Michal Feller: Podnikatel chce uzavřít turisticky oblíbené lesy u řeky Moravice
Kauza obory Jelenice v mnohém připomíná známější oboru Radějov miliardáře Leoše Novotného. I zde se současný majitel obory dostal k vlastnictví lesních pozemků směnou půdy se státním podnikem Lesy ČR. V případě obory Jelenice získala Opavská lesní a. s. Jindřicha Grossera ucelený oplocený lesní komplex výměnou za roztroušené pozemky, ležící v celkem 14 různých katastrálních územích. Kroky směřující k omezení přístupu veřejnosti do lesů vybudováním obory se vyskytují stále častěji.
Jindřich Grosser uzavřením obory v rozporu se stavebním povolením výrazně omezí průchodnost krajiny pro širokou veřejnost. Nevhodným mysliveckým hospodařením v přilehlých honitbách, které má v pronájmu, navíc přispívá k výraznému poškozování okolních lesů a luk, a to včetně chráněných oblastí Národní přírodní rezervace Kaluža a Přírodní památky Valach.
Snahu o znepřístupnění lesů měl v nedávné minulosti například nejbohatší Čech Petr Kellner nedaleko Unhoště. Jeho případ názorně ukazuje, že vznik obory pro chov zvěře může být jen záminkou pro ztížení přístupu veřejnosti do lesů. Petr Kellner totiž není myslivcem a pouze chtěl oplotit les ve svém majetku. Další úspěšný podnikatel František Bradáč již mnoho ztěžuje veřejnosti vstup do obory Obelisk na jihu Moravy. Známým případem je také veřejnosti uzavřená Rukávečská obora v majetku poslance TOP 09 Karla Schwarzenberga.
Přečtěte si také |
Obora Obelisk. Dvacet let práce, které do krajiny vrátily voduObora Jelenice byla vybudována a otevřena v roce 2001 firmou Opavská Lesní a.s. na místech původní panské obory, která byla definitivně zrušena v roce 1898, a to především z důvodu rozsáhlých škod působených chovanou zvěří na lesních porostech.
Ačkoliv součástí stavebního povolení k vybudování oplocení obory byla i povinnost zachovat průchodnost obory, nechal její majitel již v roce 2010 přeložit oblíbenou cyklostezku za plot obory tak, aby jeho lovečtí hosté nebyli při střelbě rušeni. Nyní usiluje o úplný zákaz vstupu, kterým by vzal veřejnosti právo na volný průchod krajinou. Přiměřené argumenty pro takové omezení přitom nedodal.
Proti celoročnímu uzavření obory Jelenice protestují zejména místní obyvatelé. Lesy kolem řeky Moravice jižně od Hradce nad Moravicí jsou totiž turisticky velmi oblíbenou oblastí, navazující na areál známého zámku. Vznikla proto veřejná výzva, požadující zachování volného průchodu oborou, ke které se již připojilo přes tisíc lidí.
Městský úřad Vítkov vydal návrh opatření obecné povahy, ve kterém neomezenému uzavření obory vychází vstříc, odvolává se v něm také na předchozí závazné stanovisko krajského úřadu Moravskoslezského kraje, který však rozhodl ve zkráceném přezkumném řízení, tedy bez možnosti vyjádření dotčených stran či veřejnosti.
Nyní lze na adresu městského úřadu Vítkov k vydanému návrhu podávat připomínky a námitky, k nimž musí úředníci ve svém rozhodování přihlédnout, mezní termín pro podání námitek je konec března.
Úplné omezení vstupu by bylo naprosto výjimečné i v kontextu režimu jiných obor v ČR, kde dochází k omezení vstupu veřejnosti pouze v době říje či v nočních hodinách. V případě takového opatření by bylo možno žádat o přezkum a poté by o formální správnosti postupu i přiměřenosti opatření rozhodoval nezávislý krajský soud.
Přečtěte si také |
Obora Obelisk není žádná ochrana přírody. Je to jen atrakce pro myslivce, říká Mojmír Vlašínreklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (52)
Karel Zvářal
16.3.2020 16:13Svatá Prostoto
16.3.2020 16:28 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
16.3.2020 17:00 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
17.3.2020 10:58 Reaguje na Karel ZvářalHunter
17.3.2020 11:36 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
17.3.2020 14:30 Reaguje na HunterJakub Graňák
17.3.2020 18:23 Reaguje na HunterJarek Schindler
17.3.2020 10:03 Reaguje na Svatá ProstotoLukáš Kašpárek
18.3.2020 07:42 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
18.3.2020 08:28 Reaguje na Lukáš KašpárekMěl byste možná vědět, že jsem pro umístit do obor nejen nepůvodní daňky a sikáče, ale i prasata, jak tomu bylo za Marie T. Tam nechť si úzce zaměřená skupina realizuje své hobby. Potom těch "kultovních" vlků by nebylo potřeba a naprosto uměle vytvořený problém by vůbec neměl důvod vzniknout. Ale Čechové se rádi hašteří, proto máme tuto divokou směs snů a reality.
Václav Kain
16.3.2020 22:55Jarek Schindler
17.3.2020 02:12"Vlastník obory argumentuje zajištěním klidu pro zvěř, kterou přitom ruší pohybem svých aut a celoroční střelbou, ochranou přístupu zvěře k vodě, kterému sám brání oplocením obory, nebo ochranou bezpečnosti turistů, kteří podle něj padají z kol úlekem při spatření zvířete nebo hynou pobodáni parožím. A zodpovědné úřady tato jednostranná tvrzení přebírají."
Tvrdím, že pán Melecký účelově lže.
Další nepřesnosti jdou pak najít i v tomto textu pana Fellera:
On je u nás snad někdo PŘÍJEMCEM státních zakázek? Trochu si to asi pletete s příjemcem dotací ze státního rozpočtu, poskytovaným nestátním neziskovým organizacím jako je Hnutí Duha.
Přítomnost turistů? Turisté většinou chodí po značených turistických stezkách.Přes oboru žádná turistická značka co vím, nevede.
Směna lesních pozemků výměnou za roztroušené pozemky, ležící v celkem 14 různých katastrálních územích. Toto snad neznamená , že stejně roztroušené či dokonce nevýhodné to musí být i pro Lčr, a tím pádem pro stát. Pokud má někdo podezření z nezákonnosti má se snad v první řadě obrátit na policii ČR.
Obory v majetku státu mají většinou upravenou dobu vstupu a návštěvní řád. Tady se ale jedná o soukromou oboru na soukromých pozemcích. Proč tedy Hnutí Duha nerespektuje soukromý majetek?
Co vadí na Oboře Obelisk? Že tam návštěvníci nemohou na kole? Také je to soukromý majetek. Přestaneme snad ctít soukromé vlastnictví? Bude hnutí Duha každému do jeho soukromého vlastnictví strkat svůj rypák?
Jinak obora slouží k intenzívnímu chovu a lovu zvěře a má údajně 276 ha. Samozřejmě skoro 300 zní lépe.
Srovnáme to s Milovicemi a ˇkoňmi České krajiny. Ta má pozemky pouze pronajaté a vstup veřejnosti i když byl garantován se ani po pěti letech nekoná.Stejné to asi bude i s lokalitou Plachta u Hradce Králové.Proč tam Hnutí Duha proti znepřístupnění veřejnosti neprotestuje?
Petice s tisíci nespokojenými občany? Kolik z nich je místních a kolik stoupenců Duhy z celé republiky? Lidí kteří jsou schopni k prosazení svých "cílů" použít i dnešní situaci jsou naprostý póvl a je možné od nich bohužel očekávat cokoliv.
Jan Škrdla
17.3.2020 22:33 Reaguje na Jarek SchindlerJinak týká se to lesa i zemědělské krajiny, infrastruktura by měla být z principu veřejná, měla by sloužit všem. Lesní a polní cesty by měly být státní, obecní nebo krajské. Pokud jsou soukromé, měly mít zřízené věcné břemeno chůze a jízdy.
Jarek Schindler
18.3.2020 01:12 Reaguje na Jan ŠkrdlaSvatá Prostoto
18.3.2020 11:42 Reaguje na Jarek SchindlerJinak u těch obor bych jako rozumný kompromis viděl obdobu režimu v NP .... tj. vyznačené trasy (min. jedna) zabezpečující alespoň základní prostupnost daným územím a zákaz pohybu mimo ni.
Jenže u nás se dávno na kompromisy nehraje a pak to takto vypadá.
Hunter
18.3.2020 12:51 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
18.3.2020 15:28 Reaguje na HunterU nás to ale spíše bývá boj na život a na smrt kdy vítěz bere vše.
Jarek Schindler
18.3.2020 19:10 Reaguje na Svatá ProstotoJinak čím menší obora tím větší je riziko rušení zvěře.
Jan Škrdla
18.3.2020 21:04 Reaguje na Jarek SchindlerSouhlasím s tím, co psal váš předřečník, a to že by měly být respektovány zájmy obou stran. Bohužel mám takový pocit, že preferujete ten boj na život a na smrt. Pokud tomu tak není, tak mě můžete opravit.
Jarek Schindler
18.3.2020 21:53 Reaguje na Jan ŠkrdlaJan Škrdla
18.3.2020 22:55 Reaguje na Jarek SchindlerÚstupek z jedné strany by mohl bý omezení vstupu (v lepším případě sezónní).
Na druhou stranu by měl být zachován průchod oborou, jednou nebo více páteřními cestami.
Jarek Schindler
19.3.2020 10:52 Reaguje na Jan ŠkrdlaVe textu v rubrice zprávy je odkaz na Oboru Obelisk z pořadu Nedej se. Doporučují prohlédnout.
Hunter
18.3.2020 21:58 Reaguje na Svatá ProstotoJan Škrdla
18.3.2020 23:08 Reaguje na HunterJinak s tímto přístupem trochu riskují, že si některý s naštvaných návštěvníků vyrobí průchod do obory sám.
Hunter
19.3.2020 06:48 Reaguje na Jan ŠkrdlaJan Škrdla
19.3.2020 19:49 Reaguje na HunterJen se mi nelíbí nadřazený přístup ala, já jsem někdo, a ty socky mi můžou políbit šos.
Na druhou stranu někteří lidi jsou pěkná hovada, ale proč by kvůli tomu měli trpět ti normální.
A pokud vím, tak v lese platí zákaz vjezdu motorových vozidel (výjma odůvodněných případů). Takže v tom případě stačí vyfotit SPZ, popř. zavřít závoru přes cestu.
Hunter
19.3.2020 21:57 Reaguje na Jan ŠkrdlaJan Škrdla
19.3.2020 22:31 Reaguje na HunterRadim Polášek
20.3.2020 13:51 Reaguje na Jan ŠkrdlaPokud je totiž nevyloučíte, musíte mít ten přelez bezbariérový a to prakticky a za rozumnou cenu nejde realizovat.
Svatá Prostoto
20.3.2020 16:56 Reaguje na Radim PolášekJan Škrdla
18.3.2020 20:59 Reaguje na HunterJarek Schindler
18.3.2020 22:04 Reaguje na Jan ŠkrdlaJan Škrdla
18.3.2020 23:03 Reaguje na Jarek SchindlerJan Škrdla
18.3.2020 23:12 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
19.3.2020 11:03 Reaguje na Jan ŠkrdlaJan Škrdla
19.3.2020 19:40 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
19.3.2020 22:16 Reaguje na Jan ŠkrdlaJan Škrdla
19.3.2020 22:33 Reaguje na Jarek SchindlerKdo má podle vás stanovit ta pravidla a podmínky?
Hunter
17.3.2020 11:42 Reaguje naRadim Polášek
20.3.2020 13:42Průchod krajiny lidmi je možnost, nikoliv automatické právo a není důvod, aby kvůli průchodu lidmi krajinou byla práva soukromých vlastníků omezována.
Dnes už, na rozdíl od doby Rakouska-Uherska, na vesnici nemáme sociálně chudé, kteří by bez volného přístupu do lesa a komerčního sběru lesních plodin a hub trpěli katastrofální bídou a umírali hladem a bez sběru klestí a šišek v lese v zimě zimou, na toto už máme sociální dávky.
Není tedy třeba zatěžovat náš systém současně dávkami pro sociálně chudé a současně poškozováním práv soukromých vlastníků lesů a polí v extravilánu.
Jan Škrdla
20.3.2020 15:10 Reaguje na Radim PolášekJinak i zde platí staré známé, právo jednoho končí tam, kde začíná právo druhého.
Pokud by se to dotáhlo do extrému a "papaláši" chtěli uplaťnovat své vlastnické právo ve velkém, tak by tím riskovali novou bolševickou revoluci. Ono je potřeba počítat s tím, že každý svéprávný a plnoletý občan má také právo a to volební.
Radim Polášek
20.3.2020 16:08 Reaguje na Jan ŠkrdlaNebo ať vyhraje volby v místním městě a nechá pro veřejnost na pozemcích města zřídit a otevřít městské sady a parky.
Radim Polášek
20.3.2020 16:31 Reaguje na Radim PolášekSvatá Prostoto
20.3.2020 17:02 Reaguje na Radim PolášekSouhlasím samozřejmě s tím, že majitel pozemku má právo hájit svůj zájem. Ale úplně stejně má veřejnost hájit ten svůj.
Proto by měly obě strany mít snahu dosáhnout přijatelného kompromisu. V opačném případě sice vítěz bere vše, což je pro něj fajn, ale časem se může karta obrátit a to už tak fajn nebude. Platí bez ohledu na to, kdo tím vítězem zrovna bude.
Radim Polášek
21.3.2020 02:09 Reaguje na Svatá ProstotoA ta vaše "osvícená císařovna" povolila tehdy vstup do cizích soukromých lesů ne proto, aby tam "příslušníci středních vrstev mohli trávit svůj čas" , ale ze sociálních důvodů. Aby si tehdejší chudí na vesnicích mohli přivydělat sběrem lesních plodin a hub a aby si na zimu mohli nasbírat aspoň trošku toho topiva, klestí a v zimě tak nezmrzli. Jenže takové chudé, kteří by si v létě vydělávali třeba na školné svých dětí sběrem borůvek v lese a na teplo v zimě sběrem klestí a šišek dnes na vesnici nemáme, proto taky není třeba volný vstup do lesů. Je to jen přežívající relikt z minulé doby.
Proto taky když se někdo rozhodne svůj soukromý pozemek oplotit a zakázat tam volné procházky komukoliv, nad kým nemá kontrolu, tak není důvod to neumožnit.
Jan Škrdla
21.3.2020 11:00 Reaguje na Radim PolášekA v 19. paragrafu se píše o obecném užívání lesů.
Jinak zhruba čtvrtina lesní půdy patří soukromníkům. Přeststavte si extrémní situaci, že by se třeba jen 10% všech lesů ocitlo za plotem a byl v nich dlouhodobě zakázán vstup (zejména pokud by to byly lesy turisticky navštěvované). Pak by došlo na to, co jsem psal výše.
Radim Polášek
22.3.2020 10:25 Reaguje na Jan ŠkrdlaJinak ale bohužel v dnešní době turismus do přírody se stává masový a jako takový vedle devastace přírody přináší i velká omezení vlastníků s jejich záměry využívání jejich soukromého majetku v extravilánu. Taková situace je dlouhodobě neudržitelná a musí se nějak řešit. Třeba tím oplocováním a zamezováním vstupů na takové soukromé pozemky. Není možné, aby byly lesy soustavně devastovány denními nájezdy pejskařů, kolařů, nově i využívání elektrokol, elekrokoloběžek, elektrických invalidních vozíků a v krajním případě i dokonce třeba motorovými čtyřkolkami či terénními motorkami atd. Či dokonce zabráním plochy lesa, původně soukromého, za účelem stavění všelijakých překážkových drah pro kola nebo motorky a podobně.
Případně až se ještě trochu víc rozšíří všelijaké chytré mobily, chytré hodinky a podobné "náramky", bylo by jedno z řešení pobyt mimo veřejné prostory, veřejné cesty, cyklostezky a veřejné lesy trasovat a ušlou vzdálenost účtovat. Třeba za každý kilometr ujitý či ujetý v přírodě odvézt státu poplatek cca kolem 5 Kč. To by mohlo jít do fondu, ze kterého by se financovala jednak ekonomická újma soukromých majitelů pozemků v extravilánu způsobená turismem a jednak turismem poškozená příroda.
Mohlo by se tím začít řešit třeba nadměrné sbírání borůvek v některých lokalitách nebo houbaření v některých houbařsky "profláknutých" lokalitách.
Svatá Prostoto
22.3.2020 12:32 Reaguje na Radim PolášekPokud jde třeba o mě, tak jsem vždy hovořil o prostupnosti území, nikoli průjezdnosti a vůbec nejsem proti maximální restrikci této. Akorát těch invalidů je mi líto, upřímně, ale nelze mít holt všechno.
Výběr "vstupného" v některých lokalitách klidně, naopak jsem spíše pro, ale cokoli krom jednorázového poplatku v jasně vymezených lokalitách při vstupu by bylo v praxi nerealizovatelné. Ale do tohoto se nehodlám pouštět, těch problémů by byla celá řada a s ohledem na neaktuálnost tohoto mi přijde taková diskuze zbytečná.
Jan Škrdla
22.3.2020 20:56 Reaguje na Radim PolášekJen dodám, že kdyby se výrazně snížila plocha rekreačně využitelného lesa, tak by se zároveň zvýšil tlak na využití (intenzita).
Chce to najít zlatou střední cestu, řešení aspoň trochu přijatelné pro všechny strany.
Překážkové dráhy pro kola a motorky na cizím pozemku se dají považovat za černou stavbu. Stejně tak je nepřípustný vjezd vozidel mimo cesty. Co se týká čtyřkolek, je to extrém a nemají v lese co dělat (pokud neslouží k přepravě materiálu při hospodaření v lese). Stálo by za to posílit pravomoci lesní a myslivecké stráže (třeba i vzhledem k použití střelné zbraně).
Na druhou stranu je nešťastný opačný extrém. A to zakazovat vstup do lesa jen z pozice vlastnictví, pokud se návštěvník chová slušně a nezpůsobue škodu na lesním porostu.
Svatá Prostoto
21.3.2020 11:22 Reaguje na Radim PolášekCo je a není potřeba je vždy subjektivní a proto existují mechanismy, kterými se stanoví závazná pravidla, stejně jako následně kontrola jejich dodržování a sankce za jejich porušení.
Ne každému se to líbí, ale tak nějak smířit se s tím musí každý. Jako tenkrát za Marušky.