Eliška Vidomus: Dopravní výchova nestačí. Děti ochrání až proměna měst a jejich ulic
Bezpečnost dětí nesmí zůstat jen na papíře
Organizace Pěšky městem dlouhodobě upozorňuje, že nestačí jen vzdělávat děti v dopravních předpisech. Důležité je vytvářet tzv. odpouštějící infrastrukturu, která odpouští lidské chyby a pomáhá předcházet vážným následkům, když chodec či řidič udělá chybu v dopravním provozu. Taková infrastruktura je pro děti obzvláště důležitá. Děti jsou v dopravě zranitelnější – mají menší výšku, horší odhad rychlosti, a často se chovají impulzivně.
V centru pozornosti organizace Pěšky městem jsou školy a jejich okolí, kde se každý den pohybuje velké množství dětí a tvoří jakási srdce lokalit. Jak vyplývá z výzkumu Udržitelně do škol, který organizace realizovala v letech 2018–2023, každý čtvrtý prvňák hodnotí svoji cestu do školy jako nebezpečnou a 43 % dětí si myslí, že je ráno před školou nepříjemný provoz.
Praha sice letos navýšila rozpočet na bezpečnostní úpravy BESIP o 100 milionů korun, v praxi se to však na výsledcích zatím příliš neprojevuje. Nový školní tak pražským dětem přináší jen několik málo realizovaných úprav – například u ZŠ Santoška nebo MŠ Dolákova, přičemž v obou těchto případech se jedná o projekty připravené již v roce 2017.
Většina dalších návrhů, na jejichž přípravě v rámci programu Bezpečné cesty do školy se Praha ve spolupráci s organizací Pěšky městem podílela, dosud čeká v šuplíku.
„Děti potřebují bezpečné přechody a zklidněné ulice teď, ne za dalších osm let. Mezi akcemi BESIP je nyní přes 60 míst v blízkosti škol, která se podle našich návrhů projektují, nebo již dokonce mají vydané stavební povolení, ale jejich realizace se neustále odkládá. Některé jsou třeba z roku 2015, takže děti, se kterými jsme na programu spolupracovali, mezitím odmaturovaly,“ říká Blanka Klimešová z Pěšky městem.
Na kole a koloběžce je to složité
Již zmíněný výzkum Udržitelně do škol ukazuje, že většina pražských rodičů doprovází své děti do školy do deseti let. Ve čtvrté třídě už chodí samostatně 44 % dětí, v páté dokonce 60 %.
Děti by přitom rády do školy častěji i jezdily na kolech či koloběžkách (23 % dotazovaných na koloběžce a 12 % na kole), ale chybí jim bezpečná cykloinfrastruktura i možnost parkování.
„Dopravní infrastruktura, která prioritizuje bezpečnost pěších a cyklistů, je nezbytnou podmínkou zdravého a samostatného pohybu dětí. Nestačí spoléhat na jejich opatrnost – odpovědnost neseme my dospělí,“ dodává Blanka Klimešová.
Propagaci aktivní mobility a dopravování do školy jinak než autem, se letos již podeváté bude věnovat výzva Pěšky do školy, která se koná v termínu 15.–19. září po celé ČR. Loni se do akce zapojilo přes 500 škol a organizace Pěšky městem byla za tento projekt oceněna prestižní cenou Mobility Action Award, kterou udílí Evropská komise.
Města dobrá pro děti jsou dobrá pro každého
Organizace Pěšky městem dlouhodobě apeluje na zástupce veřejné správy, aby kladli větší důraz na rozvoj bezpečné a komfortní pěší infrastruktury. Dobré pěší cesty městem jsou důležité nejen pro děti, ale například také pro seniory nebo pro rodiče s kočárky. Každý z nás je někdy chodcem a v ulicích vstřícných k pěší dopravě se také daří obchodu a lidé tam tráví více času. Jinými slovy: Města žijí a prosperují tam, kde se dobře chodí.
reklama
Dále čtěte |
Louka místo náhrobku: Na urnovém hřbitově ve Vídni vznikají květinové louky vyhrazené pro rozložitelné urny
Prostor před ZŠ Jarov na Žižkově oživil nově tzv. asfalt art. Je to už třetí místo v Praze
Vídeň "krotí" elektrokoloběžky. Díky zavedeným pravidlům už nepřekáží na chodnících
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (26)
Jaroslav Řezáč
5.9.2025 06:27HONBA ZA DOBRÝMI SITUACEMI = RODÍ MĚKKÉ A PŘECITLIVĚLÉ LIDI.
smějící se bestie
5.9.2025 06:59příklady táhnou a v tom se rodiče moc nevyznamenávají,
že !
pepa knotek
5.9.2025 07:31Jaroslav Řezáč
5.9.2025 09:51 Reaguje na pepa knotekRichard Vacek
5.9.2025 07:50Vidíme to na dětech z vesnice, které se poprvé dostanou do živého města.
Držet je celý život ve skleníkovém prostředí nejde a později si už hůře vypěstují ty správné návyky.
Jaroslav Řezáč
5.9.2025 09:54 Reaguje na Richard VacekOstatně právě proto bydlí ve městě, aby nemuseli se ztrapňovat autem.
Radek Čuda
5.9.2025 12:32 Reaguje na Jaroslav ŘezáčSlavomil Vinkler
5.9.2025 09:29https://www.balonek.cz/souteze/literarni-souteze/jak-jsme-to-mohli-prezit-viktorie-bulavova-gp-k2.html
Jaroslav Řezáč
5.9.2025 09:55 Reaguje na Slavomil VinklerLukas B.
5.9.2025 11:02 Reaguje na Jaroslav Řezáčono je to jako se vším jiným, všeho z mírou. není zdravé jíst rukama od hnoje a spát na špinavé slámě se štenincema a krysama, ale není zdravé žít v absolutně sterilním prostředí. úplně stejně je velmi rozumné koncipovat komunikace v obytných zónách tak, aby tam neprojížděla tranzitní doprava vysokou rychlostí, ale dítě by mělo mít zafixováno (nejlépe opakovanou zkušeností a ideálně s dobrým koncem), že i úzkou uličkou plnou retardérů může tu a tam idiot proletět sedmdesátkou.
Jaroslav Řezáč
5.9.2025 11:27 Reaguje na Lukas B.Problémem je obrovské množství osobní dopravy a efektivita v kontextu toho, že mnoho osobní dopravy se čtyřmi sedačkami uvádí se i pět, jezdí jen jeden. To ať si jezdí autobusem.
Lukas B.
5.9.2025 12:18 Reaguje na Jaroslav Řezáčdiskutabilní je pak podíl represe (buzerace) a podíl dopravní výchovy (marketingu v dopravě).
smějící se bestie
5.9.2025 09:53jak jsme mohli co by školou povinní, chodit sami do školy hned od první třídy, co ?
pepa knotek
5.9.2025 10:08 Reaguje na smějící se bestieJan Šimůnek
5.9.2025 10:47A budu zlý, "zklidňovatelům" občas přeji, aby se ve zklidněné dopravě zasekla pro ně jedoucí sanitka.
Radek Čuda
5.9.2025 12:31Měl jsem tu kliku, že jsem vyrůstal v řekněme běžné pražské čtvrti, která je nicméně řadou lidí považována za nějakou lepší, vilovou, luxusní a podobně. V každém případě jste tam ve volném čase drandili na kolech furt, a to zcela bezpečně a navíc to byla zábava.
Navíc za Gusty fakt žádný z rodičů dítě do školy autem nevozil.
Jet ale s taškou na zádech do školy za těch 8 let nenapadlo snad nikdy nikoho.
Protože jezdit s taškou na zádech do/ze školy je prostě vopruz a omezující pakárna, bo kdo se s tím krámem má všude tahat.
Dcera před pár lety absolvovala to samé, a byť je aut víc nemálo rodičů děti vozí, tak furt je to v dané lokalitě celkem v pohodě, nic nebezpečného, a ve volném čase opět řada špuntů na kolech a kolbrndách drandí ... ale zase ne do/ze školy . Opět ten samý důvod, plus to, že dnes mají chudáci takových krámů, že taška váží jak můj bágl na víkend pod širákem. Je s takouhle hroudou na kole .. no na to se každý vysere.
Takže řešení je snadné, prostě chybí poptávka a valné většině špuntů se jezdit do školy na kole nechce a i když to třeba zkusí, tak i v tomto případě, kdy z objektivních důvodů žádné valné překážky nejsou, se na to ale fofrem ...
Mám pocit, že tohle je téma hlavně pro nejrůznější aktivisty, kterým jde hlavně o nějaké páchání vyššího dobra nebo chtějí hrou na city pomocí dětí prosadit to, co chtějí oni sami.
Rovnou dodávám, že co píšu se týká čistě Prahy, venkov nebo menší města mohou být úplně jiný příběh, o tom žádná.
Lukas B.
5.9.2025 12:44 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
5.9.2025 15:39 Reaguje na Lukas B.Dneska jsou stojany jak u základky, tak u mého bývalého gymplu, tak u gymplu, kam chodila slečna dcera, a kolo jsem u nich nikdy neviděl.
Vladimir Mertan
6.9.2025 08:20Jan Šimůnek
6.9.2025 10:26Pokud má prvňáček školu několik km od místa bydliště (dnes stále častější jev), tak do ní nějak vožen být musí. A auto je efektivnější než MHD.
Vladimir Mertan
6.9.2025 21:12 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
7.9.2025 14:35Myslím, že bychom neměli vychovávat "sněhové vločky", které nesnesou běžný dopravní ruch. To může končit tragicky. Dítě by se asi mělo vychovávat alespoň trochu stylem "nešikovný maso se musí otlouct".




Barevný asfalt art před školou na pražském Smíchově zvětšuje bezpečnost chodců v ulici
Před školou v pražském Suchdole vznikl originální asfalt art. Zklidňuje dopravu u školy