https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-kucera-tunak-v-trzni-pasti
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jakub Kučera: Tuňák v tržní pasti

14.6.2012
Nezbývá, než držet tuňákovi palce a doufat, že se dožije příštího století. Na snímku rybí trh v Japonsku
Nezbývá, než držet tuňákovi palce a doufat, že se dožije příštího století. Na snímku rybí trh v Japonsku
Tuňák modroploutvý je fascinující ryba. Váží až 700 kg, potápí se do kilometrových hloubek a dokáže regulovat svou tělesnou teplotu. Bohužel se stala oblíbenou pochoutkou, zejména v Japonsku. V jednom z hlavních lovišť, na východním pobřeží USA, dnes žije jen desetina původního stavu. Smutný osud této ryby není jen téma pro milovníky přírody. Ani ekonomům by neměl být lhostejný. Je to totiž především pověstná „volná ruka trhu“, která tuňákovi dává pořádnou „nakládačku“.
 

Podle Philippa Kohlhöfera, novináře německého týdeníku Der Spiegel, může za smutný osud tuňáka především obří mrazírenský komplex firmy Mitsubishi, kde dnes skladují až deset tisíc tun ryb. Toto množství by mělo pokrýt celosvětovou spotřebu tuňáka na šest let! Těžko lze najít jiný trh, kde by se jedinému hráči podařilo „nasyslit“ takové množství zboží. Průmyslový gigant, který je spíše známý výrobou automobilů, navíc podle některých environmentálních organizací plánuje své zásoby zvětšit, a to až na deset let celosvětové spotřeby.

Chování Mitsubishi je pochopitelné. Sushi, ve kterém většina tuňáků končí, se těší rostoucí oblibě a ceny ryby tak stoupají. Díky tomu a také díky hrozbě zákazu lovu představuje mrazírenský sklad velmi dobrou investici. Následky pro tuňáky modroploutvé jsou ovšem fatální. Podle Kohlhöfera společnost Mitsubishi ovládla trh natolik, že se jí daří dvě zdánlivě zcela protichůdné věci: zvyšovat poptávku a držet cenu níže, než by měla být. Bez detailní znalosti japonského trhu s tuňákem, na který putuje 85 % celosvětového úlovku, lze těžko vysvětlit, jak to přesně funguje, ale jisté je, že Mitsubishi může prodejem části svých velkých zásob srazit cenu tuňáka podle potřeby. A rybáři ho pak začnou lovit o to víc, protože musejí zaplatit provoz svých lodí (orientace na lov jiných ryb by vyžadovala nové lokality i nové technologie). Více ryb na trhu pak opět vede k nižší ceně, za jakou firma Mitsubishi ráda doplní své zásoby. Navíc tím, že tuňáka nepotřebuje ihned, může nevýhodné obchody odmítat a čekat na lepší nabídky.

Není jisté, jestli by omezení dominance Mitsubishi na trhu s tuňákem modroploutvým této rybě výrazně pomohlo. Spíše lze záležitost považovat za zajímavý příklad nedokonalého trhu. Nezbývá, než držet tuňákovi palce a doufat, že se dožije příštího století. Mimochodem – první ránu mu osud uštědřil už v šedesátých letech minulého století. Když tehdy sportovní rybáři na východě USA objevili v této rybě důstojného protivníka, začalo právě Japonsko vyvážet do Ameriky tuny elektronického zboží. Smůlou pro tuňáka bylo, že obchod mezi Japonskem a USA byl jednostranný a kontejnery se do země vycházejícího slunce vracely prázdné. Netrvalo dlouho a jeden japonský obchodník přišel s nápadem naložit kontejnery rybou, které se američtí rybáři rádi zbavili. Masový výlov mohl začít.


reklama

 
Jakub Kučera
Autor je ekonomický komentátor RSJ a.s.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist