https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/eliska-vidomus-dopravni-vychova-nestaci.deti-ochrani-az-promena-mest-a-jejich-ulic
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Eliška Vidomus: Dopravní výchova nestačí. Děti ochrání až proměna měst a jejich ulic

5.9.2025
Zdroj | Pěšky městem
Na začátku nového školního roku, kdy se děti vrací z prázdnin v přírodě zpět do svých domovů, se opět ukazuje, že pro bezpečný pohyb dětí v našich městech a obcích se v Česku stále dělá málo. Přitom právě děti patří k nejaktivnějším chodcům – a zároveň k nejohroženějším účastníkům silničního provozu.
 
Podle statistik Policie ČR došlo v roce 2025 k 1281 dopravním nehodám s účastí chodce. Čtvrtinu tvořily děti do 14 let. Řada z těchto nehod by přitom vůbec nemusela nastat, pokud by dopravní infrastruktura více respektovala potřeby dětí a jejich specifika.

Bezpečnost dětí nesmí zůstat jen na papíře

Organizace Pěšky městem dlouhodobě upozorňuje, že nestačí jen vzdělávat děti v dopravních předpisech. Důležité je vytvářet tzv. odpouštějící infrastrukturu, která odpouští lidské chyby a pomáhá předcházet vážným následkům, když chodec či řidič udělá chybu v dopravním provozu. Taková infrastruktura je pro děti obzvláště důležitá. Děti jsou v dopravě zranitelnější – mají menší výšku, horší odhad rychlosti, a často se chovají impulzivně.

V centru pozornosti organizace Pěšky městem jsou školy a jejich okolí, kde se každý den pohybuje velké množství dětí a tvoří jakási srdce lokalit. Jak vyplývá z výzkumu Udržitelně do škol, který organizace realizovala v letech 2018–2023, každý čtvrtý prvňák hodnotí svoji cestu do školy jako nebezpečnou a 43 % dětí si myslí, že je ráno před školou nepříjemný provoz.

Praha sice letos navýšila rozpočet na bezpečnostní úpravy BESIP o 100 milionů korun, v praxi se to však na výsledcích zatím příliš neprojevuje. Nový školní tak pražským dětem přináší jen několik málo realizovaných úprav – například u ZŠ Santoška nebo MŠ Dolákova, přičemž v obou těchto případech se jedná o projekty připravené již v roce 2017.

Zdroj | Pěšky městem

Většina dalších návrhů, na jejichž přípravě v rámci programu Bezpečné cesty do školy se Praha ve spolupráci s organizací Pěšky městem podílela, dosud čeká v šuplíku.

„Děti potřebují bezpečné přechody a zklidněné ulice teď, ne za dalších osm let. Mezi akcemi BESIP je nyní přes 60 míst v blízkosti škol, která se podle našich návrhů projektují, nebo již dokonce mají vydané stavební povolení, ale jejich realizace se neustále odkládá. Některé jsou třeba z roku 2015, takže děti, se kterými jsme na programu spolupracovali, mezitím odmaturovaly,“ říká Blanka Klimešová z Pěšky městem.

Na kole a koloběžce je to složité

Již zmíněný výzkum Udržitelně do škol ukazuje, že většina pražských rodičů doprovází své děti do školy do deseti let. Ve čtvrté třídě už chodí samostatně 44 % dětí, v páté dokonce 60 %.

Děti by přitom rády do školy častěji i jezdily na kolech či koloběžkách (23 % dotazovaných na koloběžce a 12 % na kole), ale chybí jim bezpečná cykloinfrastruktura i možnost parkování.

„Dopravní infrastruktura, která prioritizuje bezpečnost pěších a cyklistů, je nezbytnou podmínkou zdravého a samostatného pohybu dětí. Nestačí spoléhat na jejich opatrnost – odpovědnost neseme my dospělí,“ dodává Blanka Klimešová.

Propagaci aktivní mobility a dopravování do školy jinak než autem, se letos již podeváté bude věnovat výzva Pěšky do školy, která se koná v termínu 15.–19. září po celé ČR. Loni se do akce zapojilo přes 500 škol a organizace Pěšky městem byla za tento projekt oceněna prestižní cenou Mobility Action Award, kterou udílí Evropská komise.

Města dobrá pro děti jsou dobrá pro každého

Organizace Pěšky městem dlouhodobě apeluje na zástupce veřejné správy, aby kladli větší důraz na rozvoj bezpečné a komfortní pěší infrastruktury. Dobré pěší cesty městem jsou důležité nejen pro děti, ale například také pro seniory nebo pro rodiče s kočárky. Každý z nás je někdy chodcem a v ulicích vstřícných k pěší dopravě se také daří obchodu a lidé tam tráví více času. Jinými slovy: Města žijí a prosperují tam, kde se dobře chodí.


reklama

 
foto - Vidomus Eliška
Eliška Vidomus
Autorka je pracovnicí organizace Pěšky městem.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

5.9.2025 06:27
celkem souhlasím ale tím, jak porodnost klesá se děti stávají společenskou modlou, které vybetonujeme život " dobrými" situacemi a při nejbližší nekomfortní situaci se psychicky a emočně zhroutí.
HONBA ZA DOBRÝMI SITUACEMI = RODÍ MĚKKÉ A PŘECITLIVĚLÉ LIDI.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

5.9.2025 06:59
Ano nestačí -
příklady táhnou a v tom se rodiče moc nevyznamenávají,
že !
Odpovědět
pk

pepa knotek

5.9.2025 07:31
Je potřeba postavit speciální koridory, kde by mohly na koloběžce se sluchátky v uších civět do mobilu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

5.9.2025 07:35 Reaguje na pepa knotek
1*
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.9.2025 09:51 Reaguje na pepa knotek
jako černý humor dobrý, realita katastrofická...
Odpovědět
RV

Richard Vacek

5.9.2025 07:50
Děti se musí naučit pohybovat na rušné ulici. Pokud si to nebudou opakovaně trénovat a budou se pohybovat ve "zklidněném" městě, tak pro ně bude rizikové přejít normální silnici.
Vidíme to na dětech z vesnice, které se poprvé dostanou do živého města.
Držet je celý život ve skleníkovém prostředí nejde a později si už hůře vypěstují ty správné návyky.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.9.2025 09:54 Reaguje na Richard Vacek
města jsou pro lidi, auta do šrotu.
Ostatně právě proto bydlí ve městě, aby nemuseli se ztrapňovat autem.
Odpovědět

Radek Čuda

5.9.2025 12:32 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Já myslím, že pro koho a jak jsou města nejlíp rozhodnou ti, co v nich bydlí při volbách.
Odpovědět
ig

5.9.2025 23:11 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Města jsou pro lidi, ne pro bicykly!
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.9.2025 09:29
https://www.pronaladu.cz/kdo-byl-ditetem-v-60-70-nebo-80-letech/
https://www.balonek.cz/souteze/literarni-souteze/jak-jsme-to-mohli-prezit-viktorie-bulavova-gp-k2.html
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.9.2025 09:55 Reaguje na Slavomil Vinkler
jednoduše...aut v ČR byla méně než 1/3 dneška
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.9.2025 09:55 Reaguje na Jaroslav Řezáč
bylo
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.9.2025 11:02 Reaguje na Jaroslav Řezáč
a obětí dopravních nehod bylo násobně víc než teď. jak rekrutujících se z posádek aut, tak sražených chodců a cyklistů. statistiky se, prosím pěkně, vedou od roku 1961.

ono je to jako se vším jiným, všeho z mírou. není zdravé jíst rukama od hnoje a spát na špinavé slámě se štenincema a krysama, ale není zdravé žít v absolutně sterilním prostředí. úplně stejně je velmi rozumné koncipovat komunikace v obytných zónách tak, aby tam neprojížděla tranzitní doprava vysokou rychlostí, ale dítě by mělo mít zafixováno (nejlépe opakovanou zkušeností a ideálně s dobrým koncem), že i úzkou uličkou plnou retardérů může tu a tam idiot proletět sedmdesátkou.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.9.2025 11:27 Reaguje na Lukas B.
hlavně proto, že se nikdo nezaobíral pasivní a aktivní ochranou u provozovaných dopravních prostředků.
Problémem je obrovské množství osobní dopravy a efektivita v kontextu toho, že mnoho osobní dopravy se čtyřmi sedačkami uvádí se i pět, jezdí jen jeden. To ať si jezdí autobusem.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.9.2025 12:18 Reaguje na Jaroslav Řezáč
to je samozřejmě velká diskuse, jaký podíl na snížení počtu usmrcených při dopravních nehodách má ten či který faktor. určitě pasivní bezpečnost automobilů (pro posádku i pro chodce) má obrovský vliv. obrovský vliv má i technický stav komunikací (ne ve smyslu hladký asfalt, ale nahrazování zatížených úrovňových křížovatek mimoúrovňovými, obchvaty obcí, směrově rozdělené kapacitní komunikace apod). dalším faktorem s velkým vlivem je vozový park a cestovní rychlost vozidel, kdy naposledy jsme se vlekli do kopce za čmoudící řvoucí avií třicítkou, pokud se nejedná o nějaké horské serpentiny, tak dnešní náklaďáky mají prakticky stejnou cestovní rychlost jako osobáky a nečiní jim problém jet na limitu povolené rychlosti a objektivní nutnost předjíždět (= aby to dávalo smysl z hlediska podstatné úspory času) prakticky nenastává.
diskutabilní je pak podíl represe (buzerace) a podíl dopravní výchovy (marketingu v dopravě).
Odpovědět
ig

5.9.2025 23:12 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To proto, že je dosti těžké najít tři další lidi, kteří jedou ze stejného baráku do stejné práce ve stejný čas :D
Odpovědět
ss

smějící se bestie

5.9.2025 09:53
JO,
jak jsme mohli co by školou povinní, chodit sami do školy hned od první třídy, co ?
Odpovědět
pk

pepa knotek

5.9.2025 10:08 Reaguje na smějící se bestie
Tenkrát nebyl mobil, tak jste koukal na cestu a ne do TikŤoku.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.9.2025 10:47
Spíš je to špatné. Navíc spousta dětí dojíždí (nebo je vezena) do školy daleko od domova. Pak začnou chodit na gympl, který může být ještě dál. A musejí se proste naučit pohybovat a orientovat v reálné dopravě. Navíc "zklidňování" zpravidla zvyšuje exhalace z dopravy.
A budu zlý, "zklidňovatelům" občas přeji, aby se ve zklidněné dopravě zasekla pro ně jedoucí sanitka.
Odpovědět

Radek Čuda

5.9.2025 12:31
Tak trochu realismu.

Měl jsem tu kliku, že jsem vyrůstal v řekněme běžné pražské čtvrti, která je nicméně řadou lidí považována za nějakou lepší, vilovou, luxusní a podobně. V každém případě jste tam ve volném čase drandili na kolech furt, a to zcela bezpečně a navíc to byla zábava.
Navíc za Gusty fakt žádný z rodičů dítě do školy autem nevozil.
Jet ale s taškou na zádech do školy za těch 8 let nenapadlo snad nikdy nikoho.
Protože jezdit s taškou na zádech do/ze školy je prostě vopruz a omezující pakárna, bo kdo se s tím krámem má všude tahat.
Dcera před pár lety absolvovala to samé, a byť je aut víc nemálo rodičů děti vozí, tak furt je to v dané lokalitě celkem v pohodě, nic nebezpečného, a ve volném čase opět řada špuntů na kolech a kolbrndách drandí ... ale zase ne do/ze školy . Opět ten samý důvod, plus to, že dnes mají chudáci takových krámů, že taška váží jak můj bágl na víkend pod širákem. Je s takouhle hroudou na kole .. no na to se každý vysere.

Takže řešení je snadné, prostě chybí poptávka a valné většině špuntů se jezdit do školy na kole nechce a i když to třeba zkusí, tak i v tomto případě, kdy z objektivních důvodů žádné valné překážky nejsou, se na to ale fofrem ...

Mám pocit, že tohle je téma hlavně pro nejrůznější aktivisty, kterým jde hlavně o nějaké páchání vyššího dobra nebo chtějí hrou na city pomocí dětí prosadit to, co chtějí oni sami.

Rovnou dodávám, že co píšu se týká čistě Prahy, venkov nebo menší města mohou být úplně jiný příběh, o tom žádná.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.9.2025 12:44 Reaguje na Radek Čuda
do školy na kole/koloběžce se nejezdilo především proto, že kola nešlo dát nikam "pod zámek" a kola ponechaná zamčená u kandelábru se kradla.
Odpovědět

Radek Čuda

5.9.2025 15:39 Reaguje na Lukas B.
A to nás šlo, na základce i gymplu, a stejně to nikdo nevyužíval ...

Dneska jsou stojany jak u základky, tak u mého bývalého gymplu, tak u gymplu, kam chodila slečna dcera, a kolo jsem u nich nikdy neviděl.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.9.2025 08:20
Je to paradox, s ktorým sa stretávame každý deň: rodičia vozia svoje deti do školy autom, aby ich ochránili pred nebezpečnou premávkou. Avšak práve tým, že všetci robia to isté, vytvárajú pred školami obrovský chaos a nebezpečenstvo, ktorému sa snažia vyhnúť. Vzniká tak začarovaný kruh: čím viac rodičov jazdí autami, tým je situácia nebezpečnejšia, a tým viac rodičov cíti, že musia svoje deti voziť.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.9.2025 10:26
to Vladimir Mertan
Pokud má prvňáček školu několik km od místa bydliště (dnes stále častější jev), tak do ní nějak vožen být musí. A auto je efektivnější než MHD.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.9.2025 21:12 Reaguje na Jan Šimůnek
Ja netvrdím že nemáte pravdu, taká je doba. Ja som všetky tri deti do školy vozil autom, bolo to rýchle a pohldlné. Ale ak chceme veci zmeniť, treba počítať s realitou. Možno bude treba znížiť rýchlosť v meste na 30 km/h. Dá da počítať, že aj nové elektronické systémy zabránia zrážkam z chodcami.Len potom čo s tými starými autami - sám mám rok výroby 2007.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.9.2025 14:35
to Vladimir Mertan 6.9.2025 21:12
Myslím, že bychom neměli vychovávat "sněhové vločky", které nesnesou běžný dopravní ruch. To může končit tragicky. Dítě by se asi mělo vychovávat alespoň trochu stylem "nešikovný maso se musí otlouct".
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist