Michal Hrubý: Need for (transition) Speed. České předsednictví a situace elektromobilů v novém EU Monitoru
9.7.2022
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Depositphotos
Česko je závislé spíše na samotné montáži a výrobě osobních automobilů a je ovlivněno rozhodováním mateřských společností se zahraničním sídlem. Musíme prokázat, že jsme připraveni odvádět i jinou práci a získat pracovní místa spojená s vyšší přidanou hodnotou při zachování relativně nižších nákladů ve srovnání se zeměmi, jako je Německo.
Je na místě tyto poznatky neustále připomínat. Česko totiž 1. července započalo své druhé předsednictví v Radě EU. Navzdory probíhajícímu významnému posunu směrem k e-mobilitě v celé EU nepřicházejí ze strany české vlády žádné silné závazky.
reklama
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Dále čtěte |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
JŘ
Jaroslav Řezáč
9.7.2022 07:32Bych panu Hrubému doporučil, aby vylezl z té unijní řitě EUROPEUM a začal používat vlastní mozek, jestli toho je vůbec schopen a slezl z eurohujerské větve do reality
Odpovědět
PB
Petr Blažek
9.7.2022 08:24Kdyby to nebylo k pláči tak bychom se na takovým výzkumníkem museli smát.
Odpovědět
VW
Vladimír Wagner
9.7.2022 08:30Tak nicneříkající článek plný frází a euroúřednické ptydepe jsem už dlouho nečetl.
Odpovědět
JS
Jiří Svoboda
9.7.2022 11:33Autor jakoby rád zapomněl na to, pro e-mobilitu nejdůležitější. Mít dosti bezemisní elektřiny.
Opakuji prosbu na Ekolist. Udělejte pro takovéto články zvláštní sekci. Spousta lidí to nebude číst a tak ubude rozčilování.
Odpovědět
Opakuji prosbu na Ekolist. Udělejte pro takovéto články zvláštní sekci. Spousta lidí to nebude číst a tak ubude rozčilování.
KP
Karel Ploranský
10.7.2022 14:00 Reaguje na Jiří SvobodaPane Svobodo, dovolím si Vás doplnit.
Mít dosti bezemisní elektřiny bohužel zdaleka nestačí.
Je třeba mít i dost drátů schopných tu elektřinu PŘEPRAVIT tam, kde se budou elektroauta nabíjet.
Zatím se to jakž takž daří - ale jen díky tomu, že jsou zatím na silnicích spíše jen výjimkou. Bude se to (MŮŽE se to) dařit, až jich bude -násobné množství?
Bude se taky muset něco udělat s časem. Bude ho dost na to čekání u nabíjecích stanic? Kdo ten promarněný čas zaplatí (a z čeho)?
Natankováno máte za pár minut.
Auto nenabijete rychleji než za půl hodiny. A to jen když zrovna je volno u stojanu.
Zvyšovat počet nabíjecích míst a stojanů lze - ale vždy jen potud, dokud celkový odběr elektřiny pro nabíjení v daném místě a dané chvíli nepřekročí možnosti rozvodné sítě.
Stejné omezení platí, když se to má řešit zkracováním doby potřebné pro nabíjení zvyšováním jeho rychlosti, tj. nabíjecího proudu. A pozor: Tam ke všemu nejde jen o tu kapacitu rozvodné sítě, nýbrž také o dopad rychlonabíjení na ŽIVOTNOST baterie. Ten je dost brutální...
Ono to totiž platí obecně a odjakživa pro každý akumulátor: Čím se nabíjí rychleji, tím dříve jde do kytek.
I hodně nevědomý uživatel olověného akumulátoru věděl, že ho nelze nabíjet libovolně velkým proudem. Uživatelé elektroaut s akumulátory na bázi lithia to asi (zatím) nevědí... A propagátoři elektromobility si s tím nelámou hlavu, těm leží na srdci úplně jiné zájmy než to, jak dlouho elektroautíčka, přesněji baterky v nich, uživatelům vydrží...
Nestarají se ani o to, kam se budou ty opotřebené dávat. Ba ani o to, jaké dopady na přírodu a nepochybně i na klima bude mít ZMNOHONÁSOBENÍ počtu vyráběných (a pak likvidovaných) baterií! Od těžby surovin přes výrobu až po dopravu.
Kdopak by se o takové hloupé detaily staral, že?..
Odpovědět
Mít dosti bezemisní elektřiny bohužel zdaleka nestačí.
Je třeba mít i dost drátů schopných tu elektřinu PŘEPRAVIT tam, kde se budou elektroauta nabíjet.
Zatím se to jakž takž daří - ale jen díky tomu, že jsou zatím na silnicích spíše jen výjimkou. Bude se to (MŮŽE se to) dařit, až jich bude -násobné množství?
Bude se taky muset něco udělat s časem. Bude ho dost na to čekání u nabíjecích stanic? Kdo ten promarněný čas zaplatí (a z čeho)?
Natankováno máte za pár minut.
Auto nenabijete rychleji než za půl hodiny. A to jen když zrovna je volno u stojanu.
Zvyšovat počet nabíjecích míst a stojanů lze - ale vždy jen potud, dokud celkový odběr elektřiny pro nabíjení v daném místě a dané chvíli nepřekročí možnosti rozvodné sítě.
Stejné omezení platí, když se to má řešit zkracováním doby potřebné pro nabíjení zvyšováním jeho rychlosti, tj. nabíjecího proudu. A pozor: Tam ke všemu nejde jen o tu kapacitu rozvodné sítě, nýbrž také o dopad rychlonabíjení na ŽIVOTNOST baterie. Ten je dost brutální...
Ono to totiž platí obecně a odjakživa pro každý akumulátor: Čím se nabíjí rychleji, tím dříve jde do kytek.
I hodně nevědomý uživatel olověného akumulátoru věděl, že ho nelze nabíjet libovolně velkým proudem. Uživatelé elektroaut s akumulátory na bázi lithia to asi (zatím) nevědí... A propagátoři elektromobility si s tím nelámou hlavu, těm leží na srdci úplně jiné zájmy než to, jak dlouho elektroautíčka, přesněji baterky v nich, uživatelům vydrží...
Nestarají se ani o to, kam se budou ty opotřebené dávat. Ba ani o to, jaké dopady na přírodu a nepochybně i na klima bude mít ZMNOHONÁSOBENÍ počtu vyráběných (a pak likvidovaných) baterií! Od těžby surovin přes výrobu až po dopravu.
Kdopak by se o takové hloupé detaily staral, že?..
JS
Jiří Svoboda
11.7.2022 09:34 Reaguje na Karel PloranskýDěkuji za pravdivé doplnění! Já to jen nahlodl.
Odpovědět
Miroslav Vinkler
9.7.2022 12:40Institut pro evropskou politiku EUROPEUM je neziskový, nepolitický a nezávislý think tank, který se zaměřuje na evropskou integraci a soudržnost.
Institut pro evropskou politiku dostal 126 dotací v celkové hodnotě
61 486 672 Kč.
A čí chleba jíš, toho píseň zpívej !
Odpovědět
Institut pro evropskou politiku dostal 126 dotací v celkové hodnotě
61 486 672 Kč.
A čí chleba jíš, toho píseň zpívej !
ss
KP
Karel Ploranský
10.7.2022 14:09 Reaguje na Miroslav VinklerŽe je Institut pro evropskou politiku EUROPEUM neziskový, vyplývá z jeho podstaty. Nevytváří nic, co by mělo hodnotu.
Že je nezávislý? Není! Je závislý na dotacích z veřejných peněz, čili na tom, kdo je rozhodne buď poskytnout, nebo neposkytnout.
A že není nepolitický je jasné, když z něho lezou články jako je tento. Tenhle výplod ducha pana "výzkumníka" je přeci navýsost POLITICKÝ!
Pokud v něm snad vidíte nějaké konkrétní řešení čehokoliv, upozorněte mne, prosím!
Odpovědět
Že je nezávislý? Není! Je závislý na dotacích z veřejných peněz, čili na tom, kdo je rozhodne buď poskytnout, nebo neposkytnout.
A že není nepolitický je jasné, když z něho lezou články jako je tento. Tenhle výplod ducha pana "výzkumníka" je přeci navýsost POLITICKÝ!
Pokud v něm snad vidíte nějaké konkrétní řešení čehokoliv, upozorněte mne, prosím!
RK
Roman Kramný
13.7.2022 22:56 Reaguje na Karel PloranskýPane Ploranský,otázku nezavislosti pán Vinkler probral poslední větou.... A čí chleba jíš,toho píseň zpívej..... pravda docela ironicky,jako celý jeho příspěvek,ale velice pravdivě jak je jeho zvykem:-). Ono to je úsměvné do doby,než si uvědomíte kam se to vlastně řítíme.....
Odpovědět
TK
Tomáš Kvítek
10.7.2022 23:36Pane Hrubý a co jste vyzkoumal coby výzkumník? A jak se taková kvalifikace získá?
Odpovědět
MK
Michal Konečný
11.7.2022 12:13Panu Hrubému a jeho mateřské dojné firmě lze doporučit, aby se velkým obloukem vyhýbal Ekolistu a dalším fórům, kde jde skutečně o diskusi o ekologických problémech. Bezobsažnost a styl jeho frází si my starší ještě pamatujeme z projevů soudruha Jakeše.
Odpovědět
RK
Roman Kramný
13.7.2022 23:13E-mobilita nám trn s paty nevytrhne,v celkovém mixu to je procentuélně zanedbatelý problém.Když vemem za to,že c-očko je skutečně problém,tak osobní doprava + nákladní je zanedbatelné proti energetice a průmyslu a můžem pokračovat zemědělstvím,přírodou a jejich rozkladnými procesy konče sopkami.Nezpochybňuji změnu klimatu jako takovou,jen si nemyslím,že za to všechno může ten oxid uhlíčitý.
Odpovědět