Eva Kosková: Antisummit se málo dotýkal české situace
Oč lépe pak z médií na diváka působí zástupce SB Mats Karlsson, který vybízí mluvčí INPEGu Chelseu Monzen ke společné komunikaci a při závěrečné veřejné diskuzi ve středu 27. září v kostele svatého Salvátora, kde skončila akce Jiná zpráva, si stěžuje na zápornou reakci "druhé strany", tedy všech protiglobalizačních hnutí, která jím nabízenou diskuzi odmítala.
Milostivé léto 2000, které pořádalo například nenásilný Pochod smrti Prahou a jež se zaměřuje hlavně na problematiku oddlužení nejchudších zemí, si ale na druhé straně asi nezískalo takový prostor v médiích jako INPEG. Vás zajímá demonstrace, na které nebyla prolita krev?! Možná by bylo dobré si připomenout, že lidé, kteří kritizují MMF a SB, by byli zřejmě velmi neradi házeni do stejného tlumoku s vandalskými aktivisty, čemuž se ale asi nevyhnou. Proto v tomto případě určitě neplatí: záporná reklama, také reklama!
Páteční Kontrasummit INPEGu. Možná v rámci snadného úspěchu u posluchačů se například americká profesorka a filozofka Silvia Federici nebo profesor a filozof George Caffentzis, který v současnosti působí na univerzitě v Nigérii, omezili na pouhou rétoriku o chudobě, koloniálním systému a na výzvy ke změně systému. Neumím si představit, jaké změny systému by v českém prostředí, které se ještě nevyrovnalo se změnami po roce 1989, přicházely v úvahu. Na přímou otázku ze sálu, od koho bychom si po roce 1989 půjčili, Caffentzis odpověděl: "Nepůjčujete si pouze peníze, pokud chcete zůstat sami sebou. (týká se strukturálních změn, které SB a MMF před poskytnutím úvěru vyžadují. - pozn. Kosková) Měli jste zůstat antikapitalisty." Zůstat, tedy být tím, čím dříve. Komunisty? To už bych ale přisuzovala Caffentzisovi něco, co neřekl. Profesor filozofie na univerzitě v Torontu Mark Kingwell, který na Kontrasummitu v Praze také přednášel, hovořil o takzvané ideologii nevyhnutelnosti. Přijímáme globalizaci jako nevyhnutelnou, věříme jí, třebaže je to jenom jedna z možných cest? Nad jeho vystoupením se bylo možné zamyslet. Bohužel ale z celého bloku vyplynulo, že za všechno může MMF a SB a není jí pomoci.
Jiná zpráva se zabývala stejnými problémy. Chudobou, narušováním životního prostředí, mocenskými stereotypy. Nedávala však nesmyslně vinu jen MMF a SB. Anne Pettiforová z Milostivého léta 2000 upozornila: "Setkali jsme se s loutkami, ne s loutkáři." Přitom loutkami budiž rozuměni představitelé MMF a SB, loutkáři pak ministři financí nejbohaších zemí, kteří se sdružují v G7. Zdálo se, že sál Městské knihovny, kde se fórum pořádalo, byl povětšinou zaplněn převážně těmi, kdo přišli spíše souhlasit, než oponovat. K výměně názorů s druhou stranou došlo až na závěr, ve zmiňovaném kostele sv. Salvátora, kde se v diskuzi utkali představitelé protiglobalizačních organizací a mezinárodních institucí. Diskuzí se účastnili většinou cizinci. Teď mě napadá, byly to vlastně diskuze?
reklama