https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/frantisek-lukl-otevreny-dopis-ministru-zivotniho-prostredi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

František Lukl: Otevřený dopis ministru životního prostředí

31.1.2026 | František Lukl |
Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Jakub Jansa / Chaloupky
Vážený pane ministře, Svaz měst a obcí České republiky se musí velice hlasitě ozvat na obranu edukativních vzdělávacích programů pro děti a mládež, které nabízejí neziskové organizace zřizované mnohdy městy a obcemi, a které děti od mateřských škol učí lásce k přírodě a úctě k její ochraně.
 
Respektujeme snahu Ministerstva životního prostředí o úsporu u neziskových organizací, které podle jeho názoru mohou bránit rozvoji a investicím, avšak tyto organizace mají v praxi jiné zdroje financování a zásadně se jich plánované opatření nedotkne. Těmi, kdo pocítí dopad nejvíce, jsou právě neziskové organizace s edukativními programy zřizované obcemi, které se dlouhodobě věnují environmentální výchově a vzdělávání mladých generací. Ukončení jejich finanční podpory by mělo zásadní dopad na tisíce dětí po celé České republice, které se díky těmto programům učí poznávat přírodu, chránit životní prostředí a rozvíjet vztah k živým tvorům. Programy realizované městskými a obecními neziskovkami provázejí děti od nejútlejšího věku a předávají jim hodnoty, které nelze nahradit žádnou obrazovkou, tabletem či mobilním telefonem.

Děti se učí, že kuřata nejsou jen produkty v obchodě, že kráva není fialová kreslená postava, ale živé zvíře, které vyžaduje péči a úctu. Učí se, odkud se bere maso, mléko či vejce, a že tato jídla nejsou jen věci v balení, ale že za nimi stojí živá zvířata, která mají své potřeby a právo na život. Děti se zároveň učí třídit odpad, chápat jeho smysl a možnosti dalšího využití, rozpoznávat ptáky a jejich potřeby, pečovat o život v lese a v řece. To vše je učí úctě k zemi jako takové, ke svému okolí a potažmo i jeden k druhému. V dnešní přetechnizované době, kdy děti tráví volný čas často izolovaně před obrazovkami, jsou tyto programy jedinečný, nenahraditelný způsob, jak rozvíjet jejich vztah k okolnímu světu a zájem o životní prostředí.

Ukončení těchto dotací by mělo katastrofální dopad na kvalitu a dostupnost vzdělávacích programů, snížilo by počet aktivit a znehodnotilo dlouholetou práci obcí, pedagogů a lektorů, kteří tyto programy s obětavostí realizují. Dopady by byly nejvýraznější v menších městech a obcích, kde alternativní financování neexistuje, a kde právě městské neziskové organizace poskytují zásadní podíl kvalitního volnočasového a environmentálního vzdělávání.

Svaz měst a obcí České republiky naléhavě vyzývá Ministerstvo životního prostředí, aby zvážilo důsledky ukončení dotací a zachovalo podporu pro tyto programy. Přerušení financování znamená přerušení spojení dětí s přírodou a základními principy udržitelného života. Jde o investici do budoucích generací, které díky těmto programům získávají znalosti, zkušenosti a hodnoty nezbytné pro odpovědné a uvědomělé rozhodování. Bez nich hrozí, že děti přijdou o kontakt s přírodou, neporozumí životu zvířat a jejich potřebám a budou vnímat živé tvory jen jako produkty v supermarketu.

Každá ztracená aktivita znamená ztrátu příležitosti pro stovky dětí, které by jinak poznaly svět kolem sebe, naučily se úctě k životu a přírodě a získaly zkušenosti, které formují jejich charakter a hodnoty.

Nejde jen o peníze – jde o budoucnost českých dětí a jejich vztah k přírodě, který si nesmíme nechat zničit.

Svaz měst a obcí České republiky stojí za všemi organizacemi, pedagogy a dobrovolníky, kteří tuto práci dlouhodobě vykonávají, a apeluje na Vás, pane ministře, abyste zachoval kontinuální podporu a umožnil dětem nadále získávat znalosti, zkušenosti a hodnoty, které utvářejí jejich životy a budoucí společnost.


reklama

 
foto - Lukl František
František Lukl
Autor je předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta města Kyjov.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (93)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Dorian Černý

Dorian Černý

31.1.2026 06:37
Tohle mu akorát potvrdí, že udělal správný rozhodnutí. Motoblb přece nepotřebuje, aby se dětem vštěpovala láska k přírodě.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.1.2026 13:41 Reaguje na Dorian Černý
za komunistů nám taky vštěpovali svazácká hesla...

ono slovo vštěpovat nevychází z přirozenosti poznání...
Odpovědět
Pe

Petr

31.1.2026 17:24 Reaguje na Jaroslav Řezáč
S přirozeností poznáni, tedy pouhým napodobováním, bychom stále měli prvobytně pospolnou společnost. Rodíme se jako prázdné nádoby, které je nutné naplnit. A vštěpování je to, co naše nádoby naplňuje, co nás posouvá dál, je to základ civilizace.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

1.2.2026 10:09 Reaguje na Petr
vrátit se k podstatě v dnešní přetechnizované době je dobré.

nepíšu ale o moci a egu, tedy chtíči.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.2.2026 10:48 Reaguje na Petr
Za komunistů nás učili učitelé kteří byli vychovávání před r.1948.... ta svazácká hesla si pamatuji,ale jako něco,co bylo k smíchu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.2.2026 08:00 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pokud někdo má tak zarytou komunistickou výchovu, že i význam slov má zdeformovaný dle jejich obrazu světa, tak se v dnešní době těžko orientuje, to chápu.
Hezký příklad byl z raných devadesátek, kdy Komerční banka dostala zkratku KOBA a někteří komáři protestovali, že tuhle zkratku použival i Stalin.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

1.2.2026 10:11 Reaguje na Pavel Hanzl
ne nadarmo se "zeleným" říká melouni, zda víte proč?

...na povrchu zeleno uvnitř rudá.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.2.2026 07:08 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jo,to je trefné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.2.2026 20:35 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To se říkalo za komára lampasákům, ne zeleným.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

31.1.2026 07:48
Žádám obce a města o zastavení finacování neschopného školství a jejich nekopetentních pedagogů, a uvedené prostředky převést na financování nepostradatelných neziskových spolků.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.1.2026 08:14
No,
pokud doopravdy učí, tak je to chválihodné, zatím podle mnohých informací,
to bývají masáže jedním směrem - zelené náboženství !
Odpovědět
su

31.1.2026 11:42 Reaguje na smějící se bestie
Správně! Mělo by se učit uhelné náboženství! A nezapomenout na náboženství konzumu, umělé inteligence a "evolucí prověřené" neudržitelnosti a volnou roku trhu!!!!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.1.2026 12:11 Reaguje na
Nic takového -
soulad mezi ekologií a ekonomikou, tak by to mělo být.
Odpovědět
sv

s v

31.1.2026 19:58 Reaguje na smějící se bestie

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.2.2026 08:04 Reaguje na
Přesně tak, nějak pořád nechápu, co je to "zelené náboženství".
Normální nábožnství, tj. víra v něco nadčasového, je zcela základní prvek každé lidské společnost a bez něho degraduje.
To vidíme přímo on line nejen u nás, ale v celé Západní civilizaci, která se rozpadá.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.2.2026 11:01 Reaguje na Pavel Hanzl
To je je víra v to, že tím, že nebude skot, tak zachráníme planetu, nebo nebudeme rodit děti, tak zachráníme planetu, nebudeme používat stabilní energetické zdroje, tak zachráníme planetu. Tak se dá pokračovat. Opak k tomu je zdravý rozum s názorem, že teprve energeticky zabezpečená a bohatá společnost bude efektivně chránit životní prostředí a bude mít prostředky na opatření pro boj s klimatickou změnou, to je v podstatě názor Motoristů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.2.2026 20:43 Reaguje na Milan Dostál
Tohle jsou jen ropácké kecy, nikdo z ekologicky myslících lidí to nikdy neřekl. Ropáci běžně vymýšlí kraviny a rozšiřují je mezi lidi jako výmysly ekologů, to je klasická ruská metoda.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.2.2026 06:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Takových "ekologických" názorů je plný internet, vždy na Západě. Mockrát jste dokázal, že výměna názorů na cokoli je s vámi nemožná, kdo nejede podle vašeho je Rus, přesně podle not minulé vlády, každého kdo nesouhlasí očernit a nazvat agentem Ruska. To se ani neštítíte takto nazvat i disidenty a zároveň adorovat prominentní komunistické funcionáře a schvalovače okupace.
Odpovědět
Pe

Petr

2.2.2026 21:36 Reaguje na Milan Dostál
A kdy to bude, ta energeticky zabezpečená a bohatá společnost? Kdy budeme mít nahrabáno dost? Nikdy! Člověk je nekonečně chamtivý, nikdy nemá dost. Chce stále víc, obzvlášť pokud jde z něčeho jen brát. Koukněte na bohaté lidi. Mají dost?
Až budeme mít dost, tak už nebude co chránit. Pak už budete spokojený?
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.2.2026 06:23 Reaguje na Petr
Stačí se podívat do historie, jak jde s pokrokem a rozvojem myšlení, bohatnutí společnosti i ochrana přírody, nebo se podívejte do nejchudších zemí, jakou úroveň ochrany si mohou dovolit.
Odpovědět
Pe

Petr

3.2.2026 19:04 Reaguje na Milan Dostál
Já vidím, jak lidé z těch bohatších zemí jezdí za krásami nedotčené přírody do těch chudších zemí.
Odpovědět
Pe

Petr

3.2.2026 20:59 Reaguje na Petr
Jezdí tam lovit divoká zvířata, rybařit, lítat po lesích na čtyřkolkách, navštěvovat pralesy, hory a jezera a podobné věci, které už v těch "bohatých" dávno nejsou.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

31.1.2026 09:59
Jak svět funguje se snad děti učí ve škole, kde je to pod nějakou kontrolou.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.1.2026 13:44 Reaguje na Richard Vacek
míra kontroly, míra regulací... proč máme dojem, že manipulace je lepší než zkušenost?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.2.2026 08:07 Reaguje na Jaroslav Řezáč
NE. Děti se musí učit pravdivé a funkční, osvědčené postupy, aby se mohly vůbec ve světě orientovaly. To není manipulace, to je orientace.
Pokud učitel děckám lže, musí být potrestán, jako třeba Bednářová, kterou vyhodili a ona se dala k dezolátům.
Odpovědět
va

vaber

1.2.2026 10:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl co je lež a co je pravda. Politika a náboženství jsou stejné , někdo určí pravdu a kdo ji neopakuje je kacíř. Nemusíš vidět, nesmíš klást otázky, ale musíš věřit , dříve to bylo Bibli a nyní médiím.
Co je pravda? Co jsi četl ,co někdo říká,nebo co někdo viděl,nebo co jsi viděl ty sám? Kolik z té pravdy jsi viděl ty sám a kolik toho jen opakuješ?
Každý vidí nějakou událost přefilrtovanou svoji koblihou ,takže vidí, co chce vidět a to pak dál opakuje jiným.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.2.2026 20:50 Reaguje na vaber
Skutečnost, neboli realita je pravda. A ta je jen jedna. A různé pohledy na ni se jmenují názory. Popření pravdy je lež a ta nikdy nemůže být názorem, je vždycky lež. Bohužel, pravda je většinou skrytá a musí se hledat, na to se používají argumenty a důkazy.
Děcka se učí technické obory, které jsou jasné, k tomu humanitní, které už jsou diskutabilní. A velký důraz se dává na kritické myšlení, ověřování informací atd. atd.
Proč tu Bednářovou vyhodili? Kluci znali kritické myšlení a tak věděli, že lže a aby to prokázali, natočili si ji mobilem.
Tohle je důkaz, že školství funguje, samozřejmě ne vždy optimálně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.2.2026 20:53 Reaguje na vaber
Vy se pořád točíte v bolševismu a jeho totalitě, jak vítr v kufru. Zkuste si ujasnit základní pojmy a pak věřte, že to máte jasné. Bez toho nepochopíte nikdy nic.
Odpovědět
va

vaber

3.2.2026 10:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to meleš za blbiny ,já se tě ptal jak pravdu, nebo jestli chceš realitu ,poznáš, když jen opakuješ informaci a informaci máš jen z doslechu, jaké máš důkazy. Zpráva z médií je důkaz? Média nemanipulují plebs? Když se vyšetřuje zločin hledá se pravda a vždy se hledá motiv. Nic se neděje bez motivu ani v politice.
Když spadla na Polsko raketa, okamžitě se to svedlo na Rusko, byla to lež. Když se odstřelil Nord ,ty jsi věděl hned kdo to udelal. Jaký měli Rusové motiv pro zničení ,když Nord stavěli a mohli jen zavřít kohouty.Rusko dodávalo plyn do Evropy mnoho let a všem to vyhovovalo, až nejednou to někomu zčalo vadit ,komu a proč, proč by Rusove chěli přestat dodávat plyn,jim to vyhovovalo. Ty na to máš odpověd primitiva ,Rusko chce Evropu ovládnout a chtělo nás zadusit. Co komu celý spor přinesl, koho poškodil a kdo vydělal, kdo se raduje mne si ruce a vydělal miliardy a bude vydělávat dál ,protože nyní už je plebs mediálně zmasírován a cesta ke většímu zbrojení je otevřená. Kdo vydělává na zbrojení ,ty nebo já?
Nikdy nic nepochopíš, protože nemyslíš a řídíš se nenávistí .
O středověké úchylce, které se říká víra se nebudem bavit. Tebe drží víra v Bibli a politickou demagogii. Babiš jen lže a Fiala je svatý muž. Jako primitiv máš naprosto jasno o víře i politice.

Odpovědět
va

vaber

31.1.2026 10:10
Podivné je ,že výchova dětí k správnému chování k našemu životnímu prostředí se ve školách nepovolila a místo toho se tato důležitá část výchovy dětí svěří nějakým pochybným neziskovkám . Přístup k takovému vzdělání je pro mnoho dětí velice omezený. Není to padlé na hlavu, nebo je to záměr , aby byl důvod sypání pěnez do neziskovek a na výchově dětí ke správnému chování k životnímu prostředí nám vlastně nezáleží?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

31.1.2026 16:28 Reaguje na vaber
Odborníci a pedagogové jsou úhlavní nepřátelé ekologismu. Proto je nutné jejich vliv eliminovat!
Odpovědět
Pe

Petr

31.1.2026 17:30 Reaguje na vaber
Škola učí univerzální civilizační základní znalosti a vědomosti. Co souvisí s morálkou a chovánim, hygienou a podobně, to je věcí rodiny. Takové věci musíte svoje děti učit vy. Škola vás chování učit nemůže.
Odpovědět
va

vaber

1.2.2026 09:55 Reaguje na Petr
Co to je za blbost, proč škola nemůže a neziskovka může? Vždyť někteří rodice jsou úplně hloupí a nejsou schopni naučit děti nic a už vůbec je dobře vychovávat. Nicméně vůbec neškodí když děti dostanou informace jak od rodičů, tak i ve škole.
Takové předměty se nemusí známkovat.
Škola by měla hlavně vychovávat. Děti které jsou chytré se učí samy i bez školy ,stačí je nasměrovat a ty geniální považují školu a učitele jen za brzdu.
Posun v poznání a vynálezy dělají geniální jednotlivci, masy vystudovaných jen mávají svými diplomy , opakují moudrosti jiných a nic nikam neposouvají. Lidé hlavně potřebují správně projít životem a ne nostit v hlavě zbytečné moudrosti ,co jim vtlouká do hlavy škola. Samozřejmě kdo je moudrý, si dnes sežene lepší informace než mu dala škola, tedy nějaký učitel.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.2.2026 10:37 Reaguje na vaber
1* V době překotných změn a inovací je celoživotní vzdělávání základ úspěchu. Kdo ustrne, nemá šanci.
Odpovědět
Pe

Petr

1.2.2026 16:39 Reaguje na vaber
Ne, škola učí. Nevychovává. Výchova je věcí rodičů. Moc nechápu rodiče, které jejich děti zajímají tak pramálo, že chtějí, aby jim je vychovávala škola.
Odpovědět
Pe

Petr

1.2.2026 17:02 Reaguje na vaber
A ti geniální jednotlivci dokážou posunout znalosti a lidstvo nejen díky svým schopnostem, ale i díky všem těm zbytečnostem, které jim do hlav vtloukla škola. Génius, který si hraje pod lavicí s kružítkem, vynalezne tak akorát velké víte co. A životem taky projde spíš směrem dolů.
Vám škola vtloukla do hlavy například pravopis. Bez něj byste tu psát nemohl, a můžeme jen hádat kde byste teď byl. Projít životem stačilo v minulých staletích, kdy hloupý Honza s rancem buchet šel do světa na zkušenou. A toto "vzdělání" stačilo přesně na to, aby mohl pokračovat v životě prostého poddaného na panství svého majitele/pána, víc ne. Že se stal králem je jen pohádka, aby se poddaní nebouřili svému osudu a měli naději a motivaci. Kdo chtěl opravdu víc, nutně potřeboval vzdělání. Dnešní svět je uplně jiný, velmi složitý a náročný, bez vzdělání už to nejde vůbec. Bez zbytečností natlučených do hlavy školou jste naprosto odepsaný a nepoužitelný na cokoliv. A nikdy nic nevytvoříte a nevynaleznete, ať máte IQ jakékoliv.
Odpovědět
Pe

Petr

1.2.2026 19:03 Reaguje na Petr
A velmi často to bývá tak, že čím větší génius, tím víc zbytečností má v hlavě. A i opačně - čím víc zbytečností někdo v hlavě má, tím je chytřejší a schopnější.
No a z opačného konce, čím míň zbytečností má někdo v hlavě, tím míň je schopný náročnějších úvah a činností.
Odpovědět
va

vaber

2.2.2026 08:51 Reaguje na Petr
Je to debata trochu mimo téma.
Nejsem proti škole, naopak já bych chtěl aby ve škole se děti učili o potřebě chránit životní popdmínky a přírodu,protože mnozí rodiče o tom dětem nic neřeknou a považují to za zbytečnou blbost.
Vy naopak striktně rozdělujete něco co je výchova a výuka a tvrdíte ,že výchova do školy nepatří , ale to k sobě patří a prolíná se to a nelze to oddělovat.
Nebo vy budete spokojen když budou z dětí naučení hajzlove, protože je rodiče tak vychovali.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.2.2026 09:16 Reaguje na vaber
Von jen trolí, dobře ví, že škola i vychovává, byť většinou "podprahově." Za nás to bylo tak, že když žáka nezvládal učitel, šel na pohovor do ředitelny. Tam mu pohrozili polepšovnou, nebo si pozvali rodiče, a byl klid... Kdo chodil neostříhaný, špinavý, či o přestávkách kouřil (na záchodě), dostal od Golema (přezdívka zástupce.ř.) před třídou takovou lekci, že víckrát to absolvovat nechtěl.
Odpovědět

Jan Šimůnek

31.1.2026 10:50
Je mi líto:
"Programy realizované městskými a obecními neziskovkami provázejí děti od nejútlejšího věku a předávají jim hodnoty" čili jednoznačně indoktrinace extrémistickým ultralevicovým ekologismem.
"Učení o zvířatech" se může snadno zvrhnout na indoktrinaci k negování potravin živočišného původu, což u dětí vede k nevratnému poškození mozku a mj. významnému snížení IQ (nevím, zda to najdete na netu, bylo to prokázánoi někdy na přelomu 70. a 80. let). Což je jistě pro levici, včetně ekologů, jev žádoucí. Levice potřebuje masy tupých a nevzdělaných hlupáků, chytří a vzdělaní podporují většinově pravici.
Dalo by se toho jistě najít víc.

Ostatně, EVVO by se dala řešit financováním ze strany rodičů (s tím, že by se řešily co do státních peněz jen prokazatelně nemajetné rodiny). A rodiče ať si vyberou důvěryhodné osoby, výsledkem jejichž činnosti nebude pláč u nedělního oběda nad "zavražděným kuřátkem". Prostě styl: Koho chleba jíš, toho píseň zpívej (nebo budeš o hladu).

MMCH, chalupu máme na docela malé vsi, kde byla před časem (už za komunistů) zrušena škola (protože by ji místní děti neutáhly) a přesto tam funguje skupina rodičů a dalších aktivistů, kteří se o místní děti starají. Naposled jsem je viděl "v akci" na Tři krále.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

31.1.2026 10:56
VŠ každý rok chrlí tisíce vystudovaných "ekologů" a co s nimi? Vymýšlí se pro ně všelijaké úřady, ale to nestačí a tak vznikají tisíce neziskovek se svými řediteli, náměstky a nebo nevím jak se otitulují. Chtějí prostě dělat to, co vystudovali a ty státe nás dotuj, když už jsi nás nechal neuváženě vystudovat obor, který nemá jiné uplatnění. Nyní jim hrozí, že vyschne pramen dotací a tak kvičí jeden přes druhého. Jó soudruzi šli jste studovat to, co lze provozovat jako koníček a nečekejte, že vás to uživí. Ony ty různé obory nejsou o uživení, ale je to vina školy a taky studenta, že si nevybíral rozumem, ale podle zájmů. Kdysi bývalo pár desítek studijních oborů PODLE POŽADAVKŮ SPOLEČNOSTI a absolventi už měli dohodnuty pracovní pozice v době studia. Nikdo nezůstal odkázán na vlastní hledání práce v jiném oboru a nebo si vymyslet práci v nějaké neziskovce. Je už načase reformovat školství, aby připravovalo pro praxi pouze ty, kteří jsou žádáni a potřební. Ti ať studují zdarma a ti co nebudou státem preferováni, tak ať si studium komplet platí. Bude tak dostatek peněz na studia lékařů, zubařů, chemiků, techniků atd., kterých je zoufalý nedostatek a naopak absolventi jiných oborů nemají uplatnění. V mém mládí si továrna vytipovala schopné učně ke studiu na střední škole a následně je vyslala na VŠ se stipendiem, ale taky závazkem si to stipendium v továrně odpracovat. Těm dobrým navíc přidělila podnikový byt a získali tím věrného odborníka. Občas se takové firmy najdou a jedna takto sponzoruje vnuka mého kamaráda. Letos bude promovat a už má dohodnutou pracovní pozici v podniku a dokonce byt. Nemá tudíž zaječí úmysly jít do nejistoty jinam a oni získali perspektivního
technika. Včera jsme se na to téma bavili s tím jeho dědou a ten říkal,
že nebylo v silách synovy rodiny vnuka podporovat a už vůbec mu najít
byt s přiměřeným nájmem.
Tak dál plačte vy, co se spoléháte na dotace na svoji práci, která vás
bez dotací neuživí a vězte, že jste pochybili studovat takové obory.
Měli jste studovat po čem je poptávka a kde jsou nadstandardní platy.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.1.2026 12:11 Reaguje na Břetislav Machaček
! 1*
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

31.1.2026 16:31 Reaguje na Břetislav Machaček
Zlatá slova. Děkuji.
Odpovědět
sv

s v

31.1.2026 20:05 Reaguje na Břetislav Machaček
Ještě že máme absolventy všž jako machaček, který sice večer tvrdí přesný opak toho co ráno, a očekává, že stát bude stavět investovat ... ale ne kolem jeho baráku, očekává, že stát bude šetřit ale nikoli na jeho úkor ale jinak je se svou slepicí vzorem tradic a pořádku.
Odpovědět
su

1.2.2026 10:24 Reaguje na s v

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.2.2026 11:19 Reaguje na s v
S anonymy, co se stydí a nebo neumí podepsat, nediskutuji!
Jinak se nedivím, že se stydíte podepsat pod takové bláboly
plné pravopisných chyb. Co tak velká písmena u příjmení
a interpunkční znaménka? To v praktické škole nevyučovali?
I na klasické ZŠ by to bylo za 5, ale kde jste "studoval"
to asi neznámkovali. Moje generace ještě MUSELA pravopis
umět a taky nás učili se ke svým názorům přihlásit!
Odpovědět
sv

s v

1.2.2026 11:44 Reaguje na Břetislav Machaček

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

1.2.2026 19:09 Reaguje na Břetislav Machaček

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.2.2026 07:18 Reaguje na Petr Elias
Rodiče Vás nevychovali dobře.S panem Břetislavem jste nepásl husy.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

31.1.2026 11:10
Vážený autore článku, nesouhlasím s vaším tvrzením, že „Těmi, kdo pocítí dopad nejvíce, jsou právě neziskové organizace s edukativními programy zřizované obcemi.“ Je především věcí právě toho zřizovatele neziskové organizace, zajistit její financování. Řídit, kontrolovat a vyhodnocovat její činnost, zejména pak skutečné využití přidělených finančních prostředků na provoz zřízené organizace. Nikoliv povinností státu, jen hradit ze svého rozpočtu její náklady.
Děti a mládež školou povinná, je snad ve školách vzdělávána a vychovávána podle schválených vzdělávacích plánů a osnov, a to výhradně vysokoškolsky vzdělanými pedagogy. Horovat za zachování financování neziskových organizací, argumentovat ve svém otevřeném dopise, že se v nich dětí dozví že kráva není fialová, kuře se nevyrábí v továrně a podobné nesmysly, poukazuje na zásadní nedostatky kvality pedagogického sboru a vyučovacího procesu příslušné školy.
Příslušný učitel biologie (kdysi zoologie), by se měl dovzdělat.
Odpovědět
su

31.1.2026 11:44 Reaguje na Tonda Selektoda

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

2.2.2026 14:31 Reaguje na Tonda Selektoda
Zveřejněný text je od předsedy svazu měst a obcí, starosty města Kyjov, zřizovatele. Zřizovatel tedy chce dotace na to aby financování zvládl.Zřizovatel zřejmě peníze dál přeposílá na neziskovky a peníze vybrané neziskovkami za jejich aktivity nejdou do obecního rozpočtu ale na provoz neziskovky, aktiva jdou za neziskovkami, pasiva za obcí a státem.
Zřizovatel škol budou ty samé obce ale zřejmě je vůbec nezajímá styl výuky a to, že se o fungování přírody nedozví nic. Exkurze do továren nebo zemědělských podniků(farem) se dnes nekonají, pak nemají být děti odtržené od reality.
Odpovědět
PN

Petr Novotný

31.1.2026 16:34
děkuji panu ministrovi, že zastavil zelenou indoktrinaci dětí. Jestli něco ČR nepotřebuje, pak jsou to státem financované politické neziskovky.
Odpovědět
PE

Petr Elias

1.2.2026 19:11 Reaguje na Petr Novotný

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
KV

Karel Valenta

31.1.2026 17:20
A to ještě nic není proti tomu, když školu navštíví „odborníci“ na gender a holky začnou pochybovat o tom, že jsou holky a kluci, že jsou kluci.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

31.1.2026 20:34
"Programy realizované městskými a obecními neziskovkami provázejí děti od nejútlejšího věku a předávají jim hodnoty, které nelze nahradit žádnou obrazovkou, tabletem či mobilním telefonem."

Zmínil jsem to včéra, při jiné/podobné příležitosti. Úplně jsme zapomněli na knihy, které jsou osvědčeným nositelem vzdělanosti. Všichni vědí, jak těžké je udržet pozornost dítěte, které často nestačí sledovat tok myšlenek dospělých. Zastavit ho nemůže, zeptat se stydí...

V knize pro děti (atlasy-hub, rostlin, savců, ptáků...)+ další (povídky, pohádky, Verneovky...) si může písma znalý školáček v klidu listovat a pomalu se s okolním světem seznamovat. Není to teorie, takhle jsem se dostal do obrazu a za nic jiného bych to neměnil. Dětské literatury je/byla spousta, je škoda plýtvat lidským potenciálem využitelným jinde a užitečněji, když vše podstatné již bylo řečeno/napsáno. Za sebe tedy mohu říct to samé, co jedna z mých ikon, Maxim G.: Za vše, co je ve mně dobrého, vděčím knize.

Podporujte městské i obecní knihovny!
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

1.2.2026 09:20 Reaguje na Karel Zvářal
Zase vřelý souhlas!
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.2.2026 10:30 Reaguje na Michal Ukropec
Děkuji za podporu!-) Názornou ukázku můžete vídat i zde: Nemusíte nic umět, stačí do všeho házet vidle. Na to máte jako občan právo... V knihách to tak explicitně není (a snad ani nebude), tyto "znalosti" se předávají ústně.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.2.2026 10:53 Reaguje na Karel Zvářal
Před roky jsem zaslechnul spojení"powerpointová karaoke".
Jak trefné.Nedokážu se z tohoto opravdu naučit.Není nad tištěný či psaný text ke kterému se vracíme,případně s ním dále pracujeme.Popsaná skripta.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.2.2026 11:00 Reaguje na Emil Bernardy
Vždycky mě pobaví, když slyším, že někdo "pere špinavé peníze". Špinavé prádlo se také pere, na to nikdo nepoukazuje-) ...toto srovnání asi kulhá, ale když všude okolo vidím nejmenovanou "filozofii", raději nechám děti sedět s knihami doma, než je dát do "péče" někomu takovému.

I dal Bůh, že takové starosti nemám...
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

31.1.2026 21:27
Souhlasím s tím, co je v dopisu napsáno. Těch, co se přilepují k silnicím nebo slintají na obrazy, se plánované úsporné opatření nedotkne. Odnesou to ty neziskovky, co zajišťují užitečné programy, které stát sám reálně neumí a ani nemůže plošně zajistit. Domnívám se, že 70 milionů přinese pouze marginální rozpočtovou úsporu. Mnohem významnější pro rozpočet bude, když Andrej vrátí 7 miliard.
Odpovědět
Ra

Radek

31.1.2026 23:30 Reaguje na Majka Kletečková
Pokud se nezmění současná „ochran přírody“ její romantický pohled od stolu někde v bytě panelákového domu městského člověka který nahlíží na přírodu z Vlkem jako spasitelem , bez zemědělce , pastevce který do ní patří , je její součástí tisíc let , díky němu je taková jaká je . Bude lepší nechat výuku na školách a lidech kteří vedou kroužky ze zájmu o přírodu a radost z práce dětmi , dělají bez touhy za peněžní odměnu .
Odpovědět
Ra

Radek

31.1.2026 23:36 Reaguje na Radek
nějak se nám tady vytratil vliv rodiny na děti žijící v podstatě v přírodě , to žádný ochranářský spolek nemůže nikdy nahradit i kdyby byli placení sebelíp , ty městské jsou na tom huř
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

1.2.2026 09:23 Reaguje na Majka Kletečková
Nevšiml jsem si že by se " výchovné " neziskovky distancovaly od nenávistného ekologistického humanismu. Greta Thunberg je stále jejich modlou.
Odpovědět
va

vaber

1.2.2026 10:24 Reaguje na Michal Ukropec
Uvědomte si ,že nejde ani o školu ani o neziskovky ,jde o děti a lidi všeobecně ,aby si uvědomili ,že životní prostředí je něco co musíme chránit a ne ničit ,protože když si životní prostředí zničíme, člověk chcípne.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.2.2026 10:57 Reaguje na vaber
Pane Vabere,poznat!Bez poznání hustit že se má něco chránit není vzdělání. Poznání.Ne instantní "vzdělání".
Odpovědět
va

vaber

1.2.2026 15:47 Reaguje na Emil Bernardy
Ano bylo by dobré kdyby se děti vozili na místa ,která člověk zničil , kam vozí odpady ,kam mizí plasty do moře, jaká je špinavá a čistá voda a z čeho ta špína je a kdo to zavinil.
Nevím jaké jiné poznání a huštění , by se podle vás mělo nebo nemělo dělat.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.2.2026 07:07 Reaguje na vaber
Ne.Do přírody.Poznávat přírodu,naučit se v nížít.Ne na skládku.Já jako pacholík začínal jako nevímco a byli jsme skauti,trampové,horolezci,turisté,všechno dohromady,ne žlučovití aktivisté .
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.2.2026 07:11 Reaguje na Emil Bernardy
1* Na toho nejaktivnějšího to sedí jak hrnec.
Odpovědět
va

vaber

2.2.2026 09:14 Reaguje na Emil Bernardy
Téma debaty bylo ,učit děti chování k přírodě v neziskovkách nebo ve škole. Já říkám nejlepší je ve škole. Rodiče ani neziskovka to neudělají líp než škola.
Takže co vlastně chcete vy,vozit děti do krásné přírody a neukázat jim jak jinde ji člověk zničil . To je má naučit ,jak se k přírodě chovat?
Není to naopak zavírání očí před problémy o kterých děti nemají ani páru? Ty děti v tom budou žít a pak se zeptají, proč jste nám to neřekli.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.2.2026 14:52 Reaguje na vaber
Kdysi jsem byl skautský rádce,vedoucí.Potom jsem toto učil potomstvo.
Naučili mě jak v přírodě žít.
Naučil Vás to někdo?Naučil jste to někoho?Své děti,nebo mladší kamarády.Nebo ukazujete na diskuzích jen co je špatně ?
Odpovědět
va

vaber

3.2.2026 10:24 Reaguje na Emil Bernardy
Já o koze vy o voze.
Co to má společného s tím ,zda děti učit o ochraně přírody v neziskovkách nebo ve škole. Klidně učte děti dál, v kroužcích nebo jinde nikdo vám nebrání, ale když chci děti něco učit nebo na něco upozornít a chci aby se to dostalo ke vše dětem je nejlepší škola. A protože se tento druh informací do škol nedostal ,považuji to za chybu nebo úmysl.
V článku se škemrá o peníze pro neziskovky pod záminkou učení dětí o přírodě a to mi nesedí.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.2.2026 15:33 Reaguje na vaber
Je za Vámi vidět práce ?
Odpovědět
Ra

Radek

1.2.2026 11:25 Reaguje na vaber
Ano je potřeba si konečně uvědomit že pastevec do životního prostředí patří je jeho součástí , on životní prostředí vytváří svoji činností tisíce let . Pokud to ochranáři nepřijmou jako prostý fakt a nezačnou přemýšlet o přírodě jako celku do kterého zapadá i ten nejmenší , tak jsou to v první ředě oni kteří životní prostředí ničí .
Odpovědět
Ra

Radek

1.2.2026 12:30 Reaguje na Radek
Abychom si rozuměli , myslím to tak že jsme v ČR a ne někde Yellowstone .
Odpovědět
va

vaber

1.2.2026 15:56 Reaguje na Radek
Zde myslím životní prostředí, naprosto nezbytné a nutné pro život, chcete li jsou to životní podmínky. Čistá voda ,dýchatelný vzduch,správná teplota,dostatek srážek, atd.
Utváření krajiny člověkem je trochu něco jiného i když je to také životní prostředí.
Odpovědět
Ra

Radek

1.2.2026 17:30 Reaguje na vaber
Kde si myslíte že se bere ten vzduch , voda , teplota pokud né v krajině ?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.2.2026 14:55 Reaguje na vaber
Pane Vabere.Toto bylo známo vždy,a činilo se co bylo možné,ostatně tak je tomu dodnes.Jenom nebyli tak viditelní jaloví kobicové.Ekohnutí Brotosaurus a Tis byly před 50ti roky.
Odpovědět
va

vaber

3.2.2026 10:34 Reaguje na Emil Bernardy
Nebylo to známo vždy,byla doba kdy přiroda byla na posledním místě, ale zásadně to životní prostředí neničilo, člověk tehdy neměl ještě tolik síly na zničení prostředí.
Dnes má.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.2.2026 15:34 Reaguje na vaber
Jste málo znalý občan.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.2.2026 10:55
to Majka Kletečková 31.1.2026 21:27
Bohužel, mnohé neziskovky fungují jako výrobny oněch lepičů na vozovky nebo slintavců na obrazy. A více-méně cíleně vyrábějí "kanonenfutter" pro takovéto akce.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

1.2.2026 11:32
Celá ta umělá hysterie posledních týdnů, kolem environmentalismu, vzdělávání a výchovy mládeže, je pouze o penězích pro organizace, které mimoškolními aktivitami, suplují část školní výuky a výchovy. Je zřejmé, že v současné konzumní společnosti, kde se vše podřizuje božstvu peněz, již jen málokdo ve svém osobním volnu, povede zdarma kroužky zájemců o přírodu. Pro mnohé členy dotčených organizací, se tyto aktivity staly jejich živobytím, protože na trhu práce, nenašli adekvátní uplatnění.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.2.2026 12:13
to vaber 1.2.2026 09:55
Nesouhlasím. Škola by měla poskytnout základní znalosti, a zejména jejich pevnou kostru. Vzoreček e=m*c^2 prostě platí, přestože se konstrukce zařízení tento vztah využívajících (jaderné reaktory i jaderné hlavice a bomby) v čase dosti mění.
A je prokázáno, že lidé s "nabušenými" základními znalostmi jsou podstatně efektivnější i třeba při vyhledávání informací na internetu (včetně toho, že dokáží s větší pravděpodobností identifikovat nesmyslné informace.
Čili informace o přírodě a přírodninách, klidně rutinní práci s klíči, atlasy i určovacími pomůckami na internetu, ale rozhodne ne bláboly o tom, jak "zlí kapitalisté tráví přírody, aby nás zabili".
Odpovědět
va

vaber

1.2.2026 15:30 Reaguje na Jan Šimůnek
Základní znalost kterou mnozí ignorují je i to ,že když si životní prostředí zničíme budeme na tom zle a proto každý normální člověk by ho měl chránit. Jde o to, aby to pochopilo co nejvíc lidí, tedy dětí a na to je nejlepší škola. Jak vidím nechápou to ani dospělí .
Jak každý jednotlivec zpracovává informace ,které přijímá, vůbec nezáleží na tom do kolika škol ,jak dlouho a vysoko, chodil. Někdo tupě opakuje ,někdo se zamýšlí. Dál to nemá cenu rozebírat.

Odpovědět

Jan Šimůnek

1.2.2026 18:04
Patrně se nedohodnete s mnoha lidmi na tom, co je to "ničení životního prostředí".
Odpovědět
PE

Petr Elias

1.2.2026 19:12

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
MK

Martin Králík

1.2.2026 19:15
Moc sa omlůvám. Učili sme děcka sadit stromky, poznávat hlasy ftáků, chovat sa ohleduplně k sobě aj ostatním a k prostředí kolem nás.... nevěděl sem že sa to nesmí, že to v nich vyvolá takový maglajz. Peníze za stromky těďkaj teda mosíme vrátit. Rýč zlomím a zanesu do sběru... Borec je teda ten, kdo odhazuje do prostředí PETflašky, plechovka a ostatní bordel, šak ať si to vlastník pozemku ukludí. Když má peníze na majetek, tož má prachy aj na úklid...
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.2.2026 11:13 Reaguje na Martin Králík
Problém dnešní společnosti je "Od zdi ke zdi" Vy jste toho krásným příkladem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.2.2026 20:55 Reaguje na Martin Králík
Bohužel, společnost ovládla ideologie ropáctví.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

3.2.2026 06:29 Reaguje na Pavel Hanzl
V máte ropáka v hlavě místo ruzumu, Jak by asi dopadlo Norko bez svého "ropáctví".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.2.2026 15:38
Bude nějaký ekologický summit ministrů ŽP na Slovensku a nás prý bude zase zastupovat ten slovenský fašista, jak minule. Minule to bylo tak zmatečné, že nikdo vlastně nevěděl (možná někdo jo, ale lidé ne), ale tahle paravláda skutečně jede bomby.
"Česko na prvním místě", proč tam nepošlou teda dýzláka Turka, když je ten cha cha "zmocněnec"?? Možná proto, že o ŽP vůbec nic neví a tam by se to mohlo provalit, čort znajet.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

4.2.2026 06:26 Reaguje na Pavel Hanzl
No, štěstí, že už tam nepojede Hladík.
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.2.2026 17:28
to Martin Králík 1.2.2026 19:15
Pokud jste dělali jen tohle, pak nemá cenu kvílet. Pokud ovšem někdo velebil podvodnou "hokejku" soudruha Manna, nebo uctíval bláboly duševně nekompetentní slečny Grety, či šířil podvody od IPCC, tak by peníze dostávat neměl.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist