Jakub Kašpar: Klimatický závazek od pohodlného a líného ochránce přírody
Když jsem tedy dostal za úkol odpovědět na otázku, co v osobním životě dělám pro klima já, hodilo se mi to vlastně samotnému „do krámu“. Nebude od věci si to sám pro sebe sepsat, že?
Tak jo. Dělám toho v osobním životě pro klima hodně málo. O to míň, že vlastně díky své profesi docela dobře vím, co bych dělat měl. Jenže jsem člověk pohodlný, zmlsaný a rozcapený, a od přirozenosti líný. Kdo mě zná osobně, ví o čem mluvím.
Takže některé věci bych si mohl docela dobře odškrtnout – třídíme doma odpad, a to docela pečlivě. Kromě papíru, plastů a skla taky kovy nebo bioodpad, o elektru nebo baterkách a dalších nebezpečných odpadech nemluvě.
Pořídili jsme si slepičky, abychom měli vlastní vajíčka (kompost, jak to vypadá, nebude – slepice sežerou všechno). Máme včely, takže vlastní med. Maso téměř nejíme (tedy s výjimkou syna, který bez masa nedá ani ránu), a když, tak divočinu, nebo to, pro které si sami dojedeme na některou z okolních farem. Často kupujeme biopotraviny. Dětem kupujeme skoro výhradně oblečení z druhé ruky. Já si kupuju spodní prádlo nebo ponožky jen z bambusu nebo biobavlny.
Máme rádi veřejnou dopravu a tak na výlety (někdy i na delší, třeba do Berlína), jezdíme vlakem nebo autobusem. Nelétáme soukromě. Koupeme se maximálně jednou za dva týdny, mezitím stačí sprcha. Dům vytápíme na 20 stupňů. Kompletní osvětlení v domě zajišťují LEDky. Nekupujeme balenou vodu, na nákupy si nosím vlastní sáčky – plastové i textilní.
Jenže to vůbec nestačí a pořád je to málo. Protože: doma máme pořád nějaké cizokrajné ovoce. Banány například. Máme doma dvě auta. Jasně, manželka potřebuje auto k práci (jezdí k porodům jako dula). A já ho přece taky potřebuju – logistika se třemi dětmi, jejich kroužky a angažmá, mou prací a dalšími aktivitami (skauting, evangelická církev…) je složitá a s autem je člověk všude, když potřebuje a když zrovna stíhá. Kolo mi stojí v garáži a namísto někdejších 5000 km ročně najedu sotva desetinu. V práci mám na starosti mj. mezinárodní aktivity a vztahy národního parku, takže dost cestuju – a letadlem je to docela příjemně pohodlné a rychlé (pravda, z 99 % po Evropě, zaoceánský let jsem absolvoval jen dvakrát v životě).
Tak jsem si dal pár takových závazků. Sám pro sebe.
1. Kromě toho, že dál nebudeme létat na dovolenou, zvážím pečlivě i každý pracovní let. Nedá se tam jet veřejnou dopravou? Je opravdu nezbytné, abych tam fyzicky byl? Neobejdou se beze mě? Není možná e-konference?
2. Když pojedeme s rodinou na dovču nebo s dětmi na výlet, budeme hledat destinace, kam se dostaneme veřejnou dopravou, ideálně vlakem. V Česku i ve střední Evropě je mraky věcí k vidění, které už asi svět viděl, ale my ne.
3. Na pracovní cesty budu jezdit veřejnou dopravou všude tam, kde je to reálně možné, případně v maximální míře sdílet jízdu autem.
4. Ještě víc budu chodit pěšky a vrátím se k jízdě na kole, naučím se jezdit na bruslích.
5. Kilometry ujeté autem si budu počítat a vyprodukované skleníkové emise budu offsetovat podporou adaptačních projektů.
6. Úplně vyloučím spotřebu konvenčního masa a nesezónního ovoce a zeleniny, stejně jako tropického a subtropického ovoce. Jednoznačně budu preferovat fair a bioprodukty a lokální potraviny.
7. Budu nakupovat primárně mimo obchodní řetězce, především mimo supermarkety na předměstí.
8. Dál budu pokračovat v hledání cest, jak snížit produkci odpadů, nejen z obalů. Nebudu si zapomínat svůj cestovní hrnek na čaj a kafe, případně si budu vozit termosku s bylinkovým čajem z vlastních bylinek.
9. Oblečení budu kupovat především z druhé ruky, případně z ekologicky šetrných materiálů nebo fair trade.
10. Zkrátka a dobře budu při svých nákupech přemýšlet a nebudu nakupovat bezmyšlenkovitě. Nebudu nakupovat, co nepotřebuju (to není tak samozřejmé, jak to zní ).
11. Vysadím aspoň jeden strom měsíčně v průměru (12 stromů za rok).
12. Budu aktivní v ochraně přírody (pochopitelně nejen v práci, kde se to ode mě očekává – jsem za to placený), ale i ve svém městě a regionu. Budu se snažit naše lokální a regionální politiky inspirovat k opatřením na ochranu klimatu a zvládnutí důsledků klimatických změn – víc zeleně, méně zpevněných ploch, omezení výstavby na zelené louce…
13. Budu aktivně komunikovat nejen s lokálními a regionálními, ale i s celostátními a evropskými politiky a jako volič je přesvědčovat, aby svým hlasem přispívali k ochraně přírody a klimatu.
14. Ze svých úspor i dobrovolnicky budu podporovat organizace, které aktivně pomáhají ochraně přírody a klimatu.
15. Zpomalím a zklidním svůj životaběh a budu se ještě víc těšit z chvil, které prožívám, se svou ženou, s našimi dětmi, s našimi přáteli.
A budu rád za vaše další tipy, co bych mohl udělat víc.
#MYchangeFORclimate
Na začátku byla Michaela Linda Thomas a její prohlášení Já, změna klimatu a moje změna v #MYchangeFORclimate.Ekolist.cz následně oslovil několik osobností, které by z povahy své práce či funkce měli o existenci klimatické změny vědět. A požádal je o popis toho, co oni sami dělají pro ochranu klimatu.
Odpověděla nám předsedkyně poslaneckého výboru pro životní prostředí Dana Balcarová textem #MYchangeFORclimate - snažím se co nejvíce cestovat vlakem a na kompost běhám s každým ohryzkem.
Text ministra Richarda Brabce Nejsem žádný klima ultras, ale poučený spotřebitel ano je třetí v pořadí.
reklama
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (7)
František Dvořák
14.11.2018 15:26Jan Škrdla
14.11.2018 22:46 Reaguje na František DvořákRozhodně ne sjezdovky, golfová hřiště, tisíce turistů.
Spíš než intenzivní pastvinu budou mít raději druhově pestrou louku, sečenou tak 1x do roka.
Možná se mýlím, ale nikdo není vševědoucí.
Miloslav Dědek
14.11.2018 16:07Dosažená úroveň rychle se vyvíjejících výrobních prostředků a poznání je v příkrém rozporu s chaoticky se měnícími a v podstatě stagnujícími organizacemi mocensko-politických struktur. Důsledkem toho je, že budoucnost lidstva se předvídá podobně jako se předpovídá počasí. Je nejvyšší čas vytvořit globální mocensko-politickou organizaci, která bude centrálně řídit vývoj celého světa. Tato globální mocenskopolitická struktura bude mít předpoklady a podmínky pro systematické a cílevědomé plánování budoucnosti lidstva v globálním měřítku. Lidstvo bude do budoucnosti kráčet demokraticky zvolenou cestou, tj. cestou, kterou si bude přát většina pozemšťanů.
Jiří Svoboda
15.11.2018 14:49 Reaguje na Miloslav DědekJan Šimůnek
16.11.2018 09:36Zkrátka hodláte obětovat demokracii ve prospěch jakési celosvětové totality, byť označované jako "demokracie" a mávající zeleným praporem, který má představovat záchranu lidstva (stejně jako ti dva jeho rudí předchůdci, jeden s haknkrajcem a druhý s hvězdou). Tedy předkládáte to samé, co chtějí zelení, akorát že ti tento cíl pořád ještě maskují a před částí společnosti úspěšně.