Dalibor Dostál: Nehoda ve Studénce ukázala na dlouhodobé podceňování bezpečnosti železnic
22.7.2015
Ruší se především přejezdy na méně využívaných lokálních tratích. Prioritou by mělo být rušení přejezdů právě na rychlostních koridorech
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Například sousední Německo snížilo počet přejezdů z 28 682 v roce 1994 na 19 521 v roce 2010. Jen v letech 2005 až 2007 tam zrušili na třináct stovek přejezdů. Za stejnou dobu se v Česku zrušilo jen 38 přejezdů. Německo vynakládalo v minulých letech na rušení přejezdů průměrně 170 milionů euro ročně, tedy asi 4,7 miliardy korun.
Za poslední roky zahynuly na českých železničních přejezdech stovky lidí. V letech 2003 až 2014 se na přejezdech stalo 2891 nehod, při kterých 513 lidí zahynulo a 1364 lidí bylo zraněno. Pomalé tempo rušení přejezdů se čeští železničáři snažili v minulých letech zrychlit. V letech 2007 až 2011 bylo zrušeno zhruba 278 přejezdů. Problém je však výběr rušených přejezdů. Ruší se především přejezdy na méně využívaných lokálních tratích. Prioritou by mělo být rušení přejezdů právě na rychlostních koridorech.
Železničáři by měli připravit takový program rušení přejezdů, který by odstranil na rychlostních koridorech veškeré úrovňové křížení se silnicemi nebo alespoň jejich drtivou většinu.
reklama
Dalibor Dostál
Autor je předseda společnosti Česká krajina. Ta se zaměřuje na ochranu přírody, ale podporuje také ekologickou dopravu, především železniční a elektromobilitu.
Autor je předseda společnosti Česká krajina. Ta se zaměřuje na ochranu přírody, ale podporuje také ekologickou dopravu, především železniční a elektromobilitu.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
22.7.2015 15:45
Achich... a platit to bude kdo? Navic proti lidské blbosti to nepomůže stejně.
Možná že by autor mohl navrhnout zrušení vlaků či kamionů či rovnou obojí.. to by bezpečnost zvýšilo také.
Odpovědět
Možná že by autor mohl navrhnout zrušení vlaků či kamionů či rovnou obojí.. to by bezpečnost zvýšilo také.
ZZ
Zuzana Zajícová
23.7.2015 13:36Omlouvám se, ale nerozumím: jak chcete rušit žel. přejezdy, když např. vedou mezi 2 obcemi nebo spojují další místa? A když už takto, nemělo by se tím snad zabývat nikoli jen SŽDC, ale také vlastníci, potažmo provozovatelé pozemních komunikací (obce, kraje, stát)? Díky za upřesnění a komentáře.
Odpovědět
Li
Lili
25.7.2015 15:28Neštěstí ve Studénce je tragédie, opět :(. A myslím si, že dokud lidé nedostanou rozum, budou takové tragédie pořád. Bez ohledu na vše ostatní. Je to jako s dětmi. Buď je vychováte a oni porozumí, co je dobré a špatné a řídí se tím. Nebo se můžete snažit sebevíc, ale pokud ony se budou schválně chovat nerozumně, tragédie se vždy může stát. Bez ohledu na to, jaká opatření a zabezpečení uděláte :(.
Odpovědět