https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/automatizovane-parkovaci-domy-mozna-kriteria-pro-jejich-volbu-a-dotace-z-eu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ing. Rudolf Kunzmann, CSc.: Automatizované parkovací domy, možná kriteria pro jejich volbu a dotace z EU

18.7.2006
Odborná i laická veřejnost je v současné době intenzivně seznamována s výhodami Automatizovaných parkovacích domů (dále jen APD). Hned v úvodu však uveďme, že pro jejich činnost je zásadní.
 
1. Nepřítomnost řidičů a jejich spolucestujících, či jakýchkoli osob, uvnitř APD.

2. Veškeré operace s vozidly při parkování, jakož i při výjezdu, jsou prováděny s motory vypnutými, proto jsou APD ekologické. V blízkosti soustředění vozidel, se totiž zvyšuje nebezpečí karcinomu až 6x.

Parkování a pohyb vozidel tedy splňuje jak požadavky bezpečnosti řidičů i vozidel, tak i požadavky ekologické. Jednoznačně zajišťuje vozidla proti zcizení, vykradení a poškození, ale zamezuje i ztrátám na životech lidí při případném teroristickém výbuchu v APD. V automatizovaném parkovacím domu je řešeno pojištění vozidel v něm uložených, mimo pojistky řidičů navíc. Toto pojištění uložených vozidel je již v ceně parkovného.

Obecně do APD zahrnujeme jen takové parkovací domy , které svojí funkcí zajišťují:

a) Nepřítomnost řidičů a jiných osob v APD, tj. odevzdávání a přijímání vozidla před APD, což zajišťuje bezpečnost pro automobily a lidi:
to znemožňuje:
- zcizení a vykradení vozidla,
- poškození vozidla jiným vozidlem, nebo osobami ,
- banditizmus- přepadávání, znásilňování,
- maření životů lidí při teroristických výbuších,

to umožňuje :- v okolí vozidla je dostatečně volný prostor pro výstup a nástup z vozidla, což je zvlášť výhodné pro tělesně postižené a starší řidiče,
Pozn.: Nelze považovat za APD takové hybridní uspořádání VPD,které přesunují vozidla s řidiči do etáží pomocí výtahů.

b) Ukládání a vyjímání vozidla z APD s vypnutými motory zajišťuje minimalizaci znečištění ovzduší a minimální dopad na životní prostředí, čímž jsou v praxi plněny ekologické požadavky snižování oteplování ovzduší, k čemuž se ČR podpisem mezinárodní smlouvy zavázala.

c) Je realizován automatický vnitřní a vnější bezpečnostní systém, komplexní EPS, EZS, automatická diagnostika stavu sytému a zakládací technologie, ale i informační systém integrovaného systému dozoru sektorů APD, nebo i několika APD, včetně záložního zdroje el.energie pro případ výpadku el.sítě.

d) Každý APD je prakticky ze 2/3 technickým zařízením, který musí být zohledněn v návrhu jak architekty, tak i stavaři, a nikoli naopak. Skelet a vlastní stavba APD musí také splňovat podmínky pro zajištění bezporuchové činnosti technologie APD, přičemž se jedná o stavebně modulární unifikovaný systém.

V průběhu posledních let se na trhu APD pohybuje řada výrobců, každý z nich s různým systémem APD. Předmětem této stati není,a ani by to nebylo vhodné, provést přehled dosažené úrovně obsáhlého množství typů APD různých firem. Každý z typů APD má své vlastnosti i nedostatky. Některé typy ADP však mají nedostatků více, nežli ostatní, nebo jsou málo vhodné či zcela nevhodné.Proto je nezbytná pozornost, a odborná orientace, při výběru typu APD pro každou uvažovanou lokalitu zvlášť.To bylo provedeno v přednášce na VUT v Brně pod názvem „Současné poznatky o vhodných automatizovaných parkovacích domech použitelných v Brně“ a její torzo bylo zveřejněno ve Zpravodaji ČSSI č.4/2001. Na základě analýzy byly předloženy optimální typy APD podzemní a nadzemní.Pro potřeby návrhů a rozhodnutí pro konkrétní lokalitu je vhodnější využít předem osobní konzultaci s autorem této stati.

V zájmu investorů a architektů, kteří jsou u počátku požadavků a návrhů, se jeví však účelné, pokusit se zformulovat níže zobecněná kriteria pro užití a realizaci vhodného typu APD v jimi předpokládané a řešené lokalitě.

Možná obecná kriteria pro výběr vhodného typu APD pro předpokládanou lokalitu:

1.Prvotní rozhodnutí : zda volit typ nadzemní, nebo podzemní APD, vychází z potřeby dislokace v dané lokalitě a požadavků majitele lokality, nebo záměru magistrátu města. Teprve následně je vhodné přikročit k volbě typu APD a tomu odpovídajícího výrobce.

2.Prostorové možnosti pro realizaci APD v rámci architektonického záměru. Různé typy APD různých výrobců umožňují různou minimalizaci využití uvažovaného prostoru jak pro stavbu samotnou, tak i pro pomocné a vjezdové prostory, na rozdíl od staveb VPD. V každém případě bude již v úvodu rozhodování hrát velkou roli, aby byla plocha pro výstavbu APD osazena takovým typem APD, který při co nejmenším záboru plochy (včetně ploch pomocných) zajistí co největší kapacitu vozidel v APD s co největší rychlostí jejich odbavování.

3.Požadavek rychlosti odbavování vozidel v času pro příslušnou lokalitu se považuje za jedno z hlavních kriterií, zejména pro velká města a veřejné parkování v lokalitách s velkou frekvencí vozidel. V našem případě se jedná o posouzení času potřebného pro vlastní uložení vozidla v APD. Čas čerpaný před uložením vozidla o po výjezdu vozidla(platba) je přibližně shodný u různých APD. Požadavek rychlosti:

velký - splňují APD, které obsahují větší počet ukládací technologie, které se zpravidla rozdělí do více samostatných sektorů APD. Tyto pak pracují na sobě zcela nezávisle, nicméně centrálně řízené a diagnostikované.Požadavky splňují především APD kruhové, nebo několik méně kapacitních APD obdélníkového typu.

střední- zpravidla splňují APD s jednou přímou ukládací technologii provádějící pohyb vertikální a horizontální, bez následných horizontálních posuvů, do cca 100-200 stání vozidel.Tyto požadavky splňují především APD obdélníkového typu a jeden APD podzemního kruhového typu APD.

komerční- splňují APD s ukládací technologií jak přímou, provádějící pohyb vertikální a horizontální, tak s následným horizontálním posuvem, nebo jen s horizontálním posuvem ukládání. Zde čas není rozhodující.Příkladem může být takový APD v rámci bloku obytných budov, (zpravidla pod nimi), nebo podnikový, který je více než zpravidla obdélníkového typu APD.

4.Volba co nejjednoduššího systému ukládání a vyjímání vozidel, který má co nejmenší potřebu mechanických součástek a nejmenší potřebu více pohybů. Efektivní a co nejjednodušší systém ukládání a vyjímání vozidel zajistí nejmenší možnou poruchovost v APD!

Zakládání a vyjímání vozidel rozeznáváme:
a) Přímé zakládání (vyjímání) vozidel do( ze) stání vozidel
- přímé zakládání (vyjímání) vozidla bez podsuvné platformy pod vozidlem
- zakládání (vyjímání) vozidla s podsuvnou platformou( kovová,tvrdoplastová) pod vozidlem

b) Posuvné zakládání (vyjímání) vozidel do( ze) stání vozidel
-posouvání vozidel v horizontální rovině s přeskupováním vozidel postupným posouváním následně všech vozidel

c) Otočný APD s kontejnerovým ukládáním(vyjímáním) vozidel zdvíháním do otočných etáží

5. Náklady na zvolený typ APD Obecně lze konstatovat, že náklady na realizaci dle typů jsou různé ( nižší a vyšší). V souhrnu jsou však celkové náklady srovnatelné s náklady na Vjezdové parkovací domy. Obecně platí: Čím větší kapacita APD pro parkování, tím větší počet stání vozidel, tím menší náklady na jedno stání vozidla. Náklady na stání vozidla v APD se pohybují v horní úrovni nákladů, avšak jsou jednoznačně oproti Vjezdovým parkovacím domům ( dále jenVPD) vyváženy jejich vlastnostmi a výhodami APD jak pro řidiče, tak i pro vozidla. Tyto přednosti APD oproti VPD jsou jasně dány, proto je triviální, a nemá logiku, argumentovat s nižšími náklady na stání vozidel ve VPD!

Finanční prostředky na realizaci APD a úloha Zastupitelstev měst.
Ve městech ČR se dnes denně řeší kde parkovat stále vzrůstající množství automobilů. Povrchová parkoviště, i se zvyšujícím se parkovným, již situaci nemohou řešit, natož vyřešit. Města jsou nucena přistupovat na realizaci parkovacích domů. Pozorujeme, že jsou i nadále projektovány a realizovány pouze Vjezdové parkovací domy. A tak jsou v ČR však bohužel stále bezstarostně vytvářeny příležitosti pro zloděje, banditismus a terorismus i nadále v nových projektech neekologických Vjezdových parkovacích domů, které mají být postaveny pro budoucnost! Tak budou centra měst na věky zahlcena bezohledně karcinogenními exhalacemi a nic již v budoucnu nebude možné změnit! Výzvy ke stavbě APD tak zůstanou pouze na úrovni veřejných požadavků, na které nebude brán zřetel. Budou asi tak platné, jako výzvy ke „ Dni bez aut“! Kromě všech nevýhod VPD, a vysokých investičních nákladů na ně, je v těchto VPD na vývěskách, většinou i přímo na platebním kuponu, inzerováno: “Provozovatel neodpovídá za škody nebo odcizení odstaveného vozidla, ani za věci v něm uložené“. Každý řidič ihned ví co to pro něho znamená! Je na magistrátech měst a zadavatelích, aby od navrhování VPD odstupovali a požadovali realizaci APD vzhledem k jejich vlastnostem, a i v souladu s podepsanou mezinárodní smlouvou o snižování oteplování ovzduší a snižování vlivu karcinogenních exhalací. Na rozdíl od VPD by dnes nemělo být získání financí z EU na realizaci Automatických parkovacích domů problémem!

Správným kladným rozhodnutím MŽPČR,MDRČR a MMRČR v oblasti dotací EU na APD, tedy dotace na tzv.ekologický „provoz v klidu“ve městech, by byly vytvořeny podmínky pro tak potřebnou politickou atmosféru napříč politickým spektrem Zastupitelstev měst při vážných rozhodnutích na komunální úrovni. Prostě Zastupitelstva měst by měla argument a finanční prostředky. Zastupitelstva měst by se tak mohla o dotace z EU opřít a přijmout ve městech usnesení (vyhlášky), kterými by zajistila, že budou v centrech měst aplikovány ekologické APD a zabráněno stavbě VPD. Tím by totiž bylo Zastupitelstvy měst uloženo Radám měst, jakož i představitelům měst, ale i odpovídajícím odborům magistrátů měst, neprodlené zajištění realizace takové přijaté vyhlášky a tím i realizace APD v centrech měst. Musíme to požadovat (a doporučuji velmi hlasitě!!) jak po námi volených Zastupitelích obcí a měst, tak ale také i obce a města po příslušných ministerstvech ČR, neboť ČR se totiž podpisy mezinárodních smluv (Kjótský protokol,atd) zavázala řešit problémy znečišťování ovzduší vlivem dopravy. Vstupem do EU je ČR zavázána plnit Směrnice Rady 96/26/EC o hodnocení a řízení kvality ovzduší. Bylo zveřejněno že vlády ČR a SR obdržely 3.7.2006 pokárání EK za ekologické nedostatky. V materiálu, který byl zveřejněn, se požaduje,“ aby členské státy EU vyhodnocovaly ekologické dopady u významných veřejných i soukromých investičních záměrů ještě před jejich schválením a to za účasti veřejnosti.“ Podepsané mezinárodní závazky ČR z hlediska požadavků čistoty ovzduší musí být tedy subjekty ČR plněny! K tomu je musí opatřeními přivést jak legislativa ČR, tak i rozhodná opatření Zastupitelů a dalších odpovědných orgánů měst a obcí ! EU tomu financemi napomáhá.V rukách orgánů ČR je na co, a jak jsou finance EU uvnitř ČR přidělovány! Pomocí v dotacích EU jsou např. Strukturální fondy - Operační program Infrastruktura (OPI), včetně jeho Programového dodatku. Oba však problematiku realizace APD jaksi v obsahu mnohomluvně skrývají, avšak v jejich závěrech o ní nehovoří! Navíc se zřejmě realizace APD pohybuje v obsahu OPI na rozhraní zájmu ministerstev: MDRČŘ, MŽPČŘ a MMRČR! Kdo dokáže stanovit, které ministerstvo ČR to bude?

V současné době byla zahájena příprava náplně plánů Operačního programu Infrastruktura (OPI) a Společného regionálního operačního programu (SROP) pro léta 2007 až 2013. Jejich obsah bude vycházet z Národního plánu rozvoje 2007-2013(NRP). Bohužel i nyní v návrzích na léta 2007-2013 není jasno. I když v NRP na str.120 je kritizováno. “Pomalé řešení dopravy v klidu v městech včetně moderních systémů,….“, není tento požadavek opět specifikován v cílech! Podobně tomu je i ve specifických cílech Regionálních operačních programů (NRP,str.171), odkud vyjímám z blízkých obecných cílů: a)zlepšení regionální dopravní i informační struktury při respektování životního prostředí, b) zlepšení stavu životního prostředí v regionech a obcích.

Na základě naší žádosti na MŽPČR o řešení požadavků dotací EU městům pro možnost realizace APD byla nám 30.5.2006 doručena odpověď ministra životního prostředí RNDr. L. Ambrozka, kterou osobně podepsal, z níž podstatnou část vyjímám pro seznámení veřejnosti: „ S podporou automatizovaných parkovacích domů původně počítal návrh Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) pro období 2007-2013, konkrétně priorita zaměřená na ochranu ovzduší. Vzhledem k tomu, že však v této oblasti došlo k překryvu Operačního programu Životní prostředí a Regionálních operačních programů, proběhlo dne 14.4.2006 jednání zástupců MŽPČR se zástupci krajů. Z toho jednání vyplynulo, že tato oblast je pro kraje prioritní, a proto došlo k přehodnocení návrhu priority 2 v OPŽP a projekty typu „park and ride“ a „bike and ride“ byly vyjmuty z OPŽP a mají být podporovány v rámci regionálních operačních programů (ROP).“

Samozřejmě, že byl ihned učiněn dotaz na ministra MMRČR, zda o tomto rozhodnutí vůbec ví a zda je odpověď pravdivá. Jestliže ano, pak v jaké části ROP je problematika zařazena. Z MMRČR však ani po druhé urgenci nebyla dosud odpověď získána. Nic méně zájemci a žadatelé z měst o dotace EU na APD by měli tuto informaci vůči MMRČR využít! Problém životního prostředí, zvláště v centrech velkých měst, je dnes totiž závažný, realitou, a je nutné jej řešit Zastupitelstvy měst, a to nově a moderně. Z výše uvedeného vyplývá,že naše životy a zdraví jsou opravdu v rukách volených představitelů ČR, měst a obcí. To by mělo být velmi zvýrazňováno, aby budoucí kandidáti v komunálních volbách 2006 svoji odpovědnost chápali nově a velmi vážně.


reklama

 
Ing. Rudolf Kunzmann, CSc.
Autor je čtenář EkoListu po drátě
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist