https://ekolist.cz/cz/publicistika/civilizace/ochranci-prirody-zacali-v-milovicke-rezervaci-velkych-kopytniku-pouzivat-terenni-elektromobil
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ochránci přírody začali v milovické rezervaci velkých kopytníků používat terénní elektromobil

26.11.2024 02:50 | PRAHA (Ekolist.cz)
Terénní elektromobil v rezervaci velkých kopytníků.
Terénní elektromobil v rezervaci velkých kopytníků.
Foto | Dalibor Dostál / Česká krajina
K péči o rezervaci velkých kopytníků, její údržbě a pravidelným kontrolám, začal v rezervaci velkých kopytníků sloužit elektromobil určený pro práci v těžkém terénu. V blízké budoucnosti by chtěla ochranářská společnost zcela přejít na bezemisní, bateriovou techniku.
 
Ochranářská společnost Česká krajina během letošního roku snížila lokální exhalace související s běžným provozem rezervace na nulu. Čerpání vody do nejstaršího napajedla, které donedávna zajišťoval dieselový agregát, nahradila elektrifikace spojená s položením podzemního kabelu. U techniky přešla rezervace na akumulátorové nářadí, včetně křovinořezů. Přechod na bezemisní běžný provoz završilo nasazení elektromobilu pro denní provoz v rezervaci.

„Výhodou elektromobilu je tichý provoz, který neruší zvířata, a především nulové exhalace. Běžný provoz rezervace tak nebude spojený s emisemi skleníkových plynů ani smogem znečišťujícím ovzduší,“ uvedl Dalibor Dostál, ředitel ochranářské společnosti Česká krajina. Významnou část prostředků na nákup pracovního elektromobilu do terénu pokryl grant od Nadace Kooperativa.

Elektrický vůz pro práci v terénu, tedy vozidlo v kategorii UTV, vybrala ochranářská společnost na základě výběrového řízení. Technické požadavky nejlépe splnilo bateriové vozidlo značky Polaris.

„Ani v budoucnu již neplánujeme kupovat žádné automobily se spalovacím motorem, ani jinou než bezemisní techniku,“ zmínil Dalibor Dostál. Na bezemisní provoz chce rezervace přejít také u krátkodobých, nárazových aktivit, jako jsou exkurze pro návštěvníky v terénním voze nebo práce bagru při úklidu rezervace nebo odstraňování expanzivních křovin.

„V současné době ověřujeme možnost přestavby vozu pro exkurze nebo odchyt zvířat na elektrifikovaný pohon. Zároveň jsme na letošním ročníku veletrhu e-salon prověřovali možnosti výrobců dodat bagr s elektrickým pohonem,“ doplnil Dalibor Dostál.

Nulový smog v rezervaci je klíčový pro místní biodiverzitu. Exhalace ze spalovacích motorů totiž zvyšují obsah dusíku v půdě a to vede k růstu plevelů a potlačování vzácných květin.

„Změna klimatu v letošním roce ukázala svoji ničivou sílu nejen v České republice, kde povodně způsobily škody až šedesát miliard korun, ale i při tragických záplavách ve španělské Valencii, které si vyžádaly stovky lidských životů. Proto bychom se všichni měli snažit udělat víc ke zmírnění dopadů klimatické změny. A ochranářské organizace, stejně jako veřejné instituce nejenom z oblasti ochrany přírody, by v tom měly jít příkladem. Díky Nadaci Kooperativa jsme mohli tento náš dlouhodobý záměr výrazně urychlit,“ doplnil Dalibor Dostál.

Bateriovou techniku pro údržbu používá organizace především k eliminaci invazních dřevin, případně k podsekávání ohradníku obklopujícího rezervaci.
Bateriovou techniku pro údržbu používá organizace především k eliminaci invazních dřevin, případně k podsekávání ohradníku obklopujícího rezervaci.
Foto | Radka Horáčková / Česká krajina

Kromě terénního elektromobilu zařadila do svého vybavení milovická rezervace velkých kopytníků nově i křovinořez vybavený akumulátorem.

„Již několik let kupujeme výhradně nářadí a techniku vybavenou akumulátory. Je to klíčový krok k tomu, abychom během příštích dvou let přešli na zcela bezemisní provoz. Dosud to byla spíše menší technika, jako vrtačky, zastřihovače zeleně nebo menší pily, Nákupem křovinořezu chceme přejít na bezemisní provoz také u činností, které v rámci rezervace provádíme častěji,“ vysvětlil Dalibor Dostál.

I u této menší bateriové techniky není výhodou jen nižší hluk, který je v přírodně cenné lokalitě rušivým prvkem, ale také odbourání emisí uhlíku a smogu, jež produkuje technika vybavená spalovacími motory.

„Může se to zdát jako nevýznamný rozdíl, ale například studie z americké Kalifornie ukazuje, že malé motory ze zahradní techniky vyprodukují více nebezpečných emisí NOx a těkavých organických látek, než veškerá osobní vozidla v tomto státě,“ doplnil Dalibor Dostál.

Pro Českou republiku není podle jeho slov podobná studie dostupná, ale dá se předpokládat, že čísla se nebudou příliš lišit. „Proto je pro nás přechod na bezemisní, bateriovou techniku prioritou. Organizace ochrany přírody by v tomto ohledu měly jít prioritou a při svých aktivitách v přírodě nezvyšovat emise uhlíku ani dalších škodlivých látek,“ vysvětlil Dalibor Dostál.

Bateriovou techniku pro údržbu používá organizace především k eliminaci invazních dřevin, případně k podsekávání ohradníku obklopujícího rezervaci.

Rezervace velkých kopytníků výrazně pomáhá k adaptaci krajiny na změny klimatu. Vědecké studie zjistily, že pastevní ekosystémy velkých kopytníků jsou celosvětově v ukládání uhlíku o padesát procent efektivnější, než veškeré lesy na planetě.

Společnost Česká krajina milovickou rezervaci velkých kopytníků založila v roce 2015 ve spolupráci s vědci. Ochranářská společnost Česká krajina na projektech spojených s ochranou přírody spolupracuje s experty z Biologického centra Akademie věd České republiky, Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Univerzity Karlovy v Praze, Ústavu biologie obratlovců Akademie věd České republiky, Botanické zahrady hlavního města Prahy, Zoo Liberec, České zemědělské univerzity v Praze, Mendelovy univerzity v Brně, Masarykovy univerzity v Brně a dalších odborných institucí.

Projekty návratu a ochrany velkých kopytníků podporuje Akademie věd ČR v rámci programu Strategie AV 21, Záchrana a obnova krajiny, dále společnosti Nadace Kooperativa, Nadace Qminers, Nadace Benetheo, E.ON, JRD, Accace, ČEPS, Carborundum Electrite, Amanita Design, Linde, Semix, ProfiG2, Bird & Bird, Hornbach, Nadační fond rodiny Orlických, Printwell, Delta Light Czech, Projan Service, Bříza & Trubač, advokátní kancelář, Vertue, Beire, Pro živou zahradu, JK Jitka Kudláčková, Nadace ČEZ, Megabooks CZ, Net4Gas, Pivovar Zubr, Cestovní kancelář Periscope Skandinávie, Abrasiv, Hotelová škola Poděbrady, Operační program Životní prostředí, Státní fond životního prostředí, Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky, Středočeský kraj, Jihomoravský kraj, Město Milovice, Město Benátky nad Jizerou, American International school ve Vídni, milovická Mateřská škola Kostička, sdružení Přátelé a rodáci Milovic i veřejnost.


reklama

 
foto - Dostál Dalibor
Dalibor Dostál
Autor je ředitel ochranářské společnosti Česká krajina.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JM

Ji Mi

27.11.2024 20:31
Jojo. Hovězí chovane pro potrebu lidí je potřeba eliminovat, jelikož produkuje ďábelský metan. Ale velcí kopytnici to jsou jiná sorta. Kam se na ně hrabou lesy! Už dlouho jsem se tak nepobavil.
Odpovědět
JM

Ji Mi

27.11.2024 20:31
Jojo. Hovězí chovane pro potrebu lidí je potřeba eliminovat, jelikož produkuje ďábelský metan. Ale velcí kopytnici to jsou jiná sorta. Kam se na ně hrabou lesy! Už dlouho jsem se tak nepobavil.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist