https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/evropske-organizace-varuji-pred-unahlenymi-zmenami-v-ochrane-vlka
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Michal Feller: Evropské organizace varují před unáhlenými změnami v ochraně vlka

5.8.2025 | Michal Feller |
Hnutí DUHA Šelmy se spolu s více než 75 dalšími evropskými nevládními organizacemi připojila k otevřenému dopisu, který byl adresován vládám všech 27 členských států EU, poslancům národních parlamentů i evropským a mezinárodním médiím. V dopise společně vyzýváme členské státy, aby odmítly snížení ochrany vlka obecného (Canis lupus) a zachovaly jeho stávající přísný ochranný status podle směrnice EU o stanovištích.
 
Apelujeme na to, aby státy vyčkaly s případnými legislativními změnami alespoň do doby, než bude ukončeno soudní přezkoumání tohoto kroku u Soudního dvora EU. Zdůrazňujeme, že navrhované snížení ochrany vlka, které prosazuje politické vedení EU, postrádá pevný právní i vědecký základ a může být v budoucnu soudně zrušeno. Přijetím předčasných změn národní legislativy by státy riskovaly nejen ohrožení zranitelných vlčích populací, ale i právní odpovědnost a soudní spory.

Otevřený dopis upozorňuje, že:

    • právní situace kolem změny ochrany vlka není dosud vyjasněna a soudní řízení proti tomuto rozhodnutí stále probíhá,
    • většina vlčích populací v Evropě zůstává podle vědeckých poznatků zranitelná, ohrožená nebo kriticky ohrožená,
    • podle práva EU nejsou politické ani socio-ekonomické argumenty platným důvodem pro snížení ochrany druhu,
    • členské státy mají právo (a v některých případech povinnost) udržet přísnější ochranu, než jaká je požadována na evropské úrovni, zejména pokud to odpovídá aktuálním vědeckým poznatkům.

Dopis připomíná i to, že členské státy mají 18 měsíců na případné promítnutí změny do své legislativy, ale tato transpozice není povinná – a státy mohou rozhodnutí o snížení ochrany zcela odmítnout. Některé země, jako například Česká republika, Belgie, Polsko či Portugalsko, už oznámily, že chtějí zachovat přísnou ochranu vlka.

Naše organizace se k tomuto otevřenému dopisu připojila, protože považujeme zachování přísné ochrany vlka za klíčové nejen z hlediska ochrany přírody, ale i z hlediska právní jistoty a odpovědnosti vůči budoucím generacím.


reklama

 
foto - Feller Michal
Michal Feller
Autor je koordinátor Hnutí DUHA Šelmy.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (79)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Zbyněk Šeděnka

5.8.2025 17:22
Situace s vlky začíná připomínat ten debilní stav s medvědy na Slovensku. Tam vyhladovělí přemnožení medvědi útočí na lidi, ale podle ekoteroristů je to v naprostém pořádku. Taď v Nizozemsku vlk napadl dítě a moc nechyblo, aby ho zabil. Budeme těm šelmám pořád ustupovat?
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-vlk-v-nizozemsku-napadl-sestileteho-chlapce-dite-zachranili-kolemjdouci-40532647#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=2&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Odpovědět
su

5.8.2025 17:59 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
No jo no, to je hrůza - já bych zrušil psy - https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/utok-pes-napadl-muz-neprezil-vlachovo-brezi-american-bully.A250411_153656_budejovice-zpravy_khr

https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/pes-zena-smrt-napadeni-vlcak-otradov-pardubicky-chrudimsko.A200111_094353_pardubice-zpravy_hv

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/pes-ukousal-k-smrti-rumburskeho-chlapce_200203091742_mkopp

https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-krimi/729814/psich-utoku-jsou-stovky-rocne-5-desivych-pripadu-z-ceska-z-poslednich-let.html

https://www.lidovky.cz/domov/muze-zabil-jeho-vlastni-pes.A070825_142334_ln_domov_glu

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nazory-komentare-komentar-mrtvych-lidi-je-uz-prilis-cas-zakazat-nektere-psy-237666

Jak dlouho budeme ustupovat majitelům psů !!!!
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.8.2025 10:12 Reaguje na
V ČR je asi 2,5 miliónů psů, ale v celé Evropě je celkem asi 22000 vlků. Když přepočteme útoky na jedno zvíře, tak ten jediný útok vlka v Nizozemí udělal z vlka mnohem nebezpečnější zvíře než je pes. Takže kdyby v Evropě bylo tolik vlků jako psů, lidé by díky útokům vlků umírali po tisících.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

6.8.2025 11:02 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Přátelé.V jiných diskuzích se opěvuje jak to dělali naši moudří předkové.Kteří vlky znali,na rozdíl od většiny z nás.
Odpovědět
su

6.8.2025 11:17 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Hm, jojo, to znám - kdyby kdyby.... už přestaňte psát ty vaše kdybyslinty a zaměřte se na fakta......
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.8.2025 15:21 Reaguje na
Říká se tomu statistika, ale to takový omezenec jako vy nepochopíte.
Odpovědět
su

6.8.2025 15:29 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
???? To jako myslíte vážně??? Už to nehulte....
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

9.8.2025 09:18 Reaguje na
Bludy a zase jenom bludy. Majitelům psů se neustupuje. Ti jsou za své psy odpovědní. Kdo je odpovědný za vlky?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.8.2025 18:03 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
vlci přemnožený nejsou a pravděpodobně ani nikdy nebudou...vlci jsou teritoriální zvířata a každé nové pokolení vlků si hledá nové prostory pro život. Oni o to teritorium bojují, proto se také volně šíří do různých států.

Debilní jsou akorát představy, jaké o nich máme a to, že jejich přítomnost nedokážou někteří zkrátka rozchodit, ale ti už tu zkrátka budou a místo toho, aby se připravovali a hledali možnosti jak s nimi být a zabezpečili stáda, tak raději budou psát takové reakce.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.8.2025 08:23 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Tak debil.í jsou hlavně vaše představy. Tolik nesmyslů v pár řádcích se hned tak nevidí. Oni ti vlci o teritoria sice bojují ale to přece neznamená, že se proto šíří do vlky zatím neosídlených oblastí. V první řadě se tedy vlci šíří do nových vyhovujících oblastí a současně se snižuje velikost teritorií. Následně se potom šíří i do oblastí nevyhovujících ( silně zalidněných)a to jen proto,že vyhovující oblasti už jsou zabrány. No a více zalidněná oblast většinou znamená více kořisti z řad domácích zvířat. Více kořisti potom automaticky znamená menší teritorium. Atd. Jo a jen idioti si myslí, že existuje nějaká ochrana a nějaké fungující zabezpečení stád.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.8.2025 10:15 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Píšete stejné kreténismy jako obhájci medvědů, kteří tvrdí, že tyto šelmy se nepřemnoží. Slovensko a Rumunsko jsou dokladem, že nemají pravdu. Dál nemá cenu na vaše pitomosti reagovat.
Odpovědět
su

6.8.2025 18:06 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Vy jste asi nějaký prostoduchý, ne??? Pan Řezáč píše o vlcích a vy o medvědech. Klasicky mícháte jablka a hrušky. Ale mě to nepřekvapuje. Pamatuji si jeden váš výplod k šelmám - plácal jste dohromady pojmy "šelma" a "masožravec". Očividně se nic nezměnilo a hluboká nevzdělanost vám zůstala )). Takže na vás platí vaše poslední věta "Dál nemá cenu na vaše pitomosti reagovat".
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

12.8.2025 08:48 Reaguje na
To jsou velké šelmy,pane SU.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

12.8.2025 08:49 Reaguje na Emil Bernardy
Stejně jako lev.Ten tu také kdysi žil.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

6.8.2025 09:32 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Pohádka o Karkulce je na seznamu stejně jako Mein Kampf. V Řevnově zadávil vlk 4 telata, takže do lesa chodím s PPkčkem. Pro jistotu.
Odpovědět
Ra

Radek

5.8.2025 17:24
Vlivem výskytu vlka dochází ke stresu zvěře , výzkumy GPS telemetrií ukazují, že se zvěř přesouvá do méně vhodných lokalit, aby se vyhnula vlkům, čímž se narušuje její přirozená prostorová aktivita. Kvůli stresu a migraci zvěře může docházet ke koncentraci v určitých místech, což vede k přetížení vegetace a škodám na lesních porostech . Další dopady jsou , útoky na ovce , kozy , telata či koně . Nejohroženější jsou malé chovy kterým se nevyplatí chovat pastevecké psy , ti jsou potom nuceni v lokalitě nepřehánět z pastvy na pastvu ale drží ovce blíže obydlí …..dochází k intenzivní pastvě a ztrátě biodiverzity , zátěž státního rozpočtu pro ochranu vlka v ČR , další plynoucí z ochrany vlka v ČR tady bylo mnohokrát popisováno . Prostě řečeno není vše co ochranáři píší pravda .
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.8.2025 18:07 Reaguje na Radek
už píšete jak myslivec, který než aby střílel divoká prasata, tak je raději hezky šetří, aby se náhodou nerozutekli do kraje...
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.8.2025 08:26 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No a Vy píšete jako idiot co toho o přírodě moc neví.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.8.2025 09:31 Reaguje na Jarek Schindler
to je milé, ale zrovna tohle není z mojí hlavy... to jsou informace, které se objevili tady v diskusích, zcela konkrétního člověka... jen s tím rozdílem, že si nemyslím, jako vy, že je někdo kvůli tomu idiot a ZCELA URČITĚ POVAŽUJI NESCHVÁLENÍ MYSLIVECKÉHO ZÁKONA ZA POLITICKÉ SELHÁNÍ.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.8.2025 09:52 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To jsou nám ale věci. Na to co jste právě napsal se krásně hodí to, co jen o komentář níž napsal pan Macháček. " u ekologistů s tím narazíte. Oni ti idioti nepoužívají vlastní mozek, ale ta moudra z příruček DUHY a podobných spolků. Rovný rovného si hledá a opakuje hlouposti, protože tomu nerozumí a logika jim nic neříká".
No , není to krásné?
Odpovědět
Ra

Radek

6.8.2025 13:42 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Sice jsem vám to už psal ale protože to pořád neznáte tak pro vás. Nikde jsem nikdy nepsal o šetření prasat , naopak dlouhodobě upozornuji na fakt že se u černé zvěře provádí špatně lov a díky tomu je 2x ročně chrutí . Selata pohlaví bachynka nám jdou při dosažení tělesné váhy 30 kg do chrutí a to se díky dnešní uživě stane v prvním roce života a ve druhém roce to stihnou ještě jako lončačky 2x . Toto se děje díky absenci bachyní v tlupách , prtože jsou přednostně loveny . Díky špatně prováděnému lovu nám početní stavy černé zvěře rostou , dokazuje to i každoroční počet ulovených prasat .
Odpovědět
Ra

Radek

6.8.2025 13:43 Reaguje na Radek
Správný postup lovu černé zvěře . Odlov je nutné zaměřit v první řadě na selata , po té na lončáky obou pohlaví a na konec bachyně . Tento postup nám přirozenou cestou vrátí chrutí do období konce listopadu až konce února , tedy 1x ročně .
Odpovědět
Ra

Radek

6.8.2025 13:55 Reaguje na Radek
A to se děje protože černá zvěř nemá dobu hájení , jinak řečeno . Černá zvěř se loví celoročně včetně vodících bachyní . Takže díky špatnému rozhodnutí ouředníků početní stavy černé zvěře , i když se loví každoročně o mnoho kusů víc na opak rostou . Dokut se to nezmění porostou dál . Klidně to můžete nám blbcům myslivcům jít ukázat .
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

6.8.2025 14:49 Reaguje na Radek
https://www.svetmyslivosti.cz/zpravy/myty-a-fakta-v-managementu-cerne-zvere-i-pohlavni-dospelost-reprodukce-a-precenovana-role-socialni-struktury
Odpovědět
Ra

Radek

6.8.2025 16:40 Reaguje na Dalibor Motl
lovite se musí selata , lončáci obou pohlaví a na konec vodící bachyně , je to jediná cesta jak snížit početní stavy černé zvěře . Za tím si stojím . Pokud je stav kdy někdo z termovizí loví přednostně dospělé )vodící ) bachyně , co potom dělají selata která jsou bez vedení ? pokud nejsou v tlupě dospělé bachyně a jsou to právě ony , které řídí dobu chrutí a hlídají selata pohlavím kanečeky aby nechruly ze selaty pohlavím bachynky .Zjednodušeně řečeno vše řídí dospělé bachyně a proto se musí lovit až jako poslední , lepe když už má 1-2 selata , ty se potom relativně lehko uloví .

Jediné z čím v prvním článku souhlasím je že chrutí neurčují kanci a že bachynka dospělého kance neunese , to jsou mýty . Zbytek popsal velice dobře pan Schindler
Odpovědět
su

6.8.2025 17:07 Reaguje na Radek
No to, že si za tí stojíte vy nemá asi žádnou váhu - oni staří myslivci se drží mýtů jako hovno košile :). Navíc je to vaše slovo proti sérii pěkných článků plných kokrétních dat. Čím chcete přesvědčit, že zrovna vy máte pravdu? Tím, že jste Radek na Ekolistu??? :)
Odpovědět
Ra

Radek

6.8.2025 17:16 Reaguje na
koho tady přesvědčujete vy , máte zkušenost od jinud krom ekolistu , od hnutí jako je duha , koho tím chcete přesvědčit, praxe je mnohem složitější a z ní vím že je to jinak než se uvádí v prvním článku . Ty další dva jsem ještě nečetl .
Odpovědět
su

6.8.2025 18:02 Reaguje na Radek
No jo, praxe je složitá, já jsem zapomněl....vlastně je to úplná věda )).
Odpovědět
Ra

Radek

6.8.2025 21:49 Reaguje na
Inu já na rozdíl od vás vidím v listopadu ty selata vodit 4 selata a vím z té složité praxe že to v době kdy měla černá dobu lovu nebylo a také vidím selata bez vodících bachyní dělat na polích ty škody , o kterých vy tady čtete a píšete jak je vyřeší vlci . Také vím že v době kdy byly ty staré bachyně ta uživa a příkrm byla stejná a světe div se , chrutí bylo díky těm starým vodícím bachyním jednou ročně . Popravdě o vás pochybuji že jste někdy prase viděl, natož ho ulovil .
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

6.8.2025 14:50 Reaguje na Radek
https://www.svetmyslivosti.cz/zpravy/myty-a-fakta-v-managementu-cerne-zvere-ii-pocetnost-a-pohlavi-selat
Odpovědět
Ra

Radek

6.8.2025 22:38 Reaguje na Dalibor Motl
Zodpovědný management populací by měl být vždy založen na znalostech biologie daného druhu.
Nějak mi v druhém článku chybí jedna opomíjená skutečnost a to ze doba březosti bachyně je cca 115 dnů . Takže pokud máme místo jednou ročně chrutí 2 x ročně , což v ČR máme . Tak bud někdo z tvůrců článku umyslně tento fakt ignoruje , nebo schválně nezminuje , to ví pouze ti co články psali . Tento biologický fakt daného druhu je opomíjen , pořád dokola se opakují semenné roky dubů a buků , jakoby černá zvěř nechodila na pole dělat ty škody do kukuřic a všude hojných řepek ……z těchto důvodu je pro mě článek nevěrohodný .
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

6.8.2025 14:56 Reaguje na Radek
https://www.svetmyslivosti.cz/zpravy/myty-a-fakta-v-managementu-cerne-zvere-iii-myslivecke-planovani-lovu-divocaku-aneb-matematika-v-praxi
Odpovědět
su

6.8.2025 15:23 Reaguje na Dalibor Motl
Dobrá série článků. Tak jestli jsem to správně pochopil, je to jinak než tvrdí pan Radek. je tedy naopak třeba zvýšit lov bachyní - "..že celý problém vyřešíme tím, že přestaneme lovit dospělou zvěř – bachyně a kňoury. To je ovšem zásadní omyl, pramenící z neznalosti vědecky podložených poznatků z biologie prasete divokého. Z prezentovaných dat je zřejmé, že jde o dlouhodobě šířenou nepravdu a současně o nebezpečný blud, který může celou situaci ještě eskalovat!"
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.8.2025 15:52 Reaguje na
No jo, pánové Cukor a Ježek. Články dělané s určitostí na zakázku MZE mající vysvětlit Výborného nesmysly. Panové si opravdu zaslouží vyznamenání za zmatečnost. Například poslední veta to jasně dokládá a nevíc, nemá chybu. " Vědecky podložená fakta popisující zákonitosti reprodukce černé zvěře koneckonců nezavdávají ani jediný důvod k tomu myslet si, proč by to tak nemělo fungovat také u divočáků".
Z praxe a snímků z fotopastí jde celkem jasně říci, že tam kde jsou dospělé vodící bychyně nenajdete současně vodící lončačky či dokonce vodící selata.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.8.2025 09:28 Reaguje na Radek
Nemám co bych dodal. Popsal jste to zcela přesně, ale u ekologistů
s tím narazíte. Oni ti idioti nepoužívají vlastní mozek, ale ta
moudra z příruček DUHY a podobných spolků. Rovný rovného si hledá
a opakuje hlouposti, protože tomu nerozumí a logika mu nic neříká.
Proto taky studovali obory, kde není logika a matematika potřeba.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

6.8.2025 06:21
PREDÁTOŘI -
zcela jasně se k tomu kdysi vyjádřil Kadlík z Orlíku -
na to měla šlechta na svých pozemcích, v lesích,
panské hajné, že/mohli být, ale nesměli se přemnožit.
Což se nyní děje, za pomoci zelených spasitelů světa !
Odpovědět
su

6.8.2025 08:17 Reaguje na smějící se bestie
Vrcholový predátor se přemnožit nemůže vážený chytrolíne. Jenže to byste musel mít základní vzdělání, troubo.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.8.2025 08:38 Reaguje na
Už jsem si myslel, že se nenajde nikdo kdo by ten ochranáři neustále omýlaný nesmysl vytáhl na svět. No a jak je vidět mýlil jsem se a ekotroba se našel. Kdybyste měl to základní vzdělání tak byste možná věděl, že tahle poučka platí někde v divočině kde je pouze vztah predátor, kořist a počet predátorů je dán počtem kořisti. Pokud se z toho stane trojčlenka predátor, kořist, člověk, tak tahle poučka nejednou přestává platit. Díky člověku má predátor najednou podstatně více kořisti.
Odpovědět
DA

DAG

6.8.2025 08:41 Reaguje na Jarek Schindler
JJ. Chytří ochranáři od tohoto argumentu už ustoupili :) Ale je fakt, že to byla dlouho mantra všech ochranářů.
Odpovědět
su

6.8.2025 08:55 Reaguje na Jarek Schindler
Výborně, jsem rád, že jste to napsal. Takže je to vina člověka a ne vlka.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.8.2025 09:44 Reaguje na
Vina člověka? Pokud to chcete brát takto, tedy tak, že vlk tu byl dřív než člověk, tak ano. Jste vinen v celém obsahu obžaloby. Jste vinen za vše co jste v průbehu svého života nashromáždil. Jste vinen za vše co druzí i kvůli vám vyrábí, pěstují, chovají.Jste vinen za všechno co se u člověka vymyká základním živočišným pudům a překračuje základní životní potřeby.
Odpovědět
su

6.8.2025 10:23 Reaguje na Jarek Schindler
Ano, souhlasím, jsem vinen tak jako vy.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.8.2025 11:24 Reaguje na
Jestli se cítíte vinen tak si běžte hodit mašli. I sám sebe můžete odsoudit. Já se vinen necítím. Stejně tak se asi necítí vina ani většina lidstva co ví, že je příroda obdařila schopností myslet a oni tu schopost k vlastnímu přežití používají. Ono pak to myšlení není pouze jen o schopnosti přežít ale i o schopnosti tvořit. Atd.
Odpovědět
su

6.8.2025 11:46 Reaguje na Jarek Schindler
Dyt říkám, že jsem vinen jako vy.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.8.2025 15:30 Reaguje na
No a já vám říkám, že žádnou vinu necítím.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

6.8.2025 09:36 Reaguje na smějící se bestie
Bývalý ministr zahraničí se taky rozhodl se zelenými mozky rozejít, a založit TOP 09, i třeba s Jakubem Hruškou. Ten se zase letos rozhodl rozejít s TOP kou.
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.8.2025 15:29 Reaguje na Michal Ukropec
Stejně ten pán nevzbuzuje důvěru, na vysvětlení - kvůli tomu, jak dopadly lesy po republice.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

6.8.2025 07:21
Zviditelňovat se, varovat, kritizovat, kverulovat, skandalizovat, lobovat, požadovat. Jen nenést za následky své činnosti žádnou odpovědnost, a přitom natahovat ruku po dotacích, darech od sponzorů a po příspěvcích, na svou činnost a obživu. To je smyslem činnosti samozvaných zelených ochránců přírody a jejich spolků.
Odpovědět
Je

Jenda

6.8.2025 08:03 Reaguje na Tonda Selektoda
Souhlas
Odpovědět
DA

DAG

6.8.2025 08:23
Myslím, že změny jsou pro ochranáře unáhlené, protože ochranáři dlouho blokovali jakoukoliv diskusi o změně managmentu. Pro ně je jediný možný managment totální ochrana.
Když děláte ze svých oponentů idioty, tím že píšete články, jak špatně dělají ploty, když zlehčují složitost opatření proti škodám vlkem, když na konci každého svého článku napíší, že škody hradí stát a tím pádem je vše v pořádku, tak je jasné, že se jednoho dne ztratí podporu myslících lidí.
Teď se nemůžou moc divit. A to si myslím, že se legislativa mění ještě s rozumem, taky by to nějací populisti mohli řešit radikálně.
Odpovědět
AM

Anežka M

8.8.2025 10:56 Reaguje na DAG
1*
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.8.2025 09:30
Možná by stálo za to také upozornit, že :
1- právní situaci kolem statusu vlka by byla velmi jednoduchá kdyby se do ni nemontovali různé eko... Vlk jako každé divoké zvíře patří do " škatulky" zvěř.
2- většina vlčích populací v Evropě podle pravidel IUCN dávno nesplňuje podmínky pro zařazení vlka mezi kriticky ohrožená zvířata. Status zranitelná nebo i ohrožená se dá vztáhnout na většinu zvířat v Evropě a není důvodem k nějaké absolutní ochraně na věčné časy.
3- nevím proč by měla být řeč o politických či socio-ekonomických argumentech? Úplně dostačujícími by měly být argumenty přírodní. Zde se důvodů pro snížení ochrany druhu najde dost a dost. Nakonec i ten socio-ekonomický argument by měl mít svoji váhu, když může mít váhu u jiných druhů zvířat.
4- pokud mají členské státy právo (a v některých případech " dokonce"povinnost) udržet přísnější ochranu, než jaká je požadována na evropské úrovni , měli by mít i právo tuto ochranu snižovat pokud to okolnosti vyžadují. Jaké aktuální vědecké poznatky mluví o tom , že by měl být vlk chráněn " na věčné časy a nikdy jinak"?
Pokud tu náhodou máme nějaké seriozní vědce neměla by být na místě třeba otázka jestli není spíš záhodno zachovat v Evropě dříve izolované ale přesto přežívající populace poddruhu Canis lupus signatus či italicus než šířit populaci "vlků" nejistého původu po celé Evropě?.
Odpovědět
Ra

Radek

6.8.2025 11:11 Reaguje na Jarek Schindler
Napsal jste to přesně . Jen bych dodal pokud je tady nějaký opravdový vědec že je nutné do tvorby zákona o myslivosti zakotvit správnost průběrného lovu u zvěře která žije v sociálních vazbách a zachování poměru pohlaví ve volné přírodě . Pokud tento stav nenarovnáme nelze mluvit o ochraně přírody .
Odpovědět
PB

Petr Brok

6.8.2025 11:16
Vždyť si nemůžu svá hospodářská zvířata bytelně ochránit před vlkem, ani dalšími chráněnými šelmami. Správa CHKO brání pořádnému oplocení.
Odpovědět
AM

Anežka M

8.8.2025 10:59 Reaguje na Petr Brok
Přesně.

A nemusíte být v CHKO. Co my jsme museli absolvovat a co všechno za povolení poschánět kvůli pitomému oplocení zahrady proti zvěři. To si pak lidi jakoukoliv zájmovou činnost v krajině rozmyslí. A to řeším "jen" divoká prasata, daňky a muflony.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

6.8.2025 15:08
Dlouhodobě zastávám názor, že bychom měli vymezit vlčí oblasti (rozsáhlé lesní komplexy typu Šumava, Jeseníky, Jizerky+Krkonoše...). Šlo by o obdoby stávajících "jeleních oblastí" a tam bychom měli vlky tolerovat (= hájit). Mimo tyto vymezené oblasti bychom měli vlky naopak lovit s výjimkou částí roku, ve kterých mladí vlci nejčastěji migrují. Prostě stanovit vhodnou dobu lovu a dobu hájení (pro zajištění migrace mezi oblastmi). To by umožnilo udržení stabilních a geneticky se "občerstvujících" populací v oblastech, kde jsou konflikty s lidmi a domácími zvířaty "poněkud omezené" charakterem prostředí a naopak omezení škod (a vedlejších škod typu opouštění pastvin a zalesňování záhumenků) v kulturní osídlené a zemědělsky využívané krajině.
Odpovědět
DA

DAG

6.8.2025 15:23 Reaguje na Dalibor Motl
I já jsem zastával tento názor. Nicméně jediná mantra managmentu ochranářů pro vlka je absolutní ochrana.
Odpovědět
Ra

Radek

6.8.2025 17:08 Reaguje na Dalibor Motl
souhlasím , je to cesta jak vlka zachovat
Odpovědět
AM

Anežka M

8.8.2025 11:00 Reaguje na Dalibor Motl
Ano. Tak by to mohlo fungovat.
Odpovědět
MS

Milan Stehno

7.8.2025 05:01
Soudě dle komentářů zde (ale i jinde),nastala doba,kdy je člověk člověku vlkem.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.8.2025 10:19
Vlky čeká totéž, co v minulosti kormorány. Tak dlouho byli absolutně chráněni, až se stali lovnou zvěří o kterou ale lovci nestojí. K jídlu
nejsou, loví se obtížně s rizikem, že v proudu řeky přijde lovec o
loveckého psa a nebo pouze o úlovek. U vlků taky dojde na to, že budou
jako v minulosti nenávidění a s početností problémů stále více a více.
Totálním hájením došlo na omezení, až ztrátu plachosti několika generací
a její znovunabytí bude velmi těžké. Vlky považuji za nedílnou součást
skutečné divočiny, ale tou u nás nejsou ani NP, kde bych je toleroval
jako tu HRU NA DIVOČINU, jakou se tam ekologisté snaží rychle navrátit.
Dělají to za KAŽDOU CENU a totéž dělají u vlků a jiných predátorů. Ono
to původní nadšení laické veřejnosti neznalé dopady návratu vlků se
pomalu mění reálnými i osobními poznatky jako u paní Leynové, když ji
postihlo to, co jiné chovatele. Ono není nad osobní zkušenost a tu
by měli zažít zastánci vlků chovem deseti ovcí na pár hektarech, kde
se jim oplocení a pastevečtí psi nevyplatí. Malochovatelům poradit
neumí a přitom u nich budou dopady na krajinu největší. Louky bez
spásání zarostou nálety a pestrá horská krajina bude jednotvárně jen
zalesněná, jako v dobách před svým osídlením. To pak bude pláče mezi
kytičkáři a motýlkáři, že mizí horské louky a vinni budou vlkomilové.
Kvůli jedné smečce, která nevyřeší údajné přezvěření zmizí stovky
pasoucích se ovcí a stovky hektarů horských luk. Stojí těch pár vlků
za to zmizení těch luk s kytičkami, motýli a ovcemi s jejich produkcí
masa, sýra a vlny? Já tvrdím, že nikoliv, protože to 200 let šlo i bez
vlků a zcela bez problémů jaké jsou dnes.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

8.8.2025 08:31 Reaguje na Břetislav Machaček
.....něco jako pustit ovce do francouzského parku v Lednici .....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.8.2025 09:22 Reaguje na Emil Bernardy
Je to tak. Ono dotovat "přepych" ve formě chovu pár smeček
je módní, protože to vlkomilové sami neinvestují. Myslivci
hradí škody způsobené zvěří. Rybáři chovají za své násadové
ryby. Chovatelé za své se starají o svá zvířata, ale ti
ochránci predátorů náklady přesunuli na stát. Jinak ten
příměr s Lednicí se mi líbí, protože mi připomíná mého
kamaráda, který si chtěl ulehčit údržbu nového sadu a
pořídil si jehňata k vypásání. Tři roky bez problémů
a pak hrůza. Novým jehňatům zachutnaly jabloně a taky
jejich kmínky použily jako "boxovací" pytle. Choval
ty ovce "na dálku" s průtočným potůčkem a chodil je
kontrolovat pouze o víkendech. Při jedné z kontrol se
zděsil ze škod. Prostě 3 roky nic a pak to lumpačení
dvou znuděných beránků. Jabloně za několik tisíc šly
do kamen a jsa poučen kosí sad raději sám.
Odpovědět
AM

Anežka M

8.8.2025 11:07 Reaguje na Břetislav Machaček
Hehe, taky mám takového souseda. Jenomže on je spíš chovatel ovcí než sadař, na stromky nemá čas, zanedbal výchovný řez, sází v nevhodném sponu (moc blízko, navíc nqa svahu se severní expozicí), že každý rok pár stromků odepíše kvůli ovcím nebo zajícům, to mu asi nevadí. Ono málokdo dokáže sedět na víc židlích, člověk je nakonec buď spíš zahradník, nebo chovatel.

Ovce si umím představit leda do vzrostlého polo- a vysokokmenného sadu. Jinak ne.
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.8.2025 15:31 Reaguje na Břetislav Machaček
Achjo. Kdyby Váš známý nešetřil na pletivu kolem kmínků, tak by mu to fungovalo.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.8.2025 16:54 Reaguje na Jarka O.
Jemu totiž nějaký "odborník" nakukal, že stromky
poškodí pouze kozy a nikoliv ovce. Tří roky měl
opravdu štěstí na hodná jehňata, ale pak koupil
na vypásání ty dva lumpy, kteří ho poučili, že
výjimka potvrzuje pravidlo. Ono hloupých rad je
plný internet a dokonce příručky ochranářů a kdo
jim uvěří, tak často zapláče. Jinak byl varován
nejen mnou, ale i jinými lidmi, ale nevěřil nám.
My totiž měli berana, který bušil hlavou nejen do
lidí, ale i do dveří chléva a do starých stromů.
Prostě mu chyběl soupeř se kterým by zápolil.
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.8.2025 18:52 Reaguje na Břetislav Machaček
No. Mně spásla v předjaří srna mladý jedlý jeřáb, ale celý kmínek až ke kořenům.
Kdoví jestli by beran ubránil stádo proti vlkům...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.8.2025 10:46 Reaguje na Jarka O.
Jednomu vlku by se možná ubránil, ale
když mu při tom druzí dva překousnou na
nohou šlachy, tak se neubrání. Smečka je
něco jiného, než jedinec a i ten beran
když dostal preventivně násadou krumpáče
do čela, tak byl mírný jako bahnice.
Jinak to "spasení" srnou mohlo být
strouhání lýčí z parůžků srncem a to
není z hladu, ale kvůli tomu svědění odumírajícího lýčí. Tyto škody srnci
jsou mnohem horší, než okusem letorostů,
pokud nejde o terminální výhon, ale i
ten může nahradit záložní bočák a tak
to strom bez problémů přežije na rozdíl
od odkorněného kmínku. Když chodím po
lese, tak těch strouháním zničených
stromků vidím víc, než okusem, kterému
kdysi myslivci bránili příkrmem i takzvanou letninou, což byly usušené
letorosty stromů i s listím nabízené
zvěři v zimě spolu s chutným senem.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.8.2025 13:05 Reaguje na Břetislav Machaček
Vlk je škůdce.
Ne ne, tohle byl loni zasazený proutek 1,5 m vysoký s 2 cm v průměru, který srna komplet snědla.
Ti býložravci potřebují dozor nebo zvlčí a pak škodám nejde zabránit, jak napsal p. Bernardy. Kozy mají jako laskominu růžovité keře a stromy, mám pocit, že jim chutná víc než tráva, včetně údajně listí jilmu, jasanu, buku, a nejlépe u souseda/. Nevím ale, jestli tohle krmení zapadá do dnešních rozvinutých chovných metod:).
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

13.8.2025 10:05 Reaguje na Jarka O.
Byl jsem i chovatel vlků,dvou.Ani náhodou.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

8.8.2025 19:50 Reaguje na Jarka O.
Co zvládne koza,ovce a kůň v zahradě víme.Jen pod dohledem a potom šup zpět kde není co poničit.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.8.2025 13:06 Reaguje na Emil Bernardy
Je to tak. A zavírat vrátka....
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

13.8.2025 10:04 Reaguje na Jarka O.
Paní Jarko,kozy se postaví na zadní a dosáhnou na korunku....ověřeno praxí.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

10.8.2025 12:05
Chtěl bych evropské organizace varovat před adorací vlka a požadavkem na jeho absolutní ochranu. Pokud šelma ztratí plachost, může to být vlivem vztekliny, což je důvod pro jeho odstranění z populace. Ztratí-li plachost z jiných důvodů, měl by být postup stejný.

Ztráty na komunikacích jsou brány jako samozřejmé - je to vlastně přirozený selekční faktor, kde se křikem/protesty ničeho nedosáhne. Medvěd hnědý je též pro mnoho ochranářů "nedotknutelný", ale např ve Slovinsku je pravidelně odlovován právě se zřetelem ke změně chování ("krotkost", přibližování k lidským sídlům). Je tedy potřeba pohlížet na problematiku přibývajících vlků komplexněji, volnou niku brzo obsadí jiný vlk, tentokráte snad bezproblémový. Uměřená regulace není synonymum pro vystřílení, jak se často u problematiky vlka "mezi řádky" naznačuje.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.8.2025 17:39 Reaguje na Karel Zvářal
Včera v TV ukazovali vlka, jemuž se líbila fena Českého vlčáka
tak, že byl od ní a psovoda několik metrů a jiného, či téhož
při průchodu vesnicí ve dne při plném provozu aut a lidí. Pak
ukazovali taky údajně zakousnutou starou vlčici, které se prý
zbavila smečka. Tyto ochranářské bláboly už jsou k smíchu, ale
spíše k pláči, když hájí i takové chování "divokých" vlků !
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

10.8.2025 18:16 Reaguje na Břetislav Machaček
Ta zakousnutá vlčice mě zaujala, rád koukám dokumenty o divočině, a tam je boj o život/dominanci na ostří nože. Většinou se utkají vlci (samci) o vůdce smečky, ale zřejmě i holky mají stejné ambice, takže bych tomu i vcelku věřil. Prostě alfa může být jen jedna...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.8.2025 09:35 Reaguje na Karel Zvářal
Nevraživost dvou fen musel známý řešit jejich kastrací a pak už byly kamarádky. Je to jako my, když už nás místo žen více baví koníčky, tak se o ženy nepopereme, ale pohádáme se o názory na ty koníčky. To ale bývá méně radikální, protože o
ženy je vražd více, než o názory na přírodu. Mi
hlavně vadí ta neustálá bagatelizace té ztráty plachosti zvířat ochranáři, protože se to těm
zvířatům stane osudným. Jsem zvědav, jak jednou
na dálku rozeznají vzteklého vlka od zdravého,
když budou oba postrádat plachost a chodit po
vesnici. Idiotismus chovatelů bílých myšek s
tituly z přírodovědeckých fakult bude zkázou
pro přírodu, pokud se výuka nevrátí nazpět k
po staletí osvědčené praxi.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

13.8.2025 10:09 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Břetislave.Tato zvířata jsem poznal o mnoho lépe než kdekdo.Vlčice jsme měli dvě.Je to jako u lidí.Dámy jsou na krev,a pánové se perou jen dokud se dáma kouká.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

13.8.2025 10:07 Reaguje na Karel Zvářal
Ta vlčice byli asi chřadnoucí.stáří,nemoc.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist