Jan Zeman: Snížením sazeb spotřební daně za pohonné hmoty k prosperitě?
Sazba spotřební daně za automobilový benzín činí 12,84 Kč/l od 1. 1. 2010, za motorovou naftu 10,95 Kč/l. Od placení spotřební daně za pohonné hmoty je osvobozena letecká a vodní doprava. Automobilových benzínů se v ČR v roce 2010 prodalo předběžně asi 1 884 000 t, tj. asi 2 242 857 143 000 l. Motorové nafty se prodalo předběžně asi 3 450 000 minus 4 000 (spotřeba vodní dopravy) = 3 446 000 t, tj. asi 4 540 184 453 000 l. Letecké palivo kerosin je osvobozeno od placení spotřební daně za pohonné hmoty. Alternativních pohonných látek se novela týkat nemá. Není těžké spočítat, že průměrná sazba spotřební daně za automobilové benzíny a motorovou naftu vychází za rok 2010 a ČR asi 11,57494088 Kč/l.
Snížíme-li ji o 2,50 Kč/l, bude činit 9,074940882 Kč/l. Relativně toto snížení činí 2,5 : 11,57494088 = 0,215983824. Aby veřejné rozpočty neutrpěly ztrátu v důsledku snížení sazby spotřební daně za pohonné hmoty, musel by se prodej pohonných hmot v ČR zvýšit v důsledku tohoto snížení sazby spotřební daně o 21 – 22 %. To je absolutně vyloučeno i v normální situaci. Pro rok 2012 je v ČR nutné navíc počítat, že se k nám vrátí ekonomická krize (její nástup je již zřetelný) a s ní i pokles nákladní dopravy, a že uplatňovaná úsporná opatření vlády sníží životní úroveň velké části obyvatel a povedou mimo jiné k nižšímu ježdění auty a tím i k nižší spotřebě pohonných hmot.
Otázkou je, jak vysoký deficit by nastal ve veřejných rozpočtech ČR, kdyby byl přijat návrh hospodářského výboru Sněmovny. Deficit se skládá ze čtyř položek – pokles příjmů na spotřební dani za benzíny a za naftu a na dani z přidané hodnoty (DPH) za benzíny a za naftu. Vzorec prodejní ceny pohonných hmot lze rozložit na klasickou prodejní cenu bez DPH + spotřební daň + DHP, která se platí ze součtu prodejní cena bez DPH + spotřební daň. Výsledky výpočtu ukazuje tabulka.
Tabulka - snížení příjmů veřejných rozpočtů v ČR v případě přijetí návrhů hospodářského výboru Sněmovny
Položka | Snížení ceny (Kč/litr) | Prodej PH (Kg) | - | Koef. (Kg/litr) | Snížení výnosu (Kč) |
SD - benzín | 2,5 | 1 884 000 000 | - | 0,84 | 5 607 142 857 |
SD - nafta | 2,5 | 3 446 000 000 | - | 0,759 | 11 350 461 133 |
Položka | DPH v Kč/l absolutně | Prodej PH (Kg) | Koef. Vlivu změny sazby SD | Koef. (Kg/litr) | Snížení výnosu (Kč) |
DPH - benzín | 6,256 | 1 884 000 000 | 0,195 | 0,84 | 2 736 106 286 |
DPH - nafta | 6,11 | 3 446 000 000 | 0,228 | 0,759 | 6 324 840 158 |
Celkem | - | - | - | - | 26 018 550 434 |
Vychází mně, že případné přijetí návrhu hospodářského výboru, snížení sazeb spotřební daně za automobilové benzíny a motorovou naftu o 2,5 Kč/l, by ochudilo veřejné rozpočty při nezměněném prodeji asi o 26 mld. Kč. Lze jistě předpokládat, že by došlo k mírnému zvýšení prodeje pohonných hmot, jednak vlivem snížení tankování v zahraničí (jeho rozsah ale není zdaleka tak dramatický, jak se často uvádí), jednak vlivem vyššího ježdění auty, než při stávajících sazbách. V praxi by došlo zřejmě jen k poklesu snížení prodeje pohonných hmot, ke kterému dojde vlivem ekonomické krize a drastických úspor vlády P. Nečase. Výpadek v příjmech veřejných rozpočtů (80 % bere státní rozpočet, 10,9 % kraje a 9,1 % Státní fond rozvoje dopravní infrastruktury) by byl významný.
Někoho možná překvapí, že částka, o kterou by přišly veřejné rozpočty, významně narostla proti pokusům o totéž před dvěma i více lety. Je třeba vidět, že i nadále eskaluje cena ropy, byť nedosahuje rekordní výše z počátku července 2008, což se promítá do výrobních nákladů na pohonné hmoty. Zhodnocování Kč vůči US dolaru tento trend v cenách pohonných hmot pouze zmírňuje. Od 1. 1. 2010 byla zvýšena sazba spotřební daně za benzíny a motorovou naftu o 1 Kč/l. Obojí se přímo promítá i do zvýšení sazby DPH. Průměrná cena automobilových benzínů a motorové nafty tak byla v ČR v roce 2010 proti roku 2009 vyšší asi o 5 Kč/l. Všechno svědčí o tom, že cena ropy a s ní i cena pohonných hmot dál poroste, což citelněji neovlivnilo ani nedávné dobití na ropu bohaté Libye vojsky NATO a Al Kaidá.
Kdybych za svých studií na Vysoké škole ekonomické v letech 1976-80 při zkoušce předvedl takovou kalkulaci, jako opakovaně předvádí hospodářský výbor Sněmovny, asi bych si musel zkoušku zopakovat. Podobně by nejspíš dopadli studenti VŠE i dnes. Hospodářský výbor Sněmovny ale v zájmu automobilové lobby léta své podivné výpočty opakuje, předstíraje péči o veřejné blaho. Pokud by uspěl, byly by negativní důsledky dalekosáhlé.
reklama
Online diskuse
mylite se, chalapci, snizeni smysl ma - 14. 11. 2011 - Ivan IndracekAbychom si rozumeli- od sameho pocatku mluvim o nafte, nikoli o pohonnych hmotach. A myslim, ze to dostatecne zduraznuji v kazdem svem prispevku - netvrdim, ze stat prodela pri snizeni dane u nafty. Tvrdim, ze prodela pri snizeni o 2,5 a dodavam, ze optimalni nastaveni (tedy kdy proti dnesnimu stavu vydela - nebo bude alespon neutralni, ale pri snizeni danove zateze obyvatel) je pri snizeni asi o 1,8 proti dnesnimu stavu Vyskladneni je momentem, kdy nastava povinnost spotrebni dan priznat a zaplatit. Pritom splatnost muze byt posunuta az ob jeden mesic... Tedy - pokud chcete hodnotit dopad nejakeho opatreni, musite vzit v uvahu prave tento posun (a pracovat tedy nikoli s inkasem, ale predpisem dane. Pokud pomineme ruzne domerky, pak predpis odpovida zhruba inkasu posunutemu o dva mesice. Chcete-li tedy hodnotit dopad zvyseni sazby o 1,- Kc od 1.1.2010, musite pracovat bud s predpisem 01/10-12/10 nebo s inkasem 03/10-02/11 (a porovnavat to se stejnym predchozim obdobim. Pokud toto srovnani provedete, vyjde vam, ze zvyseni sazby o 10% bylo z hlediska dopadu na statni rozpocet v podstate neutralni (a to za situace, kdy ekonomika i doprava zazivaly rust)! Pokud budete pracovat s inkasem, budete spokojen, protoze 2010/2009 ukazuje narust (byt ne 10%). A to je rozdil, ne? Pro ilustraci: pokud budete pracovat s inkasem, je sitace takova: 2009 = 79,4 miliardy 2010 = 81,4 miliardy (zaver = zvysili jsme spotrebku o 10% a "nejaky narust inkasa jsme zaznamenali) pokud pracujete s predpisem (nebo prislusne "posunutym" inkasem 03/xx-02/xx), vidite, ze 2009 = 80,9 miliardy 2010 = 80,5 miliardy (zaver = prestoze prumysl a doprava roste, byvrali jsme po zvyseni mene) Uz rozumite tomu, proc pro dopad nejakeho opatreni je treba pracovat s cisly, ktera toto opatreni kopiruji a ne s cisly, jejichz vyuziti je pro dane hodnoce naprosto zavadejici? Ano, MFCR pouziva inkaso, nikoli predpis. Protoze pak krasne (ale nepravdive) muze dokazovat, ze zvyseni SD melo smysl. Co ale muzeme ocekavat od lidi, kteri navrhli zvyseni sazby SD o 10% a rovnou take o 10% navysili prijmovou stranku statniho rozpoctu, aniz by uvazovali, ze prace s dani (u motorove nafty) neni prosta aritmetika. Mozna jeste pro vysvetleni, proc se bavime stale o nafte a ne benzinu. - jednak proto, ze v porovnani s ostatnimi zememi neni sazba BA v Cesku zase tak extremne vysoka (pohybujeme se v prumeru EU) - jednak proto, ze tech "par" zakazniku, kteri si v prihranici jezdi tankovat do Polska, je vice nez dobre vyvazeno motoristy, kteri plati zvysenou dan "uvnitr" zeme - ale take pro to, ze na rozdil od benzinoveho auta, ktere ma nadrz na 40 az 60 litru, musi tankovat kazdych 700 kilometru a jezdi v naproste vetsine pripadu v pomerne malem prostoru, kamiony maji nadrze, ktere jim umoznuji "prejet Evropu". Tedy pro kamion neni nic jednodussiho, nez ci cestou, kterou ma absolvovat, vybrat tu zemi, ve ktere je cena nejvyhodnejsi, a tam tankovat. DOba, kdy se tankovalo vyhradne "doma na dvorku" je davno pryc. Kazdy inteligentni "tvurce" dani musi s touto vlastnosti kamionu umet pracovat. Smutne je, kdyz to neumi a jeste smutnejsi je, kdyz neposloucha ty, kteri mu v jeho nevedomosti pripominaji, aby na to ve sve "tvurci praci" nezapomnel |