Jan Tůma: 10 let emisního obchodování - jak se vyvíjí a kam směřuje?
Princip ETS je stále stejný – velké energetické a průmyslové podniky musí vykazovat své emise skleníkových plynů a každý rok za každou tunu CO2 vyřadit povolenku, jinak musí čelit sankcím. Postupné snižování množství povolenek (a tím i zvyšování jejich ceny) tak motivuje jednotlivé producenty ke snižování emisí. Není tajemstvím, že ETS je téma politicky velmi citlivé, protože se ambice členských států EU ve snižování emisí dost liší. Proto byly počátky ETS trochu opatrné – povolenek bylo hodně a členské státy měly do jisté míry volnou ruku v tom, jak budou na své podniky přísné. Od roku 2013 je ale vše jinak. Všechna pravidla jsou harmonizovaná, Evropská komise dohlíží nad jejich dodržováním a členské státy u ní musí složitě obhajovat každou bezplatně alokovanou povolenku.
Pilotní fáze je pryč a začíná ostrý provoz, chtělo by se říct – jenže ETS stále trápí velký přebytek levných povolenek, způsobený dřívější štědrou alokací, hospodářskou krizí a rozvojem obnovitelných zdrojů. Evropské instituce a členské státy nedávno projevily velkou politickou odhodlanost ETS zachránit, když se dohodly na zavedení mechanismu, který bude regulovat množství povolenek na trhu. Jde sice o velký počin, ale podobné „záchranné akce“ jsme v minulosti zažili už několikrát, když bylo třeba reagovat na nějakou situaci, která by mohla ETS existenčně ohrozit (např. přechod na jednotný rejstřík a rozsáhlá bezpečnostní opatření po hackerském útoku na rejstřík v roce 2011 nebo legislativa v reakci na zneužívání povolenek k daňovým podvodům). Problémy se zatím daří řešit, cena povolenky může stabilně růst - je vidět, že se s ETS prostě počítá. Ono ani nic jiného nezbývá, protože trh o hodnotě 100 mld. EUR a všemi investicemi s „oprávněným očekáváním“ by se rušil těžko. Navíc je to hlavní nástroj, kterým má EU docílit svých závazků ve snižování emisí pro roky 2020 a 2030.
Všechny zraky se teď upírají k Bruselu, kde Evropská komise píše návrh na nová pravidla, která budou v ETS platit v období 2021-2030. Návrh má být zveřejněn až v polovině roku, ale už teď se z jedné strany ozývají hlasy, že systém je moc přísný a likviduje průmysl, a na druhé straně, že je ETS zbytečně benevolentní a měl by přitvrdit. Soudě podle dosavadního vývoje se dá očekávat, že bude nový režim opět o něco striktnější, i když určité záruky ochrany evropské konkurenceschopnosti by měly zůstat zachovány. Vyladit tak komplexní systém nebude snadné – doufejme ale v rozumný přístup a diskusi během legislativního procesu tak, aby byl ETS sice efektivní, ale zároveň ne příliš byrokratický a zkostnatělý.
reklama