET, papír apod.). Pro neinformované uvádím, že jen část tříděné hmoty je zcela bez problému využita.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

28.3.2025 11:42
Celé to považuji za plácání o ničem.
Já odpad pečlivě třídím a starám se, aby se dostal k recyklaci. Dělám to i potom, co za papír ve sběrnách nic neplatí a za železo skoro nic. Protože to tak říkajíc "mám ".
Jenže kdo to v sobě nemá a nepřijde mu divné, že když do lesa unesl láhev plnou limonády, tak je blbé ji tam pohodit, protože prázdnou by ji jistě taky ještě dokázal odnést zpátky, toho těch pár šestáků zálohy stejně NEPŘEVYCHOVÁ...
Jak velká by ta záloha musela být, aby s takovými lidmi pohnula? Aby ta finanční motivace byla dostatečná?
Odpovědět

Radek Čuda

28.3.2025 13:44
Na ty, co tu píšou jaká je to v přírodě hrůza a co se tam všechno válí a jak by to zálohování vyřešilo ... leda tak prd.
Zrovna tohle to nevyřeší vůbec, protože pokud někdo vyrazí někam na výlet, tak pokud to není vyloženě za barák je těch pár kaček na zálohu flašky/pixly z pohledu toho, co utratí absolutní marginálie kterou nebude řešit prakticky nikdo.
Bude to furt o výchově a nějakém nastavení, zda co si tam přinesu si zase odnesu, ideál, nebo to hodím někde do směsného/koše, budiž, nebo kde mi to z ruky vypadne, tam to zůstane. Na tom ty 3-4 kačky prd změní.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

28.3.2025 21:59
No, jestli je pravda, že tak málo se recyklují hliníkové plechovky, když se dají na lince velmi snadno vysbírat ze směsného odpadu tak tam by mi zálohování tolik nevadilo. Už proto, že hliník je jednak energeticky náročný a jednak se dá přetavením prakticky úplně obnovit jeho kvalita.
U Pet to je úplně zbytečné, protože opětovným zpracováním při recyklaci se Pet stejně poškodí a výsledný recyklovaný Pet tak už nemá ty dobré mechanické a hygienické parametry. Recyklace Pet tedy nemá takový smysl jako recyklace hliníku, je to spíš plnění relativně nesmyslného nařízení Brusele a z titulu nevrácení všech zálohovaných Pet ziskový projekt nápojářů.
Odpovědět

Radek Čuda

31.3.2025 14:15 Reaguje na Radim Polášek
Nevím jak ve zbytku republiky, ale v Praze ... min dle mých zkušeností z P5+6 je šedých kontíků dost málo, takže by to chtělo začít tím.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist