Asociace vodní turistiky a sportu: Malá vodní elektrárna Dubina se stavět nebude
Stavba, která mohla být jednak nebezpečná pro vodní turistiku na řece, navíc by ji minimálně 1 sezónu zcela zastavila, ale také mohla způsobit drenáž poříčních podzemních vod s dlouhodobým poklesem hladiny podzemní vody, se nebude realizovat. Krajský úřad zrušil kladné rozhodnutí z prvoinstančního řízení v celém rozsahu a vrátil věc zpět k novému projednání.
Velký podíl na zrušení rozhodnutí mělo Ministerstvo životního prostředí, které zrušilo stanovisko k zásahu do významného krajinného prvku (VKP) řeky Ohře. Více o podrobnostech zrušeného stanoviska je na MŽP zrušilo stanovisko do VKP pro MVE Dubina. Krajský úřad sice většinu z námitek AVTS neuznal, nebo jen částečně, ale zrušené závazné stanovisko nebylo možné opominout. Odmítl například námitky směřující na neúplnou projektovou dokumentaci, na nebezpečnost stavby pro rekreační plavbu i bagrování pod jezem. Dle jeho názoru se k nim v rámci současné legislativy spolek nemůže vyjadřovat.
Je nutné si uvědomit, že samotná stavba jezu i následný provoz by měl velmi negativní dopad na místní vodní turistiku, kdy např. po dobu stavby by byla zakázána plavba v úseku Dubina - Kyselka, což by mělo negativní dopady na místní půjčovny lodí, kempy, občerstvení a další podnikatele. Ti by přišli o veškerý zdroj příjmů a museli by propouštět zaměstnance.
Stavbou bezobslužné MVE by se sice vyrobila elektrická energie, ale všechny MVE se na celkové výrobě podílí pouze z 1,22%. Z toho 65 MVE v přehradách nebo na jezech na Labi a Vltavě vyrobí přes 50%, druhou polovinu vyrobí 1392 MVE. Tedy pouhých 0,6% z celkové výroby. 6 promile za zničené a velmi silně fragmentované řeky, kde se střídají rybníky a suchá místa, kde řeka už není tou tekoucí a životadárnou silou přírody a kde je industrializována krajina se spoustou betonu. Co přináší a kolik stojí MVE daňové poplatníky si můžete přečíst na Co stojí daňové poplatníky MVE.
Pokud chcete podpořit naše úsilí nejen v tomto projektu, ale i dalších, kterým se intenzivně věnujeme (např. se má postavit zcela nový jez kousek níže u Vojkovic), staňte se členy AVTS nebo využijte možnosti darovat finance na náš provoz.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (8)
smějící se bestie
5.9.2021 10:25Vodáky by to nikam nestáhlo. Bohužel však jsou na vodě tací, co se za ně vydávají a pak to tak dopadá !
Petr Eko
5.9.2021 11:10 Reaguje na smějící se bestiesmějící se bestie
5.9.2021 11:27 Reaguje na Petr EkoMnozí nejen zde, chválí Rakousko, jak využívá vodní toky k tomuto a tady to najednou vadí. 6ádný kus přírody ba se nezničil, spíše by to přírodě pomohlo - zadržení vody.
Větrníky bych nejen v uvedených místech nikdy nepodpořil ! Jsem vidlák - jestli víte, co to znamená. Ne panelákovej zelenej !
Vladimir Mertan
5.9.2021 13:45Radim Polášek
5.9.2021 14:27Je "štěstí" že nás ekologičtí exponenti obtěžují pouze pouhých asi 40 let. Kdyby to bylo tisíc let, nejspíš by neeexistoval ani Karlův most a pražáci by se z levého na pravý břeh Vltavy přesunovali přívozy. S ekologickým pohonem, nejspíš tedy ručním.
Svatá Prostoto
6.9.2021 11:35S ohledem na nepatrný přínos těch MVE je fakt nejlíp nechat řeku řekou, tj. na pokoji.