Michal Berg: Lex Bečva a jeho pro a proti
Jednoznačně dobré je zvýšení pokut za způsobení havárie až na 50 milionů (za určitých okolností). Na druhou stranu, firmám stále nebude hrozit, že by museli zaplatit celou způsobenou ekologickou újmu, to by se musely měnit jiné zákony.
Registr všech výpustí do řek je ambiciózní projekt, má jej vést ministerstvo zemědělství. Plán je, že pro hlavní řeky se má udělat do 7 let, pro ostatní do 10 let. Tak snad na tom bude někdo pracovat, protože víme, jak to s úkoly v takto daleké budoucnosti u nás často končí.
Zákon se snaží vyjasnit kompetence při zásahu a vyšetřování podobných havárií. Má to zůstat na vodoprávních úřadech, snaha přenést to na hasiče nebo ČIŽP narazila. Tohle je s otazníkem, protože na soudu s Bečvou jsme viděli, jak zoufale špatní ty lidé z vodoprávních úřadů byli.
Největší potíže vidím u záměru nařídit firmám kontinuální monitoring kvality jejich odpadních vod. Úřad jej má nařídit, pokud firma vypouští odpadní vody, které obsahují některé z vyjmenovaných látek.
Proti této povinnosti se vznesla velká kritika, protože pro mnohé látky neexistují technické postupy, jak jejich koncentrace měřit průběžně - měří se třeba jednou za měsíc v laboratoři. Návrh to vyřešil dvěma způsoby, ani jeden není moc slibný.
Podrobnosti o měření nechal na nařízení vlády, takže v samotném zákoně to nebude. Navíc přidal obezličku, že pokud by to bylo technicky nebo finančně náročné, tak od toho firma může být osvobozena.
Dostaneme se tak do šedé zóny, až bych řekl s korupčním potenciálem, protože správní řízení, ve kterém se to měření má nařizovat, je neveřejné a nikdo tedy nedokáže zjistit, co a proč konkrétně dostala firma nařízeno či ne a jaké argumenty padly.
No a problémem je také to, že výsledky toho kontinuálního měření budou neveřejné, v podstatě jen pro potřeby té firmy. Jak několikrát dokázaly reportáže Deníku Referendum, například ve firmě Deza si s nakládáním s daty o haváriích moc hlavu nedělali.
Vláda přitom mohla převzít funkční model z Německa, kde jsou na řekách veřejně provozované měřící stanice pro kvalitu vody, které neměří všechny možné látky, ale pouze indikátory, a v případě podezření se odebírají vzorky. Data jsou navíc všem veřejně dostupná.
Na Bečvě takové zařízení už rok pracuje, v rámci testovacího provozu. Problém je v tom, že nikdo nechce zajistit financování jeho dalšího provozu, jedná se o několik desítek tisíc korun měsíčně. Data a další informace zde na webu.
Probíhají jednání se Zlínským krajem a městy v okolí, ale ministerstvo životního prostředí příliš zájem nemá. Když navíc zákon míří jiným směrem, je další osud této měřící stanice nejasný. Přitom funguje skvěle i jako prevence.
Shrnuto: že se zákon pohnul je dobrá zpráva a obecně jde dobrým směrem. U nejsilnějšího nástroje, kterým mohlo po vzoru Německa být veřejné kontinuální měření, se ale bohužel nevydal nejlepším možným směrem, a to je škoda.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (16)
Pavel Hanzl
15.6.2023 08:45Slavomil Vinkler
15.6.2023 10:01 Reaguje na Pavel HanzlAle to je přece účel od začátku, vždy a všude někdo na někoho něco ví.
Pavel Hanzl
15.6.2023 12:56 Reaguje na Slavomil VinklerMichal Ukropec
15.6.2023 18:15 Reaguje na Pavel HanzlPři správě toků Povodí musí podrobně znát každou výpust, proto by registr mělo vést Povodí. Pouze u menších vodních toků by registr měl vést jejich správce. Dohledat by bylo potřeba snad pouze velmi staré výusti, které by neměly mít provozovatele ani vlastníka. Těch by ale nemělo být příliš mnoho.
Slavomil Vinkler
16.6.2023 07:31 Reaguje naZatím všichni kompetentní dělají mrtvé brouky pouze ČIŽP zničila vzorky nejdříve odebrané vzorky při havárii od rybářů. Změní něco nový ministr??????
Michal Ukropec
15.6.2023 18:11Jiří Kvítek
17.6.2023 10:43 Reaguje na Michal UkropecAno, zcela správně!
Výpusť je součástí stavby, kterou povoluje vodoprávní úřad jakožto speciální stavební úřad pro vodohospodářské stavby.
K tomu všemu se vyjadřuje svým stanoviskem správce toku, to jest Povodí příslušného toku.
A najednou úředníci v Praze budou dělat Registr něčeho, co je již teď předmětem evidence u obou výše jmenovaných? Není něco špatně?
Copak v té Praze už opravdu všichni zešíleli?
Proto slova autora článku
"...Registr všech výpustí do řek je ambiciózní projekt, má jej vést ministerstvo zemědělství. Plán je, že pro hlavní řeky se má udělat do 7 let, pro ostatní do 10 let. Tak snad na tom bude někdo pracovat, protože víme, jak to s úkoly v takto daleké budoucnosti u nás často končí..."
jenom dokazují, jak moc je autor mimo realitu!
On fakt netuší, o čem píše. A vodní zákon asi také nikdy nečetl.
Komu všemu je zde poskytován prostor, nutí k vážnému zamyšlení...
Michal Ukropec
17.6.2023 14:44 Reaguje na Jiří KvítekSlavomil Vinkler
17.6.2023 19:03 Reaguje na Michal UkropecJiří Kvítek
18.6.2023 09:19 Reaguje na Slavomil VinklerPrávě teoretici, kteří nemají žádnou vazbu na reálný stav v provozu, zaplevelují náš právní systém blbostmi, jejichž přínos je přinejmenším sporný.
Do legislativy by měli více mluvit lidé z provozní praxe a leccos by vypadalo jinak!