https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/karel-polanecky-olkiluoto-nocni-mura-jaderneho-prumyslu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Karel Polanecký: Olkiluoto – noční můra jaderného průmyslu

7.7.2021
Jaderná elektrárna Olkiluoto.
Jaderná elektrárna Olkiluoto.
Licence | Volné dílo (public domain)
Podle posledních oficiálních zpráv by měl být blok s reaktorem EPR ve finské jaderné elektrárně Olkiluoto připojen k síti letos v říjnu a do plného provozu uveden v únoru 2022. Taková je dohoda mezi finským investorem a generálním dodavatelem, kterým je aktuálně francouzská státní společnost Areva SA. Případné nedodržení termínu by pro dodavatele znamenalo další penále. V případě dodržení aktuálního harmonogramu dosáhne celkové zpoždění téměř třinácti let – původní plán počítal se spuštěním v první polovině roku 2009.
 

Právě Olkiluoto přitom mělo být ukázkovou stavbou, která měla demonstrovat, že reaktory třetí generace jsou schopny překonat problémy s dlouhou dobou výstavby a prodražováním projektů. Koncept tlakovodního reaktoru EPR se měl stát jedním ze základních kamenů plánované jaderné renesance.

Všechny projekty s reaktorem EPR se potýkají s významným prodlužováním harmonogramu výstavby a překračováním rozpočtu. V případě elektrárny Olkiluoto jsou problémy většinou spojeny s kvalitou prací přímo na stavbě, ať už jde o problémy betonových konstrukcí, nevyhovující svary či materiálové vady oceli – tedy typické problémy, kterými trpěly reaktory předchozích generací. Tato skutečnost vyplývá z konceptu reaktoru EPR, který není zcela nový, ale jde spíše o vylepšenou verzi dřívějších konstrukčních typů.

Třebaže jednotlivé konkrétní technické problémy byly poměrně komplikované (například nutnost opakovaných testů svarů u tlakové nádoby reaktoru dodávané firmou Mitsubishi Heavy Industries), nemohly by v součtu vést ke třináctiletému zpoždění. Hlavním problémem je patrně složitý koncept reaktoru a řada organizačních potíží v dodavatelských řetězcích. Na projektu se podílí velké množství subdodavatelských firem, některé z nich neodhadly správně své možnosti a kapacity. Práce na stavbě se nedařilo organizovat podle plánu, což opakovaně kritizoval i finský jaderný dozor – ten v roce 2009 dokonce hrozil uzavřením stavby z důvodu nedodržování předepsaných postupů.

Problematický projekt v Olkiluotu byl jednou z hlavních příčin finančního kolapsu společnosti Areva, která byla v konsorciu s firmou Siemens generálním dodavatelem projektu. Smlouva s finským investorem byla uzavřena na pevnou částku 3 miliardy eur, přičemž skutečné náklady dosáhly podle posledních odhadů 11,4 miliard eur. Areva se opakovaně dostávala do miliardových ztrát, což vedlo k jejímu faktickému bankrotu. Součástí plánu francouzské vlády na záchranu Arevy bylo převzetí reaktorové divize energetickou společností EDF. Ta ovšem souhlasila pouze pod podmínkou, že nebude muset převzít závazky spojené s projektem Olkiluoto. Projekt tak musí dotáhnout dokonce speciální subjekt Areva SA vlastněný a financovaný francouzskou vládou.

Text je převzatý z webu Temelín.cz.


reklama

 
foto - Polanecký Karel
Karel Polanecký
Autor je energetickým expertem Hnutí DUHA.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (61)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PE

Petr Eko

7.7.2021 19:07
Uvedené potvrzuje, že Západ už JE neumí stavět tak, jak Rusko nebo Čína..
Toto jsou světoví lídří a proto nám BYLO ZAKÁZÁNO (našimi správci v EU..) povolit jejich účast v tendru.
A je tu další aspekt - má Západní EVropa ještě dostatek kádrů na to, aby udržela krok s jadernou technologií Ruska a Číny ?? Nemá a čím dál víc bude zaostávat, protože technické obory se umělě likvidují / potlačují a prostě NEBUDOU lidé.. A dále, čím více bude na západě imigrantů, tím horší situace tam bude - umíte si to představit za 10-20 let?? Proto je i pro západ nebezpečné JE stavět a i proto tak rychle německo od jádra couvá - nebudou lidi na obsluhu a nebezpečí zneužití JE..
Zde se prolíná GLOBÁLNÍ politika s energetikou..
A na závěr - co jedna vláda zruší, druhá zase povolí, neí konec světa. A a kdo ví, co bude s EU za 5 let. Pak Rusko pozveme a JE se postaví, pokud na tom bude politický zájem.. Všechno jde jak má a není třeba klesat na mysli..
Odpovědět
sv

7.7.2021 20:02 Reaguje na Petr Eko
Uvedené je blábol, sice na poněkud sofistikovanější úrovni než ten tvůj blábol ale pořád blábol. Západ samozřejmě JE stavět umí. Viz několik nových bloků postavených nedávno zcela bez problémů a v termínu Arevou a Westinghousem v Číně. Problémem samozřejmě není "složitý koncept reaktoru a řada organizačních potíží v dodavatelských řetězcích", nýbrž abnormální až drakonické normy prosazené v EU zelenými vylízanci za účelem likvidace jaderného průmyslu, který jsou přímou příčinou těchto "organizačních potíží". Samozřejmě ohánět se rusáckem jako zemí s "náskokem" nad západem je každému, kdo se o problematiku alespoň trochu zajímá pro smích. Pro neinformované, rusácko v maďarsku a ve shora uvedeném finsku už 4 roky "staví" jaderné elektrárny, přičemž během této doby rosatom dokázal jen a pouze srovnat plac buldozerem. Jinými slovy, jestli rusáci budou ve finsku a maďarsku stavět stejným tempem jakým sháněli potřebnou dokumentaci pro stavbu (příčina zpoždění), tak finům bude 13 leté zpoždění Arevy připadat jako nepodstatný detail. A je evidentní, že na rozdíl od Arevy se rusácká neschopnost nedá zcela vysvětlit abnormálními eurounijními předpisy. Zpoždění totiž nabrali i v Indii a Bělorusku.
A ještě k článku. Oze tuneláři by měli řešit především vlastní bankorty, viz Bard offshore 1, či celý evropský fotovoltaický průmysl.
Odpovědět
EN

Emil Novák

7.7.2021 20:22 Reaguje na
No prokazatelný blábol jste napsal hlavně vy, Areva v termínu nic v Číně nepostavila: "The Taishan project was launched on November 26, 2007, and was initially expected to generate power as early as 2013." https://www.scmp.com/news/china/politics/article/2178099/delayed-still-world-first-new-breed-nuclear-reactor-powers
Ve skutečnosti začal vyrábět elektřinu až v polovině roku 2018.
To samé platí pro Westinghouse, Sanmen 1 měl být původně dokončený na konci roku 2013, nakonec se to povedlo také až v polovině roku 2018.
https://www.neimagazine.com/features/featuremore-delays-for-chinas-first-ap1000-4836943/
Odpovědět
sv

7.7.2021 22:47 Reaguje na Emil Novák
Takovou míru sebekritiky bych od vás nečekal. Vyfantazírované citace z zaheslovaného článku jsou pro srandu. Že jsou to fantasmagorie svědčí i vaše dojmy, kdy projekt začal. Realita - v roce 2007 Areva teprve získala zakázku - stavba byla dle plánu zahájena až o dva (1. blok), respektive tři roky později (2. blok). Ve srovnání s rosatomem, který v Maďarsku získal zakázku v roce 2014 a stavět se má začít letos (po sedmi letech), je to fenomenální úspěch.
A ano, Čína všechny jaderné projekty v roce 2011 zbrzdila, kvůli dodatečným konstrukčním změnám za účelem zvýšení bezpečnosti. Důvodu jsou snad trapně zřejmé i pro takového jaderného diletanta jako vy. Platí to jak pro Westinghouse tak pro Arevu.
https://www.reuters.com/article/us-china-nuclear-idUSKBN1FX02P
Odpovědět
EN

Emil Novák

7.7.2021 23:09 Reaguje na
Na článku nic zaheslovaného není. Jestli ho nejste schopen přečíst, tak hledejte chybu spíš mezi vlastní židlí a klávesnicí. On bude ale problém tradičně spíš v chápání psaného textu, o zahájení stavby jsem totiž vůbec nic nepsal. "Project was launched" neznamená zahájení stavby, víme?
Po tradiční sérii urážek, protože si někdo opět dovolil dokázat že píšete nesmysly, přichází z vaší strany potvrzení toho co jsem si dovolil napsat, tedy že ani Taishan ani Sanmen nebyly postaveny v termínu, jak jste tvrdil původně. Já jsem zdroj svého tvrzení předložil, vy opět jen své ničím nepodložené dojmy.
Odpovědět
sv

8.7.2021 18:17 Reaguje na Emil Novák
Není zaheslovaný? A zřejmě proto, po mně ta stránka chce předplatné, prostore mezi židlí klávesnicí. Popíráním holého faktu, že odkazujete na článek, ze kterého si lze přečíst akorát nadpis, ten holý fakt nezměníte. Každopádně platí, že ta jen a pouze vaše rádoby citace v tom nadpise není a lze ji tedy s úspěchem odkázat do sfér vašich vlhkých dojmů. Ano, na nadávky jste odborník, to je tak všechno. I to chápání psaného textu vám dělá problém. Kde konkrétně píšu něco o tom, že „project was launched“ znamená „zahájení stavby“? Evidentně vám nedochází, že Vám jen a pouze po lopatě rekapituluji průběh celého projektu, který probíhal zcela podle harmonogramu (na rozdíl od katastrofického průběhu investic v Maďarsku a Finsku prováděné rosatomem, od kterého se zde tak trapně a marně pokoušíte odvést pozornost) až do okamžiku, kdy ČÍNA v roce 2011 VŠECHNY jaderné projekty pozastavila kvůli doplnění projektů o další bezpečnostní opatření. Jinými slovy platí, že bloky v obou čínských elektrárnách stavěných arevou a westinghousem byly postaveny řádně a včas dle čínských požadavků.

Odpovědět
EN

Emil Novák

8.7.2021 19:30 Reaguje na
1) Jak jsem psal, chyba je mezi vaší židlí a klávesnicí, zkuste to pro změnu otevřít v nějakém skutečném prohlížeči. V Chromu i Firefoxu se stránka zobrazuje bez problémů, předplatné vyžaduje jedině Edge.
Není ale samozřejmě žádný problém to samé doložit jiným zdrojem, když nejste schopný otevřít tento, vy vlhký dojme:
"The reactors are expected to be commissioned in late 2013 and 2014."
https://asian-power.com/power-utility/news/taishan-epr-reactor-gets-first-concrete-pour
2) Napsal jste toto: "Že jsou to fantasmagorie svědčí i vaše dojmy, kdy projekt začal. Realita - v roce 2007 Areva teprve získala zakázku - stavba byla dle plánu zahájena až o dva (1. blok), respektive tři roky později (2. blok)." Žádné své dojmy o zahájení projektu ani stavby jsem přitom nepsal, takže opět plácáte nesmysly.
3) Suma sumárum: doloženo 4-5leté zpoždění jak projektu Arevy, tak Westinghouse, navzdory vašemu tvrzení "Viz několik nových bloků postavených nedávno zcela bez problémů a v termínu Arevou a Westinghousem v Číně." Dokazuje to dokonce i váš vlastní zdroj. Každý si to může v těch zdrojích snadno ověřit.
4) Jak jste s tím tvrzením "zcela bez problémů" mimo dokazuje i fakt, že si Číňané žádné další bloky od Arevy ani Westinghouse už neobjednali, od dalších plánovaných AP1000 odstoupili, a jediný, koho si do výstavby dalších bloků pustí, je Rosatom, který letos začal stavět další dva bloky a v příštím roce to budou další dva.
Odpovědět
sv

8.7.2021 22:56 Reaguje na Emil Novák
Ano, charakterizoval jste se přesně. Prozatím mi, prostore mezi židlí a klávesnicí, doporučujete měsíční předplatné za 8 eur, a to jak prostřednictví edge tak prostřednictvím firefoxu. Vyděláte si tímhle podomním prodejem prošlých článků alespoň na teplou vodu? To za prvé. Za druhé, co nechápete na formulaci: ČÍNA v roce 2011 VŠECHNY jaderné projekty pozastavila kvůli doplnění projektů o další bezpečnostní opatření. Tedy žádné zpoždění - instrukce čínské vlády. Důkaz, který jste se neodvážil jakkoli komentovat, a který, což zdůrazňuji, po vás nechce 8 (slovy osm) eur měsíčně, jde zde: https://www.reuters.com/article/us-china-nuclear-idUSKBN1FX02P
Mimochodem, oceňuji jak pěkně jste pod bodem dva zrekapitulovat svou neschopnost chápat psaný text, stejně jak jsem vám já zrekapituloval průběh investice realizované Arevou v Číně. A zároveň jste dokázal, jak málo víte o jaderné energetice - Čína si od Westinghousu objednal 4 reaktory a všechny 4 reaktory už stojí. Suma sumárum, termín stanovený čínskou vládou jak westinghouse tak areva dodržely (narozdíl od nekompetentního rosatomu, který má 4 roky zpoždění, přičemž stavbu ani nezahájil). Vy jste doložil leda to, že nejste schopen doložit nic, leda nefunkční odkaz. A když jste na to upozorněn, tak se zmůžete leda na trapné lhaní a popírání očividného faktu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

9.7.2021 08:19 Reaguje na
1) Díky za další důkaz, že nejste schopný pochopit psaný text. Žádné předplatné jsem vám nedoporučoval, pouze použití skutečného prohlížeče, ve kterých se stránky zobrazují i bez předplatného. Navíc jsem vám předložil i jiný zdroj, který tvrdí to samé. Ten ale rovněž ignorujete, protože se vám holá fakta nehodí do krámu, klidně vám ho ale zopakuji: https://asian-power.com/power-utility/news/taishan-epr-reactor-gets-first-concrete-pour
2) Jestli tu někdo něco nechápe, tak jste to opět vy. Žádný nový blok Arevy nebo Westinghouse nebyl postavený zcela bez problémů a v termínu, navzdory vašemu tvrzení "Viz několik nových bloků postavených nedávno zcela bez problémů a v termínu Arevou a Westinghousem v Číně."
Taishan 1 plán 2013, skutečnost 2018
Taishan 2 plán 2014, skutečnost 2019
Sanmen 1 plán 2013, skutečnost 2018
Sanmen 2 plán 2014, skutečnost 2018
Haiyang 1 plán 2014, skutečnost 2018
Haiyang 2 plán 2015, skutečnost 2019
3) Že netušíte o tom, že plánovaná výstavba dalších reaktorů AP1000 v Číně byla zrušena, mě vůbec nepřekvapuje, viz např. zde: "In May 2014, the local government gave approval for Phase I of the Zhangzhou plant, comprising two AP1000 units. The National Nuclear Safety Administration gave approval in December 2015 for the AP1000 units and confirmed site selection in October 2016. Construction of Phase I had originally been expected to start in May 2017. However, CNNC subsequently decided to use the Hualong One design instead."
https://www.world-nuclear-news.org/Articles/Permits-issued-for-construction-of-new-Chinese-pla
4) Proč tedy Číňané asi tak zrušili plánovanou výstavbu "bezproblémových" reaktorů AP1000, a místo toho letos v květnu zahájili stavbu dvou reaktorů "nekompetentním" Rosatomem?
Odpovědět
sv

9.7.2021 21:33 Reaguje na Emil Novák
Ad 1) Je vidět, že si nabízením předplatného nevyděláte vůbec nic. To byste tak hystericky nepopíral skutečnost, kterou si zde může ověřit každý, a že žádný z prohlížeč ten váš nesmyslný odkaz neotevře. Stojí vám to za to, takhle se ztrapňovat před ostatními čtenáři?
ad 2) S tím, že se vám fakta nehodí do krámu a že ignorujete relevantní zdroj informací samozřejmě souhlasím. Viz "But the pace of planned nuclear construction in the country was scaled back in 2011 in the wake of the Fukushima disaster in Japan.
Delays to the Sanmen and Haiyang AP1000 projects, as well as the French-designed European Pressurised Reactor units at Taishan in Guangdong province, have held back the sector, and no new nuclear project has been approved in China in two years." 11 let starý jediný odstavec a to předplatné ve výši 8 eur měsíčna, relevantní nejsou.
ad 3) a 4) Fantasmagorie o tom, co bylo nebo nebylo zrušeno jsou rovněž pro smích. Prozatím se akorát číňani rozhodli přejít na vlastní konstrukci reaktorů (založenou na francouzské technologii) po té co od Westinghousu okopírovali klíčové součásti.
Vaše slova o "nekompetentním rosatomu" (teď byste si měl dát pozor na vražedná komanda) si puťka určitě za rámeček nedá. Ovšem kdybyste se více namáhal u studia čtení, třeba by vám došlo, že celou dobu tady píšu o nekompetenci rosatomu dodržovat eurounijní normy, což dokazuje enormní zdržení (s ohledem na fázi stavby/nestavby) ve Finsku a Maďarsku. Jenže jste se nenamáhal.
Odpovědět
EN

Emil Novák

9.7.2021 22:16 Reaguje na
Ad 1) Ztrapňujete se tu jedině vy, žádné předplatné jsem nikomu nenabízel, a kdo má problém si ten článek přečíst (nikdo jiný si nestěžoval), může si ty samé informace najít ve druhém odkazu, který stále ignorujete, protože se vám nehodí do krámu.
Ad 2) Mně se informace z vašeho článku naopak hodí, protože vyvrací vaše tvrzení "viz několik nových bloků postavených nedávno zcela bez problémů a v termínu Arevou a Westinghousem". Nebylo to ani v termínu, jak dokazuje váš vlastní zdroj, ani bez problémů, viz např. známé problémy s hlavními cirkulačními čerpadly v Haiyangu: "Construction has been slower than planned, the main problem being with US-made main coolant pumps (four in each reactor). These worked well in normal operation but had insufficient inertia to continue long enough for full passive safety effectiveness when not powered. Following successful tests, the modified pumps were shipped from Curtiss-Wright to Sanmen, and the fourth was installed in unit 1 in March 2016."
https://www.world-nuclear.org/information-library/country-profiles/countries-a-f/china-nuclear-power.aspx
nebo v Sanmenu, kde druhý blok kvůli jejich poruše v roce 2019 prakticky celý rok stál, nevyrobil ani celou TWh, což je vidět zde: https://www.world-nuclear.org/reactor/default.aspx/SANMEN-2
Ad 3) a 4) Fantasmagorie tu píšete jedině vy, co bylo zrušeno je rovněž doloženo zdrojem, který pochopitelně opět ignorujete, protože se vám nehodí do krámu. Vaše teorie "prozatím se akorát číňani rozhodli přejít na vlastní konstrukci reaktorů" má tu trhlinu, že se tak rozhodli jen u těch vychvalovaných Američanů a Francouzů, ale od Rosatomu si nechávají stavět reaktory vesele dál.
Odpovědět
sv

11.7.2021 14:53 Reaguje na Emil Novák
Ad 1) Proč by si měl někdo jiný stěžovat, když ani nikoho jiného tebou nabízené předplatné 8 euro za měsíc nezajímá, nemluvě o 11 let starém odstavečku neobsahujícím žádné aktuální informace. Do míst kam slunce nesvítí tě pošlou, až je začneš otravovat s tím předplatným po telefonu nebo osobně.
ad 3 a 4) Ano, zas ten tvůj problém s nepochopením psaného textu, notabene na který sám odkazuješ. Po lopatě, pro nechápavé řečeno, je realita taková, že nic zrušeno nebylo. Smluvně ošetřený projekt zrušit lze, nikoli úvahy. A vzhledem k tomu, že se číňanům podařilo rychle a efektivně okopírovat americké a francouzské technologie, místo a dalších westinghousech začali uvažovat o vlastních reaktorech. To je celé. Už to chápeš?
ad 2) Ano, dozvěděli jsme se, že při stavbě američani vyměňovali jeden díl za druhý. Číňani můžou považovat za štěstí, že to měli američané ošetřené a poruchy řešily rychle a efektivně a nestávaly se jim takové zrůdnosti, jako rosatomu v Bělorusku, kdy s třískali o zem s tlakovou nádobou reaktoru. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/dalsi-problemy-pri-stavbe-beloruske-jaderne-elektarny-kvuli-korupci-hrozila-havarie-systemu-79424
Taky jsme se dozvěděli (ty ses kvůli své poruše zřejmě nedozvěděl nic), že číňani všechny jaderné projekty v roce 2011 POZASTAVILI. Viz "But the pace of planned nuclear construction in the country was scaled back in 2011 in the wake of the Fukushima disaster in Japan.
Delays to the Sanmen and Haiyang AP1000 projects, as well as the French-designed European Pressurised Reactor units at Taishan in Guangdong province, have held back the sector, and no new nuclear project has been approved in China in two years." Blábolit tedy o nějakých článcích z předminulého desetiletí, je tedy pro smích.
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.7.2021 18:02 Reaguje na
Ad 1) Jste lhář, nikomu jsem žádné předplatné nenabízel, jen se snažíte odvést pozornost od informace, která vyvrací vaše ničím nepodložené dojmy. Zdroj jsem zvolil záměrně 11 let starý, aby bylo evidentní, jaký byl v té době slibovaný termín spuštění elektrárny, který nebyl dodržen přibližně o pět let.
Ad 2) Jako vtip skutečně vynikající, ale realita je taková, že to tzv. "rychlé a efektivní vyměňování jednoho dílu za druhý" zpozdilo výstavbu minimálně o rok a půl, spíš ještě o dost déle: "In March 2014 NNSA said that start-up would be delayed to December 2015 due to design changes and problems with the US-supplied main coolant pumps which created further delay. Following successful tests, the modified pumps were shipped from Curtis-Wright to the site in October 2015." https://world-nuclear.org/information-library/country-profiles/countries-a-f/china-nuclear-power.aspx
Ad 3) a 4) Jestliže místní vláda původně schválila výstavbu reaktorů AP1000, a nakonec se místo nich staví HPR-1000, tak plány na jejich výstavbu zrušeny byly, ať to budete jakkoliv překrucovat.
Odpovědět
sv

13.7.2021 19:37 Reaguje na Emil Novák
ad 1) Mně jsi to nabízel, lháři. Termíny stavby určuje čínská vláda a nikoli 11 let starý článek. A čínská vláda termín v roce 2011 stanovila tak, aby bylo možno zapracovat další bezpečnostní prvky a vše důkladně prověřit. Zvolil jsi ho proto, že nic jiného než 11 let starý odstaveček nemáš.
Ad 2) Vtipný nejsi ani náhodou, ošem na ignronování nepohodlných fakt, jako třeba těch o zastavení čínských projektů výstavby JE kvůli Fukušimě, jsi odoborník. Jenže to co kvůli svému ideologickému zatížení ignorují čínské a ruské podržtašky ignorují, normální lidi vnímají jasně.
Viz tvůj vlastní článek: "Immediately following the Fukushima accident in March 2011, the State Council announced on March 16 that it would suspend approvals for new nuclear power stations and conduct comprehensive safety checks of all nuclear projects, including those under construction (with an immediate halt required on any not satisfactory). It also suspended work on four approved units due to start construction in 2011*. About 34 reactors were already approved by the central government of which 26 were being built. The Shidaowan HTR, though ready for first concrete, was also delayed. After three months the inspections of operating plants had been completed, and those on plants under construction were completed by October (though construction had continued)."
Ad 3 a 4) "Místní vláda" žádné reaktory opravdu ale opravdu neschvaluje. Kdyby ses namáhal přečíst si celý článek tak by ses dozvěděl mimo jiné toto: "Bids were assessed on level of technology, the degree to which it was proven, price, local content, and technology transfer – which apparently became the major factor. Areva and Westinghouse were short-listed. However, the decision on reactor type was delayed, and came under review at the highest political level, with CNNC evidently pushing for the use of indigenous second-generation designs for both sites." Tedy žádné schválení ale předběžné úvahy zvrácené politickým tlakem, překrucovači.
ianwan Phase I at Lianyungang city in Jiangsu province is a Mimochodem je zajímavé, že rusácké zpoždění (ještě před Fukushimou) tě nechává chladným. Opět cituji z tebou odkazovaného článku: "Russian AES-91 power plant (with two 1060 MWe V-428 VVER reactors) constructed under a cooperation agreement between China and Russia – the largest such project ever. The cost is reported to be $3.2 billion, with China contributing $1.8 billion of this. Completion was delayed due to corrosion in the steam generators which resulted in some tubes having to be plugged with a net loss of capacity of about 2%. The first unit was grid connected in May 2006 and put into commercial operation in June 2007."
Odpovědět
EN

Emil Novák

13.7.2021 20:33 Reaguje na
Ad 1) Žádné předplatné jsem vám nenabízel, lháři. Dodal jsem dva nezávislé zdroje, které oba říkají to samé, vy absolutně nic, kromě svých ničím nepodložených dojmů.
Ad 2) Jediný kdo tu ignoruje nepohodlná fakta jste vy, doložil jsem minimálně rok a půl zpoždění kvůli vadným hlavním cirkulačním čerpadlům, stejně jako téměř roční odstávku Sanmen-2 opět kvůli poruše hlavních cirkulačních čerpadel. Neustálé výmluvy na pozastavení schvalování nových projektů po Fukušimě jsou na úrovni předškolního dítěte.
Ad 3) a 4) Opět jen vaše dojmy, realitu popisuje odkazovaný článek, který říká, že místní vláda fázi 1 s reaktory AP1000 opravdu ale opravdu schválila: "In May 2014, the local government gave approval for Phase I of the Zhangzhou plant, comprising two AP1000 units."
"Rusácké zpoždění" mě skutečně nechává chladným, protože se tu neobjevil nikdo jako vy, kdo by ho přes doložená fakta popíral.
Odpovědět
sv

19.7.2021 21:26 Reaguje na Emil Novák
ad 1) dodal jsi odkaz na předplatné, lháři a 11 let starý odkaz, který čínská vláda svým rozhodnutím z roku 2011 učinila neplatným a tebe směšným.
Ad 2) Doložil jsi web, na kterým se explicitně píše, že stavba všech jaderných elektráren byla v číně po roce 2011 rozhodnutím čínské vlády pozastavena a prověřována. V tom samém odkaze se píše o rusáckých zpožděních na čínských projektech, a to v době před rokem 2011. Popírání faktu na který sám odkazujete ses mezi děcka opravdu zařadil. Nebo, že bys neuměl anglicky - Stručně řečeno - mimo jiné se tam píše, že po nehodě ve Fukušimě byly práce na všch probíhajících projektech zastaveny. Ad 3 a 4) jedině tvůj analfabetismus v oblasti cizích jazyků. Opět tvůj vlastní odkaz ukazuje, že MÍSTNÍ vláda nic neschvaluje, že rozhoduje centrální vláda a to pod tlakem čínských firem.
O tom nepochybuju. Otázka pouze zní, zda tak činíš z bIbosti nebo za peníze.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.7.2021 21:41 Reaguje na
Ad 1) Žádný odkaz na předplatné jsem nedodal, dodal jsem odkaz na článek, který nejste schopný si otevřít bez předplatného, přestože jsem popsal způsob jak to udělat. Navíc jsem dodal jiný zdroj, který říká to samé, tedy že plácáte nesmysly.
Ad 2) Dodal jsem odkazy, které jednoznačně vyvrací vaše nepravdivé tvrzení "...několik nových bloků postavených nedávno zcela bez problémů a v termínu Arevou a Westinghousem v Číně" - nic víc a nic méně. Dokazují, že žádné z nich bez problémů a v termínu postaveny nebyly, viz např. rok a půl zdržení kvůli vadným hlavním cirkulačním čerpadlům. O žádných "rusáckých zpožděních" jsem vůbec nic nepsal, to je jen vaše neustálé stavění slaměných panáků, kterým se snažíte zakrýt své prokázané omyly.
Ad 3) a 4) Naštěstí si tu citaci může každý přečíst sám, a sám se rozhodnout, kdo je tu analfabet.
Odpovědět
sv

22.7.2021 20:02 Reaguje na Emil Novák
ad 1) tys nedodal vůbec nic, jen všem dokola vnucuješ svoje předplatné.
ad 2) tady jsi dodal ... informaci o tom, jak čínská vláda zastavila v roce 2011 svým rozhodnutím výstavbu všech jaderných elektráren, a pak informaci o tom jak rusáci nejsou schopni dokončit včas elektrárnu ani v číně.
ad 3) a 4) ano tu citaci si může najít každý, a obrázek si o tvém analfabetismu už udělali: Píše se v ní - and came under review at the highest political level, with CNNC evidently pushing for the use of indigenous second-generation designs for both sites. Tedy rozhoduje centrální vláda.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.7.2021 16:44 Reaguje na
Každý se může přesvědčit že lžete.
Odpovědět
sv

25.7.2021 19:46 Reaguje na Emil Novák
Každý se může přesvědčit, že tvůj tzv. odkaz vede akorát tak na nabídku předplatného.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.7.2021 20:26 Reaguje na
Každý se může přesvědčit, že v jiném prohlížeči lze ten odkaz otevřít i bez předplatného, a že ty samé informace jsem doložil odkazem na jiný zdroj, který žádné předplatné nenabízí. To neustálé trapné vymlouvání na předplatné je na úrovni předškoláka.
Odpovědět
sv

28.7.2021 20:56 Reaguje na Emil Novák
Každý se může přesvědčit, že to tvoje předplatné naskočí v exploreru, edgi i firefoxu, trapný předškoláku, který kvůli 11 let starému odstavci zrušeném rozhodnutím čínské vlády dostáváš hysterické záchvaty.
Odpovědět
PE

Petr Eko

7.7.2021 21:36 Reaguje na

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
sv

7.7.2021 22:55 Reaguje na Petr Eko

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
sv

8.7.2021 18:23 Reaguje na Petr Eko

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
sv

9.7.2021 21:39 Reaguje na Petr Eko

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.7.2021 21:45 Reaguje na
Pozor na cévku...
Odpovědět
sv

11.7.2021 13:12 Reaguje na Jaroslav Studnička
Puťkovým podržtaškám se ta rada bude určitě hodit.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.7.2021 20:08 Reaguje na
Obava je o vás, protože to jakým stylem se tu prezentujete nevěstí nic dobrého...
Odpovědět
sv

13.7.2021 18:15 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jinými slovy, další co mu nejdou fakta pod čumák. Je příznačné, že se nestaráte o novákovu cévku a jeho hysteráček.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

7.7.2021 20:03
Aby uměl JE stavět, když téměř všechno si nechává vyrábět jinde. A nebylo/není moc zemí, které zvládaly výrobu pro JE. Československo to umělo.
Odpovědět

Jirka Černý

8.7.2021 06:26
Vzpomněl jsem si jak jsem pro jednu francouzskou firmu byl na pronájmu techniky. Asi čtvrt hodiny mi vysvětlují kudy zajet do haly, projet kolem výrobních linek, tudy a tamtudy a takhle (prostě jako vzít si Tatru místo nákupního vozíku do Kaufu) a na druhé straně haly mi ukazuje co chtějí dělat. Když jsem se zeptal jestli bych tu halu mohl prostě jen objet dokola, no bylo z toho pozdvižení že to nikoho z nich nenapadlo. A to bych měl vtipných historek mnohem víc. Takže za mně žádný překvapení.
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.7.2021 09:38 Reaguje na Jirka Černý
Trochu jine tema, ale: na ReadEra na androidu se da stahnout kniha The american trap o francouzskem zamestnanci Alstomu, ktereho chytla americka justice a nechala dlouho trpet. Francouz sam priznava, ze uplatky byly od 90. let beznou soucasti fungovani velkych firem. Celkem zajimave cteni o nadnarodnich firmach a americke justici.
Odpovědět

Jirka Černý

8.7.2021 17:48 Reaguje na Jarka O.
Díky za tip, v tomto uplakaném počasí ho možná brzy využiji.
Odpovědět
JM

Joska Malý

8.7.2021 10:21
A jak se pozná, že pán je expert? Copak pán vystudoval, čím se živí? Když vystudoval strojařinu, dělá jí? Když ne, tak proč?
Mám vážné pochyby o autorově expertíze.

Noční můra jaderného průmyslu jsou všechny zelené organizace, které jaderný průmysl již leta šikanují.

Je mi smutno z toho, vždy když někde ve veřejném prostoru čtu, či slyším, tyhle zelené "experty", kteří buď jsou tak hloupí, že problematice nerozumí anebo, což je snad ještě horší, záměrně dezinfomují.
Hnutí Duha a jím podobní by neměli mít právo ovlivňovat politiku. Stačí se podívat na jejich stránky, které přetékají nesmysly a manipulacemi a hrají na city.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.7.2021 11:26
no byla to nemoc Temelína a bude i Dukovan...na tlak na energetické zdroje je enormní a výstavba tragicky pomalá. Na přeměnu energetického mixu za více " ekologický" nemáme ani deset let ale spíš pět let. Strategie ČR co se týká výstavby energetických zdrojů, je 10-15 let, což je neprůchodné, vzhledem k ekonomickým tlakům zejména emisních povolenek je dekarbonizace zásadní, ale důraz na ekologizaci v ČR zdrojů emisí je velmi slabí. Vodík neřeší nikdo natož malé jaderné reaktory, které jsou ve fázi vývoje včetně nové technologie chlazení. Někdy mi připadá, že vaříme z vody, která ještě nespadla ale máme na výběr? výroba a přeprava vodíku v ČR není řešená, plynárny za pár let budou na hraně životaschopnosti, vzhledem k negativním vlivům na atmosféru Země.
Odpovědět
ms

8.7.2021 13:04
Zástupce Hnutí Duha by si měl zamést přd vlastním prahem. Tzv OZE (jež samozřejmě vedení EU nedovolilo dosud změřit podle emisní stopy v celém životním cyklu, takže by vyšly jako nezelené a neudržitrelné) fungují vždy sotva 20 et na základě obřích investičních dotací a provozních poddpor. Tato investice je na rozdíl od jaderné NEVRATNÁ. "Zelené zdroje" v čele s FVE postavnými do koncu roku 2010 budou daňové poplatníky stát do roku 2030 jeden bilion korun, což je pohodlná cena 4 nových velkých jaderných bloků funkčních nejméně 60 let a v polovině tohoto cyklu začnou vydělávat čisté peníze. Loni za tyto neuvěřitelné peníze ukradené z kapes daňových poplatníků dodaly FVE 3 % elektřiny, větrníky 1 %. Nyní se má tento zločin proti občanům vlastní zeměě zopakovaat až v 7x větším rozměru výstavby nových FVE. Je typické pro stoupence totalitní ideologie ekoalarmismu a záchrany planety před lidmi samými, aby degradovali vše, co není spojeno se špinavými dotacemi halenými do "zeleného" pláštíků. Zuřivý jásot zelelých aktivistů nad zavíráním uhelných zdrojů, jež ekonomicky ničí spekulativní emisní povolenky a které dosud v ČR dodávaly kolem 45 % stabilní elektřiny pro ČR jako nejprůmyslovější zemi EU, přinese brzy své následky ve zničujících řetězových blackoutech a "revoluční" destrukčni společnosti po vzoru Rudých Khmerů (tedy u nás v EU Zelených Khmerů). Snad se tahle ideologie "Zelené dohody" (s kým, proboha?) brzy zhroutí sama do sebe, jinak bude lepší EU opustit.
Odpovědět
SM

Stanislav Mikeska

8.7.2021 13:23
Pane Polanecký, trochu si pletete pojmy. Kritizovat JE z pozice "bordelu" na stavbě je přece jen trochu "kách" . Ale hlavně to vypovídá o vašem expertním přístupu. Velmi snadno otevíráte Overtonova okna a mícháte hrušky a jablka...
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.7.2021 19:22
Chlapi nehádejte se , pravdu nebo její část má každý z vás.

EU chce jednoznačně JE zašlápnout a proto se nasekalo norem k ničemu jak kyselýho zelí.

Rosatom je dnes asi nejlepší firma na výstavbu a spuštění JE , navíc to vypadá, že další ruský projekt Průlom, využití vyhořelého paliva pro další výrobu energie je na hodně dobrý cestě apod.

Největší problém ČR je odstrašující nevědomost politiků a jejich zkorumpovanost, kdy na zakázku USA odstavili Rusy od možné účasti na Dukovanech.
Jinak jsem optimista, energie z OZE bude min. za 9CZK/kWh a bez jádra to prostě nepůjde. Teď jenom dokázat v praxi, že zelení pomatenci v energetice šlápli hodně vedle a vyházet je z rozhodovacích míst.
Budoucnost lidstva bez koncentrovaných zdrojů energie není bez jádra vůbec myslitelná.
Odpovědět
sv

8.7.2021 23:01 Reaguje na Miroslav Vinkler
O té "nejlepší" firmě si cvrlikají vrabci na střeše, že není sto zahájit stavbu, která už měla 4 roky běžet. O zkorumpovanosti rusáckých politiků (jenž mají na na tu "nejlepší" státní firmu nepopíratelný vliv) nebo jejich banditských a teroristických choutkách směřovaných do zahraničí nemluvě.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.7.2021 06:58 Reaguje na
Výsledek mediální války proti Rusku placený Washingtonem, nejste první ani poslední, kde to zabralo.

Rusáky taky nemusím, ale ukažte mi jedinou elektrárnu, kterou zvorali a nedokončily, popř. těžký provozní problém.
/ zato Areva a Westinghouse problémy měly/
Odpovědět
sv

9.7.2021 20:28 Reaguje na Miroslav Vinkler
Takže mediální válka je zodpovědná za to, že rosatom měl jak v Maďarsku tak ve Finsku zahájit stavební práce v roce 2018 a zahájí je v roce 2022? https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/jak-nedostavovat-dukovany-madarsky-priklad-varuje/r~5c14ae08b6d611ea95caac1f6b220ee8/
Ano, mediální dojmy tady hrají roli, a to u vás a týkají se neomylnosti rosatomu.
A jaké těžké "provozní problémy" nastaly u westinghousu nebo arevy? Těžký provozní problém nastal orbánovi s financováním.
Odpovědět
EN

Emil Novák

9.7.2021 20:50 Reaguje na
Jak vidno, s porozuměním textu máte neustálé potíže, pan Vinkler nikde nepíše, že Areva nebo Westinghouse měly těžké provozní problémy, psal že problémy měly, což lze těžko rozporovat.
Orbán žádný problém s financováním nemá, veškerý maďarský dluh, týkající se výstavby JE Paks II, činí k 1. dubnu 2021 72,7 milionu eur, což jistě uznáte, že vzhledem k celkové částce 12,5 miliardy Eur jsou drobné.
Odpovědět
sv

11.7.2021 13:21 Reaguje na Emil Novák
Takovou míru sebekritiky, bych po absurdních blábolech, které výše předvádíte, nečekal. Je evidentní, že nejen nechápete psaný text ale ani pořádně neumíte číst. Předřečník jasně zmínil "těžký provozní problém". Tudíž se ptám jaký "těžký provozní problém", je zde myšlen? Protože u Westinghousu ani Arevy nic takového nenastalo. Vylhat se z orbánových problémů z financováním jste se marně pokoušel už před pár měsíci. Na faktu, že takové problémy Maďarsko kvůli orbánovi má a bude mít, to nic nezmění. Viz zpoždění, které se prodraží - https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/jak-nedostavovat-dukovany-madarsky-priklad-varuje/r~5c14ae08b6d611ea95caac1f6b220ee8/
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.7.2021 17:33 Reaguje na
1) Absurdní bláboly tu předvádíte jedině vy a ještě k tomu neumíte číst, nebo to úspěšně předstíráte. Předřečník totiž jasně zmínil "elektrárnu, kterou zvorali a nedokončily, popř. těžký provozní problém". Co znamená zkratka "popř." snad víte, popřípadě si to nechte od někoho vysvětlit.
2) Jediný kdo tu lže o Orbánových problémech jste vy. Bájil jste tu o obrovských úrocích, které musí Maďaři už teď splácet ruské straně, ve skutečnosti jde o částku směšně malou, pouhé půl procenta z celkové částky.
Odpovědět
sv

13.7.2021 18:31 Reaguje na Emil Novák
Ad 1) No tak mi místo předřečníka sděl, jaký "popřípadě těžký provozní problém", je zde myšlen, absurdní blábole, když ti jde tak dobře čtení cizích myšlenek. Já jsem se to prozatím nedozvěděl.
Ad 2) Jinými slovy, se nepoučil, a nepřestal blábolit o tématech o kterých nic nevíš, a samozřejmě sis ani nepřečetl odkazovaný článek. Pro místní lidové rusáky nepříjemná pravda je k nalezení zde:
"... vláda při vypracovávání vlastních analýz kalkulovala s cenami elektřiny, které neodpovídají reálné situaci na evropských trzích. Za druhé, nezávislé analýzy ukazují také to, že cena elektřiny z Pakse bude naopak skoro dvakrát vyšší, než tvrdí vláda," vysvětluje. Podle něj je tohle jeden z aspektů, ve kterém je potřeba dohlížet na transparentní přístup vlád, které nyní staví nové bloky atomových elektráren, včetně Dukovan. Příčin prodražování projektu Paks II. je několik. Kromě zpoždění souvisí právě se způsobem jeho financování, tedy úvěrem od Ruska. P "Projekt je financován v eurech, přičemž v ceně není zohledněna změna směnného kurzu. Od doby, kdy se smlouva uzavřela, maďarský forint proti euru výrazně oslabil. Rusům musíme splácet taky v eurech, takže maďarská vláda bude muset doplatit rozdíl. Náklady na financování projektu se jenom tímhle zvedly o 15 až 20 procent. A v Maďarsku se o tom vůbec nemluví,". Takže asi tak, ty směšně malé procento. Kdo něco tuší o tom, jak v minulosti dopadaly kauzy s hypotékami ve švýcarských francích, nebo firmy či státní zakázky, které neměly zajištění kurzového rizika, ví o čem je řeč. Směšně malé hlavičky blábolí o směšně malých procentech.
Odpovědět
EN

Emil Novák

13.7.2021 20:50 Reaguje na
Ad 1) Takže význam slova "popřípadě" zjevně stále nechápete.
Ad 2) Ohánět se tím, co ukazují "nezávislé analýzy" maďarského zeleného aktivisty, to jen dokazuje, kdo tu blábolí o tématech o kterých nic neví. Fakta jsou taková, že k 1.4.2021 činil dluh pouhých 72,7 milionu Eur, takže žádné obrovské úroky, které musejí Maďaři splácet, aniž by se koplo do země, se nekonají, jak jste tvrdil nedávno.
Odpovědět
sv

19.7.2021 21:35 Reaguje na Emil Novák
Ad 1) Takže zjevně nechápeš, že chci vědět co znamená "popřípadě těžký provozní problém". Víš vůbec jaký je rozdíl mezi jedním slovem a čtyřmi slovy? Umíš vůbec počítat?
ad 2) Strkat hlavu do písku, před fakty uváděnými maďarským poslancem, který se na rozdíl od tebe a jako možná jediný na orbánovi nezávislý jedinec seznámil s tajnými smlouvami mezi maďarskem a rosatomem, takže o celé problematice ví cca 100 x tolik co ty, jen dokazuje, jak zoufale a hystericky blábolíš. Jeho pomluvy ti nepomůžou, akorát se sám ukazuješ v pravém světle.
Realitou je, že aniž by se koplo do země se náklady na celou stavbu zvedly o 15 až 20 % a žádná fixní cena jak jsi tady nedávno tvrdil se nekoná.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.7.2021 21:54 Reaguje na
Fakta jsem uvedl, žádný obrovský dluh se navzdory vašim tvrzením nekoná, cena EPC kontraktu 12,5 miliardy Eur je skutečně fixní, což jsem rovněž doložil odkazem na zdroj. Co bez důkazů tvrdí tento maďarský zelený aktivista mě vcelku nezajímá, zvlášť když je to v rozporu se známými fakty.
Realitou je že opět plácáte nesmysly, nic víc.
Odpovědět
sv

22.7.2021 20:08 Reaguje na Emil Novák
Ano, uvedl jsi fakta o tom jak málo víš o jaderné energetice a mezinárodních financích a psaném textu. Jinými slovy bez důkazu se oháníš pojmem o jehož významu nic nevíš a popíráš fakta, maďarského poslance, který na rozdíl do tebe ví k čemu orbán maďary podpisem tajné smlouvy uvrtal - tedy k nárůstu ceny o 20 %.
Ano plácáš nesmysly.
Odpovědět
EN

Emil Novák

23.7.2021 16:51 Reaguje na
"Fakta" maďarského zeleného aktivisty, tak určitě... Opět si každý může udělat vlastní úsudek o tom, kdo se tu čím ohání, kdo popírá fakta a kdo co ví o jaderné energetice.
Odpovědět
sv

25.7.2021 19:52 Reaguje na Emil Novák
Fakta maďarského poslance, který si byl nucen soudně vymoci přístup ke smlouvě s rosatomem, kterou orbán z jakéhosi záhodného důvodu před veřejností tají. Že by bylo co tajit? Třeba to že si rusácká zpoždění vyžádají miliardové vícenáklady, kterou budou muset maďaři platit, ty fixní ceno. Každopádně platí, že, co do znalost problematiky tě ten poslanec předběhl o celé světelné roky.... i když to zas tak velký problém není.
Odpovědět
EN

Emil Novák

25.7.2021 20:27 Reaguje na
"Fakta" zeleného aktivisty, který lže jako když tiskne. Žádné miliardové vícenáklady Maďaři platit nemusí, zaseklá desko.
Odpovědět
sv

28.7.2021 21:00 Reaguje na Emil Novák
Takovou míru sebekritiky, bych od tebe nečekal, desko která nepochopila, že ve srovnání s maďarským poslancem, který si pro maďary extrémně prodělečnou smlouvu s rosatomem, měl možnost prostudovat, neví o jaderné energetice nic.
Odpovědět
JM

Jan Marján

9.7.2021 23:02 Reaguje na
Astravec v Bělorusku výstavba zahájena v listopadu 2013, do komerčního provozu uveden v listopadu 2020.
Odpovědět
sv

11.7.2021 13:35 Reaguje na Jan Marján
A jak to souvisí s korupcí rosatomu a zatýkáním mezi jeho manažery běloruskými orgány a dalšími technickými problémy, které Rosatom při výstavbě v Bělorusku měl? https://www.seznamzpravy.cz/clanek/dalsi-problemy-pri-stavbe-beloruske-jaderne-elektarny-kvuli-korupci-hrozila-havarie-systemu-79424
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/belorusko-jaderna-elektrarna-nehoda-litva-astravec.A201202_132148_zahranicni_jhr
Odpovědět
PE

Petr Eko

10.7.2021 19:09
Ještě k westinghose - níže je odkaz na Hospodářské noviny z
5. 8. 2017 - Zdrcující zpráva pro jádro v USA a Westinghouse: dva nové nedostavěné reaktory na odpis
Měly to být dvě výkladní skříně nového jaderného rozvoje USA: dvě elektrárny ve Vogtle a V.C. Summer, každá se dvěma reaktory 3+ generace AP1000 od firmy Westinghouse.
Ve V.C. Summer tento týden ale investoři nedokončenou stavbu zastavili a zrušili.
https://ihned.cz/c1-65836820-zdrcujici-zprava-pro-jadro-v-usa-a-westinghouse-dva-nove-nedostavene-reaktory-na-odpis

Má někdo info, jak to dopadlo?? Nejsem z oboru, ale vhodně by to doplnilo článek..

JInak ač se to nazdá, a hodně lidem to bude připadat nepochopitelné, ale GLOBÁLNÍ ELITY rozhodly, že USA nebudou již světovou velmocí, ale jen běžným státem 2.kategorie. Globální velmocí tohoto století bude Čína a s ní spolupracující RUsko. Vemte to jako daný fakt, zde emoce nic nezmohou..
Za 10-20 let uvidíte..
U nás rozhodne, do vlivu které oblasti spadneme, až se EU rozpadne.
Zda do umírajícího dekadentního Západu s postupou islamizací, nebo do vlivu Ruska, které je na vzestupné fázi.. Jakmile zmizí tlak USA na jeho oslabení sankcemi (do 2 let), pak vystřelí nahoru..
Šamci máme, jen ji nesmíme ztratit..
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.7.2021 07:19 Reaguje na Petr Eko
Už se těším, jak "Rusko vystřelí nahoru":
https://www.ivcrn.cz/islam-a-rusko/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.7.2021 11:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Globální elity rozhodly, to je asi tak kdo??

Vždycky jsem četl, že je to židobolševická (židozednářská) lobby, američtí bankéři z FED, židovští bankéři atd. atd. všechno tvrdě (pro)americké skupiny.

A zrazu plesk!!!

Najednou rozhodnou, že největší bude Čína, která Židy dost nemá ráda a Rusko, které je zcela na dně.
Určitě soudruzi neudělali nějakou chybu?

EU prosperuje velmi slušně, integrace probíhá pomalu, ale porozumu, nějaké zaječí úmysly nemá prakticky nikdo. Tak proč by se měla proboha rozpadat??

A o dekadentním a umírajícím Západu stále hřímal Stalin i Hitler a všichni víme, jak dopadli.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

11.7.2021 11:24
Hm, článek stěží mohl vyznít jinak, když ho píše člen organizace, která je jednoznačně proti jaderné energii. A navíc ještě "expert na energetiku" v rámci této organizace, upřednostňujíci konkutenční OZE zdroje.
A co se týká dlouhé doby a prodražování staveb JE v Evropě, jedním z hlavních důvodů je politické vynucení nedodržování klíčových zásad projektového řízení takových velkých etapových projektů. Konkrétně návraty do předchozích fází projektu kvůli vynucovaným dodatečným úpravám a požadavkům sabotérů jaderných projektů či jejich "užitečných idiotů".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.7.2021 20:04
Pánové "odborníci" tu svorně pláčí skutečně velmi intenzivně, ovšem na nesprávném hrobě.
Jaderná elektrárna je v prní řadě věc bezpečnostní, tj. politickou a až potom technickou a ekonomickou.

Pokud jim tohle nedojde, můžou se hádat do alelujá....
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist