https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-palascak-uhli-zuby-nehty
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Palaščák: Uhlí zuby nehty

7.1.2026 | Jan Palaščák |
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Podle některých predikcí se má v roce 2026 stát výroba z uhlí s konečnou platností nerentabilní. Uvidíme, ostatně cena povolenky EU ETS 1 v druhém polovině končícího roku výrazně posílila, řádově o 15 euro. Navzdory tomu uhlí ČEZu prozatím stále vydělává, byť meziročně o zhruba dvě třetiny méně. Z hlavních „assetů“ skupiny Sev.en Pavla Tykače je pak prodělečná pouze elektrárna Chvaletice.
 
Vypne tedy Tykač v prosinci 2026 ji, elektrárnu Počerady a teplárnu Kladno, jak nedávno pohrozil? Mějme na paměti, že obě elektrárny vydají za zhruba sedminu roční výroby elektrické energie v Česku, a kladenské teplárny jsou lokálně nenahraditelným zdrojem. A rozhodně se nebude vypínat nic, co česká elektrizační soustava potřebuje k bezpečnému provozu.

Zdali do této definice spadají uhelky Sev.en, určí odborné posouzení provozovatele soustavy ČEPS, které se právě rozbíhá. Jestli tedy něco hrozí, tak že v režimu nařízeného provozu a „přiměřeného zisku“ zůstanou zachovány i zdroje, které zcela nezbytné nejsou. Neboli, že se ztrátovost výroby z uhlí bude vyrovnávat z kapes daňových poplatníků země s nejdražšími energiemi v Evropě.

O tom, jak moc či málo budeme podnikání skupiny Sev.en dotovat, by tedy měly rozhodnout úřady. Pavlu Tykačovi se však daří téma politizovat, nehledě na to, že má v nové vládě zřejmě „své sympatizanty.“

Sázka na plyn

Výroba z uhlí však nakonec stejně bude utlumena s tím, že ji v Česku má do velké míry nahradit plyn. Tímto směrem měla působit státní podpora vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET), která však v únoru skončí. Mezi podpořené projekty patří největší paroplynová teplárna v Česku, kterou ČEZ začne příští rok stavět v Mělníku.

Polostátní gigant bude v roce 2026 i bez KVETu pokračovat ve zprovozňování nových plynových kotlů a přípravě dalších projektů, jako jsou modernizace kogenerační elektrárny Ledvice a teplárny Trmice. Otázkou je, jak si do budoucna povedou menší zařízení na KVET, tedy kogenerační jednotky, na které nově dopadne ETS 2. Další kroky k úsporám Příští rok by měla vrcholit příprava implementace směrnice EU EPBD IV (Energy Performance of Buildings Directive), která zavádí přísnější standardy pro energetickou náročnost budov s cílem dekarbonizace do roku 2050. Pod kuratelou Ministerstva průmyslu a obchodu se nyní diskutují nové standardy ZEB/ZEBRA a reforma Průkazů energetické náročnosti budov.

Mezitím začnou od prvního ledna pro města, obce a další veřejné subjekty platit nové limity spotřeby, po jejichž překročení budou muset absolvovat pravidelné energetické audity nebo jim dokonce přibude povinnost zavést systém hospodaření s energií dle certifikace ISO 50001. Zároveň si ale municipality budou moci sáhnout na miliardu korun z Modernizačního fondu EU, tedy z výnosů ETS, které v rámci dotačního programu KOMUNERG půjdou na rozvoj komunitní energetiky.

Energetické modernizace se v Česku daří realizovat ve velkém také díky modelu EPC neboli splácení úsporných opatření z budoucích, smluvně zaručených úspor. Komplexnější záměry přitom využívají kombinaci EPC a dotací, například z výzvy ENERGov v rámci Modernizačního fondu. Tuto podporu je proto třeba udržet navzdory „nápadům“ ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka, kterak s výnosy z povolenek naložit. Přítomnost ministrů Havlíčka i Vojtěcha na nedávné oborové konferenci však naznačuje, že nová vláda význam energetických úspor chápe a bude je nadále podporovat.

Kdo zaplatí POZE

Na údržbu a rozvoj přenosové a distribuční sítě má být v roce 2026 vynaloženo 44 miliard korun. Část těchto investic jsme dosud platili jako Podporu obnovitelných zdrojů energie (POZE) v rámci regulované složky koncových cen energií. Hned na svém prvním zasedání však nová vláda schválila převzetí celé POZE státem, který za tím účelem bude muset vyčlenit zhruba 17 miliard korun jen z rozpočtu pro rok 2026.

Domácnostem se tedy regulovaná část záloh za elektřinu sníží zhruba o 15 procent, v případě firem však tento pokles bude činit 21 procent u vysokého a 34 pro velmi vysoké napětí. Ačkoliv je tento záměr pro státní rozpočet nákladný, nepochybně přispěje k vyšší konkurenceschopnosti českých výrobních podniků.

Spornější je záměr ministra Havlíčka dotovat investice do elektrických sítí „odloupnutím nějakých peněz“ z Modernizačního fondu, které však na údržbu sítí ani využít nelze. Tak si Česko holt v Bruselu vymůže výjimku. Problém však je, že se jedná o projekty plánované na roky dopředu, takovéto využití peněz z Modernizačního fondu by se tedy na výši regulované složky projevilo až s velkým odstupem. Smysluplnější se jeví německý postup spočívající v přímém dotování silové složky ceny za elektřinu.

ČEZ, n.p.

ČEZ nejenže bude investorem výstavby dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, ale do konce dekády se má rozhodnout ohledně zamýšlených bloků 3 a 4 temelínské elektrárny. To by mohlo být příliš velké sousto i pro firmu o velikosti ČEZu bez ohledu na to, jaké garance jí stát poskytne. Soukromým akcionářům se proto „do Temelína“ jistě nebude chtít. Ledaže vznikající vláda vykoupí zbývajících 30,2 procent kolosu, které státu nepatří.

Potřeba větší kontroly nad energetikou je skutečně hlavním argumentem propagátora tohoto řešení Karla Havlíčka – tedy když pomineme bláboly o tom, kterak zestátnění ČEZu sníží ceny energií. Zároveň ale stát už ČEZ vysokou měrou ovládá prostřednictvím ministra financí a svých zástupců v dozorčí radě. I ve společnosti Elektrárna Dukovany II, která má výstavbu nových bloků Dukovan na starosti, stát drží 80 procent.

V příštím roce každopádně uvidíme, zdali předvolební prohlášení byla myšlena vážně či vůbec ne. Případně se na stole může objevit návrh na rozdělení skupiny, například formou privatizace ČEZ Distribuce a ČEZ ESCO.


reklama

 
foto - Palaščák Jan
Jan Palaščák
Autor je politicky nekorektní podnikatel, enfant terrible české energetiky. Původní profesí skeptik a ekonom. Autor je zakladatelem skupiny Amper.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (117)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pk

pepa knotek

7.1.2026 07:59
Především je nutné vystoupit ze systému ETS 1 i 2. Pak se složité přesuny peněz, jež mají zakamuflovat bruselskou administrativou "zvýšené náklady na povolenky", nebudou muset vůbec realizovat. Obnova energetického sektoru musí probíhat na technologické bázi, dosluhující technologie nahradit efektivními bez ideologických předpojatostí, jimiž se tu řídí naše politická scéna již čtvrt století.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

7.1.2026 13:20 Reaguje na pepa knotek
1*
Odpovědět
RP

Radim Polášek

7.1.2026 19:50 Reaguje na pepa knotek
1***
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.1.2026 19:57 Reaguje na pepa knotek
Jistě, koňské provozy rozhodně nenahrazovat párou, bo nebudeme přece platit uhlí, když valach se napase na louce zadara. Dosluhujícího šimla nahradit mladším, jak se to dělalo dycky.
Odpovědět
pk

pepa knotek

8.1.2026 10:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Čína postaví jaderný blok 1100 MW s reaktorem 3. gen. Hualong ONE za 5 let. Co jsme postavili my za 35 let ? Ani bloky v Dukovanech a Temelíně, kde je infrastruktura nachystaná. Uhlí mohlo být dávno surovinou pro chem. průmysl a nemuselo by se pálit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2026 16:41 Reaguje na pepa knotek
Fakt? Čína pálí uhlí víc, než zbytek světa dohromady.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.1.2026 10:02 Reaguje na Pavel Hanzl
A zásobuje půl světa svými energeticky náročnými výrobky. Jinak by se to uhlí spalovalo jinde.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2026 19:23 Reaguje na Jiří Svoboda
Jistě, ale jede na plný pecky do OZE, už z nich má 40% spotřeby. ČR 17%.
Odpovědět
EN

Emil Novák

9.1.2026 21:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, Hanzle, není to 40 % spotřeby, a navíc polovinu jejich OZE tvoří vodní elektrárny, které mají kde stavět a ČR ne.
Naštěstí v podílu nízkoemisních zdrojů, o které jde, jsme na tom podstatně lépe než Čína.
Odpovědět
RK

Roman Karel

8.1.2026 08:26 Reaguje na pepa knotek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
sv

s v

11.1.2026 12:36 Reaguje na pepa knotek
V tom případě neměl bureš podepisovat green deal, pepku.
Odpovědět
va

vaber

7.1.2026 10:23
Trochu v těchto plánech mizí proklamovaný důvod celé přestavby, uhlíková stopa.
U výroby elektřiny z plynu je stopa 0,45-0,65 kg CO2 na 1kWh elektřiny a z uhlí 0,7-1,4 kg na 1kWh. Jaká je stopa za spalování odpadů nevím, u biomasy si odborníci nadefinovali nic. Jsou ještě další zdroje emisí z ropy, za které není náhrada . Takže obrovský tlak na likvidaci uhlí a náhrada plynem, se v celkových emisích CO2 tak moc neprojeví. V naší závislosti na dovozu plynu a tím i poslušnosti producentům plynu, však ano.
Nevím jak si vysvětlit větu ,, Soukromým akcionářům se proto „do Temelína“ jistě nebude chtít. Ledaže vznikající vláda vykoupí zbývajících 30,2 procent kolosu, které státu nepatří.,, Kdo v akciové společnosti rozhoduje , většinový vlastník a to je stát, nebo to tak není? Nějaká privatizace ČEZu nebo jeho částí má zaručit energetickou bezpečnost a dostatek elektřiny ve státě.? Není to pomatený názor,když stát se vlastně zbaví kontroly a rozhodování o naší energetice a tím i o bezpečnosti, nebo chce stát nařizovat soukromým firmám?
Mně oznámil dodavatal elektřiny ,že mi zlevnil elektřinu. Jen mě tím naštval ,protože současně oznámil ,že zvyšuje pevné platby a ty nemohu ovlivnit, ale svoji spotřebu, díky mé FVE, ano.
44miliard na modernizaci sítí vypadá jak obrovské číslo, jen je otázka kolik se za to ,při nynější inflaci, postaví. V této souvislosti jsem viděl informaci o zvýšení přenosové kapacity linel až na dvojnásobek , díky čidlům na vodičích. O detailech zde nebudu psát.


Odpovědět

Jan Šimůnek

7.1.2026 10:29
Souhlass panem knotkem: Je nutno vystoupit z totálně zlodějského a korupčního systému emisních povolenek a přestat krmit provozovatele OZE.Co se udrží v čistě ekonomických podmínkách (bez dotací, dodatečných zátěží apod), to ať zůstane, vše ostatní ať padne
MMCH, jak křehká a obtížně opravitelná je síť s velkým množstvím množstvím zapojených OZE, nám názorně ukazují soudruzi z Německé Ekologické Republiky berlínským blackoutem. Zvládají ho podstatně hůř jež jsme zvládli my ten prázdninový, protože na cestě do slepé uličky "alternsativní a ekologické" energie pokročili dál něž my.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

7.1.2026 11:06 Reaguje na Jan Šimůnek
Tam to spíše vypadá na sabotáž nějakých fanatiků...
Odpovědět
va

vaber

8.1.2026 10:04 Reaguje na Jan Šimůnek
Odkud kam chcete vystupovat ,je úplně jedno kde jsme nebo nejsme.
I když nebudeme nikde naše závislost je a zůstane taková ,že budeme nuceni poslouchat a skákat jak nám ,,poradí,, . Jinak nás zcela zničí a přivedou do ještě větší bídy, ekonomicky a v případě nutnosti i vojensky.
Ve světě už si může dělat co chce jen jeden stát a ostatní musí jen poslouchat. To snad vidí každý kdo není slepý, hluchý a zabedněný.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

7.1.2026 12:48
Vidíme stále jasněji, jak nás klimaalarmistické blouznění stahuje do energetické chudoby. Bruselské zdražení klasických paliv je jen další drobností v řadě.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

7.1.2026 19:51 Reaguje na Richard Vacek
1***
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2026 08:45 Reaguje na Richard Vacek
Vy fakt trpíte energetickou chudobou? A proč? Tak si kupte kanystr benzínu, je aspoň o třetinu levnější, než před 10. roky, nebo si nechte připojit elektřinu, která je asi stejně drahá v paritě kupní síly.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.1.2026 14:26
to Tonda Selektoda 7.1.2026 11:06
Nebyla to sabotáž, ale teroristický útok (úmyslné zapálení přemostění řeky, obsahujícího mj. elektrické kabely), provedený "zelenou" odnoží teroristické organizace ANTIFA, která už byla v řadě států postavena mimo zákon (měli bychom to udělat i my). Pokud mám správné informace, tak teroristé byli chyceni, a zase propuštěni, protože jednali v dobrém úmyslu "boje za klima". Byla totiž postižena středostavovská čtvrť, přičemž právě v této sociální skupině je v Německu nejvíc odpůrců klimaalarmismu (mj.).
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.1.2026 14:33
Je třeba také konstatovat, že uhlí je velmi cenná chemická surovina, používaná od stavebních materiálů (třeba izolace) až po léky. Takže snaha ekologických aktivistů doly zatopit nebo jinak nevratně poškodit by měla být tvrdě odmítnuta.

to vaber 7.1.2026 10:23
Plyn je v reálu skleníkovější v důsledku úniků podstatně skleníkovějšího metanu při těžbě, dopravě i spotřebě. Proto je také ekology a EU vynucovaný odklon od uhlí z hlediska boje proti skleníkovému efektu naprosto nesmyslný. Jako ostatně prakticky vše na tomto poli.
Odpovědět
LB

Lukas B.

7.1.2026 14:53 Reaguje na Jan Šimůnek
uhlí je škoda spálit, dá se totiž poměrně snadno (byť to aktuálně ekonomicky nedává smysl) transformovat tropsch-fischerem na směs tekutých uhlovodíků (uhelný benzín). jela na to (skoro) celá německá armáda a svého času například jihoafrická republika. a upřímně řečeno, umíte si představit velké letadlo plné lidí na baterky?

no a v neposlední řadě se dá z uhlí vyrábět jedlý tuk, náhražka másla.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

7.1.2026 19:56 Reaguje na Lukas B.
Jedlý tuk se už dávno spolehlivě vyrábí z potravinářských rostlinných olejů. Já bych to tak nechal, je to potencionálně zdravější než ty tuky produkovat z uhlí a produkci olejnin kvůli těm náhražkám másla je proti podílu olejnin na produkci potravinářských olejů navyšována jen trošku.
Odpovědět
LB

Lukas B.

8.1.2026 09:48 Reaguje na Radim Polášek
ano, dnes to tak je, dneska je evropa tak potravinově soběstačná, že vyváží potraviny jak vzteklá. je to jen perlička, další ze střípků do mozaiky argumentů, proč je škoda pálit uhlí v elektrárně a že je fajn nahradit uhlí něčím, co dává smysl (tady a teď je to pouze jádro, ne občasné zdroje, kterých provozování je fakticky jen dobývání renty dotací)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.1.2026 19:30
"Navzdory tomu uhlí ČEZu prozatím stále vydělává".
Bodejď!!!! Taky proto máme tak drahou elektriku.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

7.1.2026 20:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Blábolíte nesmysly. Cena elektřiny je daná nabídkou a poptávkou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.1.2026 20:57 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jistě, tak proč je u nás dražší, než u sousedů?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

7.1.2026 22:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Koncová cena elektřiny pro zákazníky natož při přepočtu na PPS nic nevypovídá o tom jaká je cena silové elektřiny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2026 08:47 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jistě, rozhodující je přenosová soustava, která se velmi zanedbávala a dnes se dohání investice, které se v normálních zemích platí průběžně.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.1.2026 09:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Lžete Hanzle, investice do přenosové soustavy každoročně probíhají. Zanedbaná opravdu není.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.1.2026 10:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Přenosová soustava pro přechod na OZE bude
naopak vyžadovat obrovské investice, které
budou platit zákazníci a nikoliv ti, co tu
přestavbu potřebují včetně těch záloh a
akumulací. Kdyby toto vše muselo být
investováno NEDOTOVANÝMI OZE, tak tu není
ani jeden solár a větrník. Tato slepá
cesta stojí na dotacích a pokutováním
jiných producentů přes emisní povolenky.
Všichni vám to opakovaně vysvětlují, ale
chápu, že kdo odmítá pravdu, tak to asi
ani nečte, natož nad tím vůbec logicky
přemýšlet, což asi není vaše parketa.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2026 07:58 Reaguje na Břetislav Machaček
Ne všichni, ale hlavně vy mi pořád vnucujete naprosté nesmysly. prostě zakonzervovat rozvoj, neinvestovat do moderních technologií, které vždycky byly zdrojem prosperity a bohatství.
Proč?
Dnes jsou taky ty progresivní země nejbohatší. Tak proč se potácet na místě, čadit uhláky a dělaz ze sebe úplného blba?
Tím jako zbohatneme, nebo PROČ?
Odpovědět
EN

Emil Novák

9.1.2026 21:17 Reaguje na Pavel Hanzl
"Úplného blba" tu ze sebe děláte především vy sám, Hanzle. Nikdo tu žádný rozvoj nezakonzervoval, do moderních technologií se investuje. Uhlí se postupně utlumuje. Že vy to nevidíte nedokazuje vůbec nic.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2026 15:07 Reaguje na Emil Novák
No, se svými 17% z OZE patříme mezi nejhorší v EU a s4 0% z uhlí taky.
Já vidím, že to moc nejde, spíš skoro vůbec.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.1.2026 15:44 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Pokud pro vás "moderní technologie" = OZE a nic než OZE, tak to opět jen dokazuje vaši omezenovat.
2) 40 % uhlí jsme měli naposled v roce 2022 kvůli tomu že Rusové Evropě dramaticky omezili dodávky plynu. Loni to bylo už jen necelých 34 %, takže sám si můžčete všimnout že to poměrně rychle klesá a dál klesat bude. Vidíte tedy opět úplně blbě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2026 08:48 Reaguje na Jaroslav Studnička
Nepíšete přece o koncové ceně, ale o silovce.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.1.2026 09:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Já píšu o silovce, ale vy píšete o koncové ceně.
Odpovědět
EN

Emil Novák

9.1.2026 21:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Opět plácáte nesmysly, u tří ze čtyř sousedů byla loni silová elektřina dražší než v ČR: https://energy-charts.info/charts/price_average_map/chart.htm?l=en&c=DE&interval=year&year=2025
A koncovou cenu elektřiny mají Němci dražší než všichni ostatní.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2026 15:08 Reaguje na Emil Novák
Tak proč naši truhlíci pořád bečí, že ji máme nejdražší z celé EU?
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.1.2026 15:46 Reaguje na Pavel Hanzl
To se zeptejte těch "truhlíků", ne mě, truhlíku.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.1.2026 21:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy sám jste bečel, že máme nejdražší elektřinu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.1.2026 20:00
"Neboli, že se ztrátovost výroby z uhlí bude vyrovnávat z kapes daňových poplatníků země s nejdražšími energiemi v Evropě."
Tomu se říká babišistán, omylem nazývaný Fialova drahota. A prosadí si to dýzláci, zkorumpovaní Tykačem. To nám ten Nový Rok dobře začíná.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

7.1.2026 20:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, ani se začátkem roku 2026 se nic nezměnilo a Hanzl vyrazil se svým hnojometem dezinformací a blábolů do akce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2026 08:52 Reaguje na Jaroslav Studnička
Změnilo a to výrazně. Pokud bude ŽP v gesci dýzláků - ropáků, můžou se dít věci. Třeba se bude plati asi 6 (slovy ŠEST MILIARD!!!) multimiliardářovi Tykačovi, aby mohl vydělávat další bambilióny na svých špinavých uhelňácích.
Šimůnkův svět naopak se už stává meinstreamem.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.1.2026 09:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Omyl, nic se nezměnilo. Stále vaše bláboly o 6 miliardách Tykačovi. Na konci roku vám to bylo vysvětleno a stejně tu píšete znovu stejné hlouposti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2026 19:21 Reaguje na Jaroslav Studnička
Nic vysvětleno nebylo, jen plky a bezduché kecání, jak dycky. Šimůnek byl chytřejší než ČEPS atd. atd. normálka.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.1.2026 19:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Vysvětleno bylo, jen jste to nepochopil, protože jste analfabet a nehodí se to do vašeho ideologického scénaře.
Odpovědět
EN

Emil Novák

9.1.2026 21:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Ministerstvo životního prostředí vůbec nerozhoduje o tom jestli se bude nebo nebude něco Tykačovi platit, dýzláku - ropáku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2026 08:28 Reaguje na Emil Novák
No, tím si nejsem jist. Ono má min. ŽP samo velmi vysoký rozpočet a pokud zarazí to cha cha "zelené šílenství", tak může šermovat úsporami a bude dotovat špinavce všeho typu. Premiér je slaboch a je mu to fuk a min. financí chce rozhazovat jak šílená. Bude to samozřejmě ostuda evropského formátu, ale tahla paravláda se v tom přímo libuje.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.1.2026 08:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Že vy si tím nejste jist vůbec nehraje roli. Podstatná jsou fakta, ne vaše dojmy. Mimochodem Němci Poláci nebo Britové už uhelky kapacitními platbami dávno dotují, takže pokud se k nim přidáme, nebude to "ostuda evropského formátu" ale pravděpodobně nezbytné opatření, abyste mohl na internetech plácat podobné nesmysly kdykoliv se vám zamane, a ne jen za vhodného počasí. Rozhodovat totiž o tom bude ČEPS a ne MŽP.
Odpovědět
va

vaber

10.1.2026 10:12 Reaguje na Emil Novák
Co jsou špičkovací elektrárny. V r.2008 se stavěl na Kladně špičkovací zdroj 50MW ,plynová turbina a ta dostávala platby za to že stojí a nevyrábí ,měla ovšem podmínku ,že v případě potřeby najede za 1minutu. Samozřejmě tehdy byla 1kWh z plynu a takového zdroje velice drahá a neefektivní a tím i velké emise CO2, pohon byl, motor letadla, plynová turbina. Zda ještě pracuje nevím.
To byly také kapacitní platby.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.1.2026 10:15 Reaguje na vaber
Kapacitní platby a podpůrné služby jsou dvě různé věci. První je dotace státu za to, že provozovatel udržuje zdroje pro případ zdrojové nedostatečnosti. Druhé nakupuje ČEPS na tržním principu.
Odpovědět
va

vaber

10.1.2026 11:24 Reaguje na Emil Novák
Ano rozdíl je od koho dostává provozovatel peníze.
Ale špičkovací zdroje nejsou placeny jen za výrobu v době kdy vyrábí ,oni dostávají i za pohotovost a asi i více než za vyrobenou energii ,nebo to tak už není?
Odpovědět
va

vaber

10.1.2026 11:26 Reaguje na vaber
Jak jsem psal to byl rok 2008.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.1.2026 15:47 Reaguje na vaber
Dostávají za pohotovost, ale to dostávají od ČEPSu, který si soutěží podpůrné služby na tržním principu, to nejsou kapacitní platby.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2026 15:12 Reaguje na Emil Novák
V Británii uhlí úplně zastavili snad už předloni.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.1.2026 15:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale do té doby dělali úplně to samé. Teď těmi kapacitními platbami dotují zemní plyn nebo biomasu, což taky spadá do vaší kategorie "špinavce všeho typu".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2026 10:24 Reaguje na Emil Novák
Musí zálohovat OZE a plyn je daleko čistší než uhlí, ale pořád je to daleko méně výkonu, než bylo dřív z uhlí.
Vy pořád nechápete, že když mám 3/4 výkonu v OZE a 1/4 z fosilu, pořád mám emisí daleko méně. To je cesta naprosto nutná.
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.1.2026 15:45 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Hanzle, vy jste ten úplně poslední kdo tady může někoho osočovat z toho že něco nechápe. Já jsem o tom co je více nebo méně emisí vůbec nic nepsal, tak mi nepodsouvejte vaše scestné výplody.
2) Jestli jste si nevšiml, řeč byla o "dotování špinavců všeho typu", napsal jsem, že jiné státy to dělají už dávno, takže pokud začneme taky, nebude to "ostuda evropského formátu", jak jste tvrdil, ale jen začneme dělat to samé co jiní. Přičemž některými z nich, např. Německem, se tu tak rád oháníte, jak to všechno dělají dobře.
Odpovědět
va

vaber

11.1.2026 09:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo zastavili uhlí a uhelné předělali na biomasu .Mají jich instalováno 4GW a spalují statisíce tun biomasy měsíčně ,tedy pelety z USA.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.1.2026 08:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Bylo vám již mnohokrát v posledních týdnech vysvětleno, že o udržení uhelných elektráren Sev.en v provozu bude rozhodovat ČEPS. Případné kompenzace bude řešit ERÚ.
Odpovědět
RK

Roman Karel

8.1.2026 08:27

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
RK

Roman Karel

8.1.2026 08:28

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět

Jan Šimůnek

8.1.2026 15:02
to Pavel Hanzl 7.1.2026 20:00
Uhlí jde nahoru jen kvůli zlodějině jménem emisní povolenky. Jakmile je zrušíme, je to po jádře nejlevnější zdroj, a navíc nezávislý na importu (máme ho dost na desítky let).
Je třeba zrušit emisní povolenky a uvedené problémy s cenou energie z uhlí zmizí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2026 21:30 Reaguje na Jan Šimůnek
Dobrej nápad jak dycky. Emistní povolenka je příjem státu, tak to zrušíme, zbohatlíci si budou zalevno vyhřívat bazény a zrazu plesk! stát nemá na důchody. Něma problema, půjčíme si. A kdo to bude platit? Ti vyžranci?
To je vaše argumentace....
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.1.2026 22:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Lež jak dycky. Emisní žebračenky smí být používány pouze na zelené projekty o ničem. A chovejte se k diskutujícím slušně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2026 07:53 Reaguje na Jarka O.
Nevím, jek se chovám neslušněk diskutujícím, ale pro vás jsou zelené projekty nesmysl? Dobře. Takže se vrátíme do éry budování komunismu, kdy měli ekologii fakt všichni na háku?
"Zprávy říkají, že celé Československo bylo za socialismu někdy označováno jako „nejznečištěnější země světa“ či „odpadkový koš planety“, přičemž severní Čechy (část tzv. Black Triangle) byly často uváděny jako epicentrum." AI
Jenže mi absolutně uniká proč? Budeme bohatší? Zdravější?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

9.1.2026 10:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Když něco natřete nazeleno, je to na pohled zelené... To jsou ty vaše zelené projekty.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2026 08:34 Reaguje na Jiří Svoboda
Ne. Když postavíme megakapacity v OZE, můžeme odstavit uhláky. Když lidem přispějeme na zateplení, tepelná čerpada, střešní fve, šetříme plyn i uhlí. Když rozjedeme elmobilitu, šetříme ropu. Když naděláme žabince a remízky, zadržíme vodu v krajině atd. atd. atd. Pokud někdo něco natírá na zeleno, je to obyčejný šmejd a ne ekolog.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.1.2026 08:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, žádné "megakapacity v OZE" uhláky nenahradí, protože "uhláky" jsou na rozdíl od těch "megakapacit" schopné vyrábět když je to potřeba a ne když se jim zamane.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2026 15:15 Reaguje na Emil Novák
Jak je teda možné, že většina států už uhlí zrušilo úplně a v celé EU dělá dnes možná 8 - 10% výroby.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.1.2026 15:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Možné to je úplně jednoduše, ta většina přešla na zemní plyn.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2026 10:21 Reaguje na Emil Novák
Jistě, pokud má EU průměrně 47% elektřiny z OZE, musí mít i mohutné zálohy a s uhlím to asi ani nejde.
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.1.2026 15:47 Reaguje na Pavel Hanzl
S uhlím to jde taky, a ty mohutné zálohy jsou potřeba hlavně kvůli občasným zdrojům. Když má někdo hodně vodních nebo jaderných elektráren, žádné "mohutné zálohy" nepotřebuje a energetikou má čistou.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.1.2026 08:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak jste opět dokázal, jaký jste analfabet, protože takový blábol nikdo jiný napsat nedokáže.

Uhláky budou nahrazovat nové plynové zdroje minimálně v nejbližších letech, což jsou ovšem také zdroje produkující CO2 i když s nepatrně menší uhlíkovou intenzitou.
Odpovědět
va

vaber

9.1.2026 10:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Dej si Hanzl otázku ,proč se platí zrovna jen z uhlí. Jednoduché ,ti barbaři z Východu mají ještě uhlí dost a nám na západě už došlo ,tak jim to zatrhnem taky. Proč se neplatí z ropy ,proč nám nutí plyn, proč se neplatí z letecké dopravy, proč se neplatí z každé hlavy ,protože každý člověk je zdrojem emisí , odpadů a špíny, co se pouští do vody a vzduchu.Čím více lidí na km2 ,tím více se krajina ničí a nepomůže vození odpadků na větší hromady, ty odpady nezmizí. A Západ má dvojnásounou hustotu lidí na km2 než my, tedy nejméně dvojnásobné množství špíny na km2.Ty nevíš že v Londýně byly takové smogy ,že nebylo vidět na metr, že Temže byla tak špinavá ,že v ní nic nežilo, ale podle jejich propagandy jsme byli nejšpinavější my. Samozřejmě museli ukázat hrůzu na Východě a mlčeli o té své. Oni tam museli začít se zelenou politikou dřív, jinak by se otrávili dřív než my.U nás a všude jinde na Východě, byla druhová rozmanitost ještě veliká, v době kdy na Západě už byla zničena. Tak se masírují mozky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2026 15:37 Reaguje na vaber
Co to preboga mektáte? Emisní povolenku platí každý velký palič, platí se za emice CO2, za uhlí, mazut i plyn, to fakt nevíte? Plyn platí nejméně, velkou výhřevnost část dělá vodík.
A jací lidi preboga? jde o fosilní uhlík a ne oběhový!! Vy nevíte ani to že 1+1=2? Co ty roky tady děláte?
Odpovědět
va

vaber

10.1.2026 09:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Plyn trochu nižší než uhlí, zjisti si emise na 1kWh z uhlí a plynu a přesto tyto povolenky ničí jen uhelné a plynové chceme stavět.
Píšu o špíně kterou do přírody přinese každý člověk a to jsou všechny odpady, chemikálie,špinavá voda, které každý člověk vyprodukuje,použije za život . Nějaké CO z dýchání je nepodstatné.
Zjisti si jaké jsou největší doly na světě a kolik zničily krajiny, jinde ve světě ,než začneš opakovat propagandu Západu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2026 15:19 Reaguje na vaber
Plyňáky můžou fungovat jako špičkové nebo kapacitní elektrárny, mají výrazně nižší stopu Co2 i dalších svinstev, jako je síra, rtuť atd.
Odpovědět
JO

Jarka O.

9.1.2026 18:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Bohatší natož zdravější v komunismu nebudete. Roli Krušných hor jste vůbec nepochopil, ai kecá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2026 19:19 Reaguje na Jarka O.
Já se do komunismu vracet nechci, asi jste nepochopila vůbec nic, že?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2026 08:15
Místní diskutníci tu pořád omílají jakýsi paranázor, že se nemáme technologicky rozvíjet, nemáme investovat do čistých hi-technologií, máme zakysnout ve špinavém uhelistánu.
PROČ?
Přitom naše firmy patří mezi nejlepší právě v těchto technologiích.

"Ten výčet je opravdu rozmanitý, od vlakových souprav, přes vodní turbíny, elektrické rozvodní skříně, elektroauta, 3D tiskárny, baterie nebo čerpadla. V některých těchto produktových kategoriích má Česko pět až desetiprocentní podíl na světovém trhu. To je ohromný úspěch našich firem, pro srovnání - podíl českého HDP na světovém je 0,2 procenta,“ doplnil."

Takže máme vystoupit z emisních povolenek, nejlépe i z EU, tohle zničit a začít zase fedrovat uhlí?

Preboga proč? Budeme bohatší a zdravjší a šťastnější?

https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-cesko-je-v-pripravenosti-na-zelene-technologie-treti-na-svete-lepsi-jsou-jen-japonsko-a-nemecko-40547875#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=7&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2026 08:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Není naše cesta spíše tohle?
"Zde jsou některé členské státy European Green Deal (EGD), které podle dostupných studií a dat patří mezi ty, co zvládly „nejlépe“ využít příležitosti zelené transformace" — pořadí 10. nejlepších:
Švédsko, Rakousko, Nizozemí, Finsko, Dánsko, Německo, Francie, Itálie, Portugalsko, Estonsko." AI

Osm z nich je bohatší, než my a jak daleko máme k tomu, abychom patřili mezi ně? A děláme pro to dost? Nebo jen ropákujeme, brzdíme co jde a volíme si dýzláky i na ministerstvo ŽP?
To povede preboga kam? Domyslíte si to sami.....
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.1.2026 11:13 Reaguje na Pavel Hanzl
To už je trolling Hanzle, šíření dezinformací pořád dokola.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2026 12:18 Reaguje na Jaroslav Studnička
A co argument, su tu něni, že?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.1.2026 12:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Argument je, že tu trollujete.
Protože tu šíříte stejný příspěvek za posledních 2 - 3 týdnů minimálně u deseti jiných článků.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2026 15:39 Reaguje na Jaroslav Studnička
Přestaňte chlastat, vidíte ne dvojmo, ale desetinásobně, tohle jsem sepsal poprvé, jen druhou citaci jsem někde použil.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.1.2026 18:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Problém internetu (pro vás) je, že je vše jednoduše dohledatelné, proto lžete.

Nebo si to nepamatujete kvůli stařecké demenci, či máte vypitý mozek z vašich soudružských cest po bývalém sovětském svazu?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2026 19:17 Reaguje na Jaroslav Studnička
Přestaňte plácat a napište: proč bychom se měli potácet, uhlákovat, brzdit a sabotovat, když nové hi-technologie přináší prosperitu a bohatství? I nám!!!
Konkrétně a bez plkání, prosím.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.1.2026 20:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Na vaše bláboly nikdo nemá Hanzle.
Já tu vyvracím vaše neustále lži a demagogie.

O jakých hi-technologiích píšete, o jaderné energetice? Tu tady nikdo nesabotuje narozdíl od protijaderných aktivistů a ještě do nedávna silným vlivem z Bruselu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2026 08:22 Reaguje na Jaroslav Studnička
Tenhle odkaz jsem už dával, ale pro jistotu znovu.
Právě vy chcete sabotovat ETS2, celý Grýndýl, emisní povolenky a vůbec celou ekologi, vy chcete zemi stáhnout zase do špinavého uhelistánu.
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-cesko-je-v-pripravenosti-na-zelene-technologie-treti-na-svete-lepsi-jsou-jen-japonsko-a-nemecko-40547875#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=7&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.1.2026 08:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to si mě s někým pletete, protože já jsem nikdy nic takového nepsal.

Tak že opět lžete a šíříte dezinformace.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.1.2026 10:19
o Pavel Hanzl
9.1.2026 08:15 Je mi velice líto. My se opravdu musíme technologicky rozvíjet, a ne investovat do nesmyslných a dávno zastaralých technologií, jako jsou větrné a fotovoltaické elektrárny. I vodík byl dvakrát zkoušen a dvakrát odmítnut pro naprosto nevyhovující fyzikální a chemické vlastnosti, které se od té doby nijak nezměnily.
Čili musíme vyvíjet a rozvíjet opravdu moderní technologie, bez ohledu na to že se nelíbí ekofanatikům. Jinak dopadneme jak Německo, kde loni ukončilo činnost kolem 24 000 firem (a lidé z nich jsou na dlažbě), v minulých letech to tam nebylo lepší, prognóza pro letošek je spíš horší.
Vlaková souprava na baterky, produkující víc skleníkových plynů než klasika na naftu, rozhodně žádný přínos není, ani pro to "klima", a ty vaše další případy to samé.
Pokud odejdeme z emisních povolenek (a jako bonus i z EU), nebudou o nás rozhodovat bezmozci naplnění ekologickým náboženstvím. A v takovém případě budeme opravdu bohatší a spokojenější, zatímco cesta "ekologizace" je cesta do bezmezné bídy a zmaru.
9.1.2026 08:20 "European Green Deal" je podvod, který mohl dočasně fungovat na bázi levného plynu z Ruska, maskujícího impotenci OZE a dalších "alternativ". Všechny vámi jmenované státy jdou politicky i ekonomicky do kopru, jen to ještě dokáží alespoň částečně maskovat kreativním účetnictvím. Navíc zčásti ještě dožírají zásoby, které si vytvořily dříve, před začátkem současného ekošílenství. My pořád ještě zčásti žijeme z toho, co tu vytvořili komunisté, a kdyby toho nebylo, tak jsme v podstatě ekonomikou, odpovídající 3. světu.
Je třeba, aby se rozumně vedené státy od EU odtrhly a založily nějakou EHS č. 2, protože skutečně čistě ekonomická spolupráce je vysoce výhodná, politicko - ideologický agenda je naopak silně nevýhodná (to víme, na rozdíl od západních zemí, už z dob RVHP).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2026 15:44 Reaguje na Jan Šimůnek
"Čili musíme vyvíjet a rozvíjet opravdu moderní technologie,"
Jaké máten na mysli? To neráčíte napsat a co do té doby, než je cha cha vyvineme? Dál je to už jen ten váš tisíckrát omletý blábol o ničem...
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.1.2026 11:07
Nebolo by dobré ešte trochu toho uhlia radšej pridať? Celú Európu zovrel mráz a sneženie napriek rekordne vysokému obsahu CO2 v atmosfére.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2026 15:42 Reaguje na Vladimir Mertan
Macinka je génius, nahlásil konec klimatické krize a zrazu plesk!! Už mrzne až praští.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.1.2026 16:55
to Pavel Hanzl
9.1.2026 15:44 Zcela jistě jádro, nicméně zcela jistě další technologie,o kterých tč. nic nevíme, a kterým korupční prostředí EU brání v rozvoji. EU, jako všechny totality, brání především těm změnám a inovacím, které představují novou, tč. neznámou, kvalitu.
9.1.2026 15:42 N to člověk nemusí být génius. Stačí jen IQ o něco vyšší než houpacího koně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2026 18:11 Reaguje na Jan Šimůnek
Váš svět naopak je naprosto kouzelné místo. EU, kde máme největší svobodu v historii, nazýváte totalitiu. Máme čekat na nové technologie, které ještě ani neznáme!
A proč, když ji EU blokuje?
Tokamak je určitě už hotový a zašitý v Bruseli, že? A čeká se, až ho vymyslí Číňani!!
Vy určitě milujete konspirační teorie, Amíci si sami shodili dvojčata a svět řídí židozednářská (židobolševická) lobby. Nebo Světoví bankéři, FED atd. každý to ví přesně, ale každý jinak.
Odpovědět
va

vaber

10.1.2026 11:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Jdi se zeptat Hanzl do Německa co si myslí řadový Němec svobodě, o plynu a jeho nakupování a co si myslí o emigrantech . Ale musíš se ptát někoho kdo ti bude věřit a nebude se bát ti říci pravdu . Protože oficiální pravda je jiná . To je svoboda když se lidé bojí?
My máme největší svobodu kdy nemůžeme rozhodnout nic, jen pochodovat v nařízeném proudu jinak dopadneme zle. To je svoboda?
Jinak Hanzl, ty věříš na modely. Postav si dvě vysoké železobetonové budovy ,jako modely dvojčat a narážej do nich. Udělej si také matematické modely a simuluj nárazy a zjisti si, jak bude vypadat modelové zřícení budov ,zda tě někdy modely potvrdí možné sesunutí budov, stejně jak se reálně po nárazu sesunula dvojčata a i třetí budova.
To není konspirace, to je modelování.
Viděl jsem pořad ,z Ameriky ,kde bývalý pracovník tajných služeb řekl ,,vy si myslíte že stát řídí politici a prezident ,kteří se každé čtyři roky mění a že ví o všem co se ve státě děje,,.
Samozřejmě ti co Tahají za nitky chtějí s prezidentam a politiky vycházet dobře ,jejich moc není absolutní a musí někdy udělat i kompromis.
Taky by bylo zajímavé proč Dwight D. Eisenhower řekl některé věty ve svém posledním projevu, když končil jako prezident.
O tom ale ty nemáš ani páru, to se v médií nepíše a do vymývání mozků nehodí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2026 21:27 Reaguje na vaber
V každé společnosti je dost velké procento mentálních otroků, kteří se bojí vždy a všude. Ti i u nás, kde kdokoliv může mektat naprosto cokoliv, může lhát a urážet, vést vlastizrádné řeči a propagovat ruský fašismus a nic mu nehrozí.
Nějaké modelování pád dvojčat je zcela komický postup, to vám vyjde naprosto cokoliv. V reálu je to přece velmi dobře zdokumentováno. Ty stavby jsou konstruovány tak, aby se v případě destrukce hroutily dovnitř, zcela logicky.
Atd. atd. atd. vy jste určitě sledoval Zeigeist, ve své době populární konsopirační pitomost.
Odpovědět
va

vaber

11.1.2026 10:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to meleš o modelech staveb ,ty jsou mnohem reálnější a lepší než modely klimatické ,kterými se všude oháníš.
No jistě Hanzl třistametrová věž je konstruována tak,že se zhroutí sama do sebe. Tak to je konspirace pro naprosté blby, kde jsi to četl?
Vše je dobře zdokumentováno . Já viděl rozhovor s hasičem, v přímém přenosu z NY, co vyběhl z budovy těsně před zřícením . Dnes už ten rozhovor nikde nenajdeš.
Nevím co to je,, Zeigeist,,to zřejmě sleduješ ty ,ale pochybnosti o zřícení dvojčat a třetí ,budovy přišly z USA. A byly snahy i o soudní zkoumání.
Máš pravdu,že u nás se lže.
Co je to vlastizrádce a zrada.
Nic nerozhodujeme ,rozhodují jiní někde v EU ,vše už jsme prodali ,cizinců u nás přibývá a jazyk bych také zavedl světový. Nesjsou to typické znaky likvidace vlasti?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2026 11:51 Reaguje na vaber
Jak to bylo teda s Dvojčaty, proč se zhroutila dovnitř? Jistě, konspirace vznikly v USA, jako vždycky.
Konspirátoři mohutně tvrdili, že každý, kdo tu "pravdu" odhalil, byl vždy odstraněn.
Oni to odhalili celé a hulákali na náměstí v NY a já čekal, že je cajti postřílí jako králíky. Ale zrazu plesk! Oni je chránili, aby jim někdo nedal pohubě. A tak je to s nima dycky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2026 11:52 Reaguje na vaber
Zrádce je ten, kdo pracuje pro nepřítele, který nás chce napdnout a vyhrožuje nám i jaderným útokem.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.1.2026 12:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano Hanzle, vy jste ten "užitečný idiot".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2026 07:25 Reaguje na Jaroslav Studnička
Fakt? Já tu podporuji agresora? Fakt nekecáte?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

12.1.2026 10:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, svou hloupostí jim děláte "užitečného idiota".
Odpovědět
va

vaber

11.1.2026 10:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Mentální otrok jsi ty ,ty spíš s pistolí pod polštářem ze strachu před Putinem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2026 07:24 Reaguje na vaber
Otrok NIKDY nevezme pistoli, to je jiná mentalita. Ten bude povinně plivat na stát i Unii, ve kterém se mu daří velmi dobře.
Odpovědět
va

vaber

12.1.2026 09:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Máš to jednoduché ,jak jednoduchý člověk. Svoboda a demokracie je když se ti daří dobře a klidně pro to uděláš každou špinavost na druhých.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2026 10:18 Reaguje na vaber
Co to preboga zase meleš? jaké špinavosti? My se máme nejlépe v historii, samozřejmě je na tom dost lidí bídně, ale to je VŽDYCKY A VŠUDE!!
Jsme ekonomicky na polovině EU, Slováci a Maďaři u dna. To má být náš vzor? Proč ne Rakousko, Holndsko, Belgie, Finsko atd. atd?
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.1.2026 09:58
Pane Hanzle,
největší svobodu jsme měli za první republiky a potom v devadesátých letech, po pádu komunismu. Tehdy byla i největší svoboda podnikání, která začala zanikat už koncem devadesátek (přestalo být možné např. mít částečný pracovní úvazek a na "zbytek úvazku" podnikat).
Je možné, že některé technologie jsou už v laboratořích a některé ještě ne. Některé si snad ani nedovedeme představit, asi jako si lidé z doby kamenné nedovedli představit bronz. Rozhodně ale nesmíme připustit, aby svoboda bádání a testování na tomto poli byla omezována, jinak v té "době kamenné" ztvrdneme a okolní svět nás přeroste a posléze převálcuje (což se některým kulturám minulosti také stalo). A EU začíná být rigidní a antipokroková jako vedení starého Egypta nebo raně středověké Byzance. A zřetelně zaostává za zbytkem světa.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2026 21:07 Reaguje na Jan Šimůnek
Za první republiky byla sice slušná svoboda na tehdejší poměry, pokud jste nebyl homosexuál, ženská nebo Sudeťák. A na hranicích se clilo a kontrolvaly doklady.
Devadesátky byly přelomová doba, svoboda pro všemožné grázly, tuneláře, mafie házela lidi do Orlíku atd. atd. na hranicích byly kontroly.
Evropa je na špičce vývoje hi-technologiích, tokamak jede ve Švýcarech a Francii, jede kosmický výzkum, nevím, jak jsme na tom s AI, ale ničí nás rozdrobenost a neschopnost se sjednotit do superstátu.
A vy, typický konzervativec, názory ropák a uhlák, kritizujete málo progrese? Zase plácáte jakdycky.
Odpovědět

Jan Šimůnek

11.1.2026 15:08
to Pavel Hanzl 10.1.2026 21:07
Homosexualita byla v době první republiky trestná prakticky všude, zrušili to až "zlí komunisté". Ženy měly v té době rovná práva a Němci měli větší práva, než kterákoli jiná národnostní menšina v současné EU.
Důležité je u těch devadesátek, že byla svoboda slova, svoboda podnikání a dalších ekonomických aktivit a nebyli političtí vězni.
EU je totálně přeregulovaná, kdo může, tak z ní zdrhá. Podniky v EU masově krachují. Charakteristické je, že po vyhlášení AI USA a spol. vedly konferenci jak ji využívat, a v té době EU organizovala konferenci, jak ji regulovat.
Progresi pochopitelně potřebujeme, ale ne "mírnou a v mezích zákona" po vzoru pana Haška. Potřebujeme, aby pologramotní úředníci nekafrali do věcí, kterým absolutně nerozumějí, což je nyní hlavní náplň činnosti vedení EU. Vlivu těchto lidí je třeba se zbavit jakoukoli technicky možnou cestou, abychom mohli zamířit k prosperitě.
Současný blackout v Německu je jednoznačně daný poměry v EU a bez radikální změny její politiky (což je naprosto nereálné), nebo odchodu z ní / jejího rozbití, budou takové, a ještě daleko horší, následovat.
Rozhodně je členství ve chcípající organizaci typu EU daleko větší problém, než kontroly na hranicích (k jejichž zrušení ovšem EU absolutně není nutná).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.1.2026 19:09 Reaguje na Jan Šimůnek
Sudetští Němci měli práva velmi silná, především držet hubu a krok. Tvořli sice většinu HDP i výběru daní, ale dostali kulový.
I velmi osvícený Tomáš Baťa se za krize chlubil, že jeho fabriky nezaměstnávají jediného Sudetského Němce. V té době neexistovalo, aby německá firma dostala státní zakázku, žádné podpory v nezaměstnanosti, na jejich území byli tlačeni čeští úředníci atd. atd.
Právě proto si volili Konráda Henleina, který v roce 1935 vyhrál celostátní volby a měl tak právo stavět vládu. A jak to dopadlo? Zase s nimi vydupali (naštěstí).
Odpovědět

Jan Šimůnek

12.1.2026 15:31
to Pavel Hanzl 11.1.2026 19:09
Sudetský Němec za první republiky, pokud nechtěl pracovat jako státní úředník, nemusel za celý život promluvit slovo česky. Němci měli německojazyčné školství od mateřských škol po univerzitu a techniku. A nikdo nezakazoval německým firmám vnitrofiremní komunikaci v němčině. Což byl značný rozdíl oproti Rakousku, kdy derdýdas skřeky byly pro Čechy povinné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.1.2026 18:06 Reaguje na Jan Šimůnek
V ČSR nebyla němčina úřední řečí stejně, jako v Rakousku čeština. Ale ten šikan potvrdila Runcinmanova komise z léta 1938, na jejím základě se rozhodovali Angláni v Mnichově.
Už v Pittsburské smlouvě z roku 1917 byla uvedena autonomie (federace?), pro Němce i Slováky, ovšem čecháčkové se z toho vždy vylhali a výsledkem bylo, že Slováci i Sudeťáci se dali k Hitlerovi.
Říkalo se tomu švýcarizace ČSR a švýcarští Němci se k Hitlerovi nedali.
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.1.2026 10:41
to Pavel Hanzl 12.1.2026 18:06
Hitlerem placený modrokrevný degenerát není zrovna věrohodný zdroj informací.
Na rozdíl od Rakouska mohl Němec s úřady První republiky komunikovat německy. Výjimkou byly prakticky čistě české oblasti, všude jinde bylo možné s úřady komunikovat v menšinovém jazyce. Takže brněnští i pražští Němci mohli komunikovat s úřady německy, dtto pochopitelně obyvatelé Sudet nebo německých jazykových ostrovů. Čili Runciman byl jen prolhanec bez jakéhokoli náznaku cti.
S tou švýcarizací máte pravdu. Ta ovšem padla v důsledku povstání sudetských Němců, kteří vyhlásili samostatné státy a snažili se o jejich připojení k Německu a Rakousku. Pohraničí musela československá armáda doslova dobývat, stejně jako jih Slovenska, které se snažili obsadit Maďaři, posléze rudí Maďaři, kteří na východě Slovenska vyhlásili Slovenskou sovětskou republiku. Čechoslováci nakonec došli až na hřebeny pohoří Matra, ale pak se museli stáhnout (přibližně na současnou hranici mezi Slovenskem a Maďarskem), přestože Matra patří k Horní zemi (ostatně, vrcholky na slovenském znaku jsou Tatra, Fatra a Matra). Škoda, mohli jsme mít tamní velké termální lázně. Spousta Slováků zůstala v Maďarsku (přestože proběhly nějaké výměny obyvatelstva a další snad v roce 1945), takže řada maďarských občanů ještě za socíku uměla alespoň trochu slovensky.
Mimochodem, německá vláda Rakouska - Uherska zapříčinila v Sudetech katastrofální hladomor, který ukončilo až Československo. Tamní lidé vypadali skoro jak osvobození vězni koncentráků. Fotky se dají najít na webu valka.cz
Nicméně není divu, že nebylo možné hned na dobytých územích vyhlásit kantony, do toho přišla Velká hospodářská krize a nástup Hitlera. Pokud by se v Německu nedostal k moci Hitler, patrně by ty kantony byly někdy ve 40. letech ustanoveny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.1.2026 20:42 Reaguje na Jan Šimůnek
Runcinmanova komise byla velmi solidní, britská oficiální akce, plivali na ni jen komunisti, jak dycky na vše poctivé.
Povstání v Sudetech byly jen ojedinělé výstřelky, ale udělat hned kantony, ani na to by nedošlo. To zablokování byla čistě vina našich národovců, v čele s Masarykem.
Proč se teda Sudeťáci tak masivně dali k Hitlerovi, když ČSR na tom byla ekonomicky dalko lépe? Ve Švýcarech jich bylo daleko více a zůstli doma, i když tam agitace taky jely silné.
Pokud by nepřišla válka, asi by na federaci došlo a hlavně bychom se pasovali se Švýcary a možná bychom byli ještě lepší.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist