https://ekolist.cz/cz/publicistika/civilizace/praha-zavadi-nova-pravidla-pro-sdilenou-cyklomobilitu.sdilene-elektricke-kolobezky-od-roku-2026-v-hlavnim-meste-konci
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Praha zavádí nová pravidla pro sdílenou cyklomobilitu. Sdílené elektrické koloběžky od roku 2026 v hlavním městě končí

27.10.2025 10:46 | PRAHA (Ekolist.cz) | Vít Hofman
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Radní hl. m. Prahy schválili nový rámec pro provozování sdílené cyklomobility, který jasně stanovuje pravidla pro provozovatele sdílených kol a elektrokol. Cílem je podpořit udržitelnou dopravu, zlepšit pořádek ve veřejném prostoru a omezit negativní dopady neřízeného provozu sdílených dopravních prostředků ve městě. Součástí opatření je i ukončení memorand se stávajícími provozovateli a sjednocení pravidel pro všechny zájemce v režimu tzv. open house. Sdílené elektrokoloběžky nebudou součástí systému.
 
Klíčovou změnou oproti dosavadní praxi je, že nově budou povolena pouze jízdní kola a elektrokola. Sdílené koloběžky a elektrokoloběžky, které v minulosti způsobovaly četné problémy – od nehodovosti po blokování chodníků – již součástí systému nebudou.

„Elektrokoloběžky se v minulosti často používaly ne jako dopravní prostředek, ale spíš jako turistická atrakce, a to často v místech, kde neměly co dělat — v parcích, na chodnících nebo v pěších zónách. Zavedením nového systému chceme podpořit udržitelnou dopravu a zároveň zajistit pořádek ve veřejném prostoru,“ uvedl I. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

„Na prvním místě stojí bezpečnost těch nejzranitelnějších účastníků provozu, tedy chodců. Mezi uživateli koloběžek, kteří zejména v centru města v rozporu s předpisy často jezdí po chodníku mezi chodci, bohužel v současnosti dochází k mnoha kolizím. Věříme nicméně, že je k dispozici vhodná alternativa pro bezemisní pohyb po městě, a tou jsou sdílená kola. Pro držitele předplatních jízdenek dokonce s možností dvou 15minutových jízd zdarma u poskytovatelů Rekola a nextbike,“ řekl předseda Výboru Zastupitelstva hl. m. Prahy pro zahraniční vztahy a EU fondy Jaromír Beránek.

Provozovatelé, kteří budou chtít v Praze poskytovat službu sdílené cyklomobility, uzavřou s městem jednotnou smlouvu prostřednictvím Technické správy komunikací hl. m. Prahy (TSK). Budou muset dodržovat závazná pravidla — mimo jiné parkování pouze na vyznačených stanovištích, zajištění technické způsobilosti kol a pravidelný servis.

„Díky jednotnému systému získáme větší kontrolu, možnost vyžadovat odpovědnost od provozovatelů a efektivně řešit problémy s nepořádkem a bezpečností. Zároveň chceme, aby se do systému mohli zapojit i noví provozovatelé za férových a transparentních podmínek,“ dodal Zdeněk Hřib.

Nový rámec také umožňuje městu prostřednictvím TSK odstraňovat prostředky provozovatelů, kteří pravidla nedodržují. Stávající memoranda se společnostmi Rekola a nextbike budou vypovězena ke dni 30. června 2026.

Nový jednotný smluvní rámec pro všechny provozovatele sdílených kol a elektrokol

Ukončení stávajících memorand v roce 2026
Vyloučení sdílených koloběžek z provozu
Povinné parkování na vyhrazených stanovištích
Možnost města účinně zasahovat proti neukázněným provozovatelům

Zavedení jasných pravidel pro sdílenou mobilitu navazuje na předchozí snahy o regulaci sdílených koloběžek, které byly poprvé předloženy 23. června 2025. Tehdejší návrh nezískal podporu. K tématu se znovu přistoupilo a návrh byl prosazen prostřednictvím Zastupitelstva hl. m. Prahy. Po letech debat a odkládání bylo přijato systémové řešení, které ukončí provoz sdílených koloběžek od 1. ledna 2026 a nastaví jednotná a transparentní pravidla pro všechny provozovatele sdílených kol a elektrokol.


reklama

 
foto - Hofman Vít
Vít Hofman
Autor je tiskovým mluvčím Magistrátu hl. m. Prahy.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

27.10.2025 13:53
Ekohlupáci si za ten zákaz mohou sami, svým naprosto bezohledným a arogantním chováním vůči ostatním účastníkům dopravy. V podstatě v malém to samé, jako výsledek voleb.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

27.10.2025 19:54 Reaguje na Jan Šimůnek
Každá novinka by měla být zaváděna v jakémsi právním rámci. Pamatujete Klause, jak privatizoval a odmítal se zdržovat nějakými zákony?
Dcera s rodinou žije na Novém Zélandě, ve měste Christchurch. To má asi 300 000 obyvatel. Elektrokoloběžky tam jsou běžné. Ale jsou pro ně vyznačené trasy, na vozovce, vedle chodníků, přes křižovatky. A funguje jim to tam. Pravda, město je na rovině, založené před nějakými 120 lety a docela moderně, většina ulic pravoúhle.
Podívejte se v Praze na cyklopruhy. Neuvěřitelné! V ulici se vyznačí pár set m, odnikud nikam. Mnohdy na hlavní ulici. Ti úředníci musejí být naprosto pitomí.
Četl jsem nedávno, tuším z Francie. Problém s koly a koloběžkami že tam mají vyřešen jednoduše - přímo geniálně. Jezdit se může všude - na silnici, cyklostezce i po chodníku. ALE!!! Na silnici až rychlostí auta, na cyklostezce max. rychlostí kola, na chodníku max. rychlostí chůze! Jednoduché, srozumitelné.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

27.10.2025 14:30
ono to ani nedává smysl, kolik lidí si stěžuje, že Praha nemá dořešené cyklo dopravu v propojenosti a ještě do toho nacpat elektro je problém. V úzkých ulicích plných lidí mají omezení provozu smysl.

Na druhou stranu, Praha má velmi dobře organizovanou veřejnou dopravu, tyhle technické výstřelky, jsou zbytečné a zatěžující komunikace.
Odpovědět
Pe

Petr

27.10.2025 15:38 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Na druhou stranu je nutné si přiznat, že elektrická koloběžka je ve své podstatě pro osobní pohyb po městě téměř geniální.
Odpovědět
Pe

Pepa

27.10.2025 16:00 Reaguje na Petr
Sdílená by byla geniální pokud by mestak dělal svou práci a vybíral pokuty za jízdu na chodníku. Ona se vrátí, ale chce to čas a cyklostezky.
Sdílená kola s omezeným parkováním jsou nepraktické na precpanych silnicích.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

27.10.2025 20:00 Reaguje na Pepa
No pro ta kola se musí udělat cyklostezky. Jenže ve městech to vyžaduje omezit auta. Zkuste to prosadit.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

28.10.2025 04:10 Reaguje na Pepa
To se nedomnívám, elektro koloběžky jsou jiný vesmír a na těch cyklostezkách jsou i inlinisté a chodci, tak se to děje. Ta už se tam nevejde.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

28.10.2025 04:13 Reaguje na Petr
kdyby byla geniální, tak jí rušit nebudou... ta elektro koloběžka má velkou akceleraci a jezdí s ní jak prasata.
Odpovědět
Pe

Petr

28.10.2025 17:18 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jako prasata jezdí jen lidi, ne koloběžky. Koloběžky za to nemůžou.
Odpovědět
ig

27.10.2025 15:58 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Veřejná doprava je v Praze vyřešená skvěle, 60 % všech jízd je (podle ročenky TSK) uskutečněno MHD. Z těch zbylých 40 % se bude těžko ukusovat, protože čím menší procento zbývá, tím silnější důvod proč jet autem tu je (mně se například naposled nechtělo brát do tramvaje hydraulickou pumpu). Takže jestli koloběžky aspoň část těch 40 % odbouraly, proč je sakra ti pitomí ideologové zakazují?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

27.10.2025 19:59 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Města v Nizozemí jsou přelidněná více. A mají také velice dobře organizovanou veřejnou dopravu. A pestřejší - vlaky, autobusy, tramvaje i lodě. A ve všech soupravách plošiňáky na kola. A tak jsem pozoroval, jak na nádraží si lidé brali kola do vlaku, ujeli pár stanic, přejeli kus po cyklostezce - kde jezdily i mopedy - naskočili do autobusu, z něho přeběhli na loď. Jistě, Nizozemí je placka a tak tam jízda na kole na mnoho km je naprosto běžná. A rychlejší než autem po přecpaných silnicích.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2025 08:09 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Jezdil jsem tam na kole a všude (slovy OPRAVDU VŠUDE) vede cyklostezka, kolo na silnici nesmí a cyklošky mají vlastní infrastrukturu, kruháky, podjezdy atd. žádná nekončí jak u nás. Když se na nějaké kopalo, byly kolem výkopu položeny železné pláty, aby se si pán cyklista neumazal kolo od trávy.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.10.2025 13:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Že to tedy jde. Jasně, v Nizozemí má kolo tradici a tak jeho upředňostňování i před auty nikomu nevadí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist